Maďarsko kupuje vrtulníky H145M
- 1. 7. 2018
- 226 komentářů
- Jan Grohmann
Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká republika správný stroj ještě hledá, Maďarsko si vybralo 20 lehkých víceúčelových vrtulníků H145M od firmy Airbus, které zvažuje také Česká republika.
Maďarská armáda nakupuje vrtulníky H145M v rámci rozvojového programu Zrinyi 2026 svých ozbrojených sil. V roce 2026 Maďarsko plánuje díky programu navýšit počet vojáků aktivní služby na 30 000 žen a mužů a aktivní zálohu na 20 000 vojáků. Dosažení výdajů 2 % HDP na obranu se očekává v roce 2024.
Bližší informace o zakázce, jako cena a kupovaná výzbroj, nebyly zveřejněny. Maďarské H145M získají ale elektrooptické (infra/TV kamera, laserový dálkoměr a značkovač) pozorovací a zaměřovací pouzdra, „palubní obranné systémy", balistickou ochranu, palubní jeřáb a zbraňový komplex HForce.
Díky zbraňovému komplexu HForce od Airbusu lze H145M vybavit všemi druhy zbraní, které jsou dnes obvyklé u bitevních vrtulníků. Jedná se například o řízené a neřízené (Thales FZ231) střely ráže 70 mm, automatické kanóny ráže 20 mm (Nexter NC621 nebo kulomety 12,7 mm (FN Herstal HMP400). Se zbraňovými systémy je spojen i zaměřovací průhledový přilbový displej HMSD (Helmet-Mounted Sight and Display) pro navádění zbraní.
Dokončení certifikace HForce se očekává do konce roku. Testy hlavňové výzbroje a neřízených raket probíhaly v roce 2017 na maďarské letecké základně Pápa a testy laserem řízených raket ráže 70 mm ve Švédsku. Letos navíc proběhnou testy protitankových řízených střel.
Ve Švédsku byly konkrétně testovany laserem řízené rakety ráže 70 mm FZ275 LGR od společnosti Thales, které zasáhly cíl na vzdálenost 4,5 km. Maximální dostřel FZ275 LGR je až 6 km se střední kruhovou odchylkou v cíli (CEP) pouze 1 m.
„Je zřejmé, že zbraňový systém [HForce - pozn. red.] a další technické vybavení poskytují všechny důležité taktické a technické schopnosti, které zákazník požaduje. Navíc Airbus poskytuje pro maďarské obranné síly vrtulníky s rozšířeným vybavením, výcvikem a balíčkem podpory,“ píše se na stránkách maďarského ministerstva obrany.
Testování zbraňových systémů H145M na letecké základně Pápa.
Zajímavé je, že podle oficiálních stránek maďarských ozbrojených sil mají vrtulníky H145M v maďarském letectvu částečně nahradit nebo doplnit pět vrtulníků Mi-8 a sedm Mi-17. Kromě toho maďarské letectvo provozuje pouze dva lehké cvičné vrtulníky AS350 Ecureuil.
Naproti tomu Česká republika plánuje nákupem lehkých/středních vrtulníků spíše rozšířit schopnosti svého vrtulníkového letectva a především získat (obnovit) schopnost provádět přesné údery vzduch-země z vrtulníků. K obměně vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armády ČR dojde později.
V případě maďarské armády jde však také o první fázi obměny (posílení schopností) vrtulníkového letectva ‒ v budoucnu v rámci programu Zrinyi 2026 Budapešť počítá s nákupem celkově 40 vrtulníků. Maďarsko musí také mimo jiné do roku 2025 vyřešit náhradu 12 vrtulníků Mi-24.
H145M je vojenská verze civilní H145 (dříve Eurocopter EC145) a přišla na trh v létě roku 2014. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů odvozeného modelu UH-72A Lakota. Původní H145M slouží v německé (15 kusů), thajské (pět) a srbské armádě (devět).
H145M s blokem neřízených raket ráže 70 mm a kontejnerem HMP400 s kulometem M3P ráže 12,7 mm; větší foto / Airbus
Maximální vzletová hmotnost H145M je 3700 kg a prázdná 1600 kg. Pod trupem lze přepravovat náklad o hmotnosti až 1600 kg.
Vrtulník pohání dva turbohřídelové motory Safran Arriel 2E o výkonu 2×575 kW (startovací výkon je 2×667 kW). O řízení vrtulníku se stará digitální avionika Helionix s čtyřosým digitálním autopilotem. Cestovní rychlost je 240 km/h a dolet 638 km (v obou případech zřejmě bez podvěšených zbraní).
V přepravním prostoru H145M je místo pro devět osob a je přístupný přes boční a zadní dveře. H145M má pokročilý systém ochrany: samosvorné palivové nádrže, balistickou ochranu, snížené infračerveného vyzařování, zvýšenou odolnost trupu proti nárazu a nárazuodolné sedadla posádky.
Vrtulník lze podle výrobce například využít pro ozbrojený průzkum, lehký útok, aeromobilní operace, vyhledávaní a záchranu (SAR) nebo transport zraněných (MEDEVAC/CASEVAC), kdy kromě pilotů dokáže přepravit dva ležící pacienty a tři záchranáře.
Zdroj: BMPD
Související články
Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě
Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...
- 10.12.2015
- 62 komentářů
- Redakce AN
UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group
Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...
- 17.05.2016
- 13 komentářů
- Tisková zpráva
V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků
Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...
- 12.04.2017
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu
Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...
- 19.12.2017
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Doufám, že od USA mít ty vrtulníky nebudeme, obchodní válka je v plném proudu, Trump je nevypočitatelný. To už by bylo bezpečnější koupit nové vrtulníky od Ruska.... Měl by to být ...Zobrazit celý příspěvek
Doufám, že od USA mít ty vrtulníky nebudeme, obchodní válka je v plném proudu, Trump je nevypočitatelný. To už by bylo bezpečnější koupit nové vrtulníky od Ruska.... Měl by to být určitě Evropský stroj!Skrýt celý příspěvek
Luky: Američani určitě pitomci nejsou, ten stroj pravděpodobně prokázal své kvality v dost ostrém výběrovém řízení. Ale zjevně projevili nedostatek vlastenectví. Naštěstí jsme zde ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: Američani určitě pitomci nejsou, ten stroj pravděpodobně prokázal své kvality v dost ostrém výběrovém řízení.
Ale zjevně projevili nedostatek vlastenectví. Naštěstí jsme zde my, oddaní spojenci a zastánci těch správných hodnot.
Jejich deficit nejen dorovnáme, ale ještě předeženeme. Když jde o hodnoty, tak přece na nějakou korunu navíc nebo technický parametr koukat nebudeme:-)Skrýt celý příspěvekotecko: Miešate vývoz, dovoz a sankcie (ktorých by ste pri mnou zmienených prípadoch neboli ušetrení ani u európskych strojov). Každopádne, pokiaľ máme obaja na mysli ten istý ...Zobrazit celý příspěvek
otecko:
Miešate vývoz, dovoz a sankcie (ktorých by ste pri mnou zmienených prípadoch neboli ušetrení ani u európskych strojov). Každopádne, pokiaľ máme obaja na mysli ten istý stroj, tak je reálnejšie mať obavy z ukončenia výroby súčiastok, než nejakých sankcií.Skrýt celý příspěvekDusan
tvůj link přeposílám Arturovi, který ví evidentně velký kulový
Arthur
nastuduj si to
https://www.quora.com/Is-the-a...Dusan
tvůj link přeposílám Arturovi, který ví evidentně velký kulový
Arthur
nastuduj si to
https://www.quora.com/Is-the-a...Dusan proc mě tady dáváš link na schema pancéřování sedaček a průhledné příčky mezi kokpity? Schéma znám velmi dobře a o tom píši.....AH-64 má "pouze" pancéřované sedačky. ...Zobrazit celý příspěvek
Dusan
proc mě tady dáváš link na schema pancéřování sedaček a průhledné příčky mezi kokpity? Schéma znám velmi dobře a o tom píši.....AH-64 má "pouze" pancéřované sedačky. Pancéřovaná skla na bocích a čelech kokpitu nemá a nemá je ani Ka-52. O T-129 nebo Tiger ani nemluvě. Pouze Ka-50 a Mi-28 mají plně pancéřovaný kokpit vč překrytu.Skrýt celý příspěvekVážení ovčané, co mne tady mínusujete, co si o vás myslet, když vám nevadí, že vám vaše vláda lže, že něco řeší, a ono už je dávno rozhodnuto? Tak jim to žerte, mi to vadí, ...Zobrazit celý příspěvek
Vážení ovčané, co mne tady mínusujete, co si o vás myslet, když vám nevadí, že vám vaše vláda lže, že něco řeší, a ono už je dávno rozhodnuto? Tak jim to žerte, mi to vadí, protože Augusta je lepší, modernější volba, je to evropský vrtulník, dá to práci evropanům a nebudeme, milý PavolR závislí na momentálním rozpoložení americké administrativy. která, pokud vám to nedošlo, mění globálně v úplně pohled na své spojence. Pokud tady nad tím hýkáte blahem, je to vaše krátkozrakost. Mi je Evropa bližší a milejší ,než USA. .Skrýt celý příspěvek
strikehawk
https://www.quora.com/Is-the-a...strikehawk
https://www.quora.com/Is-the-a...Grull Vo Vietname nemali americké prieskumné stroje OH-13 a OH-6 žiadne pancierovanie ... a slúžili veľmi dobre. Rýchlo však prišli na to, že sú dosť zraniteľné, lebo bojovali v ...Zobrazit celý příspěvek
Grull
Vo Vietname nemali americké prieskumné stroje OH-13 a OH-6 žiadne pancierovanie ... a slúžili veľmi dobre. Rýchlo však prišli na to, že sú dosť zraniteľné, lebo bojovali v podstate "zoči-voči" Vietkongu či severovietnamskej armáde na vzdialenosť často pár desiatok metrov !!!. Našlo sa riešenie pomocou prídavných improvizovaných pancierovaní a používaní ochrany posádky, ale hlavne zmenou taktiky aby bol vrtuľník vystavený paľbe minimálne, resp. mal okamžité krytie inými strojmi.
Dnes už vďaka kvalitným senzorom neočakáva od prieskumného vrtuľníka nik, že sa bude "producírovať" pár metrov od možného nepriateľa a snažiť sa ho vyprovokovať k paľbe. Dnešné vrtuľníky majú úplne iné výkony a zálohovanie je štandardom. Tak isto sa dá použiť kvalitná ochrana posádky a výrobca či nejaký domáci podnik môže vždy dodať nejakú minimálnu sadu pancierovania - čo už dnes vďake ľahkým materiálom nie je problém ak by vznikla takáto potreba.
Skrátka ak prieskum zvládli Amíci so svojimi dnes už "hračkárskymi" strojmi 50 rokov dozadu, tak dnes to nemôže byť problém pre moderný vrtuľník.Skrýt celý příspěvekotecko: Já doufám, že máte pravdu a budeme mít opravdový vojenský vrtulník. A ne papírový stroj, který při prvních výstřelech bude mít zákaz vzletů. Problémy s ND máme zatím akorát ...Zobrazit celý příspěvek
otecko: Já doufám, že máte pravdu a budeme mít opravdový vojenský vrtulník. A ne papírový stroj, který při prvních výstřelech bude mít zákaz vzletů. Problémy s ND máme zatím akorát z úplně druhé strany, než o které mluvíte. No a ohledně cel - to je nápad pana Trumpa, toho ze dvou kandidátů, kterého preferovala většina těch, kteří obvykle nadávají na USA. Asi aby mohli nadávat zase.Skrýt celý příspěvek
"otecko
Datum: 02.07.2018
Čas: 09:45
Však my už máme taky vybráno., když se naši piloti od ledna přeškolují v jedné nejmenované zemi.."
Něco bližšího by nebylo? Díky."otecko
Datum: 02.07.2018
Čas: 09:45
Však my už máme taky vybráno., když se naši piloti od ledna přeškolují v jedné nejmenované zemi.."
Něco bližšího by nebylo? Díky.Tenhel vrtulník nemá žádné pancéřování, a jak správně podotýká Strikehawk, tak pancéřování (spíše jeho náznak) se najde až u vrtulníků se vzletovou hmotností nad 10tun. H145m je ...Zobrazit celý příspěvek
Tenhel vrtulník nemá žádné pancéřování, a jak správně podotýká Strikehawk, tak pancéřování (spíše jeho náznak) se najde až u vrtulníků se vzletovou hmotností nad 10tun.
H145m je určitě skvělý vrtulník, o tom není sporu. Ale vše je o tom co po něm chcete. Protože když si vezmete kalkulačku, tak Vám začínají nabíhat omezení.
Takže pokud chceme vrtulník pro převoz jednoho až dvou zraněných na nosítkách, výsadek pár speciálů nebo lehkou palebnou podporu, tak určitě je to dobrá volba. Ale jinak už to holt chce vyšší kategorii vrtulníků.Skrýt celý příspěvekArthur, Grull proboha o čem tady diskutujete?? Žádný transportní vrtulník nemá pancéřované skla. Plně pancéřové prosklení má pouze Mil-28 a to je bitevní vrtulník se 4x větší ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur, Grull
proboha o čem tady diskutujete?? Žádný transportní vrtulník nemá pancéřované skla. Plně pancéřové prosklení má pouze Mil-28 a to je bitevní vrtulník se 4x větší vzletovou hmotností.....AH-64 si musí vystačit s pancéřovanými sedačkami.
Pancéřové skla nemá ani UH-1Y ani AW-... a samozřejmě ani UH-60 a žádný jiný vrtulník na světě natož lehký vrtulník H145M.
Maďarsko - dobrá volba na rozdíl od naší ….. souhlas s otečkemSkrýt celý příspěvekto Grull: Hmm, ako má to istú palebnú silu, aj počet kusov je zaujímavý avšak s max. vzletovou hmotnosť 3 585 kg s najväčšou pravdepodobnosťou H145M nemá ani nepriestrelné sklá ...Zobrazit celý příspěvek
to Grull:
Hmm, ako má to istú palebnú silu, aj počet kusov je zaujímavý avšak s max. vzletovou hmotnosť 3 585 kg s najväčšou pravdepodobnosťou H145M nemá ani nepriestrelné sklá voči krátkym ručným strelným zbraniam natožto voči vz. 58 resp.. AK-čkam.
V princípe nejaká domobrana (separatisti) s poľovníckymi guľovnicami a brokovnicami a ručnými strelnými zbraňami dokáže usmrtiť posádku resp. vyradiť vrtuľník.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...