Maďarsko kupuje vrtulníky H145M
- 1. 7. 2018
- 226 komentářů
- Jan Grohmann
Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká republika správný stroj ještě hledá, Maďarsko si vybralo 20 lehkých víceúčelových vrtulníků H145M od firmy Airbus, které zvažuje také Česká republika.
Maďarská armáda nakupuje vrtulníky H145M v rámci rozvojového programu Zrinyi 2026 svých ozbrojených sil. V roce 2026 Maďarsko plánuje díky programu navýšit počet vojáků aktivní služby na 30 000 žen a mužů a aktivní zálohu na 20 000 vojáků. Dosažení výdajů 2 % HDP na obranu se očekává v roce 2024.
Bližší informace o zakázce, jako cena a kupovaná výzbroj, nebyly zveřejněny. Maďarské H145M získají ale elektrooptické (infra/TV kamera, laserový dálkoměr a značkovač) pozorovací a zaměřovací pouzdra, „palubní obranné systémy", balistickou ochranu, palubní jeřáb a zbraňový komplex HForce.
Díky zbraňovému komplexu HForce od Airbusu lze H145M vybavit všemi druhy zbraní, které jsou dnes obvyklé u bitevních vrtulníků. Jedná se například o řízené a neřízené (Thales FZ231) střely ráže 70 mm, automatické kanóny ráže 20 mm (Nexter NC621 nebo kulomety 12,7 mm (FN Herstal HMP400). Se zbraňovými systémy je spojen i zaměřovací průhledový přilbový displej HMSD (Helmet-Mounted Sight and Display) pro navádění zbraní.
Dokončení certifikace HForce se očekává do konce roku. Testy hlavňové výzbroje a neřízených raket probíhaly v roce 2017 na maďarské letecké základně Pápa a testy laserem řízených raket ráže 70 mm ve Švédsku. Letos navíc proběhnou testy protitankových řízených střel.
Ve Švédsku byly konkrétně testovany laserem řízené rakety ráže 70 mm FZ275 LGR od společnosti Thales, které zasáhly cíl na vzdálenost 4,5 km. Maximální dostřel FZ275 LGR je až 6 km se střední kruhovou odchylkou v cíli (CEP) pouze 1 m.
„Je zřejmé, že zbraňový systém [HForce - pozn. red.] a další technické vybavení poskytují všechny důležité taktické a technické schopnosti, které zákazník požaduje. Navíc Airbus poskytuje pro maďarské obranné síly vrtulníky s rozšířeným vybavením, výcvikem a balíčkem podpory,“ píše se na stránkách maďarského ministerstva obrany.
Testování zbraňových systémů H145M na letecké základně Pápa.
Zajímavé je, že podle oficiálních stránek maďarských ozbrojených sil mají vrtulníky H145M v maďarském letectvu částečně nahradit nebo doplnit pět vrtulníků Mi-8 a sedm Mi-17. Kromě toho maďarské letectvo provozuje pouze dva lehké cvičné vrtulníky AS350 Ecureuil.
Naproti tomu Česká republika plánuje nákupem lehkých/středních vrtulníků spíše rozšířit schopnosti svého vrtulníkového letectva a především získat (obnovit) schopnost provádět přesné údery vzduch-země z vrtulníků. K obměně vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armády ČR dojde později.
V případě maďarské armády jde však také o první fázi obměny (posílení schopností) vrtulníkového letectva ‒ v budoucnu v rámci programu Zrinyi 2026 Budapešť počítá s nákupem celkově 40 vrtulníků. Maďarsko musí také mimo jiné do roku 2025 vyřešit náhradu 12 vrtulníků Mi-24.
H145M je vojenská verze civilní H145 (dříve Eurocopter EC145) a přišla na trh v létě roku 2014. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů odvozeného modelu UH-72A Lakota. Původní H145M slouží v německé (15 kusů), thajské (pět) a srbské armádě (devět).
H145M s blokem neřízených raket ráže 70 mm a kontejnerem HMP400 s kulometem M3P ráže 12,7 mm; větší foto / Airbus
Maximální vzletová hmotnost H145M je 3700 kg a prázdná 1600 kg. Pod trupem lze přepravovat náklad o hmotnosti až 1600 kg.
Vrtulník pohání dva turbohřídelové motory Safran Arriel 2E o výkonu 2×575 kW (startovací výkon je 2×667 kW). O řízení vrtulníku se stará digitální avionika Helionix s čtyřosým digitálním autopilotem. Cestovní rychlost je 240 km/h a dolet 638 km (v obou případech zřejmě bez podvěšených zbraní).
V přepravním prostoru H145M je místo pro devět osob a je přístupný přes boční a zadní dveře. H145M má pokročilý systém ochrany: samosvorné palivové nádrže, balistickou ochranu, snížené infračerveného vyzařování, zvýšenou odolnost trupu proti nárazu a nárazuodolné sedadla posádky.
Vrtulník lze podle výrobce například využít pro ozbrojený průzkum, lehký útok, aeromobilní operace, vyhledávaní a záchranu (SAR) nebo transport zraněných (MEDEVAC/CASEVAC), kdy kromě pilotů dokáže přepravit dva ležící pacienty a tři záchranáře.
Zdroj: BMPD
Související články
Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě
Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...
- 10.12.2015
- 62 komentářů
- Redakce AN
UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group
Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...
- 17.05.2016
- 13 komentářů
- Tisková zpráva
V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků
Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...
- 12.04.2017
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu
Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...
- 19.12.2017
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Lobbovani je tady velice oblibene slovo, ale chyba neni samotny lobbing, ktery je mimochodem ve vetsine civilizovanych statu jen regulernim, legalnim, ale taky zakonem osetrenym ...Zobrazit celý příspěvek
Lobbovani je tady velice oblibene slovo, ale chyba neni samotny lobbing, ktery je mimochodem ve vetsine civilizovanych statu jen regulernim, legalnim, ale taky zakonem osetrenym zamestnanim. Lobbing je naprosto normalni vec, ktere nejde proti principum demokracie nebo volneho trhu. Co uz neni normalni je stav v CR (nebo kterekoliv jine vychodoevropske zemi) kde toto nijak osetreno neni, jde o sedou zonu, casto propletenou se zastupci statu / vlady... to ale neni lobbinig v pravem slova smyslu, to jsou zajmove / prospechove skupiny, stret zajmu => korupce atd.
Nesnazme se kydat hnuj na lobbing nebo lobbisty, je to nakonec prace jako kazda jina. Lobbing je potreba pouze vhodne regulovat, ne zakazovat (to stejne nepujde) nebo davat na uroven korupce. A ze se firmy nebo i jine staty snazi svoje zajmy prolobovat, na tom neni zvlastni uz vubec nic. Stejne za sve zajmy lobuji i ceske firmy, i CR samotna.Skrýt celý příspěvekSkelet
Pamatujete si to dobře, ale teď k těm PTŘS přibyly ve specifikaci ještě PLŘS, asi se náčelníků dotklo že je nařkli z “vysnívání” hovadin :))Skelet
Pamatujete si to dobře, ale teď k těm PTŘS přibyly ve specifikaci ještě PLŘS, asi se náčelníků dotklo že je nařkli z “vysnívání” hovadin :))semtam: ano, řešilo se to několikrát. A znovu opakuji co si pamatuji, tak nereálný byl jen požadavek na PTŘS. Požadavky na vrtulník byly znovu nastíněny, PTŘS z toho vypadly, ...Zobrazit celý příspěvek
semtam: ano, řešilo se to několikrát. A znovu opakuji co si pamatuji, tak nereálný byl jen požadavek na PTŘS.
Požadavky na vrtulník byly znovu nastíněny, PTŘS z toho vypadly, takže tam není nic co by UH-1Y, AW139m a H145m nemohly splnit.Skrýt celý příspěvekskelet Řešilo se to na AN již několikrát. Opata dle všeho chce nákup 12 vrtulníků co nejdříve. Ohledně hmotnostní kategorie stroje se nic více neujasnilo. Pokud by tomu tak ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Řešilo se to na AN již několikrát. Opata dle všeho chce nákup 12 vrtulníků co nejdříve. Ohledně hmotnostní kategorie stroje se nic více neujasnilo. Pokud by tomu tak bylo, tak by se mohlo již škrtat. Spíš to dopadne tak, že se představí již jen vítězný typ.Skrýt celý příspěvekTF_HU Já nechci být hrubý, ale nejsem si jist, že oba mluvíme stejným jazykem. Ohledně té "náhrady" jsem myslím zcela jasně napsal "pokud by AČR hledala náhradu Sokolů". Z toho ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU
Já nechci být hrubý, ale nejsem si jist, že oba mluvíme stejným jazykem.
Ohledně té "náhrady" jsem myslím zcela jasně napsal "pokud by AČR hledala náhradu Sokolů". Z toho slova "pokud" jasně plyne, že se nic takového neděje. Že AČR hledá něco jiného. Prostě mě nebaví ty neustálé výkřiky některých zdejších přispěvatelů ve stylu " H 145M a nic jiného".
A už vůbec nechápu kde píšu něco o nějakých lobby.Skrýt celý příspěveksemtam To je pořád dokola, i z toho co naposledy zveřejnil gen. Opata je jasné, že prostě AČR chce větší vojenský vrtulník. Že v tom jsou i jiné zájmy,(ne nutně pouze lobbistické) ...Zobrazit celý příspěvek
semtam
To je pořád dokola, i z toho co naposledy zveřejnil gen. Opata je jasné, že prostě AČR chce větší vojenský vrtulník. Že v tom jsou i jiné zájmy,(ne nutně pouze lobbistické) to samozřejmě nemohu vyloučit. Klidně to může být i o tom, že ČR spěje k výběru amerických strojů i z politických důvodů, 2% HDP na obranu nedáváme a jen tak nebudeme, tak to Američanům alespoň trochu kompenzujme tím, když už nám garantují bezpečnost (bez USA je NATO směšný debatní klub) že nakoupíme jejich zbraně (což jsme mimochodem dosud moc nedělali). ČR by nebyla jediná země, která to takto dělá, dělají to i větší, významnější země než jsme my. Prostě o politiku jde vždy až v první řadě. A nevidím na tom nic špatného.Skrýt celý příspěveknesher no, já na ty nekonenčné řeči o lobby tlaku moc nevěřím. Vzhledem k možnostem a nybízeným typům se moc nedivím, že z toho marketingového průzkumu vyšel UH1Y. Když to ...Zobrazit celý příspěvek
nesher
no, já na ty nekonenčné řeči o lobby tlaku moc nevěřím. Vzhledem k možnostem a nybízeným typům se moc nedivím, že z toho marketingového průzkumu vyšel UH1Y. Když to hodnotili vojenští piloti, bylo to jasné, UH1Y je prostě klasickým vojenským vrtulníkem, vyvýjeným a konstruovaným právě na základě potřeb a požadavků vojenských pilotů, není to militarizace civilního stroje.
"UH1 je super, ale na to nám nedají peníze" jsou slova samotných vojáků vyřčena poté, co měli možnost vidět a slyšet.Skrýt celý příspěveknesher ...původně to neměla být náhrada ničeho. Měl to být LUH se schopností nést nějakou munici. Bohužel pro nás a u nás, neochota a strach řešit věci systémově to dovedla tam, ...Zobrazit celý příspěvek
nesher
...původně to neměla být náhrada ničeho. Měl to být LUH se schopností nést nějakou munici. Bohužel pro nás a u nás, neochota a strach řešit věci systémově to dovedla tam, kde to dnes je. Byvíme se o náhradě Mi 24/35 těmito vrtulníky a to je prostě "misconcept"Skrýt celý příspěvekNesher Problém byl ten, že MO mělo požadavky na stroj takové, že je prakticky nemohl splnit nikdo. Řešila to již bývalá ministrině Šlechtová. Zakopaný pes byl nejspíš ve střetu ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher
Problém byl ten, že MO mělo požadavky na stroj takové, že je prakticky nemohl splnit nikdo. Řešila to již bývalá ministrině Šlechtová. Zakopaný pes byl nejspíš ve střetu různých lobbistických zájmů a také požadavků armády. Tato problematika byla i jedním z důvodů proč byl změněn NGŠ.
TF_HU
Já jsem na vás nereagoval, a že existují na MO lidé, kteří tam mají lobbistické úkoly je profláklé veřejné tajemství :)Skrýt celý příspěvekPokud by VS AČR hledaly náhradu za Sokoly, tak je podle mě H 145 jasná volba.
Pokud však chtějí něco jiného (a dle toho co MO zveřejnilo to tak je), tak nechápu o čem je tu řeč.Pokud by VS AČR hledaly náhradu za Sokoly, tak je podle mě H 145 jasná volba.
Pokud však chtějí něco jiného (a dle toho co MO zveřejnilo to tak je), tak nechápu o čem je tu řeč.semtam To není pravda. Já tedy netvrdím, že neexistuje lobby, ale ta spíše mířila na UH60A/M...než na UH1Y. H145M pravděpodobně vypadla, protože za DEU/FRA konsorcium nedokázali ...Zobrazit celý příspěvek
semtam
To není pravda. Já tedy netvrdím, že neexistuje lobby, ale ta spíše mířila na UH60A/M...než na UH1Y. H145M pravděpodobně vypadla, protože za DEU/FRA konsorcium nedokázali Němci dát státní záruky...(tak to chápu z médií) a AW neměl a snad stále ještě nemá dořešenou výzbroj, btw, neměl ji ani H145M v době kdy se dělaly ukázky a demonstrátory pro piloty a příslušnky VzSSkrýt celý příspěvekskelet ...jasně, to se řeší v míru. V ostrém nasazení to není problém. Až bude potřeba opravdu nasadit Armádu v ostrém IZS (dle krizového zákona) budete rád až pro vás vrtulník ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
...jasně, to se řeší v míru. V ostrém nasazení to není problém. Až bude potřeba opravdu nasadit Armádu v ostrém IZS (dle krizového zákona) budete rád až pro vás vrtulník přiletí a bude vám úplně u zádele, jestli vás jeřábují do 171, nebo nakládají do Sokola, nebo dokonce do Mi 24/35.Skrýt celý příspěvekskelet Ano, to je jeden z důvodů. Aby novinář mohl o něčem psát, tak musí pochopit alespoň elementárně problematiku, což v tomto případě je Sokol vs přistávací plochy jasné ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Ano, to je jeden z důvodů. Aby novinář mohl o něčem psát, tak musí pochopit alespoň elementárně problematiku, což v tomto případě je Sokol vs přistávací plochy jasné téma, než struktura či schopnosti armády. Navíc se to i lépe prodává.
H145M je jasný kandidát pro AČR. Problém na MO je, že se tam pohybují lidé s lobby úkoly. Někteří mají třeba za úkol nákup amerických vrtulníků.Skrýt celý příspěvekTF_HU: co jsem zachytil v diskuzích na hasičských serverech, tak u IZS byla často skloňována únosnost přistávacích ploch, kde byl Sokol na hraně nebo už za hranou. Takže možná je ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU: co jsem zachytil v diskuzích na hasičských serverech, tak u IZS byla často skloňována únosnost přistávacích ploch, kde byl Sokol na hraně nebo už za hranou. Takže možná je ten humbuk kvůli tomu?Skrýt celý příspěvek
...nevím o tom, že by naši piloti byli někde na výcviku spojeném s novým typem. To bude spíše lež. JInak výcvik v taktice v zahraničí běžně probíhá. ...jinak, piloti se s jinými ...Zobrazit celý příspěvek
...nevím o tom, že by naši piloti byli někde na výcviku spojeném s novým typem. To bude spíše lež. JInak výcvik v taktice v zahraničí běžně probíhá.
...jinak, piloti se s jinými tyy běžně setkávají, jak tu již bylo řečeno, není to taková neznámá. U nás v médiích se kolem toho dělá hrozně velká věc, kauza či mediální bublina, ale úkoly jsou stejné napříč armádami, požadavky jsou stejné, hodně podobné a nebojím se toho, že kdybychom vybrali na základě zkušeností "jiné" armády, že bychom nebyli schopni plnit potřebné úkoly.
...pro IZS se dá použít jakýkoli vrtulník. K tomu není třeba žádného speciálního požadavku, či vybavení. Snad krom schopnosti komunikace s ostatními spojovacími prostředky IZS. Nechápu, proč je tomuto kritériu v médiích přisuzována taková důležitost...
...bohužel, úloha bitevních vrtulníků se sice mění, ale úkoly a schopnosti zůstavají. Zvláště dnes, kdy se po afganizaci opět vracíme k schopnostem konvenčního vedení boje, operace.
H145M se asi vrátí do prováděného marketingového průzkumu :-) Já bych mu to přál. Tak uvidíme.Skrýt celý příspěvekNeni to sexy, ale jde o tohle He acknowledges that using a single type to replace helicopters straddling multiple weight classes is a "challenge" and that it will not be ...Zobrazit celý příspěvek
Neni to sexy, ale jde o tohle
He acknowledges that using a single type to replace helicopters straddling multiple weight classes is a "challenge" and that it will not be "optimised everywhere".
However, Fujarski points out that a "rationalised" maintenance, support and training system will drive savings for the French services.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...