Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070
- 25. 3. 2016
- 165 komentářů
- Jan Grohmann
Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. Nemluvíme jen o finančním rozměru, ale také o rozsahu a předpokládané délce provozu. Stíhačky F-35 budou bez nadsázky, avšak samozřejmě patřičně modernizované, tvořit hlavní leteckou silu západních zemí po většinu 21. století.
Pár základních údajů. Vývoj F-35 probíhá již dvacet let. První vzlet prototypu F-35 se uskutečnil v roce 2003. V polovině minulého roku americká námořní pěchota jako první deklarovala dosažení počátečních operačních schopností - tedy připravenost nasadit F-35 v omezené míře do ostrých akcí.
V současné době se počítá s výrobou více než 3100 stíhaček F-35 pro americké letectvo, námořnictvo, námořní pěchotu a pro dalších 11 zemí, jako je Velká Británie, Izrael, Turecko nebo Japonsko. Nejasná je situace v Kanadě, kde navzdory zamítavým postojům má F-35 stále šanci na úspěch. Všechny poptávané stíhačky opustí výrobní linku do roku 2040.
Jen Pentagon za plánovaný nákup 2443 stíhaček F-35 utratí téměř 400 miliard dolarů. Vývoj, nákup a provoz všech stíhaček F-35 po celou dobu životnosti pak přijde americké daňové poplatníky na těžko uvěřitelných 1,5 bilionu dolarů (cca 30 českých státních rozpočtů).
Program F-35 patří finančně i časově mezi strategické zakázky amerického průmyslu. Jen ve Spojených státech je do programu F-35 zapojeno 1200 firem ze 45 amerických států, které zaměstnávají 129 000 lidí. Další tisíce lidí pracuje na projektu F-35 v zahraničí.
F-35 tak není jen zbraní, ale také nástrojem pro posilování průmyslové, ekonomické, politické, technické a bezpečnostní spolupráce mezi Spojenými státy a dalšími zeměmi.
Podle posledních zpráv navíc stíhačky F-35 jen tak rychle z výzbroje neodejdou. Pentagon zvýšil celkový požadovaný nálet celé flotily letadel F-35 o dalších 1,6 milionu hodin (1,3 milionu letectvo, 300 000 námořnictvo).
Například F-35A (klasický vzlet) amerického letectva zůstanou ve výzbroji o šest let déle - až do roku 2070. Prodloužení provozu si vyžádá v průběhu let dalších 45 miliard dolarů na provoz a údržbu.
Klíčovou součástí programu F-35 jsou pokročilé výcvikové nástroje.
Podle generálplukovníka letectva Christophera Bogdana, který má v Pentagonu na starosti program F-35, je možné prodloužit životnost letadel díky snížení počtu ročních nalétaných hodin. Americké letectvo se svými F-35A díky “novým operačním a výcvikovým technikám” nalétá 250 hodin ročně místo původních 300 hodin. Naproti tomu každá F-16 amerického letectva ročně nalétá průměrně 316 hodin.
Díky lepší technologii výroby se naopak snižuje cena za jeden letoun. Snižovat cenu pomáhá i čím dal větší výrobní série letadel. Letos bude vyrobeno 45 F-35, ale v roce 2020 se plánuje vyrobit již 145 letadel ročně.
V roce 2014 (výrobní série LRIP 8) stály, podle reportu o vybraných akvizicích SAR (Selected Acquisition Repor), která každoročně vyhodnocuje hlavní zbrojní programy Pentagonu, letadla F-35 včetně motoru následovně - F-35A 102,7 milionu, F-35B 126,1 milionu a F-35C 115,4 milionu dolarů. Jedná se o prostou cenu za letoun, bez započítání nákladů na vývoj letadla.
Cena za výrobu se daří postupně snižovat. Například u poslední výrobní série v roce 2015 (LRIP 9) se podařilo snížit jednotkovou výrobní cenu za F-35A na 100,6 milionu dolarů, F-35B 122,9 milionu dolarů a F-35C 110,7 milionu dolarů. Ceny jsou uvedené v kurzech platných pro daný rok.
“Budeme všichni mrtví, když se všechny tyhle předpoklady (o délce provozu - pozn. red) naplní,” komentoval nejnovější plány Bogdan. “Ale na čem záleží teď je to, že každý cent, který ušetříme dnes, se promění v miliony a miliony dolarů v roce 2070.”
Zdroj: Defense News
Související články
Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35
Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...
- 12.11.2015
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje
Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...
- 21.01.2016
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II
Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. ...
- 05.02.2016
- 162 komentářů
- Jan Grohmann
Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý
Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...
- 03.03.2016
- 84 komentářů
- Jan Grohmann
Výrobní cena zboží je určovaná výrobními náklady a průměrným ziskem z vloženého kapitálu.Tož tak k těm patriotům z LM.
Dále si nechali zaplatit (královsky) vývoj. Etc…Výrobní cena zboží je určovaná výrobními náklady a průměrným ziskem z vloženého kapitálu.Tož tak k těm patriotům z LM.
Dále si nechali zaplatit (královsky) vývoj. Etc…No nedávno se tu řešila cena. A teď čtu (včetně motoru) - F-35A 102,7 milionu, F-35B 126,1 milionu a F-35C 115,4 milionu dolarů. Ovšem to je akviziční cena pro americké ozbrojené ...Zobrazit celý příspěvek
No nedávno se tu řešila cena.
A teď čtu (včetně motoru) - F-35A 102,7 milionu, F-35B 126,1 milionu a F-35C 115,4 milionu dolarů. Ovšem to je akviziční cena pro americké ozbrojené složky nikoli pro ostatní.
Škoda že Česká zbrojovka pro AČR nedodává taky skoro s nulovým ziskem jako Lockheed Martin pro ozbrojené složky USA.
Výrobní cena 100,6 milionu dolarů, F-35B 122,9 milionu dolarů a F-35C 110,7 milionu dolarů.
Takže zisk 2,1; 3,2 a 4,7 milionu dolarů, takže zisk ani ne 5%, u Lockheed Martin jsou skuteční patrioti.
Navíc nechápu větu "Ceny jsou uvedené v kurzech platných pro daný rok" když je cena v dolarech (nikoli přepočítaná na Kč)Skrýt celý příspěvekjj284b: i pasivní senzory musí přijímat, pracovat, v daném frekvnečním pásmu, ve VHF pásmu je spousta civilní činnosti, moc se to u AN/ALR přijímačů nepoužívá. Z principu může ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: i pasivní senzory musí přijímat, pracovat, v daném frekvnečním pásmu, ve VHF pásmu je spousta civilní činnosti, moc se to u AN/ALR přijímačů nepoužívá. Z principu může přijímač vidět radar mnohem dále než uvidí radar letoun, ale nic mu to neposkytne o tom, zda je poblíž PVO systém nebo není.
Z jakého zdroje máte to info? ...to vypadá na nějaké forum nadšenců.
(když tu vidím spoustu příspěvků o AN/ALR na palubě Raptora, nabývám občas dojmů, že to není stíhačka pro vybojování vzdušné nadvlády, ale vysněný letoun, který v sobě ukrývá E-3 Sentry, E-8 JSTARS, RC 135 Rivet joint a občas snad i k tomu Prowler nebo Growler) :-DSkrýt celý příspěvekBy mě zajímalo co by na to řekli v roce 1996 (to byl zahájen program JSF) že jim ta éra mají sloužit do roku 2070. Tak nějak si nemůžu vzpomenout na něco podobného. 2016-74=1942 ...Zobrazit celý příspěvek
By mě zajímalo co by na to řekli v roce 1996 (to byl zahájen program JSF) že jim ta éra mají sloužit do roku 2070. Tak nějak si nemůžu vzpomenout na něco podobného. 2016-74=1942 ;-)
Je to pouze další nápad jak "ponížit náklady". A dosáhnou to tím že budou míň lítat? No to je argument. To jsou kecy pro daňové poplatníky a odpadávající partnery (zákazníky).
Prohlášení: "Ale na čem záleží teď je to, že každý cent, který ušetříme dnes, se promění v miliony a miliony dolarů v roce 2070.” Je fakt boží těšínské jablíčko.
PS. Narozdíl od mnohých jiných mně se to UFO líbí.Skrýt celý příspěvekThe AN/ALR-94 has the ability to geo-locate threats. The AN/ALR-94 has 30 or so apertures for antennas spotted around the airframe. This will allow the F-22 to detect VHF radars ...Zobrazit celý příspěvek
The AN/ALR-94 has the ability to geo-locate threats. The AN/ALR-94 has 30 or so apertures for antennas spotted around the airframe. This will allow the F-22 to detect VHF radars with the SDB at significant range. With greater range (250+ nmi) than the radar, it enables the F-22 to limit its own radar emission which might otherwise compromise its stealth. As the target approaches, AN/ALR-94 can cue the AN/APG-77 radar to keep track of its motion with a narrow beam, which can be as focused as 2° by 2° in azimuth and elevation.Skrýt celý příspěvek
jj284b: jste si jistý tím, že AN/ALR 94 pracuje v takovém frekvenčním pásmu, v jakém jsou VHF radary, to jest někde mezi 150 - 250 MHz?
jj284b: jste si jistý tím, že AN/ALR 94 pracuje v takovém frekvenčním pásmu, v jakém jsou VHF radary, to jest někde mezi 150 - 250 MHz?
jj284b: ale o tom to je, to co má Irán jako novou technologii je ve skutečnosti starý střep u kterého se detekce zlepšila tak možná na detekci pro vyřazené F 117 a to jen na menší ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: ale o tom to je, to co má Irán jako novou technologii je ve skutečnosti starý střep u kterého se detekce zlepšila tak možná na detekci pro vyřazené F 117 a to jen na menší vzdálenosti. Lehce rušit se dá úplně všechno, nové radary používají na všech vlnových délkách vnitropulsní modulace, přizpůsobené nebo nepřízpůsobené filtry na příjímací straně, ale základem zlepšení příjmu je kvalitní anténa, pokud modrenizujete starý radar P 12 s dvěma řadami a dvěma přijímači, tak nikdy nebudete mít detekci jako u AESA antény s 46 přijímači, které jsou sfázovaný v fázovaných anténních řadách.
sjeďte si tu dolů na fotky 34 a 35, azbuku snad nějak přelouskáte, případně to přeloží google a porovnejte pak s anténou na dalším odkaze
http://igor113.livejournal.com...
anténa Matla ul fajr vypadá asi takto: http://theiranproject.com/blog... Skrýt celý příspěvekco sa tyka toho rusenia - mat F22 vo vzduchu praveze celu vec este ulahcuje vdaka ALR-94, ktora vie velmi presne odhalit akekolvek ziarenie, takze F22 by dodavala spat presne ...Zobrazit celý příspěvek
co sa tyka toho rusenia - mat F22 vo vzduchu praveze celu vec este ulahcuje vdaka ALR-94, ktora vie velmi presne odhalit akekolvek ziarenie, takze F22 by dodavala spat presne informacie o polohe,frekvencii a sile signalu, kym AWACS, ci hocico ine s dostatocnym vykonom v oblasti by potom mohli presne rusit frekvencie VHF prehladovych radiolokatorov...Skrýt celý příspěvek
flanker.jirka: tak potom vysvetlite ako mohli F22 prekvapit tie F4, ked ma Iran pokryty VHF radarom cely Perzsky Zaliv??? a argument ze ten radar je len modernizacia neobstoji, ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: tak potom vysvetlite ako mohli F22 prekvapit tie F4, ked ma Iran pokryty VHF radarom cely Perzsky Zaliv??? a argument ze ten radar je len modernizacia neobstoji, kedze stale ide o VHF radar, takze to co pisete pren plati rovnako.
navyse, tieto dlhovlnne radary ide tiez rovnako lahko rusit.. a uz zo samej podstaty, to rusenie nemusi vykonavat prave ta F22 ale kludne aj nejaky vlastny radar napr na lodi ci na AWACSe..Skrýt celý příspěvekjj284b: asi vás zklamu, ale dá, jde o to, že letouny stealth jsou přizpůsobené pro absorpci a odraz vlnových délek centimetrového a milimetrového pásma. Jinak řečeno, když budete ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: asi vás zklamu, ale dá, jde o to, že letouny stealth jsou přizpůsobené pro absorpci a odraz vlnových délek centimetrového a milimetrového pásma. Jinak řečeno, když budete měřit odraznou plochu nějakého určitého tělesa, tak v závislosti na poměrech rozměrů a úhlech svírajících hran ku použité vlnové délce se bude výsledek měření lišit. Čím složitější tvary tělesa, tím rozdíl narůstá, pak je ovšem nutné mít radar s pořádnou AESA anténou, která bude mít patřičný zisk, sice vám vyjde anténa vysoká třicet metrů a patnáct metrů, ale funguje to.Skrýt celý příspěvek
Filip Fifo: Nápíš mi ktoré lietadlo do teraz robilo tu dominanciu západu okrem F - 22 :) Na každé lietadlo mali rusi odpoveď, dominancia západu nebola v lietadle ale vo všetkom ...Zobrazit celý příspěvek
Filip Fifo: Nápíš mi ktoré lietadlo do teraz robilo tu dominanciu západu okrem F - 22 :)
Na každé lietadlo mali rusi odpoveď, dominancia západu nebola v lietadle ale vo všetkom okolo tohoSkrýt celý příspěvekJen si ten letoun pořádně prohlédněte. Až se jednou bude psát proč v 21.století skončila dominance západního světa tak v top 10 důvodech bude obrázek této stíhačky.
Jen si ten letoun pořádně prohlédněte. Až se jednou bude psát proč v 21.století skončila dominance západního světa tak v top 10 důvodech bude obrázek této stíhačky.
flanker.jirka: je uplne jedno ze je to len modernizovany radar.. v principe su vsetky taketo radary zastarale. Ide skor o to ze predstava ze dlhovlnnym radarom sa da odhalit ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: je uplne jedno ze je to len modernizovany radar.. v principe su vsetky taketo radary zastarale. Ide skor o to ze predstava ze dlhovlnnym radarom sa da odhalit STEALTH na velke vzdialenosti sa nezaklada az tak na pravde..Skrýt celý příspěvek
Pokud se jim to povede vyvinout podle představ, tak se dá počítat i s tím, že někoho napadane z toho udělat i UAV, když investovali takové peníze. jj284b: ten íránský radar je ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se jim to povede vyvinout podle představ, tak se dá počítat i s tím, že někoho napadane z toho udělat i UAV, když investovali takové peníze.
jj284b: ten íránský radar je modernizovaný radar P 12 / P 18, to je absolutně out technologie. Mrkněte semhle na odkaz, měřilo to výšku díky goinometru, to je technologie 40. let minulého století. https://en.wikipedia.org/wiki/...
Pokud chcete VHF radary s lepšími parametry, tak nejlépe z toho dnes vychází AESA antény z Číny a Ruska
http://www.asiawind.com/bb/vie... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...