Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?
- 3. 9. 2018
- 157 komentářů
- Jan Grohmann
Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun kombinující platformu stíhačky F-22A Raptor a využívající technologie F-35 Lightning II. Stejný stroj Lockheed nabízí i Japonsku.
V současné době v USAF probíhají diskuze, zda se zaměřit na nákup stíhacích letounů páté generace nebo dokoupit levnější stroje čtvrté generace. Ve druhém případě firma Lockheed Martin nabízí USAF nejnovější stíhačky F-16V Viper a Boeing pak modernizovaný stroj F-15X.
Důvod je prostý ‒ USAF potřebuje zvednout počet bojových letek, zejména kvůli rychle sílící Číně. Zároveň však americkým bojovým letadlům rychle končí životnost (mimo jiné i vlivem intenzivního bojového nasazení) a výroba stíhaček F-35 Lightning II neprobíhá dostatečně rychle. Vždyť všechny objednané F-35 americké letectvo, námořnictvo a námořní pěchota převezmou až před rokem 2040.
Podle současných plánů bude USAF v roce 2030 provozovat přibližně 1000 bojových letounů páté generace F-22 a F-35 a 1000 strojů F-15 a F-16.
Na začátku tohoto roku se objevily zprávy o japonském zájmu nakoupit stíhačky F-22A Raptor. Aby však Japonsko obešlo zákaz prodeje F-22A Raptor, letoun má být vybaven jak domácími japonskými technologiemi, tak především technologiemi stíhačky F-35 Lightning II. Hybrid kombinující F-22A a F-35 lze vyvážet, půjde o levnější variantu oproti čistokrevné F-22A a letoun lze postavit mnohem rychleji, než zcela nový bojový letoun. Navíc pomocí F-22A lze za relativně přijatelné peníze překlenout období do vývoje stíhačky šesté generace.
Podle amerických médií firma Lockheed Martin společně s japonským průmyslem nabízí zmíněný hybridní bojový letoun i americkému letectvu. Dlužno však dodat, že Lockheed nabízí USAF i nákup dalších stíhaček F-35 s vylepšenými motory (ve výsledku s větším doletem).
„Není to F-22. Není to F-35. Je to jejich kombinace. Můžeme to zvládnout mnohem rychleji, než zavedení nového designu,“ uvedl pro web Defense One David Deptula, generálporučík v záloze, který nyní působí na výzkumné instituci Mitchell Institute for Aerospace Studies. Podle Deptuly i dnes F-22A v oblastech aerodynamiky, stealth a motorů nabízí to nejlepší na trhu.
„V této myšlence je spousta potenciálu,“ myslí si Deptula. „Nechci navrhovat, abychom hned do toho šli a letoun přijali do výzbroje, ale Japonci o tom uvažují a jsou ochotni do celé věci investovat, místo toho, aby se pokoušeli vybudovat domácí bojový letoun, který ale nedosáhne schopností F-22. Z jejich strany jde o chytrý krok.“
Hybridní F-22A může získat z F-35A například kompletní avioniku, senzorovou sadu, prostředky radioelektronického boje, letové počítače, vybavení kokpitu, atd. Stejně tak se uvažuje o převzetí nátěrových RAM (Radar Absorbent Materials) materiálů absorbující radarové signály. Většinou se jedná o povlak, který obsahuje feritová vlákna a je schopen většinu dopadajících mikrovln rozptýlit nebo přeměnit na teplo.
Společně s novými výrobními postupy vyvinutými pro F-35 je tak možné srazit výrobní i provozní cenu hybridního F-22A. Vždyť právě komplikovaná a dlouhá údržba RAM povlaku stíhaček F-22A prodražuje provoz a zmenšuje počet okamžitě (pro boj) dostupných letounů.
Předletové přípravy F-22A
Jak podotýká web The Drive, pro americké letectvo může být zajímavá rozsáhlá finanční spoluúčast Japonska. Podle webu Nikkei Asian Review v případném společném projektu Japonsko ponese polovinu vývojových nákladů a japonský průmysl vyrobí 60 % letadla. Japonsko pro F-22A nabízí i vlastní nově vyvinuté proudové motory XF9-1.
Například Mitsubishi Heavy Industries může vybudovat větší a robustnější křídlo F-22A s většími vnitřními palivovými nádržemi. Bojový dolet vylepšené F-22A (bez externích palivových nádrží) má být 1127 km (700 mil), oproti současným cca 850 km. Taková vlastnost se samozřejmě hodí při operacích nad rozlehlými vodami Jihočínského moře nebo Tichého oceánu.
Nikkei Asian Review ve svém článku uvádí, že japonská vláda návrh Lockheedu považuje za nejslibnější variantu. De facto má jít o stejný typ spolupráce, jako v případě japonských stíhaček F-2, které vycházejí z F-16. Právě letouny F-2 má po roce 2030 hybridní F-22A začít nahrazovat.
Případná americko-japonská spolupráce při vývoji a nákupu hybridních F-22A má logiku nejen ve vojenské, ale také v průmyslové a politické oblasti. V oblasti politiky jde o posílení japonsko-americké aliance proti rostoucí síle Číny.
Nesmíme zapomenout zdůraznit výhodu sdílených nákladů. Podle Lockheedu při objednávce 70 hybridních F-22A dosáhne jednotková cena letounu (se započtením nákladů na vývoj) 215 milionů dolarů, při nákupu 140 letadel 190 milionů dolarů. Jedná se o více než dvojnásobnou cenu oproti F-35, ale zároveň o nižší částku, než v případě, kdyby se USAF rozhodlo na vlastní pěst obnovit výrobu čistokrevných F-22A. Při výrobě 194 čistokrevných F-22A pro USAF se jednotková cena odhaduje na 206 milionů až 216 milionů dolarů.
Zdroj: Defense One
Související články
Americký Kongres schválil rozpočet Pentagonu na rok 2019
Senátoři amerického Kongresu se v rekordním čase dohodli na podobě rozpočtu Pentagonu pro fiskální ...
- 02.08.2018
- 27 komentářů
- Jan Grohmann
Americko-turecké vztahy v troskách: Žádné stíhačky F-35
Americký prezident svým podpisem stvrdil letošní zákon o vojenském rozpočtu NDAA (National Defense ...
- 14.08.2018
- 107 komentářů
- Jan Grohmann
36 víceúčelových stíhaček Su-30SM pro ruské letectvo
Podle deníku Vědomosti ruské ministerstvo obrany se Sjednocenou leteckou korporací (OAK) do konce ...
- 21.08.2018
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
Proti Číně: Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Tchaj-wan
Před několika dny z letecké základny nedaleko tchajwanského města Tchaj-čung odstartovala první ...
- 30.08.2018
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
raziel: Tak např. výpočet "stealth" v 96 je rozhodně tak výpočetně náročný, že ani v 90tých letech nebylo dostatek prostředků na výpočty. A na simulaci a výpočty supersonické ...Zobrazit celý příspěvek
raziel: Tak např. výpočet "stealth" v 96 je rozhodně tak výpočetně náročný, že ani v 90tých letech nebylo dostatek prostředků na výpočty.
A na simulaci a výpočty supersonické aerodynamiky není dostatek výpočetních prostředků ani dnes.Skrýt celý příspěvekbalm: Což takhle místo přesvědčení o tom, jak jsou všichni blbí, se snažit trochu pochopit, co chtěj vyjádřit, i když to třeba nevyjádří přesně. Nevím, na co narážíš, ale vzhledem ...Zobrazit celý příspěvek
balm: Což takhle místo přesvědčení o tom, jak jsou všichni blbí, se snažit trochu pochopit, co chtěj vyjádřit, i když to třeba nevyjádří přesně. Nevím, na co narážíš, ale vzhledem k tomu, že to je nedávno, co jsem zde tvrdil, že přebudovat inlety Su-57 na stealth není taková sranda, jak si někteří představují, tak nevím, proč si myslíš, že mám představu, že je motor za motor zaměnitelný 1:1.
Ta "zástavba" motoru může být jak zabudování motoru - což samozřejmě může vést k nutnosti podstatné změny v draku letounu, tak ale i tím, že se technologie z jednoho motoru transferují do toho druhého. A ta druhá možnost, obzvlášť, když jde o motory od jednoho výrobce, které navíc většinu technologií sdílejí - zas takový problém není a u stíhaček je poměrně běžná. Navíc F-119 a
F-135 jsou technologicky velmi podobné motory, což by mělo transfer technologie ještě urychlit.
Samozřejmě, neudělá se to za týden, ale furt je to věc, která se udělá řádově rychleji, než je vývoj nového letounu nebo i vývoj nového motoru, což byla podstata příspěvku....Skrýt celý příspěvekJirosi, člověče mě nezajímá, nad čím špekulujou japonci. Přestaň mi podsouvat svoje irelevantní teze, já se bavim o zajištění air superiority pro USA v příštích 30 letech. Co ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi, člověče mě nezajímá, nad čím špekulujou japonci. Přestaň mi podsouvat svoje irelevantní teze, já se bavim o zajištění air superiority pro USA v příštích 30 letech.
Co chceš jako simulovat, co nešlo nasimulovat v roce 1996? napadá tě snad nějaká
další veličina, před 20 lety neznámá, s kterou musí při aerodynamickém výpočtu SW počítat? tohle nemá nic společnýho s počtem polygonu na 3D objektuSkrýt celý příspěvekraziel87: Japonci řeší zda vyvinou nový letoun, tedy těžko dle požadavků 80/90. let, nebo si pořídí zastaralejší koncepci F-22, která ale vychází z požadavků 80/90. let. Přitom ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87: Japonci řeší zda vyvinou nový letoun, tedy těžko dle požadavků 80/90. let, nebo si pořídí zastaralejší koncepci F-22, která ale vychází z požadavků 80/90. let.
Přitom možnosti dnešních počítačů a tím i složitost simulovaní požadavků je trošku jinde než v době vývoje F-22.Skrýt celý příspěvekalea: ad 1) Ano, je dosti pravděpodobné, že ani radary F22 nejsou schopny detekovat stealth letoun na více než desítky kilometrů, nebo pozemní radary na (to trochu odhaduju) ...Zobrazit celý příspěvek
alea:
ad 1) Ano, je dosti pravděpodobné, že ani radary F22 nejsou schopny detekovat stealth letoun na více než desítky kilometrů, nebo pozemní radary na (to trochu odhaduju) řádově 100 km.
ad 2) Takže se jako ozbrojené síly USA mají spokojit jen s defenzivními schopnostmi??? Nebo jaks to myslel???
ad 3) Čína se může rozhodnout a sekat J-20 jako cvičky. Co v takovém případě USAF udělá? Zahodí zrovna nakoupené F-15 a rychle půjde vymýšlet nástupce Raptoru?
Vím, že USA nemáš rád, ale zkus prosím rozlišovat co bys chtěl, a co je pro USA výhodné....Skrýt celý příspěvekbalm: "Zlomit hůl nad diskuzemi" nie je zrovna najšťastnejšie rozhodnutie, pokiaľ máte dlhoročné skúsenosti a máte k téme čo povedať. Nemali by ste rezignovať len preto, že sa ...Zobrazit celý příspěvek
balm: "Zlomit hůl nad diskuzemi" nie je zrovna najšťastnejšie rozhodnutie, pokiaľ máte dlhoročné skúsenosti a máte k téme čo povedať. Nemali by ste rezignovať len preto, že sa nájde jeden či dvaja oponenti. Myslím, že na každého jedného zarytého oponenta sa nájdu desiatky čitateľov, ktorí si s radosťou prečítajú Vaše príspevky, aj keď sa to hneď neprejaví na "palcoch hore".
Ja osobne čítam tieto diskusie v poslednom čase len kvôli príspevkom ako sú Vaše alebo Starlighta. Aj keď ako laik musím priznať, že pre mňa sú prínosné aj príspevky Shaniu, ktorý vie o F-35 veľa detailov.Skrýt celý příspěvekJirosi ach jo.......píšu o programu ATF a JSF, píšu o součástkové základně z konce 80. let 20. století do začátku 21. století, píšu o 5. generaci. Ano, samozřejmě máš pravdu, 6. ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi ach jo.......píšu o programu ATF a JSF, píšu o součástkové základně z konce 80. let 20. století do začátku 21. století, píšu o 5. generaci. Ano, samozřejmě máš pravdu, 6. generace, která bude čerpat ze soudobých a budoucích poznatků a bude čerpat
z taktických požadavků (znáš je a dáš ze ně ruku do ohně?) asi bude mít zcela odlišný tvar a princip nasazení.....ale o tom sem se přece ani slovem nezmínil, tak mi přestaň prosím podsouvat zase to svoje základní, přímočaré pojetí čehokoli o čem diskutuješ :) díkySkrýt celý příspěvek@VojtaM Vztah? To bych neřekl, pouze obdivuji práci kolegů aerodynamiků a jejich vypořádání se s problémy, které s sebou takové projekty přináší. Mou specializací zůstává ...Zobrazit celý příspěvek
@VojtaM
Vztah? To bych neřekl, pouze obdivuji práci kolegů aerodynamiků a jejich vypořádání se s problémy, které s sebou takové projekty přináší. Mou specializací zůstává vztlaková mechanizace křídel a jediný vztah, který jsem si vytvořil k letounu, zůstává Alenia Aermacchi M-346, protože na vývoji a vylepšeních jsem strávil 17 let svého života (respetive jsem pro Alenia Aeronautica pracoval 22 let) a tou nejlepší odměnou bylo vidět své dílo vzlétnout a největším zklamáním bylo vidět své dílo po setkání s hejnem špačků, kterých jsou v Itálii miliony, protože počítačový model zkrátka nepředpokládal takovou možnost a s materiály se hodně experimentovalo v technologii výroby. Hodně věcí se změnilo a bude se ještě měnit (např.: postupy). Prostě jen obdivuji práci a chápu velmi dobře aerodynamické řešění - uspořádání a koncepci vývoje letounu a v budoucnu (po skončení bezpečnostních prověrek), přesněji řečeno na přelomu roku, nastupuji u Boeing do vývoje pokročilé aerodynamiky a mechanizace.
Proto jsem nad diskuzemi zlomil hůl. Konkrétně Shania nerozumí aerodynamice, není to tak dlouho, co jsem mu navrhoval, aby si dohledal model a provedl vlastní simulace, které by ho snad dokázaly přesvědčit o usměrněném proudění. Předpokládám, že se tak nestalo. Logik znovu opakuje hloupost o zastavění motoru, ačkoliv změna motorů by znamelana zásadní zásah do celého konstrukce draku letounu ... nejen uložení, ale též přetvarování vstupů, vstupních brzd pro zpomalení, usměrnění a eliminaci rozrušení proudění... a vídíte, už zase chce zastavovat motor jiného letounu do trupu jiného letounu. Jako by se nechumelilo.Skrýt celý příspěvekTo Rase. Taky si myslím. Možná jak jsem psal, kdyby vývoj někdo zadotoval...Anebo kdyby praxe, jak už mnohokrát v historii ukázala, že teorie je něco jiného než reálné nasazení.
To Rase. Taky si myslím. Možná jak jsem psal, kdyby vývoj někdo zadotoval...Anebo kdyby praxe, jak už mnohokrát v historii ukázala, že teorie je něco jiného než reálné nasazení.
V době kdy USA pracuje na letounu 6. generace, mi nákup vylepšené F-22 nepřijde zrovna rozumný. Jediným smysluplným odůvodněním je to, že v podstatě zadotují obnovení výrobní linky ...Zobrazit celý příspěvek
V době kdy USA pracuje na letounu 6. generace, mi nákup vylepšené F-22 nepřijde zrovna rozumný. Jediným smysluplným odůvodněním je to, že v podstatě zadotují obnovení výrobní linky a letoun tak bude dostupnější pro spojence (Japonsko, Austrálie). Tohle smysl určitě má. Z čistě amerického pohledu, každý dolar investovaný do obnovy výroby F-22, a nákup těchto strojů, bude chybět u projektu nového letounu. Je zde i možnost, že by obnovení výroby zadotovali ale letouny nekoupiliSkrýt celý příspěvek
Cami: "Ostatně nákup letadel 4. generace pro USAF by bylo jen zalátání díry bez jakékoli perspektivy, zejména pokud LM přenese výrobu F-16 do Indie." Vliv přenesení linky na ...Zobrazit celý příspěvek
Cami: "Ostatně nákup letadel 4. generace pro USAF by bylo jen zalátání díry bez jakékoli perspektivy, zejména pokud LM přenese výrobu F-16 do Indie."
Vliv přenesení linky na F-16 do Indie je na nákup F-15 jaký?Skrýt celý příspěvekLogik: Ad 1 Pokud budou vybaveni raderem na úrovni APG-83 + v oblasti velmi dobře pokryté vlastními silnými přehledovými radary (mnou zmíněné lodě, pozemní stanice a AWACS) tak ...Zobrazit celý příspěvek
Logik:
Ad 1
Pokud budou vybaveni raderem na úrovni APG-83 + v oblasti velmi dobře pokryté vlastními silnými přehledovými radary (mnou zmíněné lodě, pozemní stanice a AWACS) tak vámi uvedený příklad nedává smyl. Pokud tedy nepředpokládáte že radar stejné úrovně jako má F-22 a F-35 nedokáže najít a zaměřit J-20.
Ad 2
To je moc hezká myšlenka, ale v případě krytí vlastních zásobovacích tras nebo vícevrstevné PVO svazů letadlových lodí / letišť / velkých pozemních základen jaksi nedává smysl.
Ad 3
Jde o to čemu přesně říkáte moderní stíhačka. V následující 1 až 2 dekádách bude ještě páteř Čínského letectva tvořit Su-27 potažmo J-11, J-15 a J-16 a těm bude F-15X rovnoceným soupeřem. J-10 a J-20 začnou nabíhat, ale než jich bude dost na to aby byli vyrovnaným početním protivníkem pro F-22 a F-35 tak uteče ještě hodně vody.Skrýt celý příspěvekPlamen - jasně, na straně Raptoru je výkon, rychlost, dostup. To prostě F-35 nenabídne nikdy, respektive když to nabídne, tak půjdou ty samé motory zastavět do Raptoru a ten bude ...Zobrazit celý příspěvek
Plamen - jasně, na straně Raptoru je výkon, rychlost, dostup. To prostě F-35 nenabídne nikdy, respektive když to nabídne, tak půjdou ty samé motory zastavět do Raptoru a ten bude zas jinde.
Otázka ovšem je, jestli to s přibývajícíma schopnostma AA raket bude tak významný prvek, jako dříve. Jaké jsou skutečné PK moderních raket ale můžem jen hádat: jejich
přesnost se jak přeceňuje, tak i nedoceňuje (např. přeceňování Phantomích kanónů v Namu).
Ale přinejmenším jako nástroj, jak dát útočící raketě více energie, to bude, takže rozhodně když budou bojovat dvoumotoráky s ekvivalentním jednomotorákem, tak budou mít výhodu. IMHO ale jiné vlastnosti, především schopnost detekce a zabránění detekce, budou čím dál tím podstatnější - důležitější než čím se střílí je to, kdo střílí první.
Pozemní radarová technika se sice vyvíjí, ale zatím nikdo nijak nedemonstroval, že by stealth prolomil - tedy že by taková letadla byl schopen detekovat alespoň za hranicí dostřelu AA raket. Jasně, nějaké úspěchy a tedy posunutí detekční vzdálenosti se dají v blízké budoucnosti čekat, ale zároveň se dají čekat i delší dostřely AA raket, které tu výhodu v detekci zas sníží.Skrýt celý příspěvekMyslím , že i pozemní radarové technika se vyvíjí a tak bych technologii stealth nepřeceňoval. Přednosti těch letadel jsou jinde.. Jsou asi dva důvody, proč se uvažuje o hybridu. ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím , že i pozemní radarové technika se vyvíjí a tak bych technologii stealth nepřeceňoval. Přednosti těch letadel jsou jinde.. Jsou asi dva důvody, proč se uvažuje o hybridu. Za prvé vnitřní systémy(elektronika). Viz třeba nemožnost opětovné modernizace T72 m4 cz. Prostě doba pokročila. A druhým hlavním lákadlem podle mě je dvoumotorová koncepce. Nosnost, rychlost, dostup, atd. Hlavně pro námořnictvo byly dva motory zásadní i z důvodu bezpečnosti.. A tak kdyby japonci zaplatili vývoj možná by se to mohlo uskutečnitSkrýt celý příspěvek
Japonci žádnou jinou volbu, než s pomocí LM, obejít zákaz vývozu F-22, který LM sami prosadili. Kromě éra postaveného na aerodynamickém a stealth konceptu F-22 a jeho kompletaci na ...Zobrazit celý příspěvek
Japonci žádnou jinou volbu, než s pomocí LM, obejít zákaz vývozu F-22, který LM sami prosadili. Kromě éra postaveného na aerodynamickém a stealth konceptu F-22 a jeho kompletaci na území Japonska, jiná možnost teď ani v dohledu není. Bude to éro bez určitých stealth fajnovostí F-22, které LM ven prostě nepustí, zato s elektronickými fajnovostmi z F-35. Od LM je chytré takové řešení podporovat, protože tím výrazně zvyšuje domácí šance na úspěch u USAF. Ostatně nákup letadel 4. generace pro USAF by bylo jen zalátání díry bez jakékoli perspektivy, zejména pokud LM přenese výrobu F-16 do Indie.Skrýt celý příspěvek
alea: 1) A jak by se prosím ty F-15X bránili např. proti J-20? Když ty by se k nim byly schopni nedetované dostat na vzdálenost dostřelu AA raket, a zároveň by samy na radaru ...Zobrazit celý příspěvek
alea:
1) A jak by se prosím ty F-15X bránili např. proti J-20? Když ty by se k nim byly schopni nedetované dostat na vzdálenost dostřelu AA raket, a zároveň by samy na radaru F-15 vidět nebyly?
2) Nevíš, že nejlepší obrana je útok?
3) V oblasti letectva v současné době pravděpodobně začíná USAF o dost více než Rusko pálit Čína, a ta bude mít moderních stíhaček brzy poměrně dost (byť samozřejmě ne na úrovni Raptoru/F35).Skrýt celý příspěvekSe stealth technologii je spojeny jeden obrovsky problem. Letadla 5.generace jsou temer neopravitelna za prijatelnou ...Zobrazit celý příspěvek
Se stealth technologii je spojeny jeden obrovsky problem. Letadla 5.generace jsou temer neopravitelna za prijatelnou cenu:
https://www.flightglobal.com/n...
https://www.marinecorpstimes.c...
PS: jste si jisti, ze muzete srovnavat 1:1 TR v AN/APG-77 a. -81? Hadal bych, ze se vyzkum trosicku posunul.Skrýt celý příspěvekKOLT: Na jednu stranu ano, s SU-35 nebo J-20 by F-15X mohl mít problém. Ale s moderním radarem i zbraněmi (AIM-120D) by se jim v pozici obránců (tj podpora od pozemních / lodních ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
Na jednu stranu ano, s SU-35 nebo J-20 by F-15X mohl mít problém. Ale s moderním radarem i zbraněmi (AIM-120D) by se jim v pozici obránců (tj podpora od pozemních / lodních / AWACS radarů) mohli postavit.
V pozici útočníků by roli mohli převzít právě F-22 a F-35.
Další otázka je kolik operačně nasaditelných letadel kalibru SU-35 by v konfliktu vysoké intenzity bylo nasaditelných. Proti letadlům kategorie SU-27 by si F-15X podle mě mohli troufnout.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...