Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?
- 3. 9. 2018
- 157 komentářů
- Jan Grohmann
Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun kombinující platformu stíhačky F-22A Raptor a využívající technologie F-35 Lightning II. Stejný stroj Lockheed nabízí i Japonsku.
V současné době v USAF probíhají diskuze, zda se zaměřit na nákup stíhacích letounů páté generace nebo dokoupit levnější stroje čtvrté generace. Ve druhém případě firma Lockheed Martin nabízí USAF nejnovější stíhačky F-16V Viper a Boeing pak modernizovaný stroj F-15X.
Důvod je prostý ‒ USAF potřebuje zvednout počet bojových letek, zejména kvůli rychle sílící Číně. Zároveň však americkým bojovým letadlům rychle končí životnost (mimo jiné i vlivem intenzivního bojového nasazení) a výroba stíhaček F-35 Lightning II neprobíhá dostatečně rychle. Vždyť všechny objednané F-35 americké letectvo, námořnictvo a námořní pěchota převezmou až před rokem 2040.
Podle současných plánů bude USAF v roce 2030 provozovat přibližně 1000 bojových letounů páté generace F-22 a F-35 a 1000 strojů F-15 a F-16.
Na začátku tohoto roku se objevily zprávy o japonském zájmu nakoupit stíhačky F-22A Raptor. Aby však Japonsko obešlo zákaz prodeje F-22A Raptor, letoun má být vybaven jak domácími japonskými technologiemi, tak především technologiemi stíhačky F-35 Lightning II. Hybrid kombinující F-22A a F-35 lze vyvážet, půjde o levnější variantu oproti čistokrevné F-22A a letoun lze postavit mnohem rychleji, než zcela nový bojový letoun. Navíc pomocí F-22A lze za relativně přijatelné peníze překlenout období do vývoje stíhačky šesté generace.
Podle amerických médií firma Lockheed Martin společně s japonským průmyslem nabízí zmíněný hybridní bojový letoun i americkému letectvu. Dlužno však dodat, že Lockheed nabízí USAF i nákup dalších stíhaček F-35 s vylepšenými motory (ve výsledku s větším doletem).
„Není to F-22. Není to F-35. Je to jejich kombinace. Můžeme to zvládnout mnohem rychleji, než zavedení nového designu,“ uvedl pro web Defense One David Deptula, generálporučík v záloze, který nyní působí na výzkumné instituci Mitchell Institute for Aerospace Studies. Podle Deptuly i dnes F-22A v oblastech aerodynamiky, stealth a motorů nabízí to nejlepší na trhu.
„V této myšlence je spousta potenciálu,“ myslí si Deptula. „Nechci navrhovat, abychom hned do toho šli a letoun přijali do výzbroje, ale Japonci o tom uvažují a jsou ochotni do celé věci investovat, místo toho, aby se pokoušeli vybudovat domácí bojový letoun, který ale nedosáhne schopností F-22. Z jejich strany jde o chytrý krok.“
Hybridní F-22A může získat z F-35A například kompletní avioniku, senzorovou sadu, prostředky radioelektronického boje, letové počítače, vybavení kokpitu, atd. Stejně tak se uvažuje o převzetí nátěrových RAM (Radar Absorbent Materials) materiálů absorbující radarové signály. Většinou se jedná o povlak, který obsahuje feritová vlákna a je schopen většinu dopadajících mikrovln rozptýlit nebo přeměnit na teplo.
Společně s novými výrobními postupy vyvinutými pro F-35 je tak možné srazit výrobní i provozní cenu hybridního F-22A. Vždyť právě komplikovaná a dlouhá údržba RAM povlaku stíhaček F-22A prodražuje provoz a zmenšuje počet okamžitě (pro boj) dostupných letounů.
Předletové přípravy F-22A
Jak podotýká web The Drive, pro americké letectvo může být zajímavá rozsáhlá finanční spoluúčast Japonska. Podle webu Nikkei Asian Review v případném společném projektu Japonsko ponese polovinu vývojových nákladů a japonský průmysl vyrobí 60 % letadla. Japonsko pro F-22A nabízí i vlastní nově vyvinuté proudové motory XF9-1.
Například Mitsubishi Heavy Industries může vybudovat větší a robustnější křídlo F-22A s většími vnitřními palivovými nádržemi. Bojový dolet vylepšené F-22A (bez externích palivových nádrží) má být 1127 km (700 mil), oproti současným cca 850 km. Taková vlastnost se samozřejmě hodí při operacích nad rozlehlými vodami Jihočínského moře nebo Tichého oceánu.
Nikkei Asian Review ve svém článku uvádí, že japonská vláda návrh Lockheedu považuje za nejslibnější variantu. De facto má jít o stejný typ spolupráce, jako v případě japonských stíhaček F-2, které vycházejí z F-16. Právě letouny F-2 má po roce 2030 hybridní F-22A začít nahrazovat.
Případná americko-japonská spolupráce při vývoji a nákupu hybridních F-22A má logiku nejen ve vojenské, ale také v průmyslové a politické oblasti. V oblasti politiky jde o posílení japonsko-americké aliance proti rostoucí síle Číny.
Nesmíme zapomenout zdůraznit výhodu sdílených nákladů. Podle Lockheedu při objednávce 70 hybridních F-22A dosáhne jednotková cena letounu (se započtením nákladů na vývoj) 215 milionů dolarů, při nákupu 140 letadel 190 milionů dolarů. Jedná se o více než dvojnásobnou cenu oproti F-35, ale zároveň o nižší částku, než v případě, kdyby se USAF rozhodlo na vlastní pěst obnovit výrobu čistokrevných F-22A. Při výrobě 194 čistokrevných F-22A pro USAF se jednotková cena odhaduje na 206 milionů až 216 milionů dolarů.
Zdroj: Defense One
Související články
Americký Kongres schválil rozpočet Pentagonu na rok 2019
Senátoři amerického Kongresu se v rekordním čase dohodli na podobě rozpočtu Pentagonu pro fiskální ...
- 02.08.2018
- 27 komentářů
- Jan Grohmann
Americko-turecké vztahy v troskách: Žádné stíhačky F-35
Americký prezident svým podpisem stvrdil letošní zákon o vojenském rozpočtu NDAA (National Defense ...
- 14.08.2018
- 107 komentářů
- Jan Grohmann
36 víceúčelových stíhaček Su-30SM pro ruské letectvo
Podle deníku Vědomosti ruské ministerstvo obrany se Sjednocenou leteckou korporací (OAK) do konce ...
- 21.08.2018
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
Proti Číně: Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Tchaj-wan
Před několika dny z letecké základny nedaleko tchajwanského města Tchaj-čung odstartovala první ...
- 30.08.2018
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Dobrý deň mám otazku:koľko baterii S500 by rusi potrebovali na dokonalú ochranu územia po celej dĺžke hraníc? Pokiaľ Pvo ťahá za kratší koniec prečo teda sa práve na nu ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrý deň mám otazku:koľko baterii S500 by rusi potrebovali na dokonalú ochranu územia po celej dĺžke hraníc? Pokiaľ Pvo ťahá za kratší koniec prečo teda sa práve na nu spoliehajú? Veď s ekonomickej stránky,jedna sa o giganticky drahé systémy...za jednu S500 kúpim 40 kusov su35 ktorých bojova(obranna) hodnota je dohromady vyššia;navyše su mobilnejsie a nečakajú na útok ale môžu sami prevziať iniciatívu...Po je pasívna obrana.Skrýt celý příspěvek
omáčka: Myslím, že o celém Tvém postu nejlépe vypovídá "100000km až 10000 km"..... Kdyby ses v dané oblasti alespoň trochu orientoval, tak takovou nebetyčnou blbinu prostě ...Zobrazit celý příspěvek
omáčka: Myslím, že o celém Tvém postu nejlépe vypovídá "100000km až 10000 km".....
Kdyby ses v dané oblasti alespoň trochu orientoval, tak takovou nebetyčnou blbinu prostě nenapíšeš.
Larry:
Ono to, že se západ na takovou "megalomanii" vykašlal a neleje do OTH radarů takové prachy má své důvody, možná se budeš divit, ale ten princip a jeho výhody i nevýhody jsou dávno známy i na západě a jsou s jeho výhodama i nevýhodama zkušenosti (např. JORN, AN/FPS-118) - a vojáci v NATO nejsou úplně blbí, aby kašlali na něco, co by jim přinejslo podstatnou výhodu.
Ony se takové radary staví i na západě, akorát se z toho nedělá superzbraň, protože to žádná superzbraň není, a tak se o nich tolik nemluví.
To, proč se OTH radarům nepřikládá taková důležitost a proč nedělají ze stealth "technologii na nic" jsou především tyto důvody:
- tvarové stealth není jediná stealth technologie. Je pravda, že "Stealth" letadlo není proti HF radarům imunní, ale k nějakému snížení detekční vzdálenosti tam dojde a OTH radary nemaj příliš rezervy
- OTH radary jsou poměrně citlivé na různé "přírodní jevy" jako sluneční bouře, kdy jejich detekční schopnosti prudce klesají, jde si tedy vybrat správné "počasí na útok"
- OTH radary jdou velmi snadno a levně rušit, HF radary si nemohou z principu dovolit schémata, která vysokofrekvenční radary mohou použít pro odlišení vlastního a rušícího signálu.
- OTH radary jsou použitelné (právě díky odrazu od ionosféry) pouze v určité vzdálenosti od radaru. Pokud se mi tedy podaří radar zarušit., tak nejsou schopny detekovat blízká (řádově 1000km a blíže) letadla. Tedy k navedení PVO se použít nedají.....
- a především, OTH radary je velmi snadné vyřadit z provozuSkrýt celý příspěvekLarry: spravne, odhalit, ne sledovat, ne zamerit.... vsechny ruske palubni radiolokatory, vsechny strelecke, vetsina prehledovych budou mit s vlo cily obrovsky problem... to ...Zobrazit celý příspěvek
Larry: spravne, odhalit, ne sledovat, ne zamerit....
vsechny ruske palubni radiolokatory, vsechny strelecke, vetsina prehledovych budou mit s vlo cily obrovsky problem...
to tvoje pdf udava 2-20km rozliseni....Skrýt celý příspěvekPokud se chcete podívat na frekvenční spektrum OTHR používaných ve světě prosím.. http://www.iarums-r1.org/iarum... A věřte že rozhodně nepřeji službám a uživatelům ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se chcete podívat na frekvenční spektrum OTHR používaných ve světě prosím..
http://www.iarums-r1.org/iarum...
A věřte že rozhodně nepřeji službám a uživatelům v HF spektru tyhle silostroje
"on air"
I monstrum Duga 3 jehož pozustatky stojí u Černobylu byl také OTHR. Doporučuji youtube.
Trochu informací o OTHR od lidí z IEEE (na rozdíl od diskutujících odborníci na elektroniku)
http://www.tokenradio.net/Radi...
I s rovnicí pro výpočet max. dosahu OTHR. Mimochodem nevím, proč diskutují "znalci" kteří neznají radiolokační rovnici a ještě stále meldují ( viz německy "meldung")
"své pravdy"
A spolu s s radiolokátory "metrových vln" OTHR jsou techniky na které se NATO vyxralo
A zatímco vyvíjeli rádobyneviditelné předražené letadla, tohle jsou účinné způsoby a mnohem levnější, jak je odhalit.
Ať chcete, nebo ne, zní to drsně ale omacka má pravdu.Skrýt celý příspěvekSem zapoměl odkaz na Rezoanci-NE http://roe.ru/eng/catalog/air-... a to je mobilní ...Zobrazit celý příspěvek
Sem zapoměl odkaz na Rezoanci-NE http://roe.ru/eng/catalog/air-...
a to je mobilní mikrodrobek oproti 29B6, ten má jen vysílací a přijímací antény vzdálené od sebe 300km. Určitě to není všespásné, ale je to minimálně hodně zajímavá technologie detekce velké škály vzdušných cílů na velké vzdálenosti a podpora pro PVO a letectvo a tím končím.Skrýt celý příspěvekTo samozřejmě přesně netuším, ale podle dostupných záběrů z jeho výstupu je to minimálně v řádu kolem stovky cílů současně, osobně se ale domnívám, že to budou až tisíce cílů ...Zobrazit celý příspěvek
To samozřejmě přesně netuším, ale podle dostupných záběrů z jeho výstupu je to minimálně v řádu kolem stovky cílů současně, osobně se ale domnívám, že to budou až tisíce cílů současně, proč si to myslím? protože podstatně extrémně menší mobilní exportní verze obdoba "Kontejneru" pro podporu PVO zvládá sledovat současně 500 cílů, podle výrobce.Třeba si ale uvědomit, že dnes je jiná doba ohledně výpočetního dostupnosti výkonu. Tyto speciální OTH radary dalekého dosahu, tak u nich nehrozí nějaký extrémní čas z prodlení ohledně obnovovací doby (i přehledové radary mají obnovovací dobu v řádech několika sekund), tedy obnovovací frekvence na určité typy cílů o rychlostí v rozmezí např X-Y, výšce X-Y může být klidně v řádu několika sekund, pár sekund se sledují cíle s filtrem takovým a pak se to přepne na jiný, a muže se na základě toho vytvářet zajímavá "mapa" o vzdušných cílech v prostoru XY, které se mohou dále filtrovat podle změn trajektorie letu a dalších významných markantů, co připadají do úvahu. Musí tam být nějaká extrémně účinná filtrace cílů a relativně velký výpočetní výkon, kterým se ty surová data z výstupu prohání, protože samozřejmě tam bude kupa falešných cílů, letouny můžete filtrovat nejjednodušeji od pozadí podle jejich rychlosti a výšky. Pokud uvádí, že s tím vidí i startující Cesnu v Holandsku, tak by tam ta filtrace objektů/letounů byla někde od 100km/h, pak by to ale bralo i větší auta jedoucí nad 100km/h na dálnici, takže to ta filtrace bude samozřejmě daleko složitější, těžko říct.Skrýt celý příspěvek
Omačka: Můžeš nám ostvětlit, kolik letadel jsou schopni Rusové sledovat pomocí toho 29B6, protože pokud je jeho oblast působnosti jak píšeš pak se jedná o tisíce strojů a další ...Zobrazit celý příspěvek
Omačka: Můžeš nám ostvětlit, kolik letadel jsou schopni Rusové sledovat pomocí toho 29B6, protože pokud je jeho oblast působnosti jak píšeš pak se jedná o tisíce strojů a další desetisíce rotačních vrtulí házejících odrazy.Skrýt celý příspěvek
Nechci tu flamovat, ale ještě jedna zajímavá informace o schopnostech nových OTH 29B6 Kontejner. Nové ruské radarové systémy budou pokrývat celou oblast Arktidy, aby odhalily ...Zobrazit celý příspěvek
Nechci tu flamovat, ale ještě jedna zajímavá informace o schopnostech nových OTH 29B6 Kontejner.
Nové ruské radarové systémy budou pokrývat celou oblast Arktidy, aby odhalily nepřátelské letouny, střely s plochou dráhou letu a lodě na vzdálenostech 1500 až 2000km.
https://www.gazeta.ru/army/201... Skrýt celý příspěveklogik: Opravdu? Jak víš, že F-35 na 2000km+ s OTH neuvidíš.. s běžným určitě ne, ani Voroněž-DM neumí sledovat vzdušné cíle, ten je určen na jiné objekty. Ale 29B6 Kontejner a ...Zobrazit celý příspěvek
logik: Opravdu? Jak víš, že F-35 na 2000km+ s OTH neuvidíš.. s běžným určitě ne, ani Voroněž-DM neumí sledovat vzdušné cíle, ten je určen na jiné objekty. Ale 29B6 Kontejner a Rezonance je na to přímo určený, 29B6 pracuje na KV 9.2–19.745 MHz, rychlost opakování pulzů je 50 impulzů za sekundu s modulací FMOP, která podstatně zlepšuje schopnost současně sledovat více cílů na větších vzdálenostech, tedy je to zas jen výkřik ničím nepodložený od boku. Jistě je vám známo na jaká pásma jsou stealth letouny tvarově optimalizované fyzikálně, jak chcete optimalizovat tvarově jakýkoliv letoun, když na něj dopadne rádiová vlna o délce 100000km až 10000 km a on má rozměry 20x20m..?? To proč je tvarový stealth efektivní v určitých radarových pásmech cca (4-40GHz) souvisí právě s délkou radarových vln a velikostí letounu a možností nejvíce exponovaná místa tvarem optimalizovat. Tvarový stealth prostě jen odrazí dopadající rádiovou vlnu pod jiným úhlem než dopadne na povrch a ona se nedorazí do přijímače radaru, podmínka jen je, že dopadající radarová vlna musí být menší než je velikost segmentu tvarového stealthu na povrchu letounu, proto to taky fyzikálně funguje jen v určitých radarových pásmech s délkou vlny cca od 0.30cm do 7.5cm, na kterých se dá efektivně letoun tvarově optimalizovat a výrazně to nezasahuje do aerodynamiky. Vemte si jen, že největší optimalizace tvarovým stealth se dosáhné v pásmu X, rádiové vlny o délce 3.8cm až 2.5cm, a takové pásmo L, které je považované za schopné efektivně detekovat stealth letouny na velké vzdálenosti, tak to má délku rádiových vln 30cm až 15cm.Skrýt celý příspěvek
Kolt: v dobe kdy budou celit PCA, next gen AAM, laserum a antiraketam... --- Jediny zpusob jak sestrelit F35 je krmit raketu presnymi udaji i v terminalni fazi o poloze ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt: v dobe kdy budou celit PCA, next gen AAM, laserum a antiraketam...
---
Jediny zpusob jak sestrelit F35 je krmit raketu presnymi udaji i v terminalni fazi o poloze cile... jinak pres kooperativni ruseni a protiopatrenim raketa nic nenajde...Skrýt celý příspěvekJeště mě napadá – za jak dlouho bude mít Rusko dostatek těch nejvýkonnějších střel? A za jak dlouho budou na AWACSech lasery schopné ty střely likvidovat? Hmmmm.....
Ještě mě napadá – za jak dlouho bude mít Rusko dostatek těch nejvýkonnějších střel? A za jak dlouho budou na AWACSech lasery schopné ty střely likvidovat? Hmmmm.....
Kolt: +1 Omáčka: 2000 km od cíle vzlétnou F35 a natankují nahoře z tankeru. V tu chvíli - kdy jedna ze dvou F35 bude fungovat jako tanker, mají radius 1000km+ (při jejich cestě ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt: +1
Omáčka: 2000 km od cíle vzlétnou F35 a natankují nahoře z tankeru. V tu chvíli - kdy jedna ze dvou F35 bude fungovat jako tanker, mají radius 1000km+ (při jejich cestě zpět už jim může letět naproti tanker, anebo další F35). JASMM-ER, které nesou mají také dosah 1000km+.
Pomocí OTH radaru max zaznamenáš aktivitu tankeru na 2000km+ vzdáleném letišti (F35 na radaru neuvidíš). Tedy nemáš šanci zjistit nejen kam půjde útok, nezaznamenáš nic, co by Ti vůbec napovědělo, že se nějakej útok chystá.
PVO nepodceňuju a ruská je na špičkové úrovni, ale PVO opravdu tahá za o hodně kratší konec provazu - bylo tomu tak kdykoli v minulosti a je tomu i teď.Skrýt celý příspěvekomacka, nikdo rozumný ruské systémy PVO nepodceňuje, na druhou stranu mám podezření, že jejich schopnosti dosti přeceňujete. Máte pravdu v tom, že to není jen o jednom systému. ...Zobrazit celý příspěvek
omacka, nikdo rozumný ruské systémy PVO nepodceňuje, na druhou stranu mám podezření, že jejich schopnosti dosti přeceňujete. Máte pravdu v tom, že to není jen o jednom systému. Jenže ono ani na straně NATO nejsou "jen" AWACS/tanker/stíhačka ;-)
OTH radar určitě dokáže vidět civilní letadla v civilním provozu na velké vzdálenosti, jenže v případě konfliktu by ty AWACSy nelétaly jak civilní 707, nýbrž by spustily rušičky a do vzduchu by šly i klamné cíle..... v tu chvíli by přesnost zaměření na velké vzdálenosti šla dolů, takže RH střely by sice mohly být vystřelené "zhruba k cíli", jenže až by přilétly, jejich relativně slabý radar by v tom "bordelu" nemusel vůbec nic najít, protože to, co hledá, by bylo mnohem dál než jeho dosah v rušeném prostředí. K tomu si vemte, že reálný bojový dosah letounů F-35 je větší než teoretický dostřel systémů PVO. Stacionární radary jsou fajn, ale jsou také první na ráně. Momentálně mají Rusové jeden 29B6, časem možná dva či tři. Jak dlouho by vydržely při náporu křižujících střel? A tak dále a tak podobně.
Nikdo nepochybuje, že by si Rusové připsali na konto nějaké sestřely. A ne málo! Jenže na straně NATO je převaha kvalitativní i kvantitativní...Skrýt celý příspěvekOmacka: Pokud je AWACS, tanker 400 km daleko snadno zničitelný cíl. Tak spoléhání se na statické radary o kterých na rozdíl od těch letadel už dnes víme kde stojí mi přijde trošku ...Zobrazit celý příspěvek
Omacka: Pokud je AWACS, tanker 400 km daleko snadno zničitelný cíl.
Tak spoléhání se na statické radary o kterých na rozdíl od těch letadel už dnes víme kde stojí mi přijde trošku "joke". Rychlost stavby je jeden za 5. let. Tedy jak rychle ho budou schopni opět uvést do provozu?Skrýt celý příspěvekomacka: USA su realisti a miesto bluznenia o ucinych PLŘS s dosahom 300-400km venuju pozornost ucinnym veciam, napr. planuju zaviest bezpilotne tankery MQ-25 Stingray, ktore uz ...Zobrazit celý příspěvek
omacka:
USA su realisti a miesto bluznenia o ucinych PLŘS s dosahom 300-400km venuju pozornost ucinnym veciam, napr. planuju zaviest bezpilotne tankery MQ-25 Stingray, ktore uz su objednane u Boeingu a planovane zavedenie je o 5 rokov.
Papier znesie vela preto mozu Cinania kludne zavadzat bars aj balisticke PLRS po vzore balistickych protilodnych striel :) Skutocnu ucinnost si kazdy vie prestavit...
Pri planovani asi vychazdaju hlavne z moznosti protivnika. A vedia ze ziadne decimovania vykonnymi PLRS im nehrozi. Rozhodne nie od Cinanov, ktori budu mat realny problem aj s letectvom Taiwanu ak zavedie F-16V, lebo realne nic lepsieho sami nemaju. Mozno nejaky prototyp pozliepaneho J-20, do ktoreho nedokazu ani vyrobit motor 4.generacie....Cinske letectvo stoji na derivatoch Mig-21 a aby si neutrhli ostudu aspon v juhocinskom mori, tak museli od Rusov narychlo kupit par Su-35.
Tolko k uzemneniu F-22 v oblasti okolo Ciny :)Skrýt celý příspěvekNevidím tu môj včerajší komentár, tak ho sem vložím znova: Sám som pred mnohými rokmi na Palbe prorokoval, že v momente, keď bude mať LM dostatok objednávok na F-35, tak ...Zobrazit celý příspěvek
Nevidím tu môj včerajší komentár, tak ho sem vložím znova:
Sám som pred mnohými rokmi na Palbe prorokoval, že v momente, keď bude mať LM dostatok objednávok na F-35, tak exportné obmedzenie padne a výroba F-22 sa obnoví. V poslednej dobe sa tieto úvahy objavujú stále častejšie.
Teraz pôjdem trochu proti sebe, ale na diskusiu sem hodím dve tézy (dúfam, že sa napr. balm zapojí):
1. F-35 na AA misie plne stačí.
Keďže drvivá väčšina bojov sa odohráva na BVR vzdialenosti, neexistuje principiálny problém prečo nie. Navyše cvičenia USAF potvrdili drvivú nadradenosť 5 gen. nad akýmkoľvek lietadlom 4. gen.
Ani v tom VR boji to nemusí byť marné - F-35 vôbec nemá takú zlú obratnosť ako sa traduje (viď info a videa čo dáva pravidelne Shania) a relatívne ľahko sa dá ešte významne vylepšiť:
- tryskou s meniteľným vektorom ťahu - a teda dosiahnutie plnohodnotnej supermanevrovateľnosti
- trochu silnejším motorom (ktorý sa aj tak pripravuje) dosiahne schopnosť plnohodnotného supercruise.
Oproti F-22 bude mať totiž jednú významnú výhodu - dolet.
2. tým sa dostávame k hybridu F-22 a F-35.
Zmysel by mal jedine vtedy, ak by sa podarilo významne zvýšiť množstvo vezeného paliva (čo je ostatne v článku spomínané). To je dnes pri 2 motoroch dokonca menšie(!), ako pri F-35 - čiže ideálne zdvojnásobiť. Ako náročné/prevediteľné je toto?
(Všetko ostatné je "podružné" - stealth povrch z F-35 tam dať problém nebude, radar najskôr už nejaký nový - predsa len aj APG-77 aj 81 už majú +- desaťročie, za sebou a škoda nevyužiť väčší radom, senzory optoelektroniky by mohli byť výzva, ale iste zvládnuteľná, na ďalšie bloky elektroniky F-22 v trupe údajne nejaké rezervy má).
Len v takom prípade by malo zmysel vyvíjať hybrid, namiesto "vezie F-35 s posílenou AA kapacitou"
Ďakujem za odpovede a postrehy.Skrýt celý příspěvekAby jste mě pochopily, F-22 je podle mého názoru skvělé letadlo, ale není to všelék, co protivníka musí vždy přečíslit 1:XX protože.. Vždy záleží na taktice každého střetu, místě, ...Zobrazit celý příspěvek
Aby jste mě pochopily, F-22 je podle mého názoru skvělé letadlo, ale není to všelék, co protivníka musí vždy přečíslit 1:XX protože.. Vždy záleží na taktice každého střetu, místě, celkovém informačním povědomí o krocích protivníka, můžeme to tu modelovat jak chceme, ale pořád to jsou jen předpoklady. Problém USA je, že jim ujel extrémně vlak v dalekodosahových PLŘS a snaží se to teď dohnat, to taková F-22 s PLŘS s dosahem 300-400km to by bylo jiné kafe.. Pracují na tom dokonce. Například nasazení F-22 v oblastech okolo Číny vyžaduje skoro na každé misi tankery, proč se Čína zaměřuje i na vývoj dalekodosahových PLŘS PL-15, protože moc dobře ví, že vyřadit F-22 z vedení bojové činnosti nemusíte jen jeho sestřelením. Když budete schopen s PLŘS o dvakrát tak větším dosahu než vaše PLŘS soustavně decimovat protivníkovo tankovací letectvo, které nejde nahradit za měsíc, tak v případě nasazení F-22 v oblasti okolo Číny je defakto uzemníte.Skrýt celý příspěvek
Czertik: tak nabídka společnosti Locheed Martin není jedinou možností. Hodně aktivní jsou i další přední výrobci letounů - BAE Systems, Boeing a Northrop Grumman. Všechny tyto ...Zobrazit celý příspěvek
Czertik:
tak nabídka společnosti Locheed Martin není jedinou možností. Hodně aktivní jsou i další přední výrobci letounů - BAE Systems, Boeing a Northrop Grumman. Všechny tyto firmy poskytly Tokiu odpověď na oficiální žádost o informace RFP (Request For Proposals) k programu F-3. Rozhodně tedy budou mít z čeho vybírat a není to jen hybridní F-22 nebo nic. Dle japonských novin Yomiuri Shimbun, ten navrhovaný hybrid mezi F-22 a F-35, by pro Japonsko vyšel na 177 mil dolarů za kus. Japonští plánovači přitom počítali s cenou 133 mil dolarů za F-3.
http://www.armadninoviny.cz/oz... Skrýt celý příspěveklogik: Všechno je to o strategii nasazení armád. Klíčové je jestli předpokládáme ofenzivní/defenzivní činnost např USA/NATO vůči území RF, nebo obráceně RF vůči např území ...Zobrazit celý příspěvek
logik: Všechno je to o strategii nasazení armád. Klíčové je jestli předpokládáme ofenzivní/defenzivní činnost např USA/NATO vůči území RF, nebo obráceně RF vůči např území evropských členů NATO, i když odmyslíme nasazení jaderných zbraní, tak v případě působení vůči území RF bude mít USA/NATO extrémní problém průniku jakýmikoliv letouny do hloubky území RF vzhledem ke kvalitativně a kvantitativně jinému konceptu moderních PVO komplexů ve všech kategoriích. Zahorizontální radary 29B6 Kontejner například jsou schopné detekovat civilní dopravní letouny na vzdálenosti i 2200km nad Dánskem (viz odkaz na video výstupu z radaru v Kovylkinu na konci), tento rok se dostaví další radar 29B6. S detekcí AWACS, ELINT, tankery atd.. na tom budou asi jak ?? Rusové dokonce tvrdí, že s tím vidí starty malých sportovních letounů až v Holandsku, což nejde nijak doložit, ale už jen detekce letounů velikosti civilních dopravních na vzdálenostech 2200-2500km je vojensky extrémně zajímavé. Když se mi někde nad Evropou zvednou dva AWACSy do vzduchu letí například tisíc km směrem XY, do toho tankery letící směrem XY, do toho stíhači.. tak z toho lehce dokáží vyvodit možné směry průniků taktického a strategických letounů s velkým časovým předstihem, a mám čas se je pokusit zachytit vlastní PVO a stíhači a nebo se zaměřit na velké "podpůrné" letouny, když takovou útočící skupinu letounů připravím jen o většinu tankerů dalekodosahovými PLŘS, tak i piloti z F-22 se budou muset katapultovat a poslat letoun k zemi, pokud nebudou mít možnost dotankovat ve vzduchu a vrátit se v extrémním případě a nebo to budou muset otočit a konec bojového letu... Proto mluvím o 40N6, klidně si do toho dosaďte další moderní PLŘS dalekého dosahu, co vstupují do služby různě po světě (Pokud je přesnost určení cíle 29B6 Kontejneru v řádech jednotek km, což bezpečně bude, tak s digitálním bojištěm a přes datalinky můžete ty informace použít pro navádění dalekodosahových PLŘS s aktivní RL na velké nemanévrující cíle zcela bezpečně a ještě v pasivním režimu do poslední chvíle, vymýšlet na základě toho přepady z několika směrů v případě dostatku času), tohle má potencionál výrazně komplikovat letecké operace na dlouhé vzdálenosti, kde je velká potřeba leteckých tankerů a dalších "podpůrných letounů", z podstaty to bude extrémně znevýhodňovat útočící armádu před tou bránící se a armády vyloženě expediční. Jsou to tisíce proměnných v každém konfliktu, co rozhodují a smrskávat to jen na kvality jednoho stíhacích letounů, co zlikviduje celou protivníkovu armádu.. co mi to jen připomíná?.. je to dost zavádějící, jen pár pitomých OTH radarů 29B6 dokáže výrazně zvednout úspěšnost postřelování cílů na velkých dálkách s Su-35S/Mig-31BM s R-37M (dosah přes 300km) a Su-57 s Izd.810 (dosah až 400km), Data o cílech z 29B6 nejen dokáží navést stíhače (nic nebrání tomu aby to využili i baterie S-400 či v budoucnu námořnictvo s PLŘS s aktivní RL, pro postřelování cílů s 40N6 s aktivní RL), z podstaty funkce PLŘS s aktivním RL nic nebrání využít ty data o nemanévrujících cílech z 29B6 Kontejner (tankery,AWACS,ELINT,transportní letectvo,atd.) na extrémně velké vzdálenosti. A to existují i jeho zmenšená obdoba mobilní verze Rezonans-N s dosahem do 10 až 1100km. Jen začlenění výnosů z 29B6 a Rezonance-N do PVO sítí dovoluje vytvářet nové taktiky vedení vzdušných bojů a přepadů minimálně velkých podpůrných letounů útočících leteckých skupin na velké vzdálenosti se všemi možnými následky pro ně... https://youtu.be/EiBlQAsIFgs?t... http://i56578-swl.blogspot.com... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...