Strategická polsko-americká deklarace a americká základna v Polsku

Americký prezident Donald Trump a polský prezident Andrzej Duda; větší foto / White House

Polský prezident Andrzej Duda se v útery sešel ve Washingtonu s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Jedním z hlavních témat bylo zřízení trvalé americké vojenské základny v Polsku. Varšava je přitom ochotna se významně finančně podílet na výstavbě a provozu základny.

Hlavním výsledkem úterní návštěvy polského prezidenta Dudy ve Washingtonu bylo podepsání strategického polsko-amerického dokumentu „Ochrana svobody a bohatství díky polsko-americkému strategickému partnerství.“

Jde o novou verzi strategického dokumentu, který nahrazuje původní deset roků starý text. Formulace v dokumentu jsou však obecné, neboť na textu deklarace se pracovalo několik let.

Přijatý dokument se skládá ze tří pilířů. Prvním pilířem je rozšíření spolupráce v oblasti obrany a bezpečnosti, druhým spolupráce v oblasti energetiky (včetně investic do infrastruktury a odmítání plynovodu Nord Stream 2), třetím je pak hospodářská spolupráce a investice.

„Vzhledem k výzvám, jimž čelí mezinárodní řád, uznáváme, že nastal čas posílit a upevnit strategické partnerství mezi našimi národy,“ stojí v textu deklarace, „Potvrzujeme náš respekt a závazek ke společným hodnotám a demokratickým zásadám, včetně svobody, nezávislých institucí a lidského práva. Vyjadřujeme hluboké přesvědčení, že další rozvoj našich vztahů v oblasti obchodu, obrany a energetiky zvýší bezpečnost obou našich zemí a celé transatlantické oblasti.“

„Toto partnerství má zásadní význam s ohledem na stále vážnější problémy v oblasti bezpečnosti, které představuje agresivní chování Ruska, šíření zbraní hromadného ničení na celém světě, terorismus, organizované pašování migrantů a napětí na Blízkém východě,“ stojí v deklaraci.

Deklarace dále zdůrazňuje potřebu přítomnosti aliančních sil ve východní části NATO a také důležitost přítomnosti amerických sil v Evropě. Zvažovaná americká základna v Polsku pak má posílit bezpečnost celé oblasti střední a východní Evropy.

Oba státy také chtějí bojovat proti německo-ruskému projektu plynovodu Nord Stream 2, který podle deklarace ohrožuje bezpečnost Evropy. „Budeme i nadále koordinovat naše úsilí v boji proti energetickým projektům ohrožujícím naši společnou bezpečnost, jako je Nord Stream 2,“ dočteme se v deklaraci.

Nicméně klíčovým bodem, a také nejvíce „geopoliticky symbolickým“, je případné zřízení americké vojenské základny na polském území. Podle představ by na polském území měl mít základnu celý americký obrněný brigádní bojový tým ABCT (Armored Brigade Combat Team) s tanky Abrams, bojovými vozidly pěchoty Bradley a samohybnými houfnicemi Paladin.


Společná tisková konference

Vyjednávání o americké základně v Polsku se vedou několik let a Polsko musí přesvědčit všechny klíčové americké vládní instituce, aby s trvalou americkou přítomností v Polsku souhlasily. Přesvědčit je má mimojiné finanční spoluúčast Polska na výstavbě základny ve výši dvou miliard dolarů.

Trump dokonce uvedl, že Polsko může zaplatit ještě více. „Polsko bude platit miliardy dolarů za základnu. Polský prezident nám nabídl mnohem více než dvě miliardy dolarů ... takže se na to podíváme,“ uvedl Trump.

„Všichni účastníci tohoto rozhodnutí [o vojenské základně v Polsku - pozn. red.] musí souhlasit. Patří mezi ně Bílý dům, Pentagon a ministerstvo zahraničí, ale také americké vojenské struktury, včetně Kongresu. Všichni se musí shodnout na této myšlence, rozsahu, formách a datech. Chceme toho dosáhnout v souladu s logikou takového rozhodovacího procesu. Nic nemůže být urychleno, nic se nemůže zkrátit,“ komentuje vyjednávání o zřízení stále americké vojenské základny v Polsku Krzysztof Szczerski, šéf kanceláře polského prezidenta.

Podle Szczerskiho v případě zřízení trvalé americké vojenské základny v Polsku půjde o „geopolitický průlom“. Nicméně rozhodnutí o zřízení americké základny v Polsku nelze očekávat do několika měsíců. Prozatím americký Kongres ve vojenském rozpočtu pro fiskální rok 2019 zadal ministerstvu obrany, aby do března 2019 vypracovalo zprávu o možném zřízení vojenské základny v Polsku. Dokud se Kongres s touto zprávou neseznámí, není možné od něj čekat v této věci stanovisko.

Po setkání obou prezidentů ve Washingtonu se však zdá, že Duda minimálně amerického prezidenta přesvědčil. „Polsko je ochotné učinit velice významný příspěvek Spojeným státům, aby do Polska přišly a byly zde přítomny. Vím, že Polsku se tato představa velmi líbí. A ano, my o ní uvažujeme,“ uvedl na společné tiskové konferenci Trump.


Cvičení Saber Strike 2018 za účasti americké armády proběhlo na území Polska a Pobaltí.

Trump také ocenil rostoucí výdaje Polska do obrany, které mají do roku 2020 vzrůst na 2,1 % HDP a nejméně na 2,5 % HDP do roku 2030. Toto zvýšení vojenských výdajů je dokonce v Polsku stvrzené speciálním zákonem, který na konci minulého roku podepsal právě prezident Duda. 

„Jsme potěšeni, že Polsko je vůdcem, pokud jde o výdaje na obranu. Polsko plní své závazky. Máme zájem poskytnout pomoc v oblasti obrany zemím, které se usilovně snaží posílit své vlastní vojenské kapacity,“ řekl Donald Trump po setkání s prezidentem Dudou.

Dlužno však připomenout, jak ostatně upozornil generál ve výslužbě Ben Hodges, který velel americkým silám v Evropě do konce minulého roku, přítomnost amerických sil v Polsku není jen bilaterální záležitostí Polska a USA.

„Soudržnost Aliance bude vždy považována za mojí nejdůležitější záležitost, takže jakékoli rozhodnutí o trvalém nasazení někoho, kdekoli, by mělo být provedeno po konzultaci s našimi spojenci, protože každý musí souhlasit, že se zlepší celková bezpečnost,“ říká Hodges.

Hodges nyní působí v think-tanku Center for European Policy Analysis a podle vlastních slov je zastáncem rotačního nasazení amerických sil ve střední a východní Evropě. Rotační nasazení má však jeden problém, tedy alespoň pro střední a východní Evropu ‒ z geopolitického hlediska nemá rotační nasazení prakticky žádný význam, protože se mohou Američané v případě potřeby z východní části Aliance kdykoliv stáhnout. Například v rámci dohody s Rusy stylem „něco za něco.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizace polské armády: Raději cizí, než domácí

Podle komentáře Jakuba Palowského z Defence24 došlo v programech modernizace polské armády k výrazné změně akvizičního přístupu. Zatímco minulé vedení usilovalo o maximální zapojení polského průmyslu, ...

Systémy protivzdušné obrany Poprad pro polskou armádu

Polská armáda obdržela první systémy protivzdušné obrany (PVO) krátkého dosahu Poprad. Jedná se tak o další zásadní posílení PVO Polska v poslední době.

REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2018

V polském městě Kielce ve středním Polsku se uskutečnila tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO 2018. Hlavní hvězdou výstavy bylo nepochybně domácí bojové vozilo pěchoty Borsuk. Na výstavě ...

Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk

Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo pěchoty (BVP) Borsuk (česky Jezevec) od firmy Huta Stalowa Wola (HSW). Klíčovou součástí vozidla je polský ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • marius
    17:58 28.09.2018

    Pánové, kde jste byli posledních 30 let?

  • KOLT
    10:48 28.09.2018

    K budování dobrých vztahů jsou potřeba alespoň dva. Rusko má se všemi sousedy tak skvělé vztahy, jen ti prašiví Pšonci mu to kazí.... a kruci :-)

  • Slavoslav
    10:35 28.09.2018

    pan namestnik ministra zahranicia zabudol spomenut ako od roku 2000 posiluje v danej oblasti svoju vojensku pritomnost Rusko co opravnene jeho susedov znepokojuje. A nie tak davno prave Rusko prepisovalo vo svoj prospech hranice v Europe. Dovtedy sa americka pritomnost v Europe redukovala.

    toz, ale tak ked si niekto stoji na vedeni a ako svoj zdroj berie hlavne spravy ktore neoveruju svoje zdroje a uverejnia cokolvek co sa im hodi do ich proruskeho kramu i keby to bol na kolene vymysleny blabol a este za to autora pochvalia

  • marius
    10:18 28.09.2018

    Tož asi tak. Kdo to ani po přečtení toho článku v odkazu nepochopí, tak si fakt už asi stojí na vedení. Pokud by Polské vládě opravdu šlo o polský národ, tak by se snažili o dobré sousedské vztahy s Ruskem a nebojovali minulé války.

    https://www.hlavnespravy.sk/namestnik-ministra-zahranicia-ruska-alexander-grusko-americkej-zakladni-polsku-zachranit-sa-uz-nebude-mozne/1533906

  • Tecka
    19:22 22.09.2018

    givicz Pomijając walkę polityczną ,która ma miejsce w każdym kraju... to fakt ! Ps. Staram się nie komentować bieżącej polityki ,ale powiem tak... mamy ciekawe czasy !

  • givicz
    19:00 22.09.2018

    Údajně vyhodili i novináře co tu fotku pořídil.. .:)
    https://www.topky.sk/gl/537407/2258425/Polsky-prezident-ma-co-vysvetlovat--Fotografia-s-Donaldom-Trumpom-poburila-verejnost

    Poľský prezident má čo vysvetľovať: Fotografia s Donaldom Trumpom pobúrila verejnosť
    https://www.topky.sk/cl/11/1739669/Polsky-prezident-ma-co-vysvetlovat--Fotografia-s-Donaldom-Trumpom-poburila-verejnost

    "Duda je už tri roky prezidentom. Už by mal vedieť, že medzinárodné zmluvy sa takto nepodpisujú," zdôraznil Bosacki.

    "Táto fotografia lepšie ako tisíc slov ukazuje, aká je pozícia Poľska a poľského prezidenta po troch rokoch, čo je pri moci strana Právo a spravodlivosť (PiS). Nič konkrétne sme nedosiahli. Veľa siláckych rečí, pre ktoré sme na posmech," napísal na Twitteri bývalý minister obrany Tomasz Siemoniak

    "takto vyzerá vstávanie na nohy". "Ani jeden západný líder nás už neberie vážne," dodal. Bývalý člen PiS Pawel Zalewski ,, "Ako bezprecedentne hlboko sme padli," dodal.

    Poľský odborník na diplomatický protokol Janusz Sibora označil okolnosti podpisového aktu v Bielom dome za neprípustné. "Tak sa možno podpisuje prevzatie doporučeného listu, ale nie vyhlásenie o spolupráci štátov,"

  • Tecka
    13:18 22.09.2018

    ..a Korea Południowa ?
    Ja osobiście jestem sceptyczny takiemu pomysłowi i uważam , ze baza materiałowa plus magazyn sprzętu dla ciężkiej brygady wystarczy. Ale określenie - okupacja- ,to oksymoron

  • Nesher
    13:13 22.09.2018

    Podle mě by ta US základna byla dobré řešení pro celou Střední Evropu.
    Jednak by mohla naznačit Němcům i Rusům, že navázat na staré prusko-ruské imperiálně-diplomatické tradice a dělit si mezi sebou pás zemí, které mezi nimi leží nebude jednoduché. Tj. pomohla by naplnit důvod pro který kdysi vzniklo NATO. Udržet Američany uvnitř, Rusy venku a Němce dole. Což je z pohledu bezpečnostních zájmů ČR, to je jediné měřítko, kterým bychom měli všechny zahraničně-politické události hodnotit, naprosto pozitivní.

    Navíc, a to by byl bonus navíc, americká základna by významně ztěžovala nějakému příštímu polskému režimu realizaci velmocenské pozice vůči sousedům.

  • marius
    13:02 22.09.2018

    Tecka
    Japonsko a Německo jsou od r.1945 okupované země, nezlob se, ale je mimo mé chápání, proč chce být okupovanou zemí i Polsko. Jenom vás budou využívat proti Rusku.

  • KOLT
    20:46 21.09.2018

    Skutečně by mě zajímalo, proč by Skandinávie měla mít zájem o NS II. Zvláště Norsko určitě.... A Dánsko má dokonce takový zájem, že je zásadně proti, díky čemuž se může stát, že se NS II konat nebude.... Ale přiznám se, že netuším, jak jsou plánované trasy trubek a jestli skutečně Dánsko je schopné celý projekt zablokovat, respektive by to jen znamenalo nějaké technické problémy a přesun trasy.

    Tak jako tak je NS II vztyčený prostředníček východnímu křídlu EU, kterým Německo jasně ukazuje, že ono nás skrze EU může nutit k čemukoliv (a pokud neposloucháme, jsme náckové), zatímco ono s námi může vyjebat, kdykoliv se mu zachce. Já Němce ve své podstatě chápu – nechtějí být závislí na transitu přes nespolehlivou (z jejich pohledu) část Evropy. A nemám s tím problém! Ten mám s tím, že sami pak po nás chtějí solidárnost ve sračkách, které si způsobili sami svojí blbostí. A ještě na nás plivají, když nepomůžeme, protože se nechceme dostat do stejných problémů.

  • GAVL
    20:19 21.09.2018

    BarryGold
    Žijete v omylu.
    Válka byla vyhlášena , to ano, ale pouze tzv. na oko.
    Po vyhlášení války se předpokládá nějaká akce, která by dostála slovu.
    Taková akce nenastala.
    Není zcela pravda , že nebyli připraveni. Oni nechtěli býti připraveni. Doufali, že se zakopou na hranici Francie a Německa, že použijí případně, kdyby náhodou Němec zaútočil Belgii jako válečné hřiště a povedou čistě obranou válku svého území.
    Maginotova linie přeci nebyla stavěna pro nic za nic.

    Především bylo v plánu nechat vykrvácet Němce na Sovětském svazu.
    Předpokládali, že Němci půjdou v první řadě na východ. Např. Belgie měla od Německa záruku neutrality. Tak proč by se měli obávat, že ?
    Je proto trochu úsměvné , že sami Němci si spíš věřili na Francii a na Británii než na SSSR. Až když viděli neschopnost SSSR při v pádu do Polska, tak si řekli no asi by se to dalo dobýt ten Sovětský svaz.

    Ve skutečnosti síla Francie a Británie byla dostatečná na výpad proti západní hranici Německa, kde v době bojů o Polsko, neměli Němci čím čelit takovému útoku.
    Naši důstojníci na všech úrovních, v očekávání akce ze strany VB a F, udržovali velkou odbojovou síť pro provedení masového povstání naší armády, to byla příčina téměř úplné likvidace našeho odboje. O aktivitách a plánech našich důstojníků F a VB jistě věděli. Takže v případě výpadu F a VB by museli Němci čelit i Československé armádě, sice s trochu vylámanými zuby, ale s o nic menším odhodláním.

  • BarryGold
    19:16 21.09.2018

    Omluva: můj příspěvek směřoval na GAVL

  • BarryGold
    18:51 21.09.2018

    logarius: Tu podlost VB a Francie vidíte v tom, že na přepadení Polska Německem reagovaly bez prodlení vyhlášením války Německu, přestože na válku ještě nebyly připravené a v dané chvíli toho vojensky moc dělat nemohly?

  • GAVL
    18:14 21.09.2018

    lorgarius
    To je právě ta polská nepoučitelnost o tom kde a jak si mám vytvářet spojence.
    Zájmy USA v Evropě jsou nejblíže zájmům VB. Takže z jejich strany se dá předpokládat stejná podlost jako od VB a Francie v začátku druhé světové.
    Nutno brát v potaz, že reálně je pro západní mocnáře Polák=Rusákovi.

  • Tecka
    17:01 21.09.2018

    marius
    Najwyraźniej o tym nie wiesz ale wszyscy płacą .. najwiecej Japończycy a najmniej Niemcy ,co bardzo boli Trumpa ...

  • BarryGold
    15:29 21.09.2018

    flanker: Ano, Trump se vyjádřil jasně: 11. července 2018 - Za ruského zajatce označil Německo na úvod summitu NATO v Bruselu americký prezident Donald Trump. Berlín kritizoval za to, že chce od USA před Ruskem chránit a přitom „platí Rusku miliardy dolarů za plyn a energii". Ostatní spojence vyzval, aby platili na společnou obranu víc.
    Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/trump-nato-nemecko-usa-plyn-rusko-nord-stream-merkel-pcx-/zpr_nato.aspx?c=A180711_202041_zpr_nato_inc

  • palo satko
    14:49 21.09.2018

    Kedysi ked ešte Švedsko bolo regionalnou velmocou a patrilo mu Finsko, platilo take prislovie. Statočny švedski generali bojovali do posledneho Fina.
    Niečo podobne nastane aj pripade konvečnej vojny v tom regione medzi USA a Ruskom.

  • lorgarius
    14:34 21.09.2018

    PavolR, o cviceni na Lesti viem, ale tak nejak mi tam nepasuju briti, teda myslim, ze oni na Slovak shield nie su.

  • marius
    14:03 21.09.2018

    Tecka
    Polská logika je tedy zaplatit si vlastní okupaci?

  • PavolR
    11:04 21.09.2018

    lorgarius:
    Aktuálne prebieha väčšie vojenské cvičenie na Lešti. Pred dvoma dňami tam mal nehodu americký tank a traja členovia posádky utrpeli zranenia:
    https://myzvolen.sme.sk/c/20913844/v-lesti-sa-zacina-najvacsie-medzinarodne-vojenske-cvicenie-slovak-shiel-2018.html
    https://domov.sme.sk/c/20917483/vo-vycvikom-stredisku-na-lesti-sa-zranili-traja-americki-vojaci.html

  • Tecka
    08:45 21.09.2018

    Tak..teraz są ćwiczenia na Ukrainie
    Ps.
    Wyglada na to,ze trzeba będzie wybudować dalszy kawałek autostrady A4 do Lwowa ,,i to napewno nie za ukraińskie pieniądze. ..już i tak utopiliśmy tam prawie 1 miliard euro :/

  • lorgarius
    08:37 21.09.2018

    myslim si ze nic, prekvapive. od svojho zvonovzniknutiu po 1svetovej sa poliaci obavaju vojenskeho/hospodarskeho vplyvu od svojich dvoch historickych nemesis - Ruska a Nemecka. preto sa tak usilovne snazili ziskat silneho spojenca mimo region, ciu uz to bolo Francuzsko, UK, alebo teraz USA. nadejaju sa uz roky, ze sa zakladne presunu z Nemeck do Polska a to s moznostou uskladnenia americkych jadrovych zbrani v Polsku. co z toho nakoniec bude uvidime, na oplatku podobne ako balticke krajiny ponukaju usa moznost byt vstupnou branou pre americky plyn do Europy.

    len tak na okraj, byvam na severnom Slovensku a posledneho polroka neprejde tyzden aby som cestou do prace nestretol kolonu polskej, americkej ci britskej armady, ktore si to valia smerom na vychod. neviete niekto ci sa chysta nejake velke cvicenie v Polsku, na Ukrajine, ci na balte?

  • Tecka
    08:24 21.09.2018

    Spójrzcie z szerszej perspektywy na świat w waszej dyskusji. Cały czas pomijacie ważnego gracza ,który tylko pozornie stoi w cieniu a mowa o Chinach . Teraz mamy okres przebiegunowania naszej cywilizacji ,nowe rozdanie na nowych warunkach ,takie „ciekawe” czasy nam się trafiły.. system gospodarczy , który Amerykanie zbudowali po drugiej wojnie światowej zaczął działać na ich niekorzyść bo pojawił się kraj ,który na tych zasadach lepiej sobie radzi a mowa oczywiście o Chinach. Walka będzie trwała długo bo Amerykanie nie mogą sobie pozwolić na utratę hegemonii i pewnie to się zakończy jakimś „zgniłym kompromisem”
    Co do naszego podwórka to jesteśmy regionem na starciu interesów kilku potęg (na nasze nieszczęście) i dopóki się sytuacja nie wyklaruje to będziemy mieli zamieszanie. Berlin obecnie prowadzi nieoficjalne rozmowy z Waszyngtonem w sprawie warunków odstąpienia od NS2 , jankesi musza coś zaoferować bo jak tego nie zrobią to nikt nie zatrzyma tego projektu i tyle... pomiędzy Warszawa a Berlinem tez są stałe kontakty i rozmowy ,które mogą zakończyć się nowym traktatem (formalnie) lub nieformalna ugoda. Myśle ,ze Berlin jest gotów przesunąć się na ławce i zrobić dla nas trochę miejsca .. widać to choćby po zainteresowaniu niefortunnie nazwanemu projektowi. ” trojmorza” ,z reszta za nasza zgoda maja teraz statut obserwatora. Do tego cała gra z Bruksela tez się zakończy bo nikt nie chce pójść na pełny konflikt. Co do naszej sytuacji z paliwami energetycznymi, to nie jest prawda,ze odcięcie gazu nam zagrozi...to mylna opinia. Tutaj chodzi o odcięcie takich krajów jak Ukraina i Białoruś a dla nas są strategicznie ważne .. poza tym ,opinie,ze „my nie chcemy amerykańskich żołnierzy w regionie” to perspektywa świata kończąca się na czubku wlasnego nosa, wystarczy pojechać do krajów bałtyckich i zapytać ludzi na ulicy co o tym myślą ...tam za przeproszeniem „sraja ze strachu w gacie” i liczą właśnie na Polskę i jankesów,ze przyjdą z pomocą w razie „W”. Wracając do wizyty naszego prezydenta w Waszyngtonie, to wyszło z tego marne show .. po prostu brak doswiadczenia politycznego i odpowiedniego zaplecza w pałacu prezydenckim a do tego ośrodek władzy i decyzji jest ulokowany w całkiem innym miejscu.. ;)
    Co do Rosji to trochę przypomina starzejącego sie lwa ,który jeszcze głośno ryczy ale wszyscy na sawannie wiedza ,ze koniec jest nieunikniony .. taki kraj jak Chiny ma czas i będzie czekać aż się Rosją rozpadnie na mniejsze kawałki . Przecież ten proces cały czas trwa, pamiętajcie jak wyglądała mapa 30 lat temu i to napewno nie koniec. Chiny już teraz wykorzystują zmiany na mapie i utratę wpływów Rosji w krajach dawnego związku radzieckiego .

  • flanker.jirka
    23:37 20.09.2018

    Barrygold: Trump to říká dost jasně, zajímá no pouze prospěch USA, tak že se chce nacpat všude, kde to jen půjde. A rozhadana EU se hodí oběma velmocem.

  • Tesil
    21:25 20.09.2018

    GAVL
    Toho se právě Spojené státy dlouhodobě obávají.Spojení ruských zdrojů a německé technologie.
    Tradičně protiruské Polsko je vhodný nástroj pro zájmy USA.
    A máš pravdu Poláci před válkou v ulicích vyřvávali,že do Berlína to není daleko.

  • GAVL
    21:06 20.09.2018

    Tak pro Německo je strategicky důležité nebýt závislé s dodávkami plynu, na inteligenci Poláků a ostatních východních sousedů.
    Pro Poláky a USA je nevýhodné aby Německo mělo dostatečné dodávky plynu expres z Ruska.
    Pokud vznikne Nord Stream 2 budou moci Němci a Rusko odříznou Polsko od plynu.
    Konflikt o ropu a plyn v Arktidě bude pro NATO konečná.
    Předpokládám spojení ruské surovinové základny s německým průmyslem.

  • Tecka
    19:27 20.09.2018

    Przeczytałem wpisy i spodziewałem się bardziej ożywionej dyskusji..w końcu ,pomijając pijarowską wizytę naszego prezydenta...chodzi tutaj o cały region. Cóż...

  • BarryGold
    17:37 20.09.2018

    Jara, flanker: Odklon od závislosti na USA to asi nebude, protože Německo na USA závislé není. Jde spíš o to, nefinancovat nákupem plynu východní diktaturu, která by získané prostředky použila proti Západu.

  • Jara
    17:01 20.09.2018

    Tak už jen na kolena a vzít Trumpa do pusy, pane Duda

    Co amíkům vadí na Nord Stremu? Odklon od závislosti na USA?

  • Lukas
    16:55 20.09.2018

    Gaz jest przesyłany także przez Białoruś

    I były z tm duże problemy....

    I pomyśleć ze mogliśmy już 20 lat temu zbudować gazociąg z Norwegią....

    Niestety wówczas rządziło SLD - post komuniści (czołowi politycy jeszcze w 1990 byli w komunistycznej partii )
    No i Warszawa "nie chciala" drogiego gazu z Norwegi...
    I ma teraz jeszcze droższy - z Rosji...

    Energetyka to jeden problem - problem polega na tym że ani Berlin ani Moskwa nie porzuciły wizji świata gdzie że to oni decydują co się dzieje nad Wisłą

    Naprawdę myślicie ze chcemy tu Amerykanów?

    Powiedzcie - jakie mamy wyjście?
    Realne...

  • flanker.jirka
    15:55 20.09.2018

    Lukas:
    vidím za tím pouze byznys, nahradit plyn z ruska tím z usa, nic jiného. Problém tranzitu z Ruska na západ je hlavně Ukrajina, nevěřím tomu, že by se poláci nedokázali domluvit s Ruskem na údržbě stávající infrastruktury, ale na ukrajině jsou banditi, tak se rusové snaží si svůj exportní artikl zajistit přímou cestou k největším odběratelům.
    O Angele a Gerhardovi nemám valné mínění, ale berou věci tak jak jsou, rusové jsou v Evropě a je lepší se s nimi bavit než je ignorovat. Před sankcemi si polští zemědělci také nestěžovali na to, že mohou vyvážet své produkty do Ruska.

    Jen jsem zvědav jakými "metodami" bude USA s Polskem bránit položení potrubí v baltském moři, když na tom mají zájem i ve skandinavii.

    Bylo by dobré mít na paměti slova Henryho Kissingera:
    To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.

  • KOLT
    13:58 20.09.2018

    Jů, tak jsme se posunuli, za 2. světovou vlastně může Polsko, protože naštvalo své dva velké sousedy. Bože, do čeho jsi to duši dal....

  • Lukas
    13:01 20.09.2018

    Na Białorusi są już rosyjskie bazy...

    Wiesz co to "brygady podwójnego bazowania"?

  • mudry.udrzbar
    13:01 20.09.2018

    Miroslav

    Napadnutie Polska Ruskom je nerealne, Poliakom ide pri zbrojeni o to, aby to neralne nadalej zostavalo aj za 10, 20 ci 50 rokov.


    "Být připraven na válku je nejúčinnější způsob, jak uchovat mír."

    George Washington

  • Miroslav
    12:27 20.09.2018

    Husita: osobne nevidím možnosť aby Rusko zaútočilo na Poľsko priamo. Cez Kaliningrad je to utopia a iné spojenie by si vyžadovalo obsadenie buď pobaltia alebo Bieloruska. Obe možnosti sú viac či menej nereálne. V pobaltí sú vojská NATO. Síce nie silné ale aj jeden mŕtvy vojak NATO by znamenalo problém. Bielorusku zas vládne samoľúbosťou postihnutý Lukašenko ktorý sa má príliš rád aby riskoval svoju hlavu kvôli Rusku. Prejsť cez Ukrajinu je tiež nereálne. To nie je Gruzínsko. Kým by prešli celou Ukrajinou, boli by už v Poľsku posily z NATO. Ak západ niekoho politicky obetuje, tak to môže byť Pobaltie. Tomu by som veril ale Poľsko je dostatočne silné aj bez pomoci NATO aby si Rusko povedalo, že to ťa to nestojí.

  • Miroslav
    12:13 20.09.2018

    Husita: Možno by to chcelo kúpiť novú mapu. Ideálne takú čo bola vydaná po roku 1991

  • Husita
    10:57 20.09.2018

    Polákům se nedivím. Sousedí s rusákama, tak se snaží posilovat bezpečnost, jak jen to jde.

  • Miroslav
    10:04 20.09.2018

    Podľa mňa robia poliaci chybu. Možno je to pre nich istý druh ochrany ale určite im to nepomôže v ich mocenských ambíciách. Druhá vec je, čo za to. Za týmto zámerom sa skrývajú určite aj ďalšie záležitosti a dohody o ktorých sa my môžeme akurát tak dohadovať. Je až trápne ako sa snažia silou mocou dostať na svoje územie americkú základňu aj keď sa mi zdá, že američanom sa do toho veľmi nechce.

  • Lukas
    07:23 20.09.2018

    Pro GAVL - tak? Wszystko jest takie "czarno- białe"
    Czy to PL ingeruje w politykę wewnętrzną Niemiec

    Czy może to Niemcy chcą o wszystkim decydować co w Warszawie?
    Podobnie "miłująca pokój Rosja" - która odcina odstawy surowców do klienta który i tak płaci najwięcej...

    No i przypominam - przed II WŚ Niemcy silnie także współpracowali z Rosją
    Zarówno przed jak i po dojściu Hitlera do władzy...

    ^To też taka analogia...
    Może trzeba spytać cioci Angeli i wujka Gerharda czy wiedzą coś o na przykład Rapallo?

  • GAVL
    23:25 19.09.2018

    Poláci to zas rozjížděj jak před druhou světovou.
    Naserou oba velký sousedy a pak budou brečet , že dostali přes hubu z obou stran.

  • nvkl
    19:40 19.09.2018

    Doporucil bych ke cteni machiaveliho o umeni valecnem a vladare kde rozebira typy armad. Strucne shrnuto lze rici ze cizi armada na vesem uzemi bojuje pouze za sebe a v pripade valky vas bud vydrancuji, pouziji jako stit nebo utecou. Takze gl psonkove..

  • Lukas
    15:55 19.09.2018

    Ja powiem tak

    Są tacy którzy uważają że PiS wygrał wybory dzięki CIA

    I nie są to przeciwnicy PiSu

  • danny
    15:53 19.09.2018

    Lukas: souhlasím, vidím to hodně podobně. Ale zřízení základny bych nevylučoval.

  • Lukas
    15:50 19.09.2018

    Nie
    To po prostu korelacja

    polskiego syndromu z 1939 i 1945 - czyli "sojusznicy zdradzają"
    Dlatego chcemy baz USA -bo wierzymy że skoro wojsko USA Będzie to na pewno USA zaangażuje się w ew. konflikt - po stronie PL.
    Takie robienie z żołnierzy USA "zakładników"

    z amerykańską polityka "renegocjacji" reguł gry na międzynarodowej
    Amerykanom nie podoba się polityka zbliżenia Niemiec i Rosji...

    To ich zdaniem zbyt wzmacnia Rosję - a ta ma być słaba i "niepewna" przyszłości - bo tylko taka nie będzie "asertywna" wobec USA

    Amerykanie nie chcą walczyć z Rosją - ale potrzebują "napuścić" Rosję na Chiny...
    Jeśli jednak Rosja z Niemcami zrobią "deal" to USA nie "zmusi" Moskwy do tego by tańczyła jak Waszyngton zagra...

    I to jest grane. wspieranie PL przez USA ma dwa cele
    - "koń trojański" - który ma od wewnątrz sabotować niemieckie projekty w ramach UE
    - podbicie stawki w "rozmowach" z Moskwą...

    Ja nie mam złudzeń - jeśli będzie taka potrzeba to w imię "antychińskiego sojuszu" USA i Chin, Amerykanie sprzedadzą nas tak samo jak sprzedano pół Europy sowietom

  • liberal shark
    15:07 19.09.2018

    to Lukas :
    Rozumím tomu dobře, že se jedná o polský vzkaz nejen do Moskvy, ale i do Berlína a Paříže ?

  • Lukas
    13:55 19.09.2018

    Spokojnie - bez ekscytacji...

    Nie będzie bazy w PL...

    Nie pamiętacie historii tarczy antyrakietowej....

    Na razie do "Wielcy" negocjują...

    USA rzuciło kartę "Polska" - by zdenerwować Moskwę i przypomnieć Niemcom "kto tu tworzy reguły"

    A nasi naiwni wierzą, że Amerykanie uwikłają się w długotrwałe i kosztowne gwarancje dla Europy centralnej.
    I to w sytuacji gdy zagrożenie dla USA jest w Azji nie w Europie...

  • Gibon
    12:51 19.09.2018

    Na case zbalit sa z Reichu a posunut blizsie k hrozbe.
    Jedine, ze by Rusko zbalilo svoje posadky v Kaliningrade a prevelilo ich 1000km od hranic s EU.

  • astor
    12:20 19.09.2018
    • (13)

    Ta americká základna v Polsku je dobrá věc pro posílení slabého sebevědomí až mindráku Poláků obecně, ale především z Rusů. Každopádně sníží napětí v regionu, tak jak to Američani umí. Jak jsem již včera napsal, satrapie je státní útvar ekonomicky a politicky závislý na svém patronovi, garantujícím satrapii nezávislost ve všech oblastech...