Nový král moří: Americká letadlová loď Gerald R. Ford
- 13. 1. 2016
- 175 komentářů
- Jan Grohmann
V dubnu nebo květnu americké námořnictvo (U.S. Navy) zařadí do výzbroje nejnovější letadlovou loď Gerald R. Ford (CVN 78), první loď své třídy. Letadlové lodě třídy Gerald R. Ford začnou postupně nahrazovat starší letadlové lodě amerického námořnictva. Gerald R. Ford dostane do vínku pokročilé technologie. Novost lodě je však vykoupena velkou cenou a technologickými problémy.
Znak vojenské dominance
Letadlové lodě amerického námořnictva jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů Ozbrojených sil Spojených států, a to již od času 2. světové války. Od té doby mají Spojené státy bezkonkurenční postavení v počtu a nasazení letadlových lodí.
V současné době námořnictvo provozuje 10 letadlových lodí třídy Nimitz. Letadlová loď Enetrprise (jediná své třídy) je stále oficiálně ve výzbroji námořnictva, ale je neaktivní a zakotvená v doku.
Americké letadlové lodě, resp. útočné skupiny letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group), jsou hlavními a také prvními nástroji projekce síly Spojených států po celém světě. Například letadlová loď USS Carl Vinson (CVN 70) se jako první síla zapojila do bombardováni Afghánistánu po teroristických útocích 11. záři.
Letadlové lodě třídy Nimitz jsou schopny provádět až 120 bojových letů denně. Stejně tak ale letadlové lodě slouží po celém světě jako předsunutá základna pro speciální, záchranné a humanitární operace.
V současné době je před dokončením nová generace amerických letadlových lodí třídy Gerald R. Ford. Americké námořnictvo zadalo stavu první lodě Gerald R. Ford v roce 2004. Stavba lodě probíhá v loděnicích Newport News Shipbuilding.
V loděnicích probíhá stavba všech amerických letadlových lodí, tedy i lodí John F. Kennedy (CVN-79) a Enterprise (CVN-80) - druhé a třetí lodě třídy Gerald R. Ford.
USS Gerald R. Ford
Výstavbě lodí třídy Gerald R. Ford se nevyhnul obrovský neduh amerických zbrojních programů - nárůst ceny. Kompletní cena za vývoj a výrobu první lodě Gerald R. Ford byla 10,5 miliardy dolarů, ale v současné době dosahuje 12,9 miliardy (zdražení představuje jednoroční rozpočet českého ministerstva obrany).
Stejně tak náklady na stavbu druhého plavidla John F. Kennedy jsou nyní 11,3 miliardy dolarů oproti původním 9,2 miliardám a u třetí Enterprise 13,5 miliardy oproti původním 10,7 miliardám. V roce 2016, resp. ve fiskálním roce 2016, americké námořnictvo požaduje na stavu nových letadlových lodí 2,6 miliardy dolarů.
V současné době je první loď téměř dokončená (z 95 %). Před několika týdny bylo například dokončeno pokládání 4267 km elektrických a optických vodičů.
Letadlová loď Gerald R. Ford obsahuje celkově třináct technologií, které námořnictvo označuje jako kriticky důležité:
+ Sledovací radar VSR (Volume Surveillance Radar) - část radaru DBR;
+ Víceúčelový radar AN/SPY-3 - část radaru DBR;
+ Pokročilý záchytný systém AAG (Advanced Arresting Gear);
+ Elektromagnetický katapult EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System);
+ Pokročilý výtah pro dodávku munice AWE (Advanced Weapons Elevators);
+ Řízené střel Sparrow (Evolved Sea Sparrow Missile);
+ Přibližovací a přistávací systém JPALS (Joint Precision Approach and Landing System);
+ Zásobovací systém mezi loděmi HUR (Heavy Underway Replenishment);
+ Spalovací odpadní systém PAWDS (Plasma Arc Waste Destruction System);
+ Jaderný pohon a zdroj energie (Nuclear propulsion/electric plant);
+ Odsolování mořské vody ROD (Reverse Osmosis Desalinization);
+ Vysokopevnostní ocel HSLA 15 (High Strength Toughness Steel);
+ Vysokopevnostní ocelová slitina HSLA 65 (High Strength Low Alloy Steel);
Sledovací radar VSR a víceúčelový radar AN/SPY-3
DBR (Dual Band Radar) radar je výsledkem více než desetiletého úsilí a spolupráce firem Raytheon, Lockheed Martin a amerického vojenského námořnictva. Na letadlové lodi Gerald R. Ford nahradí až šest různých radarů.
Hybridní DBR radar v sobě kombinuje funkce víceúčelového radaru AN/SPY-3 (pásmo X) a sledovacího radaru VSR (pásmo S). Je prvním námořním (lodním) radarem na světě, který je schopen současné koordinované činnosti napříč celými dvěma kmitočtovými pásmy.
DBR radar plní současně několik rolí - od protivzdušné obrany lodě přes situační výstrahu, zabezpečení pozemních bojových operací, řízení palby z lodních hlavňových zbraní, přes přehled prostoru v okolí lodě, navigaci až po řízení letového provozu. V konečném důsledku tedy nahrazuje složitou soustavu současných klasických radarů. Díky pokročilém technologiím a důmyslnému software DBR radar vyžaduje mnohem méně početnou obsluhu.
DBR radar je však také zdrojem největších technických potíží. Původně se s DBR radarem počítalo pro nové torpédoborce třídy Zumwalt, ale z tohoto plánu se z důvodů úspor ustoupilo.
Testováni radaru DBR skončilo v roce 2014, o 4,5 roky později, než se počítalo. Gerald R. Ford navíc dostal pokročilejší netestovanou verzi - to přináší velké riziko technických problémů objevených při ostrém provozu a nárůst ceny kvůli možným konstrukčním úpravám.
Advanced Arresting Gear / U.S. Navy
Pokročilý záchytný systém AAG
Na starších letadlových lodích přistávací letadla zastavují brzdící lana napojená na hydrauliku. U letadlové lodi Gerald R. Ford zpomalení letounu zajistí ocelová lana napojená na rotační elektrické motory a vodní turbíny systému AAG (Advanced Arresting Gear).
Výhodou takového řešení je možnost plynule měnit sílu zachycení při přistání letadla. Systém AAG proto bezpečně zachytí jak velká těžká letadla, tak například lehčí bezpilotní letadla nebo dokonce lehká vrtulová osobní letadla.
Stéjně jako DBR, i AAG je zdrojem technických problémů. Ze 71 testů systém vykázal 9 selhání - 248x větší poruchovost než je stanovený limit. V současné době má být dokončeno pozemní testování upraveného AAG a chystá se jeho instalace na palubu lodi. Program vývoje AAG má zpoždění 2,5 roku proti plánu.
Detail elektromagnetického katapultu. / General Atomics
Elektromagnetický katapult EMALS
Katapult EMALS nahradí na nových letadlových lodích třídy Gerald R. Ford běžně používané parní katapulty. Námořnictvo si od nových katapultů slibuje rychlejší, spolehlivější a bezpečnější vysílání letadel do vzduchu. Největší výhodou je možnost plynule měnit výkon, a to i v průběhu samotné katapultáže.
Lze tak posílat do vzduchu lehčí bezpilotní letadla. Výkon se však nepřízpůsobuje jen hmotnosti letounu. Důmyslný software bere v úvahu i konstrukci letadla, rychlost větru na palubě i rychlost lodě. Výhodou nových katapultů je i menší opotřebení draků letadel.
Celý systém EMALS zabírá méně místa, má menší hmotnost a menší spotřebu energie než klasické parní katapulty. K obsluze je nutno menšího počtu lidí, stejně tak jsou menší nároky na údržbu.
Podle simulací námořnictva dokáže Gerald R. Ford pomocí EMALS a AAG generovat o třetinu více bojových letů, než lodě třídy Nimitz. Avšak podle Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation), které nezávisle pro ministra obrany posuzuje výsledky testování amerických vojenských programů, jsou simulace námořnictva příliš nadnesené.
Podle poslední zprávy Auditorské a kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) Lead Ship Testing and Reliability Shortfalls Will Limit Initial Fleet Capabilities představují právě technologie DBR, AAG a EMALS zdroje největších technologických problémů a také riziko dodatečných nákladů.
Další kritické technologie jsou podle zprávy GAO již dostatečně vyzrále.
Pokročilý výtah pro dodávku munice AWE
Gerald R. Ford získá 11 elektrických výtahů pro dopravu munice z podpalubí lodě. Výtah dokáže dopravit až 11 tun letecké munice (náboje, střely, pumy, torpéda pro vrtulníky) rychlostí 0,8 m za sekundu. Dopravní kapacita je o 200 % větší než u původních výtahů lodí třídy Nimitz.
RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile / U.S. Navy
Řízené střely Sparrow
Ochranu lodě proti vzdušným cílům zajistí dvě stanice se střelami RIM-162 ESSM (Evolved SeaSparrow Missile). Střely dokáží na vzdálenost 50 km ničit nejrůznější vzdušné cíle, včetně protilodních střel s plochou dráhou letu.
Střelám Sparrow, jako předposlední linie obrany, budou sekundovat dvě zbraňové stanice se střelami RIM-116 RAM (Rolling Airframe Missile). Střely dokáží ničit vzdušné cíle na vzdálenost 9 km.
Poslední šancí zachytit řízené střely nebo jiné vzdušné cíle poskytuje dvojice věží s rotačními 20mm kanóny Phalanx CIWS ( Close-In Weapon System).
Přibližovací a přistávací systém JPALS
Systém JPALS slouží pro precizní navedení letadel, především nových námořních letounů F-35C Lightning II, na přistání na letadlové lodě. Systém tak nebude instalován pouze na nových lodích třídy Gerald R. Ford, ale postupně i na starších třídy Nimitz.
JPALS pomoc satelitní navigace GPS a lodních korekčních signálů (využívající rovněž satelitní navigaci) dokáže zcela automaticky navádět na přistání letadla za všech světelných i meteorologických podmínek. Přesnost JPALS se pohybuje v rozmezí 30 až 60 cm. Jde o nepostradatelnou technologii umožňující provozovat na letadlových lodích bezpilotní prostředky.
Nyní již existuje a je provozována civilní verze JPALS jako součást letišť. Upravený námořní JPALS však dokáže využít kódované signály nízké intenzity. Díky tomu je nesnadno odhalitelný prostředky radioelektronického průzkumu protivníka a odolný proti rušení.
Zásobovací systém mezi loděmi
Nový lánový zásobovací systém je schopen přepravit náklad - zásoby, munice, palivo - mezi zásobovací a letadlovou lodí. Celé zařízení využívá důmyslné kombinaci kladek a lan.
Pro letadlovou loď Gerald R. Ford se počítá s novou technologií schopnou přepravit až 4,5 tun nákladu na vzdálenost 92 m - v obou případech dvojnásobné hodnoty oproti starším verzím. Nový zásobovací systém přepraví také motor stíhaček F-35C.
Instalace na letadlovou loď jde podle plánu, horší je to s instalací na zásobovací lodě. Podle zprávy DOT&E získají zásobovací lodě nový zásobovací lanový systém až v roce 2021.
Doplňování zásob ze zásobovací lodě pomocí techniky "underway replenishment".
Spalovací odpadní systém PAWDS
PAWDS dokáže pomocí velmi velmi horkého plazmatu (až 5000°C) v plazmovém reaktoru ničit odpad na lodi. Denně PAWDS zlikviduje až 3 tuny odpadu - plasty, jídlo, textilie, sklo ale i kov, který se před spálením pomele na jemnou drť. Zařízení je vysoce automatické a spolehlivé.
Vysoká teplota v reaktoru a následné rychlé zchlazení vzniklého syntetického plynu minimalizují vznik škodlivých dioxinů. Spalování syntetického plynu (např. v turbínách, kotle) po jeho vyčištění má obdobné dopady na životní prostředí jako spalování zemního plynu.
Jaderný pohon a zdroj energie
Gerald R. Ford získá dvojici nových jaderných reaktorů A1B, které mají oproti svým předchůdcům z šedesátých let A4W jednodušší konstrukci, vyšší účinnost, trojnásobný výkon a menší nároky na obsluhu. aždý reaktor A1B dokáže generovat 300 MW (tedy celkově 600 MW) elektrické energie, oproti 100 MW u lodí třídy Nimitz.
Vysoký výkon je nutný především pro pohon elektromagnetických katapultů, ale v budoucnu například i laserových zbraní.
Systém odsolování mořské vody (reversní osmóza)
Reversní osmóza je založena na oddělení vody a solí na základě rozdílu ve velikosti částic přítomných ve slané vodě. Základem je speciální membrána, jejíž póry jsou tak malé, že sice umožní dobrý prostup molekul vody, ale ionty solí, které mají objemné hydratační obaly (jsou obaleny několika vrstvami molekul vody), skrz membránu neprojdou.
Pokud je na jedné straně takovéto membrány čistá voda a na druhé straně roztok soli, tak dojde k samovolnému pronikání vody skrz membránu do roztoku soli (osmóza). Celkově 4 odsolovací jednotky denně vyrobí až 173 000 litrů vody.
Vysokopevnostní konstrukční oceli a ocelové slitiny
Z nové ocelové slitiny HSLA 65 jsou vyrobeny všechny paluby lodi a z oceli HSLA 115 letová paluba. Nový materiál je pevnější a lehčí než u lodí třídy Nimitz. Celková úspora hmotnosti díky použití nových ocelových materiálů dosahuje 815 tun.
Zdroj: CRS Report, GAO Report, Global Security
Související články
Společné operace dronů a stíhaček na letadlových lodích
Americké námořnictvo US Navy poprvé vyzkoušelo společné operace bezpilotních a pilotovaných letadel. ...
- 19.08.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Vzdušné letadlové nosiče opět na scéně
Americká agentura pro pokročilé obrané projekty DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) se ...
- 19.11.2014
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Nová ruská letadlová loď
Rusko připravuje stavbu nové letadlové lodě. Plavidlo je projektováno s výtlakem 85 000 tun a s ...
- 02.04.2015
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
Washington plánuje most z letadlových lodí
Stát Washington financuje studii možného využití vyřazených amerických letadlových lodí. Úkolem ...
- 13.04.2015
- 27 komentářů
- Jan Grohmann
K CIWS vyzbroji Geralda Ford a Nimitz class letadlovek: nemaji jenom 2ks Phalanx ale i 2 odpalovaci zarizeni raket RIM 116 pro blizkou ochranu ("raze je tusim 155mm, vaha 73kg, ...Zobrazit celý příspěvek
K CIWS vyzbroji Geralda Ford a Nimitz class letadlovek:
nemaji jenom 2ks Phalanx ale i 2 odpalovaci zarizeni raket RIM 116 pro blizkou ochranu ("raze je tusim 155mm, vaha 73kg, vaha naloze 10kg, M=2". Tento typ byl vyvinut prave proti nadzvukovym protilodnim strelam (i kdyz je otazka, jestli by se trefil do Brahmos s udavanou rychlosti M=4)
Ty pocty 2ks CIWS jsou standardem pro US krizniky a torpedoborce.
Dalsim typem PLRS je 2x RIM 162 o strednim dosahu do cca 27km.
O celkove vrstene obrane vcetne doprovodnych torpedoborcu se zminoval napr. Charlie.
Co se tyce strel ci hlavic s rychlosti M=12 - tady budou 2 problemy:
1./ manevrovatelnost (tedy schopnost se trefit). Pro ilustraci - nekde jsem zaslechl, ze MIG-25 v plne rychlosti (M=3) potreboval pro otocku cca 1/2 Francie, tedy zrejme nekolik set km.
2./ pri teto rychlosti (cca 1/2 1. kosmicke rychlosti) jiz muze byt hlavice obklopena oblakem ionizovaneho plynu, ktery ji zabrani v komunikaci s externimi navadecimi prostredky i v pouziti vlastnich detektoru.
Na zaver: oni nove prostredky vetsinou nezpusobi zas tak velkou revoluci, jek nekteri ocekavaji. Navic, rizene strely nejsou nic noveho.
Priklad z historie - v dobe valky ve Vietnamu se predpokladalo ze pozemni PLRS mohou vymazat letectvo z oblohy (nebot se prakticky vzdy trefi). Kupodivu se nestalo. Zatim vzdy se nasel prostredek. ktery udrzel letadla na obloze.
Podobna situace je, zda se, i na pozemnim bojisti v pripade tanku.
To samozrejme nemusi znamenat, ze nektere typy zbrani (treba ty tanky ci letadlovky) neskonci ale nebude to nejspis skokova zalezitost.
A jeste k letadlovkam za studene valky. Tesne po valce velka namornictva celila katastrofalni hrozbe pouziti jadernych zbrani, ktere byly schopne jedinou hlavici zlikvidovat prakticky celou flotilu - tehdy stacil zasah par set metru od velke lodi. Vystavba takovych lodi se zpocatku zastavila ale pozdeji se zacaly znovu stavet (treba letadlovky tridy tusim Forrestal). Zrejme mely svuj vyznam i pres hrozbu zniceni tak draheho prostredku jadernou hlavici.Skrýt celý příspěvekuvahy o tom či činska raketa trafi americku lietadlovu lod v činskom mori, je čisto akademicka. ak by naozaj americka lietadlova lod bola použita v konflikte s činou, tak by sa ...Zobrazit celý příspěvek
uvahy o tom či činska raketa trafi americku lietadlovu lod v činskom mori, je čisto akademicka. ak by naozaj americka lietadlova lod bola použita v konflikte s činou, tak by sa jednalo o konflik velmi velkeho rozsahu a intenzity a činania by sa iste nenamahali trafit lietadlovu lod. maju ine a lepšie ciele. Trafit Okinawu a Američanov v Južnej Korei im nerobi žiaden problem a hrozba uderom jadrovymi zbranami na americkch klientov ako su Japonsko a Taivan iste zastavi lodne skrutky aj tej najnovšej lietadlovej lode. Tie predstavy, že niekto ked mu ide o bytie a nebytie bude bojovat podla "atlantickych ferovych" pravidiel su detinske. okrem toho nebojuje lod ale jej lietadla. Dnešne Hornety a buduce F-35 nie su a ani nebudu schopne ziskat prevahu nad nejakou oblastou Ruska, alebo Činy.Skrýt celý příspěvek
Kdyby admin vzal a celou diskuzi smazal, udělal by nejlíp, to sou žvásty :/ Prosímvás lidičky oprostěte se od uvažování "Mám jednu letadlovku a proti ní jeden Oniks, ubrání se?" ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby admin vzal a celou diskuzi smazal, udělal by nejlíp, to sou žvásty :/
Prosímvás lidičky oprostěte se od uvažování "Mám jednu letadlovku a proti ní jeden Oniks, ubrání se?" a podobný klukovský poměřování pindíků.
Obrana svazu je vrstvená, vnější a nejvzdálenější zahrnuje zejména vlastní stíhací letouny s podporou AWACSů (v tomhle případě Hawkeye), kterou saturujou SAM Standard, který zároveň pokrývají prostor až do oblasti, kterou pokrývají Sparrowy a po nich RAM.
Phalanx je až poslední šance, když už se něco dostane tak blízko, aby to musel řešit, máte FAKT problém, zejména když spousta těžkých střel je pancéřovaná tak, že jí pár zásahů 20mm nerozhodí.
Na letadlech to ale celý stojí a padá, všechno ostatní je doplněk. S vyřazením Kocourů a Fénixů US Navy pozbylo schopnost zachytávat bombardéry na velkých vzdálenostech, ale zase VMF a VVS přišli o obrovské počty bombardérů s jejich protilodními ŘS (jedna z hlavních rolí Tu-22) a o těžké hladinové nosiče obřích protilodních nadzvukových ŘS (proč těď asi rekonstruují alespoň pár Kirovů, který navíc dostanou nový střely?).
Stačí se podívat na ty obří monstra jako byly Bazalty nebo právě Granity, proč je asi konstruovali, proč mají schopnost útočit v roji? Protože je sakra těžký se přes vrstvenou obranu svazu dostat. A víme někdo, s jakými ztrátami mezi bombardéry velení SSSR počítalo? Abychom nebyli překvapeni, že se třeba chystali obětovat desítky strojů jen na zničení jedný letadlovky.
A ty kecy, že sou letadlovky na prdlačku...
Shania: díky za schéma Iowy... to je prostě nádhera.Skrýt celý příspěvekmurfur ICBM není "zbraň" v pravém slova smyslu, ale prostředek odstrašování a "konečného řešení". DF 21 má sice vykazovány úžasné schopnosti ( Mach 12 v atmosféře země je hodně ...Zobrazit celý příspěvek
murfur
ICBM není "zbraň" v pravém slova smyslu, ale prostředek odstrašování a "konečného řešení". DF 21 má sice vykazovány úžasné schopnosti ( Mach 12 v atmosféře země je hodně sci-fi ) a Čína toho hodně napsala a napsala a napsala. Pokud DF 21, Oniks nebo Bazalt mají ty vlastnosti které jejich výrobci hlásně vytrubují do světa tak má jejich majitel jeden základní problém a to lokalizace letadlových lodí za vzdáleným horizontem. Pokud nevíte kde loď je nevíte nic. Střela má sice radar, ale ten se dá snadno rušit, především když máte na palubě dostatek energie. Dá se rušit i spojení mezi naváděcím / lokalizačním letounem a střelou. No a někde na AN je tu článek o zavádění laserových zbraní na lodě US Navy které mají sloužit jednotku právě před přilétajícími střelami.Skrýt celý příspěvekA tvrdenie, ze hlavnou zbranou studenej vojny boli lietadlove lode nie je mozne mysliet vazne. Hlavnou zbranou boli ICBM. LL a cele hladinove lodstva sluzili obom stranam iba na ...Zobrazit celý příspěvek
A tvrdenie, ze hlavnou zbranou studenej vojny boli lietadlove lode nie je mozne mysliet vazne. Hlavnou zbranou boli ICBM. LL a cele hladinove lodstva sluzili obom stranam iba na projekciu svojej moci v oblastiach vplyvu a ovladnie statov vo sfere vplyvu, zvacsa pocas obdobi malych konfliktov.
V ktorom zastupnom konflikte mocnosti stydenej vojny zohrala vyznamnu ulohu lietadlova lod?Skrýt celý příspěvekPre to vsetko je velmi malo pravdepodobne, ze by taketo komplikacie chcela na vlastnej kozi zazivat obsluha ktorejkolvek lode. Uhybanie obrovskou lodou pred DF 21 utociacej a ...Zobrazit celý příspěvek
Pre to vsetko je velmi malo pravdepodobne, ze by taketo komplikacie chcela na vlastnej kozi zazivat obsluha ktorejkolvek lode. Uhybanie obrovskou lodou pred DF 21 utociacej a aktivne navadzanej rychlostou Mach 12 nie je ani zly vtip, to treba mlcanim obist. Lietadlove lode su mozno dobry vyjednavaci prostriedok v konfliktoch nizsej intenzity, leb sa daju potahovat blizsie, alebo dalej od supera a vytvarat politicky natlak. Absolutne bezkonkurencne sulietadlove lode proti slabym protivnikom. Tie moznosti, ktore ponuka proti takym statom LL nijeky iny prostriedok nema. Mozno by sa dala kapacita lietadiel vyuzit aj v izolovanom konflikte s mocnostou na velmi specificky okamih, ale skor by to bola ukazka odhodlania narusit patovu situaciu a dufat, ze konflikt neprerastie hranice unosnosti. s tym istym by ale mohla pocitat aj protistrana a pokusit sa o obmedzene poskodenie LL a nie jej uplne znicenie a znova by to k nicomu neviedlo. LL je hlavne system budenia respektu a imidzu pred verejnostou tych narodov, kde maju USA svoje zaujmy projektovat moc. To plnia takisto vyborne. Bojovy potencialtam nepochybne je, ale urcite nie proti inej vojenskej mocnosti. Tam by zacali pri akejkolvek eskalacii tahat skor ci neskor za kratsi koniec, lebo zranitelnost LL a vykony protilodnych zbrani su markantne.Skrýt celý příspěvek
Napr. protilodne vysokonadzvukove strely ako P 800 Oniks, P 1000 Bazalt maju system utoku v roji s poctom 8 a viac. Let je vo vyske 3 metre nad hladinou aby sa vyhli detekcii do ...Zobrazit celý příspěvek
Napr. protilodne vysokonadzvukove strely ako P 800 Oniks, P 1000 Bazalt maju system utoku v roji s poctom 8 a viac. Let je vo vyske 3 metre nad hladinou aby sa vyhli detekcii do posledneho momentu (ked uz bude mat slovo iba 2 x 20 a spol.). Strely letia po automnych trajektoriach a intenzivne manevruju. Su navzajom spojene vlastnym kodovanym datalinkom a jedna strela leti vo vyske a poskytuje navigacne a prehladove data ostatnym, ktore maju kvoli malej vyske znemozneny dohlad na pohybujuci sa ciel. Ak je navigacna strela znicena, podla pozicie zostavajuce strely vyberu ihned nastupcu a ten zaujme funkciu predoslej. Ak znicena nie je, utoci z pozicii zhora, cim dalej zvysuje diverzitu utoku a stazuje zameranie a obranu. Strely pocas letu vysielaju klamne obrazy o svojej polohe odrazene od vodnej hladiny, co dalej zhorsuje rozpoznanie skutocnych cielov obranou lode. Okrem tychto typov su aj dalsie typy striel akosu rozne verzie Kalibr s velmi dlhym doletom. Balisticke strely a torpeda (aj kavitacne uz maju sledovanie ciela). Niektore ponorky su velmi tiche a je mala sanca na ich detekciu, co potvrdzuju aj hanebne incidenty s vynorenim tesne vedla americkych LL.Skrýt celý příspěvek
Shania, kamene su tvoj blud, ja som hovoril o vyuziti adekvatnych zbrani. To su take, ktore maju schopnost zarucit vysoke straty vyspeleho nepriatela. To LL nema. Hlavne ak ma ...Zobrazit celý příspěvek
Shania, kamene su tvoj blud, ja som hovoril o vyuziti adekvatnych zbrani. To su take, ktore maju schopnost zarucit vysoke straty vyspeleho nepriatela. To LL nema. Hlavne ak ma poslednu vrstvu obrany zalozenu na 2 x 20mm x 4500/min. (projektil 102 gramov). Ruska doktrina nicenia LL bola vzdy postavena na principe zahltenia obrany v jednom momente. To znamena, ze jeprojektovana tak, aby sa prienik zarucil za kazdu cenu. Vtedy pomoze jedine vykonna obrana v kazdej vrstve. 2 x 20 mm je nic. 2 Phallanxy vystrelia na ciel kazdu sec. 15.3 kg hmoty projektilov s rychlostou 1100 m/s. Pre porovnanie krizniky triedy Kirov, alebo LL Admiral Kuznecov vystrelia kazdu sec. na ciele 14 x 30mm x 10 000/min. (projektil 390 gramov). To cini 910 kg projektilov vystrelenych na ciel kazdu sekundu tiez rychlostou 1100m/s. A kanony su len sekundarna zbran tych CIWS, primarna 14 x 34 rakiet. Kazdy z tych 14 CIWS ma kill-probability 0,96-0,99. Z tohoto vidiet, kto naozaj planuje prezitie svojich lodi v podmienkach intenzivnej palby. Z toho sa da odvodit, ze USA neplanuju ocitnutie sa svojich LL v prostredi vazneho konfliktu s vyspelym protivnikom.Skrýt celý příspěvek
sanityangel1 Lietadlová loď má niekoľko vrstiev obrany a už len fungujúci štandartne nesený mini-AWACS zabezpečuje, že sa dozvie o útoku skôr a získa priestor na reakciu. A i ...Zobrazit celý příspěvek
sanityangel1
Lietadlová loď má niekoľko vrstiev obrany a už len fungujúci štandartne nesený mini-AWACS zabezpečuje, že sa dozvie o útoku skôr a získa priestor na reakciu. A i lietadlová loď sa dá zničiť, ale určite nie ojedinelým zásahom. Čiže treba salvu a tá sice zvyšuje šancu zásahu, ale určite sa i skôr prezradí obrane lietadlovej lode. Reálne treba na pár zásahov desiatky striel. A tie musia prekonať naozaj masívnu ochranu samotného sprievodu. A ten je vždy silný. Okrem toho každý masívny útok by bol podľa mňa i zaznamenateľný na infračervenom družicovom systéme varovania proti odpalu balistických rakiet. Čím výkonnejšia strela s mohutným pohonom - tak tým väčšia šanca na zistenie.
DF-21 sice určite má vysoké šance na prieniky PVO LL, ale s presnosťou zásahu to už určite také ružové nebude. Lietadlová loď sa predsa len hýbe a to celkom slušne, to nie je pozemný cieľ, kde stačí zadať súradnice GPS. Mimochodom či tento čínsky koncept reálne funguje je vo hviezdach. To, že niekto vymyslel super princíp, ešte neznamená, že ho dotiahne do reálnej použiteľnosti.Skrýt celý příspěvekcrusader: Nové technologie vždycky byly drahé. proto ta cena. Musí se zaplatit vývoj. Ford je prošpikovaná novýma technologiema. Nejde jen o ty zmíněné, ale loď má rozsáhlou ...Zobrazit celý příspěvek
crusader: Nové technologie vždycky byly drahé. proto ta cena. Musí se zaplatit vývoj. Ford je prošpikovaná novýma technologiema. Nejde jen o ty zmíněné, ale loď má rozsáhlou automatizaci chodu. Proto potřebuje výrazně menší posádku. Tím myslím menší posádku o 20 procent. Tedy asi o 1000 námořníků méně. To se podepisuje nejnom na mzdách, ale i na na zásobování, prostorech pro posádku, náhradních oblečeních, pračkách, stravování atd. atd. To má zásadní vliv na konstrukci a rozložení vnitřních prostor. Promítá se to prakticky do všeho.
Letadlové lodě opravdu nejsou jenom o pořizovací cenně.Skrýt celý příspěveksanityangel1: bez šance dostat z čehokoliv MACH 7 u země.... Problém je dolet 200-300km vysoko, nebo okolo 120-150 u hladiny je prostě málo. Jak ty rakety dostaneš dost blízko? ...Zobrazit celý příspěvek
sanityangel1: bez šance dostat z čehokoliv MACH 7 u země....
Problém je dolet 200-300km vysoko, nebo okolo 120-150 u hladiny je prostě málo. Jak ty rakety dostaneš dost blízko? Max v ponorce.
Letadla ti zachytí CAP, i pokud by šlo o osamělý Burke, tak SM-6 bude pomalu schopná sestřelit letadlo ještě než se dostane na dostřel.
Proti MACH 4 ASM s terminálním manévrováním USN trénuje už dlouhé roky.Skrýt celý příspěvekOtazka pro moudrejsi lidi: Vi nekdo jakou sanci ma letadlova proti cinske DF-21 nebo ruske P-800 Oniks nebo proti vyvijene BrahMos-II? Protoze pokud ji nema velkou, tak pro ...Zobrazit celý příspěvek
Otazka pro moudrejsi lidi:
Vi nekdo jakou sanci ma letadlova proti cinske DF-21 nebo ruske P-800 Oniks nebo proti vyvijene BrahMos-II?
Protoze pokud ji nema velkou, tak pro odstrasovani Ruska nebo Ciny se jevi koncept letadlovych lodi jako prekonany. Nac stavet neco 11 mld USD, kdyz Vam v tom udela diru neco za par set tisic dolaru. Predevsim pokud BrahMos II bude mit rychlost cca 7 Machu pri letu nad morskou hladinou, tak reakcni prostor je temer nula.
Navic neverim, ze by cinane a rusove nemeli prehled o pozicich vsech letadlovych lodi.
No a na mensi staty v pohode staci v pohode to co meli.Skrýt celý příspěvekshania
To byla odpověď stroupovi proč se nevyrábí doteď Lexington.
Podle mých údajů spíš vozí Číňané ocel z USA, aspoň zbytky WTC koupili komplet :-)shania
To byla odpověď stroupovi proč se nevyrábí doteď Lexington.
Podle mých údajů spíš vozí Číňané ocel z USA, aspoň zbytky WTC koupili komplet :-)No k tomu jestli je lepší stará nebo nová loď. Já nesrovnávám starého Nimitze z roku 1975 a Forda z roku 2016, ale Bushe z roku 2009 a Forda. Shania, já vím, že nejsou ...Zobrazit celý příspěvek
No k tomu jestli je lepší stará nebo nová loď.
Já nesrovnávám starého Nimitze z roku 1975 a Forda z roku 2016, ale Bushe z roku 2009 a Forda.
Shania,
já vím, že nejsou stejné náklady když pořídím 2 letadlovky z roku 2009 a jednu z roku 2016. Mě spíš překvapil ten více než dvojnásobek v ceně lodi. Ještě bych to pochopil kdyby tolik stál USS Ford a další lodě - USS Kennedy a USS Enterprise byly levnější.
Clanek
Pochybuju jestli se dvojnásobná cena dá levnějším (jestli bude skutečně levnější?) provozem uspořit. Zatím se všude uvádí jen tyhle tři lodě, takže pochybuju, že vymění všech 10 lodí třídy Nimitz.Skrýt celý příspěvekmurfur: ano všechny moderní zbraně jsou vhodné jen jen proti ručnikářům, proti technologicky vyspělému protivníkovi se budou používat kameny:) Celou studenou válku byly ...Zobrazit celý příspěvek
murfur: ano všechny moderní zbraně jsou vhodné jen jen proti ručnikářům, proti technologicky vyspělému protivníkovi se budou používat kameny:)
Celou studenou válku byly letadlové lodě hlavní zbraň, v době kdy bylo daleko těžší branit se raketám, SSSR mělo vekou flotilu, mnogo bombarderu dedikovaných na lov CVN, velkou flotilu ponorek. Dnes nemají ani zlomek a pro operační svaz bylo podstatně jednoduší než tenkrát.Skrýt celý příspěvekJen pro otázky z fóra: letadlových lodí je plánováno postavit jedenáct s tím že minimálně pět by mělo být možno nasadit do boje okamžitě. (konečné plánované a dnes dodržované ...Zobrazit celý příspěvek
Jen pro otázky z fóra:
letadlových lodí je plánováno postavit jedenáct s tím že minimálně pět by mělo být možno nasadit do boje okamžitě. (konečné plánované a dnes dodržované počty jsou: 10-11 v činné službě 6 v rezervě, 9-11 vrtulníkových výsadkových lodí (malá letadlovka) )
Co za letouny bude na palubě se v současné době přesně neví, ale měly by převládat F-35 a hlavně různé drony..
Mimochodem, za dva roky to bude sto let kdy bylo k útoku na nepřítele poprvé použito letadlo startující z lodi. a nezdá se mi že by za tu dobu LL ztratili něco ze své bojové síly.. spíše naopak..Skrýt celý příspěvekstroup no dokonce se uvádí že jich nesl 95, No třeba proto, že letadlové lodě Velké Británie byly lepší (jak se vyjádřil jeden americký novinář "Když dopadne kamikaze na palubu ...Zobrazit celý příspěvek
stroup
no dokonce se uvádí že jich nesl 95,
No třeba proto, že letadlové lodě Velké Británie byly lepší (jak se vyjádřil jeden americký novinář "Když dopadne kamikaze na palubu americké lodi, musí odplout na půl roku do doků, když dopadne na palubu anglické lodi nastoupí zametači s košťaty a za chvíli mohou znovu startovat a přistávat letadla"). Představte si, že ten Lexington měl dřevěnou vzletovou palubu. Co by na to řekla americká ocelářská lobby, kdyby je vyráběli doteď.Skrýt celý příspěvekStroup "kto ovlada more ovlada svet" platilo od stredoveku do vynajdenia jadrovych zbrani, strategickych bombarderov a ICBM. Je to premisa globalizacie, ktora platila cca.500 ...Zobrazit celý příspěvek
Stroup
"kto ovlada more ovlada svet" platilo od stredoveku do vynajdenia jadrovych zbrani, strategickych bombarderov a ICBM. Je to premisa globalizacie, ktora platila cca.500 rokov, kedy plavidla boli jediny sposob prepravy vojenskej sily.
Dnes plati Mackinderov vyrok "kto ovlada Heartland, ovlada svet" (hoci nie nutne v kazdom momente, ale v dlhodobom meradle nevyhnutne). Rakety vysielane z pevniny dokazu znicit akekolvek/vsetky lode. Potom uz zostava iba bojovat o uzemie. To, co znamenali lode pre rozvoj sveta po stredoveku znamenaju vlaky v novoveku.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...