Izraelské houfnice ATMOS na tatrováckém podvozku pro Thajsko
- 16. 4. 2018
- 162 komentářů
- Jan Grohmann
Thajská námořní pěchota (Royal Thai Marine Corps) podepsala s izraelskou firmou Elbit Systems smlouvu o dodávce šesti samohybných houfnice ATMOS. Cena smlouvy dosahuje 26 milionů dolarů. Pro našince je nepochybně zajímavé, že houfnice ATMOS je umístěná na tatrováckém podvozku.
Thajské pozemní síly RTA (Royal Thai Army) již provozují 16 houfnice ATMOS ráže 155 mm (52 kalibrů) na tatrováckém podvozku 6×6. Podle první smlouvy z roku 2012 Elbit Systems dodala RTA šest houfnic ATMOS za 30 milionů dolarů. Pět houfnic ATMOS bylo sestaveno v thajském zbrojním podniku Weapon Production Centre (WPC). Dodávky byly dokončeny na začátku roku 2016. V roce 2017 RTA zamluvila dalších 12 houfnic ATMOS ve stejné konfiguraci.
Nejnovější objednávka šesti houfnic ATMOS pro thajskou námořní pěchotu se zřejmě uskuteční ve stejné konfiguraci, tedy na tatrováckém podvozku 6 × 6. Thajská WPC sestaví a dodá RTMC houfnice ATMOS do 28 měsíců.
V případě RTMC půjde o kvalitativní skok, protože ve výzbroji thajské námořní pěchoty se dosud nalézalo pouze 36 obstarožních amerických tažných houfnic M101 ráže 105 mm a 18 tažných houfnic GC-45/GHN-45 ze 70. a 80. let minulého století.
RTA navíc počítá s nákupem dalších 36 samohybných houfnic, pravděpodobně opět izraelských ATMOS. Thajsko se tak stává čtvrtým největším uživatelem houfnic ATMOS, které původně vyvinula izraelská firma Soltam Systems (od roku 2012 součást společnosti Elbit Systems). V minulosti houfnice ATMOS nakoupila Rwanda, Uganda a Ázerbájdžán.
Samotná dělostřelecká nástavba byla využita při vývoji dělostřeleckých systémů na lokální podvozkové platformě, jako rumunského ATROM (podvozek ROMAN 26.360 DFAEG 6 × 6 ) nebo polského Kryl ( Jelcz 663.32 6×6 ) – polská ani rumunská houfnice však zatím nebyly zařazeny do výzbroje.
Nejnovější verze houfnice ATMOS se v blízké budoucnosti stanou páteří izraelského dělostřelectva, i když není rozhodnuto, zda budou umístěny na pásovém nebo kolovém podvozku. V současnosti ATMOS mají automatické nastavení náměru a odměru, nejnovější verze pro izraelskou armádu získá i automatické robotické rameno, které umožní vést udržitelnou palbu 8 ran za minutu. V nabíjecím prostoru navíc nebude třeba (teoreticky) žádného operátora.
Dostřel děla ráže 155 mm (52 kalibrů) s municí s prodlouženým doletem (M02 155 mm ERFB/BB) je 41 km, s tříštivo-trhavou municí L15 30 km a standardní NATO municí M107 je dostřel 22 km. K dispozici bude jak klasická munice, tak munice s koncovým navedením (GPS). V případě zcela automatické houfnice ATMOS dokáže palbu vést jediný člověk, ale typickou posádku bude tvořit tři až šest vojáků.
ATMOS ve výzbroji thajské námořní pěchoty.
ATMOS na tatrováckém podvozku 6×6 uveze 32 projektilů a příslušný počet prachových náplní. Při dělostřeleckém přepadu ATMOS s poloautomatickým nabíjením umožní vypálit tři rány za 15 sekund, pět ran za minutu a při dlouhodobé ustálené palbě až 80 ran za hodinu.
Houfnice ATMOS je nabízená i s jinými hlavněmi, například izraelskými ráže 155 mm o délce 39 nebo 45 kalibrů, nebo dokonce se sovětskou M-46 ráže 130 mm.
Systém řízení palby pracuje standardně s digitálními informacemi, které poskytuje předsunutý dělostřelecký návodčí. Posádku tvoří typicky čtyř až šest osob, včetně dvou nabíječů. Kabina Tatrovky je pancéřovaná a poskytuje ochranu proti ručním palným zbraním a střepinám dělostřeleckých granátů.
Maximální rychlost na zpevněné cestě houfnic ATMOS je 80 km/h a dojezd 1000 km.
Kopřivnická Tatrovka má dlouhou tradici v dodávání kolových podvozku pro dělostřelecké systémy. Samozřejmě jde o houfnice rodiny DANA, ale v poslední době to byla například i dodávka houfnic CAESAR 8×8 do Dánska na tatrováckém podvozku řady TATRA FORCE. Jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád původních členů NATO.
Dále musíme zmínit jihoafrickou houfnici T5-52. S největší pravděpodobností pro různé dělostřelecké raketové systémy využívá tatrovácký podvozek mimo jiné Indie, která vyrábí podvozky v licenci.
Zdroj: BMPD.livejournal
Související články
Ruská armáda získá 200 tanků každý rok
Podle Jurije Borisova, náměstka ruského ministra obrany pro vyzbrojování, ruská armáda plánuje každý ...
- 19.02.2018
- 125 komentářů
- Jan Grohmann
CV90: Evoluce na bitevním poli
Co mají společné Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Švýcarsko? Všichni těží z ...
- 27.02.2018
- 144 komentářů
- Tisková zpráva
Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO
Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...
- 02.03.2018
- 229 komentářů
- Redakce AN
Kladivo na dělostřelectvo: Jihokorejská raketa KTSSM
Armáda Jižní Koreje zařadí do výzbroje novou domácí balistickou raketu krátkého doletu KTSSM (Korea ...
- 26.03.2018
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Tak do tých cca 200M € by sa možno tá Eva aj zmestila, ale určite by to bolo bez munície a asi by bez nejakej veľkej logistiky okolo. Iná húfnic a s automatom už do toho asi ...Zobrazit celý příspěvek
Tak do tých cca 200M € by sa možno tá Eva aj zmestila, ale určite by to bolo bez munície a asi by bez nejakej veľkej logistiky okolo. Iná húfnic a s automatom už do toho asi nevojde.Skrýt celý příspěvek
V původním kontraktu, kde se počítalo s modernizací 33 houfnic DANA a pořízením 17 nových houfnic ráže 155 mm NATO bylo na jejich nákup 3,5 miliardy ( kde na modernizaci 33 houfnic ...Zobrazit celý příspěvek
V původním kontraktu, kde se počítalo s modernizací 33 houfnic DANA a pořízením 17 nových houfnic ráže 155 mm NATO bylo na jejich nákup 3,5 miliardy ( kde na modernizaci 33 houfnic DANA bylo vyčleněno 1,1 miliardy Kč a na nákup 17 nových houfnic 2,5 miliardy) + 2,4 miliardy na nákup munice.
V novém kontraktu se počítá s nákupem 50 nových houfnic ráže 155 mm NATO za 5 miliard! A to jsem se nikde nedočetl jestli je to počítáno i s municí nebo bez ní, ale dejme tomu že bez.
I tak, ale ať počítám, jak počítám, dopočítat se nemůžu..... :(Skrýt celý příspěvekClanek, ono aj záleží, čo by AČR presne chcelo. Zo slovenských húfnic by mala byť Eva lacnejšia. Pritom dostrel zhodný so Zuzanou 2. Problém môže byť nižší palebný priemer. Ale pre ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek, ono aj záleží, čo by AČR presne chcelo. Zo slovenských húfnic by mala byť Eva lacnejšia. Pritom dostrel zhodný so Zuzanou 2. Problém môže byť nižší palebný priemer. Ale pre AČR by mohla byť výhoda možnosť použitia štandardného podvozku, čo by mohlo riadne znížiť cenu. Ďalšou je automat a znížený počet čelnou obsluhy oproti manuálne nabíjaním húfniciam.
MOSR chce nakúpiť 25 Zuzán 2 aj s logistickou podporou za cca 175M €. Takže Eva by určite vychádzala lacnejšie. Pokiaľ by ich ešte AČR nakupovala 48 kusov.
Ale všetko je to naozaj o prioritách a vlastnostiach bude AČR požadovať. Kľudne sa môže stať, že kritériá budú také, že im slovenské húfnice nebudú absolútne vyhovovať.Skrýt celý příspěvekHlavne prosim ne znovu to vecne pitvani zuzany 2, uz to tady bylo X krat. Jako system pokulhava hlavne v rychlosti palby, ale v ochrane, dostrelu, poctu celnu posadky a dalsich je ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavne prosim ne znovu to vecne pitvani zuzany 2, uz to tady bylo X krat.
Jako system pokulhava hlavne v rychlosti palby, ale v ochrane, dostrelu, poctu celnu posadky a dalsich je na urovni s temi lepsimi. Kamen urazu muze byt jen SRP, ale to se tu prave rozebiralo uz X krat pod clanky o samotne zuzane.
Je to ideal? Neni, ale pri tech sumach co se vzdy zminovali na modernizaci del u ACR je to stejne jedno, nedosahne se ani na ni. Ostatni systemy, nedejboze na pasech, z novovyroby jsou uplna utopie a vzhledem k tomu, ze nakupovat chytre z prebytku se ACR nikdy moc vychytat nepodarilo je modernizace DANA (za rozumne penize!!) ted pro CR mozna I nejlepsi cesta, resp. byla by...
A casem treba pritlacit a vzit na stejnem podvozku s perspekrivou pro acr, at uz to bude tatra, puma nebo cokoli, jak nova dela tak nove raketomety. Bez penez navic to ale jednoduse nepude.Skrýt celý příspěvekJara Tak presne tyhle spekulace miluju. Proc by CSG mela cokoliv pasovat? Vyvazet bojovou techniku neni jako pasovat mušličky z dovolene z Egypta! :D :D :D Zuzana 2 je otazka jen ...Zobrazit celý příspěvek
Jara
Tak presne tyhle spekulace miluju. Proc by CSG mela cokoliv pasovat? Vyvazet bojovou techniku neni jako pasovat mušličky z dovolene z Egypta! :D :D :D
Zuzana 2 je otazka jen toho, kolik penez se dalo do jejiho dovyvoje. Pokud by Zuzany 2 kupovali Slovaci, tak by to snad mohlo byt vychytane. Problematiku rizeni palby jsme tu probirali ve clanku o Zuzanach 2, tak koukni tam.
Nejsem skalni zastance Zuzany 2, ale pri tech penezich budeme radi za Evu na tatrovce. Na vic zapomen!Skrýt celý příspěvekJen tak mimo téma .... cena za jednotku množství 1 litr oleje tankového SAE 10W/30 (O-1176) „MULTAGRI SUPER 10W30“ bez DPH činí 69,00 Kč a včetně DPH činí 82,80 Kč; cena za 2 ...Zobrazit celý příspěvek
Jen tak mimo téma ....
cena za jednotku množství 1 litr oleje tankového SAE 10W/30 (O-1176) „MULTAGRI
SUPER 10W30“ bez DPH činí 69,00 Kč a včetně DPH činí 82,80 Kč; cena za 2 912 litrů oleje tankového SAE 10W/30 (O-1176) „MULTAGRI SUPER 10W30“ bez DPH činí 200 928,00 Kč a včetně DPH činí 241 113,60 Kč;
• cena za jednotku množství 1 litr oleje motorového 15W/40 (O-1236) „MAXIMA RLD 15W40“ bez DPH činí 89,00 Kč a včetně DPH činí 106,80 Kč; cena za 15 184 litrů oleje motorového 15W/40 (O-1236) „MAXIMA RLD 15W40“ bez DPH činí 1 351 376,00 Kč a včetně DPH činí 1 621 651,20 Kč;
Motorové oleje např 15w40 litr za 106,80 při ceclkovém odběru za 1 621 651,20???
Děláte si prdel ??
Každý kdo si toho koupí barel tak ho má v přepočtu 40-50 korun při odběru 100 litrů...Skrýt celý příspěvekJinak kolem CSG a prověrky je ticho.... vypadá to že se Strnad teď bude zaměřovat na pašování zbraní.... pašeráci nepožadujou prověrky ani techniku na úrovni, ideál pro CSG :))
Jinak kolem CSG a prověrky je ticho.... vypadá to že se Strnad teď bude zaměřovat na pašování zbraní.... pašeráci nepožadujou prověrky ani techniku na úrovni, ideál pro CSG :))
Zuzana 2 by byl asi krok zpět existuje vůbec nějaké srovnání parametrů dostřelu, přesnosti, životnosti hlavně třeba s PzH 2000? Nebo co to má za SŘP? Podle fotek vypadá že na ...Zobrazit celý příspěvek
Zuzana 2 by byl asi krok zpět existuje vůbec nějaké srovnání parametrů dostřelu, přesnosti, životnosti hlavně třeba s PzH 2000? Nebo co to má za SŘP? Podle fotek vypadá že na Slovensku se technologie nikam neposunuly přijde mi to jako převrtaná Dana s digitálním SŘP ( doufám ), ale dokáže se to aspoň přiblížit západním houfnicim?Skrýt celý příspěvek
Ta kabina sice nevypadá moc válečnicky, ale zřejmě poskytuje posádce přiměřený prostor a komfort, což hraje svou roli zejména při dlouhodobém nasazení. Kolová SHD mají pro AČR ...Zobrazit celý příspěvek
Ta kabina sice nevypadá moc válečnicky, ale zřejmě poskytuje posádce přiměřený prostor a komfort, což hraje svou roli zejména při dlouhodobém nasazení.
Kolová SHD mají pro AČR svůj smysl, minimálně pro organický DO lehké mechanizované brigády a nezávislé dělostřelecké jednotky. Pro DO mechanizované brigády by měl být pásová SHD, pro lehkou pěší mohou být tažená aeromobilní děla.Skrýt celý příspěvekKOLT Z kopání do CSG se už stal docela sport..... :P Archer navzdory veškerému švédskému lobbingu za ty roky nikde neprorazil a jeho mechanismus mi přijde zbytečně složitý ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Z kopání do CSG se už stal docela sport..... :P
Archer navzdory veškerému švédskému lobbingu za ty roky nikde neprorazil a jeho mechanismus mi přijde zbytečně složitý (vysouvání hlavně z věže po jejím vyzdvihnutí z podvozku, absence klasického kruhového lože věže, uchycení věže na podvozku které nedovoluje kruhový odměr - nikde jsem to nenašel, ale stěží to dá 180 stupňů vpředu). a to doplňování munice je šílené...
Ideální by si myslím bylo něco druhu Donar, B-52, G-6, Eva, Zuzana... Otázka je jestli si něco takového, na úrovni, můžeme dovolit???Skrýt celý příspěvekZrovna kola pro nové houfnice bych na CSG fakt nesváděl. Je to volba daná doktrinou AČR, osobně mi přijde i docela logická – při dostřelu 40 km je v ČR i v okolních státech ...Zobrazit celý příspěvek
Zrovna kola pro nové houfnice bych na CSG fakt nesváděl. Je to volba daná doktrinou AČR, osobně mi přijde i docela logická – při dostřelu 40 km je v ČR i v okolních státech dostatečně hustá síť cest, abychom si vystačili s koly.
Marcus, proč považujete Archer za nekvalitní? On i ATMOS ve versi, kterou bude pravděpodobně zavádět IDF, bude mít automatické nabíjení, čili bych ho rozhodně nevylučoval. Pokud by nicméně byla možnost koupit na Slovensku skutečně odpovídající houfnici, nemám s tím problém. Jen prostě nesmí být zásadně horší než konkurence.Skrýt celý příspěvekKola jsou pro nasi armadu logicka volba. At jde o prepravu, provoz, naklady a vsechno co tu uz bylo receno,.... Ale hlavne my reknete na jaky pasovy podvozek by jste tu houfnici ...Zobrazit celý příspěvek
Kola jsou pro nasi armadu logicka volba. At jde o prepravu, provoz, naklady a vsechno co tu uz bylo receno,.... Ale hlavne my reknete na jaky pasovy podvozek by jste tu houfnici dali? Vsechny pasove podvozky co ted armada ma, jsou pro ni neperspektivni a tak to nema na co dat. Zavadet novy podvozek jen kvuli delum je mega drahy spas! Jo kdyby jsme meli zavedeny treba ASCOD, bylo by fajn mit Donar na prodlouzenem podvozku ASCODu, ale ASCOD snad nebude :D
....takze nechal bych to na kolech, armada vi proc na nem trva a lobing CSG asi nebude to hlavni.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Pevne doufam ze se poohledneme po necem jinem jak pises, ale po pravde mam dost strach. Ono se to nezda ale v Evrope toho k vyberu moc neni :( Prvni problem je co ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Pevne doufam ze se poohledneme po necem jinem jak pises, ale po pravde mam dost strach. Ono se to nezda ale v Evrope toho k vyberu moc neni :(
Prvni problem je co koupit? Na kolech toho kvalitniho (tim vypadava Caesar, Archer, Atmos) nebo dostupneho k montazi na Tatru, moc neni....
Ale hlavni je za co koupit! Ty penize co na to vyclenili jsou trosku podivne. Budeme radi pokud za ne dopadne Zuzana/Eva!Skrýt celý příspěvekNelze než popřát Thajsku hodně štěstí a u nás raději koukat co je k dispozici v Evropě, případně co tu nyní vyhrává u zájemců, kteří to myslí se svou vlastní armádou vážně. Pro ...Zobrazit celý příspěvek
Nelze než popřát Thajsku hodně štěstí a u nás raději koukat co je k dispozici v Evropě, případně co tu nyní vyhrává u zájemců, kteří to myslí se svou vlastní armádou vážně.
Pro nás taková koncepce nemá smysl, když je k dispozici i na kolech věž z pásových houfnic.Skrýt celý příspěvekRase, len 7. brigáda má už tak dosť kolesovej techniky, takže tie húfnice na kolesách "sa tam stratia". Ale 4. brigáda už pásové podvozky nemá asi žiadne, tak tam by tie húfnice ...Zobrazit celý příspěvek
Rase, len 7. brigáda má už tak dosť kolesovej techniky, takže tie húfnice na kolesách "sa tam stratia". Ale 4. brigáda už pásové podvozky nemá asi žiadne, tak tam by tie húfnice boli dosť za exotiku. Plus logistika ako tu už bolo spomenuté. Pásové húfnice = prepravné podvaly. Kolesové dokážu "ísť po vlastnej ose".Skrýt celý příspěvek
Osobně mi nevadí ani ATMOS, ani tatrovácký podvozek. Taky bych si přál, aby naše armáda měla moderní, sofistikovanou techniku. Ale po vývoji za posledních x let budu raději, ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně mi nevadí ani ATMOS, ani tatrovácký podvozek. Taky bych si přál, aby naše armáda měla moderní, sofistikovanou techniku. Ale po vývoji za posledních x let budu raději, bude-li mít funkční, méně high-tech řešení s menšími nároky na provoz a údržbu. A pokud konečně bude mít smysluplnou koncepci a jednotlivé systémy budou přiměřeně koordinovány a provázány.
Co se týče CSG, tak to už je po řadu let takový folklór v českých médiích. Jednou PR článek CSG chválí za záchranu další české fabriky, o pár dní později vyjde v tom samém médiu článek, co je to Strnad za svini, krátce po něm, jak jsou kluci z Omnipolu fajn. Pak zase jací jsou to šmejdi. No a tak se to opakuje přesně v souladu s marketingovým plánem těchto společností a právě běžících projektů.Skrýt celý příspěvekto: Jara Armáda chce u houfnic kola protože peníze - kolový podvozek je obecně levnější jak na pořízení, servis tak na provoz. Pro nasazení i běžný transport na pásy potřebuješ ...Zobrazit celý příspěvek
to: Jara
Armáda chce u houfnic kola protože peníze - kolový podvozek je obecně levnější jak na pořízení, servis tak na provoz. Pro nasazení i běžný transport na pásy potřebuješ podvaly, tahače + lidi který tenhle servis poskytujou takže počítej klidně i o 1/3 víc lidí jen na provoz a co znamenají lidi navíc, který stejně teď nejsou, peníze. Navíc pokud dostřelí +-40 km tak je rozdíl v mobilitě pro naší armádu dost zanedbatelnej.Skrýt celý příspěvekMarcus: CSG nemá prověrku, až ji dostane, tak ať si klidně dál hraje na tuzemský Nexter. U radarů byla absence prověrky problém, u titusů taky, jelikož mají mít asi choulostivou ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus:
CSG nemá prověrku, až ji dostane, tak ať si klidně dál hraje na tuzemský Nexter. U radarů byla absence prověrky problém, u titusů taky, jelikož mají mít asi choulostivou elektroniku. Pokud by šlo jen o holé Titusy (OT) tak by asi s prodejem problém nebyl. Pokud jde o modernizaci Dan, tak tam to zrušili oprávněně - taky mi to přišlo jako blbost. Pokud ale CSG nabídne něco zajímavějšího a nového, tak klidně ať je i dodají.
Flader:
doufám že AČR má k setrvání u kolových houfnic lepší důvod, než že je má 4.brn, kterou beru spíš jak opodpůrnou (manévrovou) jednotku k pásákům. Lepší dojezd, transportovatelnost a podobně beru - ale pandury bych se neřídil. Když můžou chtít velitelsko / spojovací Titusy k pásovým jednotkám, tak ono rozřazení na kola a pásy ztrácí smysl.Skrýt celý příspěvekZemak Ne snad mi nechcete namluvit, že to zázemí z osumdesátek na Tatru 813 budete používat na novou 815-7 pravděpodobně s motorem cumnnins??? Ne nebudete budete stejně nakupovat ...Zobrazit celý příspěvek
Zemak
Ne snad mi nechcete namluvit, že to zázemí z osumdesátek na Tatru 813 budete používat na novou 815-7 pravděpodobně s motorem cumnnins??? Ne nebudete budete stejně nakupovat komplet nové zázemí stejně jako by jste ho nakupoval na pásy důvod proč armáda požaduje/Pavla kola je jít na ruku csgSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...