Izraelské houfnice ATMOS na tatrováckém podvozku pro Thajsko
- 16. 4. 2018
- 162 komentářů
- Jan Grohmann
Thajská námořní pěchota (Royal Thai Marine Corps) podepsala s izraelskou firmou Elbit Systems smlouvu o dodávce šesti samohybných houfnice ATMOS. Cena smlouvy dosahuje 26 milionů dolarů. Pro našince je nepochybně zajímavé, že houfnice ATMOS je umístěná na tatrováckém podvozku.
Thajské pozemní síly RTA (Royal Thai Army) již provozují 16 houfnice ATMOS ráže 155 mm (52 kalibrů) na tatrováckém podvozku 6×6. Podle první smlouvy z roku 2012 Elbit Systems dodala RTA šest houfnic ATMOS za 30 milionů dolarů. Pět houfnic ATMOS bylo sestaveno v thajském zbrojním podniku Weapon Production Centre (WPC). Dodávky byly dokončeny na začátku roku 2016. V roce 2017 RTA zamluvila dalších 12 houfnic ATMOS ve stejné konfiguraci.
Nejnovější objednávka šesti houfnic ATMOS pro thajskou námořní pěchotu se zřejmě uskuteční ve stejné konfiguraci, tedy na tatrováckém podvozku 6 × 6. Thajská WPC sestaví a dodá RTMC houfnice ATMOS do 28 měsíců.
V případě RTMC půjde o kvalitativní skok, protože ve výzbroji thajské námořní pěchoty se dosud nalézalo pouze 36 obstarožních amerických tažných houfnic M101 ráže 105 mm a 18 tažných houfnic GC-45/GHN-45 ze 70. a 80. let minulého století.
RTA navíc počítá s nákupem dalších 36 samohybných houfnic, pravděpodobně opět izraelských ATMOS. Thajsko se tak stává čtvrtým největším uživatelem houfnic ATMOS, které původně vyvinula izraelská firma Soltam Systems (od roku 2012 součást společnosti Elbit Systems). V minulosti houfnice ATMOS nakoupila Rwanda, Uganda a Ázerbájdžán.
Samotná dělostřelecká nástavba byla využita při vývoji dělostřeleckých systémů na lokální podvozkové platformě, jako rumunského ATROM (podvozek ROMAN 26.360 DFAEG 6 × 6 ) nebo polského Kryl ( Jelcz 663.32 6×6 ) – polská ani rumunská houfnice však zatím nebyly zařazeny do výzbroje.
Nejnovější verze houfnice ATMOS se v blízké budoucnosti stanou páteří izraelského dělostřelectva, i když není rozhodnuto, zda budou umístěny na pásovém nebo kolovém podvozku. V současnosti ATMOS mají automatické nastavení náměru a odměru, nejnovější verze pro izraelskou armádu získá i automatické robotické rameno, které umožní vést udržitelnou palbu 8 ran za minutu. V nabíjecím prostoru navíc nebude třeba (teoreticky) žádného operátora.
Dostřel děla ráže 155 mm (52 kalibrů) s municí s prodlouženým doletem (M02 155 mm ERFB/BB) je 41 km, s tříštivo-trhavou municí L15 30 km a standardní NATO municí M107 je dostřel 22 km. K dispozici bude jak klasická munice, tak munice s koncovým navedením (GPS). V případě zcela automatické houfnice ATMOS dokáže palbu vést jediný člověk, ale typickou posádku bude tvořit tři až šest vojáků.
ATMOS ve výzbroji thajské námořní pěchoty.
ATMOS na tatrováckém podvozku 6×6 uveze 32 projektilů a příslušný počet prachových náplní. Při dělostřeleckém přepadu ATMOS s poloautomatickým nabíjením umožní vypálit tři rány za 15 sekund, pět ran za minutu a při dlouhodobé ustálené palbě až 80 ran za hodinu.
Houfnice ATMOS je nabízená i s jinými hlavněmi, například izraelskými ráže 155 mm o délce 39 nebo 45 kalibrů, nebo dokonce se sovětskou M-46 ráže 130 mm.
Systém řízení palby pracuje standardně s digitálními informacemi, které poskytuje předsunutý dělostřelecký návodčí. Posádku tvoří typicky čtyř až šest osob, včetně dvou nabíječů. Kabina Tatrovky je pancéřovaná a poskytuje ochranu proti ručním palným zbraním a střepinám dělostřeleckých granátů.
Maximální rychlost na zpevněné cestě houfnic ATMOS je 80 km/h a dojezd 1000 km.
Kopřivnická Tatrovka má dlouhou tradici v dodávání kolových podvozku pro dělostřelecké systémy. Samozřejmě jde o houfnice rodiny DANA, ale v poslední době to byla například i dodávka houfnic CAESAR 8×8 do Dánska na tatrováckém podvozku řady TATRA FORCE. Jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád původních členů NATO.
Dále musíme zmínit jihoafrickou houfnici T5-52. S největší pravděpodobností pro různé dělostřelecké raketové systémy využívá tatrovácký podvozek mimo jiné Indie, která vyrábí podvozky v licenci.
Zdroj: BMPD.livejournal
Související články
Ruská armáda získá 200 tanků každý rok
Podle Jurije Borisova, náměstka ruského ministra obrany pro vyzbrojování, ruská armáda plánuje každý ...
- 19.02.2018
- 125 komentářů
- Jan Grohmann
CV90: Evoluce na bitevním poli
Co mají společné Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Švýcarsko? Všichni těží z ...
- 27.02.2018
- 144 komentářů
- Tisková zpráva
Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO
Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...
- 02.03.2018
- 229 komentářů
- Redakce AN
Kladivo na dělostřelectvo: Jihokorejská raketa KTSSM
Armáda Jižní Koreje zařadí do výzbroje novou domácí balistickou raketu krátkého doletu KTSSM (Korea ...
- 26.03.2018
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
MO trvá na kolovém podvozuku z důvodu, že už od osmdesátých let ho používá, má na něj vybudované servisní zázemí, výcvikové osnovy, postupy apod.. Přičemž, jeho provoz je výrazně ...Zobrazit celý příspěvek
MO trvá na kolovém podvozuku z důvodu, že už od osmdesátých let ho používá, má na něj vybudované servisní zázemí, výcvikové osnovy, postupy apod.. Přičemž, jeho provoz je výrazně levnější a pro geografii ČR zcela postačující. Nic víc nic míň.
Nicméně chápu, že fandové do pásů by raději pásy, i když by to bylo více jak na šisku, a vcelku relevantní důvody přehlížejí a bagatelizují.Skrýt celý příspěvekMarcus tady jde o houfnice netahejte sem pandury a Tatru, jde o to že MO trvá na kolovém podvozku jen proto že csg chtěla modernizovat Dany to je evidentní a byla v tom silná lobby ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus tady jde o houfnice netahejte sem pandury a Tatru, jde o to že MO trvá na kolovém podvozku jen proto že csg chtěla modernizovat Dany to je evidentní a byla v tom silná lobby csg, až bude mít csg konkurence schopnou houfnici tak nebudu mít nic proti,ale nema jí a tenhle tlak na kolový podvozek jim měl jít na ruku... je to nesmysl není Tatra jako Tatra a možnost unifikace v tomto případě bude spočívat v pár dílech typu brzdového obloženíSkrýt celý příspěvek
Rase Jaký jen od CSG??? Chápu bulváry jako E15 a EURO že dělají na CSG "hon na čarodejnice" ale tady mi to příjde zbytečné. Copak armáda nakupuje jen od CSG??? To je jako by ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Jaký jen od CSG??? Chápu bulváry jako E15 a EURO že dělají na CSG "hon na čarodejnice" ale tady mi to příjde zbytečné. Copak armáda nakupuje jen od CSG???
To je jako by francouzi odmítali NEXTER s tím že jim dodává všechno od munice, děla, obrněná vozidla, ...atd. Lidi neblázněte!
U malorážové munice má monopol Slierka....
U vrtulníků to táhle LOM ....
U ručních zbraní prim drží CZ Zbrojovka....a snaží se dělat i do osobní výstroje, osobních ochraných prostředků, granátů. ... atd.
U všeho na pásech (nové IFV, tanky, ...) by si měl udržet kontrolu VOP, který to měl i do teď (BVP1, BVP2, T72, ....)
A jestli ve všem na kolech si bude držet prim CSG, včetně dělostřelectva, si bude hřát polívčičku CSG, my příjde logické. Na Pandur mají licenci, Tatra jim patří, tak co?
Co mi mnohem víc vadí je Omnipol! Ten nikdy nic nevyráběl a jen přez pana Hávu, Kalouska, Parkanovou, Dalíka, Bartáka...sem vojenskou techniku (Gripeny, CASA , RBS70, ...) přeprodával ale často až s 50% přirážkou a s stamilióny vyúčtovanými těmito lidmi za tzv. "konzultantské služby".
To už je mi prostě CSG milejší, to se aspoň nějakou výrobu/montáž snaží provádět samo....Skrýt celý příspěvekZdenoušek: dřív nebo později by se tradice nakupovat jen od CSG stejně zadrhla. Přitom stačilo aby měla firma bezpečnostní prověrku. Ono je v celku jedno, zda je CSG v oblibě nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Zdenoušek:
dřív nebo později by se tradice nakupovat jen od CSG stejně zadrhla. Přitom stačilo aby měla firma bezpečnostní prověrku. Ono je v celku jedno, zda je CSG v oblibě nebo ne, ale jsou tady určité zákony, které se musí dodržovat. Přijde mi docela škoda, že se víc nezadávají nákupy od VOP CZ, možná nemají potřebné kapacity, ale je to alespoň státní podnik.Skrýt celý příspěvekMy jsme stejně divný, když nejde nic z naší domácí produkce ať jde snad o cokoliv ječíme, že nic neděláme. Když ano tak zas ječíme, ať jde znovu o cokoliv, že je to pod vlivem ...Zobrazit celý příspěvek
My jsme stejně divný, když nejde nic z naší domácí produkce ať jde snad o cokoliv ječíme, že nic neděláme. Když ano tak zas ječíme, ať jde znovu o cokoliv, že je to pod vlivem domácího lobbingu a určitě to jde nějak vyměnit, protože jinde se to dělá líp.Skrýt celý příspěvek
Jara: rozhodně souhlasím. Takový Donar je mnohem koukatelnější - pásový podvozek bude vždycky nižší a kompatnější. Ještě jsem našel boční pohled na konstrukci té kolové houfnice ...Zobrazit celý příspěvek
Jara:
rozhodně souhlasím. Takový Donar je mnohem koukatelnější - pásový podvozek bude vždycky nižší a kompatnější. Ještě jsem našel boční pohled na konstrukci té kolové houfnice (stejně by to šlo dát na Tatru):
http://www.armyrecognition.com...
pokud jde o koncept pozemních sil, tak souhlasím. Korejská technika je teď v Evropě docela oblíbená. Jen dám Puma / Lynx (obě hodně v pohodě)Skrýt celý příspěvekRase No vypadá to mnohem propracovaněji, ale stejně mi ta houfnice na pásových podvozek sedí mnohem lépe Můj názor je že trvat na kolovém podvozku je kravina naše MO se ohaní ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
No vypadá to mnohem propracovaněji, ale stejně mi ta houfnice na pásových podvozek sedí mnohem lépe
Můj názor je že trvat na kolovém podvozku je kravina naše MO se ohaní unifikací spíše je to ale pozůstatek silného lobby csg které si chtělo zajistit to že bude modernizovat Dany plus dodat podvozky na pár nových....
Představa unifikace je naprosto zcestná je to jako tvrdit že na starou Tatru 148 použijeme stejnou sadu ND jako na sedmičkovou řaduSkrýt celý příspěvekJara: přijde mi, že ty moderní kolové houfnice (8x8), jsou větší (delší) než pásové houfnice, což je dost ujeté. To mi připomíná, že na Singapore AirShow 2018 přestavilo KMW ...Zobrazit celý příspěvek
Jara:
přijde mi, že ty moderní kolové houfnice (8x8), jsou větší (delší) než pásové houfnice, což je dost ujeté. To mi připomíná, že na Singapore AirShow 2018 přestavilo KMW dělostřelecký modul AGM na kolovém podvozku (8x8) od společnosti IVECO. Rozměry jsou mnohem snesitelnější než to monstrum pro Thajsko
https://1.bp.blogspot.com/-TO6... Skrýt celý příspěvekPro mise, expediční jednotky nebo námořní pěchotu regionální armády v JV Asii je to samozřejmě dostačující. Obecně ale poloautomatická samohybná houfnice v dnešní době na ...Zobrazit celý příspěvek
Pro mise, expediční jednotky nebo námořní pěchotu regionální armády v JV Asii je to samozřejmě dostačující. Obecně ale poloautomatická samohybná houfnice v dnešní době na středoevropském válčišti je prakticky sebevražda, a to už vůbec nemluvím o době za nějakých 10 let a více. Pro AČR je toto řešení samozřejmě nedostačující, dobrá volba je zde Archer od BAe nebo AGM od KMW, obojí na podvozku Tatra 8x8.Skrýt celý příspěvek
Rase No tak klasická pancerovka pro 4 vypada jako vrchol desingu v porovnání s tímhle Jinak také doufám že AČR bude požadovat mnohem sofistikovanější systém a úplně nejraději ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
No tak klasická pancerovka pro 4 vypada jako vrchol desingu v porovnání s tímhle
Jinak také doufám že AČR bude požadovat mnohem sofistikovanější systém a úplně nejraději bych vypustil požadavek na kolový podvozekSkrýt celý příspěvekNáhodou Zuzana 2 z boku nevyzerá až tak divne. Zvláštny je až pohľad zpredu :D Tu je to zase naopak. Ale zaujímavé by bolo možno porovnanie odolnosti kabíny.
Náhodou Zuzana 2 z boku nevyzerá až tak divne. Zvláštny je až pohľad zpredu :D Tu je to zase naopak. Ale zaujímavé by bolo možno porovnanie odolnosti kabíny.
Načítám diskuzi...