Maďarsko kupuje vrtulníky H145M
- 1. 7. 2018
- 226 komentářů
- Jan Grohmann
Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká republika správný stroj ještě hledá, Maďarsko si vybralo 20 lehkých víceúčelových vrtulníků H145M od firmy Airbus, které zvažuje také Česká republika.
Maďarská armáda nakupuje vrtulníky H145M v rámci rozvojového programu Zrinyi 2026 svých ozbrojených sil. V roce 2026 Maďarsko plánuje díky programu navýšit počet vojáků aktivní služby na 30 000 žen a mužů a aktivní zálohu na 20 000 vojáků. Dosažení výdajů 2 % HDP na obranu se očekává v roce 2024.
Bližší informace o zakázce, jako cena a kupovaná výzbroj, nebyly zveřejněny. Maďarské H145M získají ale elektrooptické (infra/TV kamera, laserový dálkoměr a značkovač) pozorovací a zaměřovací pouzdra, „palubní obranné systémy", balistickou ochranu, palubní jeřáb a zbraňový komplex HForce.
Díky zbraňovému komplexu HForce od Airbusu lze H145M vybavit všemi druhy zbraní, které jsou dnes obvyklé u bitevních vrtulníků. Jedná se například o řízené a neřízené (Thales FZ231) střely ráže 70 mm, automatické kanóny ráže 20 mm (Nexter NC621 nebo kulomety 12,7 mm (FN Herstal HMP400). Se zbraňovými systémy je spojen i zaměřovací průhledový přilbový displej HMSD (Helmet-Mounted Sight and Display) pro navádění zbraní.
Dokončení certifikace HForce se očekává do konce roku. Testy hlavňové výzbroje a neřízených raket probíhaly v roce 2017 na maďarské letecké základně Pápa a testy laserem řízených raket ráže 70 mm ve Švédsku. Letos navíc proběhnou testy protitankových řízených střel.
Ve Švédsku byly konkrétně testovany laserem řízené rakety ráže 70 mm FZ275 LGR od společnosti Thales, které zasáhly cíl na vzdálenost 4,5 km. Maximální dostřel FZ275 LGR je až 6 km se střední kruhovou odchylkou v cíli (CEP) pouze 1 m.
„Je zřejmé, že zbraňový systém [HForce - pozn. red.] a další technické vybavení poskytují všechny důležité taktické a technické schopnosti, které zákazník požaduje. Navíc Airbus poskytuje pro maďarské obranné síly vrtulníky s rozšířeným vybavením, výcvikem a balíčkem podpory,“ píše se na stránkách maďarského ministerstva obrany.
Testování zbraňových systémů H145M na letecké základně Pápa.
Zajímavé je, že podle oficiálních stránek maďarských ozbrojených sil mají vrtulníky H145M v maďarském letectvu částečně nahradit nebo doplnit pět vrtulníků Mi-8 a sedm Mi-17. Kromě toho maďarské letectvo provozuje pouze dva lehké cvičné vrtulníky AS350 Ecureuil.
Naproti tomu Česká republika plánuje nákupem lehkých/středních vrtulníků spíše rozšířit schopnosti svého vrtulníkového letectva a především získat (obnovit) schopnost provádět přesné údery vzduch-země z vrtulníků. K obměně vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armády ČR dojde později.
V případě maďarské armády jde však také o první fázi obměny (posílení schopností) vrtulníkového letectva ‒ v budoucnu v rámci programu Zrinyi 2026 Budapešť počítá s nákupem celkově 40 vrtulníků. Maďarsko musí také mimo jiné do roku 2025 vyřešit náhradu 12 vrtulníků Mi-24.
H145M je vojenská verze civilní H145 (dříve Eurocopter EC145) a přišla na trh v létě roku 2014. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů odvozeného modelu UH-72A Lakota. Původní H145M slouží v německé (15 kusů), thajské (pět) a srbské armádě (devět).
H145M s blokem neřízených raket ráže 70 mm a kontejnerem HMP400 s kulometem M3P ráže 12,7 mm; větší foto / Airbus
Maximální vzletová hmotnost H145M je 3700 kg a prázdná 1600 kg. Pod trupem lze přepravovat náklad o hmotnosti až 1600 kg.
Vrtulník pohání dva turbohřídelové motory Safran Arriel 2E o výkonu 2×575 kW (startovací výkon je 2×667 kW). O řízení vrtulníku se stará digitální avionika Helionix s čtyřosým digitálním autopilotem. Cestovní rychlost je 240 km/h a dolet 638 km (v obou případech zřejmě bez podvěšených zbraní).
V přepravním prostoru H145M je místo pro devět osob a je přístupný přes boční a zadní dveře. H145M má pokročilý systém ochrany: samosvorné palivové nádrže, balistickou ochranu, snížené infračerveného vyzařování, zvýšenou odolnost trupu proti nárazu a nárazuodolné sedadla posádky.
Vrtulník lze podle výrobce například využít pro ozbrojený průzkum, lehký útok, aeromobilní operace, vyhledávaní a záchranu (SAR) nebo transport zraněných (MEDEVAC/CASEVAC), kdy kromě pilotů dokáže přepravit dva ležící pacienty a tři záchranáře.
Zdroj: BMPD
Související články
Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě
Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...
- 10.12.2015
- 62 komentářů
- Redakce AN
UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group
Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...
- 17.05.2016
- 13 komentářů
- Tisková zpráva
V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků
Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...
- 12.04.2017
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu
Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...
- 19.12.2017
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Při 2% HDP si můžem dovolit leccos i v počtu kolem cca 40 kusů nebo kolik letounů dá 4až 5 letek.... měla by to být společně s PVO absolutní priprita. Diky za názory možností je ...Zobrazit celý příspěvek
Při 2% HDP si můžem dovolit leccos i v počtu kolem cca 40 kusů nebo kolik letounů dá 4až 5 letek.... měla by to být společně s PVO absolutní priprita.
Diky za názory možností je spousta jak je vidět od Gripen přes F16...C,D ,E,F Viper...a tak :))
Vyhnul bych se F35 jednak kvůli vazbám programu F35 na odporné Turecko, které by jsme v zájmu bezpečí Evropy měli vymazat z mapy a za druhé bych se raději soustředil na program evropského stíhače budoucnosti při závazku odběru min 40 kusů by nám Francouzi s Němci nějaký podíl na vývoji a výrobě ponechali, samozřejmě za předpokladu investic do vývoje ze strany ČR což by ale dle mého byly smysluplně utracené státní peníze ....Skrýt celý příspěvekJura99: tipnu si, že odkoupíme "naše" C/D + dokoupíme nějaké C/D z výzbroje Švédského letectva. A pokud nebude premiér a ministr obrany té vlády naprosto tupý, tak ze Švédů budeme ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99: tipnu si, že odkoupíme "naše" C/D + dokoupíme nějaké C/D z výzbroje Švédského letectva. A pokud nebude premiér a ministr obrany té vlády naprosto tupý, tak ze Švédů budeme moct vytlouct ledasco.
Výhodou bude, že v té době bude "přetlak" na trhu. Nadbytečné Gripeny C/D, vyřazované F-16C/D USAF, do toho nové F-16V, F-35, Gripen NG etc.Skrýt celý příspěvekKfir? Čína by nám mohla ještě prodat nějaké F-7MF. V plánech z roku 1993 byl plánováno toto: provoz 108 bojových letounů, z toho 36 nadzvukových provoz 3letounů kategorie ...Zobrazit celý příspěvek
Kfir? Čína by nám mohla ještě prodat nějaké F-7MF.
V plánech z roku 1993 byl plánováno toto:
provoz 108 bojových letounů, z toho 36 nadzvukových
provoz 3letounů kategorie C-130
provoz 12 dopravních letounů menší kategorie.
ČSSR v době svého rozmachu potřebovalo pro svůj provoz DVA letouny Antonov An-12, které byly vyřazeny v devadesátých letech.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: ciste teoreticky, 14 gripenu C/D nas stoji 1.7mld. rocne. K tomu mzdy a rezie a letiste. Armada ma ve zvyku vracet do rozpoctu 4mld. rocne, takze dalsich 14ks by se ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: ciste teoreticky, 14 gripenu C/D nas stoji 1.7mld. rocne. K tomu mzdy a rezie a letiste. Armada ma ve zvyku vracet do rozpoctu 4mld. rocne, takze dalsich 14ks by se uzivilo. Samozrejme me nechytejte za slovo, ze pronajem uz Svedi nechteji (Slovakum) a C/D konci. Aktualni plany NGŠ jsou fajn, ale pomerne malo ambiciozni. Chybi treba zamer co se stihackama, aby se to zase neresilo v posledni rok pronajmu (vsadim boty ze bude).Skrýt celý příspěvek
Jara: zajímalo by mne vaše představa o tom, jaký typ stíhaček ve vámi udávaném počtu by AČR měla ekonomicky živit? :-D Osobně bych viděl reálně nějaké FA 50 z Koree nebo KFIR block ...Zobrazit celý příspěvek
Jara: zajímalo by mne vaše představa o tom, jaký typ stíhaček ve vámi udávaném počtu by AČR měla ekonomicky živit? :-D Osobně bych viděl reálně nějaké FA 50 z Koree nebo KFIR block 60 (dřívější označení Nesher). Zbytek letadel má buď velmi vysokou pořizovací cenu nebo drahou letovou hodinu a nebo obojí, i nové Gripeny E/F budou hodně drahé.Skrýt celý příspěvek
Jara: je to o politických prioritách, zda se více zalíbit mocipánům ze zahraničí a nebo přiznat barvu a začít něco dělat pro vlastní národ. Ostatně, uvidíme 28 října, kolik ...Zobrazit celý příspěvek
Jara: je to o politických prioritách, zda se více zalíbit mocipánům ze zahraničí a nebo přiznat barvu a začít něco dělat pro vlastní národ. Ostatně, uvidíme 28 října, kolik alegorických vozů ještě armádě zbylo.
Transportní kapacity potřebujeme tak jako tak a tím nemyslím přepravu koní do Mongolska.Skrýt celý příspěvekFlanker. Jirka Ano peněz je dost, ale měli by se v prvé řadě využít na nákup stíhaček a PVO, která je schopna i protiraketové obrany. Mít transportní kapacity je dobré pro podporu ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker. Jirka
Ano peněz je dost, ale měli by se v prvé řadě využít na nákup stíhaček a PVO, která je schopna i protiraketové obrany. Mít transportní kapacity je dobré pro podporu misí což je také důležitý úkol, ve srovnání s obranou země dle mého však druhořadý.
Nechápu jak je možné, vzhledem k bezpečnostní situaci a strategické poloze naši země plánovat nákup transportních letounů a mít 12 stíhaček na jednom letišti a žádnou PVO a plánuje se nákup pouze SHORAD( to je vlastně tak max pro vojskovou PVO,tu vlastně máme akorát nevím proč se ze strakonických neudělají dva prapory a nepřiřadí se k brigádách)to je pro obranu země dost nedostačující .....
Až budem mít “opravdové” letectvo o 40-50 stíhacích letounech samozřejmě plné vyzbrojených a vicevrstvou PVO schopné protiraketové obrany(nejen vojskovou s RBS), můžem začít řešit transportní kapacity.Skrýt celý příspěvekKOLT: je pravda, že poznámku o ceně jste dával do závorky, co se týká kapacit a schopnosti, tak to už tu popisujete vyšší kategorii letadel, v případě A 400M. Finančně je peněz ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: je pravda, že poznámku o ceně jste dával do závorky, co se týká kapacit a schopnosti, tak to už tu popisujete vyšší kategorii letadel, v případě A 400M.
Finančně je peněz relativně dost, staci chtít.
Když vidím problémy KC 390, které vyvrcholily nehodou 5.5.2018, tak si netroufal ani odhadnout, kdy první zákazník to ero uvidí.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka, já netvrdil, že mi vadí cena. Mně vadí, že je Herka ouzká a hlavně nízká, takže do ní nedáte nic většího. KC390, C-2 i A400M jsou v tomto ohledu vhodnější. Jasně, ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka, já netvrdil, že mi vadí cena. Mně vadí, že je Herka ouzká a hlavně nízká, takže do ní nedáte nic většího. KC390, C-2 i A400M jsou v tomto ohledu vhodnější. Jasně, SuperHerka ve versi C-130J-30 zase má výhodu, že má nejdelší ložnou plochu, takže když máte lehká vozidla, máte vcelku slušnou šanci tam dát o jedno víc (nebo ještě třeba paletu). V tomhle jednoznačně prohrává C-2, respektive klasická C-130J. Museli bychom si definovat, co je hlavní účel toho letadla, tedy jestli upřednostníme délku před šířkou či naopak. A samozřejmě jakou požadujeme nosnost. C-2 a A400M mají tu výhodu, že dokáží bez problémů převézt Pandura včetně jakékoliv zbraňové instalace, očesané by teoreticky dokázaly převézt dva. Navíc dokáží převézt i případné nové pásové BVP. KC390 v pohodě zvládne Pandura, BVP už ne. C-130J bude mít problém i s Pandurem...Skrýt celý příspěvek
flanker.jirka: Herky můžeme mít hned, ale problém je, že v době kdy na ně budeme mít peníze, tak budemek dispozici KC390 apod. A pak už bude lepší ta KC390.
flanker.jirka: Herky můžeme mít hned, ale problém je, že v době kdy na ně budeme mít peníze, tak budemek dispozici KC390 apod. A pak už bude lepší ta KC390.
KOLT: to napište všem uživatelům herkulesů, že používají letadlo s malým průřezem :-) ať to vyhodí do šrotu Většinou to co nemá průřez na C 130 bývá ve výsledku i těžší než ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: to napište všem uživatelům herkulesů, že používají letadlo s malým průřezem :-) ať to vyhodí do šrotu
Většinou to co nemá průřez na C 130 bývá ve výsledku i těžší než nosnost herky.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka, většinu vám zodpověděl Nesher. Já bych možná jen doplnil, že SuperHerka je skvělý stroj, ale má jednu mouchu (tedy krom ceny...) – má malý průřez nákladového ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka, většinu vám zodpověděl Nesher. Já bych možná jen doplnil, že SuperHerka je skvělý stroj, ale má jednu mouchu (tedy krom ceny...) – má malý průřez nákladového prostoru. Unese poměrně hodně (byť o poznání méně než KC390), ale nevejde se do ní žádná větší technika, protože tam prostě nevjede. V tomto ohledu je na tom KC390 podstatně lépe, o A400M raději nemluvě. A kdyby byl problém s KC390 a z nějakého důvodu (třeba ceny) jsme nechtěli A400M, stále je v záloze C-2 Kawasaki, které unese jen o málo méně než Airbus, zato je o poznání levnější (samozřejmě posuzuji jen podle zveřejněných čísel). Podle mě je vůbec nejvíc nejlepčí ;-) Ale chápu, že v Aeru to vidí jinak.Skrýt celý příspěvek
Luky, já bych taky byl pro pořízení UH-60 (zhruba těch 10, ale klidně i jen 8), k nim pak zhruba stejný počet H145M. Po vyřazení Sokolů by se dokoupil potřebný počet H145M k jejich ...Zobrazit celý příspěvek
Luky, já bych taky byl pro pořízení UH-60 (zhruba těch 10, ale klidně i jen 8), k nim pak zhruba stejný počet H145M. Po vyřazení Sokolů by se dokoupil potřebný počet H145M k jejich náhradě. A po vyřazení Mi-171 by se nakoupily Ch-47 nebo NH-90 nebo H225 nebo prostě něco skutečně velkého. Na bitevníky bych klidně rezignoval, část jejich práce by odvedly ozbrojené verse (L)UH, část Alky. Stejně jsou Mi-24 v současné době tak operačně omezené, že nějaká "ztráta schopností" moc nehrozí.
Problém je, že by to znamenalo buď v tuhle chvíli koupit jen menší množství skutečných LUH (tedy snížit požadavky na kapacitu) nebo UH-60, což by se ale zase blbě vysvětlovalo, protože jsou blízko Mi-171. A zakrátko by se zaváděl další typ, a pak další... Je otázkou, zda AČR nemá spočítané, že na tenhle "třístrojový" koncept prostě nebude mít finance, takže si místo LUH-UH-CH bude chtít pořídit jen jeden typ na rozhraní LUH/UH a druhý na rozhraní UH/CH. Tu dlouhodobou koncepci prostě neznám, čili nemohu soudit. Pokud se ale v budoucnu počítá jen se dvěma modely, tak radši ať jsou to oba skutečně vojenské stroje... Výhoda UH-1Y pak spočívá v tom, že bychom v případě touhy a financí měli vcelku snadný přístup k bitevním vrtulníkům. Jinak radši ty BH.
Na hlídání hranic můžeme dokoupit Belly policii, vyjde to levněji a dává to větší logiku.Skrýt celý příspěvekFlanker Ohledně KC 390, porodní bolesti, koukněte na A 400. Embraer už začal s výrobou prvních letadel při brazilské letectví a Portugalsko by mělo podepsat smlouvu ještě letos. ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker
Ohledně KC 390, porodní bolesti, koukněte na A 400. Embraer už začal s výrobou prvních letadel při brazilské letectví a Portugalsko by mělo podepsat smlouvu ještě letos. Takže někdy po roce 2025 ( do té doby není nákup tohoto typu letadel v plánu), bych o dostupnost neměl strach.
K té Itálii, ty důvody jsou v zásadě dva. AW 139 je ideální pro SAR a podobné úkoly (žádný z uživatelů ho nepoužívá k úkolům, které předpokládá AČR), takže by AČR byla průkopníkem nové a dost možná i slepé uličky.
A za druhé a hlavně, Itálie rozhodně není stát, který by mohl garantovat současné uspořádání světa, které je pro nás vcelku výhodné. Takže z hlediska českých zahraničně-politických zájmů není zase tak moc zajímavá.Skrýt celý příspěvekUž je známa cena kontraktu: 100 miliard forintov. Ale nie je zrejmé, s akým pri tom počítajú kurzom, keďže forint v posledných dňoch dosť prepadol. V cene je okrem náhradných ...Zobrazit celý příspěvek
Už je známa cena kontraktu: 100 miliard forintov. Ale nie je zrejmé, s akým pri tom počítajú kurzom, keďže forint v posledných dňoch dosť prepadol.
V cene je okrem náhradných súčiastok i výcvik 50 pilotov a výuka pozemného personálu.
https://24.hu/kozelet/2018/07/... Skrýt celý příspěvekNesher, KOLT: pokud se budete bavit o politickém aspektu pořizování techniky, tak proč nepořídit z politických důvodů mašiny ze země EU a NATO současně? :-D Itálie na nás obchodní ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher, KOLT: pokud se budete bavit o politickém aspektu pořizování techniky, tak proč nepořídit z politických důvodů mašiny ze země EU a NATO současně? :-D Itálie na nás obchodní cla neuvaluje.Skrýt celý příspěvek
Nesher: KC 390 vypadá pěkně, ale má více napadáno než nalítáno, možná si o tom letadle budeme povídat za 15 let, ale herky můžeme mít ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: KC 390 vypadá pěkně, ale má více napadáno než nalítáno, možná si o tom letadle budeme povídat za 15 let, ale herky můžeme mít hned.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekLuky
Však jo, až bude armáda chtít nahradit Sokoly (k podobným účelům používá US ARMY Lakoty), tak je H 145 jasná volba. Nicméně to není na pořadu dne.Luky
Však jo, až bude armáda chtít nahradit Sokoly (k podobným účelům používá US ARMY Lakoty), tak je H 145 jasná volba. Nicméně to není na pořadu dne.
Načítám diskuzi...