Polské tanky T-72 zůstanou ve výzbroji až do roku 2040?

PT-91M2A2 na MSPO 2018 ; větší foto / archiv autora

Polské ministerstvo obrany v příštím roce poskytne počáteční finanční prostředky ze svého rozpočtu na modernizaci tanků T-72 a bitevních vrtulníků Mi-24. Do konce příštího roku polské ministerstvo obrany rovněž vybere finální podoby vylepšených T-72 a Mi-24 a uzavře příslušné smlouvy. Polské T-72 tak zůstanou pravděpodobně v provozu až do roku 2040.

Polská tanková odyssea

Polská armáda vlastní 1010 tanků – 249 německých tanků Leopard A4/A5, 233 modernizovaných tanků T-72 označovaných jako PT-91 Twardy a 528 původních tanků T-72. V případě tanků T-72 je 174 vozidel v aktivní službě, zbytek v rezervě.

Trvalým zájmem polské armády je nákup nových tanků. Nejčastěji se zmiňuje projekt francouzsko-německého tanku nové generace Leopard 3. Jak ale řekli redakci Armádních novin zástupci KMW (Krauss-Maffei Wegmann), Leopard 3 bude připraven pro zařazení do služby až v roce 2035.

Pokud vezmeme rozběh výroby a náročnost zavádění nového komplexního zbraňového systému do výzbroje, nedá se očekávat dosažení plných operačních schopností nových polských tanků (pokud půjde o Leopardy 3) před rokem 2040. Do stejné doby si pak polská armáda bude muset udržovat T-72 ve výzbroji. Ve světovém měřítku to však není nic neobvyklého, ostatně Rusko si své tanky T-72B3/B4 ponechá minimálně do poloviny 30. let 21. století.

Také Armáda ČR řeší náhradu tanků T-72. Česká armáda ale pravděpodobně dá přednost nákupu vozidel přímé palebné podpory s kanónem ráže 120 mm na podvozku nového bojového vozidla pěchoty (BVP).

Pro Polsko existuje také možnost nakoupit nově vyvíjená americká bojová vozidla s tankovým kanónem ráže 120 mm. Vůbec není ale jasné, zda americká vozidla plní polské požadavky, především z hlediska pořizovacích a provozních nákladů. Nákup nových amerických obrněnců je navíc reálný až někdy po roce 2030.

Právě na rozpor mezi potřebami Polska rychle posilovat svou armádu (viz dále) a chybějící vhodnou tankovou technikou cílí jihokorejská společnost Hyundai Rotem. Jihokorejci na letošní polské vojenské výstavě MSPO 2018 na stánku česko-slovenského koncernu CSG propagovali svůj tank K2 Black Panther.

Jihokorejský tank je o 35 let mladší konstrukce než Leopard 2 a podle zástupců CSG K2 Black Panther představuje nejmodernější tank současnosti, který překonává všechny západní tanky (Leopard, Abrams, Leclerc). Případný nákup jihokorejských tanků ale není naprosto jistě otázkou nejbližších let.

Modernizace T-72

Podle původních plánů tanky rodiny T-72 měla nahradit vozidla přímé palebné podpory na podvozku nově vznikajícího polského BVP Borsuk. Nakonec však bylo od tohoto řešení upuštěno, mimo jiné z časových důvodů, protože v letech 2022 až 2023 polská armáda plánuje postavit čtvrtou divizi, což mimo jiné znamená kompletně od základu vystavět novou brigádu s bojovou technikou.

Počet divizí a směr vývoje polské armády směřuje k jedinému cíli ‒ obraně proti případnému ruskému útoku. Například bývalý velitel pozemních sil, penzionovaný generál Waldemar Skrzypczak si myslí, že polské pozemní síly musí mít pět divizí. Tři divize na východě, jednu divizi určenou pro obranu pobřeží Baltského moře proti případnému ruskému vylodění a jednu divizi v rezervě.

Zahájení sériové výroby BVP Borsuk se přitom očekává v roce 2022, ale bez obav můžeme říci, že začne o rok nebo dva později. Přitom plná rychlost výroby je očekávána pouze okolo 50 vozidel ročně a bude ji dosaženo za rok až dva po rozběhnutí výroby.


PT-17 na MSPO 2017 byl především ukázkou možností a schopností polského průmyslu; větší foto / archiv autor

Polsko proto jednoduše nemá moc možností, jak rychle a cenově dostupně zvýšit počet svých tanků. Nákup nových tanků Leopard 2 nepřipadá v úvahu právě kvůli velké ceně a v Evropě není ani dostatek „secondhandových“ Leopardů 2, které by polská armáda mohla za nižší cenu získat.

Navíc Leopard 2 se svou hmotností 70 tun již nemá rezervu pro další modernizace (příkladem je projekt Leopard 2PL). Velká hmotnost také výrazně limituje transport tanků po silnici nebo železnici.

Polská armáda proto plánuje jako dočasné řešení modernizovat 318 tanků T-72 (pět tankových praporů po 58 tancích, plus tanky pro školící střediska). Generální opravou a modernizací kromě aktivních tanků projde zřejmě i část uskladněných T-72.

Rozsah modernizace T-72 není znám. Minimum bude jistě nový systém řízení palby, systém řízení boje, moderní pozorovací a zaměřovací senzory posádky, komunikační vybavení, nové pracovní prostředí, atd. Velmi pravděpodobná je nová stabilizace kanonu, reaktivní pancíř a především nová podkaliberní munice. Vývoj nové munice v Polsku již údajně probíhá a nabízí se také nákup moderní tankové munice (nebo technologie) ráže 125 mm z Ukrajiny.

Modernizaci tanků T-72 zajistí polský průmysl, konkretně Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). PGZ v minulých letech předvedla několik demonstračních projektů vylepšených T-72, od hloubkově modernizovaných tanků PT-16 a PT-17, až po realističtější PT-91M2A1 nebo PT-91M2A2. Verze „A1“ i „A2“ lze založit na senzorovém komplexu francouzské firmy Safran a/nebo izraelské Elbit.

Přestavba tanků proběhne v polské firmě Bumar-Labedy (člen PGZ), kde nyní probíhá modernizace tanků Leopard 2PL. Program modernizace T-72 začne nejdříve v roce 2021, kdy Bumar-Labedy dokončí projekt Leopard 2PL. Dodejme, že Bumar-Labedy je výrobní firmou a samotný vývoj probíhá v sesterské firmě OBRUM Gliwice.

Náměstek ministra obrany Bartosz Kownacki v prosinci 2017 uvedl, že modernizace jednoho T-72 má stát maximálně čtyři miliony zlotých, tedy 23 milionů Kč nebo jeden milion dolarů. To je několikanásobně méně, než stojí nákup nových vozidel přímé palebné podpory nebo dokonce nových tanků. Avšak podle Remigiusze Wilka, šéfa magazínu MilMag, je vyhrazená částka na program modernizace T-72 podhodnocená.


Nabídka modernizace T-72 od firmy Bumar-Labedy. Reportáž z MSPO 2018

Modernizace Mi-24

Do konce příštího roku se rozhodne i o modernizaci vrtulníků Mi-24. Polská armáda dnes provozuje 30 bitevních vrtulníků Mi-24D a Mi-24V. Jako v případě tanků T-72 rozsah a podoba modernizace Mi-24 zatím nejsou známy. Základní podmínkou je ale schopnost používat moderní západní výzbroj v podobě 70mm neřízených raket a protitankových řízených střel (PTŘS). Samozřejmostí je také vylepšení avioniky, senzorů a celé elektrické, elektronické a digitální výzbroje Mi-24.

Také přestavbu Mi-24 ve velké míře zajistí polský průmysl. Na výstavě MSPO 2018 jsme mohli například vidět pomocné křídlo Mi-24 od polské firmy Wojskowe Zaklady Lotnicze s upravenými závěsníky pro nesení západní výzbroje.

Polská armáda plánuje v rámci programu Kruk získat nové bitevní vrtulníky, ale podle polského webu Defence24 je jejich nákup realistický za pět až osm let (tedy osm let). Nové polské bitevní vrtulníky tak dosáhnou plných operačních schopností až někdy na začátku 30. let 21. století.

Nákup PTŘS pro Mi-24 ale ovlivňuje nejen další projekty polské armády, ale také samotný program Kruk ‒ nelze jednoduše očekávat, že Polsko nakoupí jiné PTŘS výhradně pro vrtulníky Kruk.

V současné době v polské armádě běží dva projekty nových PTŘS. Prvním je nákup nových lehkých PTŘS (program Pustelnik) a druhým nákup těžkých PTŘS (Karabela). Jednou ze zvažovaných možností je pořízení jednotné PTŘS (v rámci programu Karabela), jak pro vozidla 4×4 programů Pegas a Mustang, tak právě pro vylepšené Mi-24 a nové bitevní vrtulníky Kruk.

V případě programu Karabela je horkým kandidátem na vítězství izraelská PTŘS Spike, kterou má polská armáda již zavedenou ve výzbroji. U projektu Kruk je favorizován americký bitevní vrtulník AH-64 Apache. Ostatně střely Spike (kromě amerických Hellfire) lze jako jediné zahraniční PTŘS používat na vrtulnících Apache.

Zdroj: Defence24
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2018

V polském městě Kielce ve středním Polsku se uskutečnila tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO ...

Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk

Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo ...

Ukrajina nakupuje polské kamikaze drony Warmate

Ukrajinská společnost Ukrspetsexport získala od polské firmy WB Electronics technickou dokumentaci k ...

Strategická polsko-americká deklarace a americká základna v Polsku

Polský prezident Andrzej Duda se v útery sešel ve Washingtonu s americkým prezidentem Donaldem ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • fenri
    14:25 31.10.2018

    dokončení, chybka:
    Nejsem si jistý že:
    1) Y

    dokončení, chybka:
    Nejsem si jistý že:
    1) Y

  • Luky
    14:21 31.10.2018

    Je takový populární názor, na kterém se shodnou politici napříč spektrem, že je potřeba rychleji stavět dálnice a že to republice prospěje. Taková rozšířená "pravda" a přitom ...Zobrazit celý příspěvek

    Je takový populární názor, na kterém se shodnou politici napříč spektrem, že je potřeba rychleji stavět dálnice a že to republice prospěje.
    Taková rozšířená "pravda" a přitom taková nebetyčná blbost.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:19 31.10.2018

    Jirosi: právě že ty velké a již dnes "únosné" mosty vám zničí nepřítel a gro pohybu v obraně bude realizovat po silničkách třetí třídy a po starých mostech z hluboké totality, na ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: právě že ty velké a již dnes "únosné" mosty vám zničí nepřítel a gro pohybu v obraně bude realizovat po silničkách třetí třídy a po starých mostech z hluboké totality, na které se roky nesáhlo.
    Znovu Jirosi:
    1.) Opravdu si myslíte, že 70t tank má v ČR na výběr stejný počet komunikací jako 45t tank?
    2.) Opravdu považujete tvrzení NATO, že největší problém ČR z pohledu NATO je nízká nosnost komunikací a mizivá schopnost dostat těžké tanky na východ, za blábol či lež?
    3.) Kdy už pochopíte, že se nebavíme jen o mostech, ale i silnicích, náspech, vozovkách, jeřábech, rampách... není to tak dávno, co na nejnovější strategické komunikaci pouštěli na silnici kamiony jen s rozestupem a jen v jednom pruhu. A docela bych si tipl, že stačí silnější deště a situace se bude opakovat. A to je dálnice a fungl nová.

    ještě pro Scottyho:
    -já vůbec netvrdím, že tu nemůžeme provozovat stávající(končící) generaci západních tanků. jenom tvrdím, že do nákladů na to pořízení se musí započítat i náklady na úpravu infrastruktury, které by u Type-10 a dost pravděpodobně i u K-2 prostě odpadly.
    Jinými slovy k ceně tanků X musíte připočítat ceny infrastrukturních úprav Y.
    K ceně (řekněme) Type10 A musíte připočítat cenu za servisní zázemí (které v EU není) v ceně B.
    S tím že:
    1.) si vůbec nejsem jistý, že YSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    14:18 31.10.2018

    juhelak:"nebude jednodussi ty tanky vozit po kolejích na tech se u nás taky už dostanete všude. " Problém je, že i pro T72 jsou v CR aktualně jen 3 rampy, kdy mohou s toho ...Zobrazit celý příspěvek

    juhelak:"nebude jednodussi ty tanky vozit po kolejích na tech se u nás taky už dostanete všude. "

    Problém je, že i pro T72 jsou v CR aktualně jen 3 rampy, kdy mohou s toho vagonu sjet.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:17 31.10.2018

    Scotty: máš pravdu. Poláci nic neopravovali. Poláci totiž většinu páteřních komunikací stavějí úplně nově. Vlakové koridory, dálnice, silnice první třídy. Jejich infrastruktura ...Zobrazit celý příspěvek

    Scotty: máš pravdu. Poláci nic neopravovali. Poláci totiž většinu páteřních komunikací stavějí úplně nově. Vlakové koridory, dálnice, silnice první třídy. Jejich infrastruktura byla do r. 2005 na úrovni třetího světa. Jeď se tam podívat dnes.
    A není šance, že by se u nás něco změnilo. Celý systém plánování a budování liniových staveb je špatně. Příprava projektů, veřejné soutěže, územní řízení, celá legislativa kolem. Změnit ten systém je otázka desítek let.
    Jediné, co snad zafunguje, bude budování tranzitních koridorů, které si protlačí a zafinancuje NATO.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    14:16 31.10.2018

    Zrovna nedávno bylo na internetu k vidění... Nonost 10t, na to že by to někdo přeháněl s údržbou to taky nevypadá ...Zobrazit celý příspěvek

    Zrovna nedávno bylo na internetu k vidění... Nonost 10t, na to že by to někdo přeháněl s údržbou to taky nevypadá přesto...

    https://www.novinky.cz/koktejl... Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:10 31.10.2018

    Scotty, kolik mostů se u nás ročně postaví? Deset? A víte kolik je v ČR mostů? Přes 17 tisíc! Ať ...Zobrazit celý příspěvek

    Scotty, kolik mostů se u nás ročně postaví? Deset? A víte kolik je v ČR mostů? Přes 17 tisíc!
    Ať neteoretizujeme:
    https://www.rsd.cz/wps/wcm/con...

    Mimochodem ze stejného přehledu si můžete snadno najít, že opravu u nás potřebuje necelých 20% mostů a asi 5% jí potřebuje nutně. V případě zavedení 80t+ souprav s tankem, to číslo bude mnohonásobně větší.

    Pokud se opravuje mostovka, zvedne se (o desítky procent!) nosnost mostu? To myslíte vážně chlape? No to se nezvedne. Mostovka ten most nedrží. Mostovka je prostě koberec na něčem, co ten most drží. Abyste zvedl nosnost mostu o desítky procent, musíte ho víceméně postavit bezmála znova. Ta mostovka je to nejmenší. To je jen podklad, aby to nedrncalo a neteklo do konstrukce. Nosnost dělá spodní stavba mostu a/nebo pilíře a nosný systém.

    A že v Polsku nespadl most s Leopardem? Myslíte, že v Polsku jezdí rutinně leopardy v desítkách kusů běžně po všech mostech hlava/nehlava? tedy tak, jak to za války potřebujete? leda prd. Mají zpevněné mosty tak cestou do VVP.
    Znovu, proč myslíte, že pro nás NATO chce předělat hlavní tranzitní síť, Z čirého buzerování, Nepleťte si NATO s EU. Tohle je ještě pořád dost racionální instituce.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:08 31.10.2018

    Kozlus: jo, most na Vltavské. Problém je ale to, že už je to druhý důležitý most ve stejné oblasti a škaredě to komplikuje dopravu. Hlavně to znamenalo odklon řady tramvajových ...Zobrazit celý příspěvek

    Kozlus: jo, most na Vltavské. Problém je ale to, že už je to druhý důležitý most ve stejné oblasti a škaredě to komplikuje dopravu. Hlavně to znamenalo odklon řady tramvajových tras.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    14:06 31.10.2018

    MO......premyslet..... :-D :-D

    MO......premyslet..... :-D :-D

  • juhelak
    14:03 31.10.2018

    nebude jednodussi ty tanky vozit po kolejích na tech se u nás taky už dostanete všude. Jinak se přiznám ze o Type 10 toho moc nevím tak vám ho nebudu rozmlouvat. Krom toho že je ...Zobrazit celý příspěvek

    nebude jednodussi ty tanky vozit po kolejích na tech se u nás taky už dostanete všude.

    Jinak se přiznám ze o Type 10 toho moc nevím tak vám ho nebudu rozmlouvat. Krom toho že je lehčí tak mi nějaké srovnání chybí..přesnost, odolnost..

    Z toho co tu řešíme vyplíva ze ve 20t bvp by nikdo na frontě sedet něchtel a ideál 35t plus..tak o 30 tun lehčí tank je ok :)


    Verim že to tu čtou i lidi z MO tak je třeba timhle donutíte o tom přemýšlet a za chvíli uslyšíme o nejake delegaci co tam jela očumovat :)Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    14:02 31.10.2018

    Pokud by v oblasti Korea/Japonsko byl konflikt, kde by doslo ke zniceni tovaren, tak by bylo dost pravdepodobne nemozne k nim dostat dalsi tanky. Nehlede na delku vyroby ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by v oblasti Korea/Japonsko byl konflikt, kde by doslo ke zniceni tovaren, tak by bylo dost pravdepodobne nemozne k nim dostat dalsi tanky. Nehlede na delku vyroby smysluplneho poctu tanku.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    14:01 31.10.2018

    Fenri¨: "2.) Když opravíte most dimenzovaný na 40-50 tun tak, aby unesl 80 tun, bude ta "oprava" stát stejně? Nebude, bude to prakticky nový most s podstatně vyššími náklady. ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri¨: "2.) Když opravíte most dimenzovaný na 40-50 tun tak, aby unesl 80 tun, bude ta "oprava" stát stejně? Nebude, bude to prakticky nový most s podstatně vyššími náklady. "

    Když opravíte most na běžné denní zatížení 40-50 tun, tak ho minimálně uvedete do stavu v jakém měl být. Jenže přejezd tankové kolony není běžné zatížení. Jenže to by si chtělo číst odkazy co se tu postujíí pod každý článek o Tancích a průchodnosti mostů. A najednou zjistíte, že nosnost toho mostu se blíží i 200t.

    Pokud máte kritický most na páteřní komunikaci, tak vám ho zničí nepřítel nebo partizáni(zelení mužici). Tedy jeho nosnost stejně nebude hrát příliš roli.Skrýt celý příspěvek

  • Dejwman
    13:47 31.10.2018

    Pokud bychom tady v rámci střední a východní evropy měli zájem o K2 či Type 10, tak licence by mohla dávat smysl, tady už by záleželo na politicích a diplomacii... Ono přeci jenom ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud bychom tady v rámci střední a východní evropy měli zájem o K2 či Type 10, tak licence by mohla dávat smysl, tady už by záleželo na politicích a diplomacii...
    Ono přeci jenom by korejcům či japoncům mohlo dávat smysl mít pro případ konfliktu u nich a vyřazení jejich továren záložní výrobu pro "své" tanky i u nás.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    13:45 31.10.2018

    GE: jo, opěrné oblouky, závěsná lana, vzpěry atd... na těch mostech nejsou pro ozdobu. Jestli fenrimu nevěříš, že má vliv rozložení hmotnosti podstatný rozdíl, doporučuji praktický ...Zobrazit celý příspěvek

    GE: jo, opěrné oblouky, závěsná lana, vzpěry atd... na těch mostech nejsou pro ozdobu. Jestli fenrimu nevěříš, že má vliv rozložení hmotnosti podstatný rozdíl, doporučuji praktický experiment. Stačí k němu potůček, fošna dostatečné délky, plastové tatrovky, stavební kolečko a písek. Tatrovky propoj provázkem, nalož náklad a můžeš začít jezdit přes potok. Po každém průjezdu převez totéž na kolečku a postupně zvedej zátěž.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    13:42 31.10.2018

    Nebyl nahodou minulej tejden v Praze problem s dulezitym mostem, a neskoncilo to tak, ze se to podpira a bude se bourat? A nezjistilo se nahodou, ze dokumentace neodpovda realne ...Zobrazit celý příspěvek

    Nebyl nahodou minulej tejden v Praze problem s dulezitym mostem, a neskoncilo to tak, ze se to podpira a bude se bourat? A nezjistilo se nahodou, ze dokumentace neodpovda realne konstrukci mostu? Ja jen, ze kdyz vidim, jak s u nas budujou cesty, tak jedina moznost, jak tady udelat spolehlivou tranzitni infrastrukturu pro transport zapadni techniky je, ze to zasponzoruje NATO a zapoji se do toho i zapadni firmy.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    13:40 31.10.2018

    fenri Vždyť dnes platí normy které nařizují stavět mosty na větší zatížení. Pokud se tedy opravuje mostovka předpokládám že nosnost po rekonstrukci je v souladu s novou normou. Je ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri
    Vždyť dnes platí normy které nařizují stavět mosty na větší zatížení. Pokud se tedy opravuje mostovka předpokládám že nosnost po rekonstrukci je v souladu s novou normou. Je opravdu mostovka která unese o 30 tun víc výrazně dražší? Troufám si tvrdit že ne.

    /A co svršky komunikací? Co tahače? Co propustky, přejezdy, křížení komunikací...?/
    No a jak to podle vás mají s Leopardy v Polsku? Nechcete snad tvrdit že Poláci předělali celou jejich silniční a železniční síť. Stavěli podle podobných norem jako my. No a dodnes nespadl s Leopardem jediný most, propustek atd.

    Zkrátka tenhle argument proti západním MBT mi nepříde moc platný.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    13:34 31.10.2018

    Ještě bych doplnil Technika a Fenriho. Můj odhad je, že na hranici našich sil bude dát dohromady tranzitní koridory pro spojence. Úvahy o nějaké celoplošné změně infrastruktury v ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě bych doplnil Technika a Fenriho. Můj odhad je, že na hranici našich sil bude dát dohromady tranzitní koridory pro spojence. Úvahy o nějaké celoplošné změně infrastruktury v horizontu kratším, než 50 let, je scifi.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    13:31 31.10.2018

    Globe, jenže dvě Scanie s návěsem: 1) jsou dlouhé tak 50m (počítám nějakou mezeru) a na řadě mostů ani "najednou" nebudou. Leo má tu váhu na 6ti metrech 2) myslím, že takové ...Zobrazit celý příspěvek

    Globe, jenže dvě Scanie s návěsem:
    1) jsou dlouhé tak 50m (počítám nějakou mezeru) a na řadě mostů ani "najednou" nebudou. Leo má tu váhu na 6ti metrech
    2) myslím, že takové soupravy se nebudou motat po okreskách, silničkách a polňačkách. A to je přesně to, co chceme po tancích. Přecijenom na boj na dálnicích se nepořizují.
    3.) pomíjím fakt, že i za těchto situací musí mít tank možnost střílet, což je další dost slušné namáhání podkladu. Ale uznávám, že to není významný argument, není to typická situace
    4.)I NATO po nás chce zvýšit únosnost komunikací na hlavních tazích, pro umožnění TRANZITU na východ. To se tak mýlí? A co hůř:
    5.) Jedna věc je tranzit po hlavních tazích, ale potřebujeme mít krajinu propustnou pro naše tanky tak, aby mohly vést MENÉVROVÝ BOJ.
    6.) Dokonce si myslím, že pokud je tank s menší hmotností (ale zároveň srovnatelnou palebnou silou a ochranou) v nepříliš únosném prostředí, získává nad těžším tankem, jemuž je prostředí nepřátelské už jen nosností, značnou výhodu v manévru a může si lépe diktovat kdy, kde a za jakých okolností se bude bojovat. Může být všude. pohyb výskyt "hrocha" je snáze predikovatelný, jde nahnat do pasti, je omezená plocha, kde se může vyskytovat atd.Skrýt celý příspěvek

  • GlobeElement
    13:13 31.10.2018

    fenri - hmotnost 80 tun mají dva plně naložené tahače Scania za sebou. A u nás jich jezdí... Nemyslím si, že by hmotnost tanku byla v běžné situaci nějaký nepřekonatelný ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri - hmotnost 80 tun mají dva plně naložené tahače Scania za sebou. A u nás jich jezdí...

    Nemyslím si, že by hmotnost tanku byla v běžné situaci nějaký nepřekonatelný problém.

    Takhle se testovala nosnost Nuselského mostu:

    https://zpravy.idnes.cz/praze-...

    Těžší tanky by nejspíš musely udržovat větší rozestupy, ale most by je unesl.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    12:53 31.10.2018

    Scotty: 1.) Zdaleka ne všechny mosty jsou v havarijním stavu. 2.) Když opravíte most dimenzovaný na 40-50 tun tak, aby unesl 80 tun, bude ta "oprava" stát stejně? Nebude, bude to ...Zobrazit celý příspěvek

    Scotty:
    1.) Zdaleka ne všechny mosty jsou v havarijním stavu.
    2.) Když opravíte most dimenzovaný na 40-50 tun tak, aby unesl 80 tun, bude ta "oprava" stát stejně? Nebude, bude to prakticky nový most s podstatně vyššími náklady.

    Most s únosností 50 tun nestojí stejně, jako most s únosností 80 tun. Shodneme se alespoň na tomto,

    3.) V případě zavedení tanků s nosností, na kterou jsou dimenzovány naše mosty můžeme ty mosty opravovat v tempu, jak budou odcházet a jak jak budou chátrat. V případě zavedení podstatně těžších tanků, musíme ty mosty opravit ihned. případně doufat, že nějaký konflikt nenastane dřív, než opravíme všechny mosty (vidím to tak na 100 let :-)
    4.) Fakt máme stavební a finanční kapacity upgradovat všechny mosty v nějakém rozumném intervalu? Firmy nestíhají a až budou stíhat a loudit zakázky, tak zase nebudou peníze

    5.) To máme mosty. A co svršky komunikací? Co tahače? Co propustky, přejezdy, křížení komunikací...?

    6.) Ano, posílení komunikací má velký benefit nejen "pro tanky". O tom žádná. Jde o to, že v prvním případě k té opravě musíte přidat dimenzování na skoro dvojnásobnou hmotnost (kterou pro civilní provoz nepotřebujete) a zároveň jste tlačeni časově upravit i ty mosty a komunikace, které jsou v pořádku, "jen" nemají potřebnou nosnost.

    Mě to přijde jako úkol srovnatelný s výstavbou předválečných opevnění.

    Vedle toho je upgrade jednoho VOP a nákup dílenských přípravků, dokumentace, náhradních dílů, kalibrů... sranda za pár miliard.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 8