Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka
- 9. 7. 2018
- 146 komentářů
- Jan Grohmann
Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ustanovení týkající se rozvoje vojensko-průmyslového komplexu Ruské federace Vladimír Guteněv uvedl, že ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57. Podle Guteněva se ruské letectvo zaměří na vývoj stíhačky šesté generace a na úderné drony. Letouny Su-57 Rusko nabídne zahraničním zákazníkům.
Ruský deník Gazeta v článku „Su-57 je drahá a zbytečná hračka“ citoval rozhovor Guteněva pro tiskovou agenturu Interfax. Podle Guteněva Su-57 velmi rychle technicky zastarává a proto je nutné zaměřit se na vývoj stíhacích letadel šesté generace.
„Není v zájmu ruského letectva Su-57 masivně kupovat. Letoun má ale skvělý exportní potenciál, mnoho zemí si ho může koupit,“ řekl Guteněv agentuře Interfax. O Su-57 může projevit zájem znovu Indie, která sice před časem ohlásila záměr odstoupit od rusko-indického programu stíhačky páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), tedy indické verze Su-57, ale podle posledních zpráv Indie uvažuje návrat k programu.
Podle deníku Press Trust of India sice Indie stále považuje svou finanční spoluúčast za příliš vysokou, ale nebrání se rozhovorům.
Slova Guteněva o několik dní dříve pro ruskou televizi Rossija 24 potvrdil místopředseda ruské vlády pro problematiku ruského vojensko-průmyslového komplexu Jurij Borisov:
„Letadlo [Su-37 - pozn. red.] se ukázalo jako velmi dobré, nevyjímaje zkoušky v Sýrii, které potvrdily jeho letové charakteristiky a bojové schopnosti. Ale víte, že dnes je Su-35 považován za jedno z nejlepších letadel na světě, a proto nemá smysl pracovat na velkosériové výrobě páté generace letadel. Je to naše pojistka, kterou můžeme použít, pokud předchozí generace letadel [Su-35 - pozn. red.] bude zaostávat ve svých vlastnostech za podobnými letadly předních zemí světa.“
„Myslím, že šestá generace letadel se stane mostem mezi pilotovanými letadly a autonomními létajícími systémy, které díky umělé inteligenci budou schopny plnit požadované bojové úkoly, včetně skupinových úkolů,“ uvedl Borisov.
Postoj Borisova následně potvrdil Guteněv: „Vcelku souhlasím se slovy Jurije Ivanoviče (Borisova), že jen těžko můžeme očekávat masivní nákup Su-57.“ Nákup není z finančního hlediska možný a to i přesto, že podle Guteněva Su-57 stojí 2,5× méně než americká F-35 Lightning II – Su-57 je však pořád dražší než Su-34 a Su-35. Cena letounu je jedna část problému, druhá je problematika sériové výroby a stím související nutnost vybudování komplexního dodavatelského řetězce. Je třeba si uvědomit, že vybudovat výrobní linku je z technologického a obchodního hlediska stejně náročné (ne-li náročnější), jako vyvinout samotný letoun.
„Uvědomujeme si, že program začal již v roce 2001 a v důsledku celé řady objektivních příčin se jeho realizace zpozdila. Zpoždění souviselo s velmi dynamickým rozvojem technologií, hlavně systémů elektronického boje a zaváděním nových kompozitních materiálů,“ uvedl Guteněv s tím, že nové motory Izděljie 30 Su-57 získá až v letech 2023 až 2024. S letovými zkouškami Su-57 se původně plánovalo začít v letech 2006 - 2007 a se zavedením Su-57 do služby se počítalo v roce 2014. Státní program pro vyzbrojování počítal do roku 2020 s nákupem 52 stíhaček Su-57.
V roce 2010 Vladimír Putin uvedl, že investice do vývoje Su-57 dosáhly pouze 30 miliardy rublů, stejná částka měla stačit na dokončení projektu. Skutečná výše vývojových nákladů, včetně výroby prototypů a jejich testování však nebyla zveřejněna. Reálně jde ale nepochybně minimálně o jednotky miliardy dolarů.
„Během krátkého nasazení Su-57 v Sýrii jsme získali množství dat souvisejících se schopnostmi letadel F-22 a F-35 detekovat naší stíhačku. Výsledky telemetrie jsou vážným důvodem k vylepšení našich strojů. Z tohoto důvodu se mi jeví mnohem vhodnější, abychom se soustředili na vývoj letadla šesté generace, zatímco spustíme malosériovou výrobu strojů páté generace. Ty mohou sloužit k vylepšování systémů budoucího letadla nebo jako exportní artikl, který by zajistil návratnost nákladů vynaložených na vývoj Su-57,“ uvedl Guteněv.
„Z tohoto důvodu souhlasím s názorem Jurije Ivanoviče (Borisova), podle kterého jsme nabyli (při vývoji) jisté zkušenosti a přeskokem jedné generace můžeme ušetřit prostředky rozpočtu,“ reagoval na slova Borisova Guteněv.
Guteněv se tak připojil k dalším ruským odborníkům (Chramčichin, Sardurio), kteří již dříve Su-57 označili za příliš drahý projekt, který odčerpává finace z jiných oblastí letectva. Podle Guteněva a Borisova lze bojovou hodnotu letectva za dané peníze zvýšit spíše nákupem stíhaček Su-35, nikoliv Su-57.
Podle Guteněva je Su-35 navíc „výkonnější“ (bez upřesnění, co znamená „výkonnější“) než americké stroje F-15 a F-16 a „do jisté míry“ není horší než F-22 a F-35.
První zprávy o problémech projektu Su-57 se dostaly na veřejnost v roce 2015, kdy Borisov oznámil záměr koupit pouze 12 sériových Su-57. V současné době ruské letectvo testuje deset prototypů Su-57, ty ale nebudou pravděpodobně připraveny pro operační nasazení a poslouží jen pro testování, případně pro výcvik.
Hlavním důvodem odmítnutí Su-57 není jen vysoká cena a rychlé technické zaostávání (zřejmě potvrzené v Sýrii při kontaktech s F-35 izraelského a F-22 amerického letectva), ale také neexistující nové motory a podle ruských médií prostý fakt, že Su-57 vlastně nenabízí (přes vyšší pořizovací a provozní náklady) lepší schopnosti než Su-35. To pro deník Gazeta potvrzuje i bývalý letecký instruktor ruského letectva major Andrej Krasnoperov Podle Krasnoperova „charakteristiky Su-57 jsou velmi podobné Su-35“ a tedy, aby si Rusko udrželo obranné schopnosti na potřebné úrovni „je nutné zakoupit ta letadla, které existují a jsou spolehlivá – to se týká především Su-35.“
Su-57 s největší pravděpodobností čeká stejný osud jako MiG-35. V obou případech ruské letectvo nakoupí „s donucením“ jen jednu letku, by podpořilo export těchto strojů do zahraničí. V každém případě, jak píše ruský deník Gazeta, sériová výroba Su-57 pro ruské letectvo se pravděpodobně nikdy neuskuteční.
Zdroj: Letecký magazín, Gazeta
Související články
PAK FA: Ruská stíhačka páté generace ponese jméno Su-57
Velitel ruského letectva generálplukovník Viktor Bondarev vojenské televizi TV Zvězda potvrdil nové ...
- 11.08.2017
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Indická verze Su-57: Rusko a Indie se blíží dohodě
V dohledné době má dojít k podpisu finální dohody, podle které Indie nakoupí 108 rusko-indických ...
- 16.08.2017
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30
Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...
- 15.12.2017
- 115 komentářů
- Jan Grohmann
Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?
Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...
- 27.02.2018
- 33 komentářů
- Jan Buchar
@Kolt napsal: Luky, stran děsně drahé modernizace F-22 a moderních eurodelt, které se teprve teď dostávají na vrchol – to zase žijeme v paralelních vesmírech? F-22 potřebuje ...Zobrazit celý příspěvek
@Kolt napsal: Luky, stran děsně drahé modernizace F-22 a moderních eurodelt, které se teprve teď dostávají na vrchol – to zase žijeme v paralelních vesmírech? F-22 potřebuje modernizaci, o tom žádná (i předsériové F-35 ji potřebují). Ovšem F-22 nejen, že potřebuje modernizaci, ale mnoho stroje jí ani nejsou schopné (mnohé F-35 také ne, respektive by stála hrozně moc). V čem se tedy ta špatná F-22 liší od skvélého EF Typhoon? Aha, místem výroby, já vím...
hmm... tak z toho co píšeš to vypadá, že dle tebe špatná F22 (dost odvážné!) se liší od skvělého Typhoona (celkem i souhlas) kromě místa výroby ještě tím, že mnohdy není modernizace schopná (zajímavé).
Já přece napsal pár slov o škatulkování vs prolínání generací (to platí i o F-16 s AESA odvozené z radaru F-35), ale nic o špatné F-22. Asi opravdu žijeme v paralelních vesmírech.Skrýt celý příspěvekNedávno jsem četl na Novinkách (vím,ne moc důvěryhodný zdroj) že podle Ruské televize Rosia 24 je jednotková cena za Mig-35 cca 45 Mil.dolarů
Nedávno jsem četl na Novinkách (vím,ne moc důvěryhodný zdroj) že podle Ruské televize Rosia 24 je jednotková cena za Mig-35 cca 45 Mil.dolarů
Shania a PavolR Díky za info. Šlo mi o to, že MiG-35 by za příznivou cenu mohl být ideálním érem pro mnoho asijských či afrických států (ideálně pro ty, co mají starší 29tky) a ...Zobrazit celý příspěvek
Shania a PavolR
Díky za info. Šlo mi o to, že MiG-35 by za příznivou cenu mohl být ideálním érem pro mnoho asijských či afrických států (ideálně pro ty, co mají starší 29tky) a zajímalo mne, o kolik je levnější než výkonnější suchoj...Skrýt celý příspěvekRobaiz: Našiel som jeden článok, venujúci sa cenám Su-30 a na zbežný pohľad je to teda fakt šialene variabilné, no maximum sa pohybuje v rozmedzí ...Zobrazit celý příspěvek
Robaiz:
Našiel som jeden článok, venujúci sa cenám Su-30 a na zbežný pohľad je to teda fakt šialene variabilné, no maximum sa pohybuje v rozmedzí 60-65M/kus:
https://belarusdigest.com/stor...
K Mig-35 som našiel údaj 55M, ale vzhľadom na to, že sa ten stroj veľmi nepredáva, ťažko určiť - obzvlášť keď Rusi ako keby hádzali ceny hore dole podľa toho, pri akom zákazníkovi im to ako vyhovuje, sú v tomto dosť nečitateľní:
http://aviatia.net/f-35-lightn... Skrýt celý příspěvekOtázka trochu mimo téma - nevíte někdo, jaký je cenový rozdíl v porovnání Su-30 a MiG-35? Ideálně rovněž v porovnání s konkurencí? Zejména evropskou?
Otázka trochu mimo téma - nevíte někdo, jaký je cenový rozdíl v porovnání Su-30 a MiG-35? Ideálně rovněž v porovnání s konkurencí? Zejména evropskou?
4.,5.,6. generace - už někdo někdy přesně definoval, co je pro kterou generaci potřebné, aby mohlo být éro správně zaškatulkováno? Každý stát (nebo skupina států) má přeci ...Zobrazit celý příspěvek
4.,5.,6. generace - už někdo někdy přesně definoval, co je pro kterou generaci potřebné, aby mohlo být éro správně zaškatulkováno?
Každý stát (nebo skupina států) má přeci odlišné požadavky.
F-22 je (dle mého skromného laického názoru) momentálně bezkokurenčně nejlepší bojové letadlo kombinující stealth, menévrovatelnost a schopnost útočit na cokoliv a kdekoliv. taky setsakramentsky drahá hračka...
F-35 je taktéž rozhodně zajímavý letoun, ale svým určením a možnostmi je někde jinde - resp. nejedná se o letoun pro vybojování vzdušné nadvlády, ale o víceúčelový stíhač určený primárně k pronikání nad území s moderní PVO a přesnou likvidaci pozemních cílů či vyhledávání cílů pro jiná letadla/drony.
Su-57 je nádherný éro a pochybuju, že by Rusové celý program odpískali, když už do něj nalili neskutečné finance a čeká se prakticky jen na nové motory, s kterými dosáhne zase o kus lepší parametry. Navíc taktéž potřebují něco, co bude schopné alespoň částečně plnit úkoly jako F.35 (tzn. ničení silně bráněných objektů). A i kdyby se nevyráběly stovky kusů, několik letek si rozhodně pořídí, mimimálně pro předváděčku a ukazování svalů... Zastarávající Su-27 se musí něčím nahrazovat.
Vůbec bych ale nebyl překvapený, kdyby ulité finance směřovaly do vývoje nástupce MiGu-31. Tam bude Rusko tlačit bota nejvíc, protože budou potřebovat něco, čím budou moci v budoucnu nahánět SR-72. A jsme zase u správného určení generace strojů - pro Rusko bude v rámci 6.generace mnohem důležitější extrémní rychlost, než stealth.
Holt mají Rusáci prostě smůlu v tom, že díky své geografii potřebují (mimo jiné) zcela specifické mašiny, které jsou prakticky neprodejné pro zahraniční zájemce, ale vyvíjet a vyrábět je musí, aby jim vlak neujel příliš daleko. A to holt něco stojí. Každopádně, bude-li ropa v dalších letech nadále za 80+,tak podle mého Su-57 v ruském letectvu uvidíme nejen v minimálním zastoupení v počtu dvou lletek.Skrýt celý příspěvekbalm: zahraniční literatura uvádí, že stealth vlastnosti jsou údajně z větší části o tvarování a odrazu než pohlcování elektromagnetických vln. Už na první pohled je vidět, toto ...Zobrazit celý příspěvek
balm: zahraniční literatura uvádí, že stealth vlastnosti jsou údajně z větší části o tvarování a odrazu než pohlcování elektromagnetických vln. Už na první pohled je vidět, toto sučko moc nerespektuje, zadní část motorových gondol je prakticky stejná jako u předchůdců, místo aby byly motory zapracovány do vhodně tvarovaného draku a tak by se dalo pokračovat na celém letadle dále.
Spíše bude zajímavější zjistit, zda se nějaké dílčí prvky a technologie neobjeví na vyráběných letadlech typu SU 30, 34, 35.
A asi nikdo z nás neví jaké konkrétní závěry mají rusové například z propagační cesty do Syrie. Kde se jistě mohli vzájemně "očichat" s letadly jako je F 22 a F 35.Skrýt celý příspěvekSlavoslav: "no ak mas vytokove plyny o teplote T1 do ktorych je prudko primiesavany obtekajuci vzduch o teplote T2 dostanes za lietadlo IR stopu o teplote T3" Fyzika je ...Zobrazit celý příspěvek
Slavoslav: "no ak mas vytokove plyny o teplote T1 do ktorych je prudko primiesavany obtekajuci vzduch o teplote T2 dostanes za lietadlo IR stopu o teplote T3"
Fyzika je neoblomná, a výtokových plynu je vždy násobně více jako obtékajícího vzduchu... jinak by se nikam neletělo.Skrýt celý příspěvekIMHO Rusové dělají chybu. To že nedoženou v nasazení 5. nebo 6. generace (natož předběhnou) Amíky ví dobře sami, ale stále je tu ve hře Evropa a zbytek nekamarádských států. K ...Zobrazit celý příspěvek
IMHO Rusové dělají chybu. To že nedoženou v nasazení 5. nebo 6. generace (natož předběhnou) Amíky ví dobře sami, ale stále je tu ve hře Evropa a zbytek nekamarádských států. K přímé konfrontaci s USA stejně nedojde, na to jsou příliš dobře zásobeni atomem. Ale co se týče ostatních, tak tam by se vlastní 5. generace mohla hodit. Evropa má ekonomický a věděcký potenciál na to, uvést do praxe 5. -6. generaci do 20 let, ale už nemá politickou vůli. A Rusové jsou přeci jen nyní kromě USA a Číny nejdále. Je to škoda.
Samozřejmě oni na to ty peníze dlouho mít nebudou a ví to oni sami i politici v EU, nicméně pokud by alespoň na oko v tomto programu pokračovali (stejně jako Armata), donutilo by to EU lídry k fyzické akci a financování rozvoje ozbrojených složek. Ten vlak, který nám v tomto ujel je sice daleko, ale není důvod si ho nechat ujet ještě dál...Skrýt celý příspěvekLuky, stran děsně drahé modernizace F-22 a moderních eurodelt, které se teprve teď dostávají na vrchol – to zase žijeme v paralelních vesmírech? F-22 potřebuje modernizaci, o tom ...Zobrazit celý příspěvek
Luky, stran děsně drahé modernizace F-22 a moderních eurodelt, které se teprve teď dostávají na vrchol – to zase žijeme v paralelních vesmírech? F-22 potřebuje modernizaci, o tom žádná (i předsériové F-35 ji potřebují). Ovšem F-22 nejen, že potřebuje modernizaci, ale mnoho stroje jí ani nejsou schopné (mnohé F-35 také ne, respektive by stála hrozně moc). V čem se tedy ta špatná F-22 liší od skvélého EF Typhoon? Aha, místem výroby, já vím...Skrýt celý příspěvek
Do jaké míry to je či není konec projektu, nedokážu posoudit (a myslím, že nikdo z diskutujících ;-) ). Jen mě baví jedna věc – najednou jsou hrozně zásadní zkušenosti a ...Zobrazit celý příspěvek
Do jaké míry to je či není konec projektu, nedokážu posoudit (a myslím, že nikdo z diskutujících ;-) ). Jen mě baví jedna věc – najednou jsou hrozně zásadní zkušenosti a technologie získané z projektu (nic proti tomu). Když ale to samé zkusíte říct u takového Zumwaltu, ti samí diskutující vás sežerou zaživa :-) Byť uznávám, že to není to samé!Skrýt celý příspěvek
Shania
no ak mas vytokove plyny o teplote T1 do ktorych je prudko primiesavany obtekajuci vzduch o teplote T2 dostanes za lietadlo IR stopu o teplote T3Shania
no ak mas vytokove plyny o teplote T1 do ktorych je prudko primiesavany obtekajuci vzduch o teplote T2 dostanes za lietadlo IR stopu o teplote T3Legrační je ta zmínka, že Su-57 stojí 2,5x méně než F-35. Ta už je v posledních výrobních sériích pod 100 mil. USD. To by znamenalo, že Su-57 stojí pod 40 mil. USD. SU-35 stojí 65 ...Zobrazit celý příspěvek
Legrační je ta zmínka, že Su-57 stojí 2,5x méně než F-35. Ta už je v posledních výrobních sériích pod 100 mil. USD. To by znamenalo, že Su-57 stojí pod 40 mil. USD. SU-35 stojí 65 mil. USD, takže dává někomu smysl, že Rusové odmítají kupovat nové letadlo 5. generace a radši pořizují dražší 4. generaci...?
to Raziel,
dost to prožíváš. Popírání je první fází smutku nad ztrátou (oblíbené modly ruských trollů). Nikde se nepsalo o 12 + 24. Jen o tom, že k současných prototypům přikoupí ještě 12 strojů. A to je vše, aspoň do doby než budou k dispozici nové motory (2023 - 2024). 12 strojů za 7 let, to je skoro 1,5 letadla ročně. Co jiného to je, než přiznání neúspěchu a pohřbení celého projektu?Skrýt celý příspěvekRusové sami přiznávají, že upřednostnily manévrovatelnost před Stealth. Tedy těžko si vyzkouší a natrénují postupy z letadlem co nemá požadované vlastnosti pro nácvik. Na to co ...Zobrazit celý příspěvek
Rusové sami přiznávají, že upřednostnily manévrovatelnost před Stealth. Tedy těžko si vyzkouší a natrénují postupy z letadlem co nemá požadované vlastnosti pro nácvik.
Na to co s tím mohou trénovat jim stačí bohatě Su-35/37.Skrýt celý příspěvekraziel:+1 a spravne jsi napsal, ze zkusenost z operacniho pouziti je klicova. balm: mas dost odvazna tvrzeni, tak bych rad vedel vic, tak kde je problem to rozvest? staci ...Zobrazit celý příspěvek
raziel:+1 a spravne jsi napsal, ze zkusenost z operacniho pouziti je klicova.
balm: mas dost odvazna tvrzeni, tak bych rad vedel vic, tak kde je problem to rozvest?
staci popsat rekukci ir stopy na tyvkratke vzdalenosti.Skrýt celý příspěvekraziel87: Klidně už zadaná letadla do výroby mohou někomu přeprodat. Když počítají se zahraničními odběrateli. Vyvíjet nové typy a pak zavádět 12-24 kusů, se jim brzy logisticky ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87: Klidně už zadaná letadla do výroby mohou někomu přeprodat. Když počítají se zahraničními odběrateli.
Vyvíjet nové typy a pak zavádět 12-24 kusů, se jim brzy logisticky celkem vymstí.Skrýt celý příspěvekraziel87 Špatně jste mě pochopil, mluvil jsem o masovém zavádění, tj. že by SU-57 by sloužil min. v počtech co slouží SU-30 či SU-35. Či je dokonce v dohledné době bude ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87
Špatně jste mě pochopil, mluvil jsem o masovém zavádění, tj. že by SU-57 by sloužil min. v počtech co slouží SU-30 či SU-35. Či je dokonce v dohledné době bude nahrazovat. Nikde jsem nepsal, že SU-57 se nebude vůbec zavádět. Naopak píšu, že SU-57 je důležitý počin pro zkušenosti a výzkum. Uznávám, je to šírné vyjádření a může být matoucí, ale rozhodně jsem nemyslel to, že se vůbec zařazovat nebude, ale to, že jen velmi málo, jen aby zajistil výše uvedené zkušenosti, nadále držel vývoj a měl exportní potenciál. Tíhu ovšem budou nést letadla 4. generace.
Diskuzi jsem ještě nečetl, jen jsem v rychlosti přečetl první perly co padly a poté jsem již číst ani neměl zájem, protože bylo zase hojně naspamováno od lidí co nemají ani tucha a nemají ani chuť se trochu zamyslet.nad článkem.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...