Armáda ČR uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků

Foto: WAH-64D Apache Longbow  britské armády. / Public Domain
WAH-64D Apache Longbow  britské armády. / Public Domain

Během včerejší tiskové konference ministr obrany ČR Martin Stropnický shrnul významné milníky minulého roku a představil priority Ministerstva obrany ČR pro rok současný. Ministr také mluvil o nákupu nových vrtulníků. Armáda v rozporu s dřívějšími prohlášeními vážně uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků.

V současné době slouží ve Vzdušných silách Armády ČR 17 bojových vrtulníků Mi-24V/Mi-35 a 24 dopravních vrtulníků Mi-17/171Š. Na rozdíl od strojů Mi-17, které jsou průběžně modernizovány, se s dalším provozem vrtulníků Mi-24V/Mi-35 nepočítá. Armáda plánuje nahradit vrtulníky Mi-24/35 novými typy.

„Zásadním strategickým rozhodnutím jsou vrtulníky. Pokud je (Mi-24/35 – pozn. redakce) chceme začít, co nejdříve nahrazovat , musíme začít akviziční proces ještě letos. Přesto se dostáváme k období pořizování někdy v závěru roku 2017. Jde o termín, který máme ještě pokrytý vrtulníky Mi-24/35," uvedl na tiskové konferenci ministr Stropnický.

Původně armáda uvažovala o pořízení lehčích víceúčelových vrtulníků. Jde o typy, které lze použít pro dopravní nebo pátrací účely, a v omezené míře také pro bitevní úkoly. Během tiskové konference však ministr Stropnicky uvedl, že ve hře je také nákup bitevních vrtulníků.

„Je třeba doladit strategické rozhodnutí. Nemluvím o výrobci, ale o jaký typ půjde, zda převáží představa víceúčelového vrtulníku nebo bitevního. Dnes jsme o tom měli dlouhou poradu," uvedl ministr Stropnický.

Bitevní vrtulníky jsou velmi efektivní zbraňový systém, který posune schopnosti Armády ČR na novou úroveň. Je zde však problém ceny – nejen samotných vrtulníků, ale také příslušných zbraňových systémů a také ceny za údržbu a provoz vrtulníků.

"Chceme jít cestou menšího počtu víceúčelových vrtulníků," uvedl náčelník Generálního štábu Petr Pavel na jaře minulého roku s odůvodněním, že bojové vrtulníky jsou pro armádu příliš nákladné. "Z hlediska naší armády by prostě pořízení minimálního počtu (bitevních – pozn. redakce) vrtulníků znamenalo, že bychom na to museli obětovat prostředky snad na celé letectvo."

Jednoduše řečeno, pokud nedojde k významnému navýšení rozpočtu armády, není možné o nákupu bitevních vrtulníků uvažovat. V novém bezpečnostním paradigmatu, jak v Evropě, tak na Blízkém východě, i díky součsné politické podpoře armády, je však vůle armádní rozpočet zvyšovat.

Jaká má Armáda ČR možnosti? Z čistě bitevních strojů to je samozřejmě americký Boeing AH-64 Apache, případně nejnovější deriváty vrtulníků AH-1 Cobra (např. AH-1Z Viper), evropský Eurocopter Tiger, italský Agusta A129 Mangusta nebo jihoafrický Denel Rooivalk. Čínské, ruské a indické alternativy můžeme s největší pravděpodobnosti vynechat.

Jsou i další možnosti? Armáda ČR může zvolit lehčí víceúčelový typ a jeho bitevní deriváty. V armádních kuloárech je často skloňován typ Eurocopter UH-72 Lakota, který má i svou bitevní variantu AAS-72X. V neprospěch vrtulníku ale hraje skutečnost, že bitevní varianta je ve vývoji.

Dále jde například o americký vrtulník Bell OH-58 Kiowa, resp jeho nejnovější verzi OH-58F Kiowa Warrior. Výhodou amerického vrtulníku, i jeho bojové verze, je jeho široká prověřenost v ostrých bojových podmínkách.

Výše je zatím náčrt některých cest, po kterých se Armáda ČR může vydat. Podle ministra Stropnického dojde k rozhodnuti o typu vrtulníku během dvou až tři týdnů.

Zdroj: Army.cz

Nahlásit chybu v článku


Související články

České letectvo má nový „prezidentský" vrtulník

Jeden ze salonních vrtulníků Mi-8S pro přepravu ústavních činitelů ze stavu 24. základny dopravního ...

GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Slovensko zvažuje nákup vrtulníků UH-60 Black Hawk

Slovensko, podobně jako Česká republika, řeší modernizaci svého vrtulníkového letectva. Slovensko ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    22:01 19.01.2015

    skelet: Pokud ovšem dojde ke generálce Sokolů, nebude už váha tolik limitující. Což je, myslím, jedině dobře.

    skelet: Pokud ovšem dojde ke generálce Sokolů, nebude už váha tolik limitující. Což je, myslím, jedině dobře.

  • petres
    21:36 19.01.2015

    Ano Američané vybírají v rámci programu Armed Aerial Scout (AAS) náhradu OH-58 Kiowa. Výběru se účastní Boeing AH-6, Bell OH-58f Block II, AgustaWestland AW169 AAS (zatím není ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano Američané vybírají v rámci programu Armed Aerial Scout (AAS) náhradu OH-58 Kiowa. Výběru se účastní Boeing AH-6, Bell OH-58f Block II, AgustaWestland AW169 AAS (zatím není dokončený), MD Helicopters MD 540F, Sikorsky S-97 Raider (není dokončený).Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    21:25 19.01.2015

    Tohle je pěkný článek o výběru vrtulníku na Filipínách: http://maxdefense.blogspot.cz/... Ti si nakonec vybrali 109 Power. 109LUH ...Zobrazit celý příspěvek

    Tohle je pěkný článek o výběru vrtulníku na Filipínách: http://maxdefense.blogspot.cz/...
    Ti si nakonec vybrali 109 Power. 109LUH byla očividně dražší tak šli levnější cestou.
    Jinak AW by letos měli přijít s novým 169AAS a s ním se ucházet o kontrakt v USA. Nejspíše půjde o náhradu KW.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:21 19.01.2015

    Tak já ho měl vždy spojen i s pozemním působením, i když je pravda, že na moři je extrémně úspěšný. No aspoň by rychle nerezavěl....

    Tak já ho měl vždy spojen i s pozemním působením, i když je pravda, že na moři je extrémně úspěšný. No aspoň by rychle nerezavěl....

  • CerVus
    21:14 19.01.2015

    počkat, dle stránek AW je ta 159 přímo nástupcem Lynxu. I výčet výbavy je spíše zaměřený pro námořní operace. Ty pozemní vypadají jako taková bokovka: ...Zobrazit celý příspěvek

    počkat, dle stránek AW je ta 159 přímo nástupcem Lynxu. I výčet výbavy je spíše zaměřený pro námořní operace. Ty pozemní vypadají jako taková bokovka: http://www.agustawestland.com/... Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    21:11 19.01.2015

    Není Lynx ale stejně jako aw159 primárně námořní stroj? Proč ho používat na něco jiného?

    Není Lynx ale stejně jako aw159 primárně námořní stroj? Proč ho používat na něco jiného?

  • skelet
    21:09 19.01.2015

    AW159 by byl takřka ideál, ale ta cena už je taky někde jinde (aspoň si to myslím)

    AW159 by byl takřka ideál, ale ta cena už je taky někde jinde (aspoň si to myslím)

  • Luky
    21:07 19.01.2015

    Já tu furt loboval za Lynx...možná proto, že je tak rychlý a obratný, možná proto, že je takový "Britský". Nikdo nikdy nereagoval. Je to taková blbost (cena)?

    Já tu furt loboval za Lynx...možná proto, že je tak rychlý a obratný, možná proto, že je takový "Britský". Nikdo nikdy nereagoval. Je to taková blbost (cena)?

  • CerVus
    21:05 19.01.2015

    On má Lukas možná pravdu v tom že pořízení Venomů bude problém. A i kdyby to nebyla jejich cena, problém je, že ve frontě stojí před námi sami Američané kteří je teprve dostávají. ...Zobrazit celý příspěvek

    On má Lukas možná pravdu v tom že pořízení Venomů bude problém. A i kdyby to nebyla jejich cena, problém je, že ve frontě stojí před námi sami Američané kteří je teprve dostávají. Ale za tři roky kdy by k výměně 24 mělo dojít už bude jejich poptávka třeba dostatečně naplněna.
    Jinak pokud by jsme měli nakoupit aw129, bylo by logické je doplnit o aw109m/139m.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:04 19.01.2015

    Left: Sokol už měl dost problémů s tím přistát na všech heliportech. Je to brána jako horní váhová mez. Takže o dvě tuny těžší Venom nepřipadá v úvahu. Prostě střední vrtulník ...Zobrazit celý příspěvek

    Left: Sokol už měl dost problémů s tím přistát na všech heliportech. Je to brána jako horní váhová mez. Takže o dvě tuny těžší Venom nepřipadá v úvahu.
    Prostě střední vrtulník bude vybírán z EC645, EC155 (AS565), AW139, případně lehčích typů jako AW109 nebo EC635. Tedy pokud se budeme držet Bílé knihy.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:03 19.01.2015

    "praktycký" - Já se tak stydím...

    "praktycký" - Já se tak stydím...

  • KOLT
    20:57 19.01.2015

    ILoveDaring: Nezlobte se, ale zrovna popis účasti vrtulníků v Mogadišu mě zrovna nepřesvědčil o vaší erudici. BH tam nebyly primárně jako prostředky palebné podpory, ale jako ...Zobrazit celý příspěvek

    ILoveDaring: Nezlobte se, ale zrovna popis účasti vrtulníků v Mogadišu mě zrovna nepřesvědčil o vaší erudici. BH tam nebyly primárně jako prostředky palebné podpory, ale jako transportní stroje. Byly vybaveny pouze miniguny, žádné rakety, žádné pancéřování navíc, žádné zaměřovací přístroje atd. Čili tento argument proti vyzbrojení univerzálních vrtulníků je naprostý nesmysl.

    Je to sice trochu OT, ale nedá mi to - jedním z důvodů, proč došlo k tak intenzivnímu a riskantnímu použití BH k podpoře výsadku, byla skutečnost, že jednotce nebyl přidělen požadovaný stroj, který by tuto podporu obstaral (oproti častému přesvědčení to neměly být bitevní vrtulníky, nýbrž AC-130). Jak už tu několikrát psal TF_HU, palubní kulomety jsou především k eliminaci hrozeb pro vrtulníky samotné. Byla to do jisté míry z nouze ctnost. Druhá věc se týká LB - to, co píšete, je naprostý nesmysl. Podle mnoha zdrojů považují vojáci, kteří byli dole na zemi, LB za hlavní důvod, proč nejeli domů v rakvích všichni. LB se tam naopak velmi osvědčily, dokázaly udržet davy v uctivé vzdálenosti od pozemních sil. S municí nebyl až takový problém, protože základna byla kousek, takže doplnit munici i palivo bylo otázkou několika minut. O tom, že by musely létat pouze ve vysokých výškách si nechte zdát. Trefit pomocí RPG LB letící těsně nad spletí malých uliček je prakticky nemožné, na to je to prostě příliš malý a obratný cíl. Což se potvrdilo, protože žádný LB tam sestřelen nebyl, ačkoliv létaly i dost nízko, několik jich dokonce přistálo (to pochpitelně byly transportní varianty, ale v tom není praktycký rozdíl).Skrýt celý příspěvek

  • Left
    20:41 19.01.2015

    TF_HU: "už dlouho neprovozujeme všechny 24, které máme.." To myslíte z aktuálního počtu vlastněných 17 kusů, anebo máte na mysli postupné vyřazování z minulých let? HU-1Y Venom ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: "už dlouho neprovozujeme všechny 24, které máme.."
    To myslíte z aktuálního počtu vlastněných 17 kusů, anebo máte na mysli postupné vyřazování z minulých let?

    HU-1Y Venom je prakticky stejná kategorie jako W3A Sokol.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    20:37 19.01.2015

    Z důvodu svého postavení nemusím být korektní - pokud by nastalo "nepředstavitelné" a nastal ozbrojený konflikt NATO vs. RF, byť s maximální snahou o nepoužívání ZHN, tak jaké ...Zobrazit celý příspěvek

    Z důvodu svého postavení nemusím být korektní - pokud by nastalo "nepředstavitelné" a nastal ozbrojený konflikt NATO vs. RF, byť s maximální snahou o nepoužívání ZHN, tak jaké jednotky nám primárně pošlou nejzápadněji ležící spojenci na pomoc? Pozemní mechanizované jednotky to určitě nebudou - první přiletí letadla a za nimi vrtulníky.

    Co je naše tedy priorita mimo schopnost vyslat v rámci aliančních závazků nějaký expediční sbor do pobaltí, které je v případném konfliktu první na ráně? Podle mne PVO a pěchota schopná bránit naše úzení. Bojové vrtulníky a letadla dodají rychle spojenci, pokud ne, tak za A) náše stroje v počtu několika tuctů budou odsouzeny k rychlé likvidaci bez výrazného vlivu na následující sled událostí B) bude jasné, že alianční smlouva je další cár papíru.

    Zrovna naše země s tragickými historickými zkušenostmi se spojenci (1938,1968) má právo být skeptická k věčné a bezpodmíněnečné platnosti spojeneckých smluv a kromě samozřejmě příkladného plnění spojeneckých závazků by měla být tato republika být schopna pomoci sama. Na tom je založena i samotná Severoatlantická smlouva.

    ČLÁNEK 3
    Aby bylo co nejúčinněji dosaženo cílů této smlouvy, budou smluvní strany jednotlivě i společně stálou a účinnou svépomocí a vzájemnou výpomocí udržovat a rozvíjet svoji individuální i kolektivní schopnost odolat ozbrojenému útoku.
    ČLÁNEK 5
    ... pomůže smluvní straně nebo stranám takto napadeným tím, že neprodleně podnikne sama a v součinnosti s ostatními stranami takovou akci, jakou bude považovat za nutnou, včetně použití ozbrojené síly, s cílem obnovit a zachovat bezpečnost severoatlantického prostoru.

    Opravdu vám tento text smlouvy příjde jako formulace, která by nutila třeba Španěly, Portugalce, Turky, ... mobilizovat a vrhnout veškeré ozbrojené síly na pomoc ohroženým pobalským státům či do prostoru střední Evropy?

    Nemluvím samozřejmě v kontextu příštích dvou či pěti let, ale strategická rozhodnutí jako je nákup nových bitevních vrtulníků, nové PVO, nových BVP je rozhodnutí na déle než jednu či dvě dekády.

    Rozhodnutí o vyřazení Mi-35 padlo ani ne deset let od jejich dodání. To by mělo být varováním, že geopolitická situace se může měnit podstatně rychleji než jádro ozbrojených sil ČR.




    Doporučuji siSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    20:34 19.01.2015

    petres: Tak to pozor, já se tu bavil o technice. Ideologicky to podbarvené nemám, křivdíte mi. Moje preference byla - lehký západní multifunkční typ (čili to, co bude ...Zobrazit celý příspěvek

    petres:
    Tak to pozor, já se tu bavil o technice. Ideologicky to podbarvené nemám, křivdíte mi.
    Moje preference byla - lehký západní multifunkční typ (čili to, co bude pravděpodobně vybráno), vyzbrojený PTŘS Izraele (což není dogma). Bude jich ale jen asi 6ks. Protože ale páteř našeho vrtulníkového letectva tvoří rodina Mi-17 a už se do ni investovalo a já se snažím nehledět na to ideologicky, tak dále doporučuji využít stávající výzbroj po Mi-24 na 17tkách. Vzhledem k malým počtům nového bitevního vrtulníčku jsem vyslovil myšlenku dozbrojit únosnější 17ky i modernními PTŘS.
    Primárně vidím problém ve výzbroji, než v typech a zajímá mě taktika a nasazení. Rád se dozvím i něco nového, nejen že existuje "manévr a palba".

    Kdyby nešlo o peníze a podfinancování dalších složek AČR, tak proti kombinaci Cobra+Venom+Blackhawk vůbec nic nemám a jako fanda letectví se budu nad jejich obrázky v barvách AČR ukájet. Nevím, ale jestli by pak nebyl potřeba ještě čtvrtý pro SAR. Docela úlet, nato, že máme munice na týden bojových operací (brát s rezervou).
    ------------------------------------------------------
    Jako jeden z mála jsem na základce nechodil do pionýra a třídní mi začala před revolucí vyhrožovat, že mě nenapíše posudek na střední. Můj děda byl potahován po komunistických kriminálech (chtěli ho oddělat) a celé moje příbuzenstvo z kulakova (dědova) statku to odnášelo. Táta mohl jít na střední stavárnu jen proto, že ho v roce 45 zmrzačila německá munice. Protože se prosadil, dostal se navzdory všemu na vejšku a když si vysložil jako nejlepší v ročníku zájezd do Maďarska, přišlo se na to, že je syn kulaka a málem ho vyrazili ze školy. Nesl si to stigma celý život. Já sám jsem vždy dělal sám na sebe, živým se sám a nemám zaměstnaneckou mentalitu. Komunisty u moci nechci. Sleduju ale vývoj ve světě a z toho vyplývá moje skepse k současným USA. Nechci vazalský stát. Prd o mě víte.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:29 19.01.2015

    Pokud se budeme držet Bílé knihy, tak ta je koncipována tak, že tyto stroje musí být schopny nasazeny v rámci LZS. A to znamená, že tyto vrtulníky musí být schopny přistát na ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud se budeme držet Bílé knihy, tak ta je koncipována tak, že tyto stroje musí být schopny nasazeny v rámci LZS. A to znamená, že tyto vrtulníky musí být schopny přistát na nemocničních heliportech. A to znamená, že na cokoliv těžšího jak je W-3 Sokol (cca 6,5tuny) můžete zapomenout. Tedy zapomeňte na UH-1Y, je zkrátka těžký.

    Pokud pomineme nákup čistě bitevních vrtulníků (můj favorit je A129), tak z lehkých vrtulníků je asi nejlepší EC635. Tento vrtulník je totiž poměrně rozšířeným typem na našem nebi, a tedy je možno jejich servis sloučit s policejními EC135. A navíc zde máme velkou řadu potencionálních záložáků z řad soukromých LZS.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    20:23 19.01.2015

    A kolik je únosné pro AČR provozovat typů vrtulníků ( z finančních i logistických důvodů)? Pro jaké účely (pokud zůstanou zachované Sokoly pro LZS) je tento typ potřebný? Řešil by ...Zobrazit celý příspěvek

    A kolik je únosné pro AČR provozovat typů vrtulníků ( z finančních i logistických důvodů)? Pro jaké účely (pokud zůstanou zachované Sokoly pro LZS) je tento typ potřebný? Řešil by tyto potřeby nákup např. 2 - 4 kusů EC635/645 anebo podobného?Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    20:20 19.01.2015

    Tak, a może S-70 i Battlehawk? Tu dopiero jest unifikacja ;-) A na poważnie - rozmawiajmy o realnych rozwiązaniach... Sprzedarz nowych Venon jest mało prawdopodobna Bardzo ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak, a może S-70 i Battlehawk? Tu dopiero jest unifikacja ;-)

    A na poważnie - rozmawiajmy o realnych rozwiązaniach...
    Sprzedarz nowych Venon jest mało prawdopodobna
    Bardzo mało prawdopodbna...

    Ogólnie zastanawia mnie jedna rzecz:

    - S-70 startuje w Polsce (Przyspieszono też plany zakupow następcy Mi 24 )
    - Chorwacji ponoć maja oferte - Blackhawk za Mi 17
    - Słowacji - też Blackhawk
    - Węgrzy też myśleli o śmigłowcach...
    - U Was dyskusja na temat śmigłowców....

    Przypadek?Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    20:19 19.01.2015

    TF_HU: Jižní Korea ale oh-6 hodlá také nahradit těžším strojem. I když nejspíše nebude dosahovat váhy Venomu. Ale třeba by se tohle dalo při případném nákupu AH/UH poté vyřešit ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: Jižní Korea ale oh-6 hodlá také nahradit těžším strojem. I když nejspíše nebude dosahovat váhy Venomu. Ale třeba by se tohle dalo při případném nákupu AH/UH poté vyřešit odkoupením KW minulé generace z přebytků americké armády za mnohem nižší cenu.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    20:19 19.01.2015

    TF_HU

    Jo jasný :) díky za opravu

    TF_HU

    Jo jasný :) díky za opravu

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 24