Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?

F-22A Raptor; větší foto / U.S. Air Force 

Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun kombinující platformu stíhačky F-22A Raptor a využívající technologie F-35 Lightning II. Stejný stroj Lockheed nabízí i Japonsku.

V současné době v USAF probíhají diskuze, zda se zaměřit na nákup stíhacích letounů páté generace nebo dokoupit levnější stroje čtvrté generace. Ve druhém případě firma Lockheed Martin nabízí USAF nejnovější stíhačky F-16V Viper a Boeing pak modernizovaný stroj F-15X.

Důvod je prostý ‒ USAF potřebuje zvednout počet bojových letek, zejména kvůli rychle sílící Číně. Zároveň však americkým bojovým letadlům rychle končí životnost (mimo jiné i vlivem intenzivního bojového nasazení) a výroba stíhaček F-35 Lightning II neprobíhá dostatečně rychle. Vždyť všechny objednané F-35 americké letectvo, námořnictvo a námořní pěchota převezmou až před rokem 2040.

Podle současných plánů bude USAF v roce 2030 provozovat přibližně 1000 bojových letounů páté generace F-22 a F-35 a 1000 strojů F-15 a F-16.

Na začátku tohoto roku se objevily zprávy o japonském zájmu nakoupit stíhačky F-22A Raptor. Aby však Japonsko obešlo zákaz prodeje F-22A Raptor, letoun má být vybaven jak domácími japonskými technologiemi, tak především technologiemi stíhačky F-35 Lightning II. Hybrid kombinující F-22A a F-35 lze vyvážet, půjde o levnější variantu oproti čistokrevné F-22A a letoun lze postavit mnohem rychleji, než zcela nový bojový letoun. Navíc pomocí F-22A lze za relativně přijatelné peníze překlenout období do vývoje stíhačky šesté generace.

Podle amerických médií firma Lockheed Martin společně s japonským průmyslem nabízí zmíněný hybridní bojový letoun i americkému letectvu. Dlužno však dodat, že Lockheed nabízí USAF i nákup dalších stíhaček F-35 s vylepšenými motory (ve výsledku s větším doletem).

„Není to F-22. Není to F-35. Je to jejich kombinace. Můžeme to zvládnout mnohem rychleji, než zavedení nového designu,“ uvedl pro web Defense One David Deptula, generálporučík v záloze, který nyní působí na výzkumné instituci Mitchell Institute for Aerospace Studies. Podle Deptuly i dnes F-22A v oblastech aerodynamiky, stealth a motorů nabízí to nejlepší na trhu.

„V této myšlence je spousta potenciálu,“ myslí si Deptula. „Nechci navrhovat, abychom hned do toho šli a letoun přijali do výzbroje, ale Japonci o tom uvažují a jsou ochotni do celé věci investovat, místo toho, aby se pokoušeli vybudovat domácí bojový letoun, který ale nedosáhne schopností F-22. Z jejich strany jde o chytrý krok.“

Hybridní F-22A může získat z F-35A například kompletní avioniku, senzorovou sadu, prostředky radioelektronického boje, letové počítače, vybavení kokpitu, atd. Stejně tak se uvažuje o převzetí nátěrových RAM (Radar Absorbent Materials) materiálů absorbující radarové signály. Většinou se jedná o povlak, který obsahuje feritová vlákna a je schopen většinu dopadajících mikrovln rozptýlit nebo přeměnit na teplo.

Společně s novými výrobními postupy vyvinutými pro F-35 je tak možné srazit výrobní i provozní cenu hybridního F-22A. Vždyť právě komplikovaná a dlouhá údržba RAM povlaku stíhaček F-22A prodražuje provoz a zmenšuje počet okamžitě (pro boj) dostupných letounů.


Předletové přípravy F-22A

Jak podotýká web The Drive, pro americké letectvo může být zajímavá rozsáhlá finanční spoluúčast Japonska. Podle webu Nikkei Asian Review v případném společném projektu Japonsko ponese polovinu vývojových nákladů a japonský průmysl vyrobí 60 % letadla. Japonsko pro F-22A nabízí i vlastní nově vyvinuté proudové motory XF9-1.

Například Mitsubishi Heavy Industries může vybudovat větší a robustnější křídlo F-22A s většími vnitřními palivovými nádržemi. Bojový dolet vylepšené F-22A (bez externích palivových nádrží) má být 1127 km (700 mil), oproti současným cca 850 km. Taková vlastnost se samozřejmě hodí při operacích nad rozlehlými vodami Jihočínského moře nebo Tichého oceánu.

Nikkei Asian Review ve svém článku uvádí, že japonská vláda návrh Lockheedu považuje za nejslibnější variantu. De facto má jít o stejný typ spolupráce, jako v případě japonských stíhaček F-2, které vycházejí z F-16. Právě letouny F-2 má po roce 2030 hybridní F-22A začít nahrazovat.

Případná americko-japonská spolupráce při vývoji a nákupu hybridních F-22A má logiku nejen ve vojenské, ale také v průmyslové a politické oblasti. V oblasti politiky jde o posílení japonsko-americké aliance proti rostoucí síle Číny.

Nesmíme zapomenout zdůraznit výhodu sdílených nákladů. Podle Lockheedu při objednávce 70 hybridních F-22A dosáhne jednotková cena letounu (se započtením nákladů na vývoj) 215 milionů dolarů, při nákupu 140 letadel 190 milionů dolarů. Jedná se o více než dvojnásobnou cenu oproti F-35, ale zároveň o nižší částku, než v případě, kdyby se USAF rozhodlo na vlastní pěst obnovit výrobu čistokrevných F-22A. Při výrobě 194 čistokrevných F-22A pro USAF se jednotková cena odhaduje na 206 milionů až 216 milionů dolarů.

Zdroj: Defense One

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americký Kongres schválil rozpočet Pentagonu na rok 2019

Senátoři amerického Kongresu se v rekordním čase dohodli na podobě rozpočtu Pentagonu pro fiskální ...

Americko-turecké vztahy v troskách: Žádné stíhačky F-35

Americký prezident svým podpisem stvrdil letošní zákon o vojenském rozpočtu NDAA (National Defense ...

36 víceúčelových stíhaček Su-30SM pro ruské letectvo

Podle deníku Vědomosti ruské ministerstvo obrany se Sjednocenou leteckou korporací (OAK) do konce ...

Proti Číně: Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Tchaj-wan

Před několika dny z letecké základny nedaleko tchajwanského města Tchaj-čung odstartovala první ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • D.i.p
    14:34 03.09.2018

    Rozhodně je zajímavý, že původní dvacet let stará F-22 by byla evidentně pořád nadupanější, než případný hybrid okleštěného draku F-22 s nejmodernější technikou z F-35. Je vidět, ...Zobrazit celý příspěvek

    Rozhodně je zajímavý, že původní dvacet let stará F-22 by byla evidentně pořád nadupanější, než případný hybrid okleštěného draku F-22 s nejmodernější technikou z F-35.
    Je vidět, že američani mají v původní F-22 pořád co schovávat. Evidentně je to letadlo, které ještě dlouhá léta nebude mít konkurenci.Skrýt celý příspěvek

  • VojtaM
    14:30 03.09.2018

    S ohledem na znalosti F-35 = Shania, a F-22 = balm...by mě zajímalo, jaký vztah k té které stíhačce máte. U Shania to vidím na technicko-marketingové oddělení, u balma na ...Zobrazit celý příspěvek

    S ohledem na znalosti F-35 = Shania, a F-22 = balm...by mě zajímalo, jaký vztah k té které stíhačce máte. U Shania to vidím na technicko-marketingové oddělení, u balma na konstruktérské. Trochu rejpu ale s respektem k vašim znalostem mi vrtá hlavou, co je vlastně vaším chlebem. Já jsem architekt :-)Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    14:12 03.09.2018

    Balm: posledne odhady poctu TR jednotiek v AN/APG-77 su cca 2000 TR, kym AN/APG-81 by ich mala mat 1650..

    Balm: posledne odhady poctu TR jednotiek v AN/APG-77 su cca 2000 TR, kym AN/APG-81 by ich mala mat 1650..

  • raziel87
    14:09 03.09.2018

    navíc Dejfe - možnosti výpočetní techniky v půlce 90. let byly zcela dostatečné. Tohle už o moc líp vymodelovat nejde. Problém je s fyzikou - tlakem, teplotou a hustotou ...Zobrazit celý příspěvek

    navíc Dejfe - možnosti výpočetní techniky v půlce 90. let byly zcela dostatečné. Tohle už o moc líp vymodelovat nejde. Problém je s fyzikou - tlakem, teplotou a hustotou vzduchu...tyhle veličiny ti nepomůže odstranit ani "up to date" super počítač ze Sillicon Valley.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    14:04 03.09.2018

    Subjektivně myslím, že z programu ATF děláš zbytečně relikt doby minulé. Přijde mi přitažený za vlasy srovnávat to XST - > Senior Trend, Tacit Blue. Tam prosim, ale Raptor byl od ...Zobrazit celý příspěvek

    Subjektivně myslím, že z programu ATF děláš zbytečně relikt doby minulé.
    Přijde mi přitažený za vlasy srovnávat to XST - > Senior Trend, Tacit Blue.
    Tam prosim, ale Raptor byl od začátku vyvíjen tak, aby měl co nabídnout
    i v 21. stol.

    Raptor neskončil kvůli "lepšímu a modernějšímu" Lightningu. Skončil proto,
    že USA přestaly mít na jednu dekádu strach z Ruska a Činy - což se jim
    může za 10 a více let vymstít.Skrýt celý příspěvek

  • dejf
    13:46 03.09.2018

    vzhledem k tomu, o kolik se posunuli za posledních 21 let, co poprvé letěl F22A bych v tom hybridu zase takovou výhodu neviděl. drak už by dneska asi dělali jinak, křídla taky, ...Zobrazit celý příspěvek

    vzhledem k tomu, o kolik se posunuli za posledních 21 let, co poprvé letěl F22A bych v tom hybridu zase takovou výhodu neviděl. drak už by dneska asi dělali jinak, křídla taky, motory by taky asi nezůstaly F119, ty inovovaný F135 sou schopný dát 210kN? to tomu draku asi taky řádně zatopí. avionika, uspořádání kokpitu, podpora života, všechno se za ty roky dost posunulo a nechat tam něco původního by byla blbost.
    takže to bude úplně jiný letadlo, nedejbože pokud budou muset upravit i RAM materiály. ne že bych takovýmu stroji nefandil, ale bojim se, že si tady ještě někdo bude drbat hlavu a asi bych to tipoval na japonce...Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    13:17 03.09.2018

    pro rejpaly - neuvažuji nad hypotetickým konfliktem vysoké intenzity v současnou chvíli, ale třeba za 15 let, kdy už se mohou po nebi prohánět stroje v nebezpečných počtech, na ...Zobrazit celý příspěvek

    pro rejpaly - neuvažuji nad hypotetickým konfliktem vysoké intenzity v současnou chvíli, ale třeba za 15 let, kdy už se mohou po nebi prohánět stroje v nebezpečných počtech, na které LIghning díky své "Join strike fighter" koncepci nebude výkonnostně stačit a STEALTH může za 15 let znamenat to samé, co F7F nebo De Havilland Hornet na konci II. světové války - sice nejrychlejší pístová stíhačka, ale po nebi se už proháněl Meteor, Vampire, YP-80, YP-59 a německa školaSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    13:13 03.09.2018

    ale206, se začátkem souhlas, s náklady je to otázka, ale o něco levnější by to asi skutečně bylo. Nicméně s tou ne o tolik menší bojovou hodnotou bych si dovolil nesouhlasit. ...Zobrazit celý příspěvek

    ale206, se začátkem souhlas, s náklady je to otázka, ale o něco levnější by to asi skutečně bylo. Nicméně s tou ne o tolik menší bojovou hodnotou bych si dovolil nesouhlasit. Jasně, proti IS je to jedno. Proti vyspělému protivníkovi je to ale zatraceně velký rozdíl.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    13:12 03.09.2018

    Ono se s tím něco udělat musí - Spojené státy nemohou spoléhat při konfliktu vysoké intenzity JEN na F-35, ty jim "air superiority" nezajistí, ne s dostatečnou pravděpodobností. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono se s tím něco udělat musí - Spojené státy nemohou spoléhat při konfliktu vysoké intenzity JEN na F-35, ty jim "air superiority" nezajistí, ne s dostatečnou pravděpodobností. A letecká nadvláda je nadřazena protipozemním operacím, ty mohou přijít až když je čisté nebe. Jak píše Balm ve svém prvním příspěvku, fyziku neokecáš.

    F-22 má díky své koncepci daleko větší vývojový potenciál, než to (pro mě) ošklivé, jednomotorové káčátko, které jsem díky všudypřítomným marketingovým cimtům v posledních 15 letech přestal mít rád...... všeho moc škodí. Ale on už Shania Balmovi vysvětlí, proč je Raptor za zenitem a Lightning jeho úlohu ve všem a bez výhrad v budoucnu převezme - neboť "modernější, všespasitelná, hitech univerzální architektura pro všechny možné i nemožné scénáře - to vše v jednom balíčku" :)Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    12:41 03.09.2018

    Na jednu stranu to dává smysl a mohlo by vzniknout velice a perspektivní zajímavé letadlo. Na druhou stranu by to Lockheedu jenom upevnilo monopol na Americké stíhačky a už teď je ...Zobrazit celý příspěvek

    Na jednu stranu to dává smysl a mohlo by vzniknout velice a perspektivní zajímavé letadlo.
    Na druhou stranu by to Lockheedu jenom upevnilo monopol na Americké stíhačky a už teď je vidět, že si LM hodně dovoluje a takhle by si dovoloval ještě víc.
    Nákup nových F-15 / F-18 by po zahrnutí nejen pořizovacích nákladů vyšel levněji, LM by to dalo jasnou zprávu a bojová hodnota by nebyla o tolik nižší.Skrýt celý příspěvek

  • balm
    12:23 03.09.2018

    @Jura99 Rozebrala se pouze montážní linka, výrobní linky běží a neustále zdokonalují efektivitu výroby komponent - segmentů, protože většinu částí letonu vyrábí Boeing. Segmenty ...Zobrazit celý příspěvek

    @Jura99
    Rozebrala se pouze montážní linka, výrobní linky běží a neustále zdokonalují efektivitu výroby komponent - segmentů, protože většinu částí letonu vyrábí Boeing. Segmenty jako křídla, pro které se používá hliníkovo-lithiové nosníky a příčky potažené uhlíkovými pulturizovanými pregrepy s pomocí a bismaleidových pryskyřic s polymidy, se musí vyrábět jako nerozebíratelné celky, které jsou dodávány do montážních linek a servisních center, neboť se jedná o nerozebíratelné součásti (pevné a přesně vyrobené spojení), mění se jako celek v závislosti na opotřebení a životnosti. V případě křidélek a klapek (exponovaná místa) se musí vyrábět neustále (výroba probíhá výhradně v režii Lockheed a jedná se o přísně střežené materiály a technologii), protože např.: u křidélek dochází k enormnímu namáhání odtokové hrany (z principu nemůže být odolná na odtržení a odlupnutí) a všechny lepené spoje vrstveného kompozitu s elektronickými vrstvami přízemi, nemají zrovna dlouhodobou životnost a vyrobit takový špatně přístupný spojů (např.: dutiny) a jako každá konstrukce lepených spojů, čím více jich je, tím vyšší počet neprolepů a rizika selhání, ačkoliv se snažíte lepené spoje co nejméně zatěžovat (na to je potřeba myslet už při návrhu), stále dochází k silnému opotřebění. Výroba se tedy nezastavila, zastavila se pouze kompletace a výroba nových letounůSkrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    12:07 03.09.2018

    Neznášam Rusov,avšak trochu ich teraz aj ľutujem. Až vznikne hybrid F22 a F35,výsledkom bude lietadlo,ktoré bude technologický natoľko vpred pred ich strojmi , že ...Zobrazit celý příspěvek

    Neznášam Rusov,avšak trochu ich teraz aj ľutujem. Až vznikne hybrid F22 a F35,výsledkom bude lietadlo,ktoré bude technologický natoľko vpred pred ich strojmi , že pravdepodobne už sa nikdy kvalitatívne američanom ani nepriblížia. Časy keď dokázali postaviť stroje ako Black jack, ktorý bol v niektorých parametroch takmer ako B1 su dávno preč. Problém vidím v tom že ten americký hybrid bude technologický o obrovský kus vpred aj pred európskymi strojmi. A samozrejme je mi jasné že USA urobí všetko pre to, aby európske stíhacie letectvo položilo a obsadili trh.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    11:46 03.09.2018

    Pokud se nepletu, tak F-22 byl vyroben v počtu +/- 200ks a pak se rozebrala výrobní linka. Obnova výroby by byla drahá a přeci jen to je už 20ti letý stroj. Takže derivát F-22 a ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud se nepletu, tak F-22 byl vyroben v počtu +/- 200ks a pak se rozebrala výrobní linka. Obnova výroby by byla drahá a přeci jen to je už 20ti letý stroj. Takže derivát F-22 a F-35 jako nový stroj by mohl dávat smysl.
    Cernakus: jednotková cena za F-35A není 95mil. USD, ale dokonce jen 80mil. USD pro rok 2020. Ovšem to je cena za holý stroj.Skrýt celý příspěvek

  • balm
    11:11 03.09.2018

    @Cernakus Nemáte pravdu, protože se uchylujete k zjednodušování, jako většina diskutujících. Na F-22 Raptor se stále vážou striktní zákazy exportu technologií, které se nachází ...Zobrazit celý příspěvek

    @Cernakus

    Nemáte pravdu, protože se uchylujete k zjednodušování, jako většina diskutujících. Na F-22 Raptor se stále vážou striktní zákazy exportu technologií, které se nachází v konstrukci draku a potahu letounu. Nebudete schopen zjistit ani přibližný odhad RAM-RAC nátěrové hmoty (elastický nátěr obsahující tvarované nanořástice), natož materiály použité v nejvíce exponovaných místech např.: klapky náběžné hrany křídel, vstupy motorů apod. Technologie nejsou vždy jen avionika a elektronika, jak se mylně domníváte. Výroba takového letounu je nesmírně komplikovaná a materiály dokáže vyrobit opravdu málokdo. Nota bene, stvořit z takových materiálů funkční redukovaný celek. Není snadné vyrobit např.: klapku z 20 a vícevrstvého materiálu, zlatých přízí, ... speciálně pro konkrétní vlnové délky. Odklánět nelze všude, zejména právě na výše zmíněných míste, kde musíte použít dostatečné odolné materiály a vyřešit spousty dalších problémů, včetně aerodynamických a mechanických vlastností, protože vrstvené materiály jsou velmi, ale velmi vrtošivé. Vyvinout materiál pro stíhačku, kde dochází k enormnímu namahaní a prudkým změnám, je mnohem náročnější, než pro bombardér B-2 Spirit.

    A mimochodem NG APG-77 AESA s avionikou vyvinutou speciálně pro F-22A se zaměřením na vzdušný boj, stále přesahuje schopnosti modernizovaných NG APG-81 AESA, které používají nejmodernější verze F-35. Ve vzdušném boji na velkou vzdálenost by F-35 neměla sebemenší šanci. Už jen vlastnosti a materiály draku F-35 nejsou koncipované jako stealth pro manevrové souboje a boj na dlouhou vzdálenost. V tomto ohledu je Raptor stále naprosto dominantní a neustále se vylepšují schopnosti avioniky a radaru. Pokud si spočítáte známá fakta o radarech a jejich aktivních prvků, bude číslo 1500 (APG-77 NG) proti 1200 (APG-81 NG) velmi nereálné, protože 10 - 30kW (X-Band) s udávanou schopností detekovat cíl s efektivní odraznou plochou 10m² 180° na 220NM (50%PAE), potom by potřeboval minimálně 1800 aktivních bloků a výkon bude jistě dynamický a segmentovaný s odolností proti řušení. Takový výkon si žádá výkonné motory (napájení) a výkonou avioniku, kterou musíte do letounu zakomponovat.Skrýt celý příspěvek

  • Maco
    10:28 03.09.2018

    Cernakusovi asi chyba citanie s porozumenim, vice nez dvojnasobnou cenu neznamena dvojnasobnou cenu.

    Cernakusovi asi chyba citanie s porozumenim, vice nez dvojnasobnou cenu neznamena dvojnasobnou cenu.

  • markus223
    10:26 03.09.2018

    Co je na tom k nepochopení? F-22 byla od počátku vytvářena tak, že se nebude exportovat. Proto nemá takovou ochranu proti kopírování. U F-35 je to zase naopak, ta byla od počátku ...Zobrazit celý příspěvek

    Co je na tom k nepochopení? F-22 byla od počátku vytvářena tak, že se nebude exportovat. Proto nemá takovou ochranu proti kopírování. U F-35 je to zase naopak, ta byla od počátku zamýšlena pro export a má otevřenou architekturu.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    10:02 03.09.2018

    Takže jestli to chápu správně "zastaralý" F22 k prodeji není, ale F22 vylepšený o modernější a pokročilejší elektroniku a avioniku programu F-35 ano? Američtí politici jsou dost ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže jestli to chápu správně "zastaralý" F22 k prodeji není, ale F22 vylepšený o modernější a pokročilejší elektroniku a avioniku programu F-35 ano?

    Američtí politici jsou dost jelita :-)

    Taktéž moc dobře nechápu tu dvojnásobnou cenu. Tím chtějí říci, že F-35 se prodává za 95 mega kus? Kde se můžeme přihlásit? Protože to by mohla být cena tak pro přispěvatele, kteří na začátku programu JSF nasypali Americe bezúročně 4 miliardy hajzlpapírků (takže s inflací 8 miliard) každý. Reálná cena, dle provedených akvizic je vyšší, například Norsko si k původní investici do programu odepíše ještě 8 miliard za 50 kusů, takže 160 miliónů kus. K tomu dostanou určitě ještě reklamní přívěšek, ale to je tak vše. Myslím, že by dost nelibě nesli, kdyby si ČR, která nepřispěla ani floka, za 2 roky koupila 10 kusů za miliardu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 8 z 8