Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070
- 25. 3. 2016
- 165 komentářů
- Jan Grohmann
Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. Nemluvíme jen o finančním rozměru, ale také o rozsahu a předpokládané délce provozu. Stíhačky F-35 budou bez nadsázky, avšak samozřejmě patřičně modernizované, tvořit hlavní leteckou silu západních zemí po většinu 21. století.
Pár základních údajů. Vývoj F-35 probíhá již dvacet let. První vzlet prototypu F-35 se uskutečnil v roce 2003. V polovině minulého roku americká námořní pěchota jako první deklarovala dosažení počátečních operačních schopností - tedy připravenost nasadit F-35 v omezené míře do ostrých akcí.
V současné době se počítá s výrobou více než 3100 stíhaček F-35 pro americké letectvo, námořnictvo, námořní pěchotu a pro dalších 11 zemí, jako je Velká Británie, Izrael, Turecko nebo Japonsko. Nejasná je situace v Kanadě, kde navzdory zamítavým postojům má F-35 stále šanci na úspěch. Všechny poptávané stíhačky opustí výrobní linku do roku 2040.
Jen Pentagon za plánovaný nákup 2443 stíhaček F-35 utratí téměř 400 miliard dolarů. Vývoj, nákup a provoz všech stíhaček F-35 po celou dobu životnosti pak přijde americké daňové poplatníky na těžko uvěřitelných 1,5 bilionu dolarů (cca 30 českých státních rozpočtů).
Program F-35 patří finančně i časově mezi strategické zakázky amerického průmyslu. Jen ve Spojených státech je do programu F-35 zapojeno 1200 firem ze 45 amerických států, které zaměstnávají 129 000 lidí. Další tisíce lidí pracuje na projektu F-35 v zahraničí.
F-35 tak není jen zbraní, ale také nástrojem pro posilování průmyslové, ekonomické, politické, technické a bezpečnostní spolupráce mezi Spojenými státy a dalšími zeměmi.
Podle posledních zpráv navíc stíhačky F-35 jen tak rychle z výzbroje neodejdou. Pentagon zvýšil celkový požadovaný nálet celé flotily letadel F-35 o dalších 1,6 milionu hodin (1,3 milionu letectvo, 300 000 námořnictvo).
Například F-35A (klasický vzlet) amerického letectva zůstanou ve výzbroji o šest let déle - až do roku 2070. Prodloužení provozu si vyžádá v průběhu let dalších 45 miliard dolarů na provoz a údržbu.
Klíčovou součástí programu F-35 jsou pokročilé výcvikové nástroje.
Podle generálplukovníka letectva Christophera Bogdana, který má v Pentagonu na starosti program F-35, je možné prodloužit životnost letadel díky snížení počtu ročních nalétaných hodin. Americké letectvo se svými F-35A díky “novým operačním a výcvikovým technikám” nalétá 250 hodin ročně místo původních 300 hodin. Naproti tomu každá F-16 amerického letectva ročně nalétá průměrně 316 hodin.
Díky lepší technologii výroby se naopak snižuje cena za jeden letoun. Snižovat cenu pomáhá i čím dal větší výrobní série letadel. Letos bude vyrobeno 45 F-35, ale v roce 2020 se plánuje vyrobit již 145 letadel ročně.
V roce 2014 (výrobní série LRIP 8) stály, podle reportu o vybraných akvizicích SAR (Selected Acquisition Repor), která každoročně vyhodnocuje hlavní zbrojní programy Pentagonu, letadla F-35 včetně motoru následovně - F-35A 102,7 milionu, F-35B 126,1 milionu a F-35C 115,4 milionu dolarů. Jedná se o prostou cenu za letoun, bez započítání nákladů na vývoj letadla.
Cena za výrobu se daří postupně snižovat. Například u poslední výrobní série v roce 2015 (LRIP 9) se podařilo snížit jednotkovou výrobní cenu za F-35A na 100,6 milionu dolarů, F-35B 122,9 milionu dolarů a F-35C 110,7 milionu dolarů. Ceny jsou uvedené v kurzech platných pro daný rok.
“Budeme všichni mrtví, když se všechny tyhle předpoklady (o délce provozu - pozn. red) naplní,” komentoval nejnovější plány Bogdan. “Ale na čem záleží teď je to, že každý cent, který ušetříme dnes, se promění v miliony a miliony dolarů v roce 2070.”
Zdroj: Defense News
Související články
Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35
Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...
- 12.11.2015
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje
Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...
- 21.01.2016
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II
Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. ...
- 05.02.2016
- 162 komentářů
- Jan Grohmann
Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý
Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...
- 03.03.2016
- 84 komentářů
- Jan Grohmann
ked uz sa tu ohadzujeme wikipediou... https://en.wikipedia.org/wiki/... The Euroradar CAPTOR is a next-generation mechanical multi-mode pulse Doppler radar ...Zobrazit celý příspěvek
ked uz sa tu ohadzujeme wikipediou...
https://en.wikipedia.org/wiki/...
The Euroradar CAPTOR is a next-generation mechanical multi-mode pulse Doppler radar designed for the Eurofighter Typhoon.Skrýt celý příspěvekjj284b: mechanický doppler??? Kolikátou máte dnes borovičku? :-D https://en.wikipedia.org/wiki/... https://cs.wikipedia.org/wiki/... Info z red flagu ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: mechanický doppler??? Kolikátou máte dnes borovičku? :-D
https://en.wikipedia.org/wiki/...
https://cs.wikipedia.org/wiki/...
Info z red flagu se týkalo detekce na hranici 35 km, v orginále se tuším bavili o 20 NM.
Nic ve zlém, víte vůbec co vše může obsahovat slovo "rušení," když nevíte co je to dopplerovský radar?Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: dik za lekciu, tak mi treba ked som vynechal jedno slovo... mal som samozrejme na mysli MECHANICKY DOPLER...CAPTOR radar je technologicky na urovni americkych ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: dik za lekciu, tak mi treba ked som vynechal jedno slovo... mal som samozrejme na mysli MECHANICKY DOPLER...CAPTOR radar je technologicky na urovni americkych AN/APG-65/72, co je technologia 70-80 tych rokov..podobne ako ruske PESA radary.. takze ano, silne pochybujem ze by bol schopny detekovat STEALTH lietadla na 60km.
CAPTOR-E (Captor Active Electronically Scanned Array Radar =C.A.E.S.A.R) momentalne Typhoony nemaju, takze asi sotva by s nim mohli lietat na Red Flagu...
a co sa tyka toho zvysku, akosi ignorujes aspekt rusenia... STEALTH lietadlo bude bez problemov rusit nepriatelsky radar, kedze vdaka nizskemu RCS, budu odrazy pre nepriatelsky radar slabe a tym padom rusitelne aj pri ovela nizsej vyziarenej energii... takze, ak STEALTH lietadlo zisti vysielanie radaru, zacne ho okamzite rusit, takze 4gen nebude mat ako nasmerovat IRST do spravneho sektora... navyse, cely ten cas bude moct STEALTH navadzat vlastne strely...Skrýt celý příspěvekIvanBa84: i když Vám radar pouze zjistí, že něco někde letí, tak je to o 100% lepší než když o tom letadle vědět nemůžete. Mimo minimalizovanou RCS mají současné Stealth ...Zobrazit celý příspěvek
IvanBa84: i když Vám radar pouze zjistí, že něco někde letí, tak je to o 100% lepší než když o tom letadle vědět nemůžete. Mimo minimalizovanou RCS mají současné Stealth technologie slabost například v tom, že mají pořád velkou infračervenou stopu - tepelné emise motorů. Nové IRST systémy si s nimi poradí na slušnou vzdálenost a nové generace IR naváděných střel si je tak najdou. (pak už vám stačí datalink mezi radarem a střelou, která se v konečné fázi navede sama)Skrýt celý příspěvek
jj284b: no a teď ještě vyřešit problém jak Vám vysvětlit co je to "dopplerovský radar" a AESA, předpokládám, že systém vychylování svazků AESA a generování vysílací frekvnece asi ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: no a teď ještě vyřešit problém jak Vám vysvětlit co je to "dopplerovský radar" a AESA, předpokládám, že systém vychylování svazků AESA a generování vysílací frekvnece asi pobíráte sám, zkrátka a dobře, každý element ve fázované anténní řadě má svůj vlastní vysílač, přijímač a fázové posouvače, u PESA radarů je více variant, posledním "hitem" je hybridní konstrukce, kdy vysílacího výkonu na anténně dosahují TWT vysílači z centrálního napájení, příkladem může být IRBIS na SU 35, má dva vysílače, které buďto pracují společně pro maximální vysílaný výkon nebo odděleně, jeden třeba pro přehled vzudšné situace a druhý pro mapování terénu, na přijímací straně je pak anténa shodná s AESA technologií, prapůvodní PESA je třeba SBI 16 ZASLON na Migu 31.
No a dopplerovský radar, to jsou dnes v praxi úplně všechny radary pro sledování pohyblivých cílů ať už ve vzduchu, na zemi, na vodě!!! Opakuji všechny, které chtějí nějakým způsobem rozlišit pohyblivé cíle od statických nebo měřit jejich radiální rychlost! A NAPROSTO NEZÁLEŽÍ JAKOU ANTÉNU POUŽÍVAJÍ!!! Protože bez dopplerovského zpracování se nedají, v případě letadel, sledovat letící cíle na pozadí Země. Stačí?Skrýt celý příspěvekVie mi niekto vysvetlit v com je ta dramaticka nebezpecnost VHF/UHF pre stealth lietadla ked napriklad takmer 100% ruskych streleckych radarov je od S-Band po Ku-band ...Zobrazit celý příspěvek
Vie mi niekto vysvetlit v com je ta dramaticka nebezpecnost VHF/UHF pre stealth lietadla ked napriklad takmer 100% ruskych streleckych radarov je od S-Band po Ku-band ?
http://www.ausairpower.net/APA... Skrýt celý příspěvekKOLT: všechny závody ve zbrojení vždy skončili u toho, že se nakonec vítězí s AK 47 v ruce. Každý další technologický pokrok, závislost na něm, nás přibližuje k době ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: všechny závody ve zbrojení vždy skončili u toho, že se nakonec vítězí s AK 47 v ruce. Každý další technologický pokrok, závislost na něm, nás přibližuje k době kamenné.
Shania, jj284b: sorry, jde o radar, který mám zafixován pod označním CAPTOR-E, tak se ale jmenoval asi jen demonstrátor, tuším, že jej nejspíše budou označovat za CAESAR nebo jinak, jde o AESA technologii, kterou vyvíjí pro Typhoon a nezkonale hodně se podobá celý systém s rotací antény pro Gripen NG. Na odkaze je o detekcí zmínka dole pod tabulkou s TTD radarů.
https://de.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: mozes dat nejaky link kde sa uvadza ze CAPTOR vie zachytit F-35 na 60km? CAPTOR je doplerovsky radar, nie AESA... silno pochybujem ze by to dokazal na taku ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: mozes dat nejaky link kde sa uvadza ze CAPTOR vie zachytit F-35 na 60km? CAPTOR je doplerovsky radar, nie AESA... silno pochybujem ze by to dokazal na taku vzdialenost..
podla mna je to cislo vytiahnute z klobuka, tak ako vzdy, najskor rovnakym sposobom ako udajna detekcia F22 cez OLS-35 na 90km, ktoru tu raz niekto udaval, aby nakoniec z toho vzislo ze 90km detekcia bola myslena zo zadnej polosfery voci lietadlu rozmeru Su-30 a to za idealneho pocasia... z prednej polosfery voci Su30 to bolo tusim nieco okolo 35km... a to Su-30 nema zabudovane ochladzovanie trysiek tak ako F22...Skrýt celý příspěvekFlanker.jirka: dvě citace: The F-35’s cross section is much smaller than the F-22’s, but that does not mean, Hostage concedes, that the F-35 is necessarily superior to the F-22 ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker.jirka: dvě citace:
The F-35’s cross section is much smaller than the F-22’s, but that does not mean, Hostage concedes, that the F-35 is necessarily superior to the F-22 when we go to war.
http://breakingdefense.com/201...
I would say that General Hostage … is accurate in his statement about the simple stealthiness of the F-35 [with regard] to other airplanes," Bogdan said in the interview. The statement was accurate for radar cross section, as measured in decibels, and range of detectability, he said, and he scoffed at the notion that anyone can tell how stealthy an aircraft is just by looking at it.
http://www.airforcemag.com/Mag...
Tady bych se zaměřil hlavně na tu poslední větu. .., tzv pokud nevíme jake materiály a jake další prostředky ty stroje mají, tak nikdo nemá moc šancí vědět přesne proti Čemu jde. To přímo souvisí s tim co jsem psal předtím, po celou dobu byla f35 označována jako horší v rcs než f22, ale po tom co prošli testy se to najednou otočilo, to svědci o tom, že nove materiály na rcs meli značný vliv.
Osobě předpokládám, že schopnost vědět proti cemu f35 jdou a tim pádem vyhnout se/letět ve správě úhlu bude tvořit velkou část stealth. Myslet si, že stroje mužů letět kam se jim zachce a za všech okolností je rcs a reb zachrání je omyl. Správna taktika bude jako vždycky hrát primární roli a senzory a datalinky f35 umožní, aby piloti meli dost informací na to, aby se mohli dobře rozhodnout.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: VHF je rozhodně vhodný prostředek proti stealth letadlům, o tom žádná. Nicméně ohledně přesnosti modelování bych byl trochu opatrnější :-) Zásadní věc, kterou ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: VHF je rozhodně vhodný prostředek proti stealth letadlům, o tom žádná. Nicméně ohledně přesnosti modelování bych byl trochu opatrnější :-)
Zásadní věc, kterou ovšem "popírači stealt" stále neumí pochopit, je fakt, že místo, které je pro stealth letoun díky PVO nebezpečné, je pro standardní letoun smrtící. A pak samozřejmě také to, že se prostě jedná o klasické "závody ve zbrojení" ve stylu, pro který se v evoluční biologii vžil výraz Red queen (česky tedy Šachová či Červená královna). Protivníci se neustále předhánějí, kdo přijde s účinějším (proti)opatřením. Výsledkem je, že oba utrácení hromadu zdrojů, aniž by si oproti předchozímu stavu jakkoliv polepšili. Nicméně ten, kdo první neudrží krok, skončil. O návratu na startovní čáru pak nemůže být ani řeč.Skrýt celý příspěvekPořád se kritizuje cena celého projektu, ale my vlastně nevíme, jestli jde reálně o drahý projekt nebo ne. Neexistuje totiž srovnání, nikdo jiný letadlo s podobnými vlastnostmi a ...Zobrazit celý příspěvek
Pořád se kritizuje cena celého projektu, ale my vlastně nevíme, jestli jde reálně o drahý projekt nebo ne. Neexistuje totiž srovnání, nikdo jiný letadlo s podobnými vlastnostmi a úrovní v provozu nemá. A je otázka, jestli srovnatelný ruský nebo čínský stroj, až se dostane do provozu, bude nějak výrazně levnější. Samozřejmě, počítat cenu celého projektu na 50 let dopředu je ptákovina, nikdo neví, jakými systémy bude potřeba letadlo dovybavit a upgradovat za pár let. Každopádně technologický náskok F35 proti všemu ostatnímu je obrovský, navíc to dá USA nedocenitelné zkušenosti s vývojem do budoucna. Hlavně sensor fusion je velká výzva, která čeká i ostatní a bude používaná všude - od pěšáků po letadlové lodě, s tím jak bude stoupat citlivost a množství detekčních zařízení, kterými bude každý bojový prostředek vybaven.Skrýt celý příspěvek
KOLT: ještě ten odkaz :-D http://aviationweek.com/techno...
KOLT: ještě ten odkaz :-D http://aviationweek.com/techno...
KOLT: občas někdo něco pustí, tady se dá dočíst o měření RCS na balistické střele v číně, rodíl mezi pásmem X a VHF je 30x, a to se baví o tělese, které má ideální aerodynamický ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: občas někdo něco pustí, tady se dá dočíst o měření RCS na balistické střele v číně, rodíl mezi pásmem X a VHF je 30x, a to se baví o tělese, které má ideální aerodynamický tvar, bez velkých lomů a dalšíc hran.
Jiným příklad pustili vývojáři Captoru pro Typhoon, uvádí dosah na F 35 60 km, lze předpokládat, že to nebudou střílet od boku, jako kovbojové divokého východu, a mají nějaké relevantní informace o F 35.
Na druhou stranu, v době digitálního zpracování dat není problém si cokoliv s danou odraznou plochou nasimulovat a dopočítat.Skrýt celý příspěvekJeště k těm radarům – že jsou VHF radary pro stealth letouny nebezpečné, je bez debaty. Koneckonců USA před začátkem intenzivní letecké kampaně za 1. války v Perském zálivu ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě k těm radarům – že jsou VHF radary pro stealth letouny nebezpečné, je bez debaty. Koneckonců USA před začátkem intenzivní letecké kampaně za 1. války v Perském zálivu nejdříve pomocí vrtulníků zlikvidovala onu "zastaralou" VHF techniku, teprve pak spustila bombardování pomocí F-117. Předpokládal bych ovšem, že F-22 a F-35 budou i v oblasti VHF hůře sledovatelné než F-117. Vývoj nespí nejen na poli radarů :-)Skrýt celý příspěvek
Ona je otázka, jestli je ten program hodně drahý. Cena je počítána na celou dobu životnosti, proto je tak veliká. Otázkou je, zda by vývoj čehokoliv jiného 5. generace nebyl stejně ...Zobrazit celý příspěvek
Ona je otázka, jestli je ten program hodně drahý. Cena je počítána na celou dobu životnosti, proto je tak veliká. Otázkou je, zda by vývoj čehokoliv jiného 5. generace nebyl stejně drahý. Ano, mohly se udělat 2, 3 či ještě více rozdílných letadel (A,B,C verse). Ubylo by kompromisů, snížila by se cena vývoje jednoho každého typu. Skutečně by ale byla celková cena nižší? Dost pochybuju. K tomu o poznání vyšší náklady na logistiku, vyšší jednotkové výrobní náklady atp.
Je zcela bez debaty, že program JSF měl své mouchy. Ty největší masařky se podařilo vychytat začátkem tohoto desetiletí s přechodem na jiné řízení programu – od té doby se jede podle plánu časového i cenového.
U Číňanů bych tomu i věřil, ale Rusové se v poslední době chlubí kde čím, neb potřebují techniku prodávat. Takže naopak všude rozhlašují, že ten či onen jejich systém je "stealth killer". Věřit jim to můžeme a nemusíme, důkazy zatím nepředložili. Což jim nevyčítám, to už by museli být hodně v průseru a nutně potřebovali prodat, aby předkládaly důkazy takového typu. Nicméně je otázka, z jakých dat vlastně mohou vycházet. Vlastní reálnou konstrukci stealth na testy nemají, Číňané jim ji nepůjčí a Západ už vůbec ne. Takže se pravděpodobně bude jednat o výpočty a syntetické testy pomocí maket. Tím netvrdím, že lžou nebo že schopnosti těch systémů nadsazují. Jen mám podezření, že reálné schopnosti systémů jako Nebo proti stealth letadlům západní provenience prostě zatím nikdo neměl šanci prověřit, tím méně v prostředí intenzivního elektronického boje. Naproti tomu USAF zkušenosti z provozu stealth letounů v takovém prostředí má, protože je simuluje při cvičeních typu Red Flag. Výsledky vyznívají poměrně jednoznačně ve prospěch 5. generace. Ovšem je pravdou, že USA nemá k dispozici nic Nebu podobného (pokud se pletu, rád se nechám poučit!). Takže zase nic nevíme :-/Skrýt celý příspěvekArgonaut.CZ: no ale co se týka typu, to už tu ted mas. USB provozuje tři typy hornet, super hornet, growler - takže prakticky dva typy. Hornety nahradí f35 USMC mají ...Zobrazit celý příspěvek
Argonaut.CZ: no ale co se týka typu, to už tu ted mas.
USB provozuje tři typy hornet, super hornet, growler - takže prakticky dva typy.
Hornety nahradí f35
USMC mají hornety a Harriery a vyřadili prowlery, vse nahradí f35B
USAF má f16, f15c, f15e, f22, A10
F35 tu má nahradit f16 a prakticky i A10 (ta v podstatě nemá přímou nahradu)
Možná časem nahradí i nektere f15c a f15e.
Superhornety, f15, a nakonec i f22 mají byt nahrazeny novym typem.
Takže jak vidíš, redukce typu není pro jednotlive složky zas takový problém.Skrýt celý příspěvekano, vím, že stávající letadla tu už jsou desítky let a ještě tu budou. Zesložiťováním konstrukcí se vývoj zpomalil. Snažil jsem se poukázat na to, že vývoj nelze úplně ...Zobrazit celý příspěvek
ano, vím, že stávající letadla tu už jsou desítky let a ještě tu budou. Zesložiťováním konstrukcí se vývoj zpomalil.
Snažil jsem se poukázat na to, že vývoj nelze úplně předvídat a toto je sázka na jednu kartu, protože program je tak drahý, že vysál peníze ze všeho a stejně podle mě nepůjde standardizovat bojové letectvo na pouze 2 letadla.
Stealth je prima, ale zrovna v oblasti radarové techniky jde pokrok docela rychle kupředu. Že jsou F22/F35 na špici nepochybuji, ale zda jim to tak dlouho jako technologické platformě vydrží, to nevím.
Navíc, já být Rus, nebo Čínan, tak rozhodně nepustím info, že je dovedu mít na radaru a zaměřit.Skrýt celý příspěvekjj284b, jenže není možné srovnávat předpotopní Íránskou příšeru s nejmodernější technikou Ruska, to zase je třeba si přiznat. f.j to píše správně, zisk takového radaru může být ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b, jenže není možné srovnávat předpotopní Íránskou příšeru s nejmodernější technikou Ruska, to zase je třeba si přiznat. f.j to píše správně, zisk takového radaru může být prostě tak malý, že si s Raptorem neporadí. Použité stejné vlnové pásmo != stejné schopnosti, to je snad jasné.
Jiná věc je, že se potvrzuje, že ani použití dlouhovlných radarů není samospásné. Prostě i ty musejí být na špičkové úrovni, čili Ruské, Čínské a Západní by mohly mít šanci, nějaký na koleně zbastlený/modernizovaný šunt si ani neškrtne.Což ovšem není překvapení. Možná tak pro jedince, kteří věří všem báchorkám o tom, jak je stealth mrtvá technologie ;-)Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: ja len konstatujem zrejme fakty... 1. Iran ma pokryty Perzsky zaliv VHF radarom od 2012. 2. F-22 v 2013 interceptli Iranske F-4 tak, ze o nich vobec netusili az kym ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: ja len konstatujem zrejme fakty... 1. Iran ma pokryty Perzsky zaliv VHF radarom od 2012. 2. F-22 v 2013 interceptli Iranske F-4 tak, ze o nich vobec netusili az kym sa im neozvali..
1+1=2 Iransky VHF radar nedokazal odhalit F-22 a varovat vlastne stroje... ako to americania spravili, to je vec dohadov.. ci uz slo o rusenie, alebo F22 je horsie detekovatelna aj pre VHF...
a ako pisal Shania, o F22 sa hovori ze ma RCS o velkosti kovovej gulicky (marble), F35 zasa o velkosti golfovej lopticky (info z 2005), no zaroven sa uz objavili informacie ze F35 moze mat nizsi RCS ako F22 vdaka novsej technologii povrchu trupu...Skrýt celý příspěvekShania: co to je kovová kulička, jaký má rozměr? A v jakém frekvenčním pásmu to měření proběhlo, pro dělostřeleckou munici se to dá přirovnat k velikosti dvacetikoruny ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: co to je kovová kulička, jaký má rozměr? A v jakém frekvenčním pásmu to měření proběhlo, pro dělostřeleckou munici se to dá přirovnat k velikosti dvacetikoruny (předpokládám, že máte na mysli podobnou velikost kuličky).
Setkal jsem jen s přirovnáním ke golfovému míčku, ten má průměr okolo 40 mm. Možná sami raději neví co mají říkat, moc bych se tomu nedivil, takové informace se musí držet a nejlépe jen mlžit.
Bude hodně záležet na podmínkách měření, i takové věci jako spuštěné motory a pilot v kabině to mohou ovlivnit, i přesto že mají nasávací kanály provedené, tak že nejsou přímo vidět lopatky a překryt kokpitu má pokovenou odraznou vrstvu. Jen samotná anténa radaru je slušná plocha, i když je odkloněna nahoru, pro nižší frekvenční pásma to může představovat slušnou porci decibelů pro cestu zpět. Navíc přizpůsobení nátěrů a ram materiálu se rozměrově hodně bude lišit pro pásmo X nebo VHV pásmo.
Něčím ten "sestřel" při cvičení jistě potvrdit museli a to tam byly v roce 2012 mašiny, které neměly IRST. Nezaměření by mohlo souviset s použitým módem radaru, pro sledování v CW tam bude menší zisk, oproti přehledu, protože přehledové režimy získávají hodně energie zpět díky kompresi impluzů.Určitě největší problém bude s zamknutím střelou vzduch vzduch, ty pracují na vyšších frekvenčních pásmech a s Raptorem si neporadí.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...