Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka

Su-57; větší foto / Public Domain  

Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ustanovení týkající se rozvoje vojensko-průmyslového komplexu Ruské federace Vladimír Guteněv uvedl, že ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57. Podle Guteněva se ruské letectvo zaměří na vývoj stíhačky šesté generace a na úderné drony. Letouny Su-57 Rusko nabídne zahraničním zákazníkům.

Ruský deník Gazeta v článku „Su-57 je drahá a zbytečná hračka“ citoval rozhovor Guteněva pro tiskovou agenturu Interfax. Podle Guteněva Su-57 velmi rychle technicky zastarává a proto je nutné zaměřit se na vývoj stíhacích letadel šesté generace.

 

 

„Není v zájmu ruského letectva Su-57 masivně kupovat. Letoun má ale skvělý exportní potenciál, mnoho zemí si ho může koupit,“ řekl Guteněv agentuře Interfax. O Su-57 může projevit zájem znovu Indie, která sice před časem ohlásila záměr odstoupit od rusko-indického programu stíhačky páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), tedy indické verze Su-57, ale podle posledních zpráv Indie uvažuje návrat k programu.

 

Podle deníku Press Trust of India sice Indie stále považuje svou finanční spoluúčast za příliš vysokou, ale nebrání se rozhovorům. 

 

Slova Guteněva o několik dní dříve pro ruskou televizi Rossija 24 potvrdil místopředseda ruské vlády pro problematiku ruského vojensko-průmyslového komplexu Jurij Borisov:

„Letadlo [Su-37 - pozn. red.] se ukázalo jako velmi dobré, nevyjímaje zkoušky v Sýrii, které potvrdily jeho letové charakteristiky a bojové schopnosti. Ale víte, že dnes je Su-35 považován za jedno z nejlepších letadel na světě, a proto nemá smysl pracovat na velkosériové výrobě páté generace letadel. Je to naše pojistka, kterou můžeme použít, pokud předchozí generace letadel [Su-35 - pozn. red.] bude zaostávat ve svých vlastnostech za podobnými letadly předních zemí světa.“

 

„Myslím, že šestá generace letadel se stane mostem mezi pilotovanými letadly a autonomními létajícími systémy, které díky umělé inteligenci budou schopny plnit požadované bojové úkoly, včetně skupinových úkolů,“ uvedl Borisov.

 

Postoj Borisova následně potvrdil Guteněv: „Vcelku souhlasím se slovy Jurije Ivanoviče (Borisova), že jen těžko můžeme očekávat masivní nákup Su-57.“ Nákup není z finančního hlediska možný a to i přesto, že podle Guteněva Su-57 stojí 2,5× méně než americká F-35 Lightning II – Su-57 je však pořád dražší než Su-34 a Su-35. Cena letounu je jedna část problému, druhá je problematika sériové výroby a stím související nutnost vybudování komplexního dodavatelského řetězce. Je třeba si uvědomit, že vybudovat výrobní linku je z technologického a obchodního hlediska stejně náročné (ne-li náročnější), jako vyvinout samotný letoun.
 

„Uvědomujeme si, že program začal již v roce 2001 a v důsledku celé řady objektivních příčin se jeho realizace zpozdila. Zpoždění souviselo s velmi dynamickým rozvojem technologií, hlavně systémů elektronického boje a zaváděním nových kompozitních materiálů,“ uvedl Guteněv s tím, že nové motory Izděljie 30 Su-57 získá až v letech 2023 až 2024. S letovými zkouškami Su-57 se původně plánovalo začít v letech 2006 - 2007 a se zavedením Su-57 do služby se počítalo v roce 2014. Státní program pro vyzbrojování počítal do roku 2020 s nákupem 52 stíhaček Su-57.

 

V roce 2010 Vladimír Putin uvedl, že investice do vývoje Su-57 dosáhly pouze 30 miliardy rublů, stejná částka měla stačit na dokončení projektu. Skutečná výše vývojových nákladů, včetně výroby prototypů a jejich testování však nebyla zveřejněna. Reálně jde ale nepochybně minimálně o jednotky miliardy dolarů.

 

„Během krátkého nasazení Su-57 v Sýrii jsme získali množství dat souvisejících se schopnostmi letadel F-22 a F-35 detekovat naší stíhačku. Výsledky telemetrie jsou vážným důvodem k vylepšení našich strojů. Z tohoto důvodu se mi jeví mnohem vhodnější, abychom se soustředili na vývoj letadla šesté generace, zatímco spustíme malosériovou výrobu strojů páté generace. Ty mohou sloužit k vylepšování systémů budoucího letadla nebo jako exportní artikl, který by zajistil návratnost nákladů vynaložených na vývoj Su-57,“ uvedl Guteněv.

 

„Z tohoto důvodu souhlasím s názorem Jurije Ivanoviče (Borisova), podle kterého jsme nabyli (při vývoji) jisté zkušenosti a přeskokem jedné generace můžeme ušetřit prostředky rozpočtu,“ reagoval na slova Borisova Guteněv.

 

Guteněv se tak připojil k dalším ruským odborníkům (Chramčichin, Sardurio), kteří již dříve Su-57 označili za příliš drahý projekt, který odčerpává finace z jiných oblastí letectva. Podle Guteněva a Borisova lze bojovou hodnotu letectva za dané peníze zvýšit spíše nákupem stíhaček Su-35, nikoliv Su-57.

 

Podle Guteněva je Su-35 navíc „výkonnější“ (bez upřesnění, co znamená „výkonnější“) než americké stroje F-15 a F-16 a „do jisté míry“ není horší než F-22 a F-35.

 

První zprávy o problémech projektu Su-57 se dostaly na veřejnost v roce 2015, kdy Borisov oznámil záměr koupit pouze 12 sériových Su-57. V současné době ruské letectvo testuje deset prototypů Su-57, ty ale nebudou pravděpodobně připraveny pro operační nasazení a poslouží jen pro testování, případně pro výcvik.
 

Hlavním důvodem odmítnutí Su-57 není jen vysoká cena a rychlé technické zaostávání (zřejmě potvrzené v Sýrii při kontaktech s F-35 izraelského a F-22 amerického letectva), ale také neexistující nové motory a podle ruských médií prostý fakt, že Su-57 vlastně nenabízí (přes vyšší pořizovací a provozní náklady) lepší schopnosti než Su-35. To pro deník Gazeta potvrzuje i bývalý letecký instruktor ruského letectva major Andrej Krasnoperov Podle Krasnoperova „charakteristiky Su-57 jsou velmi podobné Su-35“ a tedy, aby si Rusko udrželo obranné schopnosti na potřebné úrovni „je nutné zakoupit ta letadla, které existují a jsou spolehlivá – to se týká především Su-35.“  

 

Su-57 s největší pravděpodobností čeká stejný osud jako MiG-35. V obou případech ruské letectvo nakoupí „s donucením“ jen jednu letku, by podpořilo export těchto strojů do zahraničí. V každém případě, jak píše ruský deník Gazeta, sériová výroba Su-57 pro ruské letectvo se pravděpodobně nikdy neuskuteční.

 

Zdroj: Letecký magazínGazeta

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

PAK FA: Ruská stíhačka páté generace ponese jméno Su-57

Velitel ruského letectva generálplukovník Viktor Bondarev vojenské televizi TV Zvězda potvrdil nové ...

Indická verze Su-57: Rusko a Indie se blíží dohodě

V dohledné době má dojít k podpisu finální dohody, podle které Indie nakoupí 108 rusko-indických ...

Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jirosi
    16:31 12.07.2018

    stronger.p: Japonsko a jiné státy Asie si chtějí vyrobit vlastní stealth letadla Čína nasadila stealth letadlo Indie po stealth letadle pokukovala Evropa se pustila do vývoje ...Zobrazit celý příspěvek

    stronger.p:
    Japonsko a jiné státy Asie si chtějí vyrobit vlastní stealth letadla
    Čína nasadila stealth letadlo
    Indie po stealth letadle pokukovala
    Evropa se pustila do vývoje hned dvou(FRA+GER, UK+?)
    USA masivně chrlí do světa F-35..

    V Rusko se rozhodli dále nakupovat letadla 4. generace, i přesto že vývoj svého stealth letadla mají skoro ukončen.
    Závěr si doufám dokážete udělat sám. Nebo to potřebujete od představitele USA, RU, GER, Ciny, Jap, .... z řečnického pultíku do hledáčku kamer?

    Dit je to jako před první světovou, kdo nemá "Dreadnought". Nemá námořnictvo.Skrýt celý příspěvek

  • stronger.p
    15:41 12.07.2018

    Jirosi, nevím, kdo to prohlašuje a to, že někdo něco prohlásí, ještě že je to pravda a myslím si o tom své... Samozřejmě prohlášení zúčastněných osob mohou některým "tvrzením" ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi, nevím, kdo to prohlašuje a to, že někdo něco prohlásí, ještě že je to pravda a myslím si o tom své...

    Samozřejmě prohlášení zúčastněných osob mohou některým "tvrzením" dodat důvěryhodnosti.Takže bych se opravdu rád dozvěděl, jak je to s tou "neviditelností" našeho nepřítele, když mi zde v diskuzi někdo servíruje, možná jen jeho zbožná přání, jako fakt...Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    15:17 12.07.2018

    stronger.p: Možná by bylo lepší dodat z prohlášení z poslední doby: -Plasma stealth to vyřeší -Stealth nefunguje... -Paramery 6. gen jsou nemysls, jedním znich je další posílení ...Zobrazit celý příspěvek

    stronger.p: Možná by bylo lepší dodat z prohlášení z poslední doby:
    -Plasma stealth to vyřeší
    -Stealth nefunguje...
    -Paramery 6. gen jsou nemysls, jedním znich je další posílení Stealth.Skrýt celý příspěvek

  • stronger.p
    14:47 12.07.2018

    @Czertik : ..kdyz otukavani v syrii ukazalo, ze preference stealth prece jenom ma vicero bojovych vyhod. Mohl bych Vás požádat o zdroj Vašeho tvrzení, nejlépe prohlášení ...Zobrazit celý příspěvek

    @Czertik : ..kdyz otukavani v syrii ukazalo, ze preference stealth prece jenom ma vicero bojovych vyhod.

    Mohl bych Vás požádat o zdroj Vašeho tvrzení, nejlépe prohlášení nějakého US pilota F-22, F-35 nebo někoho z generality, kdo prohlásil, SU-35 běžně v Sýrii vidíme na např. 120 km, SU-57 na např.118 km a oni nás nevidí vůbec nebo "významně" později?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:47 12.07.2018

    Czertik: to jestli rusové vsadili na redukci tepelného záření uvidíme teprve, až budou vyrábět stroje s novými motory. F-22 i F-35 mají několik vlastností snižující tepelné ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: to jestli rusové vsadili na redukci tepelného záření uvidíme teprve, až budou vyrábět stroje s novými motory.

    F-22 i F-35 mají několik vlastností snižující tepelné záření.

    F-35 má např. chlazení prostoru motoru, chlazení trysky a horkých plynů motoru. Tvarování trysky, atd...

    Tohle všechno je pro stížení detekce na střední a dlouhé vzdálenosti v podzvukovém letu a to hlavně ze předu a boku.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    13:19 12.07.2018

    balm, krasne si vysvetlil, proc stealth a vysoke vykony nejdou dohromady, ale ma to jeden hacek, a to ten, ze ze evidentne rusove vsadily na patneho kone - a to na vysoke vykony a ...Zobrazit celý příspěvek

    balm, krasne si vysvetlil, proc stealth a vysoke vykony nejdou dohromady, ale ma to jeden hacek, a to ten, ze ze evidentne rusove vsadily na patneho kone - a to na vysoke vykony a snahu o redukci tepelneho vyzarovani, kdyz otukavani v syrii ukazalo, ze preference stealth prece jenom ma vicero bojovych vyhod.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:25 12.07.2018

    Stran zahřívání náběžných hran, minimálně některá letadla mají jejich aktivní chlazení, čili ledasco se řešit dá ;-) Celkově ale nerozporuji, že nelze mít letoun nejlepší ve všem.

    Stran zahřívání náběžných hran, minimálně některá letadla mají jejich aktivní chlazení, čili ledasco se řešit dá ;-) Celkově ale nerozporuji, že nelze mít letoun nejlepší ve všem.

  • Shania
    12:03 12.07.2018

    Civil: protože žádný ani nenajdeš, zdroj je totiž DAVE MAJUMDAR... ten je max dobrej, když už přímo cituje někoho, i když to vytrháva z kontextu, tedy je to nen citace ...Zobrazit celý příspěvek

    Civil: protože žádný ani nenajdeš, zdroj je totiž DAVE MAJUMDAR...

    ten je max dobrej, když už přímo cituje někoho, i když to vytrháva z kontextu, tedy je to nen citace bezejméného zdroje...

    ---

    A všimni si, že tam mluví mimo že senzor má nižší rozlišení atd (stále dost dobré , tohle je 40nm https://www.youtube.com/watch?... )

    A další videa
    http://aviationweek.com/blog/l...

    tak kritizují absenci posílání videa návodčímu a absence laser pointeru(na který tam není místo).

    videa down link (rover) je součástí blocku 4 CNI a není závisle na novém EOTS. Tzv bude moc odesílat jakékoliv video...

    A i když tuhle funkci dnes F-35 nemají, tak nedávno danší piloti v rozhovoru uvedli, jak udělají SAR mapu a tu pošlou návodčímu na zemi. Takže workaround je pomalu lepší řešení ...

    ---

    "When you look at Advanced EOTS, we have a higher resolution mid-wave camera, we add a TV in this case, a TV SWIR [short-wave IR] camera so we add another IR band for greater resolution and greater utility in different environmental conditions, we add an IR marker and probably the biggest impact to performance increase we get, we grow the aperture," Bolling said. "The main camera lens, we grow it to get significantly improved range performance."

    "We wanted to make sure we could create an upgrade that would be affordable from an integration-implementation standpoint," he said. "We retained the exact mechanical interface, we use the exact same electrical interface. We use the same signal interface and cooling interface that we currently have with the baseline system."

    In essence Advanced EOTS is a plug and play system, Bolling said.

    "You would remove the baseline EOTS and insert the new system. The same window closes it out. You have the same connections and the software that we provide in our system with our baseline EOTS would enable you to operate the advance EOTS functionality," he said. "There will be some additional software work required at the aircraft level to take advantage of the new functionalities, specifically the TV SWIR and IR pointer.

    "The aircraft interface structure stays the same. The optical bed stays the same. Many of the sub components stay the same for affordability. The gimbal is new and we add a new SWIR camera."

    One thing that won't change with the move toward Advanced EOTS is that it will continue to be the only system that combines a targeting forward looking IR for air-to-ground functionality and an IRST for air-to-air functionality, Bolling said.Skrýt celý příspěvek

  • Civil
    11:35 12.07.2018

    Shania: nemuzu najit primarni zdroj, ale: "'One Air Force official said that with enough time and more money, the EOTS could be fixed. “Because in five years when the USAF [US Air ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: nemuzu najit primarni zdroj, ale:
    "'One Air Force official said that with enough time and more money, the EOTS could be fixed. “Because in five years when the USAF [US Air Force] comes to Lockheed Martin and says we absolutely need an upgraded EOTS with an infrared pointer and [video down-link], Lockheed Martin says... OK no sweat, that’ll be $5 million per jet,” the Air Force official said."Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:21 12.07.2018

    Civil: jak jsme psal, nejnovější pody budou mít některé parametry lepší než EOTS... proto taky ten upgrade. Ale ani ty nejlepší pody se funkcionalitě EOTS ani nepřiblíží... ...Zobrazit celý příspěvek

    Civil: jak jsme psal, nejnovější pody budou mít některé parametry lepší než EOTS... proto taky ten upgrade.

    Ale ani ty nejlepší pody se funkcionalitě EOTS ani nepřiblíží... protože ta hlavní síla není v samotném senzoru, ale jeho propojení se vším ostatním.
    A taky to má být první senzor spojující IRST s TG.

    Neco o podech si můžeš přečíst zde: http://www.f-16.net/forum/view...

    Jen tak mimochodem, tady je jen část schopností v bloku 4:
    https://i.imgur.com/RclUR2V.jp...

    Mužeš si být jistý, že těch 5mil usd vážně nestoji EODAS... . Takže si počkej až na to vydají budget.

    Z HW změn tam bude i nový EODAS, upgrade motorů.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    10:36 12.07.2018

    ponekud nechapu clanek, resp autora tech slov. pokud su-57 rychle technicky zastarava (pro rusko) cili pro ne nema smysl si ho kupovat, tak u zahranichnich zakazniku bede ...Zobrazit celý příspěvek

    ponekud nechapu clanek, resp autora tech slov.
    pokud su-57 rychle technicky zastarava (pro rusko) cili pro ne nema smysl si ho kupovat, tak u zahranichnich zakazniku bede zastravat pomaleji, nebo jak to myslel ?
    navic v dobe, kdy pro uspech v zahranici je de fakto NUTNOST mit onu zbran (a jedno jestli letoun, tank ci ponozky :) ) v dostatecne velkych poctech, aby to presvedcilo zajemce ze to ma smysl koupit a servis bude zajisten.
    no a pokud se su-57 nebude vyrabet a prodavat...bude to kritickxy spatna zprava pro suchoje a rusky prumysl, protze nebude nikdo kdo by zaplatil vyvojove naklady.
    a protoze mig uz je odepsny a nema zadnou budoucnost...tak tohle muze hodne ohrozit nejen schopnost suchoje vubec vyvinout stihacku 6 generace (coz nebude zrovna levne) ale muze to rovnou ohrozit i budouci vyvoj bojovych letadel v rusku vubec.
    holt su-35/37 nepujde prodavat vecne, max jeste 10 let, ale pak co ?Skrýt celý příspěvek

  • Civil
    10:35 12.07.2018

    PS: v ATP byl prihlaseny a porazeny i Litening - prvni verze. Proto jsem si celkem jisty, ze si Litening III vytre s EOTS prdel.

    PS: v ATP byl prihlaseny a porazeny i Litening - prvni verze. Proto jsem si celkem jisty, ze si Litening III vytre s EOTS prdel.

  • Civil
    10:31 12.07.2018

    Shania: EOTS vychazi ze Sniper XR, ktery vyhral soutez ATP v roce 2001. Jak to kua muze byt 10 let stara technologie, kdyz mame rok 2018? Technologicky to musela byt spicka jenze z ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: EOTS vychazi ze Sniper XR, ktery vyhral soutez ATP v roce 2001. Jak to kua muze byt 10 let stara technologie, kdyz mame rok 2018? Technologicky to musela byt spicka jenze z konce 90.let.

    Hlavni vyhoda block 4 je prave Advanced EOTS, ktery stoji prave tech 5M$ zminenych nize, plus integrace SDB II, ASRAAM, Meteoru a podobne.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    00:04 12.07.2018

    Civil: EOTS vychazi z Sniper ATP a to je 10 let stará technologie. Blok 4 bude mít novou upgrade. Existují i modernější pody např. s lepším rozlišením, ale ty nejsou rozšířené a ...Zobrazit celý příspěvek

    Civil: EOTS vychazi z Sniper ATP a to je 10 let stará technologie. Blok 4 bude mít novou upgrade.

    Existují i modernější pody např. s lepším rozlišením, ale ty nejsou rozšířené a EOTS má mnohem víc funkci.

    Takže o tom, že by někdo používal 17 let pod se stejnými vlastnostmi mužeš zapomenout.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    23:56 11.07.2018

    Balm: díky za námahu, principy stavby RAM vrstev znám, včetně limitace ve frekvenčním spektru. Stále jsem však toho názoru, zecpouze RAM vrstvy nepohltí vše. U některých totiž ...Zobrazit celý příspěvek

    Balm: díky za námahu, principy stavby RAM vrstev znám, včetně limitace ve frekvenčním spektru. Stále jsem však toho názoru, zecpouze RAM vrstvy nepohltí vše. U některých totiž záleží i na použité polarizaci signálu.
    Zajímalo má mne pouze mikrovlnná oblast řešení problemu. V ostatních oblastech se současně stealth stroje jen tak neschovají. Proudové motory a povrch nadzvukových strojů jen tak nezchladi.

    Čeho se týká poznámka o L 159?Skrýt celý příspěvek

  • balm
    21:49 11.07.2018

    @flanker.jirka "balm: zahraniční literatura uvádí, že stealth vlastnosti jsou údajně z větší části o tvarování a odrazu než pohlcování elektromagnetických vln. Už na první ...Zobrazit celý příspěvek

    @flanker.jirka

    "balm: zahraniční literatura uvádí, že stealth vlastnosti jsou údajně z větší části o tvarování a odrazu než pohlcování elektromagnetických vln. Už na první pohled je vidět, toto sučko moc nerespektuje, zadní část motorových gondol je prakticky stejná jako u předchůdců, místo aby byly motory zapracovány do vhodně tvarovaného draku a tak by se dalo pokračovat na celém letadle dále.
    Spíše bude zajímavější zjistit, zda se nějaké dílčí prvky a technologie neobjeví na vyráběných letadlech typu SU 30, 34, 35.
    A asi nikdo z nás neví jaké konkrétní závěry mají rusové například z propagační cesty do Syrie. Kde se jistě mohli vzájemně "očichat" s letadly jako je F 22 a F 35"

    Právem se mohu domnívat a předpokládat, že ani další vysvětlení nepomůže. Soudím na základě odpovědi a odpovědí v nedávné debatě o L-159. Také se domnívám, že si neuvědomujete význam obecného označení "STEALTH". Požadavky na "STEALTH" zahrnují minimalizaci účinného pozorování letounu radarem, elektrooptickými systémy ... až po vlastní zrak pilota.

    Nezáleží na literatuře, protože na exponovaných částech letounu nelze aplikovat odklonění elektromagnetického vlnění a musí se použít RAM materiály, bez ohledu jestli se bavíme o Su-57, nebo B-2 Spirit (odlišná letadla s odlišnými požadavky), vždy naleznete RAM materiál na náběžných hranách křídel a vstupech. Vždy! Jedná se o exponovaná místa, která nelze odklánět, musí se absorbovat. Budeme-li se bavit o čelním ozáření z pozemních radarových systémů, musí být navíc vstupy motorů tvarovány tak, aby se elektromagnetické vlnění nemohlo odrazit od 1. stupně kompresoru. Srovnejte si pozice motorů a vstupu mezi Su-57, B-2 a F-22. Rozdíl nelze přehlédnout. U Su-57 jsou vstupní otvory téměř symetrické v podélné ose letounu. To znamená kvalitnější aerodynamické vlastnosti (nechápete-li, opět si přečtěte diskuzi o L-159, kde jsem vysvětloval základní principy) a vyšší možnost nežádoucího odrazu. Každé letadlo je výsledkem kompromisů a nelze postavit letoun, který by dominoval ve všech aspektech.

    Dále, RSC není a nikdy nebude konstantní, protože signatura letounu se mění v závislosti na podmínkách (označuje se jako RCS management s proměnnými bistatickými i monostackými odrazy). Začněme od začátku. Shodneme se, že jste si dohledal a ověřil skutečnost, že na náběžných hranách křídla musí být odolný RAM materiál. Problémy s RAM materiály začínají v okamžiku návrhu. Totiž neexistuje univerzální RAM materiál, který by se hodil pro všechny kmitočty vojenských radarů a jejich rezonanční frekvenci. Zvolené materiály se musí používat v kompozitním celku, složených z mnoha vrstev tvořených s přesným tvarováním a hustotou nanočástic (oxidy india, polymery a feritová vlákna bývají základem) a tady se to trochu komplikuje. Nejen, že RAM materiály jsou velmi vrtošivé a citlivé na teploty (intenzivně se zahřívají vlivem tření), ale též dochází k ohřevu materiálu vlivem rozptýlení elektromagnetického záření, jež se přeměňuje na teplo a kinetickou energii (důležitá je i elastický nátěr nanočástic pro vybíjení energie). Pokročilé letouny jsou vybavené ještě další vrstvou s elektronikou (např.: NRD), která reaguje na aktivní velmi úzké frekvenční pásma a působí proti schopnostem radaru a jeho rozlišovacích schopností. Místo tvaru vidí obrovský flek, který není schopen identifikovat a samozřejmě zachytit. S nadsázkou řečeno, něco tam je, ale jestli je to velký flek něčeho, nebo bouřka, už nemusí být schopen rozpoznat, natož sledovat a navádět střelu. Do třetice, další vrstvou elektroniky se stává aktivní rušící vrstva o stejné frekvenci, protože dopadající a odražený signál se vzájemně ruší. Dalším problém - úhlový rozsah snížení RCS by v případě statického RCS zákonitě vyvolal zvětšení v dalších částech a účinnost by dosahoval jen vůči vysokým frekvencím, protože ve skutečnosti je tvarování velmi neúčinné proti nízkým radarový frekvencím. Proti VKV a KV detekci není odolný ani B-2 Spirit, který klade důraz výhradně na technologii STEALTH. Odhalíte, ale pro střelecký režim se VKV a KV radarové sítě nehodí díky svému fyzikálnímu omezení. Popsat detailně principy by zabralo hodiny a stovky odpovědí. Pro ochutnávku snad stačí. Ale zpět k teplotám. Totiž exponované části letounu se velmi intenzivně zahřívají a letoun se stává snáze detekovatelný v IR/UV spektru na velmi dlouhou vzdálenost.

    Nemůžete se soustředit na stealth technologie a současně požadovat špičkové letové vlastnosti, vysokou manévrovatelnost, akceleraci, stoupavost, ... a ještě chtít titanovou roletu, která ochrání motory před nasátím ptáků a kovových úlomků nečištěných letištních ploch. A jsme zase u staré známé konstrukce.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    21:35 11.07.2018

    Civil: Trošku to vypadá, že se snažíš na F-35 za každou cenu hledat mouchy. Můžeš napsat, v čem konkrétně je verze 3F dost problematická?

    Civil: Trošku to vypadá, že se snažíš na F-35 za každou cenu hledat mouchy. Můžeš napsat, v čem konkrétně je verze 3F dost problematická?

  • Jirosi
    21:29 11.07.2018

    Civil: To co sem psal můžeš aplikovat na jakýkoliv stroj/block. Až bude aktuální: Vyrábíš 3F = už vyrobené můžeš vylepšit na 3F Vyrábíš Block 4 = už vyrobené můžeš vylepšit na ...Zobrazit celý příspěvek

    Civil: To co sem psal můžeš aplikovat na jakýkoliv stroj/block.
    Až bude aktuální:

    Vyrábíš 3F = už vyrobené můžeš vylepšit na 3F
    Vyrábíš Block 4 = už vyrobené můžeš vylepšit na Block 4
    ...
    Vyrábíš F-16 Block 70V = už vyrobené můžeš vylepšit Block 70V
    ... v praxi se to většinou nedělá.Skrýt celý příspěvek

  • Civil
    21:16 11.07.2018

    Shania: uzivatele Litening III s tebou nesouhlasi a to je 16 let stary pod.

    Jirosi: nemam v tom bordel. 3F je porad dost problematicka. Bavime se o upgradu na block 4.

    Shania: uzivatele Litening III s tebou nesouhlasi a to je 16 let stary pod.

    Jirosi: nemam v tom bordel. 3F je porad dost problematicka. Bavime se o upgradu na block 4.

  • logik
    20:47 11.07.2018

    Když se vrátíme k tématu, tak pravděpodobně právě todle bude důvod, proč Rusové budou kupovat 35 a ne 57. Protože budou určitě chtít upgradovat 30 a 35, což je páteř Ruského ...Zobrazit celý příspěvek

    Když se vrátíme k tématu, tak pravděpodobně právě todle bude důvod, proč Rusové budou kupovat 35 a ne 57. Protože budou určitě chtít upgradovat 30 a 35, což je páteř Ruského stíhacího letectva. A kdyby začali kupovat Su-57. tak by museli táhnout modernizace už tří typů.

    Takže pokud Su-57 nenabídne takové zlepšení oproti vyšperkované Su-35, tak se jim asi vyplatí backportovat technologie z 57 do řady 3x.

    Tedy si myslím, že největší problém není v okamžité kupní ceně Su-57: ony čisté výrobní náklady na 57 nebudou o tolik větší než u 35, a cenu "za vývoj" si mohou pro sebe Rusové určovat v podstatě libovolně. Problém bych tedy očekával právě v budoucích nákladech na údržbu a modernizace dalšího typu, navíc nově zaváděného a neozkoušeného (a tedy z principu podstatě rizikovějšího a dražšího, než u již zavedených a osvědčených stíhačů).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 8