Maďarsko kupuje vrtulníky H145M

H145M s komplexem výzbroje HForce; větší foto / Airbus

Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká republika správný stroj ještě hledá, Maďarsko si vybralo 20 lehkých víceúčelových vrtulníků H145M od firmy Airbus, které zvažuje také Česká republika.

Maďarská armáda nakupuje vrtulníky H145M v rámci rozvojového programu Zrinyi 2026 svých ozbrojených sil. V roce 2026 Maďarsko plánuje díky programu navýšit počet vojáků aktivní služby na 30 000 žen a mužů a aktivní zálohu na 20 000 vojáků. Dosažení výdajů 2 % HDP na obranu se očekává v roce 2024.

 

 

Bližší informace o zakázce, jako cena a kupovaná výzbroj, nebyly zveřejněny. Maďarské H145M získají ale elektrooptické (infra/TV kamera, laserový dálkoměr a značkovač) pozorovací a zaměřovací pouzdra, „palubní obranné systémy", balistickou ochranu, palubní jeřáb a zbraňový komplex HForce.

 

Díky zbraňovému komplexu HForce od Airbusu lze H145M vybavit všemi druhy zbraní, které jsou dnes obvyklé u bitevních vrtulníků. Jedná se například o řízené a neřízené (Thales FZ231) střely ráže 70 mm, automatické kanóny ráže 20 mm (Nexter NC621 nebo kulomety 12,7 mm (FN Herstal HMP400). Se zbraňovými systémy je spojen i zaměřovací průhledový přilbový displej HMSD (Helmet-Mounted Sight and Display) pro navádění zbraní.

 

Dokončení certifikace HForce se očekává do konce roku. Testy hlavňové výzbroje a neřízených raket probíhaly v roce 2017 na maďarské letecké základně Pápa a testy laserem řízených raket ráže 70 mm ve Švédsku. Letos navíc proběhnou testy protitankových řízených střel.

Ve Švédsku byly konkrétně testovany laserem řízené rakety ráže 70 mm FZ275 LGR od společnosti Thales, které zasáhly cíl na vzdálenost 4,5 km. Maximální dostřel FZ275 LGR je až 6 km se střední kruhovou odchylkou v cíli (CEP) pouze 1 m.

 

„Je zřejmé, že zbraňový systém [HForce - pozn. red.] a další technické vybavení poskytují všechny důležité taktické a technické schopnosti, které zákazník požaduje. Navíc Airbus poskytuje pro maďarské obranné síly vrtulníky s rozšířeným vybavením, výcvikem a balíčkem podpory,“ píše se na stránkách maďarského ministerstva obrany.

 

Testování zbraňových systémů H145M na letecké základně Pápa.

 

Zajímavé je, že podle oficiálních stránek maďarských ozbrojených sil mají vrtulníky H145M v maďarském letectvu částečně nahradit nebo doplnit pět vrtulníků Mi-8 a sedm Mi-17. Kromě toho maďarské letectvo provozuje pouze dva lehké cvičné vrtulníky AS350 Ecureuil.

 

Naproti tomu Česká republika plánuje nákupem lehkých/středních vrtulníků spíše rozšířit schopnosti svého vrtulníkového letectva a především získat (obnovit) schopnost provádět přesné údery vzduch-země z vrtulníků. K obměně vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armády ČR dojde později.

 

V případě maďarské armády jde však také o první fázi obměny (posílení schopností) vrtulníkového letectva ‒ v budoucnu v rámci programu Zrinyi 2026 Budapešť počítá s nákupem celkově 40 vrtulníků. Maďarsko musí také mimo jiné do roku 2025 vyřešit náhradu 12 vrtulníků Mi-24.

 

H145M je vojenská verze civilní H145 (dříve Eurocopter EC145) a přišla na trh v létě roku 2014. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů odvozeného modelu UH-72A Lakota. Původní H145M slouží v německé (15 kusů), thajské (pět) a srbské armádě (devět).

 

H145M s blokem neřízených raket ráže 70 mm a kontejnerem HMP400 s kulometem M3P ráže 12,7 mm; větší foto / Airbus

 

Maximální vzletová hmotnost H145M je 3700 kg a prázdná 1600 kg. Pod trupem lze přepravovat náklad o hmotnosti až 1600 kg. 

 

Vrtulník pohání dva turbohřídelové motory Safran Arriel 2E o výkonu 2×575 kW (startovací výkon je 2×667 kW). O řízení vrtulníku se stará digitální avionika Helionix s čtyřosým digitálním autopilotem. Cestovní rychlost je 240 km/h a dolet 638 km (v obou případech zřejmě bez podvěšených zbraní).

 

V přepravním prostoru H145M je místo pro devět osob a je přístupný přes boční a zadní dveře. H145M má pokročilý systém ochrany: samosvorné palivové nádrže, balistickou ochranu, snížené infračerveného vyzařování, zvýšenou odolnost trupu proti nárazu a nárazuodolné sedadla posádky.

 

Vrtulník lze podle výrobce například využít pro ozbrojený průzkum, lehký útok, aeromobilní operace, vyhledávaní a záchranu (SAR) nebo transport zraněných (MEDEVAC/CASEVAC), kdy kromě pilotů dokáže přepravit dva ležící pacienty a tři záchranáře.

Zdroj: BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...

UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group

Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...

V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...

Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu

Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    21:24 08.07.2018

    O Komondorovi viem, ale to je veľmi špecifické vozidlo, s minimálnou použiteľnosťou v bojových podmienkach - má iba stanag 1, takže skôr pre políciu alebo bezpečnostné firmy ...Zobrazit celý příspěvek

    O Komondorovi viem, ale to je veľmi špecifické vozidlo, s minimálnou použiteľnosťou v bojových podmienkach - má iba stanag 1, takže skôr pre políciu alebo bezpečnostné firmy ...

    http://www.gammatech.hu/?mnuGr... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:25 08.07.2018

    PavolR: V roce 2012 představila maďarská společnost Gamma Technical Corporation zajímavý MRAP - Komondor (s českými protiminovými sedačkami BOG-AMS-V). Pokud by tedy dostali ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR:
    V roce 2012 představila maďarská společnost Gamma Technical Corporation zajímavý MRAP - Komondor (s českými protiminovými sedačkami BOG-AMS-V). Pokud by tedy dostali impuls v podobě schopného partnera, určitě by zvládli i něco lepšího - víc svého. Dneska jsou moderní 8x8, tak něco jako Agilis, nebo víc opancéřované 4x4 by asi dokázali. Pokud odběhnu od těch němců, tak třeba obdobu k JAIS 6×6 atd.
    Když koukám na ten LAPV Enok, tak se mi začíná hodně líbit. Přeci jen hmotnost 5,4 t, STANAG level 2, cena 760 tis.dolarů za kus a osádka 2-6 je docela v pohodě i z pohledu AČR. Pro Maďary vlastně ideální (když mají fabriku Mercedesu).
    pokud jde o podotek že ani v Maďarsku není dost arbajtů je zajímavá - díkySkrýt celý příspěvek

  • PavolR
    18:53 08.07.2018

    Rase: A iba pre zaujímavosť - Maďarsko má stále väčší problém s nedostatkom pracovných síl. Už dokonca povolili pracovať aj dôchodcom, ktorých počet sa v nasledujúcich rokoch ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:
    A iba pre zaujímavosť - Maďarsko má stále väčší problém s nedostatkom pracovných síl. Už dokonca povolili pracovať aj dôchodcom, ktorých počet sa v nasledujúcich rokoch drasticky zvýši. Orbán sa snaží vytvoriť lacnú montovňu (sľubuje vytvoriť ďalších 250k pracovných miest) z krajiny, v ktorej nemá kto montovať, lebo aj gastarbeiterovia z Rumunska, Srbska či Ukrajiny pôjdu radšej pracovať do krajín s vyššími platmi. :-)Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    17:58 08.07.2018

    Rase: Ja pre začiatok tipujem maďarskú výrobu LAPV Enok. Jednak majú v krajine závod Mercedes a majú aj zavedené rôzne Mercedesy vrátane 223ks G 270 CDI (Wolf), z ktorých 11 ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:
    Ja pre začiatok tipujem maďarskú výrobu LAPV Enok. Jednak majú v krajine závod Mercedes a majú aj zavedené rôzne Mercedesy vrátane 223ks G 270 CDI (Wolf), z ktorých 11 dodatočne opancierovali pre potreby misií v Currus Zrt. (pancier mali z rozrezaných BRDM).
    Ako druhý variant predpokladám spoluprácu s KMW, najskôr 4x4 Dingo. Nie som si istý, či Maďarsko zvládne v krátkodobom horizonte niečo väčšie (povedzme Boxer)...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    17:26 08.07.2018

    Pokud jde o zbrojní výrobu mezi Východní Evropou a Německem, tak s Rumuny nakopl Rheinmetall výrobu kolového bojového vozidla AGILIS 8x8 - prototyp má vzniknout do roku 2020. ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud jde o zbrojní výrobu mezi Východní Evropou a Německem, tak s Rumuny nakopl Rheinmetall výrobu kolového bojového vozidla AGILIS 8x8 - prototyp má vzniknout do roku 2020. Rheinmetall plánuje vozidla Agilis zařadit do vlastní nabídky, mezi transportéry Fuchs 6×6 a Boxer 8×8. Pokud jde o Maďarsko, tak ideální by bylo, kdyby zde s Němci prohloubili výrobu rovněž kolových transportérů ale i náklaďáků. Na nové levné pásové BVP asi nemají maďaři prachy, ale kdo ví. Vlastně si tak říkám, že ideální by bylo, pokud by se v ČR vyráběla Puma a v Maďarsku Lynx. Tedy abysme my měli menší počet luxusních BVP a Maďaři by zase dokázali z Lynxe udělat opravdu levné "euro-BVP" pro chudší státy.
    Co si budeme povídat, cena práce v ČR není zrovna levná a hlavně nejsou lidi. V Maďarsku je práce levná, lidí je dost atd.

    Pokud jde o nákup H145M, tak to beru jako hodně pozitivní krok a myslím že jim můžeme závidět. Tyhle stroje ale můžeme koupit prakticky kdykoliv i my. V aktuálním tendru pro AČR by se měl koupit ale větší a nadupanější stroj, když už to trvá tak dlouho. Jelikož nemám rád Venom, tak bych byl pro UH-60 nebo AS565 PantherSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:19 08.07.2018

    Jenže tohle v našich podmínkách velice hypotetické kombo (V+V) znamená total US závislost i na US výzbroji. Na BH jsou Eurospike nebo Spike NLOS a širší paleta zbraní... dokoupit ...Zobrazit celý příspěvek

    Jenže tohle v našich podmínkách velice hypotetické kombo (V+V) znamená total US závislost i na US výzbroji.
    Na BH jsou Eurospike nebo Spike NLOS a širší paleta zbraní... dokoupit kit v nějakým levelu je pravděpodobnější, než dokupovat Vajpra. Hellfire i Sidewinder na Venomu se ukázal býti kachnou.

    Představa hbitého H-force prcka a ozbrojeného BH se schopností pálit mimo přímou viditelnost je úžasná. A to při zachování skvělých a velmi pružných transportních schopností (které budou pravděpodobně nejvíc využívané).Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:00 08.07.2018

    To je asi jediná zásadní výhoda UH-1 oproti UH-60. Protože jinak je "Blekhouk" jen o málo dražší (na pořízení i provoz, někdy to vychází dokonce naopak!), přičemž zvládne o poznání ...Zobrazit celý příspěvek

    To je asi jediná zásadní výhoda UH-1 oproti UH-60. Protože jinak je "Blekhouk" jen o málo dražší (na pořízení i provoz, někdy to vychází dokonce naopak!), přičemž zvládne o poznání více a je velice rozšířený (taková F-16 mezi UH).Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    16:53 08.07.2018

    Tak na rovinu nejvyšší šance na bitevníky je v případě nákupu Venomu, kdy má AH stejné servisní a výcvikové zázemí jako UH, to a 85 procent schodných dílů logicky znamená, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak na rovinu nejvyšší šance na bitevníky je v případě nákupu Venomu, kdy má AH stejné servisní a výcvikové zázemí jako UH, to a 85 procent schodných dílů logicky znamená, že zavést AH k Venomu není zvlášť náročné i přes vyšší jednotkovou cenu AH. Vysoká jednotková cena za kus, ale není takový průser když nemusíte budovat a platit komplet zázemí pro jeden typ v počtu cca 12 strojů.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:40 08.07.2018

    V ryzí bitevní už ani nedoufám. Nicméně pokud jen dva typy transportních, tak výhodou UH-1 je, že má slušné "bitevní" schopnosti, které mají ještě narůst. Navíc by se teoreticky ...Zobrazit celý příspěvek

    V ryzí bitevní už ani nedoufám. Nicméně pokud jen dva typy transportních, tak výhodou UH-1 je, že má slušné "bitevní" schopnosti, které mají ještě narůst. Navíc by se teoreticky dal časem pořídit i ta Cobra. A k němu něco většího (H225M, NH90, CH-47).Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    16:21 08.07.2018

    Laci Ono jde asi o tohle nebo takového dojmu jsem od té doby co to sleduji nabyl: Mít například H145 a AW139 znamená, že máte dva typy co jsou dost blízko sebe hmotnostně i ...Zobrazit celý příspěvek

    Laci
    Ono jde asi o tohle nebo takového dojmu jsem od té doby co to sleduji nabyl:
    Mít například H145 a AW139 znamená, že máte dva typy co jsou dost blízko sebe hmotnostně i určením to samé bude platit o kombinaci UH60 a mi 171 š,
    Takže to vypadá že letectvo chce něco velikosti AW 139, který je schopen plnit i úkoly, které by plnil H145, a pak chce výhledově něco velikosti 171š např NH90 nebo caracal to jsou stroje které mohou plnit i úkoly o něco lehčích uh 60.
    Takže výhledově se asi počítá z dvoumi transportními/víceůčelovými typy a doufejme s ryzím bitevníkem;)Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    15:53 08.07.2018

    Musim se přiznat, že ze začátku toho "výběhovýho řízení na víceúčelové vrtulníky", které mají nahradit Mi-35, jsem byl celkem pro všechny nabízené varianty, jen ne pro tento H145M ...Zobrazit celý příspěvek

    Musim se přiznat, že ze začátku toho "výběhovýho řízení na víceúčelové vrtulníky", které mají nahradit Mi-35, jsem byl celkem pro všechny nabízené varianty, jen ne pro tento H145M a ten korejskej typ (to snad byl jen žert).
    Po týhle prezentaci H145M s komplexem HForce by se mi celkem líbila kombinace tohoto lehkého bitevního/podpůrného/"víceúčelového" vrtulníku s nějakým středním typem transportního/víceúčelového vrtulníku, jako např. (nejlépe) AW139M.
    Pro UH-1Y bych byl pouze tehdy, bylo by v plánu k nim pořídit AH-1Z, ale o tom si asi můžeme nechat zajít chuť, stejně jako ještě zřejmě větší sci-fi - Tiger HAD + NH90 TTH.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    16:23 07.07.2018

    @KOLT V Aeru se vyrábí jen opravdu velmi malá část draku UH-60M a S-70i. Je to jen skořepina pilotního kokpitu a to je ještě hlavní kompozitové díly do této sestavy dodávají ...Zobrazit celý příspěvek

    @KOLT

    V Aeru se vyrábí jen opravdu velmi malá část draku UH-60M a S-70i. Je to jen skořepina pilotního kokpitu a to je ještě hlavní kompozitové díly do této sestavy dodávají zahraniční subdodavatelé.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    13:29 07.07.2018

    Navíc ten UH-60 se vyrábí u nás...

    Navíc ten UH-60 se vyrábí u nás...

  • Nesher
    12:05 07.07.2018

    skelet, Kolt Proboha jen to ne, Gluszec, ostatně jako všechny varianty Sokola, je podmotorovaný, morálně zastaralý (založený na původním návrhu od MILa) stroj, který nechce ani ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet, Kolt
    Proboha jen to ne, Gluszec, ostatně jako všechny varianty Sokola, je podmotorovaný, morálně zastaralý (založený na původním návrhu od MILa) stroj, který nechce ani WP. O tom jaké pálky si Poláci účtují za podporu a GO se po zkušenostech se Sokoly asi nemusíme bavit.
    Ostatně i ten "polský" Blackhawk by by omyl, mezi UH 60m, který koupili Slováci a S 70i, který se vyrábí v PZL je celkem zásadní rozdíl.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    14:10 06.07.2018

    @TF_HU Datum: 04.07.2018 Čas: 11:40 „...řízená neřízená, laserem naváděná...podle mě to asi napsal úřeník a ne voják, možná voják od zelených...a ne od vzdušek.“ Mohu se ze ...Zobrazit celý příspěvek

    @TF_HU

    Datum: 04.07.2018 Čas: 11:40 „...řízená neřízená, laserem naváděná...podle mě to asi napsal úřeník a ne voják, možná voják od zelených...a ne od vzdušek.“

    Mohu se ze zvědavosti laskavě zeptat, jak by jsi termíny jako „Raketová výzbroj: Protizemní řízené střely, neřízené rakety a laserem naváděné raket“ správně terminologicky pojmenoval?

    Podle mne jsou naprosto správně. Ano, vycházejí z moderních anglických termínů, a ve světě s tím nikdo nemá problém. Ano, v rámci naších vzdušných sil by toto nikdo z vrtulníkové základny Přerov/Náměšť asi takto nenapsal. A naopak na základně taktického letectva Čáslavi jsou toto běžně používané termíny. Což bude asi dáno původem techniky, které různé základny používají.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    00:30 06.07.2018

    Clanek: Ich najsúkromnejším záujmom je, obohacovať sa na eurofondoch, k čomu potrebujú, aby Merkelová držala nad nimi ochrannú ruku tak, ako doteraz a ďalej aby mali tému, ktorou ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek:
    Ich najsúkromnejším záujmom je, obohacovať sa na eurofondoch, k čomu potrebujú, aby Merkelová držala nad nimi ochrannú ruku tak, ako doteraz a ďalej aby mali tému, ktorou nahradia migrantov a Sorosa, keď sa to už veľmi omrzí. Na toto boli aj doteraz ochotní obetovať obrovské sumy peňazí a nebolo takého nemeckého hospodárskeho záujmu, ktorému by Orbán nešiel v ústrety - preto Maďarsku dlho nič za likvidáciu právneho štátu nehrozilo, kým na Poľsko si EU okamžite zasadla. Som ochotný uveriť, že Orbán nebude váhať nalievať peniaze do budovania imidžu regionálnej mocnosti, lebo keď niet chleba, treba pre plebs poriadať hry.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    21:32 05.07.2018

    Nemeckym i jinym firmam jde jen a jen o zisk, nic jineho. Nejaka spoluprace je jen prostredek k dosazeni toho zisku, ne cil samotny. A pokud Nemecka firma uvidi ze z HU dostane ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemeckym i jinym firmam jde jen a jen o zisk, nic jineho. Nejaka spoluprace je jen prostredek k dosazeni toho zisku, ne cil samotny. A pokud Nemecka firma uvidi ze z HU dostane penizku vic (nemyslim si), pak ano, je i ceska domaci vyroba pumy v ohrozeni. Na druhou stranu se ani Nemci nebudou chtit obrat o jeden z dvou trhu, kdyz idealni stav je ziskat oba => CR jako prumyslovejsi smontuje vic, Madarsko jako "zly hoch EU" se jako s odpustkem spokoji s min => spokojeni budou oba, resp. vsichni tri.

    Kazdopadne toto realne nevidim, madari jsou ve svych planech jeste ve vetsim skluzu nez CR a SR a to uz je co rict. Ekonomika neroste zadnym zazracnym tempem, u moci vlada, ktera jako prvni resi svoje soukrome zajmy (to maji spolecne s CR i SR) a nejaka armada pak... co tam koho po tom.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    21:12 05.07.2018

    PavolIR Předně diky za doplnění mých vědomostí. Jestli mají mech brigády postaveny na BTRku tak mají sakra co modernizovat. Ohledně těch Pum, tam nebezpečí, že nás při nákupu ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolIR
    Předně diky za doplnění mých vědomostí. Jestli mají mech brigády postaveny na BTRku tak mají sakra co modernizovat. Ohledně těch Pum, tam nebezpečí, že nás při nákupu predeženou asi je, ale přeci jen si myslím že Němci vydí vyšší potenciál na průmyslovou spolupráci v ČR,ano levná montáž je přitažlivá, ale z toho co je prezentováno jsem pochopil že německým firmám jde o spolupráci ne jen montovnu.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    21:02 05.07.2018

    Jara: Maďarsko je vzhľadom na cenu pracovnej sily a korporátnu daň (iba 9%) montážnym daňovým rajom, preto tam necháva aj CZUB vyrábať Breny pre AČR. Maximalizácia zisku, možnosť ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:
    Maďarsko je vzhľadom na cenu pracovnej sily a korporátnu daň (iba 9%) montážnym daňovým rajom, preto tam necháva aj CZUB vyrábať Breny pre AČR. Maximalizácia zisku, možnosť ponúkať produkt o dosť lacnejšie. Tak pozor, aby vám nakoniec Maďari nevyfúkli výrobu Pumy. ;-pSkrýt celý příspěvek

  • PavolR
    20:47 05.07.2018

    oprava: 2007 a samozrejme BTR-80/80A :-)

    oprava: 2007 a samozrejme BTR-80/80A :-)

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 12