Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka
- 9. 7. 2018
- 146 komentářů
- Jan Grohmann
Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ustanovení týkající se rozvoje vojensko-průmyslového komplexu Ruské federace Vladimír Guteněv uvedl, že ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57. Podle Guteněva se ruské letectvo zaměří na vývoj stíhačky šesté generace a na úderné drony. Letouny Su-57 Rusko nabídne zahraničním zákazníkům.
Ruský deník Gazeta v článku „Su-57 je drahá a zbytečná hračka“ citoval rozhovor Guteněva pro tiskovou agenturu Interfax. Podle Guteněva Su-57 velmi rychle technicky zastarává a proto je nutné zaměřit se na vývoj stíhacích letadel šesté generace.
„Není v zájmu ruského letectva Su-57 masivně kupovat. Letoun má ale skvělý exportní potenciál, mnoho zemí si ho může koupit,“ řekl Guteněv agentuře Interfax. O Su-57 může projevit zájem znovu Indie, která sice před časem ohlásila záměr odstoupit od rusko-indického programu stíhačky páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), tedy indické verze Su-57, ale podle posledních zpráv Indie uvažuje návrat k programu.
Podle deníku Press Trust of India sice Indie stále považuje svou finanční spoluúčast za příliš vysokou, ale nebrání se rozhovorům.
Slova Guteněva o několik dní dříve pro ruskou televizi Rossija 24 potvrdil místopředseda ruské vlády pro problematiku ruského vojensko-průmyslového komplexu Jurij Borisov:
„Letadlo [Su-37 - pozn. red.] se ukázalo jako velmi dobré, nevyjímaje zkoušky v Sýrii, které potvrdily jeho letové charakteristiky a bojové schopnosti. Ale víte, že dnes je Su-35 považován za jedno z nejlepších letadel na světě, a proto nemá smysl pracovat na velkosériové výrobě páté generace letadel. Je to naše pojistka, kterou můžeme použít, pokud předchozí generace letadel [Su-35 - pozn. red.] bude zaostávat ve svých vlastnostech za podobnými letadly předních zemí světa.“
„Myslím, že šestá generace letadel se stane mostem mezi pilotovanými letadly a autonomními létajícími systémy, které díky umělé inteligenci budou schopny plnit požadované bojové úkoly, včetně skupinových úkolů,“ uvedl Borisov.
Postoj Borisova následně potvrdil Guteněv: „Vcelku souhlasím se slovy Jurije Ivanoviče (Borisova), že jen těžko můžeme očekávat masivní nákup Su-57.“ Nákup není z finančního hlediska možný a to i přesto, že podle Guteněva Su-57 stojí 2,5× méně než americká F-35 Lightning II – Su-57 je však pořád dražší než Su-34 a Su-35. Cena letounu je jedna část problému, druhá je problematika sériové výroby a stím související nutnost vybudování komplexního dodavatelského řetězce. Je třeba si uvědomit, že vybudovat výrobní linku je z technologického a obchodního hlediska stejně náročné (ne-li náročnější), jako vyvinout samotný letoun.
„Uvědomujeme si, že program začal již v roce 2001 a v důsledku celé řady objektivních příčin se jeho realizace zpozdila. Zpoždění souviselo s velmi dynamickým rozvojem technologií, hlavně systémů elektronického boje a zaváděním nových kompozitních materiálů,“ uvedl Guteněv s tím, že nové motory Izděljie 30 Su-57 získá až v letech 2023 až 2024. S letovými zkouškami Su-57 se původně plánovalo začít v letech 2006 - 2007 a se zavedením Su-57 do služby se počítalo v roce 2014. Státní program pro vyzbrojování počítal do roku 2020 s nákupem 52 stíhaček Su-57.
V roce 2010 Vladimír Putin uvedl, že investice do vývoje Su-57 dosáhly pouze 30 miliardy rublů, stejná částka měla stačit na dokončení projektu. Skutečná výše vývojových nákladů, včetně výroby prototypů a jejich testování však nebyla zveřejněna. Reálně jde ale nepochybně minimálně o jednotky miliardy dolarů.
„Během krátkého nasazení Su-57 v Sýrii jsme získali množství dat souvisejících se schopnostmi letadel F-22 a F-35 detekovat naší stíhačku. Výsledky telemetrie jsou vážným důvodem k vylepšení našich strojů. Z tohoto důvodu se mi jeví mnohem vhodnější, abychom se soustředili na vývoj letadla šesté generace, zatímco spustíme malosériovou výrobu strojů páté generace. Ty mohou sloužit k vylepšování systémů budoucího letadla nebo jako exportní artikl, který by zajistil návratnost nákladů vynaložených na vývoj Su-57,“ uvedl Guteněv.
„Z tohoto důvodu souhlasím s názorem Jurije Ivanoviče (Borisova), podle kterého jsme nabyli (při vývoji) jisté zkušenosti a přeskokem jedné generace můžeme ušetřit prostředky rozpočtu,“ reagoval na slova Borisova Guteněv.
Guteněv se tak připojil k dalším ruským odborníkům (Chramčichin, Sardurio), kteří již dříve Su-57 označili za příliš drahý projekt, který odčerpává finace z jiných oblastí letectva. Podle Guteněva a Borisova lze bojovou hodnotu letectva za dané peníze zvýšit spíše nákupem stíhaček Su-35, nikoliv Su-57.
Podle Guteněva je Su-35 navíc „výkonnější“ (bez upřesnění, co znamená „výkonnější“) než americké stroje F-15 a F-16 a „do jisté míry“ není horší než F-22 a F-35.
První zprávy o problémech projektu Su-57 se dostaly na veřejnost v roce 2015, kdy Borisov oznámil záměr koupit pouze 12 sériových Su-57. V současné době ruské letectvo testuje deset prototypů Su-57, ty ale nebudou pravděpodobně připraveny pro operační nasazení a poslouží jen pro testování, případně pro výcvik.
Hlavním důvodem odmítnutí Su-57 není jen vysoká cena a rychlé technické zaostávání (zřejmě potvrzené v Sýrii při kontaktech s F-35 izraelského a F-22 amerického letectva), ale také neexistující nové motory a podle ruských médií prostý fakt, že Su-57 vlastně nenabízí (přes vyšší pořizovací a provozní náklady) lepší schopnosti než Su-35. To pro deník Gazeta potvrzuje i bývalý letecký instruktor ruského letectva major Andrej Krasnoperov Podle Krasnoperova „charakteristiky Su-57 jsou velmi podobné Su-35“ a tedy, aby si Rusko udrželo obranné schopnosti na potřebné úrovni „je nutné zakoupit ta letadla, které existují a jsou spolehlivá – to se týká především Su-35.“
Su-57 s největší pravděpodobností čeká stejný osud jako MiG-35. V obou případech ruské letectvo nakoupí „s donucením“ jen jednu letku, by podpořilo export těchto strojů do zahraničí. V každém případě, jak píše ruský deník Gazeta, sériová výroba Su-57 pro ruské letectvo se pravděpodobně nikdy neuskuteční.
Zdroj: Letecký magazín, Gazeta
Související články
PAK FA: Ruská stíhačka páté generace ponese jméno Su-57
Velitel ruského letectva generálplukovník Viktor Bondarev vojenské televizi TV Zvězda potvrdil nové ...
- 11.08.2017
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Indická verze Su-57: Rusko a Indie se blíží dohodě
V dohledné době má dojít k podpisu finální dohody, podle které Indie nakoupí 108 rusko-indických ...
- 16.08.2017
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30
Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...
- 15.12.2017
- 115 komentářů
- Jan Grohmann
Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?
Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...
- 27.02.2018
- 33 komentářů
- Jan Buchar
Osobně čekám, že ten Evropský FCAS bude spíš vnější schránka a některé technologie z 6.generace, jiné zase spíš z 5.generace, tedy nebude kladen takový důraz na hi-tech / sci-fi ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně čekám, že ten Evropský FCAS bude spíš vnější schránka a některé technologie z 6.generace, jiné zase spíš z 5.generace, tedy nebude kladen takový důraz na hi-tech / sci-fi nápady, může být ale lepší než třeba F-35 a F-22 (třeba). Tohle mi přijde jako nejschůdnější cesta, jak mít relativně rychle velice kvalitní stroj bez nějakých velkých rizik pokud jde o vývoj (tempo určují i s riziky Američané - viz třeba railguny atd.). Rusové na tom patrně budou s oním novým letounem patrně hůř (ještě blíž k 5.generaci), tak je asi jedno, že američané budou mít na svých letounech hypervychytávky. Uvidíme s čím přijdou Číňané - to je hlavní konkurent USASkrýt celý příspěvek
Su-57 sa tak skoro nezačne vyrábať hromadne, to je fakt. Príčinou je pravdepodobne ruská ekonomika, ktorá je v zlom stave a z toho dôvodu dochádza aj ku škrtom v obrannom ...Zobrazit celý příspěvek
Su-57 sa tak skoro nezačne vyrábať hromadne, to je fakt. Príčinou je pravdepodobne ruská ekonomika, ktorá je v zlom stave a z toho dôvodu dochádza aj ku škrtom v obrannom priemysle.
Na druhú stranu nikto z ruských predstaviteľov nepovedal, že Su-57 sa nebudú vyrábať vôbec. Podľa ich vyjadrení sa pripravuje zmluva na sériovú výrobu prvých 12 kusov.
Je celkom možné, že nakoniec to dopadne ako s Su-30. Keď sa v roku 1992 spustila ich sériová výroba, tak ruská ekonomika kolabovala. Nakoniec Rusko vyrobilo iba 7 týchto stíhačiek a vyzeralo to, že projekt "zarezali". Potom však ponúkli na export upravené verzie týchto lietadiel a predali ich stovky. Zisky z predaja umožnili pokračovať vo vývoji, čo viedlo ku vzniku modernej Su-30SM. A hoci to tak v 90. rokoch nevyzeralo, tak v súčasnosti má Rusko viac ako 100 stíhačiek Su-30SM a dislokuje ich na hranicu so Západnou Európou a Čínou, odkiaľ očakáva najväčšie hrozby.Skrýt celý příspěvekJara Nikde netvrdim ze ma evropa hodit rucnik do ringu, nebo ze se nemuze pokusit o skok obgeneraci. Jen nesdilim vas nekonecny optimismus jak vsechno umime, vsechno mame nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Jara
Nikde netvrdim ze ma evropa hodit rucnik do ringu, nebo ze se nemuze pokusit o skok obgeneraci. Jen nesdilim vas nekonecny optimismus jak vsechno umime, vsechno mame nebo vsechno budeme mit a to rovnou lepsi nez co ma USA. Realita je ale jina, ta ukazuje evropu co na svou obranu prostredky vynakladat nechce. Stav zavadeni novych zbrani tomu pak odpovida a vysledek nelze popsat jinak nez ze jsme o generaci za USA. V obrnencich tohle treba neplati, ale v letadlech zcela urcite.
Vyjadreni "Za chvíli už bude mít Evropa něco lepšího než F35 tu at si nechají Turci" je takove... ruske. Jeste jsme je ani jen nedohnali, ale plany na to je predehnat, jooo plany, tak ty mame nejlepsi na svete.Skrýt celý příspěvekVida, je to jen týden, co tady Fenri pořád dokola "vysvětloval" jak je ta SU-57 vynikající stroj... ☺☺☺ Pane Grohmane, vy umíte být pořádně sarkastický! Jinak Indové se do ...Zobrazit celý příspěvek
Vida, je to jen týden, co tady Fenri pořád dokola "vysvětloval" jak je ta SU-57 vynikající stroj... ☺☺☺
Pane Grohmane, vy umíte být pořádně sarkastický!
Jinak Indové se do programu PAKFA rozhodně nevrátí za stejných podmínek poté, co z vývoje odejde hlavní investor (ruský stát). Indové nejsou chudí, ale taky nejsou žádní pitomci. Ti by si leda koupili od Suchoje celý program včetně technologií a VT know-how, což zase nezkousne ruské ministerstvo obrany.
Kdepak, Indové koupí F-16 Viper a budou koukat po pokročilých technologiích F-35.Skrýt celý příspěvekRusove si ten projekt nemuzou dovolit odpiskat a nekupovat, protoze potrebujou technologie a postupy, ktere z toho projektu a nasledneho pouzivani, vzejdou. Bez toho by byl dalsi ...Zobrazit celý příspěvek
Rusove si ten projekt nemuzou dovolit odpiskat a nekupovat, protoze potrebujou technologie a postupy, ktere z toho projektu a nasledneho pouzivani, vzejdou. Bez toho by byl dalsi vyvoj cehokoliv pokrocilejsiho jeste obtiznejsi a drazsi.Skrýt celý příspěvek
Jedno "tvrdíkovské" vyjádření nepříliš významného politika a všichni zde SU-57 pohřbívají? Dal bych tomu čas, ten projekt stál příliš mnoho peněz na to, aby ho zahodili Osobně ...Zobrazit celý příspěvek
Jedno "tvrdíkovské" vyjádření nepříliš významného politika a všichni zde SU-57 pohřbívají? Dal bych tomu čas, ten projekt stál příliš mnoho peněz na to, aby ho zahodili
Osobně úplně nesnáším kecy typu neměřitelných veličin "..nejsou o tolik horší.." atp.Skrýt celý příspěvekClanek Tak má Evropa hodit ručník do ringu a čekat na drobky z U.SandA the greatest country in the world??? Já nenám nic proti spojenectví Evropy z US, ale spojenectví uzavírají ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Tak má Evropa hodit ručník do ringu a čekat na drobky z U.SandA the greatest country in the world???
Já nenám nic proti spojenectví Evropy z US, ale spojenectví uzavírají sobě rovní na to nezapomínejte !Skrýt celý příspěvekKdyž ty to moc škatulkuješ Clanku. Na generacích samozřejmě něco je a musí se poctivě šlápnout na každý schod a pak a tak....ale v reálu se to prolíná a jde o celkovou efektivitu a ...Zobrazit celý příspěvek
Když ty to moc škatulkuješ Clanku. Na generacích samozřejmě něco je a musí se poctivě šlápnout na každý schod a pak a tak....ale v reálu se to prolíná a jde o celkovou efektivitu a ne splnit kritéria pro dodržení škatulek.
USA má 5gen, nadruhou stranu Raptory je nutné modernizovat, protože ty původní mají elektroniku z devadesátek (F-35 už je jinde). Oproti tomu nové verze Eurodelt jsou moderní letadla, která se nyní dostávají na svůj vrchol. Jde o peníze a armádní schopnosti, težko říci, co je rychle a co pomalu, když není hrozba. Hlavně se neuzbrojit.Skrýt celý příspěvekJara: Nevím proč by Evropa nemohla skočit rovnou na šestou generaci. Všichni proklamuji největší výhodu páté generace v situačním povědomí a výkonných senzorech. V tom Evropa také ...Zobrazit celý příspěvek
Jara:
Nevím proč by Evropa nemohla skočit rovnou na šestou generaci. Všichni proklamuji největší výhodu páté generace v situačním povědomí a výkonných senzorech. V tom Evropa také nespí Francouzi jsou v tom s Rafale F3 dost daleko EF nebude pozadu a konečně Švédi také zrovna nezaostavají. Velice brzy přijde doba kdy tyto letouny F35 v tomhle situačnim povědomí a senzorech doženou a pak už je jeho jedinou výhodou stealth kdežto Evropa už zda se pracuje na úplně novém aerodynamickém konceptu, takže proč ztrácet čas s pátoubgenerací? Za chvíli už bude mít Evropa něco lepšího než F35 tu at si nechají Turci
Skocit jiste muze, ale zatimco evropa planuje, evropa vyviji, evropa nespi tak USA ma zavedeno, USA vyrabi, USA uspesne prodava za hranice. Evropa je proste ve skluzu, takze i kdyz technologie treba mame, tak nemam vuli na to uvolnit dostatek prostredku na zavedeni dane technologie do vyzbroje vcas. A vysledkem pak je ze se jako Rusko motame ve vylepsovani 4th gen a sneni o 6th gen, kde USA ma 5th gen v provozu a na 6th gen jiz jiste pilne pracuje. Nehlede na to, ze cast vlastnosti 6th gen bude pochazet z dnesnich schopnosti 5th gen, te 5th gen, kterou jiz v USA maji zavedenou a technologie overene. To je o ukol min u vyvoje 6th gen pro USA a o ukol vic pri evropskem vyvoji, za min penez...
Mozna jsem pesimista, ale myslim ze je zde pesimizmus na miste.
@Luky
Za MiG Skat diky, ten mi unikal, ale dokud neni zavedeno (v rozumnych poctech) beru s rezervou.Skrýt celý příspěvekRase: Pokud dotáhnou motor s deklarovanými parametry, měl by letadlo s maximální vzletovou hmotností kolem 18 tun zvládnout. A nepochybuji, že by se při vývoji zkušenosti se SU-57 ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Pokud dotáhnou motor s deklarovanými parametry, měl by letadlo s maximální vzletovou hmotností kolem 18 tun zvládnout.
A nepochybuji, že by se při vývoji zkušenosti se SU-57 dobře zúročily (včetně pokusů v Sýrii)Skrýt celý příspěvekPodobná vyjádření bych nepřeceňoval. Oba citování gentlemani evidentně patří do tábora odpůrců nebo jen vlažných zastánců Su-47. Podobná vyjádření často slýcháme i o osudu F-35 a ...Zobrazit celý příspěvek
Podobná vyjádření bych nepřeceňoval. Oba citování gentlemani evidentně patří do tábora odpůrců nebo jen vlažných zastánců Su-47. Podobná vyjádření často slýcháme i o osudu F-35 a to i ve fázi v podstatě sériové výroby. A je to naprosto přirozené....podobné projekty jsou známé že stojí mnohem více peněz a času než je predikováno u začátku vývoje a přinášejí vždy značná zklamání co se týče výkonů apod......opět F-35 je výborná ukázka
Je však nutno si všimnout, že ani jeden nespekuluje o ukončení vývoje ale o tom že dokončení a zahájení výroby je víceméně jasné....jestli Rusko ve finále koupí původně plánovaných 170 ks nebo jen 70 ks bude věcí asi dost ostrých interních debat.
Osobně bych ovšem tipoval, že zavedou určitě více jak jednu letku, zmiňovanou u Mig-35. Odhaduji tak 4-5 v tom nejpesimičtějším scénáři. A to proto, že Su-47 má kromě odpůrců také své četné podporovatele a zastánce. A to nejdůležitější....Rusové nikdy nerozeberou linku na finální montáž jako Američani u F-22 ale zavřou vrata a nechají sedat prach.Skrýt celý příspěvekJe celkom možné, že drony na báze MiG Skat, ktoré spomína Luky, nebudú až tak ďaleko od reality. Suchoj je údajne v záverečnej fáze vývoja dronu Ochotnik-B, ktorý má konštrukciu ...Zobrazit celý příspěvek
Je celkom možné, že drony na báze MiG Skat, ktoré spomína Luky, nebudú až tak ďaleko od reality. Suchoj je údajne v záverečnej fáze vývoja dronu Ochotnik-B, ktorý má konštrukciu lietajúceho krídla a mohol by mať aj stealth charakteristiky.
https://vpk.name/news/220887_r...
Ruské médiá tvrdia, že by mal byť dokončený do konca roka 2018. Netvrdím, že to tak bude, ale zdá sa, že na tom naozaj pracujú.
Osobne si myslím, že oveľa bližšie k zavedeniu má bojový dron Altius:
https://www.leteckymagazin.sk/...
V každom prípade, Rusko začína v tejto oblasti doháňať stratené desaťročia.Skrýt celý příspěvekClanek: v podstatě souhlasím, že se jedná o Evropskou cestu. Tedy skok z 4++ (?) rovnou na 6. Evropa má velkou výhodu v tom, že ten stealth útočný dron prakticky má - viz nEUROn ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek:
v podstatě souhlasím, že se jedná o Evropskou cestu. Tedy skok z 4++ (?) rovnou na 6. Evropa má velkou výhodu v tom, že ten stealth útočný dron prakticky má - viz nEUROn (v británii Taranis). Doslova se mluví o tom, že tyto získané technologie nejspíš využijí i při konstrukci nového letounu. Rozhodně bych evropu nepodceňoval. Pokud jde o Američany, tak u nich předpokládám že budou chtít onen letoun 6. generace ještě vychytanější stroj - laser, chytrá kůže atd. Dassault patrně půjde konvenčnější cestou - tak může být poměrně brzo. Američané zkrátka nikam nespěchají. U nich je teď priorita B-21, který už dost možná lítá jako prototyp (dle náznaků).Skrýt celý příspěvekClanek Nevím proč by Evropa nemohla skočit rovnou na šestou generaci. Všichni proklamuji největší výhodu páté generace v situačním povědomí a výkonných senzorech. V tom Evropa ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Nevím proč by Evropa nemohla skočit rovnou na šestou generaci. Všichni proklamuji největší výhodu páté generace v situačním povědomí a výkonných senzorech. V tom Evropa také nespí Francouzi jsou v tom s Rafale F3 dost daleko EF nebude pozadu a konečně Švédi také zrovna nezaostavají. Velice brzy přijde doba kdy tyto letouny F35 v tomhle situačnim povědomí a senzorech doženou a pak už je jeho jedinou výhodou stealth kdežto Evropa už zda se pracuje na úplně novém aerodynamickém konceptu, takže proč ztrácet čas s pátoubgenerací? Za chvíli už bude mít Evropa něco lepšího než F35 tu at si nechají TurciSkrýt celý příspěvek@Clanek Oni podepsali už někdy před lety kontrakt na vývoj UCAV na bázi MIG SKAT nebo jak se to jmenovalo. Takže ideový záměr i ověřený koncept by už byl. Já jsem svým ...Zobrazit celý příspěvek
@Clanek
Oni podepsali už někdy před lety kontrakt na vývoj UCAV na bázi MIG SKAT nebo jak se to jmenovalo. Takže ideový záměr i ověřený koncept by už byl.
Já jsem svým příspěvkem (tvůj jsem neviděl) reagoval na to "přeskočení".
Jde o to, že 6. gen může být aerodynamicky mnohem blíže pokračovateli MiG-31(který třeba mezitím ani nebude) než klasickým stíhačkám.Skrýt celý příspěvekDavid:"...jak již zde někdo psal, představa, že Rusko přeskočí z výroby letounů 4++generace rovnou na generaci šestou, mi přijde poněkud naivní. " Pak je stejne najivni i ...Zobrazit celý příspěvek
David:"...jak již zde někdo psal, představa, že Rusko přeskočí z výroby letounů 4++generace rovnou na generaci šestou, mi přijde poněkud naivní. "
Pak je stejne najivni i evropa, ktera presne takhle uvazuje. Sance ma nejspis vetsi (precijen vedecka zakladna a ekonommicka sila nepusti), ale i tak bych si nevsadil ani na jednoho. Trendseter i zde nakonec bude USA a nepochybuji ani o tom, ze bude prvni (jedine?) kdo bude 6th gen v nejblizsich 20 letech sedlat.Skrýt celý příspěvekAle oni si mohou 5. gen projít právě na těch STEALTH dronech s interní pumovnicí. Nebudou tím dublovat systémy s podobným určením i výkonem a podporovat typovou a logistickou ...Zobrazit celý příspěvek
Ale oni si mohou 5. gen projít právě na těch STEALTH dronech s interní pumovnicí. Nebudou tím dublovat systémy s podobným určením i výkonem a podporovat typovou a logistickou roztříštěnost. Nadruhou stranu, pokud by chtěli provozovat letku či dvě, budou muset ty dodavatelské řetězce stejně nahodit....
Každopádně pro naše Gripeny dobrá zpráva.Skrýt celý příspěvek@Rase Eurojet EJ200 a Snecma M88-2 do debat o jednomotoraku netahejme, to jsou motory do dvoumotorove konfigurace "malych" dvoumotoraku. Pokud ten jednomotorak ma mit nejakou ...Zobrazit celý příspěvek
@Rase
Eurojet EJ200 a Snecma M88-2 do debat o jednomotoraku netahejme, to jsou motory do dvoumotorove konfigurace "malych" dvoumotoraku. Pokud ten jednomotorak ma mit nejakou nosnost a nejakej vykon, pak bude osazen prave necim jako Izdelije 30 nebo GE F110, nebo F135... zkratka motory 2x takovymi (jak vykony, tak velikosti). V podstate jediny kdo do dnes stavi jednomotorak kolem motoru podobnych vykonu je saab svuj gripen. Mohl bych napsat neco o podmotorovanosti, ale protoze nize prispel i Luky a ja nechci byt zezran zaziva si to radeji odpustim. :)
A kdyz uz zminuji dabla, Luky:
Spíš se možná ukazuje, že upgradovaná 4+gen. spolupůsobící s 5-6gen. drony je efektivnější, než valit pilotovanou 5 gen a draze přezbrojovat. Podobně jako v Evropě, kde se taky nikam nespěchá (nebo uvidíme). Když udělám ze 4+ velitelský uzel, tak ho nemusím tolik navěšovat a ani neprzním RCS a letové vlastnosti - interní pumovnice jsou pak vlastně "externizované" :)
Nekolik logickych chyb:
1) Ne, neukazuje to ze 4+ generace s drony (k tem se vratim) je efektivnejsi nez pilotovana 5.gen, ukazuje to ze ruska 4+ gen. az tak moc nezaostava (dalsi otazka, nezaostava v cem? Ve vlastnostech nebo v pomeru cena/vykon?) za ruskou 5. generaci. Na americkou 5 gen muzou klidne obe stracet stejne, ve vztahu k americanum tohle nedokazuje nic.
2) Drony, kde je vemou? Do ted museli i to malo nakupovat v zahranici, jinak domaciho kloudneho nic. Tezko se utesovat kombinaci Su-35 a 5/6th gen dronu kdyz tato kombinace je v nedohlednu i dnes, 10 let po tom co USA sedla 5th gen stroje.
3) Argumentovat evropou je taky spatne, evropa je USA spojenec, spojenec nejspojenectejsi... evropa (brano ciste z bezpecnostniho hlediska) nepotrebuje drzet krok s pritelem, ale s nepritelem, s Ruskem a ano, na to EF a Rafale do dnes staci.
Souhlasim s tim, ze i tohle (bombasticky vyvoj "lepsiho raptora", nedokonceny vyvoj, nenakoupeni stroje vlastni armadou a tim i fakticke zahozeni obrovske sumy a to statem, ktery vazne nema na rozhazovani, za to ma X desitek jinych programu, kterym by se takove penize vazne hodili a kde ted budou chybet) dokaze nekdo prodat jako pozitivum.Skrýt celý příspěvekDavid-v podstatě souhlas.Su-57 je určitě lepší letoun než Su-35,v soubojích s F-22/35 by byl účinnější než jeho starší sourozenec.Hlavní důvod proč jej (zatím) Ruská armáda ...Zobrazit celý příspěvek
David-v podstatě souhlas.Su-57 je určitě lepší letoun než Su-35,v soubojích s F-22/35 by byl účinnější než jeho starší sourozenec.Hlavní důvod proč jej (zatím) Ruská armáda neobjednala ve velkém budou peníze,jejich nedostatek.
Jde to vidět v Ruské armádě na více místech-třeba Armata.Těch mělo být do několika let 2300 a měli nahradit současné T-72/80,ale realita je jiná.To samé v námořnictvu,tam plánovali stavbu několika velkých lodí-letadlovky,výsadkových lodí,torpédoborců...a z plánů postupně sešlo.Ruští generálové měli velké oči,ale prostě na své plány nemají dost peněz.
Letectvo je velmi důležitý aspekt každé armády,pokud Rusko bude dál provozovat deriváty Su-27 a čekat na letoun 6-té generace (20-30let) budou jeho letecké síly čím dál víc zaostávat.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...