Polské tanky T-72 zůstanou ve výzbroji až do roku 2040?
- 30. 10. 2018
- 144 komentářů
- Jan Grohmann
Polské ministerstvo obrany v příštím roce poskytne počáteční finanční prostředky ze svého rozpočtu na modernizaci tanků T-72 a bitevních vrtulníků Mi-24. Do konce příštího roku polské ministerstvo obrany rovněž vybere finální podoby vylepšených T-72 a Mi-24 a uzavře příslušné smlouvy. Polské T-72 tak zůstanou pravděpodobně v provozu až do roku 2040.
Polská tanková odyssea
Polská armáda vlastní 1010 tanků – 249 německých tanků Leopard A4/A5, 233 modernizovaných tanků T-72 označovaných jako PT-91 Twardy a 528 původních tanků T-72. V případě tanků T-72 je 174 vozidel v aktivní službě, zbytek v rezervě.
Trvalým zájmem polské armády je nákup nových tanků. Nejčastěji se zmiňuje projekt francouzsko-německého tanku nové generace Leopard 3. Jak ale řekli redakci Armádních novin zástupci KMW (Krauss-Maffei Wegmann), Leopard 3 bude připraven pro zařazení do služby až v roce 2035.
Pokud vezmeme rozběh výroby a náročnost zavádění nového komplexního zbraňového systému do výzbroje, nedá se očekávat dosažení plných operačních schopností nových polských tanků (pokud půjde o Leopardy 3) před rokem 2040. Do stejné doby si pak polská armáda bude muset udržovat T-72 ve výzbroji. Ve světovém měřítku to však není nic neobvyklého, ostatně Rusko si své tanky T-72B3/B4 ponechá minimálně do poloviny 30. let 21. století.
Také Armáda ČR řeší náhradu tanků T-72. Česká armáda ale pravděpodobně dá přednost nákupu vozidel přímé palebné podpory s kanónem ráže 120 mm na podvozku nového bojového vozidla pěchoty (BVP).
Pro Polsko existuje také možnost nakoupit nově vyvíjená americká bojová vozidla s tankovým kanónem ráže 120 mm. Vůbec není ale jasné, zda americká vozidla plní polské požadavky, především z hlediska pořizovacích a provozních nákladů. Nákup nových amerických obrněnců je navíc reálný až někdy po roce 2030.
Právě na rozpor mezi potřebami Polska rychle posilovat svou armádu (viz dále) a chybějící vhodnou tankovou technikou cílí jihokorejská společnost Hyundai Rotem. Jihokorejci na letošní polské vojenské výstavě MSPO 2018 na stánku česko-slovenského koncernu CSG propagovali svůj tank K2 Black Panther.
Jihokorejský tank je o 35 let mladší konstrukce než Leopard 2 a podle zástupců CSG K2 Black Panther představuje nejmodernější tank současnosti, který překonává všechny západní tanky (Leopard, Abrams, Leclerc). Případný nákup jihokorejských tanků ale není naprosto jistě otázkou nejbližších let.
Modernizace T-72
Podle původních plánů tanky rodiny T-72 měla nahradit vozidla přímé palebné podpory na podvozku nově vznikajícího polského BVP Borsuk. Nakonec však bylo od tohoto řešení upuštěno, mimo jiné z časových důvodů, protože v letech 2022 až 2023 polská armáda plánuje postavit čtvrtou divizi, což mimo jiné znamená kompletně od základu vystavět novou brigádu s bojovou technikou.
Počet divizí a směr vývoje polské armády směřuje k jedinému cíli ‒ obraně proti případnému ruskému útoku. Například bývalý velitel pozemních sil, penzionovaný generál Waldemar Skrzypczak si myslí, že polské pozemní síly musí mít pět divizí. Tři divize na východě, jednu divizi určenou pro obranu pobřeží Baltského moře proti případnému ruskému vylodění a jednu divizi v rezervě.
Zahájení sériové výroby BVP Borsuk se přitom očekává v roce 2022, ale bez obav můžeme říci, že začne o rok nebo dva později. Přitom plná rychlost výroby je očekávána pouze okolo 50 vozidel ročně a bude ji dosaženo za rok až dva po rozběhnutí výroby.
PT-17 na MSPO 2017 byl především ukázkou možností a schopností polského průmyslu; větší foto / archiv autor
Polsko proto jednoduše nemá moc možností, jak rychle a cenově dostupně zvýšit počet svých tanků. Nákup nových tanků Leopard 2 nepřipadá v úvahu právě kvůli velké ceně a v Evropě není ani dostatek „secondhandových“ Leopardů 2, které by polská armáda mohla za nižší cenu získat.
Navíc Leopard 2 se svou hmotností 70 tun již nemá rezervu pro další modernizace (příkladem je projekt Leopard 2PL). Velká hmotnost také výrazně limituje transport tanků po silnici nebo železnici.
Polská armáda proto plánuje jako dočasné řešení modernizovat 318 tanků T-72 (pět tankových praporů po 58 tancích, plus tanky pro školící střediska). Generální opravou a modernizací kromě aktivních tanků projde zřejmě i část uskladněných T-72.
Rozsah modernizace T-72 není znám. Minimum bude jistě nový systém řízení palby, systém řízení boje, moderní pozorovací a zaměřovací senzory posádky, komunikační vybavení, nové pracovní prostředí, atd. Velmi pravděpodobná je nová stabilizace kanonu, reaktivní pancíř a především nová podkaliberní munice. Vývoj nové munice v Polsku již údajně probíhá a nabízí se také nákup moderní tankové munice (nebo technologie) ráže 125 mm z Ukrajiny.
Modernizaci tanků T-72 zajistí polský průmysl, konkretně Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). PGZ v minulých letech předvedla několik demonstračních projektů vylepšených T-72, od hloubkově modernizovaných tanků PT-16 a PT-17, až po realističtější PT-91M2A1 nebo PT-91M2A2. Verze „A1“ i „A2“ lze založit na senzorovém komplexu francouzské firmy Safran a/nebo izraelské Elbit.
Přestavba tanků proběhne v polské firmě Bumar-Labedy (člen PGZ), kde nyní probíhá modernizace tanků Leopard 2PL. Program modernizace T-72 začne nejdříve v roce 2021, kdy Bumar-Labedy dokončí projekt Leopard 2PL. Dodejme, že Bumar-Labedy je výrobní firmou a samotný vývoj probíhá v sesterské firmě OBRUM Gliwice.
Náměstek ministra obrany Bartosz Kownacki v prosinci 2017 uvedl, že modernizace jednoho T-72 má stát maximálně čtyři miliony zlotých, tedy 23 milionů Kč nebo jeden milion dolarů. To je několikanásobně méně, než stojí nákup nových vozidel přímé palebné podpory nebo dokonce nových tanků. Avšak podle Remigiusze Wilka, šéfa magazínu MilMag, je vyhrazená částka na program modernizace T-72 podhodnocená.
Nabídka modernizace T-72 od firmy Bumar-Labedy. Reportáž z MSPO 2018
Modernizace Mi-24
Do konce příštího roku se rozhodne i o modernizaci vrtulníků Mi-24. Polská armáda dnes provozuje 30 bitevních vrtulníků Mi-24D a Mi-24V. Jako v případě tanků T-72 rozsah a podoba modernizace Mi-24 zatím nejsou známy. Základní podmínkou je ale schopnost používat moderní západní výzbroj v podobě 70mm neřízených raket a protitankových řízených střel (PTŘS). Samozřejmostí je také vylepšení avioniky, senzorů a celé elektrické, elektronické a digitální výzbroje Mi-24.
Také přestavbu Mi-24 ve velké míře zajistí polský průmysl. Na výstavě MSPO 2018 jsme mohli například vidět pomocné křídlo Mi-24 od polské firmy Wojskowe Zaklady Lotnicze s upravenými závěsníky pro nesení západní výzbroje.
Polská armáda plánuje v rámci programu Kruk získat nové bitevní vrtulníky, ale podle polského webu Defence24 je jejich nákup realistický za pět až osm let (tedy osm let). Nové polské bitevní vrtulníky tak dosáhnou plných operačních schopností až někdy na začátku 30. let 21. století.
Nákup PTŘS pro Mi-24 ale ovlivňuje nejen další projekty polské armády, ale také samotný program Kruk ‒ nelze jednoduše očekávat, že Polsko nakoupí jiné PTŘS výhradně pro vrtulníky Kruk.
V současné době v polské armádě běží dva projekty nových PTŘS. Prvním je nákup nových lehkých PTŘS (program Pustelnik) a druhým nákup těžkých PTŘS (Karabela). Jednou ze zvažovaných možností je pořízení jednotné PTŘS (v rámci programu Karabela), jak pro vozidla 4×4 programů Pegas a Mustang, tak právě pro vylepšené Mi-24 a nové bitevní vrtulníky Kruk.
V případě programu Karabela je horkým kandidátem na vítězství izraelská PTŘS Spike, kterou má polská armáda již zavedenou ve výzbroji. U projektu Kruk je favorizován americký bitevní vrtulník AH-64 Apache. Ostatně střely Spike (kromě amerických Hellfire) lze jako jediné zahraniční PTŘS používat na vrtulnících Apache.
Zdroj: Defence24
Související články
REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2018
V polském městě Kielce ve středním Polsku se uskutečnila tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO ...
- 08.09.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk
Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo ...
- 17.09.2018
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
Ukrajina nakupuje polské kamikaze drony Warmate
Ukrajinská společnost Ukrspetsexport získala od polské firmy WB Electronics technickou dokumentaci k ...
- 20.09.2018
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Strategická polsko-americká deklarace a americká základna v Polsku
Polský prezident Andrzej Duda se v útery sešel ve Washingtonu s americkým prezidentem Donaldem ...
- 19.09.2018
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Rase Já nikdy neřekl že Poláci K2 chtějí. Ba naopak já se to snažím vyvracet jako nesmysl. To tady se rozjela jak kdyby je Poláci hned měli kupovat místo Leo2 a T72 a jak by to ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Já nikdy neřekl že Poláci K2 chtějí. Ba naopak já se to snažím vyvracet jako nesmysl. To tady se rozjela jak kdyby je Poláci hned měli kupovat místo Leo2 a T72 a jak by to pro V4 byla super věc! :D
Stejně tak Type 10 je vynikající tank, ale jeho pořízení nereálné. Nic víc, nic míň.Skrýt celý příspěvekAno, přesně. Type-90 je taková retro skořápka, pod kterou je moderní tank (je o více než 20 let mladší, než Leo2). Mě se na Type-10 líbí (mimo četné jiné) že je to myšleno i ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, přesně. Type-90 je taková retro skořápka, pod kterou je moderní tank (je o více než 20 let mladší, než Leo2).
Mě se na Type-10 líbí (mimo četné jiné) že je to myšleno i jako "horský tank". Tedy stroj schopný se efektivně pohybovat tam, kde má většina tanků hodně problém. A ač se to nezdá, takových území je u nás hodně, skoro většina.
Prostě výhoda Type-10 je mimo jiné v tom, že může být "zašitý" tam, kde by ho nikdo nečekal, maskovaný jako větší zahradní skalka nebo krtinec, nenápadný i v jiných spektrech a přitom umí pořádně kousnout a rychle zmizet. A schytat nějakou tu ránu také zvládne. A to my chceme. Nepovedeme herojské útoky mraky tanků a la Prochorovka nebo dálnice na Baghdád. Nebudeme mít nikde zakopané husté linie tanků celou zimu.
Nás bude vždy málo. Nesmíme být vidět, být tam, kde nás nikdo nečeká a umět "po anglicku" zmizet.
Type-10 je partyzánský tank.
Leo, Chief, Abrams... jsou spíš na dálnice na Baghdád. V lese nad Hořicema budou poněkud...neobratný a nápadný.Skrýt celý příspěvekCelkme ale uznávám kreativnost. Když si zastánci Merkavy uvědomili, že tento tank je příliš exotický(doplňte si cokoliv) a krom toho je Izrael i přes údajně naprosto vynikající ...Zobrazit celý příspěvek
Celkme ale uznávám kreativnost. Když si zastánci Merkavy uvědomili, že tento tank je příliš exotický(doplňte si cokoliv) a krom toho je Izrael i přes údajně naprosto vynikající vztahy proste nenabídne přesedlali na novou modlu Type 10. Co budete dělat, až zjistíte že ani Japonsko nemá zájem? K2 v záloze?
Fenri mi víme, že nejlepší tank poměr cena/hmotnost/ výkon pro CR je modernizovana T90 jen se to bojíš přiznat. Že si na ni tajně myslíš.
analytic: Většina zde řešených mostů, vodních toků jde překročit malou úpravou břehu brodem. Pravděpodobně v nich ani nebude voda v době přesunu. Ale o čem bychom se tu hádali...Skrýt celý příspěvekfenri: on i ten Type 90 je hodně zajímavý tank a byť vypadá blbě (jako Leo 2A4), je hodně zajímavý. Přeci jen váha 50 tun je skvělá, výzbroj a pancéřování taky v pohodě. Bohužel ...Zobrazit celý příspěvek
fenri:
on i ten Type 90 je hodně zajímavý tank a byť vypadá blbě (jako Leo 2A4), je hodně zajímavý. Přeci jen váha 50 tun je skvělá, výzbroj a pancéřování taky v pohodě. Bohužel je hodně drahý, což byl i důvod vzniku Type 10 (který staršího kolegu nemá nahradit, ale doplnit).
ps. osobně pochybuju o schopnosti MO, cokoliv pořídit...Skrýt celý příspěvekDoplním Raseho, že Type 10 má převodovkyu s variátorem a přehazováním dopředu/dozadu. Stejně jako Armatě je mu jedno, kterým směrem jede. Vepředu je prostě tam, kam se natočí věž. ...Zobrazit celý příspěvek
Doplním Raseho, že Type 10 má převodovkyu s variátorem a přehazováním dopředu/dozadu. Stejně jako Armatě je mu jedno, kterým směrem jede. Vepředu je prostě tam, kam se natočí věž.
Europack by se do toho nevlezl. Tohle je malý osmiválec Mitsubishi a poměr hmotnost výkon má parádní.
Tank si díky hydropneumatickému odpružení umí nejen "kleknout" či "stoupnout na zadní", ale umí i měnit výšku jednotlivých pásů. při pohybu po vrstevnici ve svahu )a při střelbě z něj) je to veliká taktická výhoda.
Jen dodám, že už jeho předchůdce, Type 90, byl tank, který se směle vyrovnal (min. co do elektroniky a ochrany) Leo2 a M1.
A ano, jak píše Marcus, naše armáda o něm neuvažuje. Konec debaty o technice.
ale stejně jsem přesvědčen, že kdybychom vzali Strnada a Tomia na výlet do Japonska, že by se ledy pohnuly...Já bych jim na to snad i přispěl.Skrýt celý příspěvekSranda je že když si spočítáte váhu soupravy například T8158x8=16 000 kg plus 10 000 kg závaží na korbě plus 16 000 kg podval a 41 000kg T72M1 tak to máme krásných 83 000 kg a teď ...Zobrazit celý příspěvek
Sranda je že když si spočítáte váhu soupravy například T8158x8=16 000 kg plus 10 000 kg závaží na korbě plus 16 000 kg podval a 41 000kg T72M1 tak to máme krásných 83 000 kg a teď přičti dalších 30 za Leo a si na 110 000 kg. Věřím že tahač pro Leo bude návěs tedy o 15 000 kg lehčí než naše souprava. Takže minimum 95 000 kg, to jezdí někde v civilu? Jo jezdí ale ty starosti, průzkumy cest,doprovody policie,kredity,vyjádření řsd a podobně. Prostě žádná prdel.Skrýt celý příspěvek
Zajímavá debata o tancích a mostech. Doufám, že při uvažováni o tom, zda AČR potřebuje tanky a jaké, nebude rozhodovat aktuální stav dopravní infrastruktury. Nosnost mostů musí ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavá debata o tancích a mostech. Doufám, že při uvažováni o tom, zda AČR potřebuje tanky a jaké, nebude rozhodovat aktuální stav dopravní infrastruktury.
Nosnost mostů musí umožňovat přesuny těžké techniky v míru (výcvik vlastní armády i spojenců) a v době narůstání krize (přesuny spojenců přes a na naše území a zaujetí operační sestavy k obraně).
Trasy přesunů lze stanovit předem, včetně záložních, stejně tak lze vytipovat na jakých směrech bude vedena obrana a to převážně v přihraničních prostorech, nikoli v hloubce území. Tam je potřeba investovat do mostů a zároveň mít připraveno náhradní řešení, k rychlému improvizovanému zvýšení nosnosti.
V okamžiku, kdy je již veden boj, tak je nutné mít plán, jak zajistit manévr i bez mostů a je jedno proč ty mosty nelze použít, zda kvůli jejich malé nosnosti, nebo že nám je zničil nepřítel nebo jsme si je zničili sami, abychom zastavili jeho.
Tohle plánování se dělá už v míru a patří do tzv. operační přípravy státního území.Skrýt celý příspěvekMarcus: proč by měli Poláci chtít K2? Oni tradičně chtějí co nejlevnější řešení, což K2 rozhodně není, jak pochopili i Turci. Přeci jen má systém aktivní ochrany, kupu drahé ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus:
proč by měli Poláci chtít K2? Oni tradičně chtějí co nejlevnější řešení, což K2 rozhodně není, jak pochopili i Turci. Přeci jen má systém aktivní ochrany, kupu drahé elektroniky a podobně. Zkrátka Poláci mají akorát tak na lehkou modernizaci Leopardů 2A4, nějaké to go pro 2A5 a budou rádi když nějak zmodernizují tu kupu T-72 co mají. O Leo 3 si můžou nechat ještě dlooouho jen zdát (my ostatně taky). Oproti nim nám jde o cca 60 tanků (max sto) tak se můžeme víc rozšoupnout. V takovém počtu spíš musíme hledět na ochranu osádky a technickou vyspělost, než jen na co nejnižší cenu. Oba exotické tanky mají hodně velký potenciál - byť každý přináší trochu jiné výhody.Skrýt celý příspěvekMarcus: 1.) Korejské tanky nechtějí ani Poláci...no, jednak to moc argument není a druhak - oni je testovali? Dtto Type10. Ano, politicky je to problém. musíme držet hubu a krok a ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus:
1.) Korejské tanky nechtějí ani Poláci...no, jednak to moc argument není a druhak - oni je testovali? Dtto Type10. Ano, politicky je to problém. musíme držet hubu a krok a kupovat to, co chce střelit EU a ne to, co objektivně potřebujeme. Ale víte o jiném moderním tanku, který by u nás mohl jezdit? leo2 je sice úctyhodný a skvělý tank, ale je to už druh, který za deset let budeme moci považovat za vymírající. Přežití řeší tím, že prostě přidává další a další mm materiálu. Moderní tanky se snaží být nenápadné, odolnost řešit další generací panceřování a aktivní ochranou (Type-10, i ta Armata, i když ta je samozřejmě z překližky na podvozku z T-34 z muzea).
2.) Vždyť já furt mluvím o taktické mobilitě. O tom, že prostě kouzlo pásové techniky v manévrovém boji musí být v tom, že je pro ní krajina co nejpropustnější.
Nám jsou ty secondhandové (nebo i nové) Leo2A3546 celkem na nic.
Potřebujeme tank s taktickou mobilitou a siluetou ruského tanku, s elektronikou, odolností a kompatibilitou západního tanku. A to dnes umí jen velmi málo tanků. Osobně mě napadá fakt jen jeden, kompromisně dva.
A ano, realita bude taková, že buď:
1.) Koupíme IFV 120 mm (to mi nepřijde úplně mega tragické, prostě kompromis)
2.) Provedeme upgrade číslo 53 na T-72M15CZ Strnad edition RS, klidně i na 12-15 kouskách, ne více, než za cenu praporu Type-10 i s náhradními díly a krabicí sushi.
3.) S velkou slávou někde vyškrábneme secondhandové a nebo repasované Leo2, které nám pronajme soukromá německá firma. Vrchní německý immám jim (oběma) pod sochou Karla Marxe požehná a Zelený premiér Tarik Al-Waziri si vymíní, že v rámci snižování carbon fingerprintu budou muset posádky jezdit jen na kolech a nebudou smět žrát vepřový. Tanky se budou smět parkovat výhradně směrem k Mekkce. :-)Skrýt celý příspěvekfenri Vy na Type10 nebo K2 zapomenout nemusíte, mě se také líbí, ale ani polská, maďarská nebo dokonce česká armáda o nich ani nepřemýšlí a to je důležité. A k tomu ...Zobrazit celý příspěvek
fenri
Vy na Type10 nebo K2 zapomenout nemusíte, mě se také líbí, ale ani polská, maďarská nebo dokonce česká armáda o nich ani nepřemýšlí a to je důležité.
A k tomu Leo+upgrade a nějaké podklady....ale já o Leo nikdy nemluvil. Ba naopak, já jsem přesvědčen že jakýkoliv MBT je pro ČR neefektivní, čili špatná volba a jsem přesvědčen že by se mělo jít cestou - vozidla palbné podpory (pro někoho lehkého/středního tanku) na podvozku nového IFV.
Krásně by to navazovalo. Konec životnosti T72 s ukončenou výrobou IFV a tudíž volná kapacita na výrobu všech vozidel palebné podpory (120/105mm, ninomety, dělostřelectvo, PVO, ...)Skrýt celý příspěvekTen Type 10 vypadá fakt dobře, munice je uložená v zadní části věže za oddělenou přepážkou. Další munice je uložená v korbě vedle řidiče. Přikládám obrázek jak vypadá s ...Zobrazit celý příspěvek
Ten Type 10 vypadá fakt dobře, munice je uložená v zadní části věže za oddělenou přepážkou. Další munice je uložená v korbě vedle řidiče. Přikládám obrázek jak vypadá s odstrojenými bloky pancíře. Kanón mají licenčně vyráběný Rheinmetall L44, vozidlo ale zvládne i osazení dělší hlavní (L50, L55), teoreticky by tak neměl být problém osazení vysokotlakým kanónem L55A1 (o 20% lepší než L55) co budou mít německé Leopardy. Jak je na tom pohon bohužel nevím (V8 Diesel engine 1,200 hp/2,300 rpm) patrně něco místního, ale bylo by zajímavé použít třeba europowerpack, pokud se vleze.
http://www.palba.cz/album/albu...
Co se týče váhy, tak v Japonsku je 17 920 mostů, z nichž 84% je průjezdných pro Type 10 (44 t). Pro představu tak starší Type 90 (50 t) unese 65% mostů a západní MBT, pouze 40%.Skrýt celý příspěvekSááákra tady se to rozjelo! :D Co se ale od autobusů a mostů vrátit zpět k temátu a pokud možno seriózně? 1. Korejské tanky nechtějí ani Poláci, tak nemá cenu o nich snít pro ...Zobrazit celý příspěvek
Sááákra tady se to rozjelo! :D Co se ale od autobusů a mostů vrátit zpět k temátu a pokud možno seriózně?
1. Korejské tanky nechtějí ani Poláci, tak nemá cenu o nich snít pro nás. A Japonské o to víc. Naše Armáda je velice konzervativní. Já neříkám že jsou špatné, ale to opravdu nedopadne. Mě se Type10 líbí moc, ale reálně vím že je to sci-fi. To je holý fakt.
2. Nemá cenu se tu dohadovat o nosnosti mostů, investicích do silnic a podvalnících. To co tady řešíte je strategická mobilita. Ta přes naše území vždy nějak projde, byť pomaleji a složitěji než by NATO chtělo.
Problém je taktická mobilita! Realita je že i Britové své Challengery nasazené v Estonsku museli odstrojit od veškerého přídavného pancéřování, neboť místní terén i komunikace je nezvládaly! To je holý fakt! Na co je ti tank, když nemůže operovat v dané oblasti spolu s ostatní technikou?Skrýt celý příspěvekJirosi: přijde mi komické, že se oháníte NATO a zároveň neustále ignorujete závěr NATO, že naše silnice a mosty tanky NATO neunesou. Trochu schýza, ne? A konečně, jen skutečný ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: přijde mi komické, že se oháníte NATO a zároveň neustále ignorujete závěr NATO, že naše silnice a mosty tanky NATO neunesou. Trochu schýza, ne?
A konečně, jen skutečný blbec si může myslet, že oprava 20% mostů bude stát stejně, jako rychlá oprava skoro 100% mostů a zvýšení jejich nosnosti. Tahle země nemá na to upravit skoro 17 000 mostů.Ano, pokud plánujeme pohyb tanků jen mezi Albertovem a Brnem, tak by to mohlo jít snad bez mamutích oprav. Ale myslím, že kouzlo tanků je ve svobodě pohybu.Skrýt celý příspěvekDanny: To řeší i pod tím videm v diskuzi, nezapomeň USA... Mně osobně to může být celkem jedno. Protože pokud je vážně hmotnost takový problém, pak zůstaneme u starých dobrých ...Zobrazit celý příspěvek
Danny: To řeší i pod tím videm v diskuzi, nezapomeň USA...
Mně osobně to může být celkem jedno. Protože pokud je vážně hmotnost takový problém, pak zůstaneme u starých dobrých T72M, vzhledem k tomu ze T72M4CZ je v tomhle stavu slepá větev. A je celkem jedno jak dlouho tu budete snít.
I ta hloupá Pt-91 zvyšuje hmotnost...
Mosty a komunikace musíme opravit, vyměnit bez ohledu na na nakup či vyřazení tanku, takže ani v tomhle nic neuspoříte. Hodl jsme v NATO.
A pokud věříte na vystoupení, tak jen doufám že se vám to nesplňí.Skrýt celý příspěvekJirosi, to je jako s postiženým děckem -za války ty tanky na podvalech mnoho jezdit nebudou. pojedou tam po svých. Pak je rozdíl, jestli tank váží zhruba jako velká a narvaná ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi, to je jako s postiženým děckem
-za války ty tanky na podvalech mnoho jezdit nebudou. pojedou tam po svých. Pak je rozdíl, jestli tank váží zhruba jako velká a narvaná souprava s návěsem a nebo má 35 tun navíc.
Za další, silnice, mosty, propustky nejsou binární 40 tun nebo 80 tun.
On i most, který unese 40 tun určitě zvládne více průjezdů tanků po 44 tunách, než po 70ti. Za další nikde jsem nepsal, že ta kamiony tam pouštěli po jednom, protože to uneslo jen a přesně 40tun. Klidně to mohlo unést těch 60t+, ale už ne 80 tun. Kapišto? Nehledě k tomu,že na dalších 100000 úsecích silnic to může být jinak.
Mosty, co neunesou ani po ltech bez údržby 80 tun se stavěly jen 3 roky? Ale jděte.
Já nevím, co je tak těžkého na pochopení toho, že 44tunový tank má úplně jiné možnosti pohybu krajinou, než tank 70 tunový.
A to NATO podle vás tedy kecá?
Ostatní body akceptujete? každý z nich je dost pádným důvodem, proč přemýšlet třeba o Type 10, místo o reliktu Studené války.Skrýt celý příspěvekFenri: "3.) Kdy už pochopíte, že se nebavíme jen o mostech, ale i silnicích, náspech, vozovkách, jeřábech, rampách... není to tak dávno, co na nejnovější strategické komunikaci ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri: "3.) Kdy už pochopíte, že se nebavíme jen o mostech, ale i silnicích, náspech, vozovkách, jeřábech, rampách... není to tak dávno, co na nejnovější strategické komunikaci pouštěli na silnici kamiony jen s rozestupem a jen v jednom pruhu. A docela bych si tipl, že stačí silnější deště a situace se bude opakovat. A to je dálnice a fungl nová. "
A opět, pokud tam nemohou jezdit normálně kamiony projede tam 40+tank na podvalu 60t+? NE, jaky je tedy rozdíl mezi neprojetím tanku. Žádný pro oba je silnice uzavřena.
Jediné problémové mosty se stavěli v období před WW2 cca 3 roky. Kolik se jich tak mohlo postavit a kolik z toho je dnes v provozu?
Kolik z těch 17tisíc mostu bude použito k přesunu ... myslím, že tak do 100 se vlezeme.
Většina přepravy probíhá stejně po železnici, tedy mimo silnice. A ty už modernizací na koridory v hlavních směrech prošly. Tedy cele o čem se bavíme je boj na území CR. Většina řek je překonatelná bez brodícího vybavení. Tedy pokud si povezete ženijní techniku pro úpravu břehu..
Pokud se podíváme na konflikt na Ukrajině, většina války je statické nebo jedou tanky po vlastní ose. Tedy nikoliv přesouvání sem a tam z vozidly.
Prostě jednou je dovezou na fontu a tam ty vozidla jsou. Což prostě ty mosty vydrží.Skrýt celý příspěvekJirosi: hezký video:-) V článku je ale blbost. Hmotnost 35 t nedosahuje žádný autobus. Nejtěžšší kategorie jsou stroje jako Skyliner, Astromega nebo Futura. A tam je maximální ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: hezký video:-) V článku je ale blbost. Hmotnost 35 t nedosahuje žádný autobus. Nejtěžšší kategorie jsou stroje jako Skyliner, Astromega nebo Futura. A tam je maximální hmotnost 26 t. To na videu bude někde mezi 12 - 14 t celkové.Skrýt celý příspěvek
Tak znovu chyba, nejde vkládat znaky větší a menší. Pardon. Prostě nejsem si jistý, že cena za úpravu komunikací pro těžké tanky je nižší, než cena za servisní zázemí pro ...Zobrazit celý příspěvek
Tak znovu chyba, nejde vkládat znaky větší a menší. Pardon.
Prostě nejsem si jistý, že cena za úpravu komunikací pro těžké tanky je nižší, než cena za servisní zázemí pro "exotický" tank.
A navíc když "ušetříme" tím, že nebudeme mít kompletní servisní zázemí, protože ho mají naši spojenci, musíme věřit tomu, že i za 20 - 30 let se naše politika bude líbit politikům zemí, kde to zázemí je. Což, vzhledem k tempu etnických a kulturních změn, jimiž EU prochází, je předpoklad dosti odvážný a optimistický.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...