Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070
- 25. 3. 2016
- 165 komentářů
- Jan Grohmann
Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. Nemluvíme jen o finančním rozměru, ale také o rozsahu a předpokládané délce provozu. Stíhačky F-35 budou bez nadsázky, avšak samozřejmě patřičně modernizované, tvořit hlavní leteckou silu západních zemí po většinu 21. století.
Pár základních údajů. Vývoj F-35 probíhá již dvacet let. První vzlet prototypu F-35 se uskutečnil v roce 2003. V polovině minulého roku americká námořní pěchota jako první deklarovala dosažení počátečních operačních schopností - tedy připravenost nasadit F-35 v omezené míře do ostrých akcí.
V současné době se počítá s výrobou více než 3100 stíhaček F-35 pro americké letectvo, námořnictvo, námořní pěchotu a pro dalších 11 zemí, jako je Velká Británie, Izrael, Turecko nebo Japonsko. Nejasná je situace v Kanadě, kde navzdory zamítavým postojům má F-35 stále šanci na úspěch. Všechny poptávané stíhačky opustí výrobní linku do roku 2040.
Jen Pentagon za plánovaný nákup 2443 stíhaček F-35 utratí téměř 400 miliard dolarů. Vývoj, nákup a provoz všech stíhaček F-35 po celou dobu životnosti pak přijde americké daňové poplatníky na těžko uvěřitelných 1,5 bilionu dolarů (cca 30 českých státních rozpočtů).
Program F-35 patří finančně i časově mezi strategické zakázky amerického průmyslu. Jen ve Spojených státech je do programu F-35 zapojeno 1200 firem ze 45 amerických států, které zaměstnávají 129 000 lidí. Další tisíce lidí pracuje na projektu F-35 v zahraničí.
F-35 tak není jen zbraní, ale také nástrojem pro posilování průmyslové, ekonomické, politické, technické a bezpečnostní spolupráce mezi Spojenými státy a dalšími zeměmi.
Podle posledních zpráv navíc stíhačky F-35 jen tak rychle z výzbroje neodejdou. Pentagon zvýšil celkový požadovaný nálet celé flotily letadel F-35 o dalších 1,6 milionu hodin (1,3 milionu letectvo, 300 000 námořnictvo).
Například F-35A (klasický vzlet) amerického letectva zůstanou ve výzbroji o šest let déle - až do roku 2070. Prodloužení provozu si vyžádá v průběhu let dalších 45 miliard dolarů na provoz a údržbu.
Klíčovou součástí programu F-35 jsou pokročilé výcvikové nástroje.
Podle generálplukovníka letectva Christophera Bogdana, který má v Pentagonu na starosti program F-35, je možné prodloužit životnost letadel díky snížení počtu ročních nalétaných hodin. Americké letectvo se svými F-35A díky “novým operačním a výcvikovým technikám” nalétá 250 hodin ročně místo původních 300 hodin. Naproti tomu každá F-16 amerického letectva ročně nalétá průměrně 316 hodin.
Díky lepší technologii výroby se naopak snižuje cena za jeden letoun. Snižovat cenu pomáhá i čím dal větší výrobní série letadel. Letos bude vyrobeno 45 F-35, ale v roce 2020 se plánuje vyrobit již 145 letadel ročně.
V roce 2014 (výrobní série LRIP 8) stály, podle reportu o vybraných akvizicích SAR (Selected Acquisition Repor), která každoročně vyhodnocuje hlavní zbrojní programy Pentagonu, letadla F-35 včetně motoru následovně - F-35A 102,7 milionu, F-35B 126,1 milionu a F-35C 115,4 milionu dolarů. Jedná se o prostou cenu za letoun, bez započítání nákladů na vývoj letadla.
Cena za výrobu se daří postupně snižovat. Například u poslední výrobní série v roce 2015 (LRIP 9) se podařilo snížit jednotkovou výrobní cenu za F-35A na 100,6 milionu dolarů, F-35B 122,9 milionu dolarů a F-35C 110,7 milionu dolarů. Ceny jsou uvedené v kurzech platných pro daný rok.
“Budeme všichni mrtví, když se všechny tyhle předpoklady (o délce provozu - pozn. red) naplní,” komentoval nejnovější plány Bogdan. “Ale na čem záleží teď je to, že každý cent, který ušetříme dnes, se promění v miliony a miliony dolarů v roce 2070.”
Zdroj: Defense News
Související články
Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35
Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...
- 12.11.2015
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje
Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...
- 21.01.2016
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II
Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. ...
- 05.02.2016
- 162 komentářů
- Jan Grohmann
Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý
Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...
- 03.03.2016
- 84 komentářů
- Jan Grohmann
flanker.jirka: Samozřejmě, technologie stealth, stejně jako jakákoli jiná technologie není samospasitelná. Problém je například i v tom, že slovo "stealth" se překládá jako ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: Samozřejmě, technologie stealth, stejně jako jakákoli jiná technologie není samospasitelná. Problém je například i v tom, že slovo "stealth" se překládá jako neviditelný. To je ale špatně. Ta letadla nejsou neviditelná, už F117 měla určitou taktiku nasazení proti různým typům radarů. Američani nejsou padlí na hlavu a ví to.
Každopádně, pokud proti sobě pošlu dvě letadla, která budou osazena stejnou generací senzorů s přibližně stejným výkonem, ale jedno z nich bude mít mešní RCS, snížené tepelé emise, snížené elmag. emise a kdo ví co ještě, tak vím, na koho vsadit. Stealth je prostě výhodou, a minulost ukázala, že poměrně dost podstatnou.
Ale pokud si někdo představuje, že F35 proletí při přehlídce na Rudém náměstí zděšeným Rusům nad hlavou a ti nebudou vědět odkud se vzala a kam letěla, tak je, pochopitelně, naivní.Skrýt celý příspěveksanityangel1: linkovat clanky z daily.mail, ci nationalinterest.org, je ako brat vazne clanky o vojenskej technologii publikovane v dennej tlaci, ci platkoch ako novy cas alebo ...Zobrazit celý příspěvek
sanityangel1: linkovat clanky z daily.mail, ci nationalinterest.org, je ako brat vazne clanky o vojenskej technologii publikovane v dennej tlaci, ci platkoch ako novy cas alebo blesk. novinari z beznej tlace nemaju absolutne ziadnu predstavu ci znalost vojenskych technologii, a tak preberaju hocico ako fakt,bez toho aby to vedeli overit... klasicka ukazka znalosti vojenskych technologii su obrazky vojenskej techniky, kde prakticky vsetko co ma pasy a nejaku hlavnovu zbran je podla nich tank, a je im jedno ci ide o BVP ci samohybne delo...Skrýt celý příspěvek
sanityangel: radiooptické systémy jsou zatím jen v laboratořích, ale do budoucna se od toho slibuje hodně, možná by v souvislosti s tím nebylo od věci podívat se i na využití ...Zobrazit celý příspěvek
sanityangel: radiooptické systémy jsou zatím jen v laboratořích, ale do budoucna se od toho slibuje hodně, možná by v souvislosti s tím nebylo od věci podívat se i na využití LIDARů, které se už hojně využívají.
HonzaH: současná technologie STEALTH není dogma, má své limity spojené s jejím úzkopásmovým fungováním, projekt ATF (YF 22, YF 23) odstartoval v osmdesátých letech, tehdy se nikomu ani nezdálo o tom jak daleko se dostane technologie radarů a IRST systémů.Skrýt celý příspěveksanityangel1: taky umím posílat linky:)
cast svedectvi USMC o schopnostech F35
https://www.youtube.com/watch?...sanityangel1: taky umím posílat linky:)
cast svedectvi USMC o schopnostech F35
https://www.youtube.com/watch?...No, jedna věc, která mne neustále udivuje, je to, jak jsou ti Američani strašně hloupí. Investují miliardy dolarů do vývoje technologií a přitom kdyby si přečetli příspěvky ...Zobrazit celý příspěvek
No, jedna věc, která mne neustále udivuje, je to, jak jsou ti Američani strašně hloupí. Investují miliardy dolarů do vývoje technologií a přitom kdyby si přečetli příspěvky odborníků na českých fórech, tak by věděli, že stealth je úplně k ničemu a z principu vlastně nefunguje. A to přitom ti čeští odborníci tomu zase až tak nerozumí, ale používají ten ve světě ceněný "český selský rozum", který dělá z ČR světovou technologickou velmoc.
Ale snad ještě více mne udivuje, že rozumu mdlého jsou i Rusové a Čínani, kteří už dávno mají radary a infračervená čidla, která si s tím americkým šrotem hravě poradí, a přesto investují hromady peněz do vývoje vlastních stealth stíhaček.
No mně to připadá, jako kdyby ti Čínani vůbec nečetli české diskuze...Skrýt celý příspěvekA jeste jeden, myslim ze uz ho zde nekdo daval v drivejsi diskuzi k ...Zobrazit celý příspěvek
A jeste jeden, myslim ze uz ho zde nekdo daval v drivejsi diskuzi k F35:
http://www.dailymail.co.uk/sci... Skrýt celý příspěvekPar clanku k ...Zobrazit celý příspěvek
Par clanku k F35:
http://nationalinterest.org/bl...
http://nationalinterest.org/bl...
http://nationalinterest.org/bl...
http://nationalinterest.org/bl...
http://nationalinterest.org/bl...
http://nationalinterest.org/bl...
http://nationalinterest.org/bl... Skrýt celý příspěvektu mas prilet do Osanu:
https://www.youtube.com/watch?...
http://foxtrotalpha.jalopnik.c...tu mas prilet do Osanu:
https://www.youtube.com/watch?...
http://foxtrotalpha.jalopnik.c...jj284b: pořád je otázkou, na kolik je ta fotografie pouze ilustrační z příletu F 22 na cestě z USA, číňané měli ty letouny detekovat i při operačním nasazení v Jižní Korei. ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: pořád je otázkou, na kolik je ta fotografie pouze ilustrační z příletu F 22 na cestě z USA, číňané měli ty letouny detekovat i při operačním nasazení v Jižní Korei.
Íránské letectvo občas zaskočí samo sebe, je to země na kterou jsou různá embarga, to co je u nich hightech jen pro nás jen nově nalakovaný Trabant.
V případě stealth letadel bych považoval za demonstrativní nasazení jejich vyfocení pouze vlastními silami někde nad ostrovy v čínském moři a následné zveřejnění těchto fotek, že byli schopni něco dokázat číně pod nosem, než jim ukázat tady jsme a tady si nás změřte a okoukejte případně i IRST systémy.Skrýt celý příspěveka co sa tyka toho ze Cinania zachytili F-22 nad Koreou pocas ich demonstrativneho preletu, tak si odporucam pozriet v akej konfiguracii tie F22 ...Zobrazit celý příspěvek
a co sa tyka toho ze Cinania zachytili F-22 nad Koreou pocas ich demonstrativneho preletu, tak si odporucam pozriet v akej konfiguracii tie F22 leteli:
http://www.theguardian.com/wor...
s podvesenymi nadrzami a s radarovymi odrazacmi... ono sa demonstrativny prelet robi dost blbo, ak by o nom druha strana nevedela...Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: tak znova... F-22 kompletne zaskocil Iranske F-4 ked sa snazili interceptnut americky dron.. a to napriek tomu, ze Iranci tvrdia ze maju cely perzsky zaliv pokryty ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: tak znova... F-22 kompletne zaskocil Iranske F-4 ked sa snazili interceptnut americky dron.. a to napriek tomu, ze Iranci tvrdia ze maju cely perzsky zaliv pokryty VHF radarom... tak mi teda vysvetlite ako je to potom mozne.. preco Iranska PVO nevarovala vlastne lietadla ze sa k nim nieco blizi???
a je uplne jedno ake stare su tie radary, slo o modernizovane verzie, ktore by asi sotva pouzivali ak by boli totalne nanic.Skrýt celý příspěvekjj284b: OK, zůstaneme tam kde chcete, tak při použití AESA radaru budeme muse tu pohádku doplnit o to, že letadlo kryté takovým rušením z moře bude muset letět jen při zemi, ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: OK, zůstaneme tam kde chcete, tak při použití AESA radaru budeme muse tu pohádku doplnit o to, že letadlo kryté takovým rušením z moře bude muset letět jen při zemi, protože ostatní úzké svazky AESA radaru těžko zarušíte přes potlačené boční svazky.Skrýt celý příspěvek
flanker.jirka: viem co pisem, to len vy si vstahujete moje slova na vsetko co vas napadne.. nemozem za to ze ste nepochopili suvislosti... pisal som o ruseni palubnych (x-band) ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: viem co pisem, to len vy si vstahujete moje slova na vsetko co vas napadne.. nemozem za to ze ste nepochopili suvislosti... pisal som o ruseni palubnych (x-band) radarov.. LEBO TIE SU POTREBNE NA NAVADZANIE STRIEL...
co sa tyka VHF rusenia, to moze robit kludne palubny radar na lodi (ak uz sa bavime o Perzskom zalive).Skrýt celý příspěvekjj284b: vezmu tu hned reakci na první věc, evidentně nevíte o čem tu píšete, viz tato vaše věta: "no v pripade AESA radarov, moze byt rusenie smerovane v uzskom azimute" Měl ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: vezmu tu hned reakci na první věc, evidentně nevíte o čem tu píšete, viz tato vaše věta:
"no v pripade AESA radarov, moze byt rusenie smerovane v uzskom azimute"
Měl by jste se opravdu podívat na fyziku a šíření elektromagnetických vln, než tu budete šířit nesmysly. AESA vytváří úzký svazek, jako každý jiný radar, který to potřebuje pro svou činnost, ale vždy jen ve frekvenčním pásmu na který je navržen, jinak by už dávno pozemní radary používaly "kapesní" antény a nikdo tu nestavěl velké antény.
Ve VHF pásmu potřebujete na úzký svazek anténu o rozměrech jako barák, viz první fotka na odkaze
http://aviationweek.com/Zhuhai...
Palubní radar F 22 nebo F 35 s průměrem do necelého jednoho metru úzký svazek nevytvoří, i kdyby byl náhodou tak širkopásmový, že by obsahoval i VHF pásmo, jako že nejspíš neobsahuje.
A přečtěte si podrobně odkaz, který jste tu sam dával, je na něm popsáno vše včetně například triangulační metody zjišťování pozice, sice jen z pohledu letadel, ale opačně to funguje stejně, když máte více radarů na zemi, určíte pak z více směrů i pozici letadla.Skrýt celý příspěvekano, rusenie sa da odhalit, no v pripade AESA radarov, moze byt rusenie smerovane v uzskom azimute,pritom radar pri ruseni potrebuje ovela menej vyklonu prave koli nizsiemu RCS. ...Zobrazit celý příspěvek
ano, rusenie sa da odhalit, no v pripade AESA radarov, moze byt rusenie smerovane v uzskom azimute,pritom radar pri ruseni potrebuje ovela menej vyklonu prave koli nizsiemu RCS. navyse, so zarusenym radarom, akosi nie je mozne navadzat strely, a aj keby super mal strely schopne navedenia na zdroj rusenia, stale by mu chybala informacia o rychlosti a vektore, co znamena ze by ta antiradiacna strela bola odpalena len do priblizne predpokladanej oblasti, co by jej vyrazne znizilo schopnost manevrovat v poslednej fazi..Skrýt celý příspěvek
jj284b: psal jsem pouze odkaz na renomovaný časopis zabývající se leteckou technikou, link na net jsem neuváděl Rušení v návaznosti na LPI technologii (jako ochranu před rušením) ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: psal jsem pouze odkaz na renomovaný časopis zabývající se leteckou technikou, link na net jsem neuváděl
Rušení v návaznosti na LPI technologii (jako ochranu před rušením) tam popisuje dobře, tak si to pozorně přečtěte, ohledně obtížností rušení radarů s LPI charakteristikami to je přesně o čem to je, proto Číňané a Rusové ty nové VHF dělají s AESA anténami, mají jak digital beam forming, wide band transmitter, tak puls compression a matched filters.
Ono to sice zní celé v tom článku vědecky a jako hightech, ale dnes radary s LPI díky použitelnému přeladění a kompresi impulzu staví i české firmy ve formě letištních radarů.
Taky by jste se tam mohl dočíst i o tom, že když někdo začne rušit, tak ruší na frekvencích, které zjisitl díky RWR a radar díky zdroji tohoto rušení umí určit směr ze kterého přichází, což je trochu kontraproduktivní pro mašiny, u které vynaložíte nemalé peníze aby se před radarem skryla.Skrýt celý příspěveka co sa tyka rusenia, odporucam precitat si prispevok od Eloise na F-16.net:
http://www.f-16.net/forum/view...
rozobral to tam celkom dobre...a co sa tyka rusenia, odporucam precitat si prispevok od Eloise na F-16.net:
http://www.f-16.net/forum/view...
rozobral to tam celkom dobre...
Načítám diskuzi...