Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka
- 9. 7. 2018
- 146 komentářů
- Jan Grohmann
Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ustanovení týkající se rozvoje vojensko-průmyslového komplexu Ruské federace Vladimír Guteněv uvedl, že ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57. Podle Guteněva se ruské letectvo zaměří na vývoj stíhačky šesté generace a na úderné drony. Letouny Su-57 Rusko nabídne zahraničním zákazníkům.
Ruský deník Gazeta v článku „Su-57 je drahá a zbytečná hračka“ citoval rozhovor Guteněva pro tiskovou agenturu Interfax. Podle Guteněva Su-57 velmi rychle technicky zastarává a proto je nutné zaměřit se na vývoj stíhacích letadel šesté generace.
„Není v zájmu ruského letectva Su-57 masivně kupovat. Letoun má ale skvělý exportní potenciál, mnoho zemí si ho může koupit,“ řekl Guteněv agentuře Interfax. O Su-57 může projevit zájem znovu Indie, která sice před časem ohlásila záměr odstoupit od rusko-indického programu stíhačky páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), tedy indické verze Su-57, ale podle posledních zpráv Indie uvažuje návrat k programu.
Podle deníku Press Trust of India sice Indie stále považuje svou finanční spoluúčast za příliš vysokou, ale nebrání se rozhovorům.
Slova Guteněva o několik dní dříve pro ruskou televizi Rossija 24 potvrdil místopředseda ruské vlády pro problematiku ruského vojensko-průmyslového komplexu Jurij Borisov:
„Letadlo [Su-37 - pozn. red.] se ukázalo jako velmi dobré, nevyjímaje zkoušky v Sýrii, které potvrdily jeho letové charakteristiky a bojové schopnosti. Ale víte, že dnes je Su-35 považován za jedno z nejlepších letadel na světě, a proto nemá smysl pracovat na velkosériové výrobě páté generace letadel. Je to naše pojistka, kterou můžeme použít, pokud předchozí generace letadel [Su-35 - pozn. red.] bude zaostávat ve svých vlastnostech za podobnými letadly předních zemí světa.“
„Myslím, že šestá generace letadel se stane mostem mezi pilotovanými letadly a autonomními létajícími systémy, které díky umělé inteligenci budou schopny plnit požadované bojové úkoly, včetně skupinových úkolů,“ uvedl Borisov.
Postoj Borisova následně potvrdil Guteněv: „Vcelku souhlasím se slovy Jurije Ivanoviče (Borisova), že jen těžko můžeme očekávat masivní nákup Su-57.“ Nákup není z finančního hlediska možný a to i přesto, že podle Guteněva Su-57 stojí 2,5× méně než americká F-35 Lightning II – Su-57 je však pořád dražší než Su-34 a Su-35. Cena letounu je jedna část problému, druhá je problematika sériové výroby a stím související nutnost vybudování komplexního dodavatelského řetězce. Je třeba si uvědomit, že vybudovat výrobní linku je z technologického a obchodního hlediska stejně náročné (ne-li náročnější), jako vyvinout samotný letoun.
„Uvědomujeme si, že program začal již v roce 2001 a v důsledku celé řady objektivních příčin se jeho realizace zpozdila. Zpoždění souviselo s velmi dynamickým rozvojem technologií, hlavně systémů elektronického boje a zaváděním nových kompozitních materiálů,“ uvedl Guteněv s tím, že nové motory Izděljie 30 Su-57 získá až v letech 2023 až 2024. S letovými zkouškami Su-57 se původně plánovalo začít v letech 2006 - 2007 a se zavedením Su-57 do služby se počítalo v roce 2014. Státní program pro vyzbrojování počítal do roku 2020 s nákupem 52 stíhaček Su-57.
V roce 2010 Vladimír Putin uvedl, že investice do vývoje Su-57 dosáhly pouze 30 miliardy rublů, stejná částka měla stačit na dokončení projektu. Skutečná výše vývojových nákladů, včetně výroby prototypů a jejich testování však nebyla zveřejněna. Reálně jde ale nepochybně minimálně o jednotky miliardy dolarů.
„Během krátkého nasazení Su-57 v Sýrii jsme získali množství dat souvisejících se schopnostmi letadel F-22 a F-35 detekovat naší stíhačku. Výsledky telemetrie jsou vážným důvodem k vylepšení našich strojů. Z tohoto důvodu se mi jeví mnohem vhodnější, abychom se soustředili na vývoj letadla šesté generace, zatímco spustíme malosériovou výrobu strojů páté generace. Ty mohou sloužit k vylepšování systémů budoucího letadla nebo jako exportní artikl, který by zajistil návratnost nákladů vynaložených na vývoj Su-57,“ uvedl Guteněv.
„Z tohoto důvodu souhlasím s názorem Jurije Ivanoviče (Borisova), podle kterého jsme nabyli (při vývoji) jisté zkušenosti a přeskokem jedné generace můžeme ušetřit prostředky rozpočtu,“ reagoval na slova Borisova Guteněv.
Guteněv se tak připojil k dalším ruským odborníkům (Chramčichin, Sardurio), kteří již dříve Su-57 označili za příliš drahý projekt, který odčerpává finace z jiných oblastí letectva. Podle Guteněva a Borisova lze bojovou hodnotu letectva za dané peníze zvýšit spíše nákupem stíhaček Su-35, nikoliv Su-57.
Podle Guteněva je Su-35 navíc „výkonnější“ (bez upřesnění, co znamená „výkonnější“) než americké stroje F-15 a F-16 a „do jisté míry“ není horší než F-22 a F-35.
První zprávy o problémech projektu Su-57 se dostaly na veřejnost v roce 2015, kdy Borisov oznámil záměr koupit pouze 12 sériových Su-57. V současné době ruské letectvo testuje deset prototypů Su-57, ty ale nebudou pravděpodobně připraveny pro operační nasazení a poslouží jen pro testování, případně pro výcvik.
Hlavním důvodem odmítnutí Su-57 není jen vysoká cena a rychlé technické zaostávání (zřejmě potvrzené v Sýrii při kontaktech s F-35 izraelského a F-22 amerického letectva), ale také neexistující nové motory a podle ruských médií prostý fakt, že Su-57 vlastně nenabízí (přes vyšší pořizovací a provozní náklady) lepší schopnosti než Su-35. To pro deník Gazeta potvrzuje i bývalý letecký instruktor ruského letectva major Andrej Krasnoperov Podle Krasnoperova „charakteristiky Su-57 jsou velmi podobné Su-35“ a tedy, aby si Rusko udrželo obranné schopnosti na potřebné úrovni „je nutné zakoupit ta letadla, které existují a jsou spolehlivá – to se týká především Su-35.“
Su-57 s největší pravděpodobností čeká stejný osud jako MiG-35. V obou případech ruské letectvo nakoupí „s donucením“ jen jednu letku, by podpořilo export těchto strojů do zahraničí. V každém případě, jak píše ruský deník Gazeta, sériová výroba Su-57 pro ruské letectvo se pravděpodobně nikdy neuskuteční.
Zdroj: Letecký magazín, Gazeta
Související články
PAK FA: Ruská stíhačka páté generace ponese jméno Su-57
Velitel ruského letectva generálplukovník Viktor Bondarev vojenské televizi TV Zvězda potvrdil nové ...
- 11.08.2017
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Indická verze Su-57: Rusko a Indie se blíží dohodě
V dohledné době má dojít k podpisu finální dohody, podle které Indie nakoupí 108 rusko-indických ...
- 16.08.2017
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30
Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...
- 15.12.2017
- 115 komentářů
- Jan Grohmann
Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?
Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...
- 27.02.2018
- 33 komentářů
- Jan Buchar
Civil: ne to nebyla částka za celý vývoj F-16, jen do roku 77... A ty "20 let stary" senzory a architektura jsou pořád daleko před konkurenci... V podstatě cokoliv ...Zobrazit celý příspěvek
Civil: ne to nebyla částka za celý vývoj F-16, jen do roku 77...
A ty "20 let stary" senzory a architektura jsou pořád daleko před konkurenci...
V podstatě cokoliv vyrobíš, tak potřebuje za par let upgrade... většina zemí na to akorat nemá prachy a ten ciklus trva mnohem dele. U F-35 to bude probíhat mnohem rychleji.
Kolik bude C2D2 vubec stat se zatím navíc neví,Skrýt celý příspěvekNěmecké Pumy, které nedavno sjely z výrobní linky budou potřebovat rozsáhlou modernizaci elektronických, optických a spojovacích systémů, protože ty stávající jsou poplatné době ...Zobrazit celý příspěvek
Německé Pumy, které nedavno sjely z výrobní linky budou potřebovat rozsáhlou modernizaci elektronických, optických a spojovacích systémů, protože ty stávající jsou poplatné době vývoje, tedy jsou deset let staré. Nově vyrobené stroje budou již mít moderní výstroj a staré budou postupně upgradovány. Jééé, to je překvapení. Teda, jak pro koho, že. A s F-35 je to stejné. S F-22 také, stejně jako s Typhoonem a každým podobně rozsáhlým projektem. Ono prostě někdy v průběhu vývoje musíte dát stopku na použité technologie a pak už ladit vše dohromady. Pak vyrobíte první sérii, ozkoušíte ji v praxi a na základě zkoušek a vývoje v technologiích sestavíte modernizační balíček.Skrýt celý příspěvek
Civil: "Ze jeste 4 roky budou vyrabet stihacky za 100M$ per kus, ktere obratem budou potrebovat upgrade za 5M$, protoze maji senzory technologicky 20 let pozadu a dalsi stovky ...Zobrazit celý příspěvek
Civil: "Ze jeste 4 roky budou vyrabet stihacky za 100M$ per kus, ktere obratem budou potrebovat upgrade za 5M$, protoze maji senzory technologicky 20 let pozadu a
dalsi stovky vaznych chybicek. "
Nemáš v tom trošku bordel? Z výrobní linky sjíždí vždy aktuální stroje. Vylepšují se ty co se vyráběli před lety... Ale chápu, že by ti ta kravina jinak nevycházela.Skrýt celý příspěvekPointa? Ze jeste 4 roky budou vyrabet stihacky za 100M$ per kus, ktere obratem budou potrebovat upgrade za 5M$, protoze maji senzory technologicky 20 let pozadu a dalsi stovky ...Zobrazit celý příspěvek
Pointa? Ze jeste 4 roky budou vyrabet stihacky za 100M$ per kus, ktere obratem budou potrebovat upgrade za 5M$, protoze maji senzory technologicky 20 let pozadu a
dalsi stovky vaznych chybicek.
Vazne chces srovnavat 16G$ za jediny upgrade F-35 s komplet vyvojem F-16 (inflace $ pro FY1977->FY2018 je nejakych 315%)?
B-2 ani Zumwalt to nedokazaly, ale s F-35 uz jsou USA na dobre ceste uzbrojit se.
Jestli se nepletu, tak za celou dobu nasazeni F-35 pocitali s nejakym bilionem dolaru total. Uz to zvedli na 1,5.Skrýt celý příspěvekCivil: jaká je vůbec pointa? zjištění, že modernizace stojí peníze? *ceny jsou v různých FY. Jen vývoj F-16 do 77 stál 7 miliard usd, dvojnásobek vývoje F-16A, dohromady to v ...Zobrazit celý příspěvek
Civil: jaká je vůbec pointa? zjištění, že modernizace stojí peníze?
*ceny jsou v různých FY.
Jen vývoj F-16 do 77 stál 7 miliard usd, dvojnásobek vývoje F-16A, dohromady to v přepočtu na sílu ekonomiky stalo tolik co vývoj F-35...
vývoj F-16 block 60 financovaný UAE stal 3 miliardy usd
u F-22 hlásili v 2011, že modernizace budou stát 11,7miliardy (polovina už byla utracena v té době)
Slyšel jsme, že USN narvalo do IRST pro SH 2 miliardy usd (neověřoval jsme to), atd...
Modernizace F-35, kde jsou počty strojů do tisíců, a C2D2 potrvá min 6 let, tak je cena za vývoj úplný pakatel....
Takže ano, pokud budeš chtít mít stoj relevantní, tak budeš neustále investovat do hardwarových modernizací (min každých 5 let)... Když uživatel nebude chtít, tak asi bude mít možnost ponechat si starší hardwarovou konfiguraci.
Ke schopnostem blocku 3F se stejně konkurence bude snažit přiblížit ještě hodně dlouho...Skrýt celý příspěvekShania: uz jsem nasel i cisla publikovana tady: "Nic však není zadarmo, a v případě F-35 to platí dvojnásob – modernizační úsilí C2D2 si mezi roky 2018 až 2024, podle viceadmirála ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: uz jsem nasel i cisla publikovana tady:
"Nic však není zadarmo, a v případě F-35 to platí dvojnásob – modernizační úsilí C2D2 si mezi roky 2018 až 2024, podle viceadmirála Mathiase Wintera, vyžádá 10,8 miliardy dolarů. V této částce budou zahrnuty pouze vývojové práce a dalších 5,4 miliardy dolarů bude stát zavedení vylepšení (Block 4) do téměř (v té době vyrobených) 1000 F-35."
Takze bez vyvoje jenom 5,4M$ za kousek. Za prevazne sw upgrady vylozene drobne..Skrýt celý příspěvekShania: tá tabuľka hovorí, že 46 lietadiel F-35A prejde modernizáciou. Avšak F-35A, ktoré by potrebovali modernizovať, je 108. Ty však tvrdíš, že väčšina z nich bude ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: tá tabuľka hovorí, že 46 lietadiel F-35A prejde modernizáciou. Avšak F-35A, ktoré by potrebovali modernizovať, je 108. Ty však tvrdíš, že väčšina z nich bude zmodernizovaná. Aj keď zoberieme do úvahy, že 46 lietadiel prejde modernizáciou, tak stále zostane 62, ktoré nebudú bojaschopné.Skrýt celý příspěvek
Civil: takto mimochodem vypadá plán modernizací
https://forum.keypublishing.co...Civil: takto mimochodem vypadá plán modernizací
https://forum.keypublishing.co...Civil: defense aerospace ti fakt nedoporučuji jako zdroj... to už mužeš rovnou číst i pogo a nebo sputnik. Takže 13.6.2018 byla dodána 300 F-35... Stroje v konfiguraci 3F jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Civil: defense aerospace ti fakt nedoporučuji jako zdroj... to už mužeš rovnou číst i pogo a nebo sputnik.
Takže 13.6.2018 byla dodána 300 F-35...
Stroje v konfiguraci 3F jsou dodávány min od konce minuleho roku.
USMC stoje v bloku 2b měli IOC tři roky předtím, USAF s 3i rok po tom.
Tedy od té doby běží výroba strojů které jsou v plné bojové konfiguraci, u 3i je to jak jsme psal jen otázka softwaru a 2b vyžaduje tech refresh.
Block 4 je už modernizace, takže samozřejmě dnešní 3F bude mít míň schopností než block 4, a stejně tak za dalších 5 let bude block 4 zaostávat za bokem 5 a tak dale...
Sokrates: už si to prosím ulož, musím to pořad hledat:) davam to se m už asi po pátý:D
https://i.imgur.com/GQ7kJJQ.pn...
Do dubna bylo modifikovano 11 strojů. Všech 141 má být modifikovano do konce FY2020
https://www.scribd.com/documen...
- 102 F-35As upgraded to Block 3F by FY20 (around mid 2020)
- 27 F-35Bs upgraded to block 3F by FY20
- 12 F-35Cs upgraded to block 3F by FY20
Měl jsme někde i rozepsano kolik strojů potřebuje jaké modifikace a jak t dlouho trva, ale už nevím kde.Skrýt celý příspěvekShania: odkiaľ vieš, že väčšina zo starších F-35A prejde modernizáciou? Vedel by si poskytnúť nejaký zdroj, ktorý potvrdzuje, že to už americká vláda schválila? V minulosti bola ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: odkiaľ vieš, že väčšina zo starších F-35A prejde modernizáciou? Vedel by si poskytnúť nejaký zdroj, ktorý potvrdzuje, že to už americká vláda schválila?
V minulosti bola zverejnená informácia, že asi 189 prvých stíhačiek F-35 nie je bojaschopných a v súčasnosti sa uvažuje o modernizácii iba 81 lietadiel F-35B a F-35C.Skrýt celý příspěvekShania: zdroj na to ma jiny nazor: fully 343 – or 74% -- of the 460 export F-35s that Lockheed is to deliver until end 2024 will be in the current, obsolete Low-Rate Initial ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: zdroj na to ma jiny nazor:
fully 343 – or 74% -- of the 460 export F-35s that Lockheed is to deliver until end 2024 will be in the current, obsolete Low-Rate Initial Production configuration.
These 343 aircraft are limited both in terms of operational capabilities and of the weapons they can use. They are, and will remain, obsolete because their software is incomplete and because their sensors – designed over 20 years ago – have been overtaken by several generations electronics progress.
Lockheed and the F-35 Joint Program Office have quietly decided that all of the planned sensor and avionics upgrades needed to bring the F-35 to full capability will be deferred until 2023, when the first Full-Rate Production (FRP) aircraft (Lot 15) will begin to roll off the production lines.Skrýt celý příspěvekCivil, jak psal Shania, problém mají jen letouny ze skutečně prvních LRIP fází. U dalších se jedná buď jen o nový SW (což není nic dramatického, naše Gripeny také onehdá dostaly ...Zobrazit celý příspěvek
Civil, jak psal Shania, problém mají jen letouny ze skutečně prvních LRIP fází. U dalších se jedná buď jen o nový SW (což není nic dramatického, naše Gripeny také onehdá dostaly nový SW, M20), případně o mírné HW změny. Jen ty úplně první letouny by potřebovaly natolik zásadní zásah do HW (tuším některé i do draku), že se to zřejmě USAF nevyplatí a prostě je nechá jen jako cvičné. Jedná se o málo desítek kusů a mám dojem, že všechny má právě USAF.
Luky, já ale netvrdím, že směroplatná nejsou, to si ani náhodou nemyslím!Skrýt celý příspěvekJirosi: na tu "6gen" je hlavně třeba opravdu hodně let operačních zkušeností a to má jen USAF s F-22 a i tady se to taky pořád vice méně používala jako 4gen stroj. Až F-35 přináší ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: na tu "6gen" je hlavně třeba opravdu hodně let operačních zkušeností a to má jen USAF s F-22 a i tady se to taky pořád vice méně používala jako 4gen stroj. Až F-35 přináší potřebné změny v tom jak se letectvo a vše na tom navázané bude v budoucnu fungovat.Skrýt celý příspěvek
KOLT: Praxe říká, že i když je to drahé tak USA to na rozdíl od Evropy prostě zaplatí. Moc bych se nedivil, kdyby se USA vytasily letounem 6.gen, případně modernizovanou F-22 ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: Praxe říká, že i když je to drahé tak USA to na rozdíl od Evropy prostě zaplatí.
Moc bych se nedivil, kdyby se USA vytasily letounem 6.gen, případně modernizovanou F-22 než Evropa modernizuje Eurodelty.Skrýt celý příspěvekCivil: v tabulce máš blok 3F a pak blok 4. To o čem kolt mluví bylo u F-35A 3i a starší a pokud vím, ale většina z nich projde modernizací... a ty probíhají postupně. V ...Zobrazit celý příspěvek
Civil: v tabulce máš blok 3F a pak blok 4.
To o čem kolt mluví bylo u F-35A 3i a starší a pokud vím, ale většina z nich projde modernizací... a ty probíhají postupně.
V podstatě vše vyrobené v bloku 3i a nebo 3F je plně bojeschopné. Protože u 3i stačí jen aktualizovat software.
V podstatě: staré konfigurace před 2b, 2b zakladní IOC schopnosti (jen USMC)
3i to stejné akorat s novým hardwarem (tech refresh, IOC USAF), 3F je FOC (verze 1.0)Skrýt celý příspěvekKOLT: viz https://2.bp.blogspot.com/-VtA... Takze takova Jizni Korea ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: viz https://2.bp.blogspot.com/-VtA...
Takze takova Jizni Korea bude mit 100% F-35 cvicnych?Skrýt celý příspěvekLuky, tak jestli jste můj příspěvek nepochopil, tož se omlouvám, příště to zkusím bez ironie a více po lopatě ;-) Nyní jen v rychlosti, psal jste: "USA má 5gen, nadruhou stranu ...Zobrazit celý příspěvek
Luky, tak jestli jste můj příspěvek nepochopil, tož se omlouvám, příště to zkusím bez ironie a více po lopatě ;-) Nyní jen v rychlosti, psal jste:
"USA má 5gen, nadruhou stranu Raptory je nutné modernizovat, protože ty původní mají elektroniku z devadesátek (F-35 už je jinde). Oproti tomu nové verze Eurodelt jsou moderní letadla, která se nyní dostávají na svůj vrchol."
Ano, F-22 je nutné modernizovat, jenže ty eurodelty také, protože mají elektroniku jen o něco málo novější, minimálně první tranche. A modernizace právě prvních versí EF ukazuje, že prakticky ani není možná. Modernizace prvních F-35 pak pravděpodobně není finančně rozumná, raději je nechají jako cvičné letouny. F-22 už modernizací prošly a chystá se další. Čili vyznění vašich dvou vět je, alespoň mně to přijde, minimálně zavádějící. Eurodelty nejsou modernější než F-22 a na vrchol se dostávají a) díky modernizacím, takže žádný rozdíl od F-22; b) v době, kdy dochází k rozšíření letadel 5. generace i mezi malá letectva, čili drobet se zpožděním. Což samozřejmě neznamená, že to nejsou dobrá a platná letadla!Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...