Armáda ČR uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků

Foto: WAH-64D Apache Longbow  britské armády. / Public Domain
WAH-64D Apache Longbow  britské armády. / Public Domain

Během včerejší tiskové konference ministr obrany ČR Martin Stropnický shrnul významné milníky minulého roku a představil priority Ministerstva obrany ČR pro rok současný. Ministr také mluvil o nákupu nových vrtulníků. Armáda v rozporu s dřívějšími prohlášeními vážně uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků.

V současné době slouží ve Vzdušných silách Armády ČR 17 bojových vrtulníků Mi-24V/Mi-35 a 24 dopravních vrtulníků Mi-17/171Š. Na rozdíl od strojů Mi-17, které jsou průběžně modernizovány, se s dalším provozem vrtulníků Mi-24V/Mi-35 nepočítá. Armáda plánuje nahradit vrtulníky Mi-24/35 novými typy.

„Zásadním strategickým rozhodnutím jsou vrtulníky. Pokud je (Mi-24/35 – pozn. redakce) chceme začít, co nejdříve nahrazovat , musíme začít akviziční proces ještě letos. Přesto se dostáváme k období pořizování někdy v závěru roku 2017. Jde o termín, který máme ještě pokrytý vrtulníky Mi-24/35," uvedl na tiskové konferenci ministr Stropnický.

Původně armáda uvažovala o pořízení lehčích víceúčelových vrtulníků. Jde o typy, které lze použít pro dopravní nebo pátrací účely, a v omezené míře také pro bitevní úkoly. Během tiskové konference však ministr Stropnicky uvedl, že ve hře je také nákup bitevních vrtulníků.

„Je třeba doladit strategické rozhodnutí. Nemluvím o výrobci, ale o jaký typ půjde, zda převáží představa víceúčelového vrtulníku nebo bitevního. Dnes jsme o tom měli dlouhou poradu," uvedl ministr Stropnický.

Bitevní vrtulníky jsou velmi efektivní zbraňový systém, který posune schopnosti Armády ČR na novou úroveň. Je zde však problém ceny – nejen samotných vrtulníků, ale také příslušných zbraňových systémů a také ceny za údržbu a provoz vrtulníků.

"Chceme jít cestou menšího počtu víceúčelových vrtulníků," uvedl náčelník Generálního štábu Petr Pavel na jaře minulého roku s odůvodněním, že bojové vrtulníky jsou pro armádu příliš nákladné. "Z hlediska naší armády by prostě pořízení minimálního počtu (bitevních – pozn. redakce) vrtulníků znamenalo, že bychom na to museli obětovat prostředky snad na celé letectvo."

Jednoduše řečeno, pokud nedojde k významnému navýšení rozpočtu armády, není možné o nákupu bitevních vrtulníků uvažovat. V novém bezpečnostním paradigmatu, jak v Evropě, tak na Blízkém východě, i díky součsné politické podpoře armády, je však vůle armádní rozpočet zvyšovat.

Jaká má Armáda ČR možnosti? Z čistě bitevních strojů to je samozřejmě americký Boeing AH-64 Apache, případně nejnovější deriváty vrtulníků AH-1 Cobra (např. AH-1Z Viper), evropský Eurocopter Tiger, italský Agusta A129 Mangusta nebo jihoafrický Denel Rooivalk. Čínské, ruské a indické alternativy můžeme s největší pravděpodobnosti vynechat.

Jsou i další možnosti? Armáda ČR může zvolit lehčí víceúčelový typ a jeho bitevní deriváty. V armádních kuloárech je často skloňován typ Eurocopter UH-72 Lakota, který má i svou bitevní variantu AAS-72X. V neprospěch vrtulníku ale hraje skutečnost, že bitevní varianta je ve vývoji.

Dále jde například o americký vrtulník Bell OH-58 Kiowa, resp jeho nejnovější verzi OH-58F Kiowa Warrior. Výhodou amerického vrtulníku, i jeho bojové verze, je jeho široká prověřenost v ostrých bojových podmínkách.

Výše je zatím náčrt některých cest, po kterých se Armáda ČR může vydat. Podle ministra Stropnického dojde k rozhodnuti o typu vrtulníku během dvou až tři týdnů.

Zdroj: Army.cz

Nahlásit chybu v článku


Související články

České letectvo má nový „prezidentský" vrtulník

Jeden ze salonních vrtulníků Mi-8S pro přepravu ústavních činitelů ze stavu 24. základny dopravního ...

GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Slovensko zvažuje nákup vrtulníků UH-60 Black Hawk

Slovensko, podobně jako Česká republika, řeší modernizaci svého vrtulníkového letectva. Slovensko ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Left
    17:32 15.02.2015

    To petres: Viper je samozřejmě někde jinde, než Mi-24/35, ale případných 8 kusů je zatraceně málo. Vemte si, že nikdy nejsou dostupné všechny stroje kvůli různým údržbám atd. Tudíž ...Zobrazit celý příspěvek

    To petres: Viper je samozřejmě někde jinde, než Mi-24/35, ale případných 8 kusů je zatraceně málo. Vemte si, že nikdy nejsou dostupné všechny stroje kvůli různým údržbám atd. Tudíž je možné, že v jeden moment může být k dispozici třeba jen 5-6 strojů... Stejně tak se nikdy nevzlétá se vším, ale musí existovat nějaká záloha (např. jako u stíhacích letounů).
    K počtům Mi-24/35:
    2008-38
    2011-25
    2015-17 (některé z nich už jsou jen trvale uzemněné)

    Je tedy otázka, s jakým počtem chceme skončit.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    16:53 15.02.2015

    Pokud by nákup byl skutečně mix AH/UH-1, tak si myslím, že nelze dávat automaticky rovnítko 1 ks AH-1Z za 1 ks Mi-24/35 . Prostě proto, že AH-1Z je kvalitativně vyšší úroveň. ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by nákup byl skutečně mix AH/UH-1, tak si myslím, že nelze dávat automaticky rovnítko 1 ks AH-1Z za 1 ks Mi-24/35 . Prostě proto, že AH-1Z je kvalitativně vyšší úroveň. Pokud by to byl mix dejme tomu 8/8, tak snad by 8 ks AH-1Z byla dostatečná náhrada na zachování původních schopností, nehledě k možnosti vyzbrojení i strojů UH-1Y.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    16:26 15.02.2015

    To Helioss: Není to jen v článku, ale sám Stropnický to přesně takto řekl během tiskové konference, ze které tento článek vychází. Na druhou stranu je možná lepší vše důkladně ...Zobrazit celý příspěvek

    To Helioss: Není to jen v článku, ale sám Stropnický to přesně takto řekl během tiskové konference, ze které tento článek vychází. Na druhou stranu je možná lepší vše důkladně prodiskutovat, než potom ono definitivní rozhodnutí měnit, rušit a znovu vyhlašovat výběrové řízení atd.

    Ještě jedna poznámka k počtům. Kdyby se nakupily AH-1Z Viper napůl s UH-1Y Venom, tak by ty počty byly opravdu velmi smutné. V případě nákupu 12 strojů by šlo jen o 6 Viperů a v případě 18 strojů o 9, což není o moc lepší. Podle mě je jediná smysluplná nakoupit jen Vipery, pokud uvažujeme o počtech mezi 12-18 kusy. UH-1Y nebo jiný obdobný stroj lze přeci pořídit později, ten tolik nespěchá. Kdyby se nakoupily právě Venomy místo Viperů, tak by vznikla díra mezi Mi-24/35 a novým bitevním vrtulníkem. Když se pořídí Vipery, tak se dá alespoň plynule navázat. Proto tedy AH-1Z Viper držím palce :)Skrýt celý příspěvek

  • Helioss
    13:00 15.02.2015

    Zajímalo by mně, jak to vypadá s tím rozhodnutím, zda budou bitevních vrtulníky anebo jestli budou víceúčelové. V článku je že mnělo padnout rozhodnutí v rozmezí 2-3 týdnů, měsíc ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímalo by mně, jak to vypadá s tím rozhodnutím, zda budou bitevních vrtulníky anebo jestli budou víceúčelové.
    V článku je že mnělo padnout rozhodnutí v rozmezí 2-3 týdnů, měsíc pryč a zatím je ticho.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    02:28 15.02.2015

    "Ale o čem se nejvíce mluví, je supercobra ve variantě Z . Buď všechny a nebo napůl s UHčkama. " Tak to mám osobně radost. Podle mě je to nejlepší možnost - samozřejmě záleží, ...Zobrazit celý příspěvek

    "Ale o čem se nejvíce mluví, je supercobra ve variantě Z . Buď všechny a nebo napůl s UHčkama. "
    Tak to mám osobně radost. Podle mě je to nejlepší možnost - samozřejmě záleží, jaká by byla nabídka, ale doufám, že Amíci chápou, že mají šanci a dají slušnou nabídku.
    Jak už tady ostatní správně řekli, tak AH-1Z je Viper , Super Cobra je předchůdce. Viper byl uveden teprve nedávno, v roce 2010. S výrobou se tedy počítá daleko za rok 2020.

    Ještě jednou děkuji TF_HU za fundované komentáře a trpělivost s některými diskutujícími :)Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    00:12 15.02.2015

    Jojo, pane Kazd, odborníky co chtěli armádu řídit jako firmu jsem už viděl. Kde je jím konec? Jejich manažerské schopnosti přivedly armádu tam kde je. Můžeme za čít těmi Sokoly, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jojo, pane Kazd, odborníky co chtěli armádu řídit jako firmu jsem už viděl. Kde je jím konec? Jejich manažerské schopnosti přivedly armádu tam kde je. Můžeme za čít těmi Sokoly, 159, pronájmem služeb a podobně.

    Sokol nic neumí? A co by měl umět, plavat? Vojáci s ním letí, ikdyž civilové s Belly sedí na zemi.

    Mícháte jabka a hrušky, kdo létá kolem Kbel...Sokoly, nebo Mi 17 dopravního letectva? Odborníky jako vás potřebujeme, dejte si přihlášku do výběrového řízení na MO ČR. Dostanete tak šanci, realizovat ty své chytré představy co zde plácáte.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    21:31 12.02.2015

    Je to smutné, ale v kontextu toho co jsem zde uváděl. Vyhodí se víc než půl miliardy za staré křápy pro kvazi SAR a LZS. Policie stejnou práci dělá s Bellama a EC za poloviční ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to smutné, ale v kontextu toho co jsem zde uváděl.
    Vyhodí se víc než půl miliardy za staré křápy pro kvazi SAR a LZS.
    Policie stejnou práci dělá s Bellama a EC za poloviční ceny.
    Soukromíci dtto.
    Když se cena sokolů přepočítá přes výměnu MIG 29 + současná generálka jsou to nejdražší vrtulníky v galaxii.
    Navíc nic neumí - v boji k ničemu, LZS nekonkurenceschopné.
    Ještě někdo může psát že AČR dělá LZS levněj. Jak asi, když armáda je jen na odpisech 2X dražší?

    Jediné co si dovedu představit je, že se AČR zbaví všech nemodernizovaných 17 dá je amíkům a budeme mít jen sokoly a nové americké stroje.
    Jinak už je to k pláči. Aspoň vidíte, že jediná cesta je prostě manažersky říct tohle AČR dělat nebude a basta (LZS), protože jinak se vždy vynoří plno "své zájmy hájících důstojníků", kteří budou prosazovat takové vyhazování peněz.
    Mě by se také líbilo sedět v Praze, lítat nad Kbely kolečka, žádné riziko ostrého nasazení, pak hezky do civilu a výsluhy...Skrýt celý příspěvek

  • petres
    13:01 12.02.2015

    Aktualizace zprávy o Sokolech: http://zpravy.e15.cz/domaci/po... Tak mám dojem, že v přístupu k prostředkům ...Zobrazit celý příspěvek

    Aktualizace zprávy o Sokolech:
    http://zpravy.e15.cz/domaci/po...

    Tak mám dojem, že v přístupu k prostředkům pro armádu zůstává vše při starém.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    16:55 07.02.2015

    Poslední zpráva, co jsem zaregistroval ohledně vrtulníků AČR, je že se zmodernizují další 4 Sokoly (ke 2 údajně již zmodernizovaným) za 520 mil. Kč. Takže nový typ skutečně nemusí ...Zobrazit celý příspěvek

    Poslední zpráva, co jsem zaregistroval ohledně vrtulníků AČR, je že se zmodernizují další 4 Sokoly (ke 2 údajně již zmodernizovaným) za 520 mil. Kč. Takže nový typ skutečně nemusí splňovat i požadavky LZS.

    A zajímavost z Maďarska - plánuje nákup až třiceti nových víceúčelových vrtulníků za odhadovanou cenu kolem 626 milionů dolarů.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    17:26 03.02.2015

    AH1Z=VIPER

    AH1Z=VIPER

  • CerVus
    06:40 03.02.2015

    Tak to jo. Má chyba. Měl jsem za to že Z serie je ta pred vipery.

    Tak to jo. Má chyba. Měl jsem za to že Z serie je ta pred vipery.

  • TF_HU
    01:10 03.02.2015

    CerVus...odkud čerpáte takové info? Dívám se do prezentace a UH1 linka pojede do 2018, kdy dodají poslední kus zálohám a AH1Z do roku 2022 kdy dodají poslední Z US Marines. ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus...odkud čerpáte takové info? Dívám se do prezentace a UH1 linka pojede do 2018, kdy dodají poslední kus zálohám a AH1Z do roku 2022 kdy dodají poslední Z US Marines. ...výrobní kapacita je tam i dál, asi podle zákazníků a jejich možným objednávkám.

    http://www.ainonline.com/aviat... Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    00:20 03.02.2015

    Hmm Z se uz nevyrabi, takze to budou kusy z druhe ruky.

    Hmm Z se uz nevyrabi, takze to budou kusy z druhe ruky.

  • petres
    22:04 02.02.2015

    I když jsem příznivcem AH/UH, bude se nějak řešit případná potřeba ( a je vůbec tato potřeba) menšího stroje? Jak tu již v diskuzi padlo pro přepravu menšího počtu vojáků či ...Zobrazit celý příspěvek

    I když jsem příznivcem AH/UH, bude se nějak řešit případná potřeba ( a je vůbec tato potřeba) menšího stroje? Jak tu již v diskuzi padlo pro přepravu menšího počtu vojáků či materiálu je Mi171 zbytečně velký autobus, UH-1 dejme tomu dodávka (nebude i ten zbytečně velký?), je u naší armády potřeba "osobního automobilu" dejme tomu kategorie LUH-72?Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    21:55 02.02.2015

    Výběr se jistě nemění...mění se nabídky, prezentace :-)

    Výběr se jistě nemění...mění se nabídky, prezentace :-)

  • HibbsCZ
    20:08 02.02.2015

    Mám známého u bitevní letky a ten mě sdělil, že poslední dobou se výběr typu mění každý týden. Ale o čem se nejvíce mluví, je supercobra ve variantě Z . Buď všechny a nebo napůl s ...Zobrazit celý příspěvek

    Mám známého u bitevní letky a ten mě sdělil, že poslední dobou se výběr typu mění každý týden. Ale o čem se nejvíce mluví, je supercobra ve variantě Z . Buď všechny a nebo napůl s UHčkama. Tuto variantu (AH-1Z)by bral i létající personál. Tak uvidíme, jak ti nahoře to rozhodnou.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    19:07 02.02.2015

    CerVus...no, nejsem pilot, jen štábní krysa. Ale bohužel role bitevního vrtulníku je jeho role a letadlem to nenahradíte. Výdrž ve vzduchu má 24 dvě hodiny, kolik ozbrojená ALCA, ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus...no, nejsem pilot, jen štábní krysa. Ale bohužel role bitevního vrtulníku je jeho role a letadlem to nenahradíte. Výdrž ve vzduchu má 24 dvě hodiny, kolik ozbrojená ALCA, kolik poveze munice. Jeden MANPAD a ALCA je vyřízená, vrtulník má šanci při přízemním letu...

    Role letadel a vrtulníků jsou rozdílné...Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:10 02.02.2015

    Jistě, že to jsou teoretické závěry. Do jisté míry může Alca v roli podpory suplovat 24. Nemůže se měřit s moderními vrtulníky, ale díky přesné munici může podporovat pozemní ...Zobrazit celý příspěvek

    Jistě, že to jsou teoretické závěry. Do jisté míry může Alca v roli podpory suplovat 24. Nemůže se měřit s moderními vrtulníky, ale díky přesné munici může podporovat pozemní jednotky z větší výšky a tím technologicky smaže rozdíl se zastaralým mi24.
    S tím by s muselo kompletně předělat operační nasazení. LOH/LAH by cíl lokalizoval a letadla by zakročila. Přesně jak se to dělalo ve Vietnamu. Byla by ale ztracena možnost útoků z boku kterou mají čistě bojové stroje.

    Tohle jednoduše stojí za zvážení. Přijít o jednu vlastnost a díky úspoře získat v jiných oblastech armády. Ty poslední Cobry nám amíci stejně neprodají a jak už tu bylo párkrát zmíněno a129 je minimálně pancéřovaná. Zbylé bitevní vrtulníky jsou pro nás moc drahé. Pokud by jsme zrušili problematické Alky mohli bychom si snad dovolit živit bitevní vrtulníky, ale to by se zas logicky ozvali ti co slouží tam.

    To vypuštění transportních schopností vidím jednoduše v ceně. Taková aw139m stojí jednoduše mnohem víc než aw109 (potažmo konkurenční Lakota). Dolet u nás nehraje roli, takže největší rozdíl bude v možnosti dodatečné zátěže. Elektronickou a zbraňovou výbavu mají obdobnou.

    Jinak Indové mají také zajímavý kousek za rozumnou cenu: HAL Rudra http://www.makhol.com/wp-conte... Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    17:14 02.02.2015

    CerVus...můžete mi vysvětlit, jak bz se ALCA pletly s bitevníky? To je teoretický či praktický argument? Když vypustím transportní schopnost, zůstane mi jen bitevní a nemá cenu ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus...můžete mi vysvětlit, jak bz se ALCA pletly s bitevníky? To je teoretický či praktický argument? Když vypustím transportní schopnost, zůstane mi jen bitevní a nemá cenu pořizovat víceúčelový...a tak dál.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:21 02.02.2015

    Teď koukám, že i mnohem bohatší arabské země, které investují nemalé prostředky do armády mají jen pár kusů bitevních vrtulníků, takže začínám být toho názoru, že když už oni ...Zobrazit celý příspěvek

    Teď koukám, že i mnohem bohatší arabské země, které investují nemalé prostředky do armády mají jen pár kusů bitevních vrtulníků, takže začínám být toho názoru, že když už oni nevidí důvod je vlastnit v nějakém rozumném počtu, tak asi ani naše maličká a extrémně podfinancovaná armáda by na nich neměla trvat a nahradit je víceúčelovými stroji. S tím že bych vypustil přepravní kapacity a zaměřil se na čistě bojové možnosti.
    tzn jít stejnou cestou jako Filipíny - AW109 Power nebo LUH (sice více militarizovaná, ale dražší) a za ušetřené peníze zmodernizovat PLŘS. Takhle by se stejně bitevníky přetahovali s Alcami. Když už je máme, tak je adekvátně vyzbrojit.
    Chápu, že se to vrtulníkářům nebude líbit, ale cesta to pro nás je asi nejlepší.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 24