Izraelské houfnice ATMOS na tatrováckém podvozku pro Thajsko

Houfnice ATMOS na kolovém podovozku Tatra 815 (6×6); větší foto / Royal Thai Marine Corps

Thajská námořní pěchota (Royal Thai Marine Corps) podepsala s izraelskou firmou Elbit Systems smlouvu o dodávce šesti samohybných houfnice ATMOS. Cena smlouvy dosahuje 26 milionů dolarů. Pro našince je nepochybně zajímavé, že houfnice ATMOS je umístěná na tatrováckém podvozku.

Thajské pozemní síly RTA (Royal Thai Army) již provozují 16 houfnice ATMOS ráže 155 mm (52 kalibrů) na tatrováckém podvozku 6×6. Podle první smlouvy z roku 2012 Elbit Systems dodala RTA šest houfnic ATMOS za 30 milionů dolarů. Pět houfnic ATMOS bylo sestaveno v thajském zbrojním podniku Weapon Production Centre (WPC). Dodávky byly dokončeny na začátku roku 2016. V roce 2017 RTA zamluvila dalších 12 houfnic ATMOS ve stejné konfiguraci.

 


 

Nejnovější objednávka šesti houfnic ATMOS pro thajskou námořní pěchotu se zřejmě uskuteční ve stejné konfiguraci, tedy na tatrováckém podvozku 6 × 6. Thajská WPC sestaví a dodá RTMC houfnice ATMOS do 28 měsíců.

 

V případě RTMC půjde o kvalitativní skok, protože ve výzbroji thajské námořní pěchoty se dosud nalézalo pouze 36 obstarožních amerických tažných houfnic M101 ráže 105 mm a 18 tažných houfnic GC-45/GHN-45 ze 70. a 80. let minulého století.
 

RTA navíc počítá s nákupem dalších 36 samohybných houfnic, pravděpodobně opět izraelských ATMOS. Thajsko se tak stává čtvrtým největším uživatelem houfnic ATMOS, které původně vyvinula izraelská firma Soltam Systems (od roku 2012 součást společnosti Elbit Systems). V minulosti houfnice ATMOS nakoupila Rwanda, Uganda a Ázerbájdžán.

 

Samotná dělostřelecká nástavba byla využita při vývoji dělostřeleckých systémů na lokální podvozkové platformě, jako rumunského ATROM (podvozek ROMAN 26.360 DFAEG 6 × 6 ) nebo polského Kryl ( Jelcz 663.32 6×6 ) – polská ani rumunská houfnice však zatím nebyly zařazeny do výzbroje.

 

Nejnovější verze houfnice ATMOS se v blízké budoucnosti stanou páteří izraelského dělostřelectva, i když není rozhodnuto, zda budou umístěny na pásovém nebo kolovém podvozku. V současnosti ATMOS mají automatické nastavení náměru a odměru, nejnovější verze pro izraelskou armádu získá i automatické robotické rameno, které umožní vést udržitelnou palbu 8 ran za minutu. V nabíjecím prostoru navíc nebude třeba (teoreticky) žádného operátora.

 

Dostřel děla ráže 155 mm (52 kalibrů) s municí s prodlouženým doletem (M02 155 mm ERFB/BB) je 41 km, s tříštivo-trhavou municí L15 30 km a standardní NATO municí M107 je dostřel 22 km. K dispozici bude jak klasická munice, tak munice s koncovým navedením (GPS). V případě zcela automatické houfnice ATMOS dokáže palbu vést jediný člověk, ale typickou posádku bude tvořit tři až šest vojáků.


 

ATMOS ve výzbroji thajské námořní pěchoty.

 

ATMOS na tatrováckém podvozku 6×6 uveze 32 projektilů a příslušný počet prachových náplní. Při dělostřeleckém přepadu ATMOS s poloautomatickým nabíjením umožní vypálit tři rány za 15 sekund, pět ran za minutu a při dlouhodobé ustálené palbě až 80 ran za hodinu.

 

Houfnice ATMOS je nabízená i s jinými hlavněmi, například izraelskými ráže 155 mm o délce 39 nebo 45 kalibrů, nebo dokonce se sovětskou M-46 ráže 130 mm.

 

Systém řízení palby pracuje standardně s digitálními informacemi, které poskytuje předsunutý dělostřelecký návodčí. Posádku tvoří typicky čtyř až šest osob, včetně dvou nabíječů. Kabina Tatrovky je pancéřovaná a poskytuje ochranu proti ručním palným zbraním a střepinám dělostřeleckých granátů.

 

Maximální rychlost na zpevněné cestě houfnic ATMOS je 80 km/h a dojezd 1000 km.

 

Kopřivnická Tatrovka má dlouhou tradici v dodávání kolových podvozku pro dělostřelecké systémy. Samozřejmě jde o houfnice rodiny DANA, ale v poslední době to byla například i dodávka houfnic CAESAR 8×8 do Dánska na tatrováckém podvozku řady TATRA FORCE. Jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád původních členů NATO.

 

Dále musíme zmínit jihoafrickou houfnici T5-52. S největší pravděpodobností pro různé dělostřelecké raketové systémy využívá tatrovácký podvozek mimo jiné Indie, která vyrábí podvozky v licenci.

 

Zdroj: BMPD.livejournal

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská armáda získá 200 tanků každý rok

Podle Jurije Borisova, náměstka ruského ministra obrany pro vyzbrojování, ruská armáda plánuje každý ...

CV90: Evoluce na bitevním poli

Co mají společné Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Švýcarsko? Všichni těží z ...

Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO

Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...

Kladivo na dělostřelectvo: Jihokorejská raketa KTSSM

Armáda Jižní Koreje zařadí do výzbroje novou domácí balistickou raketu krátkého doletu KTSSM (Korea ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jura99
    08:36 24.04.2018

    Muze jit i o prace na slovenske zakazce, maji objednat Zuzanu a pochybuji ze ji bude mozne v serii postavit na starem podvozku jak ji zname z roku 2000. Takze integrace na ...Zobrazit celý příspěvek

    Muze jit i o prace na slovenske zakazce, maji objednat Zuzanu a pochybuji ze ji bude mozne v serii postavit na starem podvozku jak ji zname z roku 2000. Takze integrace na sedmickovy podvozek a kabinu asi musi probehnout.Skrýt celý příspěvek

  • SiVisPacem
    07:34 24.04.2018

    Pánové, chtěl bych maličko uklidnit Vaše velké nadšení. Dle mého skutečně nečekejte žádný vývojový pokrok. Z mého pohledu jde skutečně jen o integraci nástavby EVY na podvozek ...Zobrazit celý příspěvek

    Pánové, chtěl bych maličko uklidnit Vaše velké nadšení. Dle mého skutečně nečekejte žádný vývojový pokrok. Z mého pohledu jde skutečně jen o integraci nástavby EVY na podvozek Tatra. Nevím o tom, že by GD, nebo Nexter poskytli nějaké technologie a dost dobře si nedovedu představit co přesně. Kdybych měl hodně divoké sny, tak by se mohlo něco objevit z Elbitu, nebo Leonarda ( Itálie ) s kterýma Excalibur Army spolupracuje a už něco na modernizaci použili. Ale o tom skutečně nevím...
    Rase: Kabina je 4 dvéř.. v podstatě stačí vzít RM 70 Vampire, sundat raketnice a místo nich integrovat nástavbu EVY a to je podle mě výsledek...
    Nevím o tom, že by došlo k nějakému velkému vývoji a modernizaci.. Spíš o spolupráci SK a CZ...a SŘP bych se nedivil, kdyby použili velmi podobný, jako u DANY..
    A ano EVU jsem viděl.. Střílela už na Slovensku...
    Marcus : díky za rozbor jednotlivých možností, souhlasím s tebou. Můj pocit je, že nejde o primárně projekt pro AČR - CSG se všeobecně soustředí spíš na vývoz.. a tohle by byla pro CSG "levná" varianta, jak získat do portfolia 155mm houfnici, bez vývoje.. tzv. CSG dá podvozek, SŘP a možná design.. a Konstřukta nástavbu.. a oba za minimum nákladů získají nový výrobek... mě to přijde jako logický krok, který by hrál do karet strategii CSG/Excalibru...Skrýt celý příspěvek

  • Marcus
    22:19 23.04.2018

    Rase Já si dokážu představit lecos, ale dokud neuvidím tu novou EVU, nebo mi někdo neřekne že ji viděl, tak to nic neznamená, nebo přinejlepším to bude stejně nafouklá bublina ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase

    Já si dokážu představit lecos, ale dokud neuvidím tu novou EVU, nebo mi někdo neřekne že ji viděl, tak to nic neznamená, nebo přinejlepším to bude stejně nafouklá bublina jako byl T-72 Scarab od CSG. ;)

    To že CSG spolupracuje s Nexterem, nebo s GDELS ještě neznamená že mají volný přístup ke všem technologiím. Možnost tam jsou, je otázka jestli na to mají peníze.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:12 23.04.2018

    ještě podotek. SiVisPacem: myslím že zbraňovou část i podvozek by mělo CSG zvládnout dostatečně kvalitně a výsledek by měl být minimálně konkurenceschopný. Pro mě osobně bude ...Zobrazit celý příspěvek

    ještě podotek.

    SiVisPacem:
    myslím že zbraňovou část i podvozek by mělo CSG zvládnout dostatečně kvalitně a výsledek by měl být minimálně konkurenceschopný. Pro mě osobně bude asi největším překvapením, jakou nakonec použijí pancéřovou kabinu (2 nebo 4 dveře) a jaký použijí SŘP. Samotný vzhled nové EVY si ale umím představit velice dobře už teď :-DSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:08 23.04.2018

    Osobně si myslím, že CSG onu modernizovanou EVU dokázali dotáhnout do stavu použitelného prototypu docela dost rychle. Přeci jen od prvního představení původní houfnice uplynulo ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně si myslím, že CSG onu modernizovanou EVU dokázali dotáhnout do stavu použitelného prototypu docela dost rychle. Přeci jen od prvního představení původní houfnice uplynulo dost let. Tedy je klidně možné, že navázali spolupráci s Konštruktou a v některých věcech asi i s Nexterem. Potřebné kontakty tady zkrátka jsou a Nexter má všechno co můžeme potřebovat. Mechanické části od slováků, elektronika a systémy od francouzů + CSG to jen dá dohromady a pěkně faceliftuje. Tohle je dle mého nejpravděpodobnější.

    ps. CSG má kontakty i na GDELS, dřív nabízeli i ASCOD, tak si klidně můžou vypůjčit nějaké technologie a komponenty i od nich. Možností je spousta.Skrýt celý příspěvek

  • Marcus
    18:22 23.04.2018

    SiVisPacem

    Zdravím! Viděl jsi nebo jsi slyšel něco jako Evu na Tatře? Díky

    SiVisPacem

    Zdravím! Viděl jsi nebo jsi slyšel něco jako Evu na Tatře? Díky

  • Marcus
    18:17 23.04.2018

    Tak zase trochu reálných dat: Co se týká nových houfnic, pokud nechceme vyložený nákup z ciziny bez zapojení nám blízkého průmyslu (montáž na Tatrovky nepočítejme jako zapojení ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak zase trochu reálných dat:
    Co se týká nových houfnic, pokud nechceme vyložený nákup z ciziny bez zapojení nám blízkého průmyslu (montáž na Tatrovky nepočítejme jako zapojení průmyslu) tak jsou jen tři možnosti: CSG, STV Invest a DMD Group/Konštrukta ze Slovenska.

    CSG - ať se nám to líbí nebo ne, tak CSG má omezené zkušenosti (modernizace Dan, které zkončili v Ázerbajdžánu...) a určité kapacity (Slovenské akvizice). Rozhodně ale nemá kapacity, lidi ani peníze na vlasní vývoj! Otázkou je co vznikne spoluprací s těmi Slováky a co by mohl přinést francouský Nexter (podobně jako u Titusu.

    STV Invest - zejména STV Group - má nemalé zkušenosti se servisem, repasema a částečně i modernizací dělostřelecké techniky. STV v tomto pracovala hlavně pro Poláky (a dost úspěšně) kdy v závodě v Bludovicích generálkovali DANY a v závodě v Poličce renovovali RM-70/85 a "vyráběli" SPG-9. Ale stejně jako CSG nemá šanci na samostatný vývoj a výrobu.

    DMD Group/Konštrukta - zde jsou největším problémem peníze a potom taky ztracení lidé a zkušenosti. Je zde historie, tradice a mají na čem stavět, ale potřebují peníze. Pokud by Slovensko opravdu nakoupilo nové Zuzany 2, mohlo by to dát finance na vlastní dokončení projektu EVA. To co měli do teď je spíš koncept nebo demonstrátor. Potřebují prostě peníze nebo partnera s penězi.

    O spolupráci Konštrukty s CSG jde sice šuškanda, ale počkejme jestli bude výsledek. Pokud by CSG využila svoje peníze a zkušenosti z použití moderních prvků u modernizovaných DAN, mohlo by z projektu EVA něco být.Skrýt celý příspěvek

  • Marcus
    17:25 23.04.2018

    skelet Ještě k tomu Srbsku: CSG žádného výrobce houfnic v Srbsku nevlastní! To je další z bludů co se tady šíří. CSG šla do Kruševace hlavně kvůli civilní výrobě, třískovému ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet
    Ještě k tomu Srbsku: CSG žádného výrobce houfnic v Srbsku nevlastní! To je další z bludů co se tady šíří. CSG šla do Kruševace hlavně kvůli civilní výrobě, třískovému obrábění pro výrobu munice a snaží se získat další know-how, ale s houfnicemi to moc společného nemá.Skrýt celý příspěvek

  • Marcus
    17:13 23.04.2018

    Baron Trochu to tu zapadlo, ale ohledně tvého dotazu na Srbské houfnice je to celkem prosté. I když mají velice slušné parametry a i cena by mohla být velice zajímavá, v porovnání ...Zobrazit celý příspěvek

    Baron
    Trochu to tu zapadlo, ale ohledně tvého dotazu na Srbské houfnice je to celkem prosté. I když mají velice slušné parametry a i cena by mohla být velice zajímavá, v porovnání se západní výrobou, tak vše přebíjí politické hledisko. Ať byla historie česko-srbských vztahů sebelepší, tak Srbsko je vnímáno jako spojenec Ruska (což se po zkušenostech s NATO není čmu divit) a jakýkoliv nákup houfnic v Srbsku je nereálný! Jiná otázka je možnost subdodavatelství například hlavní. Ale i to je málo pravděpodobné....Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    15:36 23.04.2018

    12+12 nábojov vyzerá na Evu. To, že ej to na 8x8 môže by´t spôsobené práve tou pancierovou kabínou.

    12+12 nábojov vyzerá na Evu. To, že ej to na 8x8 môže by´t spôsobené práve tou pancierovou kabínou.

  • SiVisPacem
    15:18 23.04.2018

    Rase: Díky bohu nevypadá.. vypadá jako Eva na Tatře 8x8 spolu s klasickou pancéř Tatra kabinou. Bohužel detailní informace nevím... Vím jen, že má 12+12, automatické nabíjení.. ( ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: Díky bohu nevypadá.. vypadá jako Eva na Tatře 8x8 spolu s klasickou pancéř Tatra kabinou. Bohužel detailní informace nevím... Vím jen, že má 12+12, automatické nabíjení.. ( tuším, že jsem zaslechl o inerciální navigaci, úsťový radar...a dal nevím.. ) a že SŘP má digitální mapy.. ale ve srovnání se Zuzanou nebo Evou.. jestli jde o nějaký zásadní up-grade to skutečně nevím a myslím, že to je společný projekt.. není to jen CSG.. sami by to nezvládli..Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    14:19 23.04.2018

    Jura99 Já bych to nadšeni z CSG a jejich připravované houfnice ( vlastně nic nevíme ) trochu krotil...., jestli přijde na srovnání tsk nemá šanci důvody jsem vypsal v předchozím ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99
    Já bych to nadšeni z CSG a jejich připravované houfnice ( vlastně nic nevíme ) trochu krotil...., jestli přijde na srovnání tsk nemá šanci důvody jsem vypsal v předchozím příspěvku, muže možná vypadat nadějně v tom případě by to chtělo vývojově dotáhnout a dopracovat třeba za finanční podpory státu, ( tak aby armáda dostala vyzkoušený hotovy produkt) hlavně aby to nedopadlo jak s BRENem protože houfnice se nevymění za modifikované tak snadno jako útočná puška.
    Šijete do Slováků že už nemají kapacity a know how, ne nemají a na Zuzaně Evě .....
    Je to asi znát ( na první pohled je vidět že výrobní technologie jsou ze 70 let))
    Ale kde berete jistotu že v CSG je to jinak? Z jejich předchozí práce? Myslíte Dany M1 ?? To snad neSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:24 23.04.2018

    SiVisPacem: jen doufám, že nevypadá až moc podobně na srbskou houfnici Alexandar :D Osobně doufám že ta vylepšená EVA bude kvalitní, ale rozhodně bych ji nekupoval přímo, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    SiVisPacem:
    jen doufám, že nevypadá až moc podobně na srbskou houfnici Alexandar :D Osobně doufám že ta vylepšená EVA bude kvalitní, ale rozhodně bych ji nekupoval přímo, ale počkal si, až ji otestují vedle jiných moderních houfnic. Pokud bude na obdobné úrovni, tak klidně koupit.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    12:38 23.04.2018

    Zuzka je mechanicky Ondava z roku 85, tedy letity kousek. Urcite by se dala preprojektovat odlehcit atp. Alespon posunout vez dozadu. Pokud CSG prijde se svou houfnici, bude to ...Zobrazit celý příspěvek

    Zuzka je mechanicky Ondava z roku 85, tedy letity kousek. Urcite by se dala preprojektovat odlehcit atp. Alespon posunout vez dozadu. Pokud CSG prijde se svou houfnici, bude to nadherny priklad efektivity schopne privatni firmy, ktera reaguje na trh.Skrýt celý příspěvek

  • Bernis
    12:36 23.04.2018

    No, ono to může klidně dopadnout podobně jako s BRENem, Eva se koupí a za takto získané peníze CGS časem doladí Evu do konkurence schopného produktu. (?!?)

    No, ono to může klidně dopadnout podobně jako s BRENem, Eva se koupí a za takto získané peníze CGS časem doladí Evu do konkurence schopného produktu. (?!?)

  • skelet
    12:04 23.04.2018

    Jura99: tak Zuzka2 jde teď do výroby pro ASR, dokumentaci tam taky mají. Prostě to nedělají od nuly. Plus do CSG patří i srbský výrobce houfnic.

    Jura99: tak Zuzka2 jde teď do výroby pro ASR, dokumentaci tam taky mají. Prostě to nedělají od nuly. Plus do CSG patří i srbský výrobce houfnic.

  • Jura99
    11:56 23.04.2018

    Vtip je v tom, ze DMD a CSG kazda drzi zhruba polovinu vyroby houfnice. CSG podvozek, hlaven, munici a dizajn, DMD nabijeni. SRP bude nejspis vzdy externi subdodavka. CSG do jiste ...Zobrazit celý příspěvek

    Vtip je v tom, ze DMD a CSG kazda drzi zhruba polovinu vyroby houfnice. CSG podvozek, hlaven, munici a dizajn, DMD nabijeni. SRP bude nejspis vzdy externi subdodavka. CSG do jiste miry nikoho nepotrebuje resp. dokaze nahradit, mela by tahat za delsi konec provazu.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    11:51 23.04.2018

    Skelet: ti lidi uz tam v konstrukte davno nejsou, to je jakoby lidi co vyvinuli Favorita meli delat novy superb. Mezi Danou a Evou je dlouha prazdna mezera. Ale rad ctu, pokud CSG ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet: ti lidi uz tam v konstrukte davno nejsou, to je jakoby lidi co vyvinuli Favorita meli delat novy superb. Mezi Danou a Evou je dlouha prazdna mezera. Ale rad ctu, pokud CSG chce vzit slovenske zelezo a daladit ho sama. Tak jsem si to predstavoval a klobouk dolu, pokud to udelaji, verim ze to bude mnohem lepsi nez original zuzana.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    11:35 23.04.2018

    Evu vyvíjí firma, který vyvinula Danu, Ondavu, Zuzanu, Zuzanu 2 atd. Říci, že nemá zkušenosti je vcelku odvážné.

    Evu vyvíjí firma, který vyvinula Danu, Ondavu, Zuzanu, Zuzanu 2 atd. Říci, že nemá zkušenosti je vcelku odvážné.

  • SiVisPacem
    11:10 23.04.2018

    Jara.. Nebudu komentovat vše... ale bohužel ve spoustě máš pravdu... CSG mi přijde se dlouhodobě drží jasné strategie - vidím co trh chce, rychle se to snažím vymyslet ( splácat ) ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara..
    Nebudu komentovat vše... ale bohužel ve spoustě máš pravdu... CSG mi přijde se dlouhodobě drží jasné strategie - vidím co trh chce, rychle se to snažím vymyslet ( splácat ) a prodat.. Na dlouhý vývoj nejsou peníze, čas ani prostor..

    Co se týče nové EVY. 8x8 Tatra. Základ ze Zuzany 2 ( nástavba..) .
    Automatické nabíjení - 12+12 ran.
    SŘP nevím z čeho převzatý. - zda-li Zuzana, nebo integrace něčeho nového..
    Jestli to bude paskvil, nebo podařená záležitost se asi uvidí....Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 8