Polské tanky T-72 zůstanou ve výzbroji až do roku 2040?
- 30. 10. 2018
- 144 komentářů
- Jan Grohmann
Polské ministerstvo obrany v příštím roce poskytne počáteční finanční prostředky ze svého rozpočtu na modernizaci tanků T-72 a bitevních vrtulníků Mi-24. Do konce příštího roku polské ministerstvo obrany rovněž vybere finální podoby vylepšených T-72 a Mi-24 a uzavře příslušné smlouvy. Polské T-72 tak zůstanou pravděpodobně v provozu až do roku 2040.
Polská tanková odyssea
Polská armáda vlastní 1010 tanků – 249 německých tanků Leopard A4/A5, 233 modernizovaných tanků T-72 označovaných jako PT-91 Twardy a 528 původních tanků T-72. V případě tanků T-72 je 174 vozidel v aktivní službě, zbytek v rezervě.
Trvalým zájmem polské armády je nákup nových tanků. Nejčastěji se zmiňuje projekt francouzsko-německého tanku nové generace Leopard 3. Jak ale řekli redakci Armádních novin zástupci KMW (Krauss-Maffei Wegmann), Leopard 3 bude připraven pro zařazení do služby až v roce 2035.
Pokud vezmeme rozběh výroby a náročnost zavádění nového komplexního zbraňového systému do výzbroje, nedá se očekávat dosažení plných operačních schopností nových polských tanků (pokud půjde o Leopardy 3) před rokem 2040. Do stejné doby si pak polská armáda bude muset udržovat T-72 ve výzbroji. Ve světovém měřítku to však není nic neobvyklého, ostatně Rusko si své tanky T-72B3/B4 ponechá minimálně do poloviny 30. let 21. století.
Také Armáda ČR řeší náhradu tanků T-72. Česká armáda ale pravděpodobně dá přednost nákupu vozidel přímé palebné podpory s kanónem ráže 120 mm na podvozku nového bojového vozidla pěchoty (BVP).
Pro Polsko existuje také možnost nakoupit nově vyvíjená americká bojová vozidla s tankovým kanónem ráže 120 mm. Vůbec není ale jasné, zda americká vozidla plní polské požadavky, především z hlediska pořizovacích a provozních nákladů. Nákup nových amerických obrněnců je navíc reálný až někdy po roce 2030.
Právě na rozpor mezi potřebami Polska rychle posilovat svou armádu (viz dále) a chybějící vhodnou tankovou technikou cílí jihokorejská společnost Hyundai Rotem. Jihokorejci na letošní polské vojenské výstavě MSPO 2018 na stánku česko-slovenského koncernu CSG propagovali svůj tank K2 Black Panther.
Jihokorejský tank je o 35 let mladší konstrukce než Leopard 2 a podle zástupců CSG K2 Black Panther představuje nejmodernější tank současnosti, který překonává všechny západní tanky (Leopard, Abrams, Leclerc). Případný nákup jihokorejských tanků ale není naprosto jistě otázkou nejbližších let.
Modernizace T-72
Podle původních plánů tanky rodiny T-72 měla nahradit vozidla přímé palebné podpory na podvozku nově vznikajícího polského BVP Borsuk. Nakonec však bylo od tohoto řešení upuštěno, mimo jiné z časových důvodů, protože v letech 2022 až 2023 polská armáda plánuje postavit čtvrtou divizi, což mimo jiné znamená kompletně od základu vystavět novou brigádu s bojovou technikou.
Počet divizí a směr vývoje polské armády směřuje k jedinému cíli ‒ obraně proti případnému ruskému útoku. Například bývalý velitel pozemních sil, penzionovaný generál Waldemar Skrzypczak si myslí, že polské pozemní síly musí mít pět divizí. Tři divize na východě, jednu divizi určenou pro obranu pobřeží Baltského moře proti případnému ruskému vylodění a jednu divizi v rezervě.
Zahájení sériové výroby BVP Borsuk se přitom očekává v roce 2022, ale bez obav můžeme říci, že začne o rok nebo dva později. Přitom plná rychlost výroby je očekávána pouze okolo 50 vozidel ročně a bude ji dosaženo za rok až dva po rozběhnutí výroby.
PT-17 na MSPO 2017 byl především ukázkou možností a schopností polského průmyslu; větší foto / archiv autor
Polsko proto jednoduše nemá moc možností, jak rychle a cenově dostupně zvýšit počet svých tanků. Nákup nových tanků Leopard 2 nepřipadá v úvahu právě kvůli velké ceně a v Evropě není ani dostatek „secondhandových“ Leopardů 2, které by polská armáda mohla za nižší cenu získat.
Navíc Leopard 2 se svou hmotností 70 tun již nemá rezervu pro další modernizace (příkladem je projekt Leopard 2PL). Velká hmotnost také výrazně limituje transport tanků po silnici nebo železnici.
Polská armáda proto plánuje jako dočasné řešení modernizovat 318 tanků T-72 (pět tankových praporů po 58 tancích, plus tanky pro školící střediska). Generální opravou a modernizací kromě aktivních tanků projde zřejmě i část uskladněných T-72.
Rozsah modernizace T-72 není znám. Minimum bude jistě nový systém řízení palby, systém řízení boje, moderní pozorovací a zaměřovací senzory posádky, komunikační vybavení, nové pracovní prostředí, atd. Velmi pravděpodobná je nová stabilizace kanonu, reaktivní pancíř a především nová podkaliberní munice. Vývoj nové munice v Polsku již údajně probíhá a nabízí se také nákup moderní tankové munice (nebo technologie) ráže 125 mm z Ukrajiny.
Modernizaci tanků T-72 zajistí polský průmysl, konkretně Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). PGZ v minulých letech předvedla několik demonstračních projektů vylepšených T-72, od hloubkově modernizovaných tanků PT-16 a PT-17, až po realističtější PT-91M2A1 nebo PT-91M2A2. Verze „A1“ i „A2“ lze založit na senzorovém komplexu francouzské firmy Safran a/nebo izraelské Elbit.
Přestavba tanků proběhne v polské firmě Bumar-Labedy (člen PGZ), kde nyní probíhá modernizace tanků Leopard 2PL. Program modernizace T-72 začne nejdříve v roce 2021, kdy Bumar-Labedy dokončí projekt Leopard 2PL. Dodejme, že Bumar-Labedy je výrobní firmou a samotný vývoj probíhá v sesterské firmě OBRUM Gliwice.
Náměstek ministra obrany Bartosz Kownacki v prosinci 2017 uvedl, že modernizace jednoho T-72 má stát maximálně čtyři miliony zlotých, tedy 23 milionů Kč nebo jeden milion dolarů. To je několikanásobně méně, než stojí nákup nových vozidel přímé palebné podpory nebo dokonce nových tanků. Avšak podle Remigiusze Wilka, šéfa magazínu MilMag, je vyhrazená částka na program modernizace T-72 podhodnocená.
Nabídka modernizace T-72 od firmy Bumar-Labedy. Reportáž z MSPO 2018
Modernizace Mi-24
Do konce příštího roku se rozhodne i o modernizaci vrtulníků Mi-24. Polská armáda dnes provozuje 30 bitevních vrtulníků Mi-24D a Mi-24V. Jako v případě tanků T-72 rozsah a podoba modernizace Mi-24 zatím nejsou známy. Základní podmínkou je ale schopnost používat moderní západní výzbroj v podobě 70mm neřízených raket a protitankových řízených střel (PTŘS). Samozřejmostí je také vylepšení avioniky, senzorů a celé elektrické, elektronické a digitální výzbroje Mi-24.
Také přestavbu Mi-24 ve velké míře zajistí polský průmysl. Na výstavě MSPO 2018 jsme mohli například vidět pomocné křídlo Mi-24 od polské firmy Wojskowe Zaklady Lotnicze s upravenými závěsníky pro nesení západní výzbroje.
Polská armáda plánuje v rámci programu Kruk získat nové bitevní vrtulníky, ale podle polského webu Defence24 je jejich nákup realistický za pět až osm let (tedy osm let). Nové polské bitevní vrtulníky tak dosáhnou plných operačních schopností až někdy na začátku 30. let 21. století.
Nákup PTŘS pro Mi-24 ale ovlivňuje nejen další projekty polské armády, ale také samotný program Kruk ‒ nelze jednoduše očekávat, že Polsko nakoupí jiné PTŘS výhradně pro vrtulníky Kruk.
V současné době v polské armádě běží dva projekty nových PTŘS. Prvním je nákup nových lehkých PTŘS (program Pustelnik) a druhým nákup těžkých PTŘS (Karabela). Jednou ze zvažovaných možností je pořízení jednotné PTŘS (v rámci programu Karabela), jak pro vozidla 4×4 programů Pegas a Mustang, tak právě pro vylepšené Mi-24 a nové bitevní vrtulníky Kruk.
V případě programu Karabela je horkým kandidátem na vítězství izraelská PTŘS Spike, kterou má polská armáda již zavedenou ve výzbroji. U projektu Kruk je favorizován americký bitevní vrtulník AH-64 Apache. Ostatně střely Spike (kromě amerických Hellfire) lze jako jediné zahraniční PTŘS používat na vrtulnících Apache.
Zdroj: Defence24
Související články
REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2018
V polském městě Kielce ve středním Polsku se uskutečnila tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO ...
- 08.09.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk
Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo ...
- 17.09.2018
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
Ukrajina nakupuje polské kamikaze drony Warmate
Ukrajinská společnost Ukrspetsexport získala od polské firmy WB Electronics technickou dokumentaci k ...
- 20.09.2018
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Strategická polsko-americká deklarace a americká základna v Polsku
Polský prezident Andrzej Duda se v útery sešel ve Washingtonu s americkým prezidentem Donaldem ...
- 19.09.2018
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Jirosi, Armata je nenápadná stealth kapotáží, která jí opticky nafukuje. Potlačenými emisemi elmag. a IR spektru. Váhu má ale nízkou. Mimochodem, píši o celkových trendech v ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi, Armata je nenápadná stealth kapotáží, která jí opticky nafukuje. Potlačenými emisemi elmag. a IR spektru. Váhu má ale nízkou.
Mimochodem, píši o celkových trendech v tancích. Je srandovní, že po hromadě nesmyslů, které jste napsal se točíte na kousku textu vytrženého z kontextu. Mindrák a slovíčkaření z toho, že jste dostal nabacáno?
Radši nám vysvětlete, proč po nás NATO chce posílení nosnosti infrastruktury, když naše mosty pianko unesou 200 tun:-)
Scotty: i kdybyste se rozkrájel, tak prostě vaše tvrzení, že pro radikální zvýšení nosnosti mostu stačí posílit mostovku, je kravina prvního řádu. Mostovka je to, co přenáší zátěž na hlavní nosnou konstrukci. Můžete si nadimenzovat mostovku na 1000 tun, ale když máte zbytek mosti dimenzován na 50 tun, tak vám to prostě spadne.
Znovu:
1.) Poláci staré infrastruktury mají minimum a dost se vsadím, že bez úprav po ní s Leopardama nejezdí
2.) Hoďte sem nějaké fotky polských Leopardů, jak rutinně jezdí po neopravených a neposílených mostech
3.) Takže Poláci jsou podle vás velikáni, kteří posílají těžké tanky na staré mosty, ale NATO jsou podle vás idioti, když po nás chtějí, abychom ty mosty posílili? Proč? Většina mostů, navzdory aktuální mediální hysterii, v katastrofálním stavu není.Skrýt celý příspěvekDanny: A dit mi máme většinu dálniční sítě postavenou po revoluci. Tedy žádné historické relikty. I ta D1 bude jednou modernizována. Tedy páteřní síť máme taky. Ale hlavní přesun ...Zobrazit celý příspěvek
Danny: A dit mi máme většinu dálniční sítě postavenou po revoluci. Tedy žádné historické relikty. I ta D1 bude jednou modernizována. Tedy páteřní síť máme taky. Ale hlavní přesun je dělán po železnici. Přesun na místo bojiště bude stejně po I-II.třídy. V oblastí III. bych to viděl stejně už po vlastní ose pro blízkost akce.Skrýt celý příspěvek
Fenri: "Moderní tanky se snaží být nenápadné, odolnost řešit další generací panceřování a aktivní ochranou (Type-10, i ta Armata, i když ta je samozřejmě z překližky na podvozku z ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri: "Moderní tanky se snaží být nenápadné, odolnost řešit další generací panceřování a aktivní ochranou (Type-10, i ta Armata, i když ta je samozřejmě z překližky na podvozku z T-34 z muzea). "
Nevím kde tam pišete o stragické mobilitě, a hmotnosti. Ale v tomto přispěvku na který sem reagoval jasně mluvíte o nenápadnosti, tedy i o velikosti a zmiňujete Armatu. Což je vše, jen né malí nenápadný tank.Skrýt celý příspěvekScotty: Poláci staví komplet nové páteřní sítě. A začali s tím před 15ti lety. Na rozdíl od nás mají na budování liniových staveb napsanou rozumnou legislativu. Prostě do Varšavy ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: Poláci staví komplet nové páteřní sítě. A začali s tím před 15ti lety. Na rozdíl od nás mají na budování liniových staveb napsanou rozumnou legislativu. Prostě do Varšavy už nevede od hranic polňačka místy pokrytá asfaltem. Polsko je protkané sítí dálnic a silnic první třídy, které vznikají v posledních 20 letech.
Bohužel, situaci u nás moc neřeší ani novela stavebního zákona. Sjednocení tří fází povolovacího řízení do jedné sice pomůže malým stavebníkům, ale na velké projekty bude vliv minimální. Nepovedlo se naplnit záměr zákona o liniových dopravních stavbách, protože toto odvětví stavebního práva je dlouhodobě zatíženo nejednotným rozhodováním úřadů a rozdílnou aplikací norem procesního práva. Celé řízení je tak násobně delší, než snad v kterékoli evropské zemi. Za těch 7 let nebudeš mít hotovou ani EIA.Skrýt celý příspěvektechnik: jo, jasně. Mě nedošlo to závaží. Pořád jsem to bral tak, že tahač bude spíš těžší (požadavek na větší výkon) a návěs i přes moderní materiály a konstrukci musí unést víc, ...Zobrazit celý příspěvek
technik: jo, jasně. Mě nedošlo to závaží. Pořád jsem to bral tak, že tahač bude spíš těžší (požadavek na větší výkon) a návěs i přes moderní materiály a konstrukci musí unést víc, takže cca stejně. Úplně jsem vynechal závaží. Dík.Skrýt celý příspěvek
fenri: Jsem zastáncem IFV se 120 mm nebo klidně i se 105 mm kanonem (jen když tam bude automat) Považuji to pro nás za nejefektivnější řešení. 1.) Ochranu uplně nedoženeme, ale ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: Jsem zastáncem IFV se 120 mm nebo klidně i se 105 mm kanonem (jen když tam bude automat)
Považuji to pro nás za nejefektivnější řešení.
1.) Ochranu uplně nedoženeme, ale hodně se dá dohnat aktivní ochranou (soft-kill, hard-kill)
2.) U velikosti hodně záleží co vybereme za IFV. Bohové nechť nás chtání před Lynxem, to je strašná stodola. Jen to ne.
3.) a 4.) Opět to záleží na tom co vybereme za IFV a jakou věží to osadíme.
Type 10 to stále nebude, to uznávám, ale zastane stejnou práci mnohem výhodněji a jednodušeji.Skrýt celý příspěvekfenri Mostovka je to co leží na pilířích mostu a ano pro nosnost mostu je sakra důležitá. Takže tvrdíte že Poláci jsou idioti kteří si pořídí tank ve ktrém mohou do VVP a zpátky. ...Zobrazit celý příspěvek
fenri
Mostovka je to co leží na pilířích mostu a ano pro nosnost mostu je sakra důležitá.
Takže tvrdíte že Poláci jsou idioti kteří si pořídí tank ve ktrém mohou do VVP a zpátky. To asi ne.
Pokud po nás NATO chce předelat infratrukturu potom se úpravám stejně nevyhneme.
Je tedy jedno jak těžký tank pořídíme. Znovu opkuji že to bode NEJDŘÍV ZA 7 LET.
Tímto za sebe další pokračování nekonečné debaty Leopard vs most ukončuji. Za pár let až AČR začne opravdu vybírat tank můžeme pokračovat.Skrýt celý příspěvekJirosi - z hlediska únosnosti terénu a taktické mobility je celkem fuk, jestli je ta krabice o metr delší či kratší. on takový Hindenburg byl docela velká kráva, ale most by moc ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi - z hlediska únosnosti terénu a taktické mobility je celkem fuk, jestli je ta krabice o metr delší či kratší. on takový Hindenburg byl docela velká kráva, ale most by moc nezatížil.Skrýt celý příspěvek
to Danny on je rozdíl jestli táhneš podval nebo návěs. Proto aby si mohl táhnout podval o musíš mít závaží, celkově P50N je starý těžký podval, při propočtu jsem schválně ...Zobrazit celý příspěvek
to Danny
on je rozdíl jestli táhneš podval nebo návěs. Proto aby si mohl táhnout podval o musíš mít závaží, celkově P50N je starý těžký podval, při propočtu jsem schválně odečetl 15 tun ve prospěch soupravy pro leo protože předpokládám že bude tažený moderním návěsem který nepotřebuje závaží (podle váhy tahače) a moderní materiály a konstrukce návěsů jsou dnes již taky jinde, proto těch mínus 15 tunSkrýt celý příspěvekJirosi: požadavkem NATO je tranzit. Nechci kecat, ale co jsem četl, mělo by se jednat o tři koridory. NATO nabídlo podporu ve výši cca 300 mld. Odhadovaná doba realizace cca 15 ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: požadavkem NATO je tranzit. Nechci kecat, ale co jsem četl, mělo by se jednat o tři koridory. NATO nabídlo podporu ve výši cca 300 mld. Odhadovaná doba realizace cca 15 let.Skrýt celý příspěvek
Fenri: "Armata není 2x větší než T-90 a váží.." Velikost je jednotka objemu, ne váhy. Prostě pokud stojí vedle sebe, je Armata obrovská krabice. Danny: Bylo by hezké něco ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri: "Armata není 2x větší než T-90 a váží.."
Velikost je jednotka objemu, ne váhy. Prostě pokud stojí vedle sebe, je Armata obrovská krabice.
Danny: Bylo by hezké něco ukousnout, ale Polsko bude razit plnou Polonizaci vozidila. Případně licenční výrobu.Skrýt celý příspěvekKaždopádně si myslím, že modernizace 318 ks polských T-72 je zajímavá příležitost i pro naše firmy. Komponent, které se budou měnit, bude spousta a dovedu si představit, že by ...Zobrazit celý příspěvek
Každopádně si myslím, že modernizace 318 ks polských T-72 je zajímavá příležitost i pro naše firmy. Komponent, které se budou měnit, bude spousta a dovedu si představit, že by např. Meopta měla co říct v oblasti pozorovacích a zaměřovacích senzorů. Poláci se optického kanálu určitě zbavovat nebudou. Lochman VVS umí kompletní repase motorů a výrobu řady náhradních dílů. A tak by se dalo pokračovat.
Pokud se do takto rozsáhlé (myslím co do počtu, ne hloubky) modernizace Poláci pustí, dá se čekat, že nezůstanou osamoceni a jejich příkladu budou následovat další země. Osobně pak vidím jako zajímavou příležitost nabízet právě jednotlivé komponenty, které budou použitelné pro integrátory lokálních modernizací.Skrýt celý příspěvekJirosi: vede se tu debata o tom, že naše infrastruktura v pohodě zvládne o 35 tun těžší tanky. NATO po nás nechce, aby území ČR poskytovalo taktickou mobilitu těžkým tankům NATO. ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: vede se tu debata o tom, že naše infrastruktura v pohodě zvládne o 35 tun těžší tanky.
NATO po nás nechce, aby území ČR poskytovalo taktickou mobilitu těžkým tankům NATO. Chtějí zajištění bezproblémového tranzitu přes naše území. tedy toho, o čem vy tvrdíte, že kromě tří let stavby mostů je naprosto v pohodě. Není.
Jestli bude či nebude osloveno japonsko při VŘ se můžeme leda přít, v nejbližších letech se žádné nechystá. A ano, asi nebude. koupíme něco, co nepotřebujeme, ale zase to koupíme alespoň draze a bez zázemí.
Armata není 2x větší než T-90 a váží někde mezi type-10 a K-2. Je to lehký tank. To, že má na věži docela velkou kapotáž moc neváží. Oproti Leo je o nějakých 20-25 tun lehčí. Mtyslím, že nebude mít popisované problémy Challengeru z Estonska.Skrýt celý příspěvekFenri: "jinak je legrační, že ten "těžký" Type-90 má směšných 50tun a i to bylo na zemi, s lepší infrastrukturou než u nás a podobně kopcovitou, moc." Proto vyvinuly Type 10 ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri: "jinak je legrační, že ten "těžký" Type-90 má směšných 50tun a i to bylo na zemi, s lepší infrastrukturou než u nás a podobně kopcovitou, moc."
Proto vyvinuly Type 10 určený na odražení invazí z pláží na ostrovech.Skrýt celý příspěvekFenri: Možná si to nezaregistroval, ale vede se tu debata o Typu 10. Tedy o tanku státu co ani nebude osloven při výběrovém řízení ani u nás, natož v Polsku. K2 na tom bude ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri: Možná si to nezaregistroval, ale vede se tu debata o Typu 10. Tedy o tanku státu co ani nebude osloven při výběrovém řízení ani u nás, natož v Polsku. K2 na tom bude podobně.
To už spíše věřím na pořízení vozidla palebné podpory.
Dále se tu řešila opět infrstruktura, což je opět něco co musíme vyřešit na úroveň armád NATO. Tady opět nebude rozhodovat úroveň takového, mechanizovaného vojska CR.
Takže co bych mohl přinést, vše se tu probralo už na desítkách stran. "Tedy krom toho že Ruska federace zavedla nenápadný tank "arrmara" který je asi 2x větší než do té doby používané typy T72/90."
Danny: To jsme se asi nepochopily. Jen sem chtěl naznačit, že pokud chceme byt v NATO případně čekáme pomoc od spojenců. Tak mít schopnost jejich jednotky dopravit na svoje území je snad to nejmenší.Skrýt celý příspěvekKdyž už blbneme s exotikou: Co taková průmyslová dotace průmyslu 4.0, nebo jak se to jmenuje? :) Přesněji zahodit ty ruské krámy a drahé západní krabice a postavit si svůj ...Zobrazit celý příspěvek
Když už blbneme s exotikou:
Co taková průmyslová dotace průmyslu 4.0, nebo jak se to jmenuje? :)
Přesněji zahodit ty ruské krámy a drahé západní krabice a postavit si svůj ZETOR Wolfdog ve verzích vč. té palebné podpory místo tanků (v potřebných počtech samozřejmě).
DPH zůstane tady, výroba tady...., no 50% se tak vrátí zpět do rozpočtu asejc :-)Skrýt celý příspěvekMarcus: nejsem odpůrce IFV se 120mm kanonem. Považuji to pro nás za nejméně špatné řešení. Ale rozhodně nezvládne ani zdaleko to, co type-10: 1.) Ochrana - to nemá cenu ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus: nejsem odpůrce IFV se 120mm kanonem.
Považuji to pro nás za nejméně špatné řešení.
Ale rozhodně nezvládne ani zdaleko to, co type-10:
1.) Ochrana - to nemá cenu rozebírat, Type-10 je jiný svět
2.) Nenápadnost, obtížná zasažitelnost - IFV je prostě velká, vysoká kráva, ještě větší než to Leo, která do daleka křičí.
3.) Pohyblivost. A už hmotnost/výkon, možnosti podvozku (tady se blíží trochu Puma, ale se 120 mm věží to také nebude svižná křepelka se schopným podvozkem).
4.) Převody
Jinak je legrační, že ten "těžký" Type-90 má směšných 50tun a i to bylo na zemi, s lepší infrastrukturou než u nás a podobně kopcovitou, moc. Pozor, kopcovitostí myslím hlavně členitost, sklony a profilové křivosti svahů. Tedy morfologii. Samozřejmě že japonské hory jsou v průměru "o fous" vyšší než naše, ale to zase takovou roli nehraje. 50 m dlouhý strmý svah s lesem a balvany je pro tank podobná překážka, jako 500 m dlouhý svah obdobných parametrů.Skrýt celý příspěvektechnik: úplně jsem nepochopil těch - 15 t u soupravy pro Leo. Mužeš, prosím, ještě jednou pro blbější (tím myslím výlučně sebe)? Jirosi: děkuji za psychoanalýzu. Až dosud jsem ...Zobrazit celý příspěvek
technik: úplně jsem nepochopil těch - 15 t u soupravy pro Leo. Mužeš, prosím, ještě jednou pro blbější (tím myslím výlučně sebe)?
Jirosi: děkuji za psychoanalýzu. Až dosud jsem netušil, že pravým důvodem pochybností o schopnostech ČR v budování liniových staveb a o způsobilosti valné části komunikací pro transport nadměrného nákladu, je vlastně v hlubokém podvědomí zasunuté přání vystoupit z NATO.
A že za úvahy rádoby ekonomického rázu jen neuměle schovávám přání postavit si doma oltáříček s fotkou Putina a Stalina a každý večer se stakanem vodky snít sen o vzkříšení SSSR.Skrýt celý příspěvekfenri Type 10 nenahrazuje Type 90, ale Type 74, to jen pro pořádek. Type 90 byl i na japonce moc drahý a těžký, tak přišel Type 10. Naprosto s tvým hodnocením Type 10 ...Zobrazit celý příspěvek
fenri
Type 10 nenahrazuje Type 90, ale Type 74, to jen pro pořádek. Type 90 byl i na japonce moc drahý a těžký, tak přišel Type 10.
Naprosto s tvým hodnocením Type 10 souhlasím, ale to nic nemění na tom že Type 10 se k nám do armády nikdy nedostane. Ať politicky, vojensky, logisticky nebo já nevím jak prostě ne. To je fakt.
To vše co píšeš zastane i vozidlo palebné podpory na podvozku IFV a za lepší cenu a s jednodušším provozem, výrobou a údržbou.Skrýt celý příspěvektechnik: tak klasickej podval na těžké pracovní stroje 60t+ v komerční sféře není zásadní problém. Ve svých kalkulacích nezohledňuješ rozložení váhy na jednotlivé nápravy - což je ...Zobrazit celý příspěvek
technik: tak klasickej podval na těžké pracovní stroje 60t+ v komerční sféře není zásadní problém. Ve svých kalkulacích nezohledňuješ rozložení váhy na jednotlivé nápravy - což je v civilních předpisech směrodatné. I standardní kamion (tahač s návěsem) s nákladem o celkové váze 40 t může být těžce převážen. Námaha zatížením mostu bude podle mě úplně jiná, když projede samostatný sedmdesátitunový tank s délkou do osmi metrů, než speciální podval s 10+ nápravami a délkou 15 m+ Ale mluvím o silnicích 1. třídy a výše.
Ty nadrozměrové přepravy, kdy se vše důkladně vypočítává jsou spíše dány rozměry přepravovaného objektu než jeho váhou.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...