Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070

Foto: Verze F-35B námořní pěchoty schopná kolmého přistání. / Public domain
F-35B námořní pěchoty; větší foto / Public domain

Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. Nemluvíme jen o finančním rozměru, ale také o rozsahu a předpokládané délce provozu. Stíhačky F-35 budou bez nadsázky, avšak samozřejmě patřičně modernizované, tvořit hlavní leteckou silu západních zemí po většinu 21. století.

Pár základních údajů. Vývoj F-35 probíhá již dvacet let. První vzlet prototypu F-35 se uskutečnil v roce 2003. V polovině minulého roku americká námořní pěchota jako první deklarovala dosažení počátečních operačních schopností - tedy připravenost nasadit F-35 v omezené míře do ostrých akcí.

V současné době se počítá s výrobou více než 3100 stíhaček F-35 pro americké letectvo, námořnictvo, námořní pěchotu a pro dalších 11 zemí, jako je Velká Británie, Izrael, Turecko nebo Japonsko. Nejasná je situace v Kanadě, kde navzdory zamítavým postojům má F-35 stále šanci na úspěch. Všechny poptávané stíhačky opustí výrobní linku do roku 2040.

Jen Pentagon za plánovaný nákup 2443 stíhaček F-35 utratí téměř 400 miliard dolarů. Vývoj, nákup a provoz všech stíhaček F-35 po celou dobu životnosti pak přijde americké daňové poplatníky na těžko uvěřitelných 1,5 bilionu dolarů (cca 30 českých státních rozpočtů).

Program F-35 patří finančně i časově mezi strategické zakázky amerického průmyslu. Jen ve Spojených státech je do programu F-35 zapojeno 1200 firem ze 45 amerických států, které zaměstnávají 129 000 lidí. Další tisíce lidí pracuje na projektu F-35 v zahraničí.

F-35 tak není jen zbraní, ale také nástrojem pro posilování průmyslové, ekonomické, politické, technické a bezpečnostní spolupráce mezi Spojenými státy a dalšími zeměmi.

Podle posledních zpráv navíc stíhačky F-35 jen tak rychle z výzbroje neodejdou. Pentagon zvýšil celkový požadovaný nálet celé flotily letadel F-35 o dalších 1,6 milionu hodin (1,3 milionu letectvo, 300 000 námořnictvo).

Například F-35A (klasický vzlet) amerického letectva zůstanou ve výzbroji o šest let déle - až do roku 2070. Prodloužení provozu si vyžádá v průběhu let dalších 45 miliard dolarů na provoz a údržbu.

Klíčovou součástí programu F-35 jsou pokročilé výcvikové nástroje.

Podle generálplukovníka letectva Christophera Bogdana, který má v Pentagonu na starosti program F-35, je možné prodloužit životnost letadel díky snížení počtu ročních nalétaných hodin. Americké letectvo se svými F-35A díky “novým operačním a výcvikovým technikám” nalétá 250 hodin ročně místo původních 300 hodin. Naproti tomu každá F-16 amerického letectva ročně nalétá průměrně 316 hodin. 

Díky lepší technologii výroby se naopak snižuje cena za jeden letoun. Snižovat cenu pomáhá i čím dal větší výrobní série letadel. Letos bude vyrobeno 45 F-35, ale v roce 2020 se plánuje vyrobit již 145 letadel ročně.

V roce 2014 (výrobní série LRIP 8) stály, podle reportu o vybraných akvizicích SAR (Selected Acquisition Repor), která každoročně vyhodnocuje hlavní zbrojní programy Pentagonu, letadla F-35 včetně motoru následovně - F-35A 102,7 milionu, F-35B 126,1 milionu a F-35C 115,4 milionu dolarů. Jedná se o prostou cenu za letoun, bez započítání nákladů na vývoj letadla.

Cena za výrobu se daří postupně snižovat. Například u poslední výrobní série v roce 2015 (LRIP 9) se podařilo snížit jednotkovou výrobní cenu za F-35A na 100,6 milionu dolarů, F-35B 122,9 milionu dolarů a F-35C 110,7 milionu dolarů. Ceny jsou uvedené v kurzech platných pro daný rok.

“Budeme všichni mrtví, když se všechny tyhle předpoklady (o délce provozu - pozn. red) naplní,” komentoval nejnovější plány Bogdan. “Ale na čem záleží teď je to, že každý cent, který ušetříme dnes, se promění v miliony a miliony dolarů v roce 2070.”

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35

Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...

F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje

Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...

Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. ...

Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý

Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    22:27 26.03.2016

    Super, tak než sem jej napsal, stal se můj příspěvek zastaralý. No ještě štěstí, že letadla tak rychle nestárnou :-) pro Left: Soudě podle některých příspěvků mám podezření, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Super, tak než sem jej napsal, stal se můj příspěvek zastaralý. No ještě štěstí, že letadla tak rychle nestárnou :-)

    pro Left: Soudě podle některých příspěvků mám podezření, že něco kolem 15 let ;-) Nebo naopak 75, aneb "fšecko nové je na houno" :-)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:24 26.03.2016

    Už to tu někdo psal, ale pro všechny, kteří argumentují éry z doby po 2. nebo dokonce 1. sv. válce – F-15 měla nedavno narozeniny, má na krku čtyři křížky a ve formě Silent Eagel ...Zobrazit celý příspěvek

    Už to tu někdo psal, ale pro všechny, kteří argumentují éry z doby po 2. nebo dokonce 1. sv. válce – F-15 měla nedavno narozeniny, má na krku čtyři křížky a ve formě Silent Eagel tu s námi možná bude ještě nějaké to desetiletí. Znalejší mě jistě doplní, jak dlouho ještě hodlá USAF provozovat svoje Strike Eagly, minimálně dalších deset let to bude. Ještě stále vám 60 let pro F-35 přijde moc?

    Pokud chce někdo argumentovat neustále se zrychlujícím vývojem, tak bych jej rád upozornil, že +- předchůdce F-15, tedy F-100, vydržel ve službě 25 let. A jeho +- předchůdce, F-86, tuším něco málo přes deset a jeho předchůdce, P-80, málem ani to ne. O tom, jak rychle se střídaly typy předtím raději ani nemluvím, to bylo dost ovlivněno válkou, ale i s přihlédnutím k této okolnosti to byl dost fofr oproti dnešku. Mluvím tedy o USA/USAF, Bolívijci vyřadili F-86 v 94. roce, takže si vlastně užil přes 4 dekády služby :-) Asi je jasné, kam mířím – vývoj a zavádění moderních letadel do služby se hodně zpomaluje!

    Nikdo snad nepochybuje o tom, že F-35 sloužící v roce 2016 bude jiná než F-35 sloužící v roce 2066! Taky byste nikdo nechtěl pilotovat F-15A ze sedmdesátých let proti nejnovější F-15 SE, jaká u USAF slouží, natož proti F-15 Silent Eagel.

    Poznámka na závěr – nikdo soudný si nemyslí, že lidi ve vedení ozbrojených složek USA i dalších států zapojených do JSF nenapadlo, že přijde nějaký zásadní technologický průlom, který pošle F-35 do starého železa třeba už za pár let. Jasně, že je to napadlo. Jenže co z toho? Nemůžete vývoj tak dlohodobého projektu, jakým je JAKÝKOLIV moderní stíhací letoun, řídit způsobem "vono to taky za deset let nemusí být k ničemu". Může, no a co z toho vyplývá? Nic, vyvinout to stejně musíte. Maximálně můžete při vývoji počítat s tím, že vývoj v oblasti elektroniky a SW jde dopředu skutečně hodně rychle. Což je věc, se kterou při vývoji F-35 bylo počítáno jako při vývoji žádného jiného letadla, včetně F-22.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    21:49 26.03.2016

    Argonaut.CZ: tenkrát ten vývoj běžel podstatne rychleji, poslední dobou ale trvá cokoliv vyvinout cca 20 let, všechny tebou uvedeného stroje si těch 50-60+ let stejne odslouží. ...Zobrazit celý příspěvek

    Argonaut.CZ: tenkrát ten vývoj běžel podstatne rychleji, poslední dobou ale trvá cokoliv vyvinout cca 20 let, všechny tebou uvedeného stroje si těch 50-60+ let stejne odslouží. Dřív se to prostě neplánovalo a neřesilo.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    21:47 26.03.2016

    Osobně moc nechápu ten údiv ve vztahu k plánované délce užívání F-35 americkými ozbrojenými složkami. Naopak bych se spíš divil, kdyby to bylo kratší dobu. Stačí se přece ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně moc nechápu ten údiv ve vztahu k plánované délce užívání F-35 americkými ozbrojenými složkami. Naopak bych se spíš divil, kdyby to bylo kratší dobu.

    Stačí se přece podívat na ostatní aktuálně používané platformy - F-15, F-16, F-18...

    Už nějakou řádku let létají a ještě pěkně dlouho budou. F-35 je přece nenahradí z roku na rok.

    Analogicky v roce 2070 už budou zas pro změnu dolétávat poslední kusy.


    Každopádně chytřejší budeme až v tom roce 2070, resp. ti z nás, kdo se toho dožijí. Nedokáží odhadnout, jaký tu může být mezi diskutéry věkový průměr ;)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    21:33 26.03.2016

    flanker.jirka: rcs f22 je udavano o velikosti kovového kuličky, F35 byla udávána jako velikosti golfového míčku, později USAF tvrdilo, že je menší jak u f35. ... Nikde jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: rcs f22 je udavano o velikosti kovového kuličky,
    F35 byla udávána jako velikosti golfového míčku, později USAF tvrdilo, že je menší jak u f35. ...

    Nikde jsem nevidel, že by typhoon dokázal zachytit f22 radarem, znám jen tvrzení, že irst to dokáže na 50km.

    Další tvrzení co jsem viděl, že pilotům se nepovedlo zaměřit f22 i když ho přímo videli, tak si vyber:)

    Další věc je to, že vime prd o tom jak odraz snižují pouzite materiály a jake další aktivni/pasivní vychytávky stroj má. To muže byt i důvod, proc byla f 35 zpočátku horší a pak to změnili.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    21:20 26.03.2016

    tak si nějak snažím představit situaci, jak po první, nebo druhé světové řeknou - tohle éro tu bude dalších 60 let. Nějak mi to nejde. No ale když je potřeba zdůvodnit ...Zobrazit celý příspěvek

    tak si nějak snažím představit situaci, jak po první, nebo druhé světové řeknou - tohle éro tu bude dalších 60 let. Nějak mi to nejde. No ale když je potřeba zdůvodnit astronomicky drahý projekt, je to to správné kafe. Za pár let se bude řešit náhrada A-10,F-16,F-18,... a ta F35 bude buď drahá, nebo nevýkonná, nebo moc výkonná, bude jí málo, nebo zase něco a stejně se bude hledat levnější platforma.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:42 26.03.2016

    jj284b: v tom jak nedokážete připustit, že tu stíhačku může vidět radar :-) ještě se tu nabízí další srovnání. Raptor má RCS cca podobnou jako dělostřelecká munice.

    jj284b: v tom jak nedokážete připustit, že tu stíhačku může vidět radar :-) ještě se tu nabízí další srovnání. Raptor má RCS cca podobnou jako dělostřelecká munice.

  • Jan Grohmann
    19:56 26.03.2016

    Ještě k těm cenám, trochu to zkomplikuji. :) Ono to je opravdu hodně nepřehledné a složité. Navíc cena se odvíjí podle hodnoty dolaru v daném roce. Takže například vedení Pentagonu ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě k těm cenám, trochu to zkomplikuji. :) Ono to je opravdu hodně nepřehledné a složité. Navíc cena se odvíjí podle hodnoty dolaru v daném roce. Takže například vedení Pentagonu zveřejňuje cenu F-35 podle stejné hodnoty dolaru (z roku 2012) - líp se tak projeví pokles výrobní ceny F-35, ale SAR také podle hodnoty dolaru v daném roce.

    Pro názornost. Například 1000 dolarů v roce 2000 mělo stejnou hodnotu jako cca 1380 dolarů v roce 2015.

    Cílem článku je jednoduše ukázat, jak moc je F-35 složitý a komplexní program..Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    19:54 26.03.2016

    flanker.jirka: a v com akoze popieram fyziku?

    flanker.jirka: a v com akoze popieram fyziku?

  • Muhaha
    19:10 26.03.2016

    No vida. Anthony Fokker říkal před 100 lety něco podobného - že jeho Eindecker bude tvořit hlavní leteckou silu Německa po většinu 20. století. A jak vědí všichni letečtí ...Zobrazit celý příspěvek

    No vida.

    Anthony Fokker říkal před 100 lety něco podobného - že jeho Eindecker bude tvořit hlavní leteckou silu Německa po většinu 20. století.

    A jak vědí všichni letečtí fandové, téměř se trefil.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:59 26.03.2016

    JardaBrum: jistě že je to blbost snažit se vypočítává náklady na 50 let dopředu, navíc když Velkou cast Te častky zabere inflace.

    JardaBrum: jistě že je to blbost snažit se vypočítává náklady na 50 let dopředu, navíc když Velkou cast Te častky zabere inflace.

  • flanker.jirka
    18:47 26.03.2016

    jj284b: nezbývalo než se podívat do archívu, odkážu Vás na článek v časopisu Letectví a kosmonautika číslo 10/2012 autorem je Michal J. Stolár. F 22 je sice to nejlepší co teď ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: nezbývalo než se podívat do archívu, odkážu Vás na článek v časopisu Letectví a kosmonautika číslo 10/2012 autorem je Michal J. Stolár. F 22 je sice to nejlepší co teď létá, ale s naprostou neviditelností opatrně.
    Pokud více pochybujete, tak pak už jen stačí nastudovat šíření elektromagnetických vln a radiolokační rovnice, matematiku a fyziku tu neokecali ani komančové, a to byl hodně tupý indiánský kmen!Skrýt celý příspěvek

  • JardaBrum
    18:44 26.03.2016

    Shania, Svang: Nemyslím si že jde o trik učetní, ale o pouhopouhou propagandu (demagogii). Předkládají se záměrně nereálné,zkreslené a nereálné podklady a vize. kalkulace nákladů ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania, Svang:
    Nemyslím si že jde o trik učetní, ale o pouhopouhou propagandu (demagogii). Předkládají se záměrně nereálné,zkreslené a nereálné podklady a vize. kalkulace nákladů a požadované spotřeby v horizontu budoucích 55ti let to není logistika ale prognostika nebo spíš futurologie. Blbý na to je že to předkládají jako logistický projekt. Zítra může číňan, rus,ind (americký prezident) či kdo já vím kdo jim do toho hodit vidle tak že to celé odpískají.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    18:03 26.03.2016

    flanker.jirka: trochu sa ti poplietli udaje.. tych 35km bola no escape zone pre AMRAAM z F22 voci Typhoonom... v BVR TYphoony nemali absolutne ziadnu sancu, podobne ako ostatne ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: trochu sa ti poplietli udaje.. tych 35km bola no escape zone pre AMRAAM z F22 voci Typhoonom... v BVR TYphoony nemali absolutne ziadnu sancu, podobne ako ostatne 4gen lietadla doteraz.


    no a co sa tyka preletov F22 nad Koreou, odporucam ti pozriet v akej konfiguracii leteli... s pridavnymi nadrzami a radarovymi odrazacmi... slo o demonstraciu toho ich tam dostat... a nie o demonstraciu STEALTH..Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    17:51 26.03.2016

    Svang: nějak jsi asi nepochytil tu část, kde se pise ze tech sest let bude stát 40miliard USD a prakticky to maskuje 20 miliard (2-4% z celkového castky) co uz se podařilo v ...Zobrazit celý příspěvek

    Svang: nějak jsi asi nepochytil tu část, kde se pise ze tech sest let bude stát 40miliard USD a prakticky to maskuje 20 miliard (2-4% z celkového castky) co uz se podařilo v programu ušetřit za provoz...

    Všechny F35 nebudou složit přesne 30 let/10 hodin, některého budou složit dele a některého jen zlomek toho teto doby.

    Ta ze nějak tam nevidím ten účetní trik..., hlavně když je to snad jedny program který snazi počítát náklady za celou životnost programu.

    V posledním slyšení senátu, bylo uvedeno, že udržet v provozu flotilu starých letadel by stalo cca 4x tolik a na otázku, zda by šlo misto f35 modernizovat stare stroje všichni shodne řekli že NE.

    https://m.youtube.com/watch?v=... Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:11 26.03.2016

    jj284b: nelze házet VHF techniku do jednoho pytle, není radar jako radar, o kus dál na východě trvdí číňané, že jejich VHF a UHF radary viděly přelety u žlutého a čínského moře, a ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: nelze házet VHF techniku do jednoho pytle, není radar jako radar, o kus dál na východě trvdí číňané, že jejich VHF a UHF radary viděly přelety u žlutého a čínského moře, a ti mají VHF, UHF radary s AESA anténami s mnohem větším ziskem.
    Naopak, německé Typhoony viděly Raptory se svými radary na vzdálenost do 35 km během cvičení Red flag 2012 (pro úplnost, cvičení se účastnily stroje bez IRST).Skrýt celý příspěvek

  • svang
    16:02 26.03.2016

    JardaBrum: Celkem jednoduchy ucetni trik a maskirovka vydaju, nic vic. Zvysi se pocet pouzivanych let a tim pak vyjdou nizsi naklady na jeden stroj po dobu jeho zivotnosti. A bude ...Zobrazit celý příspěvek

    JardaBrum:
    Celkem jednoduchy ucetni trik a maskirovka vydaju, nic vic. Zvysi se pocet pouzivanych let a tim pak vyjdou nizsi naklady na jeden stroj po dobu jeho zivotnosti. A bude to hezky vypadat v grafech v Power Pointu.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    14:31 26.03.2016

    flanker.jirka: a co sa tyka ALR94, o tom sa popisalo uz dost, no stale ide o utajovany system. kazdopadne, uvadza sa ze ide o najdrahsi system na palube F-22... takze urcite to ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: a co sa tyka ALR94, o tom sa popisalo uz dost, no stale ide o utajovany system. kazdopadne, uvadza sa ze ide o najdrahsi system na palube F-22... takze urcite to nebude nejake obycajne jednoduche RWR ako si myslite..Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    14:30 26.03.2016

    flanker.jirka: pozrite sa na to takto - mame tu zadokumentovany incident kedy F22 interceptla Iranske F4 navzdory VHF radarom.. F22 lietaju nad Perzskym zalivom, a zatial sa nik ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: pozrite sa na to takto - mame tu zadokumentovany incident kedy F22 interceptla Iranske F4 navzdory VHF radarom.. F22 lietaju nad Perzskym zalivom, a zatial sa nik nepochvalil napr fotkami interceptnutych F-22 po tom co by ich detekol VHF radar... takze,skor to vyzera to tak, ze tie VHF radary predsalen nebudu az tak spolahlivo detekovat STEALTH ciele ako sa zvykne sirit po diskusnych forach...Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    14:22 26.03.2016

    flanker.jirka: a co je na tom take prekvapujuce? F-35 je od zaciatku planovana aj ako nahrada za Growlery, o F-22 sa vzdy uvadzalo ze poskytuje AWACS-like funkcie pre ostatne ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: a co je na tom take prekvapujuce? F-35 je od zaciatku planovana aj ako nahrada za Growlery, o F-22 sa vzdy uvadzalo ze poskytuje AWACS-like funkcie pre ostatne stroje a funguje ako Force-Multiplier...

    ALR je pasivny system schopny zachytavat akekolvek radiove emisie. Nie je obmedzneny len na kratke vlny..Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 9