Izraelské houfnice ATMOS na tatrováckém podvozku pro Thajsko
- 16. 4. 2018
- 162 komentářů
- Jan Grohmann
Thajská námořní pěchota (Royal Thai Marine Corps) podepsala s izraelskou firmou Elbit Systems smlouvu o dodávce šesti samohybných houfnice ATMOS. Cena smlouvy dosahuje 26 milionů dolarů. Pro našince je nepochybně zajímavé, že houfnice ATMOS je umístěná na tatrováckém podvozku.
Thajské pozemní síly RTA (Royal Thai Army) již provozují 16 houfnice ATMOS ráže 155 mm (52 kalibrů) na tatrováckém podvozku 6×6. Podle první smlouvy z roku 2012 Elbit Systems dodala RTA šest houfnic ATMOS za 30 milionů dolarů. Pět houfnic ATMOS bylo sestaveno v thajském zbrojním podniku Weapon Production Centre (WPC). Dodávky byly dokončeny na začátku roku 2016. V roce 2017 RTA zamluvila dalších 12 houfnic ATMOS ve stejné konfiguraci.
Nejnovější objednávka šesti houfnic ATMOS pro thajskou námořní pěchotu se zřejmě uskuteční ve stejné konfiguraci, tedy na tatrováckém podvozku 6 × 6. Thajská WPC sestaví a dodá RTMC houfnice ATMOS do 28 měsíců.
V případě RTMC půjde o kvalitativní skok, protože ve výzbroji thajské námořní pěchoty se dosud nalézalo pouze 36 obstarožních amerických tažných houfnic M101 ráže 105 mm a 18 tažných houfnic GC-45/GHN-45 ze 70. a 80. let minulého století.
RTA navíc počítá s nákupem dalších 36 samohybných houfnic, pravděpodobně opět izraelských ATMOS. Thajsko se tak stává čtvrtým největším uživatelem houfnic ATMOS, které původně vyvinula izraelská firma Soltam Systems (od roku 2012 součást společnosti Elbit Systems). V minulosti houfnice ATMOS nakoupila Rwanda, Uganda a Ázerbájdžán.
Samotná dělostřelecká nástavba byla využita při vývoji dělostřeleckých systémů na lokální podvozkové platformě, jako rumunského ATROM (podvozek ROMAN 26.360 DFAEG 6 × 6 ) nebo polského Kryl ( Jelcz 663.32 6×6 ) – polská ani rumunská houfnice však zatím nebyly zařazeny do výzbroje.
Nejnovější verze houfnice ATMOS se v blízké budoucnosti stanou páteří izraelského dělostřelectva, i když není rozhodnuto, zda budou umístěny na pásovém nebo kolovém podvozku. V současnosti ATMOS mají automatické nastavení náměru a odměru, nejnovější verze pro izraelskou armádu získá i automatické robotické rameno, které umožní vést udržitelnou palbu 8 ran za minutu. V nabíjecím prostoru navíc nebude třeba (teoreticky) žádného operátora.
Dostřel děla ráže 155 mm (52 kalibrů) s municí s prodlouženým doletem (M02 155 mm ERFB/BB) je 41 km, s tříštivo-trhavou municí L15 30 km a standardní NATO municí M107 je dostřel 22 km. K dispozici bude jak klasická munice, tak munice s koncovým navedením (GPS). V případě zcela automatické houfnice ATMOS dokáže palbu vést jediný člověk, ale typickou posádku bude tvořit tři až šest vojáků.
ATMOS ve výzbroji thajské námořní pěchoty.
ATMOS na tatrováckém podvozku 6×6 uveze 32 projektilů a příslušný počet prachových náplní. Při dělostřeleckém přepadu ATMOS s poloautomatickým nabíjením umožní vypálit tři rány za 15 sekund, pět ran za minutu a při dlouhodobé ustálené palbě až 80 ran za hodinu.
Houfnice ATMOS je nabízená i s jinými hlavněmi, například izraelskými ráže 155 mm o délce 39 nebo 45 kalibrů, nebo dokonce se sovětskou M-46 ráže 130 mm.
Systém řízení palby pracuje standardně s digitálními informacemi, které poskytuje předsunutý dělostřelecký návodčí. Posádku tvoří typicky čtyř až šest osob, včetně dvou nabíječů. Kabina Tatrovky je pancéřovaná a poskytuje ochranu proti ručním palným zbraním a střepinám dělostřeleckých granátů.
Maximální rychlost na zpevněné cestě houfnic ATMOS je 80 km/h a dojezd 1000 km.
Kopřivnická Tatrovka má dlouhou tradici v dodávání kolových podvozku pro dělostřelecké systémy. Samozřejmě jde o houfnice rodiny DANA, ale v poslední době to byla například i dodávka houfnic CAESAR 8×8 do Dánska na tatrováckém podvozku řady TATRA FORCE. Jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád původních členů NATO.
Dále musíme zmínit jihoafrickou houfnici T5-52. S největší pravděpodobností pro různé dělostřelecké raketové systémy využívá tatrovácký podvozek mimo jiné Indie, která vyrábí podvozky v licenci.
Zdroj: BMPD.livejournal
Související články
Ruská armáda získá 200 tanků každý rok
Podle Jurije Borisova, náměstka ruského ministra obrany pro vyzbrojování, ruská armáda plánuje každý ...
- 19.02.2018
- 125 komentářů
- Jan Grohmann
CV90: Evoluce na bitevním poli
Co mají společné Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Švýcarsko? Všichni těží z ...
- 27.02.2018
- 144 komentářů
- Tisková zpráva
Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO
Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...
- 02.03.2018
- 229 komentářů
- Redakce AN
Kladivo na dělostřelectvo: Jihokorejská raketa KTSSM
Armáda Jižní Koreje zařadí do výzbroje novou domácí balistickou raketu krátkého doletu KTSSM (Korea ...
- 26.03.2018
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
SiVis..... A nějáké podrobnější info? Nevidím moc šancí na úspěch pro tenhle koncept Evy na Tatře 8x8. Jak si asi povede proti konkurenci ( teda pokud bude vůbec nějaké VZ) kanón ...Zobrazit celý příspěvek
SiVis.....
A nějáké podrobnější info? Nevidím moc šancí na úspěch pro tenhle koncept Evy na Tatře 8x8. Jak si asi povede proti konkurenci ( teda pokud bude vůbec nějaké VZ) kanón který nikdo neviděl střílet a hlavní integrátor má být firma bez jakékoliv zkušenosti s podobnými zbraňovými prostředky. Prosím neohánějte se tady modernizovanou Danou a Vampirem, ano repase CSG umí, ale nic vic, integrovat zcela nový kanón na podvozek, dál zprovoznit SŘP ( mimochodem u modernizovaných Dan měl být polský SŘP, který je už davno vychytaný tohle CSG zkrátka neumí a zajímalo by mne jak dobře to jde Slovákům) a mnoho dalších detailů, které s vývojem souvisí. CSG na to teď zkrátka nemá a výsledek bude hrubý polotovar do kterého by se muselo investovat 10 let než z toho bude funkční samohybná houfnice! Bojím se tedy, že od CSG je to jen další pokus jak z MO vytáhnout peníze, koupi Evy na slovensku( o které mimochodem nikdo nestojí ) rychle něco sesmolí na Tatru a hurá kasirovat.Skrýt celý příspěvekDlouho jsem to tu sledoval.. ale nedalo mi to a musel jsem se registrovat. Zdravím @Marcus evidentně máš slušný přehled.. předpokládám, že jsi z branže :- ) Jsem rád, že konečně ...Zobrazit celý příspěvek
Dlouho jsem to tu sledoval.. ale nedalo mi to a musel jsem se registrovat.
Zdravím @Marcus evidentně máš slušný přehled.. předpokládám, že jsi z branže :- )
Jsem rád, že konečně tu někdo dává fakta a nemele stále blbosti o "embargu" do Azeru..a ví o aktivitách Omnipolu ...
A abych přidal něco do diskuse... NOVÁ 155mm EVA na 8x8 Tatra už existuje :- )
Jen s ní CSG ještě nešlo ven.. ale předpokládám, že do tendru AČR půjdou..Skrýt celý příspěvekChtěl bych se zeptat, co si myslíte o srbským Aleksandaru, nástupci B-52? Zásobník má sice jen na 12 ran, ale zbývající parametry vypadají dobře a cena by taky mohla být ...Zobrazit celý příspěvek
Chtěl bych se zeptat, co si myslíte o srbským Aleksandaru, nástupci B-52? Zásobník má sice jen na 12 ran, ale zbývající parametry vypadají dobře a cena by taky mohla být konkurenceschopná. Otázka je, jak kvalitní mají hlavně.Skrýt celý příspěvek
KOLT: ad výprodej techniky ČSLA - Výplach těch starých zbraní přijít musel a nejspíš nešel jen přes Excalibur. Pokud si následně na repasi starých zbraní postavili byznys, proč ne? ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: ad výprodej techniky ČSLA - Výplach těch starých zbraní přijít musel a nejspíš nešel jen přes Excalibur. Pokud si následně na repasi starých zbraní postavili byznys, proč ne? Chápu, že přijde nářek, že se to vyprodávalo za korunu, ovšem armáda není armyshop, sama není zřízena za účelem maloobchodu se zbraněmi, tak to dala velkoobchodníkům za cenu šrotu.Skrýt celý příspěvek
KOLT a) S tím s tebou samosebou souhlasím, svatoušci to rozhodně nejsou. To že nedělali vývoj jen přeprodávali techniku nemají ani moje sympatie, ani odpor. Neměli k tomu důvod a ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
a) S tím s tebou samosebou souhlasím, svatoušci to rozhodně nejsou. To že nedělali vývoj jen přeprodávali techniku nemají ani moje sympatie, ani odpor. Neměli k tomu důvod a hlavně ani kapacity. Vývoj je nejistá a drahá záležitost. Dělali prostě to co tehdy sypalo, ale doba se mění a s tím se musí měnit i Strnadovci. O tom že státní zástupce obžaloval čtyři vysoce postavené zaměstnance ministerstva obrany a armády v souvislosti s podezřením, že pod cenou prodávali nepotřebný armádní materiál se ví. Od Strnadovců však nikoho. Tím netvrdím že jsou čistí, ale obžaloba žádná.
b) O sponzoringu ruského velvyslanectví slyším prvně, jaké jsou tvoje zdroje???
S prověrkou pro Strnadovce souhlasím, ať je prověří. Faktem ovšem je, že se kolem toho vytvořila mediální bublina jen kolem Strnadovců. Tu prověrku nemá v českém průmyslu skoro nikdo. Další otázkou je ale politizování bezpečnostních prověrek a jejich zneužívání jako nástroje konkurenčního boje.
Určitě víš, že správním řízení s NBÚ nemá žádnou lhůtu a tudíž může trvat libovolně dlouho.... ideální pole pro černý lobbing.
Co se radarů týče, tak Retia i Eldis platnou prověrku pro pro poskytování nebo vznik utajených informací ve stupni NATO Secret mají!
Omnipol má jediného vlastníka a tím je OMPO Holding a.s. kde v představenstvu je Martin Háva a v představenstvu Pert Háva....majitel neznámý....rodinný podnik?
To s RBS-70 byla prsárna, na tom se shodneme. Tím nenapadám kvalitu RBS-70, ale ty podmínky za jakých se to udělalo. Jak to dopadne s RBS-70NG a CASAma je ve hvězdách.... :(
V čem konkrétně vydíš předraženost Pandurů od Strnadovců? Tak hodně práce jim zabrala zakázka pro Pindad ale i jiné zakázky, ale problém je hlavně váhavost Ministerstva a armády!
U těch pěti havarovaných Pandurů nebyl problém na straně Strnadovců!!! To Ministerstvo obrany schválilo rozsah oprav na čtyřech z pěti poškozených Pandurů až letos na začátku března a teprve s tím zakázku zadalo Strnadovcům!!! To jsi věděl?Skrýt celý příspěvekMarcus, souhlasím s tím, že se v tomto ohledu dějí prasárny. Nicméně pravdou je, že a) Excalibur/CSG vzniklo tak, že se podílelo na výprodeji techniky AČR, přičemž mnohdy ten ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus, souhlasím s tím, že se v tomto ohledu dějí prasárny. Nicméně pravdou je, že
a) Excalibur/CSG vzniklo tak, že se podílelo na výprodeji techniky AČR, přičemž mnohdy ten výprodej byl i ze strany CSG inicializovaný (a také se v tomto směru vedou trestněprávní spory), čili žádný velký vývoj se z jejich strany nekonal – taková firma u mě nemá moc sympatií. Nicméně už se to mění a CSG se začíná věnovat i vývoji, což je chvályhodné.
b) Vlastník (a je jedno zda syn či otec) je podezřelý z napojení na ruské elementy řazené mezi bezpečnostní rizika (když pominu, že sponzoroval ruské velvyslanectví toho času sídlící na Pražském hradě ;-) ). Čili otázka bezpečnostní prověrky prostě je na místě, zvláště jedná-li se o kritické systémy, jakými radary či velitelské/spojovací prostředky.
Pokud CSG bezpečnostní prověrku získá, jen ať klidně dodává. Samozřejmě, bude-li to pro ČR výhodné.
Ohledně Omnipolu si jednak nejsem jistý, do jaké míry ho stále ještě vlastní Háva. Jednak ze strany státu je velký zájem na jeho obejití a pořizování prostředků bez prostředníka, jako je tomu v případě RBS-70NG. Jestli to půjde i s letouny CASA, to jsem sám zvědav.
Nicméně není specialitou pouze Omnipolu prodražovat státní zakázky. Zrovna CSG má ohledně servisu Pandurů másla na hlavě pěkných pár kýblů. O tom, že naprosto nestíhají opravovat, raději nemluvě.Skrýt celý příspěvekScotty Já CSG advokáta rozhodně nedělám, jen nemám rád bulvární mediální štvanice založený na nepravdách a spekulacích. Pokud něco z toho co jsem napsal o CSG je lež. Já jen ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Já CSG advokáta rozhodně nedělám, jen nemám rád bulvární mediální štvanice založený na nepravdách a spekulacích. Pokud něco z toho co jsem napsal o CSG je lež. Já jen shrnul veřejně dostupná a ověřitelná fakta jako:
1. Většina částí CSG prověrku "NATO Secret" nemá, protože ji do teď nepotřebovalo, nemá ji ale ani Omnipol nebo STV. Firem co ji mají je tak kolem 30 a mezi nimi jsou Retia a Eldis ze Strnadovského impéria.
2. Žádné embargo CSG neporušila a pokud tady někdo chce šešit jakousi morální hodnotu, tak to by jsme mohli takto napadnout jakýkoliv obchod se zbraněmy.
3. Netýká se to jen zakázek Strnadovců (lepší označení než CSG, protože ne všechny jejich firmy patří do CSG) ale i jiné jako stornovaný nákup vrtulníků, "stojí" nový chemický vozidlový průzkumný komplet, náhrada S-10M2D byla už taky jistou a teď se přešlapuje na místě a podobně...
4. Bohužel naše armádní sféra je prolezlá různými lobisty a vlivovými skupinami a rušení a změny v zakázkách jsou tu kolorit. Neříkám že Strnadovci jsou čistý jak slovo boží, takovou zbrojařskou firmu by jste dnes na světě už nenašli, ale myslím že mnohem větší špína stojí v pozadí a rozjíždí tyhle kauzy ať už proti CGG, CZ UB nebo proti komukoliv jinému.
A můj osobní názor je že fouká od tandemu Hávův Omnipol - TOP09 (největší parazit Armády) a Bakala - ČSSD....Skrýt celý příspěvekNa houfnice ještě AČR nedala zadání, takže je asi předčasné spekulovat na co peníze budou a na co nikoliv. Zuzana/Eva mají hendikep v ustrnutí ve vývoji před 20lety, v případě Evy ...Zobrazit celý příspěvek
Na houfnice ještě AČR nedala zadání, takže je asi předčasné spekulovat na co peníze budou a na co nikoliv. Zuzana/Eva mají hendikep v ustrnutí ve vývoji před 20lety, v případě Evy jde o prototyp, žádný upgrade na současné požadavky zatím nepředstavili. CSG je na naše poměry mimořádně aktivní a úspěšný podnik, bohužel jim podráží nohy konkurenční boj a naše typická nepřejícnost. Nejvíc by se mi pro AČR líbila kolová houfnice od CSG, se železem ze Zuzany a elektronikou, podvozkem a finální montáží v CSG (MSM Martin). Nic ani proti nákupu přímo od DMD Dubnica, ale obávám se, že státní podnik bude vždy o krok pozadu za privátním podnikem (podobně o krok pozadu je VOP CZ, jakkoliv jinak šikovný podnik).Skrýt celý příspěvek
Marcus
Pokud je tedy s CSG všechno v pořádku, jak vysvětlíte že prakticky všechny zakázky s MO jsou zastaveny? Neděláte tu spíš ďáblova advokáta?Marcus
Pokud je tedy s CSG všechno v pořádku, jak vysvětlíte že prakticky všechny zakázky s MO jsou zastaveny? Neděláte tu spíš ďáblova advokáta?Jara V pohodě. Hlavně pro problémy s Omnipolem stojí spousta zakázek pro armádu. RBS70NG tu už dávno mohly být.... A s dalšíma CASAma je to podobný :( Děsil bych se toho že by ...Zobrazit celý příspěvek
Jara
V pohodě. Hlavně pro problémy s Omnipolem stojí spousta zakázek pro armádu. RBS70NG tu už dávno mohly být.... A s dalšíma CASAma je to podobný :(
Děsil bych se toho že by Omnipol protlačil armádě Archery....
Hlavním faktem který ale nikde neslyšíte je, že bezpečnostní prověrkou nedisponuje ani konkurence CSG jako je zbrojařský gigant Omnipol či skupina STV Group.
Zajímavé, ne?
U Strnadů má v současnosti prověrku NATO Secret jen Retia a Eldis. Další mají zažádáno ale jen samotná prověrka může trvat více než rok.Skrýt celý příspěvekMarcus Vezmu to jako chlap.... o tom vyjádření asociace obranného průmyslu jsem neměl tušení a svoje tvrzení jsem si tedy neověřil u dobrého zdroje. Tak Beru zpět své poslední ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus
Vezmu to jako chlap.... o tom vyjádření asociace obranného průmyslu jsem neměl tušení a svoje tvrzení jsem si tedy neověřil u dobrého zdroje.
Tak Beru zpět své poslední příspěvky ohledně vývozu zbraní v souvislosti s CSGSkrýt celý příspěvekJara Tak si to spolu trošku zrekapitulujeme a ukážeme si základní FAKTA, nikoliv bulvár na který se odkazuješ ty! Hospodářské noviny fakt není dobrý zdroj. Pokud by jsi měl ...Zobrazit celý příspěvek
Jara
Tak si to spolu trošku zrekapitulujeme a ukážeme si základní FAKTA, nikoliv bulvár na který se odkazuješ ty! Hospodářské noviny fakt není dobrý zdroj. Pokud by jsi měl přehled o zákulisí, věděl by jsi že:
1. Na Ázerbájdžán není uvaleno žádné zbrojní embargo! Tato nepravda proběhla "médii" ale pokud my nevěříš, snad by jsi mohl věřit šéfu Asociace obranného průmyslu panu Hynkovi (bývalý kandidát na prezidenta)
http://www.aobp.cz/stanovisko-...
2. Tuto fámu rozjely Hospodářské noviny. Ty Hospodářské noviny (dále jen HN), které asi tak týden po této zprávě kritizující dovoz dělostřelecké techniky, vydaly pochvalnou zprávu o tom, že Aero má dodat do Ázerbájdžánu letouny L-39. V jedné větě tvrdí, že jsou to cvičné stroje, nebojovná technika a o pár řádků dál píšou, že dokážou však plnit také bitevní či průzkumné mise! A u obou článků je podepsaný stejný redaktor. Vtipné, ne?
Proč HN uveřejnili takovýto účelový článek? Proč DANY a Vampíry kritizují zatímco L-39 chválí? Vlastníkem HN je pan Bakala, který přes pana Kalouska a TOP09 má vazby na pana Hávu vlastnícího Omnipol. Ano ten Omnipol, co měl na starost dodání L-39 do Ázerbájdžánu. Proto to zastání pro dovoz L-39.Je to ten Omnipol co armádě za podpory pana Kalouska dodal techniku někdy až s 50% (CASA, RBS70, ...)přirážkou z původní ceny nebo se měl podplácet (Gripeny) Tudy od Omnipolu jdou do medií největší fámy na CSG.
3. Iniciátorem zakázky nebyla CSG ale izraelská Elbit Systems a potažmo Izrael, který se snaží udržovat co nejlepší vztahy se všemi zeměmi okolo Iránu a dodávat jim zbraně, aby tak omezil vliv Iránu a Ruska v regionu. Protože většina výzbroje Ázerbajdžánu je postsovětského původu a ráže, byla dodávka teto modernizované techniky pro Izraelce ideální volbou.
4. Kdyby CSG byla řízena z Ruska, jak tvrdí některá média , nikdy by se nepodílela na dodávkách zbraní proti zájmu Ruské federace. Proto i negativní publicita ohledně vývozu zbraní československého původu do Ázerbájdžánu v ruskojazyčných médiích nebo médiích blízkých oficiální politice Ruské federace!
Tolik fakta! Víc studuj. Omez bulvár.Skrýt celý příspěvekMarcus Tak teď jsi mě překvapil, ano všichni o tom věděli a bylo to prodávané přes Izrael to nic nemění na tom, že se zbraně od české CSG dostali “přes” embargo. Ano využívání ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus
Tak teď jsi mě překvapil, ano všichni o tom věděli a bylo to prodávané přes Izrael to nic nemění na tom, že se zbraně od české CSG dostali “přes” embargo.
Ano využívání prostředníků je běžný princip pašování ( přechytračit platné právní předpisy, to jsem zkusil jinak definovat speciálně pro tebe) zbraní.
Výsledek je že zbraně vyrobené u nás se ocitly v zemi zákazu a je jedno jestli je tam dovezež pod rouškou noci nebo se schováš za prostředníka. Seriózní to není a není se čemu divit, že CSG doteď nemá prověrky, protože někdo kdo používá takové praktiky se jednoduše nedá chápat jako seriózní obchodní partner, který má příštup k citlivým údajům/zařízením.
Jestli tohle nechápeš a obouváš se do mne, že na to poukazuji a že je to fáma a jedná se o křišťálově čistý obchod, tak je asi chyba ve tvém chápání co je morální a co ne. Samozřejmě takové věci se obchází i jinde jestli si ale CSG dělá ambice dodávat v budoucnu zbraně zemím NATO měli by jít trochu jiným směrem, nebo můžou pokračovat jako doposud .... ostatně na podobných “farmách” koncern CSG vzniklSkrýt celý příspěvekJara Ono to bylo totiž strašně tajný, že CSG tu techniku do Izraele vyváží! To jsou mazaní pašeráci! ...Zobrazit celý příspěvek
Jara
Ono to bylo totiž strašně tajný, že CSG tu techniku do Izraele vyváží! To jsou mazaní pašeráci! :D
https://tv.idnes.cz/antonov-an... Skrýt celý příspěvekJara No ty jsi detektiv! :D :D :D No když je takhle napsaný článek, tak to musí být jasně pašování! :D :D :D Na tom obchodu nebylo nic tajného a většina lidí co se zajímá o ...Zobrazit celý příspěvek
Jara
No ty jsi detektiv! :D :D :D
No když je takhle napsaný článek, tak to musí být jasně pašování! :D :D :D
Na tom obchodu nebylo nic tajného a většina lidí co se zajímá o vojenskou techniku nebo letectví o tom ví už a věděla dávno před tím článkem! Byl to normální obchod kdy CSG prodala svoji techniku do Izraele a Izrael ji do-modernizoval a prodal do Ázerbájdžánu.
Nevím co ti na tom přijde za pašování???
A nějak takhle vznikají ty kachny o CSG a o pašování! :D :D :D
Tak teď čekám že najdeš články bulváru o tom že CSG chybí prověrka a podobně....Skrýt celý příspěvekTo neni folklor, to je fakt. Na nakup cehokoli se potrebuji 2 veci: penize a vule. To prvni bylo vlastne vzdycky, to druhe snad nikdy a co je podstatnejsi neni to, zda se, ani dnes ...Zobrazit celý příspěvek
To neni folklor, to je fakt. Na nakup cehokoli se potrebuji 2 veci: penize a vule. To prvni bylo vlastne vzdycky, to druhe snad nikdy a co je podstatnejsi neni to, zda se, ani dnes (berouc v potaz jak bude nejspis vypadat pristi vlada). Takze jsme "chudi", ikdyz ne penezi.
Proto nema smysl se tocit kolem myslenek jako "ten rozpočet by především vůbec nemusel být takto omezený" dokud takto omezeny je. A popravde, pokud co pise Jara, ze za vsim stoji (ne)koncepce MO je pravda, tak nejake proklamace o tom, ze se chce utracet jsou k nicemu. A budou k nicemu dokud nebude jasne dan plan co a jak kupovat...
... a v pripade delostrelectva se zjevne tape.Skrýt celý příspěvekTo už je takový folklor “na to nemáme, jsme malý,chudí, buďme rádi za chleba s hovnem” skutečnost: nejsme malý, už vůbec nejsme chudí a do armády chceme dávat 2 procenta HDP a ...Zobrazit celý příspěvek
To už je takový folklor “na to nemáme, jsme malý,chudí, buďme rádi za chleba s hovnem” skutečnost: nejsme malý, už vůbec nejsme chudí a do armády chceme dávat 2 procenta HDP a jediné co tomu brání je nesmysl jako Bílá kniha a další podobně prihlouplé koncepce podle kterých armáda nedává smysl pro obranu státu ...a proč se to teď nezmění ? Jiná bezpečnostní situace a plánovaný přísun peněz na obranu? Důvod je jednoduchý GŠ není schopen připravit smysluplnou koncepci armády ČR není ani jasné co vlastně chceme mít za zbraně a kolik a za další je to naprostá nečinnost MO ty zorganizujou tak maximálně dětský den......Skrýt celý příspěvek
On ten rozpočet by především vůbec nemusel být takto omezený. Pokud chceme v následujících letech dávat do armády prostředky, ke kterým jsme se zavázali, můžeme na houfnice ...Zobrazit celý příspěvek
On ten rozpočet by především vůbec nemusel být takto omezený. Pokud chceme v následujících letech dávat do armády prostředky, ke kterým jsme se zavázali, můžeme na houfnice vynaložit dvounásobnou částku a to samé klidně i na raketomety...Skrýt celý příspěvek
Marcus Jaké ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus
Jaké spekulace????
https://archiv.ihned.cz/c1-658...
O čem chcete spekulovat ????? Ty zbraně tam jsou!Skrýt celý příspěvekA proto nema smysl ohrnovat nos nad zuzanou 2, I ta je totiz mimo moznosti toho co ACR ted na dela chce vyclenit. Proto mi prijde rozumnejsi za tyhle, resp. mensi, penize ...Zobrazit celý příspěvek
A proto nema smysl ohrnovat nos nad zuzanou 2, I ta je totiz mimo moznosti toho co ACR ted na dela chce vyclenit. Proto mi prijde rozumnejsi za tyhle, resp. mensi, penize modernizovat DANA, ktere casem prejdou do zaloh a ktere budou nahrazene az skutecne budou penize na alespon zuzana 2, nebo idealne jeste neco lepsiho at uz na kolech nebo na pasech (kde se taky priklanim spis k tomu ze CR dela na pasech nepotrebuje).
Delostrelectvo musi byt priorita, ale par let jiste pocka (zvlast ted, kdyz ma ACR rozjetych spoustu velkych programu) a prijde mi to rozumnejsi nez se ted s omezenym rozpoctem do neceho hnat a na nejakem polovicnim reseni se zasekat na pristi 3-4 dekady.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...