Polské tanky T-72 zůstanou ve výzbroji až do roku 2040?
- 30. 10. 2018
- 144 komentářů
- Jan Grohmann
Polské ministerstvo obrany v příštím roce poskytne počáteční finanční prostředky ze svého rozpočtu na modernizaci tanků T-72 a bitevních vrtulníků Mi-24. Do konce příštího roku polské ministerstvo obrany rovněž vybere finální podoby vylepšených T-72 a Mi-24 a uzavře příslušné smlouvy. Polské T-72 tak zůstanou pravděpodobně v provozu až do roku 2040.
Polská tanková odyssea
Polská armáda vlastní 1010 tanků – 249 německých tanků Leopard A4/A5, 233 modernizovaných tanků T-72 označovaných jako PT-91 Twardy a 528 původních tanků T-72. V případě tanků T-72 je 174 vozidel v aktivní službě, zbytek v rezervě.
Trvalým zájmem polské armády je nákup nových tanků. Nejčastěji se zmiňuje projekt francouzsko-německého tanku nové generace Leopard 3. Jak ale řekli redakci Armádních novin zástupci KMW (Krauss-Maffei Wegmann), Leopard 3 bude připraven pro zařazení do služby až v roce 2035.
Pokud vezmeme rozběh výroby a náročnost zavádění nového komplexního zbraňového systému do výzbroje, nedá se očekávat dosažení plných operačních schopností nových polských tanků (pokud půjde o Leopardy 3) před rokem 2040. Do stejné doby si pak polská armáda bude muset udržovat T-72 ve výzbroji. Ve světovém měřítku to však není nic neobvyklého, ostatně Rusko si své tanky T-72B3/B4 ponechá minimálně do poloviny 30. let 21. století.
Také Armáda ČR řeší náhradu tanků T-72. Česká armáda ale pravděpodobně dá přednost nákupu vozidel přímé palebné podpory s kanónem ráže 120 mm na podvozku nového bojového vozidla pěchoty (BVP).
Pro Polsko existuje také možnost nakoupit nově vyvíjená americká bojová vozidla s tankovým kanónem ráže 120 mm. Vůbec není ale jasné, zda americká vozidla plní polské požadavky, především z hlediska pořizovacích a provozních nákladů. Nákup nových amerických obrněnců je navíc reálný až někdy po roce 2030.
Právě na rozpor mezi potřebami Polska rychle posilovat svou armádu (viz dále) a chybějící vhodnou tankovou technikou cílí jihokorejská společnost Hyundai Rotem. Jihokorejci na letošní polské vojenské výstavě MSPO 2018 na stánku česko-slovenského koncernu CSG propagovali svůj tank K2 Black Panther.
Jihokorejský tank je o 35 let mladší konstrukce než Leopard 2 a podle zástupců CSG K2 Black Panther představuje nejmodernější tank současnosti, který překonává všechny západní tanky (Leopard, Abrams, Leclerc). Případný nákup jihokorejských tanků ale není naprosto jistě otázkou nejbližších let.
Modernizace T-72
Podle původních plánů tanky rodiny T-72 měla nahradit vozidla přímé palebné podpory na podvozku nově vznikajícího polského BVP Borsuk. Nakonec však bylo od tohoto řešení upuštěno, mimo jiné z časových důvodů, protože v letech 2022 až 2023 polská armáda plánuje postavit čtvrtou divizi, což mimo jiné znamená kompletně od základu vystavět novou brigádu s bojovou technikou.
Počet divizí a směr vývoje polské armády směřuje k jedinému cíli ‒ obraně proti případnému ruskému útoku. Například bývalý velitel pozemních sil, penzionovaný generál Waldemar Skrzypczak si myslí, že polské pozemní síly musí mít pět divizí. Tři divize na východě, jednu divizi určenou pro obranu pobřeží Baltského moře proti případnému ruskému vylodění a jednu divizi v rezervě.
Zahájení sériové výroby BVP Borsuk se přitom očekává v roce 2022, ale bez obav můžeme říci, že začne o rok nebo dva později. Přitom plná rychlost výroby je očekávána pouze okolo 50 vozidel ročně a bude ji dosaženo za rok až dva po rozběhnutí výroby.
PT-17 na MSPO 2017 byl především ukázkou možností a schopností polského průmyslu; větší foto / archiv autor
Polsko proto jednoduše nemá moc možností, jak rychle a cenově dostupně zvýšit počet svých tanků. Nákup nových tanků Leopard 2 nepřipadá v úvahu právě kvůli velké ceně a v Evropě není ani dostatek „secondhandových“ Leopardů 2, které by polská armáda mohla za nižší cenu získat.
Navíc Leopard 2 se svou hmotností 70 tun již nemá rezervu pro další modernizace (příkladem je projekt Leopard 2PL). Velká hmotnost také výrazně limituje transport tanků po silnici nebo železnici.
Polská armáda proto plánuje jako dočasné řešení modernizovat 318 tanků T-72 (pět tankových praporů po 58 tancích, plus tanky pro školící střediska). Generální opravou a modernizací kromě aktivních tanků projde zřejmě i část uskladněných T-72.
Rozsah modernizace T-72 není znám. Minimum bude jistě nový systém řízení palby, systém řízení boje, moderní pozorovací a zaměřovací senzory posádky, komunikační vybavení, nové pracovní prostředí, atd. Velmi pravděpodobná je nová stabilizace kanonu, reaktivní pancíř a především nová podkaliberní munice. Vývoj nové munice v Polsku již údajně probíhá a nabízí se také nákup moderní tankové munice (nebo technologie) ráže 125 mm z Ukrajiny.
Modernizaci tanků T-72 zajistí polský průmysl, konkretně Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). PGZ v minulých letech předvedla několik demonstračních projektů vylepšených T-72, od hloubkově modernizovaných tanků PT-16 a PT-17, až po realističtější PT-91M2A1 nebo PT-91M2A2. Verze „A1“ i „A2“ lze založit na senzorovém komplexu francouzské firmy Safran a/nebo izraelské Elbit.
Přestavba tanků proběhne v polské firmě Bumar-Labedy (člen PGZ), kde nyní probíhá modernizace tanků Leopard 2PL. Program modernizace T-72 začne nejdříve v roce 2021, kdy Bumar-Labedy dokončí projekt Leopard 2PL. Dodejme, že Bumar-Labedy je výrobní firmou a samotný vývoj probíhá v sesterské firmě OBRUM Gliwice.
Náměstek ministra obrany Bartosz Kownacki v prosinci 2017 uvedl, že modernizace jednoho T-72 má stát maximálně čtyři miliony zlotých, tedy 23 milionů Kč nebo jeden milion dolarů. To je několikanásobně méně, než stojí nákup nových vozidel přímé palebné podpory nebo dokonce nových tanků. Avšak podle Remigiusze Wilka, šéfa magazínu MilMag, je vyhrazená částka na program modernizace T-72 podhodnocená.
Nabídka modernizace T-72 od firmy Bumar-Labedy. Reportáž z MSPO 2018
Modernizace Mi-24
Do konce příštího roku se rozhodne i o modernizaci vrtulníků Mi-24. Polská armáda dnes provozuje 30 bitevních vrtulníků Mi-24D a Mi-24V. Jako v případě tanků T-72 rozsah a podoba modernizace Mi-24 zatím nejsou známy. Základní podmínkou je ale schopnost používat moderní západní výzbroj v podobě 70mm neřízených raket a protitankových řízených střel (PTŘS). Samozřejmostí je také vylepšení avioniky, senzorů a celé elektrické, elektronické a digitální výzbroje Mi-24.
Také přestavbu Mi-24 ve velké míře zajistí polský průmysl. Na výstavě MSPO 2018 jsme mohli například vidět pomocné křídlo Mi-24 od polské firmy Wojskowe Zaklady Lotnicze s upravenými závěsníky pro nesení západní výzbroje.
Polská armáda plánuje v rámci programu Kruk získat nové bitevní vrtulníky, ale podle polského webu Defence24 je jejich nákup realistický za pět až osm let (tedy osm let). Nové polské bitevní vrtulníky tak dosáhnou plných operačních schopností až někdy na začátku 30. let 21. století.
Nákup PTŘS pro Mi-24 ale ovlivňuje nejen další projekty polské armády, ale také samotný program Kruk ‒ nelze jednoduše očekávat, že Polsko nakoupí jiné PTŘS výhradně pro vrtulníky Kruk.
V současné době v polské armádě běží dva projekty nových PTŘS. Prvním je nákup nových lehkých PTŘS (program Pustelnik) a druhým nákup těžkých PTŘS (Karabela). Jednou ze zvažovaných možností je pořízení jednotné PTŘS (v rámci programu Karabela), jak pro vozidla 4×4 programů Pegas a Mustang, tak právě pro vylepšené Mi-24 a nové bitevní vrtulníky Kruk.
V případě programu Karabela je horkým kandidátem na vítězství izraelská PTŘS Spike, kterou má polská armáda již zavedenou ve výzbroji. U projektu Kruk je favorizován americký bitevní vrtulník AH-64 Apache. Ostatně střely Spike (kromě amerických Hellfire) lze jako jediné zahraniční PTŘS používat na vrtulnících Apache.
Zdroj: Defence24
Související články
REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2018
V polském městě Kielce ve středním Polsku se uskutečnila tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO ...
- 08.09.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk
Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo ...
- 17.09.2018
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
Ukrajina nakupuje polské kamikaze drony Warmate
Ukrajinská společnost Ukrspetsexport získala od polské firmy WB Electronics technickou dokumentaci k ...
- 20.09.2018
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Strategická polsko-americká deklarace a americká základna v Polsku
Polský prezident Andrzej Duda se v útery sešel ve Washingtonu s americkým prezidentem Donaldem ...
- 19.09.2018
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Poly: Type10 už nie je žiadna horúca novinka, s ktorou by nikto nemal reálne skúsenosti. Japonci ju prevádzkujú pekných pár rokov. každopádne by som dal osobne prednosť K2, ...Zobrazit celý příspěvek
Poly: Type10 už nie je žiadna horúca novinka, s ktorou by nikto nemal reálne skúsenosti. Japonci ju prevádzkujú pekných pár rokov. každopádne by som dal osobne prednosť K2, pretože:
1.- Kórejci majú zjavný záujem doviesť ho do nášho regiónu a už sú nadviazané aj prvé partnerstvá
2.- Do Indického tendra by mala vzniknúť aj IFV verzia, čiže by bola možnosť zlúčiť dohromady obe obstarávania a zavies ťv našej nepočetnej armáde jednotnú platformu (čo je možnosť, ktorá ma doteraz fascinovala na T-84)
3.- Potenciál výroby viacerých platforiem na jednom podvozku zvýši rentabilitu výroby aj v rámci jedného štátu, nehovoriac, že v nasledujúcej dekáda by mal byť po nových tankoch 4. generácie dopyt, ktorý akýkoľvek francuzko-nemecký projekt nemusel byť schopný dostatočne pokryť.
4.- Keďže je to "skladačka", jeho výrobou pomôžeme uchovať pracovné miesta hneď vo viacerých krajinách EU, čo môže znamenať viac politických bodov k dobru.Skrýt celý příspěvekTo Charlie To nemůžeš myslet vážně s tím favoritem, osobně jsem to auto měl rád ale byla to jebka, stejně jako olcit,polonez,zastava a ostatní pekáče z východního bloku. Stačilo ...Zobrazit celý příspěvek
To Charlie
To nemůžeš myslet vážně s tím favoritem, osobně jsem to auto měl rád ale byla to jebka, stejně jako olcit,polonez,zastava a ostatní pekáče z východního bloku. Stačilo mi svezení ve w123 z 80 let a favorit mladší o 15 let se tomu nemohl rovnat, to stejný Galant a další vozy, takže o špičce se rozhodně nedá mluvit.
To Tomáš
Já nepopírám že Tatra neexceluje v některých schopnostech ale zeptej se hasičů proč mají raději Scania,mercedesy. Tatra je odborník na speciály,na ty se zaměřuje protože páteřový rám umožňuje velkou nosnost při použití 12 tunových náprav se dá dostat k 50 tunám při 4 nápravách což je velmi dobrý ale na takovou váhu už nemají vlastní motor stejně jako v případě nového vyprostovaku a podobně. Ale pořád čerpají z podvozku který je 50 let starý , takže se osobně domnívám že vývoj samozřejmě mají ale ne hodný špičkové firměSkrýt celý příspěvekPodle mě tu nemá smysl počítat s nějakou spoluprácí V4. Nic takového v podstatě kromě malé vzájemné podpory při hlasovnání v parlamentu EU ani neexistuje. Aby to fungovalo i ve ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mě tu nemá smysl počítat s nějakou spoluprácí V4. Nic takového v podstatě kromě malé vzájemné podpory při hlasovnání v parlamentu EU ani neexistuje. Aby to fungovalo i ve vojenské sféře, tak by se prvně museli shodnout na vzájemné prospěšnosti národní zbrojaři a ostatní přidružení lobbysté a politici. Pořádně si rozkouskovat prase a moc se nehádat o ty miliardy bokem, které by se na to navázaly. Jestli má něco smysl, tak se maximálně přidružit k Polsku, které techniku nebude kupovat jen "do počtu, aby se neřeklo" jako to dělá AČR.Skrýt celý příspěvek
Fenri. Mantru z mosty tu opakujeme stejně jako nákup Asiských tanku. Pokud se zase pošlou normy, dojde k tomu že problém se týká minima mostů. Ty mají stejně přes 70.let a jejich ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri. Mantru z mosty tu opakujeme stejně jako nákup Asiských tanku. Pokud se zase pošlou normy, dojde k tomu že problém se týká minima mostů. Ty mají stejně přes 70.let a jejich výměna nás čeká, tak čí tak. Ostatní zázemí se stejně mělo vyměnit už dávno(vlečky, vagony, podvalníky). Jediné extra náklady budou na dílny. Ale pokud místo jeřábu 50t, budeme montovat jeřáby 80t, tak to sice rozdíl v cenně bude. Ale vzhledem k cenně zakázky to bude mizivé procento.
Zeptám se obecně těch co plánují přesvědčovat ostatní státy... Podpořily by jste nákup Type 10, K2 i pokud by třeba továrna a servis stál v Madarsku? Protože to požadujete po těch ostatních státech-Skrýt celý příspěvekPoly: s touto mantrou by dodnes létaly dvojplošníky. Z tohoto pohledu má technika jen dvě fáze cyklu: 1.) Není v boji a uživateli prověřená 2.) Je zastaralá Japonsko nemá ...Zobrazit celý příspěvek
Poly: s touto mantrou by dodnes létaly dvojplošníky. Z tohoto pohledu má technika jen dvě fáze cyklu:
1.) Není v boji a uživateli prověřená
2.) Je zastaralá
Japonsko nemá malou armádu a už vůbec bych jí neoznačil za zastaralou. Myslíte, že zavedou problematický tank? Myslíte, že jejich ponorky Soryu jsou dobré nebo špatné? V boji prověřené nejsou, jiní uživatelé je nemají...Nebo co Raptor?
Jirosi: ne nezbytně. Znovu je to jen o tom vyčíslit, co je dražší:
-zda dát silnice, mosty a můstky a propustky, vagony a tratě do stavu, že uvezou 70t+ tank
-nebo holt vybudovat zázemí pro tank, který budeme (možná jen zatím) jen my. A tam je pak jasná výhoda, že budeme daleko víc nezávislí co se týče údržby, oprav, další evoluce na ostatních. Nehledě na fakt, že si určitě dost armád říká, že K2 nebo Type10 by pro ně bylo dobré řešení, jen to zázemí...
Mimochodem nečekám, že K2 potřebuje dramaticky jiné zázemí, než Leo. Sdílí s ním opravdu hodně. A i co se Type10 týče, co potřebujete? Diagnostiku, nějaké dílenské přípravky, umím si představit i třeba přesné složení plynů pro řezání plamenem, které sedí nanokrystalické oceli (i když bych řekl, že z toho už dělám moc vědu), nějaké sady kalibrů...prostě jedna menší továrna a k tomu skladový areál. Takový střední či větší VOP. Ve srovnání s cenou za předělání komunikací tak, aby česká krajina byla pro ten tank dokonale propustná to není takové drama.
Stejně to skončí tím, že budeme mít pár bezperspektivních (byť zatím dobrých) Leo, pro které se upraví silnice, aby dojeli z Přáslavic na Libavou a tím to zhasne. Odškrtneme si další položku modernizace AČR. S krajním vypětím jich pár jednou za X let dotáhneme i na tu Letnou, když nejhůř.Skrýt celý příspěvek@technik Můžu se zeptat na Vaši interpretaci výsledků velkého srovnávacího testu, který Tatra dokončila jako jediná, zatímco automobily konkurenčních automobilek zůstaly trčet ...Zobrazit celý příspěvek
@technik
Můžu se zeptat na Vaši interpretaci výsledků velkého srovnávacího testu, který Tatra dokončila jako jediná, zatímco automobily konkurenčních automobilek zůstaly trčet na trati. Nebo druhý příklad, když na základě zadávací dokumentace vyvine vozidlo, které je v porovnání s tím od největšího výrobce vozidel dané kategorie o 15% lehčí, má o 50% větší nosnost a i přes použití stejného motoru a převodovky vykazuje nižší provozní náklady?Skrýt celý příspěvekjuhelak: malý obchodní styk, jako vážně? Podívej se kolik japonských a korejských firem vyrábí / investuje v ČR. Zrovna tyhle dva státy mají u nás docela významnou pozici. Přesně ...Zobrazit celý příspěvek
juhelak:
malý obchodní styk, jako vážně? Podívej se kolik japonských a korejských firem vyrábí / investuje v ČR. Zrovna tyhle dva státy mají u nás docela významnou pozici. Přesně ale zmiňuješ, že méně jak 100 kusů je na licenci málo. Jednou jsem slyšel, že licence má smysl až kolem 300 ks, což je pro nás nereálné číslo a to i kdyby se přidaly okolní státečky. Tak nějak bych se asi nebránil ani nákupu hotových tanků, případně jen montáži v ČR. Kvůli pár kusům nemá smysl ani přemýšlet nad nákupem licence - bylo by to předražené a smysl nulový.
Osobně beru Type 10 jako ideální stroj, jelikož pi jeho konstrukci kladli velký důraz na nízkou váhu - jelikož museli řešit stejný problém jako my. Fakt by mě ale zajímalo jak je na tom s vnitřním prostorem. Rozhodně by neudělal ostudu ani K2Skrýt celý příspěvek"de jen o to, aby si ty tanky vzal v okolí ještě někdo. Dělat pro ně zázemí pro našich pár kousků ekonomicky smysl nemá." No a tím by se dala navždy uzavřít debata o Asiských ...Zobrazit celý příspěvek
"de jen o to, aby si ty tanky vzal v okolí ještě někdo. Dělat pro ně zázemí pro našich pár kousků ekonomicky smysl nemá."
No a tím by se dala navždy uzavřít debata o Asiských tancích v CR, tedy jen do dalšího článku kdy ji zase někdo vytáhne.
Střední Evropa má sice 55m obyvatel, jenže z toho je přes 60% Poláků. Tedy pokud bude jakýkoliv vývoj, musí ostatní státy přijmou značně polonizované verze. A to tu nikdo nepřenese přes srdce. A jen tak mimochodem 55m sice máme, ale budeme konkurovat 145M obytelům Francouzko-Něměckého projektu. Přitom většina států V4 má problém sehnat peníze na provoz a nákup, natož na investice na vývoj na zelené louce.Skrýt celý příspěvektechnik: lidi v AZNP vykřesali doslova z ničeho Favorit a ten byl tak dobrej (včetně motoru), že přesvědčil WV o výhodnosti koupi zadlužené automobilky (nedávno o tom vyšel článek, ...Zobrazit celý příspěvek
technik: lidi v AZNP vykřesali doslova z ničeho Favorit a ten byl tak dobrej (včetně motoru), že přesvědčil WV o výhodnosti koupi zadlužené automobilky (nedávno o tom vyšel článek, doporučuju přečíst).
Co se týče náhrad naší současné techniky - jsme limitováni předněfinancemi (těch není nazbyt a dlouho nebude), u pozemní techniky celkově logistikou ve vztahu k nosnosti ženijních a transportních prostředků a úrovni infrastruktury.
Pokud jde o Mi-24, tak tenhle mixér v západní evropě krom Apače a Zmije nemá alternativu pokud jde o bitevní schopnosti, zejména Tigre je jen takovej high-cost low capability krám, Mangusta je ještě lehčí (i když zas trošku povedenější) a celkově to jsou spíš takový srandavrtulníky než plnotučnej bitevník. Cena obou západních variant nás ale zruinuje a navíc na jejich údržbu nemáme vybudovaný kapacity,zato Rusáky umíme udělat do posledního šroubku a co si budeme povídat, nic v těch ruskejch mixérech není tak hi-tech, abychom to (včetně motorů) nedokázali udělat sami.
Osobně si myslím, že udělat na základě Mi-24 upgradovanej stroj bez závislosti na Rusech je plně ve schopnostech leteckýho průmyslu V4 s tím, že avioniku bysme si nechali udělat v Izraeli. Pokud jde o pohonný ústrojí, asi by byla možnost vyrábět kopie Izotovů, ale to by byl běh na dlouhou trať a na západě je v týhle kategorii celkem slušnej výběr. Celkovej cíl bych viděl někde na úrovni současnejch Mi-35M. Ale tohle je sci-fi, takže bych se nebál jak modernizací stávajích Mi-24 (zejména s důrazem na novou avioniku a FLIR), tak nákupů "u Rusa" (některý státy NATO používaj i jinčí ruskou techniku (a víc hi-tech) a nikdo je kvůli tomu nebuzeruje.
Obdobně to vidím i u modernizace T-72, tma bych klidně šel cestou nákupu konstrukce nový věže s magazínem na 120mm západní munici v převisu, kterou už mají hotovou (a klidně by mohli dodávat i základní svařence) s tím, že bychom si tu pro ní upravili korby skladovejch uloženek (s uvolněním místa po karuselu by v tý pixle mohlo bejt už i trochu útulno), s tím máme zkušenosti. Ty současný věže s homogenním pancířem už jsou prostě totálně mimo...Skrýt celý příspěvekfenri Type 10 je papírově hezký - lehký, automat, pohyblivý... Jenže pokud vím, tak ho ještě nikdo nepoužívá. Není vůbec prověřený, což se o M1A2 nebo Leo 2 říct nedá. A jsem si ...Zobrazit celý příspěvek
fenri
Type 10 je papírově hezký - lehký, automat, pohyblivý... Jenže pokud vím, tak ho ještě nikdo nepoužívá. Není vůbec prověřený, což se o M1A2 nebo Leo 2 říct nedá. A jsem si jistý, že i kdyby k nějaké nabídce došlo, tak na cenu výše zmíněné konkurence nechytí. Leda by jsme nakoupili společně s Polskem a přesvědčili ještě někoho v okolí, že to bude super volba.Skrýt celý příspěvekPákové debata o tancích je sice zajímavá, ale naprosto předčasná. AČR nebude řešit obměnu tanků dřív než kompletně přezbrojí na nové BVP. Odhaduji tedy že máme minimálně 5 let čas ...Zobrazit celý příspěvek
Pákové debata o tancích je sice zajímavá, ale naprosto předčasná. AČR nebude řešit obměnu tanků dřív než kompletně přezbrojí na nové BVP. Odhaduji tedy že máme minimálně 5 let čas než vůbec začne výběr nového tanku.Skrýt celý příspěvek
Juhelak: Kdo nám nabízí NOVÉ tanky, které unesou naše silnice, mosty a železnice? Akvizice tanku má být o zvýšení bojové schopnosti a ne placení výpalného sousedovi, aby na nás ...Zobrazit celý příspěvek
Juhelak: Kdo nám nabízí NOVÉ tanky, které unesou naše silnice, mosty a železnice?
Akvizice tanku má být o zvýšení bojové schopnosti a ne placení výpalného sousedovi, aby na nás byl dál hodný.
Type 10 by prodali - jejich politika nevyvážení je pryč a ČR nikdy nebude vojensky ohrožovat Japonsko, event. to nebude pro Japonce špatná reklama, že prodali zbraň nelidskému režimu, protože my jsme ty úplně nejvíc nejhodnější Rychlé šípy.
Jde jen o to, aby si ty tanky vzal v okolí ještě někdo. Dělat pro ně zázemí pro našich pár kousků ekonomicky smysl nemá.Skrýt celý příspěvekTo jara Na to že si specialista, technolog a konstruktér říct o škodovce že je špička je hodně troufalý, automobilka která za Komanče ďelala 30 let motor s 3x uloženým klikovým ...Zobrazit celý příspěvek
To jara
Na to že si specialista, technolog a konstruktér říct o škodovce že je špička je hodně troufalý, automobilka která za Komanče ďelala 30 let motor s 3x uloženým klikovým hřídelem který sotva natočil 150 tis km bez generálky, o karoseriích a podvozcích se raději ani nezmiňují,dnes je již konkurence schopna a vývojový sstrediskoa na dobrý úrovni ale nedá se mluvit o špičce v mezinárodní úrovni, a ano prihlizim na normalizaci za Komančů a to i v případě Zetoru a Tatry kdy vývoje byly potlačeny ale rozhodně se nedá o těchto firmách mluvit jako o špičce. Škoda nebýt VW tak dnes neexistuje,Zetor sotva přežívá a nový traktory stojí ve srovnání s John deerem za hovno a Tatra neprodávat armádě a hasičům tak prodeje má ročně do 1 tisíce vozidel a pokud mě paměť neklame tak za posledních 30 let Tatra nevyvinula nic hodného špičkové firmě.Skrýt celý příspěvekjak sem psal..pulka je politika a vzajemné akvizice..nevim kdy naposled jestli vůbec byl japonský premier nebo císař v ČR..nemyslim si ze by byla v Japonsku ČR brána jako spojenec ...Zobrazit celý příspěvek
jak sem psal..pulka je politika a vzajemné akvizice..nevim kdy naposled jestli vůbec byl japonský premier nebo císař v ČR..nemyslim si ze by byla v Japonsku ČR brána jako spojenec aby ustoupili ze své doktriny a něco nam prodali.
Take jsou dulezite vazby...pokud se tedy už ted podilime na vybave toho tanku tak to pomoct muze..ale muselo by dojit k nejakemu porozumeni i v rámci vyrobní firmy v Japonsku s nejakou která by obdržela licenci v Cr..a jestli je tu vůbec firma která by to dokázala v Japonske kvalite vyrábět a servisovat...nehlede na to ze asi pro množství mensi nez 100 kusu by se s náma o nejakem prenesení vyroby ani nebavili..je totiž nic netlaci aby to museli nejak nabízet.. :)Skrýt celý příspěvek@juhelak Proč ne? Není náhodou, že do Japonska vyvážíme špičkové optické technologie odolné i proti EMP (Type 10, Type 03 a další zbraňové systémy), včetně armádní taktické ...Zobrazit celý příspěvek
@juhelak
Proč ne? Není náhodou, že do Japonska vyvážíme špičkové optické technologie odolné i proti EMP (Type 10, Type 03 a další zbraňové systémy), včetně armádní taktické optické sítě :-)
Zase tak mimo není a Type 10 patří mezi ty nejzajímavější možnosti.Skrýt celý příspěvekFlander: Mimoriadna akcia - ku každému zakúpenému sudu jeden tank grátis.
... alebo slúži iba ako cool stolík pre propagačné letáky ... :-pFlander: Mimoriadna akcia - ku každému zakúpenému sudu jeden tank grátis.
... alebo slúži iba ako cool stolík pre propagačné letáky ... :-pTam je otázka jestli by nám ho vůbec chtěli prodat..Japonsko zrovna není stát který by svoje zbraně nabízel... Druhý důvod je politika..s Japonskem zrovna nějaký velký obchodní ...Zobrazit celý příspěvek
Tam je otázka jestli by nám ho vůbec chtěli prodat..Japonsko zrovna není stát který by svoje zbraně nabízel...
Druhý důvod je politika..s Japonskem zrovna nějaký velký obchodní styk není..tak představa že např. náš soused a největší obchodní partner vedle nabízí tanky tak mi místo toho nakoupíme tanky z Asie od států s kterými je diplomatický a obchodní styk minimální..ti Korejci ještě deme tomu..ale Japonsko je uplne mimo.Skrýt celý příspěvekMiroslav: však jo, já s nějakým V4 MBT nepočítám. Ale takový tank Sobieski nebo Hunyadi by se mi v dnešní době hodně líbil :-) Jinak ono domluvit se na velkém projektu je problém ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: však jo, já s nějakým V4 MBT nepočítám. Ale takový tank Sobieski nebo Hunyadi by se mi v dnešní době hodně líbil :-) Jinak ono domluvit se na velkém projektu je problém všude. O společném tanu se mluvilo dávno a nakonec z toho po různých peripetiích byl leo, LeClerc a Challenger (vím, že nejsou produktem jednoho projektu, ale ta divergence a příběh jsou jasné).
Scotty: smysl to dává, ale bojím se že ČR (byť s celkem (všeho)schopnou CSG) je příliš malý trh pro vytvoření zázemí pro K2. Ale kdyby se přidalo pár států kolem, smysl by to dávalo. Přecijen jeho váha není špatná, byť je to asi na hraně, co u nás jde a tank je to podle všeho schopný.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...