Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?
- 3. 9. 2018
- 157 komentářů
- Jan Grohmann
Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun kombinující platformu stíhačky F-22A Raptor a využívající technologie F-35 Lightning II. Stejný stroj Lockheed nabízí i Japonsku.
V současné době v USAF probíhají diskuze, zda se zaměřit na nákup stíhacích letounů páté generace nebo dokoupit levnější stroje čtvrté generace. Ve druhém případě firma Lockheed Martin nabízí USAF nejnovější stíhačky F-16V Viper a Boeing pak modernizovaný stroj F-15X.
Důvod je prostý ‒ USAF potřebuje zvednout počet bojových letek, zejména kvůli rychle sílící Číně. Zároveň však americkým bojovým letadlům rychle končí životnost (mimo jiné i vlivem intenzivního bojového nasazení) a výroba stíhaček F-35 Lightning II neprobíhá dostatečně rychle. Vždyť všechny objednané F-35 americké letectvo, námořnictvo a námořní pěchota převezmou až před rokem 2040.
Podle současných plánů bude USAF v roce 2030 provozovat přibližně 1000 bojových letounů páté generace F-22 a F-35 a 1000 strojů F-15 a F-16.
Na začátku tohoto roku se objevily zprávy o japonském zájmu nakoupit stíhačky F-22A Raptor. Aby však Japonsko obešlo zákaz prodeje F-22A Raptor, letoun má být vybaven jak domácími japonskými technologiemi, tak především technologiemi stíhačky F-35 Lightning II. Hybrid kombinující F-22A a F-35 lze vyvážet, půjde o levnější variantu oproti čistokrevné F-22A a letoun lze postavit mnohem rychleji, než zcela nový bojový letoun. Navíc pomocí F-22A lze za relativně přijatelné peníze překlenout období do vývoje stíhačky šesté generace.
Podle amerických médií firma Lockheed Martin společně s japonským průmyslem nabízí zmíněný hybridní bojový letoun i americkému letectvu. Dlužno však dodat, že Lockheed nabízí USAF i nákup dalších stíhaček F-35 s vylepšenými motory (ve výsledku s větším doletem).
„Není to F-22. Není to F-35. Je to jejich kombinace. Můžeme to zvládnout mnohem rychleji, než zavedení nového designu,“ uvedl pro web Defense One David Deptula, generálporučík v záloze, který nyní působí na výzkumné instituci Mitchell Institute for Aerospace Studies. Podle Deptuly i dnes F-22A v oblastech aerodynamiky, stealth a motorů nabízí to nejlepší na trhu.
„V této myšlence je spousta potenciálu,“ myslí si Deptula. „Nechci navrhovat, abychom hned do toho šli a letoun přijali do výzbroje, ale Japonci o tom uvažují a jsou ochotni do celé věci investovat, místo toho, aby se pokoušeli vybudovat domácí bojový letoun, který ale nedosáhne schopností F-22. Z jejich strany jde o chytrý krok.“
Hybridní F-22A může získat z F-35A například kompletní avioniku, senzorovou sadu, prostředky radioelektronického boje, letové počítače, vybavení kokpitu, atd. Stejně tak se uvažuje o převzetí nátěrových RAM (Radar Absorbent Materials) materiálů absorbující radarové signály. Většinou se jedná o povlak, který obsahuje feritová vlákna a je schopen většinu dopadajících mikrovln rozptýlit nebo přeměnit na teplo.
Společně s novými výrobními postupy vyvinutými pro F-35 je tak možné srazit výrobní i provozní cenu hybridního F-22A. Vždyť právě komplikovaná a dlouhá údržba RAM povlaku stíhaček F-22A prodražuje provoz a zmenšuje počet okamžitě (pro boj) dostupných letounů.
Předletové přípravy F-22A
Jak podotýká web The Drive, pro americké letectvo může být zajímavá rozsáhlá finanční spoluúčast Japonska. Podle webu Nikkei Asian Review v případném společném projektu Japonsko ponese polovinu vývojových nákladů a japonský průmysl vyrobí 60 % letadla. Japonsko pro F-22A nabízí i vlastní nově vyvinuté proudové motory XF9-1.
Například Mitsubishi Heavy Industries může vybudovat větší a robustnější křídlo F-22A s většími vnitřními palivovými nádržemi. Bojový dolet vylepšené F-22A (bez externích palivových nádrží) má být 1127 km (700 mil), oproti současným cca 850 km. Taková vlastnost se samozřejmě hodí při operacích nad rozlehlými vodami Jihočínského moře nebo Tichého oceánu.
Nikkei Asian Review ve svém článku uvádí, že japonská vláda návrh Lockheedu považuje za nejslibnější variantu. De facto má jít o stejný typ spolupráce, jako v případě japonských stíhaček F-2, které vycházejí z F-16. Právě letouny F-2 má po roce 2030 hybridní F-22A začít nahrazovat.
Případná americko-japonská spolupráce při vývoji a nákupu hybridních F-22A má logiku nejen ve vojenské, ale také v průmyslové a politické oblasti. V oblasti politiky jde o posílení japonsko-americké aliance proti rostoucí síle Číny.
Nesmíme zapomenout zdůraznit výhodu sdílených nákladů. Podle Lockheedu při objednávce 70 hybridních F-22A dosáhne jednotková cena letounu (se započtením nákladů na vývoj) 215 milionů dolarů, při nákupu 140 letadel 190 milionů dolarů. Jedná se o více než dvojnásobnou cenu oproti F-35, ale zároveň o nižší částku, než v případě, kdyby se USAF rozhodlo na vlastní pěst obnovit výrobu čistokrevných F-22A. Při výrobě 194 čistokrevných F-22A pro USAF se jednotková cena odhaduje na 206 milionů až 216 milionů dolarů.
Zdroj: Defense One
Související články
Americký Kongres schválil rozpočet Pentagonu na rok 2019
Senátoři amerického Kongresu se v rekordním čase dohodli na podobě rozpočtu Pentagonu pro fiskální ...
- 02.08.2018
- 27 komentářů
- Jan Grohmann
Americko-turecké vztahy v troskách: Žádné stíhačky F-35
Americký prezident svým podpisem stvrdil letošní zákon o vojenském rozpočtu NDAA (National Defense ...
- 14.08.2018
- 107 komentářů
- Jan Grohmann
36 víceúčelových stíhaček Su-30SM pro ruské letectvo
Podle deníku Vědomosti ruské ministerstvo obrany se Sjednocenou leteckou korporací (OAK) do konce ...
- 21.08.2018
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
Proti Číně: Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Tchaj-wan
Před několika dny z letecké základny nedaleko tchajwanského města Tchaj-čung odstartovala první ...
- 30.08.2018
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Olivav, a kdy to tak skončí? Až někdo další postaví VLO letouny? Je možné že Čína to zvládne, Rusko zatím ne. Su-57 jednak v aktuální konfiguraci není tak úplně VLO, jednak se ...Zobrazit celý příspěvek
Olivav, a kdy to tak skončí? Až někdo další postaví VLO letouny? Je možné že Čína to zvládne, Rusko zatím ne. Su-57 jednak v aktuální konfiguraci není tak úplně VLO, jednak se téměř nevyrábí...
Proč museli rychle montovat kanón? Verse A a C má kanón od počátku, verse B ho může nosit v kontejneru. V čem je problém?Skrýt celý příspěvekTohle Shania nemohl vymyslet, takovou argumentaci s pomocí obrázku radaru pravděpodobně F-16C (když my se tu navíc bavíme o AESA protivnících), to musel někde vidět. Vyzobávat si z ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle Shania nemohl vymyslet, takovou argumentaci s pomocí obrázku radaru pravděpodobně F-16C (když my se tu navíc bavíme o AESA protivnících), to musel někde vidět. Vyzobávat si z různých věcí různé parametry a složit z toho tohle vysvětlení, to by mě překvapil.
Byly nějaký střety, měly nějaké parametry, výsledkky se interpretovaly jako velká podpora F-35. Já to beru, nepřekvapuje. Ale vyvozovat z toho, že je F-35 nezaměřitelná AEASA F-15E ve WVR a tedy i vysokofrekvenčním radarem Amraamu je už skok za 6 rohů.
Pod 10km mají všechna tato několikatunová letadla RCS jako kráva. Jo, bůhví jaké rušící technologie se dostanou do služby, ale ty můžou mít obě strany.Skrýt celý příspěvekKOLTe, nepřu se. Ale je otázka co budou schopni zvládnout lépe, jestli GaAs či GaN TR moduly nebo tuhle opičárnu. Takto jsem to myslel. Možná ty AESA jsou pro ně větší výzva, ...Zobrazit celý příspěvek
KOLTe,
nepřu se. Ale je otázka co budou schopni zvládnout lépe, jestli GaAs či GaN TR moduly nebo tuhle opičárnu. Takto jsem to myslel. Možná ty AESA jsou pro ně větší výzva, protože neměli kapacitu na dostatek TR modulů na GaAs principu a měli hodně vadných kusů.
myslím, že i v ideálním případě před dvěma roky měli kapacitu na cca 50 radarů pro Su-57 ročně.
To, že na papíře a jako prototyp zvládnou, kde co a v produkčním měřítku mají prd je pravda v tom s tebou plně souhlasím.Skrýt celý příspěvekbalm, mě zaujaly tvé postřehy ohledně rusů a kompozitů. Zajímal by mě tvůj názor, jestli by nakonec skelná vlákna nebyla dostatečná náhrada za uhlíkový kompozit? Jako rybář u ...Zobrazit celý příspěvek
balm,
mě zaujaly tvé postřehy ohledně rusů a kompozitů. Zajímal by mě tvůj názor, jestli by nakonec skelná vlákna nebyla dostatečná náhrada za uhlíkový kompozit?
Jako rybář u prutů vím, že když karbon padne nešikovně na zem, tak máš problém. Sklolaminát přežije i sprosté zacházení. Moje drahaá polovička mi ovšem z pozice Materiálového inženýra sdělila, že vlastnosti karbonu nenahradím.
Jak to je? Měl např. S-47 křídla ze skelných vláken, protože obrácená geometrie křídla by měla vyžadovat docela specifické materiály, které snesou velké namáhání. Navíc bych viděl problém v podobě ruského mužíka s kladivem, jak jde opravovat éro 5. generace.
Jinak díky za posty. Čtu je rád a jedním dechem.Skrýt celý příspěvekLuky, tak ono je jednodušší schovat VLO stroj než takovou F-16, že jo..... Olivav, je super, na co chtějí spoléhat Rusové, nicméně realita je taková, že ještě nedokázali vyrobit ...Zobrazit celý příspěvek
Luky, tak ono je jednodušší schovat VLO stroj než takovou F-16, že jo.....
Olivav, je super, na co chtějí spoléhat Rusové, nicméně realita je taková, že ještě nedokázali vyrobit ani Su-57 ve "výrobní konfiguraci" a MiG-35 pořádně nemá AESA...Skrýt celý příspěvekLuky, ber to jako nadsázku, ale jak píšeš nakonec to skončí na kanóny jako za Velké vlastenecké či Bitvy o Británii, ne? Pak by dávalo smysl, proč na wunderwaffe F-35 museli ...Zobrazit celý příspěvek
Luky,
ber to jako nadsázku, ale jak píšeš nakonec to skončí na kanóny jako za Velké vlastenecké či Bitvy o Británii, ne?
Pak by dávalo smysl, proč na wunderwaffe F-35 museli rychle namontovat palubní kanón jaku u F-4, že?Skrýt celý příspěvekAkorát VS má největší dosah na velký vzdálenosti, proti velmi rozměrným cílům. Nedá se říci, že jeho dosah je lineárně 3x vyšší na všechny vzdálenosti až na blízko. To je první ...Zobrazit celý příspěvek
Akorát VS má největší dosah na velký vzdálenosti, proti velmi rozměrným cílům. Nedá se říci, že jeho dosah je lineárně 3x vyšší na všechny vzdálenosti až na blízko. To je první botička (ten obrázek prostě ukazuje max dosahy těch módů).
To co se děje v luftu, když nevíš odkud co přichází mi nemusíš vysvětlovat. Ani u 3. generace není nic vyjímečnýho, že ti něco proklouzne (pod tebou, koukáš radarem jinam) a dostaneš se do blízkého souboje. Taky je slavný report, jak ani F-22 ani Growled nebyly schopni zaměření a šlo se na nože.
Je ale blbost napsat, že je F-35 nezamknutelná ve WVR. Kdyby jsi si to pak spočítal, tak ti z toho vyjde, že na tyhle vzdálenosti to vše oddře rušička, takže to vlastně znamená, že STEALTH je zbytečný a stačí dét F-15, SU-27 a F14 rušičky a hnedle budou taky nepostižitelné....Skrýt celý příspěvekShania, sám jsi právě popřel jedno z dogmat o AESA radarech u F-22 a tím pádem asi i u F-35 - jejich údajná nezarušitelnost, že? cituji: Baracuda (REB systém F-35) už před ...Zobrazit celý příspěvek
Shania,
sám jsi právě popřel jedno z dogmat o AESA radarech u F-22 a tím pádem asi i u F-35 - jejich údajná nezarušitelnost, že?
cituji: Baracuda (REB systém F-35) už před lety demonstrovala, že dokáže najít a rušit i radar F-22 např.
Proč by tohle neuměl protivník a nebyli na bojišti nakonec všichni slepí, že?
No nicméně články z NI, kde nejde o info od Rusů, říkají, že podceňovat protivníka nelze a že VLO není asi až tak cool jak by se mohlo zdát. Je zajímavé číst o tom jak UAV má L-band aje integrované atd.
https://nationalinterest.org/b...
https://nationalinterest.org/b...
http://aviationweek.com/defens...
https://nationalinterest.org/b...
https://nationalinterest.org/b...
No a možná do budoucna chtějí Rusové vsázet na tohle:
https://nationalinterest.org/b... Skrýt celý příspěvekTakže znovu... mín jak 36km u F-35 (má nižší rcs jak F-22) ve velocity search... Mody radaru: http://www.f-16.net/forum/down... Takže je to čistě proti ...Zobrazit celý příspěvek
Takže znovu... mín jak 36km u F-35 (má nižší rcs jak F-22) ve velocity search...
Mody radaru:
http://www.f-16.net/forum/down...
Takže je to čistě proti rcs okolo 11km...
Aby jsi zamlknul ARH raketu, potřebuješ ji poslat do správné pozice, kde už radar dokáže cíl zachytit... takže potřebuješ znat přesnou pozici cíle, směr, rychlost, výšku... a posílat to střele... obzvlášť pokud má cíl vlečnou návnadu... tak je to naprosto kriticky...
Stačí se podívat na první nasazení AIM-120 na UK Tornadech bez schopnosti posílat aktualizace střele... A to proti cílům který ta střela sama dokaže najít na 10km...Skrýt celý příspěvekShanio, ty už ty obhajoby F-35 nečti, ty už z toho děláš nesestřelitelnou Holy weapon, wunderwaffe. Že se na ní nedokáže locknout ani Amraam. Síla.
Shanio, ty už ty obhajoby F-35 nečti, ty už z toho děláš nesestřelitelnou Holy weapon, wunderwaffe. Že se na ní nedokáže locknout ani Amraam. Síla.
chceš mi tvrdit 57:3 = 19km ....což není vzdálenost WVR(když to nebudu rozporovat) a pak až do srážky to dohoní rušička? Protože tohle už je na úrovni ruských ponorných ...Zobrazit celý příspěvek
chceš mi tvrdit 57:3 = 19km ....což není vzdálenost WVR(když to nebudu rozporovat) a pak až do srážky to dohoní rušička?
Protože tohle už je na úrovni ruských ponorných letadlových lodí.Skrýt celý příspěvekLuky: tak kdyby se ten scenar neopakoval znovu a znovu za ty roky, že... Ne jen od amíků, ale od všech co si proti F-22/F-35 ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: tak kdyby se ten scenar neopakoval znovu a znovu za ty roky, že...
Ne jen od amíků, ale od všech co si proti F-22/F-35 zalítali.
https://4.bp.blogspot.com/-6NS...
Velocity search vs čistě RCS... (F-35 má menší rcs něz F-22).
Sledování cíle je tak třetina téhle vzdálenosti... Přidej si rušení a Flanker je prakticky slepej...
Nebudu ani mluvit o tom, že v 2b/3i konfiguraci roky shazují bomby na moderní PVO, takže jsou těm velkým radarům blíž jak 20-30km...
Gripen v podstatě dělal to stejný, má sice pidiradar, ale nízké rcs, rušení a první detekce pak byla na jeho straně vs Mig-29 např.Skrýt celý příspěvekPokud AESA radar F-15E nedokaže zaměřit F-35/F-22 na vizuální vzdálenost, pak je asi rozbitý nebo ho pilot zapomněl zapnout. Asi jako když pilot Tomcatu koukal na vzdálenost 1,5 ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud AESA radar F-15E nedokaže zaměřit F-35/F-22 na vizuální vzdálenost, pak je asi rozbitý nebo ho pilot zapomněl zapnout.
Asi jako když pilot Tomcatu koukal na vzdálenost 1,5 km do trysky MiGu-23, ale stále nemohl od Sidewinderu dostat ten "faking toun", dokud si neuvědomil, že stahnul zvuk aby ho to hvízdání před bojem neotravovalo......Skrýt celý příspěvekStandaBlabol: když AESA radar F-15E nedokaže zaměřit F-35/F-22 na vizuální vzdálenost, radar Su-35 má problem, natož pak podstatně menší radar ARH... Představa, že jen tak ...Zobrazit celý příspěvek
StandaBlabol: když AESA radar F-15E nedokaže zaměřit F-35/F-22 na vizuální vzdálenost, radar Su-35 má problem, natož pak podstatně menší radar ARH...
Představa, že jen tak někam vystřelí rakety, které si pak něco najdou je uplně mimo, natož VLO cíl, a na velké vzdálenosti...
Všechny ARH střely je třeba krmit přesnými udaji o poloze cíle, jinak šance na zničení klesá i kdyby ho seeker střely cíl viděl na dost velkou vzdálenost.
kombinace nízkého rcs + směrové rušení o nízkém výkonu (nelze použít HOJ, i pokud by byla rušít nemusí cíl... ale jina F-35, vlečná návnada atd...) dle mého názoru činí tyhle stroje nezamořitelné palubními radary. Baracuda (REB systém F-35) už před lety demonstrovala, že dokáže najít a rušit i radar F-22 např.
Mix. výzbroje je u Rusů nutnost. Jejich hlavní zbraň ještě dlouho zůstane R-27ER a ET, R-73 a postupně to budou doplňovat R-77-1 a R-74
R-27ER je težká střela s velkým odporem, vyžaduje ozáření cíle, což je problém i u normáních strojů, protože to vyžaduje nemanévrovat mimo rozsah radaru. Takže pokud je nepřítel schopen opětovat palbu, bude mít nosič R-27ER problém... AIM-120 v podstatě R-27 znehodnotila... Schopnost ozářit a navést ER na VLO cíl skoro neexistuje, nemluvě o protiopatřeních...
ET je jen na vizuální vzdálenost, vyžaduje LOBL (zaměření před odpalem), nemá schopnost dostávat updaty ve střední fazi letu na rozdíl od ER atd.
Rodina R-27 jsou prostě relikty, které měli být už dávno nahrazeny, k čemuž doposud nedošlo kvůli interním problém v RU.
R-73 a R-74 jsou schopné na krátkou vzdálenost, ale nová gen. západních střel jako AIM-9X atd, je už někde jinde. Naposledy co jsem slyšel, je že hledají výrobce seekeru pro R-74, protože původní dodavatel byla ukrajina.
R-77-1 počítám že mají tak 400-600 střel, výroba běží jen pár let při 200ks, v Syrii je pravidelně nosí až od počátku letošního roku. Po sestřelu Su-24 si je museli pučit od syřanu...Skrýt celý příspěvekŽe vám do toho kecám, víte, že radiolokátory střel pracují v pásmech, na která jsou VLO letouny optimalizované, že jo? Protože ta střela si vlastním radarem neuzamkne cíl na zrovna ...Zobrazit celý příspěvek
Že vám do toho kecám, víte, že radiolokátory střel pracují v pásmech, na která jsou VLO letouny optimalizované, že jo? Protože ta střela si vlastním radarem neuzamkne cíl na zrovna velkou vzdálenost. Amíci prý měli s AIM-120C problém uzamknout F-22 na viditelnou vzdálenost... Ale jasně, určitě kecají ;-)Skrýt celý příspěvek
Shanio, "Jediny zpusob jak sestrelit F35 je krmit raketu presnymi udaji i v terminalni fazi o poloze cile... jinak pres kooperativni ruseni a protiopatrenim raketa nic ...Zobrazit celý příspěvek
Shanio,
"Jediny zpusob jak sestrelit F35 je krmit raketu presnymi udaji i v terminalni fazi o poloze cile... jinak pres kooperativni ruseni a protiopatrenim raketa nic nenajde..."
Někde jsem četl, že Rusové pro vzdušný boj proti stealth letadlům počítají se střelbou salvy 6ti raket s různou formou navádění na jeden cíl. Předpokládám, že by šlo o mix R-77 (s vlastním radarem), R-27 naváděná radarem stíhačky a R-27E/R-73 s tepelným čidlem. Myslím, že s tím by F-35 měla dost problémů. S-35 má dost silný radar, aby zvládla navádět R-27 a tepelným čidlům už dneska stačí jen trocha tepla. Na kratší vzdálenost (10 - 20 km?) by to asi fungovalo dobře.
Samozřejmě, nejdřív se k ní na tu vzdálenost musí dostat. A navíc v takovém případě má Su-35 zásobu "munice" na dva výstřely (a Su-57 i stroje Mig-29/35 jen na jeden), takže v případě přečíslení jsou na tom dost blbě.Skrýt celý příspěveklogiku: Doba pokročila, například ta nová Rezonance-N má fázována anténní pole, to znamená, to jsou elementy ve tvaru X na sledování 90° sektoru jich je 64 (4*16), na jednom ...Zobrazit celý příspěvek
logiku: Doba pokročila, například ta nová Rezonance-N má fázována anténní pole, to znamená, to jsou elementy ve tvaru X na sledování 90° sektoru jich je 64 (4*16), na jednom radarovém modulu, v celokruhovém režimu 256 elementů, což znamená, že směrování paprsků z jednotlivých elementů je řízené fázováním, a každý radarový modul může pracovat nezávisle. Otázka je, jak to, že ten OTH Rezonance-N pracující v HF, tak jako 29B6, má minimální dosah jen 10km, ne tedy cca 1000km tebou udávaných, protože to musí "lupnout" přes inosféru. Jestli ono to nebude možností fázovat vertikálně úhel vyzařování celého radarového modulu a tím pádem měnit minimální vzdálenost sledování objektů.. Ohledně ECM, vše je zarušitelné i toto, ale v prospektu výrobce máte napsáno "analyze the ECM situation and automatically adjust to the actual ECM conditions.", což může být jen PR, ale také nemusí, vzhledem k možnosti fázovat každý vysílací element, ta odolnost vůči ECM bude řádově větší než bez fázování. K tomu, že to není využitelné pro navedení PVO, to je otázka, co tím přesně myslíte.. Rezonance-N má přímo v názvu od výrobce uvedeno "Radar včasného varování před stealth vzdušnými cíli", dyť je to primárně určené pro začlenění do PVO sítě, tak jak to nemůže být využito pro PVO?? Pro navedení PVO: PLŘS s poloaktivním navedením tak rozhodně nenavedete na cíl a fungovat to samozřejmě nebude, jenže..
Přesnost určení cíle Rezonance-NE, nikoli horší než:
vzdálenost: 300m
azimut: 1,5 stupně
výška: 1,5 stupně
rychlost: 1-1,5m/s
Rychlost aktualizace dat: 1-10s
Počet sledovaných cílů± 500
Přesnost určení cíle plně dostačuje pro skryté navedení PLŘS s aktivní RL po datalinku i na stealth cíl, tedy přesněji řečeno do bodu zachycení cíle aktivním radarem PLŘS, ať již z PVO či letounu, pokud má nosič data o cíli neustále aktualizovaná.
Není radno podceňovat lehce dostupný vysoký výpočetní výkon na všech úrovních a PLŘS s aktivní RL s datalinky, v kombinaci s robustními bezdrátovými PVO sítěmi, které dnes propojují už defakto všechny moderní PVO komplexy a letouny na bojišti. Ta robustnost těchto PVO sítí enormně ještě poroste, protože zde nevyměňujete objemná data: video, fotografie, hlasový přenos, ale na každý cíl v takové sítí je potřeba pro přenos pár desítek bajtů v unifikovaném formátu, což dovoluje velice reálně využít data o vzdušných cílech z různých průzkumných prostředků pro skryté navedení vlastních PLŘS s aktivní RL i na velké vzdálenosti. Nechápu, proč toto tolik lidí podceňuje, přitom je to velice reálný scénář inovativního využití PLŘS s aktivním RL ať již z letounů, nebo PVO komplexů, a to jsme teprve na začátku.Skrýt celý příspěvekTak to oživíme :-) F-35 má možnost nosit IRIS-T (resp. testují to), u které je uváděna možnost působení proti přilétajícím raketám. Takže by měla jít i na F-22. Má někdo něco ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to oživíme :-) F-35 má možnost nosit IRIS-T (resp. testují to), u které je uváděna možnost působení proti přilétajícím raketám. Takže by měla jít i na F-22. Má někdo něco podobného? Od doby "obráceně" zavěšených tuším R-73 před hodně lety je ticho po pěšině. A mít možnost sebeobrany je v tomhle kontextu velmi zajímavá.Skrýt celý příspěvek
Sokrates: máš bod - obě věci budou na F35 integrovaný teprv v budoucnu. Ale v případě reálnýho konfliktu by v případě potřeby to asi netrvalo dlouho (obzvlášť buddy store, kde už ...Zobrazit celý příspěvek
Sokrates: máš bod - obě věci budou na F35 integrovaný teprv v budoucnu. Ale v případě reálnýho konfliktu by v případě potřeby to asi netrvalo dlouho (obzvlášť buddy store, kde už je defakto vypracovanej prototyp, JASMM se možná nevejde do pumovnice, takže tam by byl asi trochu problém se stealth).
Ono v reálu by tam stejně s těma dárkama letěla asi B-2, která má navíc lepší předpoklady na VLO v širšim radarovym spektru.
Takže na podstatě argumentace to nic nemění, i ale na švestkách jsi mne chytil hezky :-)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...