Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty
- 28. 7. 2015
- 214 komentářů
- Jan Grohmann
Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní pěchota dokončila testování letadla F-35B, tedy verze s krátkým startem a kolmým přistáním STOL (Short Take Off and Landing). Letadlo F-35B již během několika dní dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).
V současné době americká námořní pěchota dokončila všechny potřebné testy a dosažení IOC je nyní věcí formality. Rozhodnutí o dosažení IOC leží na bedrech generála Joe Dufendera, veliteli americké námořní pěchoty, který má podepsat a schválit všechny nezbytné dokumenty.
Podpis a dosažení IOC je bedlivě sledováno nejen ve Spojených státech ale prakticky po celém světě. Projekt JSF (Joint Strike Fighter), ze kterého vyšel vítězný letoun F-35 Lightning II, přijde americké daňové poplatníky (vývoj, nákup letadel a techniky) na 324 miliardy dolarů. Podle propočtů za 55 let provozu (předpokládané provozní nasazení F-35) američtí daňoví poplatníci zaplatí za celý program F-35 Lightning II bilion dolarů.
Počáteční vývojové práce na programu JSF začaly již v roce 1996. Svým rozsahem navíc program JSF patří mezi nejdražší a největší zbrojní programy všech dob. Letouny F-35 budou výrazně ovlivňovat podobu vojenského letectví po následujících 50 let.
Schopností IOC dosáhne během pár dnů letka VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) americké námořní pěchoty. V letce najdeme 16 stíhaček F-35B Lightning II. První nasazení se očekává v roce 2017 v Iwakuni, Japonsko. Podle generálplukovníka Jona Davise, zástupce velitele letecké složky americké námořní pěchoty, však lze F-35B nasadit všude na světě podle potřeby.
Letadla F-35B v současné době ještě nedokáží plně využít svých schopností – brání v tom nedokončený letový software. Teprve v roce 2017 dostanou F-35 konečnou verzi software Block 3F, který umožní využívat všech schopností letounů F-35. Verze Block 3F umožní například stíhačce používat nejnovější generaci přesně naváděné munice.
Pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) je F-35B schopen použít jen omezenou škálu munice. Například externě umístěný 25mm kanon dokáže F-35B použít až v roce 2017 – s příchodem Block 3F.
Je však třeba připomenout, že využití všech schopností (každého) nového bojového letadla trvá řadu let. Odhaduje se, že piloti „vytěží maximum" z nového bojového letadla až po deseti letech intenzivního nasazení a cvičení. Podle Davise například současné modely F-35 dosahují kolem 60 až 65 % úrovně svých cílových schopností.
Podoba software se navíc stále ladí. Programové vybavení F-35 dokáže sdílet data až mezi čtyřmi letadly F-35 a vytváří tak společný taktický obraz. Jednoduše řečeno, čtyři letadla letící v určité formaci se chovají jako jediný senzor, který koordinovaně a systematicky využívá schopností všech zúčastněných letadel.
Během březnových testů se však ukázalo, že při sdílení dat měly senzory F-35 problém „shodnout se" na identifikaci cíle. V současné době americká pěchota vyřešila problém změnou nasazení F-35. Letadla budou prozatím létat ve formaci „2+2". Data si vymění vždy jen dvě letadla. Vyřešení problému se očekává s příchodem software Block 3F.
Pentagon a zahraniční zájemci však řeší další problém – nedostatečnou rychlost výroby. F-35 je nesmírně složitý letoun vyžadující mnoho člověkohodin práce a strojního času. V roce 2014 vyrobil Lockheed Martin 43 letadel F-35 (všech verzí). V roce 2018, při nastartování plné sériové výroby, firma plánuje za rok vyrobit 107 letadel.
Pentagon požaduje 2443 letadel F-35 a o dalších přibližně 650 letadel projevují zájem zahraniční zájemci. Dlužno však dodat, že Pentagon zvažuje „zda 2443 je správné číslo." Jinak řečeno, Pentagon uvažuje o nakoupení menšího počtu letadel.
„S ohledem na vyvíjející se obrannou strategii a nejnovější obranné plánování, analyzujeme nejnovější strategické podklady a zjišťujeme, zda 2443 je správné číslo," uvedl Dunford.
Zdroj: DefenseNews
Související články
Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží
Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...
- 15.06.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II
Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. ...
- 01.07.2015
- 88 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 vs. F-16 – oficiální stanovisko
Před několika dny vyvolaly na mediální scéně pozdvižení informace blogu War Is Boring, o ...
- 03.07.2015
- 101 komentářů
- Jan Grohmann
Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II
Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké ...
- 06.07.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Vestly: 1) srovnáváš hrušky a jablka. Např. http://elementsofpower.blogspo... 2) Block 1 měl omezenou avioniku, tj. limity ...Zobrazit celý příspěvek
Vestly:
1) srovnáváš hrušky a jablka. Např. http://elementsofpower.blogspo...
2) Block 1 měl omezenou avioniku, tj. limity pro Block 1 nemusí být ty samé co pro operační éro
3) infra rakety se daleko lépe ruší než radarem naváděné, L band radar schopný dostatečně přesné detekce letadla zatím nikdo do letadla nezabudoval.Skrýt celý příspěvekdaniel, ak by si si ten odkaz precital, tak zistis, ze tam o F-35 nic nieje napisane. Su tam len udaje z ktorych sa to da vypocitat. O rcs F-35 sa vie, podla toho co zverejnila ...Zobrazit celý příspěvek
daniel, ak by si si ten odkaz precital, tak zistis, ze tam o F-35 nic nieje napisane. Su tam len udaje z ktorych sa to da vypocitat.
O rcs F-35 sa vie, podla toho co zverejnila usaf to je 0,001m2. A ako vravis, tym udajom sa neda verit na 100%, preto si aj myslim, ze v skutocnosti je na to F-35 s rcs horsie, ale to je len moj subjektivny nazor.Skrýt celý příspěvekshania, L-band ho nemusi presne zamerat, je dost silny na to aby dokazal raketu navadzat smerom k cielu, potom to uz prevezme infrared seeker. Ako som pisal, S-300FM/V ma infrared ...Zobrazit celý příspěvek
shania, L-band ho nemusi presne zamerat, je dost silny na to aby dokazal raketu navadzat smerom k cielu, potom to uz prevezme infrared seeker. Ako som pisal, S-300FM/V ma infrared seeker, ten dokaze zamerat ciel s velkostou rcs 0,001m2 na vzdialenost 11km. A to je za idealnych podmienok pre F-35.
Realne by raketa neletela presne oproti F-35, moze letiet vo vacsej alebo nizsej vyske a tym padom sa vzdialenost na ktoru sa seeker zamera iba zvysuje. Nie ze by to nieco menilo, aj tych 11km staci, kedze minimalny dostrel rakety 48N6 je 6km.
Ako alternativa by sa dalo pouzit Nebo-SVU, ktore by navadzalo S-300V.
K tej manevrovatelnosti, F-35A Block 1 obmedzuje pretazenie na +4,6 (povodne sa ocakavalo +7). Ak ide F-35 rychlostou mach 1,6 (maximalna rychlost) , tak vydrzi pretazenie 2/-1.
Pre porovnanie F-16C:
+9.4/-3
+4/-1 (ak ide mach 2)
Takisto aj ptw ratio ma F-35 horsie (F-16C - 1,01 ; F-35A - 0,87)Skrýt celý příspěvekZnovu asi uz podesate opakuji , nejsou vietnamska leta . Pokud nekdo v nasledujicich 20 letech sestreli F-35 nebo F-22 kanonem , tak sezeru svou ksiltovku . Dogfight je minulosti ...Zobrazit celý příspěvek
Znovu asi uz podesate opakuji , nejsou vietnamska leta . Pokud nekdo v nasledujicich 20 letech sestreli F-35 nebo F-22 kanonem , tak sezeru svou ksiltovku . Dogfight je minulosti nechme ho spat . Boj na kratkou vzdalenost se bude i v budoucnosti vest ( pokud ) pomoci raket , tecka.Skrýt celý příspěvek
Sanyo: Jenže rušení se dá také potlačit. A dovolím si předpokládat, že F35 bude mít větší možnosti, než S75M4 Volchov, na kterém jsem sloužil a který měl schopnost potlačení rušení ...Zobrazit celý příspěvek
Sanyo: Jenže rušení se dá také potlačit. A dovolím si předpokládat, že F35 bude mít větší možnosti, než S75M4 Volchov, na kterém jsem sloužil a který měl schopnost potlačení rušení již před padesáti lety.Skrýt celý příspěvek
Sanyo: Jenže rušení se dá také potlačit. A dovolím si předpokládat, že F35 bude mít větší možnosti, než S75M4 Volchov, na kterém jsem sloužil a který měl schopnost potlačení rušení ...Zobrazit celý příspěvek
Sanyo: Jenže rušení se dá také potlačit. A dovolím si předpokládat, že F35 bude mít větší možnosti, než S75M4 Volchov, na kterém jsem sloužil a který měl schopnost potlačení rušení již před padesáti lety.Skrýt celý příspěvek
No nezbývá doufat, že se nikdy nedozvíme, které letadlo je lepší. Jediný stát, který je velikou neznámou je Rusko, Čína v elektronice ještě nějakou dobu bude pokulhávat, Typhoon je ...Zobrazit celý příspěvek
No nezbývá doufat, že se nikdy nedozvíme, které letadlo je lepší. Jediný stát, který je velikou neznámou je Rusko, Čína v elektronice ještě nějakou dobu bude pokulhávat, Typhoon je na stejný straně jak F 35. U F 35 všechno sázet na "uvidí první a střílí první" je docela ošemetné. Vyrobit výkonnou rušičku i za cenu rušení vlastních systémů problém moc není a pokud někdo na to bude mít koule a spustí jí, dojde na klasické souboje alá 2. sv. v. protože nikdo prostě nezaměří. A pokud je pravda, že manévrování F 35 moc nejde, asi nebude vycházet jako vítěz. Někdo tu ironicky poznamenal, že F 35 poslali na export do Ruska, že se ví, jaké mají možnosti rušení. To samé můžu říct i opačně. Rusové snad poslali amíkům svoje nejvýkonnější rušičky, že všichni ví, že na F 35 nebude mít vliv?Skrýt celý příspěvek
Zdravím. K těm CV-22:
http://www.planes.cz/cs/photo/...
http://www.lznamest.army.cz/...
..cvičení 601. skssZdravím. K těm CV-22:
http://www.planes.cz/cs/photo/...
http://www.lznamest.army.cz/...
..cvičení 601. skssAsi před týdnem jsem kolem Olomouce viděl alky a prasata. Předpokládám, že měli cvičení s předsunutými návodčími. Mohla by to být doprava pro návodčí z USMC?
Asi před týdnem jsem kolem Olomouce viděl alky a prasata. Předpokládám, že měli cvičení s předsunutými návodčími. Mohla by to být doprava pro návodčí z USMC?
Je to mimo témy ale to stroup: Každú chvíľu vidím nad Sliačom vzlietať a pristávať Blackhawky, Littlebirdy a H145m (možno US verzia vrtuľníku). Ale odkiaľ sa ich tam toľko berie.. ...Zobrazit celý příspěvek
Je to mimo témy ale to stroup: Každú chvíľu vidím nad Sliačom vzlietať a pristávať Blackhawky, Littlebirdy a H145m (možno US verzia vrtuľníku). Ale odkiaľ sa ich tam toľko berie.. Viem len jedno, že slovenské niesú.Skrýt celý příspěvek
Pánové, jedna otázka zcela mimo téma. Dnes kolem 18 hodiny (+,- přesněji to určit nejde) jsem nad obcí Vápenná na Jesenicku zahlédl v relativně nízké výšce (odhadem 400 - 500m nad ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové, jedna otázka zcela mimo téma. Dnes kolem 18 hodiny (+,- přesněji to určit nejde) jsem nad obcí Vápenná na Jesenicku zahlédl v relativně nízké výšce (odhadem 400 - 500m nad nad dnem údolí, vycházím z porovnání toho kde jsem stál a hřbety okolních kopců) letět V-22 Osprey...Rachot veliký ale úžasná podívaná.
Otázka je, dá se o tomto letu zjistit něco bližšího? Nevíte někdo?Skrýt celý příspěvekalexa123: to byla chyba plánování a velmi dobré improvizace na straně pvo. Předtím ta slavná F117 provedla stovky náletů nad bagdádem (jedno z nejlíp chráněných měst na planetě) ...Zobrazit celý příspěvek
alexa123: to byla chyba plánování a velmi dobré improvizace na straně pvo.
Předtím ta slavná F117 provedla stovky náletů nad bagdádem (jedno z nejlíp chráněných měst na planetě) a vyřadila spolu s tomahavky jejich řídící centra protiletadlové obrany, aby ostatní letadla v oblasti vůbec mohla operovat.Skrýt celý příspěvekTorong: nevíme, mohli to být bombardery s eskortou, cokoliv, ale napoví ti, že hrozba byla na takové úrovni, proti které by av-8 a f-16 nenasadili (podle mě chyba a melo to být ...Zobrazit celý příspěvek
Torong: nevíme, mohli to být bombardery s eskortou, cokoliv, ale napoví ti, že hrozba byla na takové úrovni, proti které by av-8 a f-16 nenasadili (podle mě chyba a melo to být F18, když jde o USMC)
Žádný dogfight F35 vs F16 nebyl, šlo o test stability letadla v extrémních manévrech proti referenčnímu nepříteli. Ve stroji který postrádá většinu avioniky a šlo jen o nastavení řídícího počítače.
Vestli: zajímavé tedy, že Lband nepoužívá žádný fire control radar potřený pro navádění raket, takže ho sice detekují, ale nezmůžou proti němu vůbec nic. F35 bude vidět první a bude střílet první, to je ta pointa.Skrýt celý příspěvekalexa123. které letadlo prokázalo schopnosti v realném boji? Když už se tak stane, tak řeknete, že to byli mizerní piloti, nebo šli proti exportním verzím a podobně. Má nějaké ...Zobrazit celý příspěvek
alexa123. které letadlo prokázalo schopnosti v realném boji? Když už se tak stane, tak řeknete, že to byli mizerní piloti, nebo šli proti exportním verzím a podobně.
Má nějaké ruské letadlo bojové zkušenosti ze vzdušného boje (mimo mig vs su v africe)? Mají ho EF a Rafale?Skrýt celý příspěvek. Aj slávna F-117 bola neviditeľná do chvíle, kým ju Srbi nezostrelili. Aby to podobne neskončilo aj s F-35 Jenže to nebyla chyba stroje, ale lidí. Pokud by dodržovali správnou ...Zobrazit celý příspěvek
. Aj slávna F-117 bola neviditeľná do chvíle, kým ju Srbi nezostrelili. Aby to podobne neskončilo aj s F-35
Jenže to nebyla chyba stroje, ale lidí. Pokud by dodržovali správnou taktiku, Srbové by nevěděli ani to, že nad nimi nějaká F117 lítá.Skrýt celý příspěvekShania, ani sa nevie, proti čomu išli, ani okolnosti stretnutia, jednoducho nic. Myslíš ty okolnosti, které nikdo haterů F35 nebral v potaz, když dokazovali neschopnost F35 v ...Zobrazit celý příspěvek
Shania, ani sa nevie, proti čomu išli, ani okolnosti stretnutia, jednoducho nic.
Myslíš ty okolnosti, které nikdo haterů F35 nebral v potaz, když dokazovali neschopnost F35 v dogfightu soubojem F35/F16, který skončil sestřelem F35?
Informace o podprůměrných letových charakteristikách máš odkud? Pokud vím, nezná je nikdo, mimo zasvěcených. Opět jen obecné fráze vycucané z prstu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...