Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka

Su-57; větší foto / Public Domain  

Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ustanovení týkající se rozvoje vojensko-průmyslového komplexu Ruské federace Vladimír Guteněv uvedl, že ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57. Podle Guteněva se ruské letectvo zaměří na vývoj stíhačky šesté generace a na úderné drony. Letouny Su-57 Rusko nabídne zahraničním zákazníkům.

Ruský deník Gazeta v článku „Su-57 je drahá a zbytečná hračka“ citoval rozhovor Guteněva pro tiskovou agenturu Interfax. Podle Guteněva Su-57 velmi rychle technicky zastarává a proto je nutné zaměřit se na vývoj stíhacích letadel šesté generace.

 

 

„Není v zájmu ruského letectva Su-57 masivně kupovat. Letoun má ale skvělý exportní potenciál, mnoho zemí si ho může koupit,“ řekl Guteněv agentuře Interfax. O Su-57 může projevit zájem znovu Indie, která sice před časem ohlásila záměr odstoupit od rusko-indického programu stíhačky páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), tedy indické verze Su-57, ale podle posledních zpráv Indie uvažuje návrat k programu.

 

Podle deníku Press Trust of India sice Indie stále považuje svou finanční spoluúčast za příliš vysokou, ale nebrání se rozhovorům. 

 

Slova Guteněva o několik dní dříve pro ruskou televizi Rossija 24 potvrdil místopředseda ruské vlády pro problematiku ruského vojensko-průmyslového komplexu Jurij Borisov:

„Letadlo [Su-37 - pozn. red.] se ukázalo jako velmi dobré, nevyjímaje zkoušky v Sýrii, které potvrdily jeho letové charakteristiky a bojové schopnosti. Ale víte, že dnes je Su-35 považován za jedno z nejlepších letadel na světě, a proto nemá smysl pracovat na velkosériové výrobě páté generace letadel. Je to naše pojistka, kterou můžeme použít, pokud předchozí generace letadel [Su-35 - pozn. red.] bude zaostávat ve svých vlastnostech za podobnými letadly předních zemí světa.“

 

„Myslím, že šestá generace letadel se stane mostem mezi pilotovanými letadly a autonomními létajícími systémy, které díky umělé inteligenci budou schopny plnit požadované bojové úkoly, včetně skupinových úkolů,“ uvedl Borisov.

 

Postoj Borisova následně potvrdil Guteněv: „Vcelku souhlasím se slovy Jurije Ivanoviče (Borisova), že jen těžko můžeme očekávat masivní nákup Su-57.“ Nákup není z finančního hlediska možný a to i přesto, že podle Guteněva Su-57 stojí 2,5× méně než americká F-35 Lightning II – Su-57 je však pořád dražší než Su-34 a Su-35. Cena letounu je jedna část problému, druhá je problematika sériové výroby a stím související nutnost vybudování komplexního dodavatelského řetězce. Je třeba si uvědomit, že vybudovat výrobní linku je z technologického a obchodního hlediska stejně náročné (ne-li náročnější), jako vyvinout samotný letoun.
 

„Uvědomujeme si, že program začal již v roce 2001 a v důsledku celé řady objektivních příčin se jeho realizace zpozdila. Zpoždění souviselo s velmi dynamickým rozvojem technologií, hlavně systémů elektronického boje a zaváděním nových kompozitních materiálů,“ uvedl Guteněv s tím, že nové motory Izděljie 30 Su-57 získá až v letech 2023 až 2024. S letovými zkouškami Su-57 se původně plánovalo začít v letech 2006 - 2007 a se zavedením Su-57 do služby se počítalo v roce 2014. Státní program pro vyzbrojování počítal do roku 2020 s nákupem 52 stíhaček Su-57.

 

V roce 2010 Vladimír Putin uvedl, že investice do vývoje Su-57 dosáhly pouze 30 miliardy rublů, stejná částka měla stačit na dokončení projektu. Skutečná výše vývojových nákladů, včetně výroby prototypů a jejich testování však nebyla zveřejněna. Reálně jde ale nepochybně minimálně o jednotky miliardy dolarů.

 

„Během krátkého nasazení Su-57 v Sýrii jsme získali množství dat souvisejících se schopnostmi letadel F-22 a F-35 detekovat naší stíhačku. Výsledky telemetrie jsou vážným důvodem k vylepšení našich strojů. Z tohoto důvodu se mi jeví mnohem vhodnější, abychom se soustředili na vývoj letadla šesté generace, zatímco spustíme malosériovou výrobu strojů páté generace. Ty mohou sloužit k vylepšování systémů budoucího letadla nebo jako exportní artikl, který by zajistil návratnost nákladů vynaložených na vývoj Su-57,“ uvedl Guteněv.

 

„Z tohoto důvodu souhlasím s názorem Jurije Ivanoviče (Borisova), podle kterého jsme nabyli (při vývoji) jisté zkušenosti a přeskokem jedné generace můžeme ušetřit prostředky rozpočtu,“ reagoval na slova Borisova Guteněv.

 

Guteněv se tak připojil k dalším ruským odborníkům (Chramčichin, Sardurio), kteří již dříve Su-57 označili za příliš drahý projekt, který odčerpává finace z jiných oblastí letectva. Podle Guteněva a Borisova lze bojovou hodnotu letectva za dané peníze zvýšit spíše nákupem stíhaček Su-35, nikoliv Su-57.

 

Podle Guteněva je Su-35 navíc „výkonnější“ (bez upřesnění, co znamená „výkonnější“) než americké stroje F-15 a F-16 a „do jisté míry“ není horší než F-22 a F-35.

 

První zprávy o problémech projektu Su-57 se dostaly na veřejnost v roce 2015, kdy Borisov oznámil záměr koupit pouze 12 sériových Su-57. V současné době ruské letectvo testuje deset prototypů Su-57, ty ale nebudou pravděpodobně připraveny pro operační nasazení a poslouží jen pro testování, případně pro výcvik.
 

Hlavním důvodem odmítnutí Su-57 není jen vysoká cena a rychlé technické zaostávání (zřejmě potvrzené v Sýrii při kontaktech s F-35 izraelského a F-22 amerického letectva), ale také neexistující nové motory a podle ruských médií prostý fakt, že Su-57 vlastně nenabízí (přes vyšší pořizovací a provozní náklady) lepší schopnosti než Su-35. To pro deník Gazeta potvrzuje i bývalý letecký instruktor ruského letectva major Andrej Krasnoperov Podle Krasnoperova „charakteristiky Su-57 jsou velmi podobné Su-35“ a tedy, aby si Rusko udrželo obranné schopnosti na potřebné úrovni „je nutné zakoupit ta letadla, které existují a jsou spolehlivá – to se týká především Su-35.“  

 

Su-57 s největší pravděpodobností čeká stejný osud jako MiG-35. V obou případech ruské letectvo nakoupí „s donucením“ jen jednu letku, by podpořilo export těchto strojů do zahraničí. V každém případě, jak píše ruský deník Gazeta, sériová výroba Su-57 pro ruské letectvo se pravděpodobně nikdy neuskuteční.

 

Zdroj: Letecký magazínGazeta

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

PAK FA: Ruská stíhačka páté generace ponese jméno Su-57

Velitel ruského letectva generálplukovník Viktor Bondarev vojenské televizi TV Zvězda potvrdil nové ...

Indická verze Su-57: Rusko a Indie se blíží dohodě

V dohledné době má dojít k podpisu finální dohody, podle které Indie nakoupí 108 rusko-indických ...

Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Flader
    13:40 10.07.2018

    David, nič v zlom, ale ty si myslíš. Ale zdá sa, že páni podľa všetkého vedia. Vedia dôvod prečo jednoducho takto "so cťou" Rusko projekt odpískalo podobne ako MiG-35.

    David, nič v zlom, ale ty si myslíš. Ale zdá sa, že páni podľa všetkého vedia. Vedia dôvod prečo jednoducho takto "so cťou" Rusko projekt odpískalo podobne ako MiG-35.

  • Miroslav
    13:31 10.07.2018

    David: Pravdepodobne to skončí ako s Armatou. Z tisícov kusov dnes je pár stovák o niekoľko rokov neskôr v súbehu s uloženkami z čias ZSSR

    David: Pravdepodobne to skončí ako s Armatou. Z tisícov kusov dnes je pár stovák o niekoľko rokov neskôr v súbehu s uloženkami z čias ZSSR

  • David
    13:27 10.07.2018

    Su-57 coby drahá a zbytečná hračka...nemyslím si. Je otázkou, co si lze představit pod tvrzením, že Su-57 není o moc lepší než Su-35. Znamená to, že o něco lepší je. Stejně tak je ...Zobrazit celý příspěvek

    Su-57 coby drahá a zbytečná hračka...nemyslím si. Je otázkou, co si lze představit pod tvrzením, že Su-57 není o moc lepší než Su-35. Znamená to, že o něco lepší je. Stejně tak je otázkou, jestli jen jen drahou hračkou, o kolik je dražší než Su-35. Řekl bych, že o moc dražší nebude. Vývoj Su-57 je navíc téměř ukončen. Takže si myslím, že je lepší kupovat Su-57 než Su-35.
    Důležité je, že sériovou výrobou Su-57 coby letounu páté generace by Rusko získalo, resp. posílilo své zkušenosti s sériovou výrobou letounů, vyvinulo by nové technologie atd. A ty by pak mohlo dál zúročit- jak již zde někdo psal, představa, že Rusko přeskočí z výroby letounů 4++generace rovnou na generaci šestou, mi přijde poněkud naivní.
    Celkově mi vychází spíše dál pokračovat ve vývoji a nakoupit Su-57 pro ruské letectvo, byť v nižších počtech, než jaké byly původně zvažoványSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:21 10.07.2018

    Jara: předpokládám, že chtějí něco jako moderní nástupce MiG-21 - tedy Tejas nebo pákistánsko-čínský JF-17 (toho jsem docela fanda). Tedy stroj co by unesl moderní rakety, byl ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:
    předpokládám, že chtějí něco jako moderní nástupce MiG-21 - tedy Tejas nebo pákistánsko-čínský JF-17 (toho jsem docela fanda). Tedy stroj co by unesl moderní rakety, byl levný na výrobu a dal se nasekat ve velké sérii. Zda je to proveditelné nechám bez komentáže, ale o tomhle se už dost dlouho mluví. Původně to měl být snad jednomotorový MiG - když MiG ještě fungovalSkrýt celý příspěvek

  • alea206
    13:17 10.07.2018

    Jara Velikost toho motoru bych jako takový problém neviděl, udělat "moderní MiG 21 / 23" nebo "Ruskou F-16" s ohledem na stealth konstrukci (nic extra, ale alespoň zakrytou ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara
    Velikost toho motoru bych jako takový problém neviděl, udělat "moderní MiG 21 / 23" nebo "Ruskou F-16" s ohledem na stealth konstrukci (nic extra, ale alespoň zakrytou turbínu motoru (což na jednomotoráku jde snadněji)), dobrým AG raderem a raketama dlouhýho dosahu, ... Myslím že hodně státou v Africe / Asii / Jižní Americe by o tom uvažovalo.Skrýt celý příspěvek

  • Marw
    13:14 10.07.2018

    Karlos - kozmicky program uz davno zaostava a to na vsetkych frontoch. Jedine co im ako tak dava punc su pilotovane lety, ale to tiez len koli tomu ze v USA zaspali a zabudli ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos - kozmicky program uz davno zaostava a to na vsetkych frontoch. Jedine co im ako tak dava punc su pilotovane lety, ale to tiez len koli tomu ze v USA zaspali a zabudli ze STS nebudu vecne a nekonecne a neriesili dostatocne skoro nahradu. Vsetko ostatne ide do kopru. Anagru solichaju uz skoro 25 rokov a letela raz, ostatne nove rakety su akurat v stadiu ppt prezentacii. Nove lode detto. O ostatnom ani nema vyznam hovorit. Keby nemali bohate technologicke dedicstvo z cias ZSSR tak sa placaju niekde medzi Indiou a Cinou.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:11 10.07.2018

    Spíš se možná ukazuje, že upgradovaná 4+gen. spolupůsobící s 5-6gen. drony je efektivnější, než valit pilotovanou 5 gen a draze přezbrojovat. Podobně jako v Evropě, kde se taky ...Zobrazit celý příspěvek

    Spíš se možná ukazuje, že upgradovaná 4+gen. spolupůsobící s 5-6gen. drony je efektivnější, než valit pilotovanou 5 gen a draze přezbrojovat. Podobně jako v Evropě, kde se taky nikam nespěchá (nebo uvidíme). Když udělám ze 4+ velitelský uzel, tak ho nemusím tolik navěšovat a ani neprzním RCS a letové vlastnosti - interní pumovnice jsou pak vlastně "externizované" :)

    Z podobné zprávy můžou jedni vyvozovat, že SU-57 propastně ztrácí, druzí zase, že americká 5. gen nepřináší takové výhody oproti současné ruské 4+ (pokud je navíc doplněna pokročilými drony).

    Každopádně SU-57 je velká plachta a docela by mě zajímalo, o kolik se jim podařilo změněnou geometrií a užitými materiály RCS sundat. Když vezmeme v potaz rozměry strojů jako SU-27, F-15, F-14 s jejich svislými kýlovkami, bylo by zajímavé vidět hodnoty podobně velké SU-57 s vychytávkami (porovnání čistých strojů).Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    13:09 10.07.2018

    Povedzme si otvorene, že SU-57 je len taký egoizmus a marketing ktorý má za úlohu povedať: ,,My to máme tiež" A teraz praktická otázka... Čo s tým? Tento stroj nikdy nebude ...Zobrazit celý příspěvek

    Povedzme si otvorene, že SU-57 je len taký egoizmus a marketing ktorý má za úlohu povedať: ,,My to máme tiež" A teraz praktická otázka... Čo s tým? Tento stroj nikdy nebude hromadne nahrádzať SU-27/35. Na to sú príliš drahé a zložité. Ruské letectvo potrebuje tisíce strojov ak sa chcú hrať na vojenskú veľmoc. Predať ich? Ale komu? Západná Európa, USA a ich spojenci to kupovať nebudú. Čína ide cestou vlastného vývoja. India odoberie buď málo alebo nič. Ostávajú teda len krajiny pomerne alebo výrazne chudobné ktoré dodnes lietajú na MiG-21. Tie nič kupovať nebudú.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    13:06 10.07.2018

    Rusko stále žije svoj sen "Superveľmoci", ale ekonomiku má na úrovni HDP Holandska a Belgicka spolu... (za rok 2017 mali 1 469 miliárd dolárov HDP) a pritom vynakladá na zbrojenie ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusko stále žije svoj sen "Superveľmoci", ale ekonomiku má na úrovni HDP Holandska a Belgicka spolu... (za rok 2017 mali 1 469 miliárd dolárov HDP) a pritom vynakladá na zbrojenie 61 miliárd dolárov ročne... "Rusko boxuje vo váhovej kategórii oveľa vyššej, než by zodpovedalo jeho globálnej ekonomickej sile." preberám zo HN.sk, pôvodný zdroj - https://www.patria.cz/zpravoda...
    Z čoho chcú Rusi financovať modernizáciu armády? - nové ponorky, lietadlové lode, stíhačky, pozemnú techniku,kozmický program...? Takto nastavená ekonomika nemôže dlhodobo šlapať... Teraz zistili že zaostávajú technologicky na stíhačke 5.generácii, čo bude nasledovať ďalej? Predpokladám, že ich kozmický program...Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    13:05 10.07.2018

    Rase To záleží co od toho jednomotoráku potřebujete nosnost, dostup,atd. ,ale nevidím důvod proč by to nemělo jít ... Jen je třeba říci že třeba AL41 je co se tyče velikosti a ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    To záleží co od toho jednomotoráku potřebujete nosnost, dostup,atd. ,ale nevidím důvod proč by to nemělo jít ...

    Jen je třeba říci že třeba AL41 je co se tyče velikosti a hmotnosti “skoro” dvakrát takový než např. snecma z RafaleSkrýt celý příspěvek

  • Marw
    13:03 10.07.2018

    Neviem preco to orezalo tak ze este raz: A rovnako je mozne ze ceny ropy zase pekne pojdu dole na menej ako 50 $. Ked stala ropa cez 100 $ tak pochybujem ze ktokolvek v Rusku by ...Zobrazit celý příspěvek

    Neviem preco to orezalo tak ze este raz:
    A rovnako je mozne ze ceny ropy zase pekne pojdu dole na menej ako 50 $. Ked stala ropa cez 100 $ tak pochybujem ze ktokolvek v Rusku by cakal ze v priebehu roka padne na 30 $ a udrzi sa nizko tak dlho, ze budu musiet rozpustit velku cast rezerv aby vobec sanovali rozpocet... Staci aby sa to v dohladnej dobe zopakovalo a maju seriozny problem...Staci aby cina zainvestovala vo Venezuele, v USA otvaraju vrty ako divy, Mexiko tiez planuje zvysovat tazbu a bude zase kopec srandy.Skrýt celý příspěvek

  • Marw
    12:59 10.07.2018

    Aloha> A rovnako je mozne ze ceny ropy zase pekne pojdu dole na

    Aloha> A rovnako je mozne ze ceny ropy zase pekne pojdu dole na

  • Rase
    12:59 10.07.2018

    Tedy to s ním dopadlo ještě hůř než s vysmívaným Raptorem. Osobně si myslím, že ony motory Izdělije 30 na kterých pracuje firma Saturn, najdou využití právě u letounu 6.generace, ...Zobrazit celý příspěvek

    Tedy to s ním dopadlo ještě hůř než s vysmívaným Raptorem. Osobně si myslím, že ony motory Izdělije 30 na kterých pracuje firma Saturn, najdou využití právě u letounu 6.generace, možná i toho dronu. Tak si říkám, že by bylo super je osadit na případný levný jednomotorák, o kterém rusové kolikrát mluví a očividně by něco takového potřebovali. Myslíte si, že je onen maximální tah 178 kN dostatečný, případně šlo by použít jen jeden místo tradičních dvou ?

    Co jsem našel, tak starší Izdělije 117 (AL-41F1) jsou schopné vyvinout tah 2x142 kN. Pokud jde o konkurenci, tak:
    Eurojet EJ200 má suchý tah: 60 kN a s forsáží: 89 kN
    Snecma M88-2 má suchý tah: 50 kN a s forsáží: 75 kNSkrýt celý příspěvek

  • PavolR
    12:53 10.07.2018

    nedy68: Pozrite, koľko neplechy bol schopný spôsobiť ISIS s neporovnateľne menšími prostriedkami, než má Rusko a odpovedzte si sám. Aloha: Ak bude mať obchodná vojna vplyv na ...Zobrazit celý příspěvek

    nedy68:
    Pozrite, koľko neplechy bol schopný spôsobiť ISIS s neporovnateľne menšími prostriedkami, než má Rusko a odpovedzte si sám.

    Aloha:
    Ak bude mať obchodná vojna vplyv na priemyselnú produkciu, tak cena ropy poklesne, lebo po nej bude menší dopyt.Skrýt celý příspěvek

  • Aloha
    12:47 10.07.2018

    By mě zajímalo jak můžou vědět jak je detekovaly F-22 a F-35. Osobně doufám, že nakonec ten postoj přehodnotí, protože SU-57 je dnes pro mě nejhezčí letadlo :). Jinak jak už jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    By mě zajímalo jak můžou vědět jak je detekovaly F-22 a F-35. Osobně doufám, že nakonec ten postoj přehodnotí, protože SU-57 je dnes pro mě nejhezčí letadlo :).
    Jinak jak už jsem psal pod předchozím článkem, ropa zase roste ke 100USD a pokud bude obchodní válka, tak poroste ještě rychleji a to také může zamíchat s kartama.Skrýt celý příspěvek

  • El Duderino
    12:37 10.07.2018

    nedy68 Ja ziadnu hysteriu nepestujem. A ani netvrdim ze nefunguje nic. Len tvrdim, ze mali trocha velke oci a snazia si uhryznut viac nez na co maju. To je holy fakt. A co sa ...Zobrazit celý příspěvek

    nedy68
    Ja ziadnu hysteriu nepestujem. A ani netvrdim ze nefunguje nic. Len tvrdim, ze mali trocha velke oci a snazia si uhryznut viac nez na co maju. To je holy fakt. A co sa napadnutia tyka, tak to zas tak horuce nebude - Rusi tu uz boli, a stiahli sa lebo krachovali. Keby sa vratili, tak s este slabsou ekonomikou. Teraz mali stastie, ze im futbalisti medialne prekryli dochodkovu "reformu" , nech im vydrzi. ;-)

    Ten pocet US vojakov okolo ruskych hranic si skuste dohladat.

    A okolo Ciny nie je nic, je tam more v ktorom operuje niekolko velmi silnych (a silnejucich) flotil.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    12:29 10.07.2018

    V situaci, ve které se RF momentálně nachází, jde o jednoznačně rozumné vyjádření. Měli by se soustředit na tvrdou unifikaci na bázi Su-30, Su-34 a Su-35 plus dopravní a podpůrné ...Zobrazit celý příspěvek

    V situaci, ve které se RF momentálně nachází, jde o jednoznačně rozumné vyjádření. Měli by se soustředit na tvrdou unifikaci na bázi Su-30, Su-34 a Su-35 plus dopravní a podpůrné stroje. Všechnu ostatní techniku vyřadit a soustředit se na leteckou výzbroj a drony.Skrýt celý příspěvek

  • nedy68
    12:11 10.07.2018

    El Duderino - tak proč ta hysterie z napadení Evropy Ruskem? Nic jim tam nefunguje, vše zastaralé včetně jaderné výzbroje. Proč tolik US vojáků a základen kolem Ruských hranic? Jak ...Zobrazit celý příspěvek

    El Duderino - tak proč ta hysterie z napadení Evropy Ruskem? Nic jim tam nefunguje, vše zastaralé včetně jaderné výzbroje. Proč tolik US vojáků a základen kolem Ruských hranic? Jak všude čtu, v Rusko je rádo, že mají co jíst :-)
    A kolem silnější komunistické Číny nic.Skrýt celý příspěvek

  • El Duderino
    11:56 10.07.2018

    Takze ked si to zhrnieme, tak prave zistili, ze stroj 5. generacie od ktoreho si tolko slubovali vyrazne zaostava za americkymi strojmi a je na urovni 4++ SU-35, akurat drahsi. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Takze ked si to zhrnieme, tak prave zistili, ze stroj 5. generacie od ktoreho si tolko slubovali vyrazne zaostava za americkymi strojmi a je na urovni 4++ SU-35, akurat drahsi. A riesit to chcu vyvojom este komplexnejsej 6. generacie, kde sa technologicke zaostavanie ruskeho priemyslu uz neprejavi, a cena bude tiez ludova. Ak nezvladli 5. generaciu, nezvladnu ani 6. Akurat priznanie si vypadnutia z prvej ligy odsunuli do buducnosti.Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    11:03 10.07.2018

    Nějak si tu malosériovou exportní výrobu neumím představit :-)

    Nějak si tu malosériovou exportní výrobu neumím představit :-)

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 8