Armáda ČR uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků

Foto: WAH-64D Apache Longbow  britské armády. / Public Domain
WAH-64D Apache Longbow  britské armády. / Public Domain

Během včerejší tiskové konference ministr obrany ČR Martin Stropnický shrnul významné milníky minulého roku a představil priority Ministerstva obrany ČR pro rok současný. Ministr také mluvil o nákupu nových vrtulníků. Armáda v rozporu s dřívějšími prohlášeními vážně uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků.

V současné době slouží ve Vzdušných silách Armády ČR 17 bojových vrtulníků Mi-24V/Mi-35 a 24 dopravních vrtulníků Mi-17/171Š. Na rozdíl od strojů Mi-17, které jsou průběžně modernizovány, se s dalším provozem vrtulníků Mi-24V/Mi-35 nepočítá. Armáda plánuje nahradit vrtulníky Mi-24/35 novými typy.

„Zásadním strategickým rozhodnutím jsou vrtulníky. Pokud je (Mi-24/35 – pozn. redakce) chceme začít, co nejdříve nahrazovat , musíme začít akviziční proces ještě letos. Přesto se dostáváme k období pořizování někdy v závěru roku 2017. Jde o termín, který máme ještě pokrytý vrtulníky Mi-24/35," uvedl na tiskové konferenci ministr Stropnický.

Původně armáda uvažovala o pořízení lehčích víceúčelových vrtulníků. Jde o typy, které lze použít pro dopravní nebo pátrací účely, a v omezené míře také pro bitevní úkoly. Během tiskové konference však ministr Stropnicky uvedl, že ve hře je také nákup bitevních vrtulníků.

„Je třeba doladit strategické rozhodnutí. Nemluvím o výrobci, ale o jaký typ půjde, zda převáží představa víceúčelového vrtulníku nebo bitevního. Dnes jsme o tom měli dlouhou poradu," uvedl ministr Stropnický.

Bitevní vrtulníky jsou velmi efektivní zbraňový systém, který posune schopnosti Armády ČR na novou úroveň. Je zde však problém ceny – nejen samotných vrtulníků, ale také příslušných zbraňových systémů a také ceny za údržbu a provoz vrtulníků.

"Chceme jít cestou menšího počtu víceúčelových vrtulníků," uvedl náčelník Generálního štábu Petr Pavel na jaře minulého roku s odůvodněním, že bojové vrtulníky jsou pro armádu příliš nákladné. "Z hlediska naší armády by prostě pořízení minimálního počtu (bitevních – pozn. redakce) vrtulníků znamenalo, že bychom na to museli obětovat prostředky snad na celé letectvo."

Jednoduše řečeno, pokud nedojde k významnému navýšení rozpočtu armády, není možné o nákupu bitevních vrtulníků uvažovat. V novém bezpečnostním paradigmatu, jak v Evropě, tak na Blízkém východě, i díky součsné politické podpoře armády, je však vůle armádní rozpočet zvyšovat.

Jaká má Armáda ČR možnosti? Z čistě bitevních strojů to je samozřejmě americký Boeing AH-64 Apache, případně nejnovější deriváty vrtulníků AH-1 Cobra (např. AH-1Z Viper), evropský Eurocopter Tiger, italský Agusta A129 Mangusta nebo jihoafrický Denel Rooivalk. Čínské, ruské a indické alternativy můžeme s největší pravděpodobnosti vynechat.

Jsou i další možnosti? Armáda ČR může zvolit lehčí víceúčelový typ a jeho bitevní deriváty. V armádních kuloárech je často skloňován typ Eurocopter UH-72 Lakota, který má i svou bitevní variantu AAS-72X. V neprospěch vrtulníku ale hraje skutečnost, že bitevní varianta je ve vývoji.

Dále jde například o americký vrtulník Bell OH-58 Kiowa, resp jeho nejnovější verzi OH-58F Kiowa Warrior. Výhodou amerického vrtulníku, i jeho bojové verze, je jeho široká prověřenost v ostrých bojových podmínkách.

Výše je zatím náčrt některých cest, po kterých se Armáda ČR může vydat. Podle ministra Stropnického dojde k rozhodnuti o typu vrtulníku během dvou až tři týdnů.

Zdroj: Army.cz

Nahlásit chybu v článku


Související články

České letectvo má nový „prezidentský" vrtulník

Jeden ze salonních vrtulníků Mi-8S pro přepravu ústavních činitelů ze stavu 24. základny dopravního ...

GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Slovensko zvažuje nákup vrtulníků UH-60 Black Hawk

Slovensko, podobně jako Česká republika, řeší modernizaci svého vrtulníkového letectva. Slovensko ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • TF_HU
    18:57 19.01.2015

    Ilovedaring...jo, já to vidím tunelově, ale popsal jste to co říkám...

    Ilovedaring...jo, já to vidím tunelově, ale popsal jste to co říkám...

  • semtam
    18:54 19.01.2015

    CerVus OK, ale kdyby jsme si koncepci upravili tak, že první ústava a pak aliance a chceme dostát svým závazkům, tak by politici měli "povinnost" držet armádní rozpočet aby se ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus

    OK, ale kdyby jsme si koncepci upravili tak, že první ústava a pak aliance a chceme dostát svým závazkům, tak by politici měli "povinnost" držet armádní rozpočet aby se dostávalo na všechno. Tudíž by stačili ty doporučená 2 % HDP.
    Nyní, si tohle začínají uvědomovat a uvidíme, zda to přinese ovoce.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    18:52 19.01.2015

    Left...už dlouho neprovozujeme všechny 24, které máme..

    Left...už dlouho neprovozujeme všechny 24, které máme..

  • Helioss
    18:52 19.01.2015

    Možná by nebylo špatné, dopsat k jednotlivým typům vrtulníkům z článku, aspoň přibližné pořizovací ceny. Vím že čím je vetší množství tak klesá cena, ale aspoň odhad by se hodil.

    Možná by nebylo špatné, dopsat k jednotlivým typům vrtulníkům z článku, aspoň přibližné pořizovací ceny. Vím že čím je vetší množství tak klesá cena, ale aspoň odhad by se hodil.

  • ILoveDaring
    18:51 19.01.2015

    Je pravda, že pan TF_HU vidí vše trochu moc tunýlkem. Co se týče ozbrojených transportních letounů, je vidět, že 27% lidí na AN o tom nic neví (aspoň se můžu utěšovat, že 60% má ...Zobrazit celý příspěvek

    Je pravda, že pan TF_HU vidí vše trochu moc tunýlkem.

    Co se týče ozbrojených transportních letounů, je vidět, že 27% lidí na AN o tom nic neví (aspoň se můžu utěšovat, že 60% má rozum), vždy když se někdo pokoušel využít transportní vrtulníky k podpoře pozemních vojsk dopadlo to katastrofálně, první se o to pokusily amící ve Vietnamu a radši rychle vyvinuli kobru, pak se o to pokusily rusáci v Afghánistánu a velmi rychle přešli na Mi-24, pak se o to američani z euforie z nových Blackhawků pokusily v Mogadišu a dopadlo to katastrofálně. Co se týče Little birdů, tak ty sice v Mogadišu nepadaly, ale zase nijak moc nepomohli protože jim brzo došla munice a nemohli nízko nad zem, protože je ohrožovala palba ručních zbraní.

    Řešení jsou dvě, buď začnem dávat rozumná peníze na Obranu (stačí i 1,5% na 2% všichni kašlou) a najde se těch 400mil USD (asi 8mld. kč) na 12 Apache, nebo se toho úplně vzdáme a necháme to na nějakém spojenci a sami třeba zvýšíme počet stíhaček na 18, nic mezitím neexistuje, vyzbrojení transportérů je k ničemu a lehký vrtulníky nic neuměj. Jen tak mě napadá nešlo by vzít pár peněz z evropskejch fondů, co se za ně stavěj rozhledny i v údolí a dát to na obranu, nebo by to pacifistické a dementní EU zasahovalo do jejího stupidního plánu demilitarizace evropy a doufat, že ti ostatní budou hodní a budou dodržovat mezinárodní smlouvy.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    18:49 19.01.2015

    TF_HU Nechci se v tomhle s Vámi přít, ale tak jednotný hlas z aliance není slyšet. protože ten bod 5 opravdu není všespásný. Jeden norský generál sám prohlásil, že v případě ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU

    Nechci se v tomhle s Vámi přít, ale tak jednotný hlas z aliance není slyšet. protože ten bod 5 opravdu není všespásný. Jeden norský generál sám prohlásil, že v případě ohrožení Norska se nemůže Norsko spoléhat výhradně na NATO. Je to logické, určitě si sám dokážete představit nasazení portugalské armády v Norsku. S tamější armádou nebude ochota Portugalců na stejné úrovni obrany území. To žádný papír nezmění. I státy, jaký berou svoji bezpečnost zodpovědně jako je Polsko nespoléhají jako my při obraně jen na NATO.
    Čecháčkovstvím, bych spíš nazval to neustálé shlížení k alianci. Ne tak, ani v armádě, ale spíš v široké veřejnosti a hlavně v politice.

    Ano, NATO kritizovalo i 2% HDP, ale nekritizovalo to číslo jen tak pro nic za nic. Kritizovalo to, že kvůli poloviční hodnotám HDP je stav armád NATO jaký je.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:38 19.01.2015

    semtam: Když budeme rozpouštět peníze rovnoměrně do celé armády, tak jednotky které alianci nabízíme začnou mít problémy vůbec dostát svým závazkům v rámci daných uskupení. A ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: Když budeme rozpouštět peníze rovnoměrně do celé armády, tak jednotky které alianci nabízíme začnou mít problémy vůbec dostát svým závazkům v rámci daných uskupení. A přeci nemůžeme být členem, který se jen veze, primárně se soustředí na své území a co se děje v okolí ho nebude zajímat.
    Left: mám za to, že je to kvůli stabilitě na nezpevněných plochách. Kolo se může zabořit do země, ližina rozloží váhu lépe. Zase ale klade vyšší odpor za letu.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    18:34 19.01.2015

    Semtam...protože já od počátku mluvím o Doktríně...proto ta aliance, ne o bílé knize. Bílá kniha je trochu něco jiného. To je jen odraz Strategie a Koncepce na zdrojový rámec. ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam...protože já od počátku mluvím o Doktríně...proto ta aliance, ne o bílé knize. Bílá kniha je trochu něco jiného. To je jen odraz Strategie a Koncepce na zdrojový rámec. Právě naopak, soustředění na Alianci je stále stejné, aliance je silná tak, jak její nejslabší článek. To v jakém je AČR stavu, velikost jedné divize, není přoblém orientace na Alianci, ale neustálému snižování zdrojového rámce a s tím spojeno opouštění schopností, likvidace posádek atd.

    Já nebudu zpochybňovat smlouvu s Aliancí a 5 čl WS, vím co se tam píše...to je neprofesionální, nedělá to žádný alianční voják a nevieím důvod, proč bych měl já. Žohle je klasické čecháčkovství, uvědomte si, že pokud k tomu budeme přistupovat tak jak podsouváte...nakonec to tak i dopadne.

    Ne, NATO nekritizuje žádnou naší cestu...alianci je šumák (nebrat doslova) jak vypadá armáda, do aliance nevyčleňujeme celou armádu, do aliance vyčleňujeme nějaký prvek. Pokud čtete bílou knihu, strategii musíte to vědět. Aliance kritizuje pouze nedodržení závazku 2% HDP.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    18:33 19.01.2015

    Rozdíl je v tom, že Mi-35 byly zaplaceny v rámci deblokace Ruského dluhu, takže za historické pohledávky. Navíc vezměte v úvahu, že Mi-24 jsou provozovány u nás desítky let. S ...Zobrazit celý příspěvek

    Rozdíl je v tom, že Mi-35 byly zaplaceny v rámci deblokace Ruského dluhu, takže za historické pohledávky. Navíc vezměte v úvahu, že Mi-24 jsou provozovány u nás desítky let. S koupí nových vrtulníků se bude kupovat vše znovu.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    18:29 19.01.2015

    Jen krátká poznámka přímo k tématu. Hlavním argumentem odpůrců nákupu nových bitevních vrtulníků jsou vysoké náklady. Upřímně řečeno ale nechápu, jak je možné, že současné ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen krátká poznámka přímo k tématu.
    Hlavním argumentem odpůrců nákupu nových bitevních vrtulníků jsou vysoké náklady.
    Upřímně řečeno ale nechápu, jak je možné, že současné mi24/35 jsme schopni provozovat, ale v případě nových strojů např. typu AH-1Z Viper bychom toho schopni nebyli. Jde-li právě o Vipera, tak ten je relativně "levný" na provoz v porovnání s jinými většími, ale i srovnatelnými, bitevními vrtulníky.

    Plus bych měl jednu praktickou otázku - jaký je funkční rozdíl mezi kolovým podvozkem (většina bitevních a transportních vrtulníky) a "ližinami" jako má právě zmiňovaný Viper.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    18:20 19.01.2015

    TF_HU Proč vše berete jako oponentůru? Sám jste napsal, že bílou knihu už v době vzniku, považujete za mrtvou. Chtěl jsem říci, což jste i uhodl, že v knize by měl být kladen ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU

    Proč vše berete jako oponentůru? Sám jste napsal, že bílou knihu už v době vzniku, považujete za mrtvou. Chtěl jsem říci, což jste i uhodl, že v knize by měl být kladen větší důraz na ústavu než na alianci. To, že s tím nesouhlasíte jsem nemohl vědět... Tím ale neříkám, že na alianci máme kašlat!

    Doposud bylo praxe taková, že jsme se soustředili jen na NATO a dovedlo nás to do situace v které se AČR nachází. I NATO naší cestu kritizuje...

    A pokud znáte všelijaké dokumenty, tak určitě víte, že NATO nemá striktní povinnost nás v ohrožení bránit.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    18:14 19.01.2015

    Maximus...vztáhl jsem to na sebe, protože nemám rád paušální hodnocení. Kterého jste se tam dopustil. Na svém příkladu a příkladu této diskuze jsem vám chtěl ukázat, že to bývá ...Zobrazit celý příspěvek

    Maximus...vztáhl jsem to na sebe, protože nemám rád paušální hodnocení. Kterého jste se tam dopustil. Na svém příkladu a příkladu této diskuze jsem vám chtěl ukázat, že to bývá dost často naopak. Důkazem může být vedlejší diskuze o zgenerálkovaném vrtulníku Mi8S...ostatně, to byl důvod proč jsem se rozhodl přispět sem. Odsuzování něčeho aniž by někdo věděl co odsuzuje...takže byl to jen příklad, že v armádě nejsme všichni zkostnatělí páprdové, ale stejně jako vy sledujeme trendy, přestože musíme dělat s technikou která zaostává cca o dvě generace...Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    18:10 19.01.2015

    Luky...tak se mi zdá, že za slova neustále chytáte sám...opět jste vytáhl další dvě reakce ;-) Když mi někdo napíše, že jsme závislý a druhý je nezávislý...nebo něco v tom duchu, ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky...tak se mi zdá, že za slova neustále chytáte sám...opět jste vytáhl další dvě reakce ;-) Když mi někdo napíše, že jsme závislý a druhý je nezávislý...nebo něco v tom duchu, musím prostě poukázat, že z takového argumentu nelze vycházet...

    A komentář o AC130? Nezlobte se na mě, jestli někdo srovná vrtulník s letadlem...tímto způsobem, opět zareaguji. Minimálně dotazem, zda to autor myslel vážně...takové srovnání.

    Myslím, že debata postrádá argumenty a stává se jen honěním trika. V tom vám a ani druhým nebudu asistovat.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    18:06 19.01.2015

    Semtam...omlouvám se, ale ústava se na doktrínu vztahuje asi tak jak jsem napsal, to je vše. Nic konkrétního. Osobně jsem tento váš argument bral jako oponentůru pro můj argument o ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam...omlouvám se, ale ústava se na doktrínu vztahuje asi tak jak jsem napsal, to je vše. Nic konkrétního. Osobně jsem tento váš argument bral jako oponentůru pro můj argument o Alianci...něco v tom smyslu, že národní by měla mít přednost, před alianční. Můžete mi najít odkaz v doktríně, který přesahuje to co jsem napsal, povinnost všech občanů a suverenitu...když ne, beru to jen jako snahu oponovat za každou cenu. Díky.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    17:48 19.01.2015

    Problémem je to, že v AČR je problém se dostat k relevantním datům i ve věcech, které jdou v zahraničí běžně oficiálně dohledat. MO, které bylo dlouho pod vlivem velice podivných ...Zobrazit celý příspěvek

    Problémem je to, že v AČR je problém se dostat k relevantním datům i ve věcech, které jdou v zahraničí běžně oficiálně dohledat. MO, které bylo dlouho pod vlivem velice podivných "pastýřů" zanedbalo zasadní věc a tou je komunikace s odbornou i laickou veřejností, která by dokázala vysvětlit a patřičně podložit svá rozhodnutí. Pak se veřejnost dozvídá z médií jak bylo to, to, to a zase to předražené, koupené zbytečně či ve špatné kvalitě.

    Občané tu nejsou od toho, aby vystavli bianco šek armádě a zejména různým lobbistickým skupinám zastupující vojenskoprůmyslové komplexy či podniky, Pokud armáda a potažmo MO bude trpělivě tyto akvizice vysvětlovat občanům (zejména těm aktivně se zajímajícím), tj. daňovým poplatníkům a bude schopná doložit, že nákup byl realizován jen na základě odborných analýz zohledńující nejen cenu, ale také skutečné potřeby AČR, technicko taktická data, provozní náklady, geopolitické souvislosti, etc. a to vše při minimalizaci vlivu lobbistů, tak lidem, resp. politikům přestane vadit držet rozpočet na obranu u požadovaných 2% HDP i když Vladimíra Vladimiroviče přejdou chutě na reinkarnaci SSSR a lidi začnou strašit zase jiné věci.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    17:42 19.01.2015

    KOLT Snad přesně o tomhle já mluvím, jednou jsem zde napsal, že AČR by se měla vyzbrojovat dle důležitosti, protože politici a ministři jsou velmi nespolehliví. Můžeme mít ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Snad přesně o tomhle já mluvím, jednou jsem zde napsal, že AČR by se měla vyzbrojovat dle důležitosti, protože politici a ministři jsou velmi nespolehliví. Můžeme mít jednoho dobrého ministra a vzápětí příde další, jaký vše pošle do kytek. Vše se samozřejmě odvíjí od rozpočtu kolik onen ministr dokáže utrhnout. I když samotnému NATO zavázky víceméně plníme (v papírech neležim, ale myslím, že v tom není zásadní problém). Tak i NATO kritizuje mnohé země (včetně nás) za lhostejnost vůči armádě. Chci proto opět říct, že armáda by si měla stanovit prioritní výzbroj a poté ji zavádět. V realitě ČR je vše nejisté. Může se stát, pokud pořídíme bitevníky, že v budoucnu nebude na PVO či dělostřelectvo. BVP-2 se může užívat doaleluja, pokud tomu neupadne motor. Vzhledem k jeho konstrukci, je nenahrazení riskováním životů vojáků v boji.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    17:17 19.01.2015

    To TH_HU: Nechápu proč si to vztahujete na sebe, snad jsem to napsal dostatečně jasně, že si to nemyslím, ale neznám vás osobně, takže nemohu něco tvrdit 100%. Můj "povzdech" se ...Zobrazit celý příspěvek

    To TH_HU: Nechápu proč si to vztahujete na sebe, snad jsem to napsal dostatečně jasně, že si to nemyslím, ale neznám vás osobně, takže nemohu něco tvrdit 100%.

    Můj "povzdech" se týkal, jak jsem snad jasně napsal menšiny a vycházím ze zkušeností kamarádů - odborníků z civilního sektoru i profesionálních vojáků. Když slyším historky o jednom nejmenovaném generálovi "Já chci CASY a tak to bude". či podobně, tak se mě to jako daňového poplatníka, člověka,který se o armádní věci se aktivně zajímá 25 let, - odborná naše i zaraniční literatura, vojenská skripta a příručky, odborné přednášky a přátelské vazby na vojáky a odborníky v ČR, SR i RF (takže na takové srandy jako je IDET nechodím rozhodně ve dny určené pro veřejnost) a naší armády i vojáků v ní si velmi váží, tak ho tyto informace zevnitř maximálně "sejří". Chápu, že špinvé prádlo se nepere na veřejnosti, ale tvrdit že všichni na GŠ jsou na slovo vzatí odborníci překypující invencí i rozhledem a z hlediska vlivu lobbistů čistí, tak tomu může věřit jenom "slepý, hluchý a němý".

    Co se týká mne, tak zrovna vrtulníková taktika nebylo nikdy moc velké hobby, ale komplexní pohled na věc podložený odbornou literaturou českou a zahraniční a i díky informacím od blízce zainteresovaných lidí mi snad dovoluje mít pochyby nad některými úvahami a koncepcemi AČR, které jak se nakonec stejnak ukázaly být špatné či minimálně "nepřesné".Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:14 19.01.2015

    semtam: právě že jsme schopni dostát slibům vůči NATO. Přihlásili jsme se jen do určitých oblastí, které jsou prioritou i co se vyzbrojování týče. NATO po nás nechce PVO nebo tanky ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: právě že jsme schopni dostát slibům vůči NATO. Přihlásili jsme se jen do určitých oblastí, které jsou prioritou i co se vyzbrojování týče. NATO po nás nechce PVO nebo tanky proto mají jen malou prioritu.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:13 19.01.2015

    TF_HU: Respekt! Hlavně za trpělivost. RiMr71 & Co.: Souhlas! Vážně mě fascinuje, jak tady furt dokola padají řeči o nekoncepčnosti atd., ačkoliv TF_HU už několikrát napsal, že ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: Respekt! Hlavně za trpělivost.
    RiMr71 & Co.: Souhlas!

    Vážně mě fascinuje, jak tady furt dokola padají řeči o nekoncepčnosti atd., ačkoliv TF_HU už několikrát napsal, že se vypracovala hromada variant, původně se některá z nich zvolila, po změně situace se přemýšlí, zda nezvolit jinou.

    Ohledně potřeb jiných složek: Ano, v AČR je spousta techniky, která potřebuje akutní výměnu, často už bylo pozdě před několika lety. To ale neznamená, že když teď koupíme bitevní vrtulníky, je to nutně strategicky špatně. K zhodnocení takové věci bychom museli znát spoustu informací, které nejsou veřejné. Kupříkladu vědět, zda jsme nedostali "nabídku, která se neodmítá". Kolik peněz a z jaké rozpočtové kapitoly MO či ČR bude na danou akci vyčleněno, atd. Je klidně možné, že se uvažuje o pořízení bitevních vrtulníků, protože by na ně byly teď peníze, přičemž další rok se plánuje modernizace PVO, která bude sakra nákladná, takže letos by na ni prostě stejně nebylo dost peněz. Tohle nevíme, takže těžko můžeme relevantně zhodnotit situaci.

    Mmchd, stejně dobře bychom mohli napsat, že je nesmysl pořizovat další Pandury pro 4. brigádu, když 7. jezdí šrotem jménem BVP-2 a dělostřelectvo má předpotopní výzbroj a je bez raketometů. Dvacet let se kašlalo na modernizaci armády, s výjimkou několika (často sporných) projektů, nemůžeme tedy čekat, že vše půjde hned. Notabene, pokud si objednáme vrtulníky letos, první dostaneme pravděpodobně příští rok, kompletní operační způsobilosti pak dosáhneme v lepším případě v roce 2018. Plánovat se prostě musí dopředu. A z více zdrojů z AČR mám dojem, že se to v ní mnohdy děje mnohem lépe, než jak to vnímá veřejnost. Není vinou vojáků (tedy až na některé výjimky, raději nejmenovat), že pak přijde politik a zachová se přesně tak, jak psal RiMr71.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:11 19.01.2015

    ...TF_HU je možná odborník ve svém oboru, ale hned mohu říci jednu věc - sice nemá rád, když ho někdo chytá za slovo, ale sám to dělá neustále. Viz i jeho odpověď na můj příspěvek ...Zobrazit celý příspěvek

    ...TF_HU je možná odborník ve svém oboru, ale hned mohu říci jednu věc - sice nemá rád, když ho někdo chytá za slovo, ale sám to dělá neustále. Viz i jeho odpověď na můj příspěvek o dodávkách munice hned z kraje konfliktu - něco v tom smyslu, že nezávislé jsou jen USA, Rusko a Čína. Něco podobného jsem přece vůbec neřekl, tam můj komentář vůbec nesměřoval. To samé u záseku s AC -130 a mohu pokračovat do aleluja.
    Jinak jsem ale samozřejmě moc rád, že tu takového přispěvovatele máme.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 8 z 24