Polské tanky T-72 zůstanou ve výzbroji až do roku 2040?
- 30. 10. 2018
- 144 komentářů
- Jan Grohmann
Polské ministerstvo obrany v příštím roce poskytne počáteční finanční prostředky ze svého rozpočtu na modernizaci tanků T-72 a bitevních vrtulníků Mi-24. Do konce příštího roku polské ministerstvo obrany rovněž vybere finální podoby vylepšených T-72 a Mi-24 a uzavře příslušné smlouvy. Polské T-72 tak zůstanou pravděpodobně v provozu až do roku 2040.
Polská tanková odyssea
Polská armáda vlastní 1010 tanků – 249 německých tanků Leopard A4/A5, 233 modernizovaných tanků T-72 označovaných jako PT-91 Twardy a 528 původních tanků T-72. V případě tanků T-72 je 174 vozidel v aktivní službě, zbytek v rezervě.
Trvalým zájmem polské armády je nákup nových tanků. Nejčastěji se zmiňuje projekt francouzsko-německého tanku nové generace Leopard 3. Jak ale řekli redakci Armádních novin zástupci KMW (Krauss-Maffei Wegmann), Leopard 3 bude připraven pro zařazení do služby až v roce 2035.
Pokud vezmeme rozběh výroby a náročnost zavádění nového komplexního zbraňového systému do výzbroje, nedá se očekávat dosažení plných operačních schopností nových polských tanků (pokud půjde o Leopardy 3) před rokem 2040. Do stejné doby si pak polská armáda bude muset udržovat T-72 ve výzbroji. Ve světovém měřítku to však není nic neobvyklého, ostatně Rusko si své tanky T-72B3/B4 ponechá minimálně do poloviny 30. let 21. století.
Také Armáda ČR řeší náhradu tanků T-72. Česká armáda ale pravděpodobně dá přednost nákupu vozidel přímé palebné podpory s kanónem ráže 120 mm na podvozku nového bojového vozidla pěchoty (BVP).
Pro Polsko existuje také možnost nakoupit nově vyvíjená americká bojová vozidla s tankovým kanónem ráže 120 mm. Vůbec není ale jasné, zda americká vozidla plní polské požadavky, především z hlediska pořizovacích a provozních nákladů. Nákup nových amerických obrněnců je navíc reálný až někdy po roce 2030.
Právě na rozpor mezi potřebami Polska rychle posilovat svou armádu (viz dále) a chybějící vhodnou tankovou technikou cílí jihokorejská společnost Hyundai Rotem. Jihokorejci na letošní polské vojenské výstavě MSPO 2018 na stánku česko-slovenského koncernu CSG propagovali svůj tank K2 Black Panther.
Jihokorejský tank je o 35 let mladší konstrukce než Leopard 2 a podle zástupců CSG K2 Black Panther představuje nejmodernější tank současnosti, který překonává všechny západní tanky (Leopard, Abrams, Leclerc). Případný nákup jihokorejských tanků ale není naprosto jistě otázkou nejbližších let.
Modernizace T-72
Podle původních plánů tanky rodiny T-72 měla nahradit vozidla přímé palebné podpory na podvozku nově vznikajícího polského BVP Borsuk. Nakonec však bylo od tohoto řešení upuštěno, mimo jiné z časových důvodů, protože v letech 2022 až 2023 polská armáda plánuje postavit čtvrtou divizi, což mimo jiné znamená kompletně od základu vystavět novou brigádu s bojovou technikou.
Počet divizí a směr vývoje polské armády směřuje k jedinému cíli ‒ obraně proti případnému ruskému útoku. Například bývalý velitel pozemních sil, penzionovaný generál Waldemar Skrzypczak si myslí, že polské pozemní síly musí mít pět divizí. Tři divize na východě, jednu divizi určenou pro obranu pobřeží Baltského moře proti případnému ruskému vylodění a jednu divizi v rezervě.
Zahájení sériové výroby BVP Borsuk se přitom očekává v roce 2022, ale bez obav můžeme říci, že začne o rok nebo dva později. Přitom plná rychlost výroby je očekávána pouze okolo 50 vozidel ročně a bude ji dosaženo za rok až dva po rozběhnutí výroby.
PT-17 na MSPO 2017 byl především ukázkou možností a schopností polského průmyslu; větší foto / archiv autor
Polsko proto jednoduše nemá moc možností, jak rychle a cenově dostupně zvýšit počet svých tanků. Nákup nových tanků Leopard 2 nepřipadá v úvahu právě kvůli velké ceně a v Evropě není ani dostatek „secondhandových“ Leopardů 2, které by polská armáda mohla za nižší cenu získat.
Navíc Leopard 2 se svou hmotností 70 tun již nemá rezervu pro další modernizace (příkladem je projekt Leopard 2PL). Velká hmotnost také výrazně limituje transport tanků po silnici nebo železnici.
Polská armáda proto plánuje jako dočasné řešení modernizovat 318 tanků T-72 (pět tankových praporů po 58 tancích, plus tanky pro školící střediska). Generální opravou a modernizací kromě aktivních tanků projde zřejmě i část uskladněných T-72.
Rozsah modernizace T-72 není znám. Minimum bude jistě nový systém řízení palby, systém řízení boje, moderní pozorovací a zaměřovací senzory posádky, komunikační vybavení, nové pracovní prostředí, atd. Velmi pravděpodobná je nová stabilizace kanonu, reaktivní pancíř a především nová podkaliberní munice. Vývoj nové munice v Polsku již údajně probíhá a nabízí se také nákup moderní tankové munice (nebo technologie) ráže 125 mm z Ukrajiny.
Modernizaci tanků T-72 zajistí polský průmysl, konkretně Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). PGZ v minulých letech předvedla několik demonstračních projektů vylepšených T-72, od hloubkově modernizovaných tanků PT-16 a PT-17, až po realističtější PT-91M2A1 nebo PT-91M2A2. Verze „A1“ i „A2“ lze založit na senzorovém komplexu francouzské firmy Safran a/nebo izraelské Elbit.
Přestavba tanků proběhne v polské firmě Bumar-Labedy (člen PGZ), kde nyní probíhá modernizace tanků Leopard 2PL. Program modernizace T-72 začne nejdříve v roce 2021, kdy Bumar-Labedy dokončí projekt Leopard 2PL. Dodejme, že Bumar-Labedy je výrobní firmou a samotný vývoj probíhá v sesterské firmě OBRUM Gliwice.
Náměstek ministra obrany Bartosz Kownacki v prosinci 2017 uvedl, že modernizace jednoho T-72 má stát maximálně čtyři miliony zlotých, tedy 23 milionů Kč nebo jeden milion dolarů. To je několikanásobně méně, než stojí nákup nových vozidel přímé palebné podpory nebo dokonce nových tanků. Avšak podle Remigiusze Wilka, šéfa magazínu MilMag, je vyhrazená částka na program modernizace T-72 podhodnocená.
Nabídka modernizace T-72 od firmy Bumar-Labedy. Reportáž z MSPO 2018
Modernizace Mi-24
Do konce příštího roku se rozhodne i o modernizaci vrtulníků Mi-24. Polská armáda dnes provozuje 30 bitevních vrtulníků Mi-24D a Mi-24V. Jako v případě tanků T-72 rozsah a podoba modernizace Mi-24 zatím nejsou známy. Základní podmínkou je ale schopnost používat moderní západní výzbroj v podobě 70mm neřízených raket a protitankových řízených střel (PTŘS). Samozřejmostí je také vylepšení avioniky, senzorů a celé elektrické, elektronické a digitální výzbroje Mi-24.
Také přestavbu Mi-24 ve velké míře zajistí polský průmysl. Na výstavě MSPO 2018 jsme mohli například vidět pomocné křídlo Mi-24 od polské firmy Wojskowe Zaklady Lotnicze s upravenými závěsníky pro nesení západní výzbroje.
Polská armáda plánuje v rámci programu Kruk získat nové bitevní vrtulníky, ale podle polského webu Defence24 je jejich nákup realistický za pět až osm let (tedy osm let). Nové polské bitevní vrtulníky tak dosáhnou plných operačních schopností až někdy na začátku 30. let 21. století.
Nákup PTŘS pro Mi-24 ale ovlivňuje nejen další projekty polské armády, ale také samotný program Kruk ‒ nelze jednoduše očekávat, že Polsko nakoupí jiné PTŘS výhradně pro vrtulníky Kruk.
V současné době v polské armádě běží dva projekty nových PTŘS. Prvním je nákup nových lehkých PTŘS (program Pustelnik) a druhým nákup těžkých PTŘS (Karabela). Jednou ze zvažovaných možností je pořízení jednotné PTŘS (v rámci programu Karabela), jak pro vozidla 4×4 programů Pegas a Mustang, tak právě pro vylepšené Mi-24 a nové bitevní vrtulníky Kruk.
V případě programu Karabela je horkým kandidátem na vítězství izraelská PTŘS Spike, kterou má polská armáda již zavedenou ve výzbroji. U projektu Kruk je favorizován americký bitevní vrtulník AH-64 Apache. Ostatně střely Spike (kromě amerických Hellfire) lze jako jediné zahraniční PTŘS používat na vrtulnících Apache.
Zdroj: Defence24
Související články
REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2018
V polském městě Kielce ve středním Polsku se uskutečnila tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO ...
- 08.09.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Polské bojové vozidlo pěchoty Borsuk
Na polském vojenském veletrhu MSPO 2018 bylo podruhé vystaveno vyvíjené polské bojové vozidlo ...
- 17.09.2018
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
Ukrajina nakupuje polské kamikaze drony Warmate
Ukrajinská společnost Ukrspetsexport získala od polské firmy WB Electronics technickou dokumentaci k ...
- 20.09.2018
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Strategická polsko-americká deklarace a americká základna v Polsku
Polský prezident Andrzej Duda se v útery sešel ve Washingtonu s americkým prezidentem Donaldem ...
- 19.09.2018
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Fenri Nemá cenu tohle řešit s lidma co nikdy nejeli nadrozměr, osobní zkušenosti mám a nedokážu si představit že bych měl naloženo o 30 tun více, protože už s 60 tunama je to ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri
Nemá cenu tohle řešit s lidma co nikdy nejeli nadrozměr, osobní zkušenosti mám a nedokážu si představit že bych měl naloženo o 30 tun více, protože už s 60 tunama je to problém. Další věc je měrný zatížení kdy Leo a ostatní mají přibližně stejný rozměr pásu jako T72 ale taky o 20 až 30 tun více což je problém v blátivém terénu. Infrastruktura dílen od údržbových jam až po portálové jeřáby, nakládací plošiny,vagony vše se musí koupit nové.
Vrátím se k těm mostum,kdyby to nebyl problém netlačilo by nato na změnu infrastruktury v ČR ale jak říkám kdo si nevyzkousel nadrozměr neví o čem píše.Skrýt celý příspěvekdanny, fenri Mosty které jsou dnes v havarijním stavu se budou muset opravit stejně. Jestli koupíme tank který má 50 nebo 70 tun v tom nehraje žádnou roli. Navíc první tank by ...Zobrazit celý příspěvek
danny, fenri
Mosty které jsou dnes v havarijním stavu se budou muset opravit stejně. Jestli koupíme tank který má 50 nebo 70 tun v tom nehraje žádnou roli. Navíc první tank by mohl být u AČR v nejlepším případě za 7 let. V tu dobu doufám že infrastruktura bude vypadat jinak než dnes.Skrýt celý příspěvekKOLT Nezpochybňuji potenciál který Škoda nebo spíš AZNP měla. Ovšem vyrobit auto které mohlo konkurovat na západních trzích se povedlo až s technologiemi a postupy které přinesl ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Nezpochybňuji potenciál který Škoda nebo spíš AZNP měla. Ovšem vyrobit auto které mohlo konkurovat na západních trzích se povedlo až s technologiemi a postupy které přinesl VW.Skrýt celý příspěvekJirosi: Leo s podvalníkem bude v soupravě asi mít i víc, než 80t. Každpádně 80tun u nás fakt všechny mosty, silnice, propustky... nedávají. A jak poznamenává Danny - ona leckde ta ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: Leo s podvalníkem bude v soupravě asi mít i víc, než 80t. Každpádně 80tun u nás fakt všechny mosty, silnice, propustky... nedávají. A jak poznamenává Danny - ona leckde ta únosnost naší infrastruktury má ty parametry jen na papíře a realita je smutnější.
Myslím, že v těch nákladech by se měla zvažovat i spotřeba paliva. A to nejen kolik to sežere v míru (tank přecijen není služební Pašík cesťáka, co natočí za rok dva obvody planety), ale i z pohledu logistiky. On bude rozdíl mít cisterny pro krmení praporu Abramsů (ať to vosolím) a Type 10 v poli. Další cisterny, další zranitelné cíle pro kohokoliv, další personál.Na každou tunu tanku se prostě horentně balí provozní náklady.
Já furt nevím jak vám vysvětlit, že je rozdíl mezi tankem, co má 44 tun a tankem, co má 70 tun. A to z mnoha pohledů a jeden z nich je únosnost komunikací (to nejsou zdaleka jen mosty). Zvláště v situaci, kdy ty komunikace byly stavěny na tanky co se plácají svojí vahou kolem těch 40-50t.
Takže to vzdávám: Máte pravdu, pohyb o cca 30 tun těžších tanků nebude vyžadovat žádné investice do infrastruktury. Fenri a NATO to vidí bledě, Jirosi garantuje, že je to v pohodě.Skrýt celý příspěvekDanny: Jenže to, že máme podfinacované opravy silnic, mostů atd. Nemůžeš připočítavat do ceny nákupu tanků. Jak to tu někteří dělají. Tohle se bude muset zaplatit, bez ohledu na to ...Zobrazit celý příspěvek
Danny: Jenže to, že máme podfinacované opravy silnic, mostů atd. Nemůžeš připočítavat do ceny nákupu tanků. Jak to tu někteří dělají. Tohle se bude muset zaplatit, bez ohledu na to jaký tank bude vybrán. Spojenci už si vybrali tanky z hmotností přes 60t. Tedy ať si vybereme cokoliv stejně se to bude opravovat na hmotnost této techniky. Tedy pokud L3 nebude ještě těžší.Skrýt celý příspěvek
Fenri "Jirosi: ne nezbytně. Znovu je to jen o tom vyčíslit, co je dražší: -zda dát silnice, mosty a můstky a propustky, vagony a tratě do stavu, že uvezou 70t+ tank " Píšeš ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri "Jirosi: ne nezbytně. Znovu je to jen o tom vyčíslit, co je dražší:
-zda dát silnice, mosty a můstky a propustky, vagony a tratě do stavu, že uvezou 70t+ tank "
Píšeš tam o 70+t tanku, a ten přes 80+t limit most přejede. Jako příklad sem uvedl Podvalník používaný naší armádou z hmotností až 65,5t. Tedy daleko za nosností 40t uváděnou vámi jako limit. A opravdu sem neslyšel o tom, že by armáda při použití této techniky někde v CR strhávala mosty. To by si média opravdu nenechala ujít.
Ale vy máte evidetně jiné informace.Skrýt celý příspěvekfenri: plně souhlasím s tvou argumentací, co se týče infrastruktury. Ale diskuse na tohle téma většinou sklouznou do točení se na slovíčkách a nesmyslné argumentaci. Holt někteří ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: plně souhlasím s tvou argumentací, co se týče infrastruktury. Ale diskuse na tohle téma většinou sklouznou do točení se na slovíčkách a nesmyslné argumentaci. Holt někteří si prostě neumí dát dohromady souvislosti. Jak dlouho se spravuje D1. Permanentní skandály s propadáním povrchu nově zrekonstruovaných vozovek poté, co po nich přejede pár kamionů a vytvoří se jedna zácpa. Utržené krajnice po průjezdu tatry svážející dřevo. Havarijní stav poloviny mostů na páteřních komunikacích. To je fakt situace, kdy je úplně nejlepší nápad testovat, jak se to popere s provozem souprav o 50% těžšších, než se kdy plánovalo...Skrýt celý příspěvek
Mimochodem bavíme-li se ekonomice věci, nejde odmítnout fakt, žeType 10 váží o 30-35 tun méně, než další tanky (a rozhýbat 30-35 tun chce prohnat pořádnou dávku mrtvých dinosaurů ...Zobrazit celý příspěvek
Mimochodem bavíme-li se ekonomice věci, nejde odmítnout fakt, žeType 10 váží o 30-35 tun méně, než další tanky (a rozhýbat 30-35 tun chce prohnat pořádnou dávku mrtvých dinosaurů výfukem) a má o 1/4 nižší personální náklady.
Neřeším detaily jako to, že najít Type 10 v členité středoevropské krajině bude mnohem větší výzva, než najít Leouše. A to jak očima, tak na radaru, tak tepelně.
Vždyť i Izraelci, bojující v exponovaném terénu a stavící ochranu posádky na první místo, plánují, že další generace jejich tanků bude citelně menší a lehčí, než (jinak nádherná a úctyhodná) Merkava 4.
Type 10 váží jako Lynx se 120 mm kanonem. Ale troufnu si tvrdit, že jeho mobilita a schopnost přežít na bojišti bude trochu z jiné kategorie.Skrýt celý příspěvekJirosi: znovu, pokud porovnáváte tank BEZ podvalníku s tankem, kde sečtete hmotnost S podvalníkem, je to z vaší strany jednoznačně argumentační faul. Navíc Leo s podvalníkem bude ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
znovu, pokud porovnáváte tank BEZ podvalníku s tankem, kde sečtete hmotnost S podvalníkem, je to z vaší strany jednoznačně argumentační faul.
Navíc Leo s podvalníkem bude vážit přes 80t.
Chcete tvrdit, že běžné české mosty jsou dimenzovány na 80t? NATO si to zjevně nemyslí a chce po nás, aby zvýšili únosnost alespoň na hlavních komunikacích tak, aby unesly NATO tanky. A to je pro tranzit. pro vedení obranných bojů potřebujete s tankem dojet všude.
Poly: Kde se Leo účastnil tankových bitev? Nahánění kozom*dů přeci není prověrka bojových schopností tanku. Trochu vážně se střetl s mírně vybaveným protivníkem jen v Syrii a tam moc neuspěl. Ano, je řada důvodů, proč měl docela ztráty a kvality tanku v nich prim nehrají, což je ale přesně to, o čem hovořím - nějaké menší nasazení, které si hrdě napíšete do letáčku jako "battle aproved" nic moc reálného neříká.
Kromě ruských, izraelských, amerických a velmi málo britských dnes nemáte v boji ověřené tanky.
Jak by si vedl Leo ve válce můžeme jenom spekulovat. Soudím, že předpoklady proto, vést si dobře má solidní, ale to jen teorie. Stejně, jako u toho Type 10.Skrýt celý příspěvekFenri: Takže se zase vracíme k normám kde je celkem jasně napsáno, že jednotkové výmečné zatížení je přes 80t. A přejez tanku není nic co by tohle nespňovalo. Faul to není, ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri: Takže se zase vracíme k normám kde je celkem jasně napsáno, že jednotkové výmečné zatížení je přes 80t. A přejez tanku není nic co by tohle nespňovalo.
Faul to není, protože pokud se tu bezstarostně prohání tanky na valníku...Tak 70t, prostě problém není. Stejně jako nejsou problém mosty v Polsku, Východním Něměcku, tak ani u nás to problém není. Tedy takový, který by byl nutné zvažovat.Skrýt celý příspěvekfenri, PavolR Zapomněl jsem napsat "zahraničních" uživatelů. Pokud vím, tak něco zkoušejí v Turecku. Nikdo jiný je nemá. Japonsko ani nemá dlouhodobé zkušenosti ve válkách jako ...Zobrazit celý příspěvek
fenri, PavolR
Zapomněl jsem napsat "zahraničních" uživatelů. Pokud vím, tak něco zkoušejí v Turecku. Nikdo jiný je nemá. Japonsko ani nemá dlouhodobé zkušenosti ve válkách jako Rusko a NATO. Tam jel vývoj od 2. SV, předhánění, vylepšování, války, osvědčení/propadák,... Takový Leopard 2, všechny možné sovětské a ruské T-xy, M1Ayx si toho prošly dost včetně nespočtu upgradů. Japonsko je izolované, válek se neúčastní a nejen že Type-10 ozkoušený není, ale ani jeho předchůdce Type 90 ničím neprošel a je v boji prakticky neozkoušen. Podobně je na tom i K2. Nejsme velmoc, která si může dovolit jít do rizika a zavádět neozkoušené. To ať dělají země, které takové tanky vyrábějí.Skrýt celý příspěvekJirosi jednak: a.) srovnáváte nesrovnatelné (tank vs. tank+podvalník), což je hloupost a argumentační faul b.) i duchem chudý chápe, že spíše spadne most pod 70t tankem, než pod ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi jednak:
a.) srovnáváte nesrovnatelné (tank vs. tank+podvalník), což je hloupost a argumentační faul
b.) i duchem chudý chápe, že spíše spadne most pod 70t tankem, než pod 45-50t tankem, zvláště v situaci, kdy většina našich mostů a propustků je dimenzována spíš na těch 40-50t, než na 70t.Skrýt celý příspěvekScotty, jenže jedna věc je prosadit a udělat vývoj, jiná věc je kvalita výroby ;-) Ono i některé věci na Š120 byl zajímavý vývojový počin. Celek je... no, jaký je :-) Mimo jiné i ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty, jenže jedna věc je prosadit a udělat vývoj, jiná věc je kvalita výroby ;-) Ono i některé věci na Š120 byl zajímavý vývojový počin. Celek je... no, jaký je :-) Mimo jiné i protože byl vývojový tým před dokončením projektu vojenskou terminologií rozprášen, takže třeba karburátor tam je prý jen taková nedodělaná nouzovka. A hlavně použité technologie ve výrobě a její „kvalita“ to celé degradovaly o dvě třídy níže... VW skutečně nekoupil Škodovku jen kvůli tomu, že mu poskytla snadný přístup na trhy za strženou Železnou oponou. Její vývojové kapacity pro něj byly hodně zásadní, proto také podal nabídku, která byla o level výše než ostatní.
Aby nevznikla mýlka, tím nehájím pojízdné rakve Š120 a Favorit ;-) Jen upozorňuji na to, že podle konečného výrobku nemůžete úplně objektivně posoudit vývojové kapacity.Skrýt celý příspěvekad Japonsko – máme s ním obchodní bilanci na úrovni Turecka či Švýcarska, to není málo. Navíc pro japonský průmysl je ČR vstupní branou do EU – jsme levní, obstojně kvalitní a ...Zobrazit celý příspěvek
ad Japonsko – máme s ním obchodní bilanci na úrovni Turecka či Švýcarska, to není málo. Navíc pro japonský průmysl je ČR vstupní branou do EU – jsme levní, obstojně kvalitní a přímo napojení na Německo. Proto byly japonské firmy po loňských volbách do sněmovny a letošní prezidentských velmi znepokojené vývojem v ČR... S Koreou máme větší bilanci než se Švédskem... Ani s jedním z obou států nemáme spory v zahraniční politice, ani jeden nás nebude nutit k nějaké konkrétní politice v rámci EU... Mně to jako špatná výchozí pozice nepřijde.
Type 10 je zajímavý, ale přecijen bude asi hodně drahý, navíc použité technologie jsou japonské (což může být výhoda, ale z finančního hlediska je to spíš špatně). K2 je naproti tomu v podstatě evropský tank ;-) Motor a kanón z Německa, automat z Francie. Pak tam máte ještě optiku a elektroniku (z níž může být část česká), spojení (to může být stejné jako v BVP). Krom železa a SŘP je všechno buď už teď evropské, nebo to jde evropským nahradit. Pro 100 tanků (víc jich nekoupíme ani náhodou) se nevyplatí přenášet výrobu ani montáž, klidně bych je koupil a fertich.
Nicméně, jak psal tuším Scotty, zatím máme čas, náhrada tanků není na pořadu dne. Začne se řešit až po roce 2025 a tou dobou už třeba bude známá podoba a termíny zavedení Eurotanku, třeba se vyplatí ještě jednou modernizovat T-72 a počkat si na něj, třeba bude jasné, že Eurotank hned tak nepřijde nebo že bude pekelně drahý. Třeba do té doby s něčím jiným přijde Izrael.... Teď by byl K2 dobrá volba, za 10 let třeba nebude, nebo furt bude.Skrýt celý příspěvekFenri: "Normy předělat můžete jak chcete, ale když vám pod tankem spadne most, tak si s normou můžete leda tak vytřít" Pokud vám spadne most, je jedno jestli pod 70t těžkým ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri: "Normy předělat můžete jak chcete, ale když vám pod tankem spadne most, tak si s normou můžete leda tak vytřít"
Pokud vám spadne most, je jedno jestli pod 70t těžkým tankem, nebo pod 68t vážícím tanku s valníkem.Skrýt celý příspěvekJirosi: trochu nerozumím (sémanticky) vaší argumentaci o mostech. Normy předělat můžete jak chcete, ale když vám pod tankem spadne most, tak si s normou můžete leda tak ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: trochu nerozumím (sémanticky) vaší argumentaci o mostech. Normy předělat můžete jak chcete, ale když vám pod tankem spadne most, tak si s normou můžete leda tak vytřít.
Jinak ano, neměl bych sebemenší problém s tím, kdyby zázemí pro Type 10 bylo v Maďarsku. Jestli pro Leo v německu, nebo pro Type 10 v maďarsku, za mně OK.
Marcus: no, a zrovna nezapomenu. Když je volba tank bez budoucnosti, který u nás bude mít problém / moderní tank dimenzovaný pro naše komunikace, tak to se zapomenout nedá :-)
K té ekonomice: máte nějaký přehled, nebo link, kde se o tom něco dá dočíst? Cena moderního Lea+upgrade infrastruktury+zázemí (i když to asi mít nebudeme, za mně další mínus) vs. cena za Type 10 či K2+zázemí?
Ano politika, přecijenom jsme vazalský stát (byť v komfortně vazalském vztahu) a jak jde o "dlouhé" peníze, nemůžeme kupovat to, co je optimální, ale musíme udělat kšeft velkému bratrovi. Je to ponižující, ale samozřejmě asi realita. Potřebovali bychom koule jako grapefruity a my máme spíš rozinky...Skrýt celý příspěvekOT Charlie Jak jinak než jebkou můžeš nazvat auto kterému ve slabých sto čtyřiceti tisících urerzne uložení zadních tlumičů a prorezne skrz několik míst na karoserii. Přitom bylo ...Zobrazit celý příspěvek
OT
Charlie
Jak jinak než jebkou můžeš nazvat auto kterému ve slabých sto čtyřiceti tisících urerzne uložení zadních tlumičů a prorezne skrz několik míst na karoserii. Přitom bylo téměř stále garážováno a to byl už ten vylepšený model z 1993.
Tady je méně oslavný test Favoritu, ale o to zajímavější.
http://dfens-cz.com/test-skoda...
Konec OTSkrýt celý příspěvekto s tím favoritem myslím naprosto vážně: https://www.garaz.cz/clanek/vs... Co nemůžete myslet vážně vy je srovnání s ...Zobrazit celý příspěvek
to s tím favoritem myslím naprosto vážně:
https://www.garaz.cz/clanek/vs...
Co nemůžete myslet vážně vy je srovnání s Mercedesem vyšší střední třídy. To je jako bych srovnával Fabii se Superbem.Skrýt celý příspěvekFenri Naprostý souhlas s Jirosi. Zapomeňte na Asijské mašinky, zapomeňte na společné projekty V4. Type 10 by se mi líbil, spolupráce v rámci V4 ještě víc, ale ani jedno prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri
Naprostý souhlas s Jirosi. Zapomeňte na Asijské mašinky, zapomeňte na společné projekty V4. Type 10 by se mi líbil, spolupráce v rámci V4 ještě víc, ale ani jedno prostě nebude. Není to průchodné politicky ani ekonomicky. Zajímavé že díky CSG se o tom K2 mluví víc u nás než v Polsku! :D Poláci sami to berou jen jako "kuriozitu", a u nás by se už skoro rozjížděla výroba! :D :D :DSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...