Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070

Foto: Verze F-35B námořní pěchoty schopná kolmého přistání. / Public domain
F-35B námořní pěchoty; větší foto / Public domain

Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. Nemluvíme jen o finančním rozměru, ale také o rozsahu a předpokládané délce provozu. Stíhačky F-35 budou bez nadsázky, avšak samozřejmě patřičně modernizované, tvořit hlavní leteckou silu západních zemí po většinu 21. století.

Pár základních údajů. Vývoj F-35 probíhá již dvacet let. První vzlet prototypu F-35 se uskutečnil v roce 2003. V polovině minulého roku americká námořní pěchota jako první deklarovala dosažení počátečních operačních schopností - tedy připravenost nasadit F-35 v omezené míře do ostrých akcí.

V současné době se počítá s výrobou více než 3100 stíhaček F-35 pro americké letectvo, námořnictvo, námořní pěchotu a pro dalších 11 zemí, jako je Velká Británie, Izrael, Turecko nebo Japonsko. Nejasná je situace v Kanadě, kde navzdory zamítavým postojům má F-35 stále šanci na úspěch. Všechny poptávané stíhačky opustí výrobní linku do roku 2040.

Jen Pentagon za plánovaný nákup 2443 stíhaček F-35 utratí téměř 400 miliard dolarů. Vývoj, nákup a provoz všech stíhaček F-35 po celou dobu životnosti pak přijde americké daňové poplatníky na těžko uvěřitelných 1,5 bilionu dolarů (cca 30 českých státních rozpočtů).

Program F-35 patří finančně i časově mezi strategické zakázky amerického průmyslu. Jen ve Spojených státech je do programu F-35 zapojeno 1200 firem ze 45 amerických států, které zaměstnávají 129 000 lidí. Další tisíce lidí pracuje na projektu F-35 v zahraničí.

F-35 tak není jen zbraní, ale také nástrojem pro posilování průmyslové, ekonomické, politické, technické a bezpečnostní spolupráce mezi Spojenými státy a dalšími zeměmi.

Podle posledních zpráv navíc stíhačky F-35 jen tak rychle z výzbroje neodejdou. Pentagon zvýšil celkový požadovaný nálet celé flotily letadel F-35 o dalších 1,6 milionu hodin (1,3 milionu letectvo, 300 000 námořnictvo).

Například F-35A (klasický vzlet) amerického letectva zůstanou ve výzbroji o šest let déle - až do roku 2070. Prodloužení provozu si vyžádá v průběhu let dalších 45 miliard dolarů na provoz a údržbu.

Klíčovou součástí programu F-35 jsou pokročilé výcvikové nástroje.

Podle generálplukovníka letectva Christophera Bogdana, který má v Pentagonu na starosti program F-35, je možné prodloužit životnost letadel díky snížení počtu ročních nalétaných hodin. Americké letectvo se svými F-35A díky “novým operačním a výcvikovým technikám” nalétá 250 hodin ročně místo původních 300 hodin. Naproti tomu každá F-16 amerického letectva ročně nalétá průměrně 316 hodin. 

Díky lepší technologii výroby se naopak snižuje cena za jeden letoun. Snižovat cenu pomáhá i čím dal větší výrobní série letadel. Letos bude vyrobeno 45 F-35, ale v roce 2020 se plánuje vyrobit již 145 letadel ročně.

V roce 2014 (výrobní série LRIP 8) stály, podle reportu o vybraných akvizicích SAR (Selected Acquisition Repor), která každoročně vyhodnocuje hlavní zbrojní programy Pentagonu, letadla F-35 včetně motoru následovně - F-35A 102,7 milionu, F-35B 126,1 milionu a F-35C 115,4 milionu dolarů. Jedná se o prostou cenu za letoun, bez započítání nákladů na vývoj letadla.

Cena za výrobu se daří postupně snižovat. Například u poslední výrobní série v roce 2015 (LRIP 9) se podařilo snížit jednotkovou výrobní cenu za F-35A na 100,6 milionu dolarů, F-35B 122,9 milionu dolarů a F-35C 110,7 milionu dolarů. Ceny jsou uvedené v kurzech platných pro daný rok.

“Budeme všichni mrtví, když se všechny tyhle předpoklady (o délce provozu - pozn. red) naplní,” komentoval nejnovější plány Bogdan. “Ale na čem záleží teď je to, že každý cent, který ušetříme dnes, se promění v miliony a miliony dolarů v roce 2070.”

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35

Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...

F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje

Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...

Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. ...

Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý

Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • jj284b
    19:41 01.04.2016

    Crusader: slo o to ze ti civili boli priamo pri vraku, (existuje kopec fotiek z toho obdobia, kludne si to pohladajte) tak sa velitelstvo rozhodlo odvolat utok na trosky... to ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Crusader: slo o to ze ti civili boli priamo pri vraku, (existuje kopec fotiek z toho obdobia, kludne si to pohladajte) tak sa velitelstvo rozhodlo odvolat utok na trosky... to ze bola bateria 8km od dopadu bolo spomenute skor koli tomu ze ta F117 nebola deteknuta na velku vzdialenost, prave naopak.

    co sa tyka VHF a odpalenie striel - VHF je dost nevhodne na akekolvek navedenie striel.. lebo nepoznas vysku, rychlost ci vektor ciela.. takze odpalit strelu len tak naslepo by znamenalo ze doleti na predpokladane miesto no ciel tam uz davno nebude - nizke rcs znamena zaroven aj male okno pre riadenu strelu, co znamena ze sa musi presne dostat k cielu co najblizsie, no ak strelecky radar nemal info o polohe, tak skratka tu strelu tak blizsko k cielu nedostanete..

    a rovnake problemy platia pre vsetky strely ktore by mali zasahovat ciel na vacsiu vzdialenost... ci uz s IR, HOJ alebo radarovym navedenim... ak je x-band neschopny zamerat a sledovat ciel, tak je absolutne nepodstatne ake koncove navedenie strela ma... PK v takomto pripade bude minimalne...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:37 01.04.2016

    jj284b: no vidíte, sice sestřel F 117 byl nejspíše hodně o náhodě nebo souhře okolností, že se jedna baterie PVO nacházela tam kde ji nikdo nečekal, skutečnost se možná nikdy ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: no vidíte, sice sestřel F 117 byl nejspíše hodně o náhodě nebo souhře okolností, že se jedna baterie PVO nacházela tam kde ji nikdo nečekal, skutečnost se možná nikdy nedozvíme, prý se na tom měl podílet systém S 125 Něva, pokud tomu tak bylo, tak musela proběhnout detekce starým typem VHF nebo UHF radaru, používali se P 18 a P 15 a k tomu i sledování radarem SNR 125 Low blow, ten pracuje v pásmu X.
    Shania: s linkem Vás nepotěším, info pochází z časopisu Aviation Week někde z roku 2000, elektronicky to nevidím, šlo o to, že po náletech na Srbsko se revidovalo, testovalo a mimo jiné se zjistilo, že novější verze stíhaček F 16 si začali všímat toho, že F 117 vidí na radarech během cvičení. Nepsali tam dálky a nic podrobnějšího.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    18:45 01.04.2016

    A abych vrátil debatu k tématu: jj284b - s tvojí námitkou vůči VHF radarům souhlasím, ale není nic černobílé. Pokud VHF dokáže zjistit, že něco někde támdle +- je, a střelit po ...Zobrazit celý příspěvek

    A abych vrátil debatu k tématu:
    jj284b - s tvojí námitkou vůči VHF radarům souhlasím, ale není nic černobílé. Pokud VHF dokáže zjistit, že něco někde támdle +- je, a střelit po tom raketu, tak ta si v cíli na krátkou vzdálenost už možná něco dokáže dohledat svým X band radarem. Takže to úplně k ničemu není.

    Problém je tam jen v tom, jestli ten VHF radar dokáže odlišit klamné cíle - jinak brzy dojdou rakety...Skrýt celý příspěvek

  • logik
    18:41 01.04.2016

    crusader: To se ve válce jaksi dělá, útočit na komunikační technologie. Co je prosím na tom špatného? A to, že zaútočili na ústředí Jugoslávské levice úzce spjaté s Miloševičem ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader:
    To se ve válce jaksi dělá, útočit na komunikační technologie. Co je prosím na tom špatného?

    A to, že zaútočili na ústředí Jugoslávské levice úzce spjaté s Miloševičem - na koho jiného měli útočit než na stranické špičky, které byly zodpovědné za válečné zločiny v Kosovu? Měli ty nálety odnést radši bigoši v poli, kteří za nic nemohli a jen plnili rozkazy, nebo Ti, co ty rozkazy vydávali?

    Nebo měli bombardovat nemocnice, jako Rusové v Sýrii? Narozdíl od Vámi uváděných omylů (jak i sám přiznáváte), které se stanou v každé válce, ty nemocnice v Sýrii byl od rusů evidentní úmysl. Tak se prosím držte tématu a netahejte sem ruskou propagandu ani politiku, když to není téma článku.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    18:17 01.04.2016

    jj284b Ano NATO bylo v Srbsku ohleduplnost sama, proto nebombardovalo vrak kvůli civilistům (a kvůli baterii, která ho sestřelila :-)))))). Jen ničilo mosty přes Dunaj, ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b
    Ano NATO bylo v Srbsku ohleduplnost sama, proto nebombardovalo vrak kvůli civilistům (a kvůli baterii, která ho sestřelila :-)))))).

    Jen ničilo mosty přes Dunaj, továrny, elektrárny, telekomunikační zařízení, zaútočilo na ústředí politické strany Jugoslávské levice a Avalskou televizní věž.
    .
    Dne 12. dubna 1999 letouny NATO zničily vlak na trati mezi Bělehradem a Skopje, v němž zahynulo 55 lidí. Dne 14. dubna letouny omylem zasáhly konvoj albánských uprchlíků, přičemž zabily 75 lidí.

    Dne 7. května 1999 došlo k zasažení čínské ambasády v Bělehradě, při kterém zahynuli tři čínští novináři.

    Při bombardování cílů byly použity grafitové bomby a také kazetové bomby. Opravdu ohleduplnost sama.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    16:41 01.04.2016

    logik: pravdepodobne naraza na zostrelenie F117 v Srbsku, no vyzera to tak ze nepozna vsetky detaily...kedze ta F117 bola zostrelena na vzdialenost cca 14km, pricom vdaka ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: pravdepodobne naraza na zostrelenie F117 v Srbsku, no vyzera to tak ze nepozna vsetky detaily...kedze ta F117 bola zostrelena na vzdialenost cca 14km, pricom vdaka prezradenym leteckym koridorom, Srbska PVO umiestnila "po ceste" niekolko radarovych stanic a F117 im prakticky prelietavali ponad hlavy...

    F-117 tie radary mohli detekovat na 1/10 bezneho dosahu, takze STEALTH fungovalo presne tak ako malo, no zlyhala taktika nasadenia....

    a uz len taka pikoska - standarny process bol ten stroj potom vybombardovat, aby sa nechnologie nedostali do ruk nepriatela, no v tomto pripade lietadlo padlo blizko tej baterie ktora ho zostrelila (8km), navyse nedaleko obyvanych zon. Koli pritomnosti civilistov v oblasti vraku bolo bombardovanie trosiek nakoniec odvolane...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:39 01.04.2016

    flanker.jirka: praxe ukazala? Co a jak ukázala? Nějaký link? A jak na druhou stranu měl lepší potlačení IR, vuči čemu a jak je to vůbec relevantní? V době nasazení F117 byli ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: praxe ukazala? Co a jak ukázala? Nějaký link?

    A jak na druhou stranu měl lepší potlačení IR, vuči čemu a jak je to vůbec relevantní? V době nasazení F117 byli možnosti něco přes IR najít, natož pak sestřelit minimální.


    YF a F 22: jo všimni si minimálně změn tvaru u stabilizatorů a křídel.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    16:28 01.04.2016

    flanker: právě, že praxe ukázala, že F 117 měl v reálném provozu o jeden až dva řády

    čím konkrétně to "praxe" prokázala?

    flanker: právě, že praxe ukázala, že F 117 měl v reálném provozu o jeden až dva řády

    čím konkrétně to "praxe" prokázala?

  • jj284b
    16:20 01.04.2016

    flanker.jirka: neslo mi tu o nejake hranie sa s cinovymi vojacikmi, len o odpoved na vase precenovanie VHF/UHF radarov... tie nie su samospasitelne, a navyse su nevhodne na vedenie ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: neslo mi tu o nejake hranie sa s cinovymi vojacikmi, len o odpoved na vase precenovanie VHF/UHF radarov... tie nie su samospasitelne, a navyse su nevhodne na vedenie palby... a ak nevies viest na nieco palbu a druha strana s tym problem nema.. tak mas problem.... a velmi dobre viem ze Rusi ci Cinania o tom velmi dobre vedia.. a prave preto vyvijaju vlastne STEALTH platformy... no to zaroven znamena ze USA ma nad nimi desiatky rokov naskok, kedze tie platformy maju u bojovych jednotiek niekolko dekad, co im umoznuje prakticky precvicovat moznosti nasadenia, a nie len teoretizovat nad simulatormi...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    16:04 01.04.2016

    Shania: ...někde jsem obrázek srovnání YF a F 22 viděl, ještě že máme pana gůgla
    http://www.globalsecurity.org/...

    Shania: ...někde jsem obrázek srovnání YF a F 22 viděl, ještě že máme pana gůgla
    http://www.globalsecurity.org/...

  • flanker.jirka
    16:03 01.04.2016

    Shania: právě, že praxe ukázala, že F 117 měl v reálném provozu o jeden až dva řády horší než tyto hodnoty. Na druhou stranu, díky tomu, že byl stroj podzvukový, měl lepší ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: právě, že praxe ukázala, že F 117 měl v reálném provozu o jeden až dva řády horší než tyto hodnoty. Na druhou stranu, díky tomu, že byl stroj podzvukový, měl lepší potlačení v IR oblasti.

    jj284b: s cínovými vojáčky si tu s Vámi hrát nebudu, zkuste se zamyslet nad tím jaké ochrany, pomůcky, taktiky, nástroje popisujete na straně letectva a pak si sedněte a podívejte z druhé strany, myslíte si že, dole na zemi jsou lidi na stromech a nepřemýšlí jak tuto šachovou partii hrát s podobnými pomůckami a nástroji? Možná Vás to překvapí, ale nikdo nesedí a nečeká na to až příletí letadlo a bude po PVO. Jen tyto nástroje a pomůcky fungují jinak.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    14:49 01.04.2016

    kazdopadne, co sa tyka UHF/VHF radarov, je tam jedno giganticke ALE.... tie radary su vhodne maximalne na Early Warning... su obrovske, a tym padom predstavuju velmi lahko ...Zobrazit celý příspěvek

    kazdopadne, co sa tyka UHF/VHF radarov, je tam jedno giganticke ALE.... tie radary su vhodne maximalne na Early Warning... su obrovske, a tym padom predstavuju velmi lahko odhalitelny ciel... (ALR-94 ich na zaklade geolokacie odhali na obrovske vzdialenosti..) a tym padom taketo stanice budu predstavovat prvotny ciel pre F-22 a B-2.. ano, vyspela PVO bude kombinovat UHF/VHF s X-band streleckymi radarmi v urcitych smeroch, no aj v takom pripade skratka plati ze SEALTH platforma detekne ziarenie tychto radarov na obrovske vzdialenosti (taketo radary maju RCS 100+ m2), takze utok bude zvoleny zo smeru vyhodneho pre utocnika..

    obranca vdaka VHF Early Warning bude vediet ze nepriatelske lietadla sa blizia, no nebude vediet ich vysku, rychlost ci presnu polohu, na to su VHF priliz nepresne.. kym strelecke x-band radiolokatory nebudu vediet utocnikov zamerat a viest palbu.. takze jedina sanca v takom pripade bude poslat tam vlastne lietadla a navadzat ich na protivnika zo zeme, kedze ich vlastne (x-band) radary rovnako nebudu schopne protivnika zamerat. a to je presne ta situacia, na ktoru bola F-22 navrhnuta - vybojovat vzdusnu nadvladu, a otvorit vzdusny priestor pre ostatne stroje... sance braniacich Su-35 proti F-22 budu minimalne, rovnako ako boli sance minimalne pre F-15C, Typhoon, Su-30 alebo ostatne 4.gen stroje v podobnej situacii na Red Flagu... navyse, popri F-22 bude vo vzduchu kopec klamnych cielov, cruise missiles, klzavych bomb atd atd mieriacich na odhalene radarove pozicie, takze situacia pre obrancu sa bude len zhorsovat...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:33 01.04.2016

    flanker.jirka: jak postavili F177 s mnohem nižším RCS? Pokud vím, vždy ten odhad byl vždy pod 0,001, což odpovídá těm ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: jak postavili F177 s mnohem nižším RCS? Pokud vím, vždy ten odhad byl vždy pod 0,001, což odpovídá těm měřením.

    https://basicsaboutaerodynamic...

    http://www.hitechweb.genezis.e...

    K YF-22 jsme myslel to, že letající prototyp nebyl stealth, na to měli model, nicméně finální verze F-22 dostala mnoho vylepšení a změny tvaru pro vylepšení rcs....

    U YF-23 byla výhoda hlavně v ocasních plochách a umístění výstupu motoru.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    12:52 01.04.2016

    jj284b: Ano, YF 23 byl na tom s RCS mnohem lépe než YF 22, větišnu na RCS má totiž tvar tělesa, pokud by na to měl větší vliv potah materiálu a konstrukce vnitřků náběžných hran ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: Ano, YF 23 byl na tom s RCS mnohem lépe než YF 22, větišnu na RCS má totiž tvar tělesa, pokud by na to měl větší vliv potah materiálu a konstrukce vnitřků náběžných hran křídel, tak už tu dávno lítá houfy stealth F 16 a ostatních typů stejné kategorie, setkal jsem se s poměrem 80% tvar letadla a 20% RAM materiály.
    YF 23 byl řešen pěkně do detailu téměř bez hran, úlohu výškovek převaly skloněné plovoucí směrovky (nebo naopak :-) ) měli pečlivě počítané poloměry jednotlivých křivek na letounu, no vybrali si jinou mašinu.

    Shania: pořád mi není jasné, že když měli tak dobré výsledky měření před F 117, tak postavili F 117 s mnohem větší RCS než je v těch tabulkách. :-D
    YF 22 byl stavěn pro stealth charakteristiku, bylo to jedno z kritérií projektu ATF, je samozřejmé, že prototyp se od seriového stroje liší, hodně dělá i potah a kamufláž, občas museli někdě upravit rozložení materiálu a tím tvar trupu, protože se přicházelo s dalšími požadavky na schopnosti, výsledkem byl nárůst ceny a pak zpětně "úprava" požadavků, tak aby se vešli do ceny požadované zákazníkem.

    S trochou nadsázky by se dalo říct, že když někdo přirovnává RCS F 22 k RCS hmyzu, tak když při vzletu trefí pár much, tak se mu několikrát zvedne RCS :-DSkrýt celý příspěvek

  • jj284b
    11:12 01.04.2016

    YF-22 a YF-23 boli postavene aj ako modely na meranie RCS. v tychto meraniach mal vraj YF-23 navrch, no samozrejme to nema nic spolocne s dnesnou F-22 ktora ma uplne odlisny tvar ...Zobrazit celý příspěvek

    YF-22 a YF-23 boli postavene aj ako modely na meranie RCS. v tychto meraniach mal vraj YF-23 navrch, no samozrejme to nema nic spolocne s dnesnou F-22 ktora ma uplne odlisny tvar od RCS modelu YF-22Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:26 01.04.2016

    YF-22 a YF-23: stačí se podívat jaký je rozdíl mezi YF-22 a F-22, naprosto rozdílné stroje, prototyp nebyl stavěný pro stealth....

    YF-22 a YF-23: stačí se podívat jaký je rozdíl mezi YF-22 a F-22, naprosto rozdílné stroje, prototyp nebyl stavěný pro stealth....

  • Shania
    10:16 01.04.2016

    FJ a JJ: ta tabulka je z projektu Have Blue (předchůdce F-117) http://upload.wikimedia.org/wi... a Tacit ...Zobrazit celý příspěvek

    FJ a JJ: ta tabulka je z projektu Have Blue (předchůdce F-117)
    http://upload.wikimedia.org/wi...

    a Tacit Blue9

    http://upload.wikimedia.org/wi...
    , takže programy vedoucí k první generaci stealth (nebo druhá pokud se počítá SR-71)

    To o čem tu diskutujete bylo třeba probírano zde, včetně té tabulky, dlouhovlnných radarů atd.

    http://www.f-16.net/forum/view...

    a celý váš problém shrnuje tohle:
    http://www.f-16.net/forum/down... Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    10:13 01.04.2016

    plus, co sa tyka STEALTH, YF-23 bol vzdy spominany ako ten s lepsimi vlastnostami STEALTH ako YF-22... kym v tej tabulke prototyp Lockheedu (Have Blue) ma lepsie parametre vo ...Zobrazit celý příspěvek

    plus, co sa tyka STEALTH, YF-23 bol vzdy spominany ako ten s lepsimi vlastnostami STEALTH ako YF-22... kym v tej tabulke prototyp Lockheedu (Have Blue) ma lepsie parametre vo vsetkom az na 175Mhz..Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    10:06 01.04.2016

    a hlavne... parametre YF-22 a YF-23 budu este niekolko rokov podliehat uplnemu utajeniu, no uz sa to netyka parametrov F117, ktory je uz aj tak navyse vyradeny a trosky toho stroja ...Zobrazit celý příspěvek

    a hlavne... parametre YF-22 a YF-23 budu este niekolko rokov podliehat uplnemu utajeniu, no uz sa to netyka parametrov F117, ktory je uz aj tak navyse vyradeny a trosky toho stroja si prezreli uz asi vsetci co mali o to zaujem...Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    10:04 01.04.2016

    skuste kontaktovat autora odkial to ma, nie som jeho hovorca, no tabulka sedi s tym co uvadza v texte - a to ze primarny test bol proti frekvencii Gun Dish radaru, ktory je tam ...Zobrazit celý příspěvek

    skuste kontaktovat autora odkial to ma, nie som jeho hovorca, no tabulka sedi s tym co uvadza v texte - a to ze primarny test bol proti frekvencii Gun Dish radaru, ktory je tam uvedeny... predsa len YF-22 a YF-23 mali uplne ine urcenie a Shilka pre nich nepredstavovala primarneho supera...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 9