Sestřel letadla Il-20 na pozadí rusko-turecké „zrady“ o Idlíbu

Syrské odpalovací zařízení kompletu S-200; větší foto / AFP, Getty Images 

Izraelskému deníku Ynet se dostala do rukou čtyřiceti stránková zpráva izraelské armády, napsána v angličtině a ruštině, popisující sestřel ruského špionážního letadla Il-20 z pohledu izraelské strany. Podle této zprávy syrská protivzdušná obrana (PVO) během 40 minut odpálila několik desítek střel země-vzduch. Celá situace je o to pikantnější, že na pozadí této události se Rusko s Tureckem dohodli o osudu Idlíbu, bez ohledu na zájmy Sýrie.

Podle izraelské zprávy syrská PVO spustila masivní palbu bez konkrétního zaměření cíle, ve snaze zopakovat úspěšný sestřel izraelské F-16 z února letošního roku. Podle Izraelců se Syřané „vůbec neobtěžovali zajistit, aby ve vzduchu nebyla žádná ruská letadla“.

Výsledky izraelského šetření představil v Moskvě generálmajor Amikam Norkin, šéf izraelského letectva. Izraelci Rusům dále poskytli informace o íránských snahách vytvořit trvalou vojenskou přítomnost v Sýrii a o dodávkách pokročilých íránských zbraní pro teroristické skupiny v této oblasti.

„Setkání se konalo v pozitivním duchu. Došlo k odbornému, otevřenému a průhlednému dialogu o různých otázkách a důraz byl kladen na význam zájmů obou národů a na pokračování mechanismu dekonflikce [zamezení vojenského střetu mezi Ruskem a Izraelem - pozn .red.],“ uvedly izraelské obranné síly s tím, že ruská strana Izraelce ze sestřelení Il-20 neobviňuje. 

Zpráva uvádí, že klasické komunikační kanály mezi izraelskou a ruskou stranou před leteckým úderem fungovaly normálně. V posledních dvou letech izraelské letectvo provedlo v Sýrii na 200 leteckých úderů, především proti íránským pozicím a syrské PVO. Vždy byl přitom úder koordinován s ruskou stranou, aby nedošlo ke střetu mezi izraelskými a ruskými letadly/PVO.

Dle zmíněné zprávy po útoku F-16 syrská PVO aktivovala několik baterií PVO (včetně kompletů S-200) po celé Sýrii a střílela ještě 30 minut poté, co se izraelské F-16 vrátily na svou domovskou základnu. Je otázkou, zda syrská PVO vůbec nízko letící izraelské F-16 vůbec před útokem, v době útoku nebo po útoku objevila. Dodejme, že v únoru syrský komplet S-200 sestřelil izrleskou F-16 nad izraelským vzdušným prostorem poté, co v domnění bezpečí stíhačka vystoupala na vyšší letovou hladinu.

Podle Izraelců právě únorový sestřel F-16 vedl ke změně chování syrské PVO. Do únorového sestřelu syrská PVO proti izraelským F-16 aktivovala vždy jednu baterii PVO a vypálila několik střel země-vzduch s vědomím, že proti izraelskému letectvu příliš nezmůže.

Po únorovém incidentu však začala syrská PVO působit energičtěji a začala nasazovat proti izraelským letadlům více prostředků, jak připomíná The Times Of Israel, také moderní raketové komplety PVO dodané z Ruska. Od té doby vždy syrská PVO proti izraelským letounům vyslala několik desítek střel země-vzduch.

Také Rusové a Syřané mají komunikační kanály, které jsou určeny k předcházení palby „do vlastních řad“. Nicméně podle Izraelců právě tyto kanály v době incidentu nefungovaly.

K sestřelení ruského Il-20 vedly události započaté v pondělí večer, kdy izraelské F-16 provedly úder na sklady íránských zbraní nedaleko města Lakatia, které Írán za podpory syrského režimu pašuje teoristické organizaci Hizballáh. Írán a Hizballáh za svůj nejvyšší cíl prohlašují úplné vojenské zničení Izraele.

Dodejme, že v současné době rusko-syrské vztahy nejsou ideální, zejména s ohledem na nejnovější uzavření dohody mezi Tureckem a Ruskem o provincii Idlib. Problém je, že část Syřanů velmi nelibě nese turecké operace na syrském území a považují turecko-ruskou dohodu za zradu.

„Po anexi sandžaku Alexandretta (Liwá´ Iskandarún) – původně propojeného se Sýrií na západu idlibské a na severu latákíjské oblasti – Tureckem na konci třicátých let 20. století, jde totiž o druhé [turecká přítomnost v Idlíbu - pozn .red.], nikoli bezvýznamné novodobé zahryznutí Ankary do suverénního syrského území,“ píše Ondřej Krátky na webu RebuildSyria s tím, že Syřané původně počítali s ruskou pomocí proti Turecku, případně dokonce doufali v sražení Turecka na kolena (ekonomicky, geopoliticky apod.), a v případném vzniklém chaosu nejen v návrat Tureckem obsazených území, ale možná i návrat v citaci uvedeného sandžaku Iskandarún.

„Záležitost tu [v Sýrii - pozn .red.] tak zároveň rezonuje nejen historickou reminiscencí, ale nutně i zašlápnutým syrským egem. To ji v blízkovýchodním kontextu kultury hrdosti / hany posouvá na jinou, iracionální úroveň,“ píše Krátký. „Pokud bych byl syrským patriotem, generálem či prostě kýmkoli, kdo Rusům doteď věřil, řekl bych, že zradili. Pokud někoho označí příslušník místní kultury za zrádce (pokrytce, lháře atp.), je to ve většině případů definitivní ortel.“

„Nechci tedy jakkoli spekulovat, ale pokud Asad kremelskému šéfovi aka „(ex?) abú Alímu“ [přezdívka Putina - pozn. red.] po incidentu s letadlem skutečně nepovažoval za nutné zavolat [jak uvedl SputnikNews - pozn .red.], může to být klidně i proto, že se sestřelením letadla prostě odmítal mít (veřejně) jakoukoli spojitost – včetně té soustrastné. Pokud totiž Rusové rozehráli v Idlibu hru ve stylu „o Sýrii bez Damašku, nelze se divit tomu, že podobně nestandardně bude (byť v náznacích a/či dílčích činech) vůči Moskvě postupovat i Damašek,“ píše Krátký.

Zdroj: The Times of Israel, RebuildSyria

Nahlásit chybu v článku


Související články

Zastaví protivzdušné síly Ukrajiny ruské letectvo? Část II.

V dnešní poslední druhé části se detailněji podíváme na schopnosti ukrajinského komplexu ...

Syrský Idlíb: teroristé, civilisti a Turecko

Aleppo, východní Ghútá, Homs, Dárá a nyní provincie Idlíb, jedna z posledních bašt islamistických a ...

Syrská protivzdušná obrana sestřelila ruský průzkumný letoun Il-20M

Podle ruského ministerstva obrany komplet S-200 syrské protivzdušné obrany (PVO) omylem sestřelil ...

Kurdové útočí na Islámský stát a bojují za svou budoucnost

Syrské demokratické síly (SDF), jejíchž hlavní složkou jsou kurdské Lidové obranné jednotky (YPG), ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • cejkis
    23:38 22.09.2018

    Nejzásadnější je hned první věta “Izraelskému deníku Ynet se dostala do rukou čtyřiceti stránková zpráva izraelské armády, napsána v angličtině a ruštině,...” Je to v podstatě ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejzásadnější je hned první věta “Izraelskému deníku Ynet se dostala do rukou čtyřiceti stránková zpráva izraelské armády, napsána v angličtině a ruštině,...”

    Je to v podstatě snaha Izraele mediálně pokrýt tento incident, který poškodil Izraelsko-ruské vztahy.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    22:59 22.09.2018

    Fabius Maximus: A berie tie hrozby ešte v Damasku vôbec niekto vážne po predošlých skúsenostiach? Podstatne väčšou hrozbou bolo, že sa tam pod zámienkou zabránenia humanitárnej ...Zobrazit celý příspěvek

    Fabius Maximus:
    A berie tie hrozby ešte v Damasku vôbec niekto vážne po predošlých skúsenostiach?
    Podstatne väčšou hrozbou bolo, že sa tam pod zámienkou zabránenia humanitárnej katastrofy nasáčkujú Turci, no tých tam Rusi "vpustili" aj bez boja.
    Ďalšou stranou mince je, že si Izraelci voľne bombardujú na základe dohody s Rusmi a izraelsko-ruské vzťahy celkovo, kde sú ruské záujmy tiež v príkrom rozpore so záujmami Iránu aj Asadovho režimu. Zakolísanie týchto vzťahov im teraz na chvíľu ako bonus nesporne poskytlo najlepšiu protivzdušnú obranu, akú kedy mali.
    K tým pridelencom - niekde byť môžu, ale nechal by taký pridelenec strieľať v sektore s ruským lietadlom?Skrýt celý příspěvek

  • Fabius Maximus
    22:50 22.09.2018

    to logik: Nečetl jste ten článek nahoře? ...úvahy nad pocity syrského patriota, který teď musel dojít k závěru, že Rusové zradili...z toho plynoucí špatné vztahy mezi Syřany ...Zobrazit celý příspěvek

    to logik:

    Nečetl jste ten článek nahoře?

    ...úvahy nad pocity syrského patriota, který teď musel dojít k závěru, že Rusové zradili...z toho plynoucí špatné vztahy mezi Syřany a Rusy....pročež nefungující komunikační kanály, které mají zabránit palbě do vlastních řad......a vystřelení salvy raket ze strany PVO Sýrie až 30 minut poté, co se už izraelská letadla vrátila na základnu....

    úmysl se dělí na úmysl přímý (vím, že mohu něco způsobit a způsobit to chci) a úmysl nepřímý neboli eventuální (vím, že něco mohu způsobit a pro případ, že to způsobím, jsem s tím srozumněn)

    Článek na mě působí tak, že naznačuje, že Syřané mohli pálit i 30 minut poté, co izraelské stíhačky byly již na svých letištích s tím, že jim minimálně nevadilo, pokud by zasáhli ruský stroj....ale možná jsem to špatně pochopilSkrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:41 22.09.2018

    Fabius Maximus: jeden aby sedlák divil, zda ještě bojujeme s teroristy a nebo spolu s teroristy. Je chvályhodné, že někomu leží na srdci humanitární situace v Idlibu, ale škoda ...Zobrazit celý příspěvek

    Fabius Maximus: jeden aby sedlák divil, zda ještě bojujeme s teroristy a nebo spolu s teroristy.
    Je chvályhodné, že někomu leží na srdci humanitární situace v Idlibu, ale škoda každého islamisty, který by se dostal z obklíčení ven.
    Žádny že států, který by si rád zastřílel na válkou vyšťavený stát doposud nepřišel z žádným jiným řešením, které by stálo za úvahu. A zrovna tragické postavy Británie a Francie prokázaly své kvality při řešení v Libyi. (komické při připomenutí si vydírání ČSR v roce 1938)Skrýt celý příspěvek

  • logik
    22:30 22.09.2018

    flanker.jirka: "Ale pokud se rozhodnete bezvýhradně věřit jedné straně konfliktu, tak Vám to brát nebudu. " To, že neexistuje jediná známka toho, že by tam po celou půlhodinu ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka:

    "Ale pokud se rozhodnete bezvýhradně věřit jedné straně konfliktu, tak Vám to brát nebudu. "
    To, že neexistuje jediná známka toho, že by tam po celou půlhodinu bylo po čem střílet - a přitom by takové známky museli existovat - není věření Izraeli, ale vyvozování z faktů. Stejně jako argumentace, proč by byl útok loitering municí z pozice Izraele nesmyslý - a stejně tak i další argumentace z mého postu v 15:05.
    Tvrzení izraele jako takové je až poslední a nejméně důležitý argument, kterému jsem z dlouhého postu věnoval jednu jedinou větu. A ty celý můj post odmítneš tím, že jen bezdůvodně věřím Izraeli. Co na to říct...

    Chápu, že ne každý je schopen přiznat omyl, ale takovéto překrucování toho, co druhý říká, to je hodně za hranicí slušnosti.


    Fabius Maximus:
    To, že by šlo o úmyslný útok Sýrie proti Rusku neříká ani nikdo na tomto fóru, ani žádná ze zúčastněných stran. Proč to sem taháš? Že by proto, že příkaz zní dát do éteru co nejvíce protichůdných verzí, aby byl případ co nejvíce zamlžen?

    vojáček: Vím, že to asi nemá cenu, ale.... Chceš popírat, že Hizballáh a na něj napojené ogranizace jsou islamističtí teroristé? Anebo máš něco proti boji proti terorismu?Skrýt celý příspěvek

  • Fabius Maximus
    21:59 22.09.2018

    USA varovaly Rusko, že zaútočí v případě, že budou v Idlíbu použity chemické ...Zobrazit celý příspěvek

    USA varovaly Rusko, že zaútočí v případě, že budou v Idlíbu použity chemické zbraně:

    https://www.rferl.org/a/us-war...

    Fracie a Británie uvedly, že se přidají:

    https://www.dw.com/en/us-uk-fr...

    Dokonce ani Německo "by se nemohlo dívat stranou", pokud by přišel útok chemickými zbraněmi a dokonce se vyjednávalo, že by se přímo zapojilo do úderů proti Sýrii:

    https://www.yahoo.com/news/ger...
    http://www.foxnews.com/world/2...

    Nakonec USA (Trump) uvedly, že budou velmi, velmi naštvané, pokud bude jakýkoliv útok proti Idlíbu (bez ohledu, bude-li chemický útok).

    Za téhle situace by byli Rusové hloupí, kdyby do útoku šli, dohoda s Turky je velkým úspěchem.
    Syřané by byli hloupí, kdyby Rusům vyčítali, že se dohodli. I Syřanům Idlíb v současném stavu vyhovuje, neboť jim umožnuje tam vykazovat sektářské fanatiky, je to odkladiště lidí, kterých se chtějí zbavit. Navíc na velitelství syrské protivzdušné obrany jsou nepochybně ruští přidělenci. Nevěřím tomu, že to byl úmyslný útok syrské PVO proti ruskému letadlu. syřané jsou Rusům vděčni za osvobození velké části země, viz třeba níže video o Aleppu, ze kterého je patrno, jak Rusové efektivně ničili útočící islamisty

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • vojáček v záloze
    20:43 22.09.2018

    The Saker: Možnosti reakce Ruska na poslední provokaci http://www.zvedavec.org/koment... Zbývá jen dodat, četl ...Zobrazit celý příspěvek

    The Saker: Možnosti reakce Ruska na poslední provokaci

    http://www.zvedavec.org/koment...

    Zbývá jen dodat, četl jsem celou diskusi, že by bylo super, kdyby zde diskutovalo více lidí, kteří žijí v realitě a méně těch, kterým stačí propaganda. Uvědomit si míru vlastní indoktrinace, to je první krok, první kriticky nezbytný krok k vlastnímu osvobození.

    Obhajovat agresi západních mocností vůči Sýrii, nebo pozici Izraele v tomtéž ohledu, žvatlat cosii o obraně vlastní či o obraně nějakých obětí Assadovy krutovlády, to může opravdu jen blábolista, který si nevidí na špíčku nosu, nebo pořádný hajzl.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:27 22.09.2018

    logik: díky za odkazy, konečně se to posouvá. To co považujete za "mé scénáře" jsou jen domněnky toho co mohlo nastat, protože se nepřikláním k prostému konstatování, že v Sýrii ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: díky za odkazy, konečně se to posouvá.
    To co považujete za "mé scénáře" jsou jen domněnky toho co mohlo nastat, protože se nepřikláním k prostému konstatování, že v Sýrii jsou tupci a stříleli si jen tak z nudy na nic a utráceli za rakety. Na to jsou ty rakety prilis drahé. Ale pokud se rozhodnete bezvýhradně věřit jedné straně konfliktu, tak Vám to brát nebudu.
    Věřit se tam nedá nikomu.
    Můžete specifikovat co je pro vás RCS cíle "jako prase"???

    K LOAL air detence systémum by jste se měl zamyslet nad rozdílem SA5 a nových systémů. Možná by jste měl jít dělat Syřanům poradce.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    19:49 22.09.2018

    omacka: jo, v tomdle máš pravdu, je to stejná budova, omlouvám se, koukal jsem předtím blbě. Hledal jsem k tomu něco více a našel ...Zobrazit celý příspěvek

    omacka:
    jo, v tomdle máš pravdu, je to stejná budova, omlouvám se, koukal jsem předtím blbě. Hledal jsem k tomu něco více a našel toto:
    https://www.timesofisrael.com/...
    "Israel said its jets had attacked a Syrian military facility that manufactured “accurate and lethal weapons,” "

    Takže pravděpodobně se tam skladovaly nějaké vyráběné části raket, pravděpodobně nikoli samotné hlavice. Takže tam ani žádná munice nebo palivo být nemuselo.

    Ale samozřejmě Izraelci si v tomdle můžou vymýšlet, nebo i mít špatné zpravodajské informace. Ale zatím jsem od Izraele v tomto směru lži neslyšel, takže nemám důvod jim nějak apriori nevěřit, a samotné záběry z místa nijak informace Izraelců nevyvracejí.Skrýt celý příspěvek

  • Stanislav
    18:33 22.09.2018

    @omacka. Nechápem o čo Vám ide? V čom je problém? Že poškodené múry stoja? Je to normálne. Budovy, kde hrozí nebezpečenstvo výbuchu sú konštruované tak, aby v prvom rade pri ...Zobrazit celý příspěvek

    @omacka.
    Nechápem o čo Vám ide? V čom je problém? Že poškodené múry stoja? Je to normálne. Budovy, kde hrozí nebezpečenstvo výbuchu sú konštruované tak, aby v prvom rade pri výbuchu odletela ľahká strecha, čo vidno aj na záberoch.Skrýt celý příspěvek

  • 3ngelchen
    18:28 22.09.2018

    Vomacka hala 155x35m....o budovach okolo se netreba zminovat....ale u Vas chapu, ze mate problem s odhadem velikosti ;)

    Vomacka hala 155x35m....o budovach okolo se netreba zminovat....ale u Vas chapu, ze mate problem s odhadem velikosti ;)

  • omacka
    18:00 22.09.2018

    logik: a třetí barevný pruh obvodové zdi za tím domečkem je kupodivu červený, sedí to na videu i google mapách. Nechci tě tu tahat za slovíčka, člověk se někdy splete. Minimálně to ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: a třetí barevný pruh obvodové zdi za tím domečkem je kupodivu červený, sedí to na videu i google mapách. Nechci tě tu tahat za slovíčka, člověk se někdy splete. Minimálně to video pochází z oné zasažené budovy.Skrýt celý příspěvek

  • omacka
    17:56 22.09.2018

    logik: Aby moje argumenty byly ještě více neprůstřelné, že jde o zasaženou budovu na tom videou, tak se koukni na 19 sekundu toho videa https://youtu.be/0s38sYUATpI?t... hledej ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: Aby moje argumenty byly ještě více neprůstřelné, že jde o zasaženou budovu na tom videou, tak se koukni na 19 sekundu toho videa https://youtu.be/0s38sYUATpI?t... hledej malý "domek" nalepený na zdi, a podivej se na ty google mapy, jestli tam je nebo ne, a jestli to sedí ;)Skrýt celý příspěvek

  • omacka
    17:43 22.09.2018

    logik: nechci ti brát iluze, ale ta budova na videu, je ta co byla zasažena, koukni na google mapy v 3D pohledu a uvidíš tam ty různě barevné obvodové ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: nechci ti brát iluze, ale ta budova na videu, je ta co byla zasažena, koukni na google mapy v 3D pohledu a uvidíš tam ty různě barevné obvodové zdi.
    https://www.google.cz/maps/pla... Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:22 22.09.2018

    omacka: sklad munice měl být toto: https://www.rt.com/news/438876... na videu je evidentně budova jiná. Jinak toto není hliníkárna, ve smyslu ...Zobrazit celý příspěvek

    omacka:
    sklad munice měl být toto:
    https://www.rt.com/news/438876...
    na videu je evidentně budova jiná.

    Jinak toto není hliníkárna, ve smyslu továrny, ale výzkumné centrum, které se má zabývat výzkumem hliníku, a otázka je, čeho všeho výzkumu se ve skutečnosti účastnilo.
    A něco "vojensky cenného", na co by mělo smysl čekat loitering municí, na tom
    videu fakt nevidím...Skrýt celý příspěvek

  • omacka
    17:20 22.09.2018

    Další můj předpoklad je, že by obvodové zdi zasažené budovy nestály, kdyby bylo použito opravdu nějaké silné munice a dopadlo tam čtyřikrát 200 až 500kg boj. hlavice čehokoliv.

    Další můj předpoklad je, že by obvodové zdi zasažené budovy nestály, kdyby bylo použito opravdu nějaké silné munice a dopadlo tam čtyřikrát 200 až 500kg boj. hlavice čehokoliv.

  • givicz
    17:18 22.09.2018

    Podrobné informace o okolnostech havárie letadla se objeví v neděli 23. února, oznámilo dnes ruské ministerstvo ...Zobrazit celý příspěvek

    Podrobné informace o okolnostech havárie letadla se objeví v neděli 23. února, oznámilo dnes ruské ministerstvo obrany.
    https://tvzvezda.ru/news/force...
    V neděli 23. září zveřejní Ministerstvo obrany Ruské federace podrobné informace o všech okolnostech katastrofy ruského letadla IL-20 VCS Ruska u pobřeží Sýrie , ke kterému došlo 17. září.

    Minutová chronologie tragédie bude prezentována s objektivními údaji o radarových systémech pro zobrazení informací o vzdušné situaci v Sýrii dne 17. září a o činnostech izraelského letectví v oblasti letecké havárie.Skrýt celý příspěvek

  • omacka
    17:14 22.09.2018

    logik: Jak to, že není co odvážet ze zasažené budovy? Na to, že to podle Izraelců měl být sklad munice, tak zdi té hliníkárny stojí dál. To jistě uznáš sám, že byt tam uskladněná ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: Jak to, že není co odvážet ze zasažené budovy? Na to, že to podle Izraelců měl být sklad munice, tak zdi té hliníkárny stojí dál. To jistě uznáš sám, že byt tam uskladněná munice, tak se ty obvodové zdi rozletí.
    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:13 22.09.2018

    Beld: 1) Ty jsi tvrdil, že izraelci něco tvrdí. A to prostě byla lež, protože jsi vytrhl "obrázek z kontextu" článku, který tvrdil opak. 2) Ty fakt nevíš, že to Izraelci ...Zobrazit celý příspěvek

    Beld:

    1) Ty jsi tvrdil, že izraelci něco tvrdí. A to prostě byla lež, protože jsi vytrhl "obrázek z kontextu" článku, který tvrdil opak.

    2) Ty fakt nevíš, že to Izraelci opakovaně popřeli? Nevíš o věci základní informace, ale obviňuješ??
    Tady to máš přímo z Ruských zdrojů:
    http://tass.com/pressreview/10...
    "In particular, according to the Israeli version, the Syrian missile that shot down the plane was launched almost an hour after the Israeli F-16 fighters left for their base."
    Jde o trochu překroucené tvrzení Izraele, že IL-20 byl sestřelen více než půl hodiny (přesnou formulaci si už najdi sám) po útoku. Tedy Izrael prohlásil, že tvrzení Ruského MO (na které si se lživě odkazoval jako na Izraelské vyjádření), že tomu tak bylo, je nepravdivé.
    Originální izraelské vyjádření si můžeš najít tady:
    https://google.com...

    PS: Koukám, že když dochází argumenty, nastupují urážky....Skrýt celý příspěvek

  • Beld
    17:00 22.09.2018

    logik : Dejte mi odkaz na to oficiální popření popisu ze strany izraelců .

    Začínám si myslet , že jste nějak mentálně postižen .

    logik : Dejte mi odkaz na to oficiální popření popisu ze strany izraelců .

    Začínám si myslet , že jste nějak mentálně postižen .

Načítám diskuzi...

Stránka 22 z 26