Maďarsko kupuje vrtulníky H145M
- 1. 7. 2018
- 226 komentářů
- Jan Grohmann
Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká republika správný stroj ještě hledá, Maďarsko si vybralo 20 lehkých víceúčelových vrtulníků H145M od firmy Airbus, které zvažuje také Česká republika.
Maďarská armáda nakupuje vrtulníky H145M v rámci rozvojového programu Zrinyi 2026 svých ozbrojených sil. V roce 2026 Maďarsko plánuje díky programu navýšit počet vojáků aktivní služby na 30 000 žen a mužů a aktivní zálohu na 20 000 vojáků. Dosažení výdajů 2 % HDP na obranu se očekává v roce 2024.
Bližší informace o zakázce, jako cena a kupovaná výzbroj, nebyly zveřejněny. Maďarské H145M získají ale elektrooptické (infra/TV kamera, laserový dálkoměr a značkovač) pozorovací a zaměřovací pouzdra, „palubní obranné systémy", balistickou ochranu, palubní jeřáb a zbraňový komplex HForce.
Díky zbraňovému komplexu HForce od Airbusu lze H145M vybavit všemi druhy zbraní, které jsou dnes obvyklé u bitevních vrtulníků. Jedná se například o řízené a neřízené (Thales FZ231) střely ráže 70 mm, automatické kanóny ráže 20 mm (Nexter NC621 nebo kulomety 12,7 mm (FN Herstal HMP400). Se zbraňovými systémy je spojen i zaměřovací průhledový přilbový displej HMSD (Helmet-Mounted Sight and Display) pro navádění zbraní.
Dokončení certifikace HForce se očekává do konce roku. Testy hlavňové výzbroje a neřízených raket probíhaly v roce 2017 na maďarské letecké základně Pápa a testy laserem řízených raket ráže 70 mm ve Švédsku. Letos navíc proběhnou testy protitankových řízených střel.
Ve Švédsku byly konkrétně testovany laserem řízené rakety ráže 70 mm FZ275 LGR od společnosti Thales, které zasáhly cíl na vzdálenost 4,5 km. Maximální dostřel FZ275 LGR je až 6 km se střední kruhovou odchylkou v cíli (CEP) pouze 1 m.
„Je zřejmé, že zbraňový systém [HForce - pozn. red.] a další technické vybavení poskytují všechny důležité taktické a technické schopnosti, které zákazník požaduje. Navíc Airbus poskytuje pro maďarské obranné síly vrtulníky s rozšířeným vybavením, výcvikem a balíčkem podpory,“ píše se na stránkách maďarského ministerstva obrany.
Testování zbraňových systémů H145M na letecké základně Pápa.
Zajímavé je, že podle oficiálních stránek maďarských ozbrojených sil mají vrtulníky H145M v maďarském letectvu částečně nahradit nebo doplnit pět vrtulníků Mi-8 a sedm Mi-17. Kromě toho maďarské letectvo provozuje pouze dva lehké cvičné vrtulníky AS350 Ecureuil.
Naproti tomu Česká republika plánuje nákupem lehkých/středních vrtulníků spíše rozšířit schopnosti svého vrtulníkového letectva a především získat (obnovit) schopnost provádět přesné údery vzduch-země z vrtulníků. K obměně vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armády ČR dojde později.
V případě maďarské armády jde však také o první fázi obměny (posílení schopností) vrtulníkového letectva ‒ v budoucnu v rámci programu Zrinyi 2026 Budapešť počítá s nákupem celkově 40 vrtulníků. Maďarsko musí také mimo jiné do roku 2025 vyřešit náhradu 12 vrtulníků Mi-24.
H145M je vojenská verze civilní H145 (dříve Eurocopter EC145) a přišla na trh v létě roku 2014. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů odvozeného modelu UH-72A Lakota. Původní H145M slouží v německé (15 kusů), thajské (pět) a srbské armádě (devět).
H145M s blokem neřízených raket ráže 70 mm a kontejnerem HMP400 s kulometem M3P ráže 12,7 mm; větší foto / Airbus
Maximální vzletová hmotnost H145M je 3700 kg a prázdná 1600 kg. Pod trupem lze přepravovat náklad o hmotnosti až 1600 kg.
Vrtulník pohání dva turbohřídelové motory Safran Arriel 2E o výkonu 2×575 kW (startovací výkon je 2×667 kW). O řízení vrtulníku se stará digitální avionika Helionix s čtyřosým digitálním autopilotem. Cestovní rychlost je 240 km/h a dolet 638 km (v obou případech zřejmě bez podvěšených zbraní).
V přepravním prostoru H145M je místo pro devět osob a je přístupný přes boční a zadní dveře. H145M má pokročilý systém ochrany: samosvorné palivové nádrže, balistickou ochranu, snížené infračerveného vyzařování, zvýšenou odolnost trupu proti nárazu a nárazuodolné sedadla posádky.
Vrtulník lze podle výrobce například využít pro ozbrojený průzkum, lehký útok, aeromobilní operace, vyhledávaní a záchranu (SAR) nebo transport zraněných (MEDEVAC/CASEVAC), kdy kromě pilotů dokáže přepravit dva ležící pacienty a tři záchranáře.
Zdroj: BMPD
Související články
Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě
Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...
- 10.12.2015
- 62 komentářů
- Redakce AN
UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group
Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...
- 17.05.2016
- 13 komentářů
- Tisková zpráva
V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků
Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...
- 12.04.2017
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu
Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...
- 19.12.2017
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Trumpova administratíva to nezablokuje. Na to ich zjavne (popri pozitívnom postoji Trumpa k Orbánovi) príliš zaujímajú napr. maďarské letiská. Nový US veľvyslanec zrazu v rozhovore ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud USA nezablokuje nějaké komponenty a Maďaři najdou dost peněz, tak vidím nákup T70 docela reálně. Kombinace Black Hawk a H145M mi přijde taky skvělá - uvidíme mno
Pokud USA nezablokuje nějaké komponenty a Maďaři najdou dost peněz, tak vidím nákup T70 docela reálně. Kombinace Black Hawk a H145M mi přijde taky skvělá - uvidíme mno
Inak taká kombinácia Black Hawk + H145M (alebo obdoba) by sa mi veľmi páčila aj pre naše VzS. Len by tie ľahké stroje nemohli byť na úkor počtu BH ale ako doplnok k nim.
Inak taká kombinácia Black Hawk + H145M (alebo obdoba) by sa mi veľmi páčila aj pre naše VzS. Len by tie ľahké stroje nemohli byť na úkor počtu BH ale ako doplnok k nim.
Našiel som článok z novembra 2016, ktorý osvetľuje, odvolávajúc sa na rôzne navzájom nezávislé zdroje blízke vláde, na základe akej logiky si Maďarsko zvolilo pre náhradu za Mi-17 ...Zobrazit celý příspěvek
Slováci udělali dobře, že si koupili BH a ne nějaký jeho Polsko Turecký paskvil..... ať si ho Maďaři užijí, jestli se to teda odlepí od země:))
Slováci udělali dobře, že si koupili BH a ne nějaký jeho Polsko Turecký paskvil..... ať si ho Maďaři užijí, jestli se to teda odlepí od země:))
Nesher: Trocha som sa za tými T70 pozrel a vec sa má tak, že prvé v Turecku vyrobené stroje sa začnú pre tureckú armádu dodávať až v roku 2021. Maďarom zíde životnosť ich Mi-17 v ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: S tou cenou Poľsko vs. Turecko neviem neviem. Záleží aj od toho, či už a do akej miery bude dokončené vybudovanie výrobných kapacít v Turecku, lebo prvých "neviemkoľko" ...Zobrazit celý příspěvek
Pavol Já jsem ten Koltův příspěvek pochopil. Jen jsem reagoval v tom smyslu, že to od Maďarů není zase takový risk, prostě je to stále BH a zřejmě bude levnější než originál z ...Zobrazit celý příspěvek
A ešte jedna zaujímavosť. V roku 2013 vážne uvažovali na nákupe talianskych bojových vrtuľníkov A129. Ešte toho roku malo padnúť rozhodnutie: ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: No neviem, popri tureckej avionike tam bude aj viacero komponentov, ktoré sa budú len tak mimochodom nachádzať aj v poľských S-70... každopádne však myslím, že KOLT ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt
Toho bych se zase tolik nebál, až na pár odlišností to je pořád BH, tj. v případě nějakých problémů nebudou odkázáni jen na Turky. A navíc, ani Turkům peníze nesmrdí.Kolt
Toho bych se zase tolik nebál, až na pár odlišností to je pořád BH, tj. v případě nějakých problémů nebudou odkázáni jen na Turky. A navíc, ani Turkům peníze nesmrdí.Narazil som na informáciu z decembra 2017, že nasledujúce vrtuľníky, čo Maďarsko kúpi ako náhradu Mi-17, by mali byť turecké T-70 (licenčné ...Zobrazit celý příspěvek
Páni, nič v zlom, ale letka MV nevznikla za Kaliňáka. Tá je tu už 25 rokov. Takže zrušiť ju mohlo hneď niekoľko ministrov. Mňa skor ako existencia samotnej vládnej letky štve vec ...Zobrazit celý příspěvek
Video s lietadlami maďarskej "tajnej vládnej letky": https://hirtv.hu/ahirtvhirei/u... Armáda ešte stále trvá na tom, že ten Falcon 7x ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon
"Neblazni, ako by si Kaliho mafia robila dalej svoje biznisy", veď to!
Presne ako píšeš, snáď to niekedy niekto zmení a dá do bežnejšieho formátu ako v iných štátoch.Gibon
"Neblazni, ako by si Kaliho mafia robila dalej svoje biznisy", veď to!
Presne ako píšeš, snáď to niekedy niekto zmení a dá do bežnejšieho formátu ako v iných štátoch.Az na vrtulniky je cela ta letka zbytocna ci je to pod MINV ci MO a nie este prevadzkovat styri velke stroje. Mozno daky maly Citation by sa dal este ospravedlnit ale inak je to ...Zobrazit celý příspěvek
"Už by mohol mať niekto "gule" a zrušiť vládnu letku a stroje presunúť pod VzS OS SR" neblazni, ako by si Kaliho mafia robila dalej svoje biznisy. Je úplne scestne, aby ...Zobrazit celý příspěvek
Áno, to je teraz "in" - byť unesený vládnym strojom. :-D Naše 2 Airbusy sú ok, až na to "livery", ja by som urprednostnil nejaké decentnejšie, napr. ČR má pekné dizajn ...Zobrazit celý příspěvek
Náhodou, z našej vládnej letky bývajú zahraniční hostia doslova unesení. :-D Každopádne, vtip je v tom, že kým my máme otvorene vládnu letku pod MINV, tak v Maďarsku sa snažia ...Zobrazit celý příspěvek
Načítám diskuzi...