Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste
- 28. 12. 2017
- 164 komentářů
- Jan Grohmann
Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) Pandur II pro Armádu ČR, také slovenský nákup finských vozidel AMV provází značné kontroverze.
Rychlý nákup neexistujícího AMV XP
Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 za 400 milionů euro (10,2 miliardy Kč) pro potřeby Ozbrojených sil Slovenské republiky (OS SR). Slovenská armáda vozidla získá v letech 2018 až 2024.
Jak informoval slovenský DennikN, původně slovenská vláda vyzvala ministra obrany Petera Gajdoše, aby prozkoumal různé možnosti pořízení KBVP. Ale údajně již dva dny (19. května) po tomto usnesení Gajdoš rozhodl o “finské cestě” – Gajdoš s finským ministrem obrany podepsal memorandum o porozumění. Za dva měsíce pak Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) uzavřelo s Finy dohodu o technické spolupráci, podle níž začala Patria se slovenskými partnery stavět prototyp vozidla pro OS SR.
Pochybné je také označování nových slovenských KBVP jako “AMV XP”, což je označení pro novou generaci vozidel AMV od finské firmy Patria.
Prototyp AMV XP začala Patria testovat v roce 2013 a v roce 2015 představila AMV XP s bojovým modulem Hitfist-30P. Patria chtěla s AMV XP uspět v Litvě, ale ta dala nakonec přednost KBVP Boxer s izraelskou věží Samson Mk II.
Představené slovenské "AMV XP" je však designově i konstrukčně (na první pohled z vnějšku) totožné se starším modelem AMV – údajně však využívá některé části vyvinuté pro AMV XP. Jaké části to jsou, není známo. Podle výrobce hlavní výhodou AMV XP je především robustnější podvozek (možnost většího zatížení), výkonnější motor, větší celkové rozměry (větší prostor pro posádku a výsadek), robustnější páteřní energetická a datová síť vozidla, výkonnější generátor elektrické energie a nově řešení pracovního prostoru posádky a výsadku.
Je tedy otázkou, proč finský výrobce Patria i MO SR označuje slovenské vozidlo jako AMV XP.
Imaginární výzkum a vývoj
MO SR označuje nové slovenské KBVP jako výsledek výzkumu a vývoje finského a slovenského průmyslu. “Naším cílem bylo, aby dodavatel šel s námi do společného vývoje,” uvedl Ján Hoľko, generální tajemník služebního úřadu MO SR.
Samotná platforma AMV (nebo AMV XP) je přitom finskou konstrukcí a například motor je převzatý ze švédských nákladních vozidel Scania. Zřejmě největší zásahy v konstrukci budou spojené s integrací slovenské věže Turra 30 – jak bude uvedeno dále, kvůli instalaci slovenské věže je v určité míře nutné posílit věžové kotvící a polohové mechanismy platformy.
Klíčovým slovenským příspěvkem je zmíněný bezosádkový bojový modul Turra 30 od EVPÚ z Novej Dubnice. Označení “výzkum a vývoj” se tak vztahuje pouze k integraci věže Turra 30 na finskou kolovou platformu.
AMV XP
Z technického hlediska je použití označení “vývoj a výzkum” kontroverzní. Avšak podle evropských pravidel při vývoji zbraňových systémů není nutnost dělat výběrová řízení. “Označit transportér za produkt společného vývoje je tak jenom snahou vyhnout se platné legislativě,” uvedl pro DennikN slovenský vojenský publicista Vladimír Bednár.
Takový postup je sice rovněž kontroverzní, ale časově velmi efektivní – neúspěšní uchazeči případného tendru naprosto jistě podají mnohočetné námitky a odvolání, které dokončení tendru odsune o roky. Otevřené výběrové řízení také vyžaduje neprůstřelné vypracování soutěžních podmínek a naprosto bezchybné vedení celého tendru. Navíc je také možné, že někdo v podmínkách soutěže objeví informaci zvýhodňující (ať chtěně nebo nechtěně) určitého výrobce, což může v horším případě skončit vězením pro některé zúčastněné.
Německá nabídka
Slovenská média rovněž diskutují o odmítnutí německých KBVP Boxer. Němci nabízeli Bratislavě zapojení slovenského průmyslu, přenesení části výroby na Slovensko a využití věže Turra 30. Oficiálně podle MO SR ale pouze Finové byli ochotni přenést část výroby na Slovensko. Vladimír Šnidl z DennikN si však myslí, že jedním z vysvětlení je možná neochota Němců podílet se na “ imaginárním výzkumu a vývoji”.
"Když jsme oslovili Němce, tak nám řekli, že jejich zájmem není s námi spolupracovat. Oni nám nabídli jen to, že by naložili do letadla 81 vozidel a ty by nám dovezli. Všechny peníze, které bychom zaplatili, by odešli do Německa," vysvětloval odmítnutí německé nabídky Hoľko.
"Zapojení slovenského průmyslu je možné a vítané. Jelikož Boxer je nejmodernějším vozidlem na trhu, projekt by přinesl významný transfer technologií do Slovenské republiky," dementuje prohlášení slovenský DennikN, který měl možnost nahlédnout do slovenské nabídky. DennikN také připomenul, že výrobce vozidel Boxer, německá KMW, se slovenským průmyslem spolupracuje již nyní.
V technické rovině je sice německé vozidlo Boxer pokročilejší, ale také dražší. Nejasnou výhodou (z finančního hlediska) je modularita vozidel Boxer, kdy na základní nosný podvozek lze umístit nejrůznější moduly (přepravní, zdravotnický, se zbraňovou stanicí, velitelské, atd. atd.).
Z technického hlediska nelze říct, která nabídka je pro Slovensko výhodnější. Svou roli samozřejmě hraje politická orientace země, politická podpora země výrobce, zájmy domácího průmyslu, pořizovací a provozní náklady vozidla, logistické a výcvikové možnosti, atd. atd. Je nutné si uvědomit, že posilování obranyschopnosti (odolnosti, udržitelnosti, politickém postavení atd.) země není závislé pouze a jen na vlastních takticko-technických vlastnostech nakupovaného zbraňového systému.
Prototyp slovenského KBVP.
Oživení slovenského vojenského průmyslu?
Finové slíbili slovenské vládě, že společné finsko-slovenské KBVP bude moci slovenský průmysl prodávat na třetích trzích. To ale Patria (resp. každý výrobce) slibuje každé zemí, kde svá vozidla dodává, například Polsku, Bulharsku nebo Chorvatsku. V reálu tak slovenský průmysl bude soutěžit v Evropě s Finskem, Polskem, Bulharskem a Chorvatskem.
S tím i souvisí proklamace MO SR, že 70 % vozidla vznikne na Slovensku. S největší pravděpodobností (a v nejlepším případě) jde však o hru s čísly. Nikdo neřekl, jestli půjde o 70 % z ceny, 70 % dílů nebo 70 % součástek.
Reálně na Slovensku lze uskutečnit řezání ze zahraničí dodaných pancéřových plátů, následné svařování korby a finální montáž. Tedy kromě motoru, převodovky, transmise a podvozkových části na Slovensku mohou vznikat všechny “železné” díly. Samozřejmě je zde věž Turra 30, ale i ta je z velké části osazená zahraničními komponenty.
Pro slovenské daňové poplatníky tak doufejme, že slovenské firmy si nebudou uměle navyšovat výrobní náklady, aby dosáhly požadovaného 70% podílu na výrobě vozidel.
"Ministerstvo do těch sedmdesáti procent započetlo i případy, kdy se dovezou součástky ze zahraničí a u nás jsou použity při výrobě. To však nelze označit za slovenskou výrobu," připomíná navíc poslanec za SaS a exministr obrany Ľubomír Galko.
Na mušku se dostala také věž Turra 30. Vojenský magazín IHS Janes přinesl článek od českého dopisovatele Jiřího Komínka o údajných nízkých kvalitách slovenské věže – ta má být vyráběná zastaralou technologií válcování ocele, což ji činí těžší oproti konkurenčním výrobkům. Z toho důvodu museli Finové, jak bylo uvedeno výše, posílit konstrukci korby a elektromechanických pohonných jednotek natáčení věže.
Proti článku IHS Janes se ohradil marketingový manažér EVPÚ Jozef Poláček, podle kterého je hmotnost věže Turra 30 plně srovnatelná s konkurencí. Úroveň pancéřové ochrany, která je také předmětem kritiky, je pak závislá na zákazníkovi. Navíc Turra 30 má být levnější než konkurence.
Zdroj: DennikN
Související články
Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP
Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od ...
- 20.11.2017
- 150 komentářů
- Jan Grohmann
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
- 07.12.2017
- 210 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko modernizuje tanky T-72
Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro ...
- 15.12.2017
- 131 komentářů
- Jan Grohmann
Dvě novinky ze Slovenska – pistole se značkou ZVS
Zbrojní výroba na Slovensku má dlouhou tradici sahající až do doby první Československé republiky. ...
- 27.12.2017
- 50 komentářů
- Redakce AN
Len porovnávanie "NATO 30" a "Sovietskej 30" je trocha zložitejšie. Je pridaná hodnota "NATO 30" tak veľká, že kvôli nej budeme kupovať drahší zahraničný kanón oproti tomu domácej ...Zobrazit celý příspěvek
Len porovnávanie "NATO 30" a "Sovietskej 30" je trocha zložitejšie. Je pridaná hodnota "NATO 30" tak veľká, že kvôli nej budeme kupovať drahší zahraničný kanón oproti tomu domácej produkcie, plus budeme nakupovať zásoby novej (mierne drahšej) munície od nuly oproti už zavedenej a používanej (u nás vyrábanej).
Ak by to bola otázka, kde by oproti 2A42 stál napríklad Bushmaster 35 alebo nejaký 40mm kanón, tak tam by som bol jednoznačne za zmenu. Ale takto mať naraz dve 30mm munície mi príde trochu kontraproduktívne.Skrýt celý příspěvekKOLT To jsem uvedl jen jako perličku.Víš? Ale dokázali jsme nejen licenčně vyrábět.Byl tu vývoj na jehož konci stály všechny ty RAMONY,TAMARY,TOPASY,KLADIVA,LADY, DANY,DELFÍNI ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
To jsem uvedl jen jako perličku.Víš?
Ale dokázali jsme nejen licenčně vyrábět.Byl tu vývoj na jehož konci stály všechny ty RAMONY,TAMARY,TOPASY,KLADIVA,LADY, DANY,DELFÍNI atd.Šli jsme svou cestou pokud to bylo možné a dokázali vyzbrojit armádu.
Členství v alianci nás nezbavuje odpovědnosti za obranu našeho území.V případě nějakého maléru budeme čekat až nám někdo laskavě dodá munici,náhradní díly atd.
Samozřejmě nevím jak jsou nebo budou nastaveny smlouvy,pokud jde o nákupy techniky.Kde jsou sklady,mezisklady taky nevím.Skrýt celý příspěvekCenzor - Nie som expert cez používateľov munície 30x165,ale názor že je v NATO viac používaná ako 30x173,hm,tak to sa mi nechce veriť.Veľmi presne to podľa mňa napísal KOLT .Kto ...Zobrazit celý příspěvek
Cenzor - Nie som expert cez používateľov munície 30x165,ale názor že je v NATO viac používaná ako 30x173,hm,tak to sa mi nechce veriť.Veľmi presne to podľa mňa napísal KOLT .Kto ju používa?Ako písal KOLT -východný blok.Najväčší "konzument" v NATO sú US-oni ťažko,Nemecko+Francúzsko asi tiež nie.A Slovenské,České.Bulharské BVP-2 to z biedy asi nevytrhnú...
Tesil - OK,ale je jasné že všetko podstatné schvalovali Sovieti,zazrak už len bol,že sme si ako ČSSR presadili Sa-58.Ako som písal,sme v NATO-tak by sme sa podľa toho aj mali správať.A podľa toho by malo byť aj nové vozidlo Patria.Alebo keď už máme TO TÚ demokraciu,tak ako SVK ostaňme pri MiG-29 a hotovo...
Myslím že podobné excesy si dovolia asi len štáty ako Turecko, alebo Grécko.
Všetkým prajem PF2018...Skrýt celý příspěvekCenzor, o tom by se dalo vcelku polemizovat. Je pravda, že 30x165 je velice rozšířená, především ve státech bývalého východního bloku. Povšechně ovšem jako výběhová záležitost. Že ...Zobrazit celý příspěvek
Cenzor, o tom by se dalo vcelku polemizovat. Je pravda, že 30x165 je velice rozšířená, především ve státech bývalého východního bloku. Povšechně ovšem jako výběhová záležitost. Že u ní Slováci chtějí zůstat i u moderní techniky, je jejich boj, ostatní se k nim pravděpodobně nepřipojí. Pokud bychom pak mluvili o logistickém zabezpečení (především mimo vlastní území), osobně bych rozhodně raději spoléhal na státy provozující západní munici, než na AČR, OSSR a podobné "experty" ;-) A to nemluvím o tom, že jenom samotné A-10 ročně pravděpodobně vystřílí víc nábojů 30x173 než všechny státy v NATO 30x165 dohromady :-)Skrýt celý příspěvek
HEKTOR
Sice to sem nepatří,ale je to jen reakce na ty F-104.
Oděv vz.80 po otestování uveden pod označením vz.85 byl vyráběn z materiálu dovezeného z Francie.HEKTOR
Sice to sem nepatří,ale je to jen reakce na ty F-104.
Oděv vz.80 po otestování uveden pod označením vz.85 byl vyráběn z materiálu dovezeného z Francie.tryskac- Ale veď OK ,ak to chcú ponúkať prípadným záujemcom s kanónom 2A42,nech to ponúkaju.Ale keď sa rieši kanón pre vozidlá OSSR,tak tam proste musí byť NATO kanón. A ja ...Zobrazit celý příspěvek
tryskac- Ale veď OK ,ak to chcú ponúkať prípadným záujemcom s kanónom 2A42,nech to ponúkaju.Ale keď sa rieši kanón pre vozidlá OSSR,tak tam proste musí byť NATO kanón.
A ja tiež netvrdím že kanón 2A42 je horší,alebo vyslovene zlý.Ale keď sme v NATO,tak máme používať kompatibilnú výzbroj.Pochopím,že sa to nedá okamžite ak vstúpime do NATO.Ale riešiť to X rokov čo sme v NATO a chystátme sa zavádzať nové vozidla/techniku.
Tiež si nemyslím že by sme za trvania Varšavského paktu mohli používať napr. F-104 namiesto Migov.Aj keby tie F-104rky boli neviem koľko krát lepšie...
A argument že ich doma vyrábame je tiež slabý.Vyrábali sme aj BVPčka,ale tiež si nemyslím že by sme ich vyrábali 1000 rokov len preto že máme postavené výrobné linky.Skrýt celý příspěvekZase bych ty Bulhary tak nepodcenoval, preci jen kdyz uz chteji nova vozidla, tak jejspis v razi nato. Navic tam ma hodne sanci Piranha V s vezi Samson II. Tedy i oni si muzou ...Zobrazit celý příspěvek
Zase bych ty Bulhary tak nepodcenoval, preci jen kdyz uz chteji nova vozidla, tak jejspis v razi nato. Navic tam ma hodne sanci Piranha V s vezi Samson II. Tedy i oni si muzou vybirat.
Takovi Rumuni si budou doma vyrabet dve KOT/KBVP.
V Evrope uz je trh s podobnymi vozidly precpanySkrýt celý příspěvekIste, do australie by asi 2a42 neponukali, ale bulharom by uz tak vadit nemusel. Ono mne tieto vojenske nakupy pridu take - najprv sa 3 roky diskutuje, zvazuje, ponuka, testuje, ...Zobrazit celý příspěvek
Iste, do australie by asi 2a42 neponukali, ale bulharom by uz tak vadit nemusel.
Ono mne tieto vojenske nakupy pridu take - najprv sa 3 roky diskutuje, zvazuje, ponuka, testuje, potom sa to cele zrusi a potom sa cele konanie este 2x zopakuje... A ze preco potom vsetky vojenske vyrobky stoja nasobne viac ako rovnake ale bez voj certifikatov. Ale to je na inu debatu. Najma ked ide o tak male pocty vyrobenych produktov - v podstate kusovu vyrobu, aj tak mi nie je jasne, co na turre stoji 1 mil Eur.Skrýt celý příspěvekNevim proc by nemohl jit pouzit kanon 2A42 i na jine (zapadni veze) ktere zvladaji 30 mm NATO. Nikdo ale takto ocividne nechtel prznit svou vez nebo spis o to doposud nemel nikdo ...Zobrazit celý příspěvek
Nevim proc by nemohl jit pouzit kanon 2A42 i na jine (zapadni veze) ktere zvladaji 30 mm NATO. Nikdo ale takto ocividne nechtel prznit svou vez nebo spis o to doposud nemel nikdo zajem.Skrýt celý příspěvek
Esteticke aspekty hodnotit nebudem. Ale urcite ludia, ktori sleduju tento segment sk priemyslu vidia urcitu aktivitu BAe na Slovensku. Spominali sa ako favoriti na dodavku radarov ...Zobrazit celý příspěvek
Esteticke aspekty hodnotit nebudem. Ale urcite ludia, ktori sleduju tento segment sk priemyslu vidia urcitu aktivitu BAe na Slovensku. Spominali sa ako favoriti na dodavku radarov -cesi si vybrali Izraelsku cestu. Taktiez tie hlavne do minometov - ci cele systemy?
Ale o inom som chcel pisat. Vy si naozaj myslite, zeby niekto mohol, mal zverejnit vysledky akychkolvek testov? To by sa minimalne vyrobcovia nepotesili, urcite by si zmluvne zabezpecili mlcalnivost. Par technickych nadsencov /v tom lepsom pripade/ na tom nic nezmeni..
Ad Turra30 - vsetci kritizuju pouzitie kanonu 2A42. Ale pozrime sa na to opacne - preco by to nemohla byt vyhoda? Ktory norsky, izraelsky, nemecky, francuzsky a neviem este aky vyrobca pouziva spominany kanon? A co ked su na svete zaujemcovia o pouzitie veze prave s tymto kanonom? Vtedy sa mi slovenske riesenie javi ako konkurencna vyhoda.Skrýt celý příspěvekpravda - tam taky mohla v pohodě být. U GDELS si asi řekli, nebo jim u CSG poradili, že když měl Šakal představený pro AČR, osazenou věž Samson II (ne Turru) tak se nám ta věž asi ...Zobrazit celý příspěvek
pravda - tam taky mohla v pohodě být. U GDELS si asi řekli, nebo jim u CSG poradili, že když měl Šakal představený pro AČR, osazenou věž Samson II (ne Turru) tak se nám ta věž asi líbí :DSkrýt celý příspěvek
PavolR: bude to znít jako rouhání, ale přijde mi škoda, že neosadili věž Turra 30 na CV90 CZ(r) místo bezosádkové věže Kongsberg. Opticky by to bylo asi mnohem vlídnější řešení. ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR:
bude to znít jako rouhání, ale přijde mi škoda, že neosadili věž Turra 30 na CV90 CZ(r) místo bezosádkové věže Kongsberg. Opticky by to bylo asi mnohem vlídnější řešení. BAE by si tak mohlo v klidu odškrtnout vozidlo s bezosádkovou věží nabízené pro AČR, ale i ukázalo, co by mohlo mít OSSR. Netvrdím, že pro nás by mělo takovéto vozidlo smysl, ale bylo by to alespoň zajímavé. BAE je docela aktivní na slovensku, tak by to byl docela chytrý krok. Samozřejmě tahle věž může jít prakticky na jakékoliv vozidloSkrýt celý příspěvekJura99 To by si chcel trochu moc aby MO SR porovnalo tu vežu z nejakou inou, keď aj tak žiadna nemá šancu uspieť pretože tlačia na domácu výrobu. Na druhú stranu si myslím, že je ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
To by si chcel trochu moc aby MO SR porovnalo tu vežu z nejakou inou, keď aj tak žiadna nemá šancu uspieť pretože tlačia na domácu výrobu. Na druhú stranu si myslím, že je to aj správne vybrať tu vežu aj keď určite bude mať nedostatky, ktoré sa bohužiaľ ukážu neskôr. No zase tu bude priestor na zlepšenie tej veže. A keď sa o 4 roky budu modernizovať/ obmieňať pásové BVP je jasné, že budú osadené turrou, ktorá môže byť zas o niečo lepšia.Skrýt celý příspěvekNa to, aký má Turra-30 slabý marketing, sa objavila už na viacerých prezentáciách vozidiel v zahraničí. Napr. ukrajinský Varan, ale videl som ju aj na jednom vozidle 6x6 zo ...Zobrazit celý příspěvek
Na to, aký má Turra-30 slabý marketing, sa objavila už na viacerých prezentáciách vozidiel v zahraničí. Napr. ukrajinský Varan, ale videl som ju aj na jednom vozidle 6x6 zo Spojených arabských emirátov. V čase, keď sa jednalo o nákupe Scipia sa o ňu zaujímali Poliaci a v poslednom čase ponúka Patria svoje vozidlá v Rumunsku a Bulharsku práve s Turrou-30. A všade s kanónom 2A42.
Nejaké prednosti teda tá veža nesporne má, keď si ju zahraničné firmy samy vyberajú pre produkty, ktoré chcú predať.Skrýt celý příspěvektryskac: a kdo jiny nez MO SR by to mel porovnat a zverejnit, nejlepe v regulerni soutezi ? V tom je cely problem a duvod kritiky. Chybi udaje a srovnani od objednatele, odbyde se ...Zobrazit celý příspěvek
tryskac: a kdo jiny nez MO SR by to mel porovnat a zverejnit, nejlepe v regulerni soutezi ? V tom je cely problem a duvod kritiky. Chybi udaje a srovnani od objednatele, odbyde se to sluvkem tajne nebo Maxim rekne ze ma 40let praxi takze tomu rozumi, pripadne ze je turra zavedena od 2015 a zadna chyba se neprokazala. V kolika kusech? Kde se pouzivala? Kdyz realne se objevila az na Svatavach v zaveru tohoto roku.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...