Izraelské houfnice ATMOS na tatrováckém podvozku pro Thajsko

Houfnice ATMOS na kolovém podovozku Tatra 815 (6×6); větší foto / Royal Thai Marine Corps

Thajská námořní pěchota (Royal Thai Marine Corps) podepsala s izraelskou firmou Elbit Systems smlouvu o dodávce šesti samohybných houfnice ATMOS. Cena smlouvy dosahuje 26 milionů dolarů. Pro našince je nepochybně zajímavé, že houfnice ATMOS je umístěná na tatrováckém podvozku.

Thajské pozemní síly RTA (Royal Thai Army) již provozují 16 houfnice ATMOS ráže 155 mm (52 kalibrů) na tatrováckém podvozku 6×6. Podle první smlouvy z roku 2012 Elbit Systems dodala RTA šest houfnic ATMOS za 30 milionů dolarů. Pět houfnic ATMOS bylo sestaveno v thajském zbrojním podniku Weapon Production Centre (WPC). Dodávky byly dokončeny na začátku roku 2016. V roce 2017 RTA zamluvila dalších 12 houfnic ATMOS ve stejné konfiguraci.

 


 

Nejnovější objednávka šesti houfnic ATMOS pro thajskou námořní pěchotu se zřejmě uskuteční ve stejné konfiguraci, tedy na tatrováckém podvozku 6 × 6. Thajská WPC sestaví a dodá RTMC houfnice ATMOS do 28 měsíců.

 

V případě RTMC půjde o kvalitativní skok, protože ve výzbroji thajské námořní pěchoty se dosud nalézalo pouze 36 obstarožních amerických tažných houfnic M101 ráže 105 mm a 18 tažných houfnic GC-45/GHN-45 ze 70. a 80. let minulého století.
 

RTA navíc počítá s nákupem dalších 36 samohybných houfnic, pravděpodobně opět izraelských ATMOS. Thajsko se tak stává čtvrtým největším uživatelem houfnic ATMOS, které původně vyvinula izraelská firma Soltam Systems (od roku 2012 součást společnosti Elbit Systems). V minulosti houfnice ATMOS nakoupila Rwanda, Uganda a Ázerbájdžán.

 

Samotná dělostřelecká nástavba byla využita při vývoji dělostřeleckých systémů na lokální podvozkové platformě, jako rumunského ATROM (podvozek ROMAN 26.360 DFAEG 6 × 6 ) nebo polského Kryl ( Jelcz 663.32 6×6 ) – polská ani rumunská houfnice však zatím nebyly zařazeny do výzbroje.

 

Nejnovější verze houfnice ATMOS se v blízké budoucnosti stanou páteří izraelského dělostřelectva, i když není rozhodnuto, zda budou umístěny na pásovém nebo kolovém podvozku. V současnosti ATMOS mají automatické nastavení náměru a odměru, nejnovější verze pro izraelskou armádu získá i automatické robotické rameno, které umožní vést udržitelnou palbu 8 ran za minutu. V nabíjecím prostoru navíc nebude třeba (teoreticky) žádného operátora.

 

Dostřel děla ráže 155 mm (52 kalibrů) s municí s prodlouženým doletem (M02 155 mm ERFB/BB) je 41 km, s tříštivo-trhavou municí L15 30 km a standardní NATO municí M107 je dostřel 22 km. K dispozici bude jak klasická munice, tak munice s koncovým navedením (GPS). V případě zcela automatické houfnice ATMOS dokáže palbu vést jediný člověk, ale typickou posádku bude tvořit tři až šest vojáků.


 

ATMOS ve výzbroji thajské námořní pěchoty.

 

ATMOS na tatrováckém podvozku 6×6 uveze 32 projektilů a příslušný počet prachových náplní. Při dělostřeleckém přepadu ATMOS s poloautomatickým nabíjením umožní vypálit tři rány za 15 sekund, pět ran za minutu a při dlouhodobé ustálené palbě až 80 ran za hodinu.

 

Houfnice ATMOS je nabízená i s jinými hlavněmi, například izraelskými ráže 155 mm o délce 39 nebo 45 kalibrů, nebo dokonce se sovětskou M-46 ráže 130 mm.

 

Systém řízení palby pracuje standardně s digitálními informacemi, které poskytuje předsunutý dělostřelecký návodčí. Posádku tvoří typicky čtyř až šest osob, včetně dvou nabíječů. Kabina Tatrovky je pancéřovaná a poskytuje ochranu proti ručním palným zbraním a střepinám dělostřeleckých granátů.

 

Maximální rychlost na zpevněné cestě houfnic ATMOS je 80 km/h a dojezd 1000 km.

 

Kopřivnická Tatrovka má dlouhou tradici v dodávání kolových podvozku pro dělostřelecké systémy. Samozřejmě jde o houfnice rodiny DANA, ale v poslední době to byla například i dodávka houfnic CAESAR 8×8 do Dánska na tatrováckém podvozku řady TATRA FORCE. Jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád původních členů NATO.

 

Dále musíme zmínit jihoafrickou houfnici T5-52. S největší pravděpodobností pro různé dělostřelecké raketové systémy využívá tatrovácký podvozek mimo jiné Indie, která vyrábí podvozky v licenci.

 

Zdroj: BMPD.livejournal

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská armáda získá 200 tanků každý rok

Podle Jurije Borisova, náměstka ruského ministra obrany pro vyzbrojování, ruská armáda plánuje každý ...

CV90: Evoluce na bitevním poli

Co mají společné Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Švýcarsko? Všichni těží z ...

Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO

Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...

Kladivo na dělostřelectvo: Jihokorejská raketa KTSSM

Armáda Jižní Koreje zařadí do výzbroje novou domácí balistickou raketu krátkého doletu KTSSM (Korea ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Sergej7490
    18:54 17.04.2018

    V sutazi krasy moze sutazit s Norou B52. Pripadne Zuzanou 2 :-)

    V sutazi krasy moze sutazit s Norou B52. Pripadne Zuzanou 2 :-)

  • Rase
    18:14 17.04.2018

    Jara: izraelská verze kabiny pro 6 členů obsluhy (možná i víc). To je vlastně i důvod, proč upřednosťnuju minimalistické řešení s automatickým nabíjením. Tatrovácká čtyřdvéřová ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:
    izraelská verze kabiny pro 6 členů obsluhy (možná i víc). To je vlastně i důvod, proč upřednosťnuju minimalistické řešení s automatickým nabíjením. Tatrovácká čtyřdvéřová kabina je sice kompaktnější, ale myslím že pojme míň lidíSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    15:32 17.04.2018

    Co to je za příšernou budku proboha?

    Co to je za příšernou budku proboha?

  • Al Capone
    10:52 17.04.2018

    Nebylo by blížší info ohledně té automatické verze?

    Nebylo by blížší info ohledně té automatické verze?

  • fenri
    10:28 17.04.2018

    Rase: přesně tak.

    Rase: přesně tak.

  • Rase
    10:09 17.04.2018

    Pokud by se zcela automatická verze houfnice ATMOS účastnila českého tendru, asi bych s tím neměl problém. Hlaveň ráže 155 mm L/45 by asi mohla být v pohodě. Vzhledem k tomu, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by se zcela automatická verze houfnice ATMOS účastnila českého tendru, asi bych s tím neměl problém. Hlaveň ráže 155 mm L/45 by asi mohla být v pohodě. Vzhledem k tomu, že lidí není nikdy dost, tak bych se z daleka vyhnul levnějším manuálům, kolem kterých pobíhá cca 6 lidíSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 8 z 8