Maďarsko kupuje vrtulníky H145M

H145M s komplexem výzbroje HForce; větší foto / Airbus

Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká republika správný stroj ještě hledá, Maďarsko si vybralo 20 lehkých víceúčelových vrtulníků H145M od firmy Airbus, které zvažuje také Česká republika.

Maďarská armáda nakupuje vrtulníky H145M v rámci rozvojového programu Zrinyi 2026 svých ozbrojených sil. V roce 2026 Maďarsko plánuje díky programu navýšit počet vojáků aktivní služby na 30 000 žen a mužů a aktivní zálohu na 20 000 vojáků. Dosažení výdajů 2 % HDP na obranu se očekává v roce 2024.

 

 

Bližší informace o zakázce, jako cena a kupovaná výzbroj, nebyly zveřejněny. Maďarské H145M získají ale elektrooptické (infra/TV kamera, laserový dálkoměr a značkovač) pozorovací a zaměřovací pouzdra, „palubní obranné systémy", balistickou ochranu, palubní jeřáb a zbraňový komplex HForce.

 

Díky zbraňovému komplexu HForce od Airbusu lze H145M vybavit všemi druhy zbraní, které jsou dnes obvyklé u bitevních vrtulníků. Jedná se například o řízené a neřízené (Thales FZ231) střely ráže 70 mm, automatické kanóny ráže 20 mm (Nexter NC621 nebo kulomety 12,7 mm (FN Herstal HMP400). Se zbraňovými systémy je spojen i zaměřovací průhledový přilbový displej HMSD (Helmet-Mounted Sight and Display) pro navádění zbraní.

 

Dokončení certifikace HForce se očekává do konce roku. Testy hlavňové výzbroje a neřízených raket probíhaly v roce 2017 na maďarské letecké základně Pápa a testy laserem řízených raket ráže 70 mm ve Švédsku. Letos navíc proběhnou testy protitankových řízených střel.

Ve Švédsku byly konkrétně testovany laserem řízené rakety ráže 70 mm FZ275 LGR od společnosti Thales, které zasáhly cíl na vzdálenost 4,5 km. Maximální dostřel FZ275 LGR je až 6 km se střední kruhovou odchylkou v cíli (CEP) pouze 1 m.

 

„Je zřejmé, že zbraňový systém [HForce - pozn. red.] a další technické vybavení poskytují všechny důležité taktické a technické schopnosti, které zákazník požaduje. Navíc Airbus poskytuje pro maďarské obranné síly vrtulníky s rozšířeným vybavením, výcvikem a balíčkem podpory,“ píše se na stránkách maďarského ministerstva obrany.

 

Testování zbraňových systémů H145M na letecké základně Pápa.

 

Zajímavé je, že podle oficiálních stránek maďarských ozbrojených sil mají vrtulníky H145M v maďarském letectvu částečně nahradit nebo doplnit pět vrtulníků Mi-8 a sedm Mi-17. Kromě toho maďarské letectvo provozuje pouze dva lehké cvičné vrtulníky AS350 Ecureuil.

 

Naproti tomu Česká republika plánuje nákupem lehkých/středních vrtulníků spíše rozšířit schopnosti svého vrtulníkového letectva a především získat (obnovit) schopnost provádět přesné údery vzduch-země z vrtulníků. K obměně vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armády ČR dojde později.

 

V případě maďarské armády jde však také o první fázi obměny (posílení schopností) vrtulníkového letectva ‒ v budoucnu v rámci programu Zrinyi 2026 Budapešť počítá s nákupem celkově 40 vrtulníků. Maďarsko musí také mimo jiné do roku 2025 vyřešit náhradu 12 vrtulníků Mi-24.

 

H145M je vojenská verze civilní H145 (dříve Eurocopter EC145) a přišla na trh v létě roku 2014. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů odvozeného modelu UH-72A Lakota. Původní H145M slouží v německé (15 kusů), thajské (pět) a srbské armádě (devět).

 

H145M s blokem neřízených raket ráže 70 mm a kontejnerem HMP400 s kulometem M3P ráže 12,7 mm; větší foto / Airbus

 

Maximální vzletová hmotnost H145M je 3700 kg a prázdná 1600 kg. Pod trupem lze přepravovat náklad o hmotnosti až 1600 kg. 

 

Vrtulník pohání dva turbohřídelové motory Safran Arriel 2E o výkonu 2×575 kW (startovací výkon je 2×667 kW). O řízení vrtulníku se stará digitální avionika Helionix s čtyřosým digitálním autopilotem. Cestovní rychlost je 240 km/h a dolet 638 km (v obou případech zřejmě bez podvěšených zbraní).

 

V přepravním prostoru H145M je místo pro devět osob a je přístupný přes boční a zadní dveře. H145M má pokročilý systém ochrany: samosvorné palivové nádrže, balistickou ochranu, snížené infračerveného vyzařování, zvýšenou odolnost trupu proti nárazu a nárazuodolné sedadla posádky.

 

Vrtulník lze podle výrobce například využít pro ozbrojený průzkum, lehký útok, aeromobilní operace, vyhledávaní a záchranu (SAR) nebo transport zraněných (MEDEVAC/CASEVAC), kdy kromě pilotů dokáže přepravit dva ležící pacienty a tři záchranáře.

Zdroj: BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...

UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group

Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...

V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...

Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu

Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    12:22 03.07.2018

    Lukz> to bylo tady tohle ne?
    http://www.taskforcetrinity.co...

    Máš někde to video?

    Lukz> to bylo tady tohle ne?
    http://www.taskforcetrinity.co...

    Máš někde to video?

  • Luky
    11:57 03.07.2018

    @Skelet Ta Kobra to koupila nad naprostou plackou, když kroužila nad olivovým hájkem kolem jednoho ručníkáře (vrtulník byl v náklonu). @kazd nahradit mixéry od Fenneca po Pumu ...Zobrazit celý příspěvek

    @Skelet
    Ta Kobra to koupila nad naprostou plackou, když kroužila nad olivovým hájkem kolem jednoho ručníkáře (vrtulník byl v náklonu).

    @kazd
    nahradit mixéry od Fenneca po Pumu jedním typem a ještě takouvým autobuskem (byť krásným) mi nepřijde ouplně sexy....mondié
    Nejsem příznivcem typové roztříštěnosti, ale tomuhle Airwolfu160 chybí k naprosté všestranosti už jen tryska (překoná s ní i rychlost zvuku).
    Možná ale o tom programu jen nevím dost...Skrýt celý příspěvek

  • danny
    11:41 03.07.2018

    Kazd: já ten termín dodávek kolem r. 2025 hodnotím jako pozitivní. Připadá mi to jako reálný termín, kdy by se mohli politici dohádat, sehnat peníze a zároveň armáda konečně ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd: já ten termín dodávek kolem r. 2025 hodnotím jako pozitivní. Připadá mi to jako reálný termín, kdy by se mohli politici dohádat, sehnat peníze a zároveň armáda konečně vyjasnit, co vlastně chce a potřebuje.
    Množství kusů a modifikací, které frantíci požadují mi zase dává naději, že je to fakt dobrá víceúčelová platforma a že si nakonec některou verzi můžeme vybrat i my bez zbytečné individuální lokalizace.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    11:32 03.07.2018

    flanker.jirka: já někde napsal, že bychom se tomu měli bránit, kde? Jen uvádím, že s těmito vrtulníky se naši vojáci setkávají v misích a na cvičeních. Ví tedy co od nich očekávat ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: já někde napsal, že bychom se tomu měli bránit, kde?
    Jen uvádím, že s těmito vrtulníky se naši vojáci setkávají v misích a na cvičeních. Ví tedy co od nich očekávat a není zde žádná velká neznámá.
    AČR a ČR zas není tak specifická.

    jinak být prvním zákazníkem nové technologie je stejně blbé jako být posledním zákazníkem končícího výrobku. Obé může skončit vítězstvím nebo fiaskem :)Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    11:16 03.07.2018

    Maximus: naprostý souhlas, V 280 nebo SB 1 je to co do budoucna má potenciál, ale asi můžeme zapomenout na to, že se bude někdo maximálně vytěžit resurs ruských vrtulníků a ...Zobrazit celý příspěvek

    Maximus: naprostý souhlas, V 280 nebo SB 1 je to co do budoucna má potenciál, ale asi můžeme zapomenout na to, že se bude někdo maximálně vytěžit resurs ruských vrtulníků a případně je modernizovat (například za pomoci Izraele a Ukrajiny) na překlenutí doby.
    (už jsem tu psal u této tématiky, že bych byl raději prvním zákaznímek nové technologie, než posledním zákazníkem Venomu)Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    11:13 03.07.2018

    skelet: dostatečná známost ze společných akcí je pořád dost málo na to, aby se to dalo pořídit, to že uvidím u souseda "nejlepší český kombík" také neznamená, že si jej poběžím ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: dostatečná známost ze společných akcí je pořád dost málo na to, aby se to dalo pořídit, to že uvidím u souseda "nejlepší český kombík" také neznamená, že si jej poběžím koupit aniž bych si jej pořádně vyzkoušel. Každý zákazník má své konkrétní požadavky a testováním lze dost zjistit, například i to, že určitá technika nemusí vyhovovat pro přepravu všeho potřebného, nebo že se do vrtulníků vojáci nevejdou ve výstroji, ...
    Proč se bránit přímému otestování všech vrtulníků v našich konkrétních podmínkách?Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    10:27 03.07.2018

    H160M má stejnou DNA jako H145M = platforma pro civil i ozbrojené složky. Takže dokud armáda nepochopí, že se po ní nechce podporovot rozvinutí tankového útoku jako za doby ...Zobrazit celý příspěvek

    H160M má stejnou DNA jako H145M = platforma pro civil i ozbrojené složky.
    Takže dokud armáda nepochopí, že se po ní nechce podporovot rozvinutí tankového útoku jako za doby varšavské smlouvy... nemá H160M šanci.
    Navíc harmonogram H160 M podle mého nedává šanci na nějakou dodávku před r. 25.
    Nicméně počet avizovaných H160M pro fr. ozbrojené síly je úctyhodný a ukazuje jak frantíci vidí budoucnost - má nahradit AS555 Fennecs, SA342 Gazelles, SA330 Pumas, AS365 Dauphins, AS565 PanthersSkrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:14 03.07.2018

    Flanker.jirka: H145, UH-1Y, AW139 jsou v NATO dostatečně známé vrtulníky, s kterými se naši vojáci setkávají na cvičeních a v misích. Nejsou to žádné nové konstrukce, kde jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Flanker.jirka: H145, UH-1Y, AW139 jsou v NATO dostatečně známé vrtulníky, s kterými se naši vojáci setkávají na cvičeních a v misích. Nejsou to žádné nové konstrukce, kde jsou nějaké velké neznámé.
    Řekl bych, že jediný "neznámé" vrtulníky jsou AS565 a AW159 Wildcat.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    10:11 03.07.2018

    fenri: velmi výstižně shrnuto. Navíc u tohoto typu není žádný problém při alternativním mírovém využití. Když jsem nedávno viděl 135 přistávat na náměstíčku mezi baráky a ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: velmi výstižně shrnuto. Navíc u tohoto typu není žádný problém při alternativním mírovém využití. Když jsem nedávno viděl 135 přistávat na náměstíčku mezi baráky a tramvajové troleje s nějakým komplikovaným porodem na palubě, získal si mé sympatie. Je to fakt prcek.
    Jinak Francouzi zveřejnili požadavky na H160M, kdyby se někomu 145 zdála moc obyčejná:-)Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    10:01 03.07.2018

    KOLT: Pokud by se něco testovalo nebo prezentovalo pro AČR, tak se tím jistě MO pochlubí na svém webu a minimálně by z toho bylo pár reportáží v TV, tak jako v případě prvních ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: Pokud by se něco testovalo nebo prezentovalo pro AČR, tak se tím jistě MO pochlubí na svém webu a minimálně by z toho bylo pár reportáží v TV, tak jako v případě prvních ukázek/testů adeptů na BVP ve Vyškově minulý rok po veletrhu IDET.

    Vrtulníky kategorie H 145 se dají použít hodně i pro IZS, bylo by pěkné je tu mít. I u nás by se jich dost uživilo. Do budoucna se pro boj s lesními požáry bude hodit vše co unese nějaký vak s vodou.
    Systém HForce by se mi více líbil nainstalován na menší bezpilotní platformě, šoupnout je organizačně přímo pozemním silám (speciálním silám), s tím, že by si je sebou vozily ukryty například v ISO kontejnerech. Vyřešil by se tím částečně i průzkum bojiště.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    09:17 03.07.2018

    To fenri: Plně souhlasím s tím, že je to dobrá volba do "zajímavých časů"* - pro budoucí dekádu je 20 H145M lepších než 10 AH-64D. Během této doby stejně nastoupí nová generace ...Zobrazit celý příspěvek

    To fenri: Plně souhlasím s tím, že je to dobrá volba do "zajímavých časů"* - pro budoucí dekádu je 20 H145M lepších než 10 AH-64D. Během této doby stejně nastoupí nová generace bitevních vrtulníků vycházející z V-280 či SB-1, která pošle s jistou nadsázkou, současnou generaci bitevních vrtulníků do muzea.

    * "Kéž zažiješ zajímavé časy" - čínské kletba, považovaná za jednu z nejhorších :-)Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    08:22 03.07.2018

    Podle mě pro potřeby země, která jako jedna z mála neplánuje spáchat sebevraždu třeba pomocí https://refugeesmigrants.un.or... je ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle mě pro potřeby země, která jako jedna z mála neplánuje spáchat sebevraždu třeba pomocí https://refugeesmigrants.un.or...
    je to rozumně vybraný stroj, přesně jak řekli ostatní diskutující. Je to univerzální, je bystrooké, umí to kousat a je to levné. Jo, je to kompromis, není to klasický armádní stroj, ale spíš takový "zlejší" LE patrolovací stroj. Není to primárně stroj do velké války, ale stroj do "zajímavých časů", jak říkají Číňané.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:08 03.07.2018

    Maďarům pochvala. Lehký a levný stroj pro všestranné použití v rámci své hmotnostní kategorie. Srovnávat s UH-1Y moc nejde, je to stroj o dvojnásobné hmotnosti. Oba typy by našly v ...Zobrazit celý příspěvek

    Maďarům pochvala. Lehký a levný stroj pro všestranné použití v rámci své hmotnostní kategorie. Srovnávat s UH-1Y moc nejde, je to stroj o dvojnásobné hmotnosti. Oba typy by našly v AČR své místo.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    06:50 03.07.2018

    Z toho co jsate uvedli to na mě působí, že tím Orbán zalepí deficit u policie a armády.

    Z toho co jsate uvedli to na mě působí, že tím Orbán zalepí deficit u policie a armády.

  • semtam
    23:23 02.07.2018

    KOLT

    Maďarská pohraniční stráž (Határőrség Magyarországon) je od roku 2008 integrovaná do policie.

    KOLT

    Maďarská pohraniční stráž (Határőrség Magyarországon) je od roku 2008 integrovaná do policie.

  • KOLT
    22:58 02.07.2018

    PavolR, a nemají nějaké vrtulníky u celníků? Nebo ti jsou součástí policie?

    PavolR, a nemají nějaké vrtulníky u celníků? Nebo ti jsou součástí policie?

  • KOLT
    22:55 02.07.2018

    Oprava, samozřejmě AH-6.

    Oprava, samozřejmě AH-6.

  • KOLT
    22:54 02.07.2018

    Miroslav, to jste to ale hodně zjednodušil. Armáda potřebuje vrtulníky na mnohem víc věcí, především pak na průzkum, k čemuž se výborně hodí právě malé, hbité a relativně tiché ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav, to jste to ale hodně zjednodušil. Armáda potřebuje vrtulníky na mnohem víc věcí, především pak na průzkum, k čemuž se výborně hodí právě malé, hbité a relativně tiché vrtulníky, což H145M dokonale splňuje. Ostatně Luky má téměř jistě pravdu, což potvrzuje i informace od Pavola o téměř absenci moderních vrtulníků u maďarské policie*, že je Maďaři chtějí na ostrahu hranic. Na což je to ideální volba, protože bez větší zátěže vydrží ve vzduchu docela dlouho, lze ho dočerpat málem na benzince, má výborné pozorovací vybavení, je schopný transportu až dvou lůžek, umí se v případě potřeby docela solidně bránit, a hlavně je (relativně) levný na provoz i pořízení.

    Co se týče použití malých vrtulníků pro bitevní účely – své by vám o tom řekli Somálci, kteří se v 93. roce pokoušeli zlikvidovat výsadek Rangers v Mogadišu. Povedlo se jim sestřelit 3 a z operace vyřadit ještě jeden další MH-60 (které měly doplňkové pancéřování a jsou to velice odolné vrtulníky), ale ani jeden AH-1, které přitom létaly doslova ulicemi a v podstatě zachránily pozemním jednotkám život. Trefit takovou malou rychlou a hbitou potvoru prostě není nic snadného.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:44 02.07.2018

    flanker.jirka, jj, mně je to jasné. Jen jsem prostě chtěl poukázat na to, že oba zároveň mít pravdu nemůžete. Takže buď už je to rozhodnuté a naši piloti se cvičí v USA (nějaký ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka, jj, mně je to jasné. Jen jsem prostě chtěl poukázat na to, že oba zároveň mít pravdu nemůžete. Takže buď už je to rozhodnuté a naši piloti se cvičí v USA (nějaký zdroj informací by neuškodil) nebo to vůbec není jasné a ještě jsme vrtulníky ani nevyzkoušeli (ani jeden nebo jen UH-1?). Obojí zároveň pravda být nemůže, leda v paralelních vesmírech :-)

    K čemuž stačí asi jen dodat, že AČR v rámci onoho "tendru", který byl vlastně jen "marketingovým průzkumem", nakonec vyhodnotila, že ani jeden z nabízených letounů (AW135M a UH-1Y) nevyhovuje nárokům, přičemž UH-1Y dostal dokonce méně bodů (otázkou je, zda to nebylo čistě kvůli ceně, protože jinak mě nic moc nenapadá).Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:19 02.07.2018

    KOLT: nevím mělo být to první slovo, zauradovaly automatické úpravy

    KOLT: nevím mělo být to první slovo, zauradovaly automatické úpravy

Načítám diskuzi...

Stránka 9 z 12