Armáda ČR uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků

Foto: WAH-64D Apache Longbow  britské armády. / Public Domain
WAH-64D Apache Longbow  britské armády. / Public Domain

Během včerejší tiskové konference ministr obrany ČR Martin Stropnický shrnul významné milníky minulého roku a představil priority Ministerstva obrany ČR pro rok současný. Ministr také mluvil o nákupu nových vrtulníků. Armáda v rozporu s dřívějšími prohlášeními vážně uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků.

V současné době slouží ve Vzdušných silách Armády ČR 17 bojových vrtulníků Mi-24V/Mi-35 a 24 dopravních vrtulníků Mi-17/171Š. Na rozdíl od strojů Mi-17, které jsou průběžně modernizovány, se s dalším provozem vrtulníků Mi-24V/Mi-35 nepočítá. Armáda plánuje nahradit vrtulníky Mi-24/35 novými typy.

„Zásadním strategickým rozhodnutím jsou vrtulníky. Pokud je (Mi-24/35 – pozn. redakce) chceme začít, co nejdříve nahrazovat , musíme začít akviziční proces ještě letos. Přesto se dostáváme k období pořizování někdy v závěru roku 2017. Jde o termín, který máme ještě pokrytý vrtulníky Mi-24/35," uvedl na tiskové konferenci ministr Stropnický.

Původně armáda uvažovala o pořízení lehčích víceúčelových vrtulníků. Jde o typy, které lze použít pro dopravní nebo pátrací účely, a v omezené míře také pro bitevní úkoly. Během tiskové konference však ministr Stropnicky uvedl, že ve hře je také nákup bitevních vrtulníků.

„Je třeba doladit strategické rozhodnutí. Nemluvím o výrobci, ale o jaký typ půjde, zda převáží představa víceúčelového vrtulníku nebo bitevního. Dnes jsme o tom měli dlouhou poradu," uvedl ministr Stropnický.

Bitevní vrtulníky jsou velmi efektivní zbraňový systém, který posune schopnosti Armády ČR na novou úroveň. Je zde však problém ceny – nejen samotných vrtulníků, ale také příslušných zbraňových systémů a také ceny za údržbu a provoz vrtulníků.

"Chceme jít cestou menšího počtu víceúčelových vrtulníků," uvedl náčelník Generálního štábu Petr Pavel na jaře minulého roku s odůvodněním, že bojové vrtulníky jsou pro armádu příliš nákladné. "Z hlediska naší armády by prostě pořízení minimálního počtu (bitevních – pozn. redakce) vrtulníků znamenalo, že bychom na to museli obětovat prostředky snad na celé letectvo."

Jednoduše řečeno, pokud nedojde k významnému navýšení rozpočtu armády, není možné o nákupu bitevních vrtulníků uvažovat. V novém bezpečnostním paradigmatu, jak v Evropě, tak na Blízkém východě, i díky součsné politické podpoře armády, je však vůle armádní rozpočet zvyšovat.

Jaká má Armáda ČR možnosti? Z čistě bitevních strojů to je samozřejmě americký Boeing AH-64 Apache, případně nejnovější deriváty vrtulníků AH-1 Cobra (např. AH-1Z Viper), evropský Eurocopter Tiger, italský Agusta A129 Mangusta nebo jihoafrický Denel Rooivalk. Čínské, ruské a indické alternativy můžeme s největší pravděpodobnosti vynechat.

Jsou i další možnosti? Armáda ČR může zvolit lehčí víceúčelový typ a jeho bitevní deriváty. V armádních kuloárech je často skloňován typ Eurocopter UH-72 Lakota, který má i svou bitevní variantu AAS-72X. V neprospěch vrtulníku ale hraje skutečnost, že bitevní varianta je ve vývoji.

Dále jde například o americký vrtulník Bell OH-58 Kiowa, resp jeho nejnovější verzi OH-58F Kiowa Warrior. Výhodou amerického vrtulníku, i jeho bojové verze, je jeho široká prověřenost v ostrých bojových podmínkách.

Výše je zatím náčrt některých cest, po kterých se Armáda ČR může vydat. Podle ministra Stropnického dojde k rozhodnuti o typu vrtulníku během dvou až tři týdnů.

Zdroj: Army.cz

Nahlásit chybu v článku


Související články

České letectvo má nový „prezidentský" vrtulník

Jeden ze salonních vrtulníků Mi-8S pro přepravu ústavních činitelů ze stavu 24. základny dopravního ...

GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision ...

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Slovensko zvažuje nákup vrtulníků UH-60 Black Hawk

Slovensko, podobně jako Česká republika, řeší modernizaci svého vrtulníkového letectva. Slovensko ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Maximus
    21:41 31.01.2015

    Omluva - předchozí příspěvek patřil samozřejmě do jiného vlákna. Prosím smazat.

    Omluva - předchozí příspěvek patřil samozřejmě do jiného vlákna. Prosím smazat.

  • Maximus
    21:34 31.01.2015

    Doufám, že OS SR se podaří dojednat se Švédy dostatečně výhodné podmínky na pronájem JAS-39. Gripen je pro státy, které z ekonomických hledisek musí zvažovat, zda si vůbec mohou ...Zobrazit celý příspěvek

    Doufám, že OS SR se podaří dojednat se Švédy dostatečně výhodné podmínky na pronájem JAS-39. Gripen je pro státy, které z ekonomických hledisek musí zvažovat, zda si vůbec mohou dovolit zachovat nadzvukové letectvo, asi nejlepší volba.
    Pokud při výběru letadel jsou z pochopitelných důvodů vyřazeny stroje ruské produkce, tak alternativní nabídky v podobě olétaných F-16 či F-18 mají v podstatě jen smysl v podobě zlepšení vyjednávací pozice se Švédy.
    Praktické zkušenosti z Polska či Kanady s americkými stroji ukazují, že provozní náklady, nároky na množství personálu, logistiku, etc. jsou prostě oproti JAS-39 výrazně větší.
    Dle informací jsou náklady na letovou hodinu Gripenu nižší než u L-159 a to jsou bezesporu nesrovnatelné letadla a samozřejmě v neprospěch Alky, která není výkonově nic jiného, než variace na téma A-4, který v USA vzlétl už v roce 1954.
    Zástupci ze Slovenska by měli konzultovat vyjednávání v ČR a poučit se z chyb české strany.
    V každém případě bude na akvizici supersoniků SR navazovat i nákup PLŘS, což by mohla být příležitost pro společný nákup s ČR, která by měla výhledově doplit zásoby PL raket pro svoje letectvo.
    Zajímavou alternativou by bylo spojit tento nákup s pořízením několika PLRK Spyder, který používá vynikající letecké PLŘS Python 5 a Derby, které patří do portfolia PLŘS certifikovaných pro JAS-39.
    Byla by to zajímavá ekonomická „synergie“, kdy oba typy PLŘS by byly ve výzbroji stíhacích letadel i systémů PVO a zakoupené rakety by mohly být postupně používány na letadlech, kdy počet letových hodin v podvěsu je omezen, ale takto „olétaná“ raketa může být nadále používána po dobu své životnosti u PLRK.
    Navíc baterie Spyderů by mohly plnit roli logistické podpory z hlediska zásobování Gripenů rozptýlených po záložních letištích potřebnými PLŘS.
    AČR i OS SR kromě stíhacího letectva mají ještě větší problém s totální zastaralostí pozemní PVO, takže určitý počet izraelských kompletů Spyder (samozřejmě na podvozkové platformě Tatra) by byl vhodným doplňkem protivzdušné obrany s výše uvedeným „bonusem“.
    Společný hromadný nákup má logicky potenciál v ušetření finančních prostředků v obou zemích, samozřejmě předchozí reálie korupce a klientelismu v obou zemích by měly být varováním, aby si zodpovědné politické a odborné kruhy pohlídali podmínky výběrových řízení.
    JAS-39 by mohl být zajímavým integračním prvkem mezi AČR a OS SR. Vzhledem k dalšímu kolu studené války, historickým zkušenostem našich zemí i dosti nejisté situaci v Evropě (mluvím o geopolitické situaci za 10 či 15 let) by mohla být úzká vojenská – politická – ekonomická spolupráce v regionu střední Evropy odpovědí pro dobu příští.
    Samozřejmě spolupráce obou států nesmí být pouze krycím manévrem pro korupci a kamarádské kšefty posunuté na mezinárodní úroveň. Bylo by to pošlapání slavné společné minulosti, kterou žádný nacionalista nemůže popřít - samostatnost a nezávislost ČSR a vlastně tak i jeho nástupců byla v naprosté většině vybojována společně – od čs. legií v Rusku, čs. jednotek v Británii a SSSR až po „český“ podíl na SNP.Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    08:44 28.01.2015

    Myslím, že pro klasický bitevní vrtulník už není v AČR místo. Pokud bude muset naše armáda bojovat, tak to bude skoro jistě v asymetrickém konfliktu. A to buď na straně výrazné ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že pro klasický bitevní vrtulník už není v AČR místo. Pokud bude muset naše armáda bojovat, tak to bude skoro jistě v asymetrickém konfliktu. A to buď na straně výrazné materiální a početní převahy proti bojůvkám teroristů uprostřed měst nebo naopak povede "partyzánský" způsob boje při obraně našeho území proti technologicky vyspělejšímu a početnějšímu agresorovi. V obou případech by byl vhodnější lehký nosič výzbroje jako je např. AH-6. Proti agresorovi s výraznou převahou se klasický bitevník do boje nedostane, protože bude zničen dříve než k tomu dostane příležitost. Malý stroj jde lépe ukrýt a např. skrytě přesunout do oblasti nasazení v návěsu kamionu. Jeho výzbroj by na něm neměla být závislá, měla by být použitelná i ze země .... např střely z rodiny Spike proti nejmodernějším tankům a CRV7-PG proti cílům lacinějším.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    09:17 27.01.2015

    Lukas: ale oni je mají od 2013 odstavené, navíc jsem nikde nenašel o jakou verzi se jedná. Vzhledem k tomu že je mají od 70tých let a už dost dlouho mají i ah-64 moc nevěřím, že se ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas: ale oni je mají od 2013 odstavené, navíc jsem nikde nenašel o jakou verzi se jedná. Vzhledem k tomu že je mají od 70tých let a už dost dlouho mají i ah-64 moc nevěřím, že se bude jednat o jednu z posledních verzí.
    Navíc to budou stejně překopané stroje jako jejich f16 Sufa, tudíž další modernizace bude značně problematická.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    08:49 27.01.2015

    Izrael ma do sprzedania 38 używanych Ah-1 Cobra...

    Ciekawe za jaką cenę?

    Może warto by było kupić np. 24 maszyny
    12-16 do latania - a reszta na części...

    Izrael ma do sprzedania 38 używanych Ah-1 Cobra...

    Ciekawe za jaką cenę?

    Może warto by było kupić np. 24 maszyny
    12-16 do latania - a reszta na części...

  • TF_HU
    22:19 26.01.2015

    cejkis...ano, má to své negativa a pozitiva. Ovšem je třeba si uvědomit, že to je jen železo, síla SOF je v lidech, v jejich výcviku a schopnostech. Jak jsem řekl, Kbely, LOM, ...Zobrazit celý příspěvek

    cejkis...ano, má to své negativa a pozitiva. Ovšem je třeba si uvědomit, že to je jen železo, síla SOF je v lidech, v jejich výcviku a schopnostech.

    Jak jsem řekl, Kbely, LOM, Pardubice...je na samostatné téma, ale o tom se bavit nechci, to je marná debata.

    Pamatuji si, že když jsme stroje dostávali, šla s tím informace, že kdybychom je dostávali v "dream" konfiguraci...z dluhu bychom dostali tak max jeden kus ;-) proto bylo rozhodnuto modernizovat doma. A protože má LOM oficiální glejt od výrobce, na generálky, zástavby, modernizace...dostalo to přednost, před zahraničními modernizacemi.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    22:49 24.01.2015

    K diskuzi níže na téma Kbely se rád připojím. Již léta považuji Kbely za neperspektivní a ekonomický blábol. LOM považuji za červený hadr. Je to studna do které můžete házet ...Zobrazit celý příspěvek

    K diskuzi níže na téma Kbely se rád připojím. Již léta považuji Kbely za neperspektivní a ekonomický blábol.

    LOM považuji za červený hadr. Je to studna do které můžete házet peníze a lidi z MO.

    Zkoušeli jste si někdy sečíst cenu původních Mi171 vyčíslených v ruském dluhu a ceny za modernizace ? Nevím zda je to k smíchu nebo k pláči. A stavět SOF na bázi stroje, který může protivník uzemnit škrtnutím pera, je rovněž strategické rozhodnutí hodné MO.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:07 23.01.2015

    Kazd... Napsal jsem to jednou, nemám sice tak hluboký manažerský pohled do fungování LOMu, ale z informací, které mám za své úrovně vím o některých "problémech" LOMu, MATC a ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd...

    Napsal jsem to jednou, nemám sice tak hluboký manažerský pohled do fungování LOMu, ale z informací, které mám za své úrovně vím o některých "problémech" LOMu, MATC a dalších. Ovšem, nepřísluší mi to komentovat a rozhodně ne, zde na veřejném fóru a určitě ne, zde kde je to off topic.

    Kdybych mohl udělat manažerskou změnu já, máme letectvo a základny též jinak, kdyby mohl můj soused nebo kolega, též by to bylo jinak.

    Již dnes má LOM zákazníky mimo Armádu, je to asi bída, ale splňuje to tu poznámku co píšete. Jak jsem řekl, o tom bychom se mohli bavit do haleluja...z mého pohledu mibjde jen o to, že se v některých detailech trochu pletete...Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    09:38 23.01.2015

    Počet techniky LOM je prakticky dán vyřazováním z AČR. Při vyřazování máte variantu prodeje, jako se prodávaly vládní Tu 154 - lze hodnotit slovy štěstí v neštěstí. Nebo formu ...Zobrazit celý příspěvek

    Počet techniky LOM je prakticky dán vyřazováním z AČR.
    Při vyřazování máte variantu prodeje, jako se prodávaly vládní Tu 154 - lze hodnotit slovy štěstí v neštěstí.
    Nebo formu aplikovanou přes LOM = Armáda vyřadí, LOM opraví za peníze MO (což jsou peníze Armády jak zde někdo neustále nemůže pochopit).

    Varianta přes LOM není špatná, nicméně ji chybí to hlavní. Že tato technika bude generovat nějaké Cash flow, které půjde ze zdrojů mimo rozpočet MO (Armády).

    Ekonomicky tak Armáda z pěti letišť dvě používá pro bojové činnosti Náměšt + Čáslav
    Pardubice dotuje prostřednictvím LOM - již jsem popsal, Přerov částečně dotuje přes LOM, Kbely jsou zase podfinancované, malé a bez jakékoli perspektivy KC390 tam nedáte, C17 tam nepřistane, zákaz cvičných letů ze směru od centra Prahy atd...také zde popisováno.

    Řešení není vojenské, ale manažerské (ta změna myšlení, kterou tady nemůže někdo pochopit)

    LOM musí být postaven do situace, že je odpovědný sám za sebe.
    Do teď je to tak, že když LOM potřebuje nějaké tržby, tak Armáda objedná. Mělo by být opačně, Armáda potřebuje tolik a tolik a zbytek tržeb ať si LOM sežene kde chce.
    Výsledkem bude, jak správně píše příspěvek níže (vysoké počty techniky LOM), že se buď technika LOMu zúročí v MATC v Přerově (nikoli v Pardubicích) nebo LOM pochopí, že techniky má moc a zbaví se jí (výsledkem bude opět pokles techniky v Pardubicích)

    Já osobně jsem k MATC skeptický, protože jak Poláci tak Slováci Ruskou techniku opouští a současná situace je proti ruské technice. Což uznávám před rokem nemohl nikdo vědět.

    Právě proto pokud nechce MO (a následně armáda, protože pokud MO zaplatí za LOM, sebere ty peníze Armádě 1+1=2) přijít o peníze v LOM, měla by modernizace vrtulníků řešit i LOM.
    To lze řešit ve spolupráci s Aero - kooperace na vrtulnících pro amíky běží.
    Nebo přímo ve spolupráci s USA - my vezmem vaše nové vrtulníky a vy "odkoupíte" techniku AČR (zbylé nemodernizované Mi 17) zaplatíte generálku V LOM a vložíte je do MATC, kde už budou Mi 17 od LOMU - tím se zaháčkuje přes americké peníze zájem amíků na MATC.
    Další varianty jsou také možné, ale už se mě nechce psát.

    Každopádně vrtulníkové letectvo v podobě 12 modernizovaných Mi 171š, pár zbylých starých 17, pár zgenerálkovaných sokolů a nějaký nový univerzál, na který zbyly finance a k tomu 4 letiště s vrtulníkovým provozem, která armáda platí přímo nebo nepřímo přes LOM, bojovou hodnotu AČR nijak nezvýší.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    07:21 23.01.2015

    Kazd, neřekl jste nic co bych již nevěděl. Ano právní hlediskonnechápu, protože letecké základny vždy měly a v zahraničí mají školní letky. Ale to je šumák. Přes to všechno co ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd, neřekl jste nic co bych již nevěděl. Ano právní hlediskonnechápu, protože letecké základny vždy měly a v zahraničí mají školní letky. Ale to je šumák.

    Přes to všechno co píšete, je třeba rozlišovat. Armáda LOM neřídí a ani nenese žádná ekonomická rizika, ty nese pouze zřizovatel a to je MO ČR.

    Jak jsem řekl, tady je to off topic, tedy můžete napsat nějaký pěkný rozbor jako téma článku sem a tam se o tom pak můžeme dohadovat.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    00:15 23.01.2015

    Před několika lety se psalo o vysokých cenách letové hodiny na Z-142 u CLV oproti civilním leteckým školám.CLV na to,že z 95% zákazníků je AČR má slušný počet letecké techniky. 9 ...Zobrazit celý příspěvek

    Před několika lety se psalo o vysokých cenách letové hodiny na Z-142 u CLV oproti civilním leteckým školám.CLV na to,že z 95% zákazníků je AČR má slušný počet letecké techniky.
    9 Z-142,1 Z-143,1 Evektor
    7 L-39C
    2 L-410
    6 Mi-2
    6 Mi-17
    Zejména ten počet 6 Mi-17 mi není moc jasný,pochopil bych mít 1-2 na zaškolení pilotů na tento typ pro armádu,ale 6 kusů se mi zdá extrém pro letectvo,které samo má těchto strojů pouze 18...Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    21:41 22.01.2015

    Snažil jsem se vám naznačit jaké je postavení LOM, zde jde o jeho divizi je z právního hlediska irelevantní. Peníze jsou jedny a jsou ministerstvem obrany rozdělovány na armádu, ...Zobrazit celý příspěvek

    Snažil jsem se vám naznačit jaké je postavení LOM, zde jde o jeho divizi je z právního hlediska irelevantní.
    Peníze jsou jedny a jsou ministerstvem obrany rozdělovány na armádu, státní podniky jejichž je zakladatelem (LOM) rozpočtové org. atd.

    Důvody vyčlenění části činnosti do LOM jako je např. výcvik pilotů AČR jsou právní a ekonomické.
    Právní se vám budou těžko chápat.
    Mezi ekonomické můžeme počítat např. že pilot v 45 asi nebude mít v Náměšti velkou budoucnost, zatímco jako instruktor v LOM může být hvězda a za menší náklady.
    LOM bez AČR není schopný existence, což jsem se vám snažil demonstrovat na počtu hodin, které nalétal formou svého centra v Pardubicích pro AČR , je to naprostá většina nalétaných hodin. Pokud přičteme různé mezinárodní pomoci financované ČR formou výcviku cizích pilotů je to prakticky 100 %.

    LOM dluží více než půl miliardy na úvěrech, přičemž má ve ztrátách 80 mil.Kč z minulých let. Banky jako např. COMMERZBANK AG byly ochotny financovat LOM jen za podmínky, že formou zajišťovacího instrumentu nepřímo zřizovatel (ministerstvo obrany, což je stát Česká republika) garantuje, že dluhy uhradí a současně přidělí zakázky LOMu přes AČR.
    Je to velmi podobná situace jako byla v ČSA.

    Neexistuje tedy z ekonomického hlediska nic jako nezávislé hospodaření AČR, hospodaření LOM a státní rozpočet ČR.

    Většina tržeb LOMU jdou od AČR a ta dostává peníze od státu. Současně má stát povinnost závazky LOM např. bankám uhradit.

    Vaše teorie, že v Pardubicích jsou dva odlišné ekonomické subjekty je z podstaty naprosto chybná, protože veškerá ekonomická rizika LOM nese armáda resp. stát.
    V podstatě jsou rizika pouze účetně oddělena a vyčíslena.
    Stejně tak je naprosto chybná i vaše teze, že je nějaký problém pokud se přesune Mi 17 z Kbel do Pardubic a postaví se vedle ex armádního Mi 17, který je teď zapsán v účetních knihách LOMu.
    Veškeré zde uvedené informace jsou veřejně přístupné.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    15:54 22.01.2015

    Takže jistě víte, že se nejedná o LOM (jen jeho divize) a není to armádní zařízení. Armádní ie jen ta plocha ;-)

    Takže jistě víte, že se nejedná o LOM (jen jeho divize) a není to armádní zařízení. Armádní ie jen ta plocha ;-)

  • kazd
    15:46 22.01.2015

    Piloti absolovující výcvik v LOM Pardubice (placeno AČR 2868 hodin resp. různě zprostředkovaně pro"exoty" typu Burkina Faso 458 hodin) přijížději do Pardubic většinou na ...Zobrazit celý příspěvek

    Piloti absolovující výcvik v LOM Pardubice (placeno AČR 2868 hodin resp. různě zprostředkovaně pro"exoty" typu Burkina Faso 458 hodin) přijížději do Pardubic většinou na kole.

    Po sesednutí z kola vyhledají přískoky někde na ploše odstavený stroj např. Mi17, L39, Z142 usednou a okamžitě vzlétají.
    Po dosednutí na plochu poblíž odstaveného kola stroj opustí a ten čeká na dalšího cyklistu.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    15:31 22.01.2015

    Pronájem nemusí být sebevražda pokud respektuje základní podmínku: Přenáší riziko morálního zastarávání na pronajimatele. Tedy nepřenáši na dodavatele jen riziko cash flow ("teď ...Zobrazit celý příspěvek

    Pronájem nemusí být sebevražda pokud respektuje základní podmínku:
    Přenáší riziko morálního zastarávání na pronajimatele.
    Tedy nepřenáši na dodavatele jen riziko cash flow ("teď na to nemám a půjčím si proto od dodavatele")
    Pokud dohodnu obchod, ve kterém platím víc než je aktuální kupní cena, ale pronajímatel je povinen držet přesně daný odstup techniky od nejnovější verze je to velmi výhodné.

    Typicky vezmu F16 A a po třiceti letech končím s F16 D za roční paušál.
    To ale není vůbec snadné vyjednat, protože primárně musíte být subjekt se kterým to pro výrobce má smysl vyjednávat. V opačném případě (což je většina případů) pak máte samozřejmě naprostou pravdu.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    15:29 22.01.2015

    Kazd...

    ...to už je škoda vám něco říkat. Jaké zázemí má LOM v Pardubicích?

    Vy se přihlašte na MO ČR, jistě budou hledat nějakého superúředníka. Rádi vás tam uvidí ;-)

    Kazd...

    ...to už je škoda vám něco říkat. Jaké zázemí má LOM v Pardubicích?

    Vy se přihlašte na MO ČR, jistě budou hledat nějakého superúředníka. Rádi vás tam uvidí ;-)

  • kazd
    15:17 22.01.2015

    jen abychom my blbci pochopili logiku vás géniu domovská základna je místo - odkud letadlo nemá koho vozit, protože zde není žádná jednotka armády jako třeba výsadkáři, ...Zobrazit celý příspěvek

    jen abychom my blbci pochopili logiku vás géniu
    domovská základna je místo
    - odkud letadlo nemá koho vozit, protože zde není žádná jednotka armády jako třeba výsadkáři, logistický sklad atd..
    - dále je to místo s parametry dráhy, které větším letadlům přistát neumožňují, teda CASA letí z Kbel do německa, naloží materiál, převeze jej do Pardubic, tam přiletí C17 , naloží ten přivezený materiál, přiloží munici z Pardubic a následně zase casa odletí do Kbel
    - je to místo s nedostatkem hangárů a nedostatečným romrazovacím zařízením 10 km od civilního letiště s dostatkem hangárů a rozmrazovacím zařízením, ze kterého nemůže při námraze odstartovat ani prakticky civilní 319, zatímco 10 km vzdálené civilní letiště je v pohodě a až na pár hodin týdně navíc hluboko pod svou kapacitou takže odlet 319 by v pohodě zvládlo

    Toto je logika, která stojí x krát víc než to sestěhovat do Pardubic kde už má techniku LOM, takže se zázemím není problém. V Ruzyni kde má vrtulníky policie takže se zázemím také není problém.
    Rád se nechám poučit jak obrovské náklady vzniknou když A 319 bude lítat z Ruzyně a Casy z Pardubic.
    Žádná speciální údržba ve Kbelích pro CASY ani A 319 není.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    14:25 22.01.2015

    flanker.jirka: už pronájem Gripenů je ekonomická sebevražda. Ještě tak si pronajímat vrtulníky. Touhle dobou už ty stíhačky mohly být pomalu naše. Takhle zaplatíme stejně a na ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: už pronájem Gripenů je ekonomická sebevražda. Ještě tak si pronajímat vrtulníky. Touhle dobou už ty stíhačky mohly být pomalu naše. Takhle zaplatíme stejně a na konci nám nezůstane nic.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    14:12 22.01.2015

    Kazd...změnu myšlení jsem již za svou službu viděl několik. Kam nás přivedly nemusím říkat, že? Zkuste hádat proč přistála v Pardubicích, ne ve Kbelích nebo v ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd...změnu myšlení jsem již za svou službu viděl několik. Kam nás přivedly nemusím říkat, že?

    Zkuste hádat proč přistála v Pardubicích, ne ve Kbelích nebo v Náměšti...

    CASA ze Kbel nevozí nikoho, proč by to dělala? Je to její domácí základna, těžko budeme stěhovat 43. vpr do Kbel, nebo naopak, že? Blbců, co by rušili základny a chtěli všechno řídit z jedné je evidentně dost...stoupněte si do řady.

    Neříkám, že bych k Pardubicím nebo Kbelům neměl co říci ;-) ale vám to jistě vykládat nebudu.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    13:49 22.01.2015

    jde o změnu myšlení, 20 mln je příklad když potřebujem převézt náboje Kurdům, C 17 přistane v Pardubicích naloží a odletí. Dvě A 319 musí mít nový hangár ve Kbelích aby vozili ...Zobrazit celý příspěvek

    jde o změnu myšlení, 20 mln je příklad
    když potřebujem převézt náboje Kurdům, C 17 přistane v Pardubicích naloží a odletí.
    Dvě A 319 musí mít nový hangár ve Kbelích aby vozili vojáky do Afganistánu ?
    Z Chrudimi mají blíž do Pardubic nebo do Kbel? Koho z Kbel vozí CASY?
    Tak buď budem platit Pardubice a využívat je, nebo Kbely. Nemůžete na jedné straně šetřit desetikoruny na výstroji vojáků a na druhé vyhazovat miliony.
    Až nebude armáda vyhazovat takto peníze, můžem se bavit o tom, že nemáme na drahé vrtulníky.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 24