Nový král moří: Americká letadlová loď Gerald R. Ford

Foto: Gerlad R. Ford využívá
Počítačová animace. Konstrukce trupu Gerald R. Ford je převzata z lodí Nimitz. Při stavbě však byly použity nejmodernější materiály. / U.S. Navy

V dubnu nebo květnu americké námořnictvo (U.S. Navy) zařadí do výzbroje nejnovější letadlovou loď Gerald R. Ford (CVN 78), první loď své třídy. Letadlové lodě třídy Gerald R. Ford začnou postupně nahrazovat starší letadlové lodě amerického námořnictva. Gerald R. Ford dostane do vínku pokročilé technologie. Novost lodě je však vykoupena velkou cenou a technologickými problémy.

Znak vojenské dominance

Letadlové lodě amerického námořnictva jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů Ozbrojených sil Spojených států, a to již od času 2. světové války. Od té doby mají Spojené státy bezkonkurenční postavení v počtu a nasazení letadlových lodí.

V současné době námořnictvo provozuje 10 letadlových lodí třídy Nimitz. Letadlová loď Enetrprise (jediná své třídy) je stále oficiálně ve výzbroji námořnictva, ale je neaktivní a zakotvená v doku.

Americké letadlové lodě, resp. útočné skupiny letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group), jsou hlavními a také prvními nástroji projekce síly Spojených států po celém světě. Například letadlová loď USS Carl Vinson (CVN 70) se jako první síla zapojila do bombardováni Afghánistánu po teroristických útocích 11. záři.

Letadlové lodě třídy Nimitz jsou schopny provádět až 120 bojových letů denně. Stejně tak ale letadlové lodě slouží po celém světě jako předsunutá základna pro speciální, záchranné a humanitární operace.

V současné době je před dokončením nová generace amerických letadlových lodí třídy Gerald R. Ford. Americké námořnictvo zadalo stavu první lodě Gerald R. Ford v roce 2004. Stavba lodě probíhá v loděnicích Newport News Shipbuilding.

V loděnicích probíhá stavba všech amerických letadlových lodí, tedy i lodí John F. Kennedy (CVN-79) a Enterprise (CVN-80) - druhé a třetí lodě třídy Gerald R. Ford.

USS Gerald R. Ford

Výstavbě lodí třídy Gerald R. Ford se nevyhnul obrovský neduh amerických zbrojních programů - nárůst ceny. Kompletní cena za vývoj a výrobu první lodě Gerald R. Ford byla 10,5 miliardy dolarů, ale v současné době dosahuje 12,9 miliardy (zdražení představuje jednoroční rozpočet českého ministerstva obrany).

Stejně tak náklady na stavbu druhého plavidla John F. Kennedy jsou nyní 11,3 miliardy dolarů oproti původním 9,2 miliardám a u třetí Enterprise 13,5 miliardy oproti původním 10,7 miliardám. V roce 2016, resp. ve fiskálním roce 2016, americké námořnictvo požaduje na stavu nových letadlových lodí 2,6 miliardy dolarů.

V současné době je první loď téměř dokončená (z 95 %). Před několika týdny bylo například dokončeno pokládání 4267 km elektrických a optických  vodičů.

Letadlová loď Gerald R. Ford obsahuje celkově třináct technologií, které námořnictvo označuje jako kriticky důležité:

+ Sledovací radar VSR (Volume Surveillance Radar) - část radaru DBR;
+ Víceúčelový radar AN/SPY-3 - část radaru DBR;
+ Pokročilý záchytný systém AAG (Advanced Arresting Gear);
+ Elektromagnetický katapult EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System);
+ Pokročilý výtah pro dodávku munice AWE (Advanced Weapons Elevators);
+ Řízené střel Sparrow (Evolved Sea Sparrow Missile);
+ Přibližovací a přistávací systém JPALS (Joint Precision Approach and Landing System);
+ Zásobovací systém mezi loděmi HUR (Heavy Underway Replenishment);
+ Spalovací odpadní systém PAWDS (Plasma Arc Waste Destruction System);
+ Jaderný pohon a zdroj energie (Nuclear propulsion/electric plant);
+ Odsolování mořské vody ROD (Reverse Osmosis Desalinization);
+ Vysokopevnostní ocel HSLA 15 (High Strength Toughness Steel);
+ Vysokopevnostní ocelová slitina HSLA 65 (High Strength Low Alloy Steel);

Foto: Detail antén DBR radaru. / Newport News Shipbuilding
Detail antén DBR radaru. / Newport News Shipbuilding
 

Sledovací radar VSR a víceúčelový radar AN/SPY-3

DBR (Dual Band Radar) radar je výsledkem více než desetiletého úsilí a spolupráce firem Raytheon, Lockheed Martin a amerického vojenského námořnictva. Na letadlové lodi Gerald R. Ford nahradí až šest různých radarů.

Hybridní DBR radar v sobě kombinuje funkce víceúčelového radaru AN/SPY-3 (pásmo X) a sledovacího radaru VSR (pásmo S). Je prvním námořním (lodním) radarem na světě, který je schopen současné koordinované činnosti napříč celými dvěma kmitočtovými pásmy.

DBR radar plní současně několik rolí - od protivzdušné obrany lodě přes situační výstrahu, zabezpečení pozemních bojových operací, řízení palby z lodních hlavňových zbraní, přes přehled prostoru v okolí lodě, navigaci až po řízení letového provozu. V konečném důsledku tedy nahrazuje složitou soustavu současných klasických radarů. Díky pokročilém technologiím a důmyslnému software DBR radar vyžaduje mnohem méně početnou obsluhu.

DBR radar je však také zdrojem největších technických potíží. Původně se s DBR radarem počítalo pro nové torpédoborce třídy Zumwalt, ale z tohoto plánu se z důvodů úspor ustoupilo.

Testováni radaru DBR skončilo v roce 2014, o 4,5 roky později, než se počítalo. Gerald R. Ford navíc dostal pokročilejší netestovanou verzi - to přináší velké riziko technických problémů objevených při ostrém provozu a nárůst ceny kvůli možným konstrukčním úpravám.

Advanced Arresting Gear / U.S. Navy

Pokročilý záchytný systém AAG

Na starších letadlových lodích přistávací letadla zastavují brzdící lana napojená na hydrauliku. U letadlové lodi Gerald R. Ford zpomalení letounu zajistí ocelová lana napojená na rotační elektrické motory a vodní turbíny systému AAG (Advanced Arresting Gear).

Výhodou takového řešení je možnost plynule měnit sílu zachycení při přistání letadla. Systém AAG proto bezpečně zachytí jak velká těžká letadla, tak například lehčí bezpilotní letadla nebo dokonce lehká vrtulová osobní letadla.

Stéjně jako DBR, i AAG je zdrojem technických problémů. Ze 71 testů systém vykázal 9 selhání - 248x větší poruchovost než je stanovený limit. V současné době má být dokončeno pozemní testování upraveného AAG a chystá se jeho instalace na palubu lodi. Program vývoje AAG má zpoždění 2,5 roku proti plánu.

Detail elektromagnetického katapultu. / General Atomics

Elektromagnetický katapult EMALS

Katapult EMALS nahradí na nových letadlových lodích třídy Gerald R. Ford běžně používané parní katapulty. Námořnictvo si od nových katapultů slibuje rychlejší, spolehlivější a bezpečnější vysílání letadel do vzduchu. Největší výhodou je možnost plynule měnit výkon, a to i v průběhu samotné katapultáže.

Lze tak posílat do vzduchu lehčí bezpilotní letadla. Výkon se však nepřízpůsobuje jen hmotnosti letounu. Důmyslný software bere v úvahu i konstrukci letadla, rychlost větru na palubě i rychlost lodě. Výhodou nových katapultů je i menší opotřebení draků letadel.

Celý systém EMALS zabírá méně místa, má menší hmotnost a menší spotřebu energie než klasické parní katapulty. K obsluze je nutno menšího počtu lidí, stejně tak jsou menší nároky na údržbu.

Podle simulací námořnictva dokáže Gerald R. Ford pomocí EMALS a AAG generovat o třetinu více bojových letů, než lodě třídy Nimitz.  Avšak podle Ředitelství pro operační testování a vyhodnocování DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation), které nezávisle pro ministra obrany posuzuje výsledky testování amerických vojenských programů, jsou simulace námořnictva příliš nadnesené.

Podle poslední zprávy Auditorské a kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) Lead Ship Testing and Reliability Shortfalls Will Limit Initial Fleet Capabilities představují právě technologie DBR, AAG a EMALS zdroje největších technologických problémů a také riziko dodatečných nákladů.

Další kritické technologie jsou podle zprávy GAO již dostatečně vyzrále.

Pokročilý výtah pro dodávku munice AWE

Gerald R. Ford získá 11 elektrických výtahů pro dopravu munice z podpalubí lodě. Výtah dokáže dopravit až 11 tun letecké munice (náboje, střely, pumy, torpéda pro vrtulníky) rychlostí 0,8 m za sekundu. Dopravní kapacita je o 200 % větší než u původních výtahů lodí třídy Nimitz.

RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile / U.S. Navy

Řízené střely Sparrow

Ochranu lodě proti vzdušným cílům zajistí dvě stanice se střelami RIM-162 ESSM (Evolved SeaSparrow Missile). Střely dokáží na vzdálenost 50 km ničit nejrůznější vzdušné cíle, včetně protilodních střel s plochou dráhou letu.

Střelám Sparrow, jako předposlední linie obrany, budou sekundovat dvě zbraňové stanice se střelami RIM-116 RAM (Rolling Airframe Missile). Střely dokáží ničit vzdušné cíle na vzdálenost 9 km.

Poslední šancí zachytit řízené střely nebo jiné vzdušné cíle poskytuje dvojice věží s rotačními 20mm kanóny Phalanx CIWS ( Close-In Weapon System).

Přibližovací a přistávací systém JPALS

Systém JPALS slouží pro precizní navedení letadel, především nových námořních letounů F-35C Lightning II, na přistání na letadlové lodě. Systém tak nebude instalován pouze na nových lodích třídy Gerald R. Ford, ale postupně i na starších třídy Nimitz.

JPALS pomoc satelitní navigace GPS a lodních korekčních signálů (využívající rovněž satelitní navigaci) dokáže zcela automaticky navádět na přistání letadla za všech světelných i meteorologických podmínek. Přesnost JPALS se pohybuje v rozmezí 30 až 60 cm. Jde o nepostradatelnou technologii umožňující provozovat na letadlových lodích bezpilotní prostředky.

Nyní již existuje a je provozována civilní verze JPALS jako součást letišť. Upravený námořní JPALS však dokáže využít kódované signály nízké intenzity. Díky tomu je nesnadno odhalitelný prostředky radioelektronického průzkumu protivníka a odolný proti rušení.

Zásobovací systém mezi loděmi

Nový lánový zásobovací systém je schopen přepravit náklad - zásoby, munice, palivo - mezi zásobovací a letadlovou lodí. Celé zařízení využívá důmyslné kombinaci kladek a lan.

Pro letadlovou loď Gerald R. Ford se počítá s novou technologií schopnou přepravit až 4,5 tun nákladu na vzdálenost 92 m - v obou případech dvojnásobné hodnoty oproti starším verzím. Nový zásobovací systém přepraví také motor stíhaček F-35C.

Instalace na letadlovou loď jde podle plánu, horší je to s instalací na zásobovací lodě. Podle zprávy DOT&E získají zásobovací lodě nový zásobovací lanový systém až v roce 2021.

Doplňování zásob ze zásobovací lodě pomocí techniky "underway replenishment".

Spalovací odpadní systém PAWDS

PAWDS dokáže pomocí velmi velmi horkého plazmatu (až 5000°C) v plazmovém reaktoru ničit odpad na lodi. Denně PAWDS zlikviduje až 3 tuny odpadu - plasty, jídlo, textilie, sklo ale i kov, který se před spálením pomele na jemnou drť. Zařízení je vysoce automatické a spolehlivé.

Vysoká teplota v reaktoru a následné rychlé zchlazení vzniklého syntetického plynu minimalizují vznik škodlivých dioxinů. Spalování syntetického plynu (např. v turbínách, kotle) po jeho vyčištění má obdobné dopady na životní prostředí jako spalování zemního plynu.

Jaderný pohon a zdroj energie

Gerald R. Ford získá dvojici nových jaderných reaktorů A1B, které mají oproti svým předchůdcům z šedesátých let A4W jednodušší konstrukci, vyšší účinnost, trojnásobný výkon a menší nároky na obsluhu.  aždý reaktor A1B dokáže generovat 300 MW (tedy celkově 600 MW) elektrické energie, oproti 100 MW u lodí třídy Nimitz.

Vysoký výkon je nutný především pro pohon elektromagnetických katapultů, ale v budoucnu například i laserových zbraní.

Systém odsolování mořské vody (reversní osmóza)

Reversní osmóza je založena na oddělení vody a solí na základě rozdílu ve velikosti částic přítomných ve slané vodě. Základem je speciální membrána, jejíž póry jsou tak malé, že sice umožní dobrý prostup molekul vody, ale ionty solí, které mají objemné hydratační obaly (jsou obaleny několika vrstvami molekul vody), skrz membránu neprojdou.

Pokud je na jedné straně takovéto membrány čistá voda a na druhé straně roztok soli, tak dojde k samovolnému pronikání vody skrz membránu do roztoku soli (osmóza). Celkově 4 odsolovací jednotky denně vyrobí až 173 000 litrů vody.

Vysokopevnostní konstrukční oceli a ocelové slitiny

Z nové ocelové slitiny HSLA 65 jsou vyrobeny všechny paluby lodi a z oceli HSLA 115 letová paluba. Nový materiál je pevnější a lehčí než u lodí třídy Nimitz. Celková úspora hmotnosti díky použití nových ocelových materiálů dosahuje 815 tun.

Zdroj: CRS Report, GAO Report, Global Security

Nahlásit chybu v článku


Související články

Společné operace dronů a stíhaček na letadlových lodích

Americké námořnictvo US Navy poprvé vyzkoušelo společné operace bezpilotních a pilotovaných letadel. ...

Vzdušné letadlové nosiče opět na scéně

Americká agentura pro pokročilé obrané projekty DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) se ...

Nová ruská letadlová loď

Rusko připravuje stavbu nové letadlové lodě. Plavidlo je projektováno s výtlakem 85 000 tun a s ...

Washington plánuje most z letadlových lodí

Stát Washington financuje studii možného využití vyřazených amerických letadlových lodí. Úkolem ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • stirling
    20:21 13.01.2016

    Ví se jaké bude složení letadel při zavedení do aktivní služby?

    Ví se jaké bude složení letadel při zavedení do aktivní služby?

  • jacky3115
    20:17 13.01.2016

    Dobrý večer. Můžete jmenovat humanitární operace uskutečněné pomocí či za přispění letadlových lodí ? Nebo aspoň jednu ... Nezahrnujte prosím humanitární bombardování. Viz úvodní ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý večer.
    Můžete jmenovat humanitární operace uskutečněné pomocí či za přispění letadlových lodí ? Nebo aspoň jednu ... Nezahrnujte prosím humanitární bombardování.
    Viz úvodní odstavec : Letadlové lodě třídy Nimitz jsou schopny provádět až 120 bojových letů denně. Stejně tak ale letadlové lodě slouží po celém světě jako předsunutá základna pro speciální, záchranné a humanitární operace.
    Děkuji.Skrýt celý příspěvek

  • Neznámý
    19:35 13.01.2016

    Milý pane Grohmanne. Dnes jsem si založil účet jen aby jsem mohl reagovat na vaše publikované články. Z názvu článku ihned vyplývá komu fandíte. Americký král moří, super utra ...Zobrazit celý příspěvek

    Milý pane Grohmanne. Dnes jsem si založil účet jen aby jsem mohl reagovat na vaše publikované články. Z názvu článku ihned vyplývá komu fandíte. Americký král moří, super utra nejrychlejší Americká stíhačka, nedobytně nezničitelný Americký bitevní tank 30 generace, Americký super voják budoucí budoucnosti. Nejlepší, nejsilnější, nejvýkonnější, nejpancířovatější, největší no prostě super výrobky pouze a jen z USA. Tohle již nejsou noviny ale něco jako Blesk. Za tu dobu co je US ARMA na scéně se moc nepředvedla. Dodal bych spíše US technika nejdražší a vlastně zbytečná když ji dokáže odpálit jakákoliv osoba od 10-80 let. Hezký den.Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    19:00 13.01.2016

    crusader: výjimečná ta loď právě že poměrně je: víte o jiné lodi s radarem s jejími schpnostmi? o jiném katapultu, který by se zaváděl a měl regulovatelnou sílu katapultáže? O ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader: výjimečná ta loď právě že poměrně je: víte o jiné lodi s radarem s jejími schpnostmi? o jiném katapultu, který by se zaváděl a měl regulovatelnou sílu katapultáže? O jiném brzdícím systému, který by byl opět plynule regulovatelný? to ani nemluvím o míře automatizace, která je i tady brutální. je to prostě technologickej skok letadlových lodí zase o hodně dopředu se zcela novými technologiemi... +příprava na osazení energeticky náročných zbraní, které už také vyvíjí... (ale nepočítám s tím, že by se hromadně nasadili dřív, jak za 15, ale spíš 25 let...).Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:35 13.01.2016

    OT: kdysi tu někdo basnil o BB Iowa.

    Tady je pěkný průřež zobrazující pancéřování:

    http://www.matrixgames.com/for...

    OT: kdysi tu někdo basnil o BB Iowa.

    Tady je pěkný průřež zobrazující pancéřování:

    http://www.matrixgames.com/for...

  • crusader
    18:31 13.01.2016

    Tak nevím co je na nové americké letadlové lodi tak úžasného kromě ceny. Má nový radar, ok. Dovíme se že nahrazuje až 6 různých radarů ok. Takže když nebude fungovat nefunguje ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak nevím co je na nové americké letadlové lodi tak úžasného kromě ceny.
    Má nový radar, ok. Dovíme se že nahrazuje až 6 různých radarů ok. Takže když nebude fungovat nefunguje nic. Předtím když vypadl jeden radar fungovalo aspoň těch 5 ostatních. Navíc radar namontovaný na loď je nějaká zmodernizovaná nevyzkoušená verze.
    Má nový elektromagnetický katapult, který je údajně o 30% výkonnější než parní na Nimitzu (Nimitz zvládl 120 letů za den, Ford tedy zvládne 160) i to mi na loď co nese 70-90 letadel a vrtulníků připadá dost málo. A navíc i podle Američanů jsou výkony katapultu nadnesené.
    Záchytný systém z 71 testů 9 selhání. Chtěl bych být pilotem na lodi u které každé 7 přistání skončí katastrofou. Trochu ruská ruleta, to bude potřeba pořád doplňovat letadla, jo proto asi to pokročilý zásobování, který sice bude na letadlovce ale zásobovací lodě ho dostanou až 2021.
    Výzbroj nic nového, takové běžné zbraně amerických lodí.
    Ok nové reaktory, asi špička proti těm na Nimitzu, ale ty vznikly v 60 letech minulého století.
    Takže nejdůležitější asi bude ten spalovací odpadní systém. Trochu mi uniká nutnost rozemlít kov na prášek a pak ho spálit, když ho můžu hodit přes palubu do moře. No ale ekologie je důležitá.
    Jo ještě jsem zapomněl na nové oceli. Ano úspora 815 tu lodi co váží 100 000t je důležitá, můžeme naložit víc hamburgerů.
    Ale jinak souhlasím, Američané jsou opravdu nejlepší v letadlových lodích. Protože jich mají víc, než všechny ostatní státy světa dohromady.
    Jinak chápu že všechny tyhle nedostatky se při zkušebních plavbách (nebo časem)odstraní. Chápu i to nadšení, je to po 30 letech nová třída amerických letadlových lodí, ale není to nic tak výjimečného jako např. ZumwaltSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:27 13.01.2016

    cvikyv: proti nadzvukovým střelám USN trénuje od samého počátku, kdy je rusové zavedli. SSSR mělo velké množství výborných ASM, některé byli pěkné monstra, ale na zdolání svazu ...Zobrazit celý příspěvek

    cvikyv: proti nadzvukovým střelám USN trénuje od samého počátku, kdy je rusové zavedli.

    SSSR mělo velké množství výborných ASM, některé byli pěkné monstra, ale na zdolání svazu bylo třeba velké množství raket útočících z více stran.
    Což by v té době znamenalo dostat bombardéry přes F-14.

    Nicméně mít nadzvukovou ASM znamená, že je poměrně velká a s malým doletem. Navíc je snadněji zjistitelná, takže odpalující platforma se musí dostat blíž a unese ním raket.

    Proto třeba USN nepočítá s nadzvukovými raketami a spoléhá se na LRASM. Podstatně menší, delší dolet a stealth. Na cíl pak můžou navíc poslat víc střel.

    Další problém by byl letadlovou loď uprostřed oceánu vůbec najít.

    Ale v místech jako středozemní moře, nedejbože v nějakém průplavu by byla velmi snadný cíl.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:13 13.01.2016

    RiMr71: koukni na NIFC-CA http://www.acq.osd.mil/se/webi... CVN má zbraně pro vlastní obranu, pokud rakety projdou přes CAP a AEGIS. ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: koukni na NIFC-CA http://www.acq.osd.mil/se/webi...

    CVN má zbraně pro vlastní obranu, pokud rakety projdou přes CAP a AEGIS.

    CIWS má vlastní radar i zdroj, vrstvu před ním tvoří RAM, což je v podstatě radar phalanxu s raketami (delší dosah, větší úspěšnost zásahu).

    A pak ESSM.

    Doprovodné lodě mají vpodstatě stejné složení, které pak pokračuje přes SM-2, SM-6 a u některých lodí SM-3 (protibalistická obrana)

    I předtím lodě spolu spolupracovali a sdíleli data, NIFC-CA to posouvá ještě dál.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    18:07 13.01.2016

    Pred nejakou dobou jsem cetl o vyrobe paliva z morske vody, vi se neco o tomhle? Treba tady: ...Zobrazit celý příspěvek

    Pred nejakou dobou jsem cetl o vyrobe paliva z morske vody, vi se neco o tomhle? Treba tady: http://www.armadninoviny.cz/am...
    Ikdyby se to uz rozmerove na letadlovku neveslo, proc nevzit starej tanker a do nej nedat reaktory z vykuchane a vyrazene letadlovky? :)Skrýt celý příspěvek

  • cvikyv
    17:58 13.01.2016

    Mám dotaz, jaká je schopnost a potencionální úspěšnost US (ale i jiných) lodí, bránit se nadzvukovým, křižujícím střelám protivníka? Jde mi o to že já si to představuju tak, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Mám dotaz, jaká je schopnost a potencionální úspěšnost US (ale i jiných) lodí, bránit se nadzvukovým, křižujícím střelám protivníka?

    Jde mi o to že já si to představuju tak, že dnes jsou tyto lodě schopny hrozbu (střelu) detekovat, ale ne zneškodnit, ale nevím.
    A ještě bych se chtěl zeptat, jestli ten nový radar na této lodi je vylepšený jen v tom, že je jednodušší? Nebo má právě lepší detekční vzdálenost, případně řízení a navádění střelby na cíl? DíkySkrýt celý příspěvek

  • Pepos
    17:47 13.01.2016

    No klobúk dolu - USA má v tejto triede nedosiahnuteľné miesto.

    No klobúk dolu - USA má v tejto triede nedosiahnuteľné miesto.

  • RiMr71
    17:05 13.01.2016

    "Ak vypadne radar DBR tak je loď "slepá"? To nie je potešujúca informácia" Otázne je, kde je větší riziko závady - jestli dejme tomu u šesti radarů/systémů s celkem třeba ...Zobrazit celý příspěvek

    "Ak vypadne radar DBR tak je loď "slepá"? To nie je potešujúca informácia"

    Otázne je, kde je větší riziko závady - jestli dejme tomu u šesti radarů/systémů s celkem třeba tisícem kritických (poruchy schopných) bodů, nebo jeden systém/radar se stovkou kritických bodů.
    Věřím, že si to dokázali promyslet.
    Představa, jak někdo ve vichru s vlající pláštěnkou na palubě této letadlovky ukáže šéfovi konstruktérů na tabletu příspěvek z diskuze na AN, že hrozí "Ak vypadne radar DBR tak je loď "slepá" a konstruktérovi ztuhnou rysy, plácne se do čelo a zoufale zvolá "...a jó!! To nám uteklo!!" je sice zajímavá, ale nepříliš pravděpodobná.... :)Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    16:58 13.01.2016

    RiMr71 - Phalnax určitě bude nějakým způsobem spolupracovat s DBR radary. DBR cíle zachytí na velkou vzdálenost, identifikuje je, začne je sledovat a bojový řídící systém navrhne ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71 - Phalnax určitě bude nějakým způsobem spolupracovat s DBR radary. DBR cíle zachytí na velkou vzdálenost, identifikuje je, začne je sledovat a bojový řídící systém navrhne nějaký vzorec obrany a aktivuje obranné rakety i Phalnax. V jaké fázi DBR radar předá roli radarům Phalnax, případně jak budou oba radary spolupracovat, nevím.
     
    Alexa123: Tak to snad každá vojenská loď a každý protivzdušný systém na světě. Jaký smysl má ten váš "postřeh"?Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    16:55 13.01.2016

    Ak vypadne radar DBR tak je loď "slepá"? To nie je potešujúca informácia

    Ak vypadne radar DBR tak je loď "slepá"? To nie je potešujúca informácia

  • RiMr71
    16:43 13.01.2016

    "DBR radar plní současně několik rolí......řízení palby z lodních hlavňových zbraní" "Poslední šancí zachytit řízené střely nebo jiné vzdušné cíle poskytuje dvojice věží s ...Zobrazit celý příspěvek

    "DBR radar plní současně několik rolí......řízení palby z lodních hlavňových zbraní"

    "Poslední šancí zachytit řízené střely nebo jiné vzdušné cíle poskytuje dvojice věží s rotačními 20mm kanóny Phalanx CIWS"

    Nemýlím-li se, tak Phalanxy mají vlastní naváděcí systém? Nebo tady je bude navádět DBR?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 9 z 9