Nový král moří: Americká letadlová loď Gerald R. Ford

Foto: Gerlad R. Ford využívá
Počítačová animace. Konstrukce trupu Gerald R. Ford je převzata z lodí Nimitz. Při stavbě však byly použity nejmodernější materiály. / U.S. Navy

V dubnu nebo květnu americké námořnictvo (U.S. Navy) zařadí do výzbroje nejnovější letadlovou loď Gerald R. Ford (CVN 78), první loď své třídy. Letadlové lodě třídy Gerald R. Ford začnou postupně nahrazovat starší letadlové lodě amerického námořnictva. Gerald R. Ford dostane do vínku pokročilé technologie. Novost lodě je však vykoupena velkou cenou a technologickými problémy.

Znak vojenské dominance

Letadlové lodě amerického námořnictva jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů Ozbrojených sil Spojených států, a to již od času 2. světové války. Od té doby mají Spojené státy bezkonkurenční postavení v počtu a nasazení letadlových lodí.

V současné době námořnictvo provozuje 10 letadlových lodí třídy Nimitz. Letadlová loď Enetrprise (jediná své třídy) je stále oficiálně ve výzbroji námořnictva, ale je neaktivní a zakotvená v doku.

Americké letadlové lodě, resp. útočné skupiny letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group), jsou hlavními a také prvními nástroji projekce síly Spojených států po celém světě. Například letadlová loď USS Carl Vinson (CVN 70) se jako první síla zapojila do bombardováni Afghánistánu po teroristických útocích 11. záři.

Letadlové lodě třídy Nimitz jsou schopny provádět až 120 bojových letů denně. Stejně tak ale letadlové lodě slouží po celém světě jako předsunutá základna pro speciální, záchranné a humanitární operace.

V současné době je před dokončením nová generace amerických letadlových lodí třídy Gerald R. Ford. Americké námořnictvo zadalo stavu první lodě Gerald R. Ford v roce 2004. Stavba lodě probíhá v loděnicích Newport News Shipbuilding.

V loděnicích probíhá stavba všech amerických letadlových lodí, tedy i lodí John F. Kennedy (CVN-79) a Enterprise (CVN-80) - druhé a třetí lodě třídy Gerald R. Ford.

USS Gerald R. Ford

Výstavbě lodí třídy Gerald R. Ford se nevyhnul obrovský neduh amerických zbrojních programů - nárůst ceny. Kompletní cena za vývoj a výrobu první lodě Gerald R. Ford byla 10,5 miliardy dolarů, ale v současné době dosahuje 12,9 miliardy (zdražení představuje jednoroční rozpočet českého ministerstva obrany).

Stejně tak náklady na stavbu druhého plavidla John F. Kennedy jsou nyní 11,3 miliardy dolarů oproti původním 9,2 miliardám a u třetí Enterprise 13,5 miliardy oproti původním 10,7 miliardám. V roce 2016, resp. ve fiskálním roce 2016, americké námořnictvo požaduje na stavu nových letadlových lodí 2,6 miliardy dolarů.

V současné době je první loď téměř dokončená (z 95 %). Před několika týdny bylo například dokončeno pokládání 4267 km elektrických a optických  vodičů.

Letadlová loď Gerald R. Ford obsahuje celkově třináct technologií, které námořnictvo označuje jako kriticky důležité:

+ Sledovací radar VSR (Volume Surveillance Radar) - část radaru DBR;
+ Víceúčelový radar AN/SPY-3 - část radaru DBR;
+ Pokročilý záchytný systém AAG (Advanced Arresting Gear);
+ Elektromagnetický katapult EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System);
+ Pokročilý výtah pro dodávku munice AWE (Advanced Weapons Elevators);
+ Řízené střel Sparrow (Evolved Sea Sparrow Missile);
+ Přibližovací a přistávací systém JPALS (Joint Precision Approach and Landing System);
+ Zásobovací systém mezi loděmi HUR (Heavy Underway Replenishment);
+ Spalovací odpadní systém PAWDS (Plasma Arc Waste Destruction System);
+ Jaderný pohon a zdroj energie (Nuclear propulsion/electric plant);
+ Odsolování mořské vody ROD (Reverse Osmosis Desalinization);
+ Vysokopevnostní ocel HSLA 15 (High Strength Toughness Steel);
+ Vysokopevnostní ocelová slitina HSLA 65 (High Strength Low Alloy Steel);

Foto: Detail antén DBR radaru. / Newport News Shipbuilding
Detail antén DBR radaru. / Newport News Shipbuilding
 

Sledovací radar VSR a víceúčelový radar AN/SPY-3

DBR (Dual Band Radar) radar je výsledkem více než desetiletého úsilí a spolupráce firem Raytheon, Lockheed Martin a amerického vojenského námořnictva. Na letadlové lodi Gerald R. Ford nahradí až šest různých radarů.

Hybridní DBR radar v sobě kombinuje funkce víceúčelového radaru AN/SPY-3 (pásmo X) a sledovacího radaru VSR (pásmo S). Je prvním námořním (lodním) radarem na světě, který je schopen současné koordinované činnosti napříč celými dvěma kmitočtovými pásmy.

DBR radar plní současně několik rolí - od protivzdušné obrany lodě přes situační výstrahu, zabezpečení pozemních bojových operací, řízení palby z lodních hlavňových zbraní, přes přehled prostoru v okolí lodě, navigaci až po řízení letového provozu. V konečném důsledku tedy nahrazuje složitou soustavu současných klasických radarů. Díky pokročilém technologiím a důmyslnému software DBR radar vyžaduje mnohem méně početnou obsluhu.

DBR radar je však také zdrojem největších technických potíží. Původně se s DBR radarem počítalo pro nové torpédoborce třídy Zumwalt, ale z tohoto plánu se z důvodů úspor ustoupilo.

Testováni radaru DBR skončilo v roce 2014, o 4,5 roky později, než se počítalo. Gerald R. Ford navíc dostal pokročilejší netestovanou verzi - to přináší velké riziko technických problémů objevených při ostrém provozu a nárůst ceny kvůli možným konstrukčním úpravám.

Advanced Arresting Gear / U.S. Navy

Pokročilý záchytný systém AAG

Na starších letadlových lodích přistávací letadla zastavují brzdící lana napojená na hydrauliku. U letadlové lodi Gerald R. Ford zpomalení letounu zajistí ocelová lana napojená na rotační elektrické motory a vodní turbíny systému AAG (Advanced Arresting Gear).

Výhodou takového řešení je možnost plynule měnit sílu zachycení při přistání letadla. Systém AAG proto bezpečně zachytí jak velká těžká letadla, tak například lehčí bezpilotní letadla nebo dokonce lehká vrtulová osobní letadla.

Stéjně jako DBR, i AAG je zdrojem technických problémů. Ze 71 testů systém vykázal 9 selhání - 248x větší poruchovost než je stanovený limit. V současné době má být dokončeno pozemní testování upraveného AAG a chystá se jeho instalace na palubu lodi. Program vývoje AAG má zpoždění 2,5 roku proti plánu.

Detail elektromagnetického katapultu. / General Atomics

Elektromagnetický katapult EMALS

Katapult EMALS nahradí na nových letadlových lodích třídy Gerald R. Ford běžně používané parní katapulty. Námořnictvo si od nových katapultů slibuje rychlejší, spolehlivější a bezpečnější vysílání letadel do vzduchu. Největší výhodou je možnost plynule měnit výkon, a to i v průběhu samotné katapultáže.

Lze tak posílat do vzduchu lehčí bezpilotní letadla. Výkon se však nepřízpůsobuje jen hmotnosti letounu. Důmyslný software bere v úvahu i konstrukci letadla, rychlost větru na palubě i rychlost lodě. Výhodou nových katapultů je i menší opotřebení draků letadel.

Celý systém EMALS zabírá méně místa, má menší hmotnost a menší spotřebu energie než klasické parní katapulty. K obsluze je nutno menšího počtu lidí, stejně tak jsou menší nároky na údržbu.

Podle simulací námořnictva dokáže Gerald R. Ford pomocí EMALS a AAG generovat o třetinu více bojových letů, než lodě třídy Nimitz.  Avšak podle Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation), které nezávisle pro ministra obrany posuzuje výsledky testování amerických vojenských programů, jsou simulace námořnictva příliš nadnesené.

Podle poslední zprávy Auditorské a kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) Lead Ship Testing and Reliability Shortfalls Will Limit Initial Fleet Capabilities představují právě technologie DBR, AAG a EMALS zdroje největších technologických problémů a také riziko dodatečných nákladů.

Další kritické technologie jsou podle zprávy GAO již dostatečně vyzrále.

Pokročilý výtah pro dodávku munice AWE

Gerald R. Ford získá 11 elektrických výtahů pro dopravu munice z podpalubí lodě. Výtah dokáže dopravit až 11 tun letecké munice (náboje, střely, pumy, torpéda pro vrtulníky) rychlostí 0,8 m za sekundu. Dopravní kapacita je o 200 % větší než u původních výtahů lodí třídy Nimitz.

RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile / U.S. Navy

Řízené střely Sparrow

Ochranu lodě proti vzdušným cílům zajistí dvě stanice se střelami RIM-162 ESSM (Evolved SeaSparrow Missile). Střely dokáží na vzdálenost 50 km ničit nejrůznější vzdušné cíle, včetně protilodních střel s plochou dráhou letu.

Střelám Sparrow, jako předposlední linie obrany, budou sekundovat dvě zbraňové stanice se střelami RIM-116 RAM (Rolling Airframe Missile). Střely dokáží ničit vzdušné cíle na vzdálenost 9 km.

Poslední šancí zachytit řízené střely nebo jiné vzdušné cíle poskytuje dvojice věží s rotačními 20mm kanóny Phalanx CIWS ( Close-In Weapon System).

Přibližovací a přistávací systém JPALS

Systém JPALS slouží pro precizní navedení letadel, především nových námořních letounů F-35C Lightning II, na přistání na letadlové lodě. Systém tak nebude instalován pouze na nových lodích třídy Gerald R. Ford, ale postupně i na starších třídy Nimitz.

JPALS pomoc satelitní navigace GPS a lodních korekčních signálů (využívající rovněž satelitní navigaci) dokáže zcela automaticky navádět na přistání letadla za všech světelných i meteorologických podmínek. Přesnost JPALS se pohybuje v rozmezí 30 až 60 cm. Jde o nepostradatelnou technologii umožňující provozovat na letadlových lodích bezpilotní prostředky.

Nyní již existuje a je provozována civilní verze JPALS jako součást letišť. Upravený námořní JPALS však dokáže využít kódované signály nízké intenzity. Díky tomu je nesnadno odhalitelný prostředky radioelektronického průzkumu protivníka a odolný proti rušení.

Zásobovací systém mezi loděmi

Nový lánový zásobovací systém je schopen přepravit náklad - zásoby, munice, palivo - mezi zásobovací a letadlovou lodí. Celé zařízení využívá důmyslné kombinaci kladek a lan.

Pro letadlovou loď Gerald R. Ford se počítá s novou technologií schopnou přepravit až 4,5 tun nákladu na vzdálenost 92 m - v obou případech dvojnásobné hodnoty oproti starším verzím. Nový zásobovací systém přepraví také motor stíhaček F-35C.

Instalace na letadlovou loď jde podle plánu, horší je to s instalací na zásobovací lodě. Podle zprávy DOT&E získají zásobovací lodě nový zásobovací lanový systém až v roce 2021.

Doplňování zásob ze zásobovací lodě pomocí techniky "underway replenishment".

Spalovací odpadní systém PAWDS

PAWDS dokáže pomocí velmi velmi horkého plazmatu (až 5000°C) v plazmovém reaktoru ničit odpad na lodi. Denně PAWDS zlikviduje až 3 tuny odpadu - plasty, jídlo, textilie, sklo ale i kov, který se před spálením pomele na jemnou drť. Zařízení je vysoce automatické a spolehlivé.

Vysoká teplota v reaktoru a následné rychlé zchlazení vzniklého syntetického plynu minimalizují vznik škodlivých dioxinů. Spalování syntetického plynu (např. v turbínách, kotle) po jeho vyčištění má obdobné dopady na životní prostředí jako spalování zemního plynu.

Jaderný pohon a zdroj energie

Gerald R. Ford získá dvojici nových jaderných reaktorů A1B, které mají oproti svým předchůdcům z šedesátých let A4W jednodušší konstrukci, vyšší účinnost, trojnásobný výkon a menší nároky na obsluhu.  aždý reaktor A1B dokáže generovat 300 MW (tedy celkově 600 MW) elektrické energie, oproti 100 MW u lodí třídy Nimitz.

Vysoký výkon je nutný především pro pohon elektromagnetických katapultů, ale v budoucnu například i laserových zbraní.

Systém odsolování mořské vody (reversní osmóza)

Reversní osmóza je založena na oddělení vody a solí na základě rozdílu ve velikosti částic přítomných ve slané vodě. Základem je speciální membrána, jejíž póry jsou tak malé, že sice umožní dobrý prostup molekul vody, ale ionty solí, které mají objemné hydratační obaly (jsou obaleny několika vrstvami molekul vody), skrz membránu neprojdou.

Pokud je na jedné straně takovéto membrány čistá voda a na druhé straně roztok soli, tak dojde k samovolnému pronikání vody skrz membránu do roztoku soli (osmóza). Celkově 4 odsolovací jednotky denně vyrobí až 173 000 litrů vody.

Vysokopevnostní konstrukční oceli a ocelové slitiny

Z nové ocelové slitiny HSLA 65 jsou vyrobeny všechny paluby lodi a z oceli HSLA 115 letová paluba. Nový materiál je pevnější a lehčí než u lodí třídy Nimitz. Celková úspora hmotnosti díky použití nových ocelových materiálů dosahuje 815 tun.

Zdroj: CRS Report, GAO Report, Global Security

Nahlásit chybu v článku


Související články

Společné operace dronů a stíhaček na letadlových lodích

Americké námořnictvo US Navy poprvé vyzkoušelo společné operace bezpilotních a pilotovaných letadel. ...

Vzdušné letadlové nosiče opět na scéně

Americká agentura pro pokročilé obrané projekty DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) se ...

Nová ruská letadlová loď

Rusko připravuje stavbu nové letadlové lodě. Plavidlo je projektováno s výtlakem 85 000 tun a s ...

Washington plánuje most z letadlových lodí

Stát Washington financuje studii možného využití vyřazených amerických letadlových lodí. Úkolem ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    21:51 13.01.2016

    crusader: nové lodě postavit musí, prostě končí životnost některých lodí třídy Nimitz. Je logické že chtějí nějakou evoluci, mít menší náklady na provoz atd. Lodě jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader: nové lodě postavit musí, prostě končí životnost některých lodí třídy Nimitz.

    Je logické že chtějí nějakou evoluci, mít menší náklady na provoz atd.

    Lodě jsou strašně drahé a je možné, že by bylo lepší mít více menších letadlovek.

    Ale dva Nimitze za Forda nepořídíš, jen vybavení té lodě tě přijde na stejnou cenu jako samotná loď, náklady na provoz jsou pak astronomické...takže pokud se automatizace osvědčí, náklady budou nižší.

    Ty starty denně, to máš na jeden katapult, nebo na všechny 4? Ale i tak 160 startů denně je víc než zvládnou vygenerovat... větší tempo operací asi nehrozí.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    21:49 13.01.2016

    Crusader: " V čem je o tolik lepší než předchozí lodě? Ano má nový katapult, nový záchytný sytém, nový radar a nové reaktory. Stála už teď 2x víc než USS George Bush, poslední ...Zobrazit celý příspěvek

    Crusader: " V čem je o tolik lepší než předchozí lodě? Ano má nový katapult, nový záchytný sytém, nový radar a nové reaktory. Stála už teď 2x víc než USS George Bush, poslední letadlová loď uvedená do služby před 6 lety. Co je lepší jedna letadlovka s 90 letadly, novým radarem, novým katapultem (160 startů denně) a novým záchytným sytémem, nebo 2 letadlové lodě s celkem 180 (2x90) letadly, parními katapulty 2x120 startů denně, starý ale odzkoušený systém záchytu. "

    Ten prvni dotaz neni myslen vazne, ze ne? Kdyz si nanej sam odpovidate hned nasledujici vetou.
    A ten druhy dotaz na bud anebo... ? Lepsi letadlova lod je...
    ... ta lepsi letadlova lod. Ze stoji 2x vic a neni 2x lepsi neznamena, ze mam zustat u stare konstrukce. BMW taky neni 2x lepsi nez octavie ikdyz stoji 2x tolik. Kdyz si ale muzete BMW dovolit nebudete jezdit octavii => u stare konstrukce zustane jen ten kdo nedosahne na novou. Pokud dokazi USA ufinancovat vymenu Nimitz kus za kus, urcite nedelaji spatne.

    Btw. to 2 nebo 1 pobavilo. Naklady na provoz, posadku, dve letky letadel atd. nic? Aneb resit ciste nakup... Docela by me zajimalo nakolik se ford proti Nimitz behem sveho zivota zaplati.Skrýt celý příspěvek

  • murfur
    21:47 13.01.2016

    Stirling J.Vraja napisal nazor: "argumentem, který jediný Rusko uznává je síla (proto ta nová letadlová loď), neboť pokud takovou sílu necítí, bez milosti vraždí, unáší, ...Zobrazit celý příspěvek

    Stirling
    J.Vraja napisal nazor:

    "argumentem, který jediný Rusko uznává je síla (proto ta nová letadlová loď), neboť pokud takovou sílu necítí, bez milosti vraždí, unáší, expanduje a anektuje"

    Pouzit lietadlove lode proti mocnostiam ako Cina a Rusko by bol kratky proces. To, ze Cina stavia lietadlove lode znamena, ze ich potrebuje na projekciu moci voci susedom vo svojom regione, ktori nie su vojenske velmoci, pripadne v inych regionoch zaujmu (Afrika?). Lietadlova lod sa na boj proti technologicky rozvinutym protivnikom velmi nehodi. Je to ciel vysokej hodnoty a realtivne nizkej odolnosti. Rusko nema lietadlove lode z dovodu, ze v 90. rokoch za Jelcina isli kapitani a generali po zobrani a tiez z dovodu, ze ich nepotrebuje, lebo sa nachadza na najvacsej ploche najvacsej pevninskej masy planety. Cela Eurazia + Afrika je v pripade potreby dostupna po susi. Vlakom prepravis ovela silnejsiu armadu ako lietadlovymi lodami a postupujuce opevnene pozicie sa tiez nedaju potopit.Skrýt celý příspěvek

  • Roland
    21:46 13.01.2016

    to stroup - jo, je to tak - otázka je (už to řešil nějaký generál ve Vietnamu - říkal něco ve smyslu: moje letadlovka má sílu na to vyhrát celou válku, jen mě to nechte udělat) aby ...Zobrazit celý příspěvek

    to stroup - jo, je to tak - otázka je (už to řešil nějaký generál ve Vietnamu - říkal něco ve smyslu: moje letadlovka má sílu na to vyhrát celou válku, jen mě to nechte udělat) aby někdo povolil tu sílu použít a druhá otázka je co proti letadlovkám má čína/rusko (možná i indie, irán) - viz třeba bismark nebo si ted nemůžu vzpomenout na tu bitevní loď potopenou britskými miniponorkami - taky obrovské lodě a potopily je prostředky o X řádů nižšíSkrýt celý příspěvek

  • stroup
    21:40 13.01.2016

    crusader: a teď si představte že na palubě USS Lexington bylo taky 90 letadel.. to je divné že je doposud nechrlí americké loděnice jak Baťa cvičky.. Myslím že v článku je popsáno ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader: a teď si představte že na palubě USS Lexington bylo taky 90 letadel.. to je divné že je doposud nechrlí americké loděnice jak Baťa cvičky..
    Myslím že v článku je popsáno dostatek vylepšení, to jestli se jim ta vylepšení vyplatí za tu cenu nechme na nich.. co se týče předražených zbrojních zakázek můžeme s oprávněnou kritikou začít doma.
    Jinak, pokud čtu správně, tak tato nová třída vychází z třídy předchozí, právě zapracování nových technologií (jako příklad uvedu reaktor ;) )ji posunuje o kus dál. Předpokládám že pokud by chtěli všechna vylepšení aplikovat na lodě třídy Nimitz jak navrhujete, nakonec by jim z toho stejně vylezla loď Gerald R. Ford.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    21:39 13.01.2016

    Honza H, Stirling. To je přesně to ukazování "kdo ho má většího". Prostě ukázat, my je taky umíme ať to stojí co to stojí. To je nemoc všech admirálů ve všech dobách. Nejdřív to ...Zobrazit celý příspěvek

    Honza H, Stirling.
    To je přesně to ukazování "kdo ho má většího". Prostě ukázat, my je taky umíme ať to stojí co to stojí.
    To je nemoc všech admirálů ve všech dobách. Nejdřív to byly galeony (čím větší tím "lepší), pak první pancéřované lodě poháněné párou, první bitevní lodě, pak Dreadnought, pak první letadlové lodě, bitevní kolosy Jamato a Musashi, no a dnes velké letadlové lodě.
    No a pokud se admirálové (ale taky generálové) neklepnou včas přes prsty dopadne to jako v SSSR krachem impéria.Skrýt celý příspěvek

  • stroup
    21:27 13.01.2016

    Nu přiznejme si že jediná CSG je silnější než valná většina armád, a to jak v námořnictvu tak v letectvu.. A to že jich mají USA ve službě 10 (11) a k nim přes deset dalších ...Zobrazit celý příspěvek

    Nu přiznejme si že jediná CSG je silnější než valná většina armád, a to jak v námořnictvu tak v letectvu.. A to že jich mají USA ve službě 10 (11) a k nim přes deset dalších menších vrtulníkových výsadkových lodí (svou velikostí a výzbrojí více než srovnatelné s LL jiných států) jednoznačně dělá z námořnictva USA jedinou námořní velmoc. A kdo ovládá moře ten "ovládá svět"
    Můžeme to kritizovat, může se nám to nelíbit, ale to je tak jediné co s tím můžeme dělat. Nemyslím si že by se USA dobrovolně vzdali svého postavení velmoci.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    21:27 13.01.2016

    Clanek nejvíc komentářů o lodi bylo asi mých. V čem je o tolik lepší než předchozí lodě? Ano má nový katapult, nový záchytný sytém, nový radar a nové reaktory. Stála už teď 2x ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek
    nejvíc komentářů o lodi bylo asi mých.
    V čem je o tolik lepší než předchozí lodě? Ano má nový katapult, nový záchytný sytém, nový radar a nové reaktory. Stála už teď 2x víc než USS George Bush, poslední letadlová loď uvedená do služby před 6 lety. Co je lepší jedna letadlovka s 90 letadly, novým radarem, novým katapultem (160 startů denně) a novým záchytným sytémem, nebo 2 letadlové lodě s celkem 180 (2x90) letadly, parními katapulty 2x120 startů denně, starý ale odzkoušený systém záchytu.
    Ty lodě na první pohled vypadají dost podobně, předpokládám, že kromě použití nových materiálů a menšího ostrova vychází USS Ford z USS Bush. No a k pohonu. Nechápu proč US Navy nepoužila nové reaktory např už u USS George Bush (nebo alespoň něco lepšího než původní reaktory Westinghouse A4W, stejné jako u Nimitze z roku 1975, i když asi modernizované)Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    21:26 13.01.2016

    Pánové tak to není možné už zase flame o tom jak rusko a co rusko? Ano nikdo nepotřebuje letadlovky proto čína je začala stavět... ach jo. Bavme se o této lodi či všeobecně o ...Zobrazit celý příspěvek

    Pánové tak to není možné už zase flame o tom jak rusko a co rusko? Ano nikdo nepotřebuje letadlovky proto čína je začala stavět... ach jo. Bavme se o této lodi či všeobecně o letadlových lodích, ale proč zrovna rusko, které vlastní tuším jednu kocábku z dob sssr a na jiné se v dohledné době nezmůže. To spíše je zajímavá čína, kolik má momentálně v plánu lodí a jaké?
    Už jsem se ptal: co bude mít za letadla Gerald R. Ford, f18 a f35 v jakém poměru tuší někdo?Skrýt celý příspěvek

  • HonzaH
    21:12 13.01.2016

    crusader: To, že letadlové lodě nepotřebují, tvrdíte Vy. Ale zrovna rusové (Admiral Kuzněcov) i číňani (Liao-ning a další v plánu) mají asi jiný názor.

    crusader: To, že letadlové lodě nepotřebují, tvrdíte Vy. Ale zrovna rusové (Admiral Kuzněcov) i číňani (Liao-ning a další v plánu) mají asi jiný názor.

  • Clanek
    21:06 13.01.2016

    Trosku nechapu ty nos ohrnujici komentare. Vi snad nekdo o lepsi letadlove lodi? Ano, cena extremni ale za to nej se vzdy platilo a platit bude. Tady se jednoduse divame na krale ...Zobrazit celý příspěvek

    Trosku nechapu ty nos ohrnujici komentare. Vi snad nekdo o lepsi letadlove lodi? Ano, cena extremni ale za to nej se vzdy platilo a platit bude. Tady se jednoduse divame na krale oceanu, ktery ma pred sebou dlouhou vladu. A ze ma zatim detske nemoci? Technologicky meni vse zasadni proti svym predchudcum. Ktere letadlo, tank nebo jiny zbranovy system i o nekolik radu jednoduchsi nez prave letadlova lod je nema?

    Par dotazu na vice znale:
    1) jak vypada planovane nasazeni / flotila ktere bude takovato let. lod delat lod vlajkovou? Jen 2x phalanx zaujal i me, ocividne se bude spolehat na kooperaci s flotilou.
    2) Kolik se jich celkove planuje? Nahradi vsechny dnesni Nimitz 1:1?

    A mozna namet na clanek?
    3) Bylo by zajimave srovnani cena/vykon s tridou Queen Elizabet, ktera sice je v mnohem naprosto jina, ale zaroven ma dle mne ke schopnostem tridy Ford nejbliz (moderni konstrukce a systemy, letadla 5 generace atd. nikdo jiny nema, ani vyhledove) a cenove je o dost niz (za dve lode).Skrýt celý příspěvek

  • murfur
    20:55 13.01.2016

    J.Vraja ste si isty, ze prave lietadlove lode predstavuju pre Rusko nejaku podstatnu hrozbu? Ako by si asi chcel lietadlovu lod pouzit proti Rusom, ked hyperzvukove protilodne ...Zobrazit celý příspěvek

    J.Vraja
    ste si isty, ze prave lietadlove lode predstavuju pre Rusko nejaku podstatnu hrozbu?
    Ako by si asi chcel lietadlovu lod pouzit proti Rusom, ked hyperzvukove protilodne strely, krizujuce strely a kavitacne torpeda boli stvorene len za tym ucelom, aby ziadnu lietadlovu lod, alebo kriznik nenapadlo ani uvazovat o priblizeni na bojovu poziciu...
    Lietadlove lode nie su urcene, ani nemaju vybavu na utok proti inym velmociam. Su to klasicke bojove prostriedky USA pre konflikty strednej, ale hlavne nizkej intenzity, alebo rozsahu. Lybia, Irak, do urciteho casu mozno aj Syria. Ale urcite nie Rusko, alebo Cina. Aj Iran by bol schopny potopit americke lietadlove lode, hoci aj za cenu bombardovania iranskych miest. Iran by ako slabsia mocnost utrpel velke straty, ale ta diera do americkeho sebavedomia a mytu o neporazitelnosti, strata prestize a vnimanie posramotenej liderskej pozicie USA svetovou verejnostou by napachali obrovske skody v dlhodobom horizonte. Do podniku s takymi rizikami sa USA nikdy nepustia. Mytus sa dlho a pracne musi budovat, ale padnut moze velmi rychlo. A potom co?Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    20:54 13.01.2016

    Slavoslav. jacky 3115 Bylo to zemětřesení na Haiti, nejsem si jistý jestli nějaká letadlovka taky nepomáhala se zásobováním při tsunami v jihovýchodní Asii. Tomu říkám správné ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav. jacky 3115
    Bylo to zemětřesení na Haiti, nejsem si jistý jestli nějaká letadlovka taky nepomáhala se zásobováním při tsunami v jihovýchodní Asii.
    Tomu říkám správné použití letadlové lodě.

    Seawolf
    žádný z těch ostatních států ve skutečnosti letadlové lodě nepotřebuje a to ani Rusko, ani Čína. Oni je vlastně nepotřebují ani Američané, ale tak nějak si zvykli "chránit americké zájmy kdekoli na světě". Letadlové lodě jsou totiž o tom, ukázat "kdo ho má většího". Proč by ostatní tedy měli investovat miliardy dolarů za něco co vlastně ani nepotřebují. Rozhodně nikdy nedojde k boji svazů letadlových lodí jako za wwII. K boji proti americkým svazům letadlových lodí mají Rusové ponorky.
    No US Army opravdu letadlové lodě nemá, ale neznámý o lodích nepsal. Ale skutečně by mě zajímalo, jak by Carrier Strike Group dopadla v boji proti protivníkovi, který má kapacity na boj proti lodím.Skrýt celý příspěvek

  • J.Vraja
    20:51 13.01.2016

    Zde je článek o účasti letadlové lodi na humanitární pomoci.:http://zpravy.idnes.cz/tajfun-...

    Zde je článek o účasti letadlové lodi na humanitární pomoci.:http://zpravy.idnes.cz/tajfun-...

  • HonzaH
    20:44 13.01.2016

    Neznámý: Než jsem se stačil přihlásit, tak už Vám odpověděl SeaWolf. A vzhledem k poslení větě bych řekl, že docela vtipně. Myslím, že pokud nezaujatě projdete starší články, ...Zobrazit celý příspěvek

    Neznámý: Než jsem se stačil přihlásit, tak už Vám odpověděl SeaWolf. A vzhledem k poslení větě bych řekl, že docela vtipně.
    Myslím, že pokud nezaujatě projdete starší články, najdete i velké množství článků, kde je popisována ruská nebo třeba čínská technika a určitě ne ve špatném. To spíš Vaše hodnocení US techniky je tak trošku mimo. Když to tedy zvládne každé desetileté dítě, mohl byste nám Vy osobně ukázat, jak třeba odpálíte Abrams?Skrýt celý příspěvek

  • J.Vraja
    20:42 13.01.2016

    Neznámý,je třeba si uvědomit,že neoimperiální Rusko (dříve sovětské, předtím imperiální) si vždycky dělalo, co chce, tedy dokud mu někdo s patřičným argumentem neřekl, kde končí ...Zobrazit celý příspěvek

    Neznámý,je třeba si uvědomit,že neoimperiální Rusko (dříve sovětské, předtím imperiální) si vždycky dělalo, co chce, tedy dokud mu někdo s patřičným argumentem neřekl, kde končí jeho hranice (to jest na jeho hranici). Tím argumentem, který jediný Rusko uznává je síla (proto ta nová letadlová loď), neboť pokud takovou sílu necítí, bez milosti vraždí, unáší, expanduje a anektuje - vezměme to historicky od roku 1920 v Gruzii - 1939-1941 Polsko, Pobaltí, Besarábie, Bukovina, Finsko, subverze 1945 - 1948 od Polska a NDR až dolů po Albánii, 1956 Maďarsko, 1968 ČSSR, 1979 Afghánistán, 1991-93 Pobaltí až do rozpadu SSSR, poté v moderních časech Gruzie, Ukrajina, Krym. Komu to nestačí, může si dát nášup - několik desítek milionů vlastních lidí zavražděných. Rusko,sámo rozmisťuje zbraně hned u hranic. Ale hrozně se diví, že Evropa posiluje svou obranyschopnost. Chceš mír ? Připravuj se na válku !
    Kreml se vehementně snaží Evropu a US mezi sebou co nejvíc rozeštvat a maximálně oslabit Západ. Stejně to dělali i v dobách bolševických (a dnes na to mají mnohem víc účinnějších prostředků) a bohužel se vždycky našlo dost krátkozrakých hlupáku, kteří jim uvěřili a mašírovali evropskými městy s mírovými holubicemi. Doufám, že Evropané, jim na ten obehraný trik tentokrát už neskočí, mohlo by to skončit velice špatně...
    A v Česku vždycky najdou dost blábolivých ů neznámých "Nováků, kteří Rusákům víc než ochotně budou "zajíždět kola". (Je to ten typ statečných tvorů, kteří se po srpnu ´68 po nocích plížili do ruských posádek, aby soudruhy ujistili, že jsou vítáni- já jsem rok 1968 prožil jako student.) Holt stará láska nerezaví.Skrýt celý příspěvek

  • Peteer
    20:40 13.01.2016

    toto je ta USA navigacia...a to niektory po zostreleni Ruskeho SU 24 Tureckom a USA kritizovali ich navigacne pristroje ...Zobrazit celý příspěvek

    toto je ta USA navigacia...a to niektory po zostreleni Ruskeho SU 24 Tureckom a USA kritizovali ich navigacne pristroje
    http://cz.sputniknews.com/svet...
    https://www.facebook.com/PRESS...

    niejako to USA zabludilo
    toto je Ruska odpoved na tie plechovky https://www.youtube.com/watch?...

    http://www.chelemendik.sk/Bast... Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    20:30 13.01.2016

    jacky3115 Par rokov dozadu ked bolo to silne zemetrasenie, myslim na tahity, alebo tak nejak nechce sa mi googlit tam bola poslana lietadlovka za humanitarnym ucelom. Zasobovanie ...Zobrazit celý příspěvek

    jacky3115
    Par rokov dozadu ked bolo to silne zemetrasenie, myslim na tahity, alebo tak nejak nechce sa mi googlit tam bola poslana lietadlovka za humanitarnym ucelom. Zasobovanie odlahlych oblasti, vyroba pitnej vody z morskej atd. Da sa to celkom pekne dohladatSkrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    20:23 13.01.2016

    Neznámý Myslím že autor zcela přesně popsal schopnosti této lodě. Třeba Armata, i když jen papírově, je aktuální lídr nové generace tankové techniky a nová letadlová loď USS ...Zobrazit celý příspěvek

    Neznámý
    Myslím že autor zcela přesně popsal schopnosti této lodě. Třeba Armata, i když jen papírově, je aktuální lídr nové generace tankové techniky a nová letadlová loď USS Gerald R. Ford je zase lídrem letadlových lodí. Letadlové lodě jsou aktuálně nejmocnější zbraní na moři tak proto "Král moří". Že se ani k předchozí třídě letadlových lodí Nimitz jiná země svými letadlovými loděmi, co do výkonnosti ani nepřibližila, není sporu a to USS Gerald R. Ford řadí na špici s náskokem dvou generací.

    US Army s letadlovými loděmi opravdu nikdy nic nepředvedla, asi to bude tím, že žádné letadlové lodě nemá.Skrýt celý příspěvek

  • murfur
    20:21 13.01.2016

    technologie ktore nie su doladene pravdepodobne planuju nechat dozriet za plnej prevadzky a ak by bolo nutne poslat LL do eskalovaneho konfliktu, skor tam poslu inu lod s ...Zobrazit celý příspěvek

    technologie ktore nie su doladene pravdepodobne planuju nechat dozriet za plnej prevadzky a ak by bolo nutne poslat LL do eskalovaneho konfliktu, skor tam poslu inu lod s odskusanymi systemami. Pre bezne konflikty to ale vadit nemoze. Skor sa im takto podari odladit systemy na Fordovi rychlejsie.
    Nikdy som vsak nerozumel tomu preco maju samotne americke lietadlove lode tak poddimenzovany prvok poslednej obrany. 2 x 20mm s 6000/min. je malicky zlomok toho, co byva na inych lodiach. (napr. 14 x 30mm s 10 000/min. + 8 x 32 navadzanych rakiet). Ani ostatne lode z Carrier Strike Battle Group na tom nie su v zasade ovela lepsie ako Ford. Proti saturacnej palbe mi to vobec nepripada byt dost. Radary a katapulty doladia postupne, ale asi tazko budu instalovat dalsie CIWS posty. Ak ano, preco to nespravili uz pri vyrobe? Vedeli na co chcu lod pouzivat...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 8 z 9