Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste
- 28. 12. 2017
- 164 komentářů
- Jan Grohmann
Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) Pandur II pro Armádu ČR, také slovenský nákup finských vozidel AMV provází značné kontroverze.
Rychlý nákup neexistujícího AMV XP
Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 za 400 milionů euro (10,2 miliardy Kč) pro potřeby Ozbrojených sil Slovenské republiky (OS SR). Slovenská armáda vozidla získá v letech 2018 až 2024.
Jak informoval slovenský DennikN, původně slovenská vláda vyzvala ministra obrany Petera Gajdoše, aby prozkoumal různé možnosti pořízení KBVP. Ale údajně již dva dny (19. května) po tomto usnesení Gajdoš rozhodl o “finské cestě” – Gajdoš s finským ministrem obrany podepsal memorandum o porozumění. Za dva měsíce pak Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) uzavřelo s Finy dohodu o technické spolupráci, podle níž začala Patria se slovenskými partnery stavět prototyp vozidla pro OS SR.
Pochybné je také označování nových slovenských KBVP jako “AMV XP”, což je označení pro novou generaci vozidel AMV od finské firmy Patria.
Prototyp AMV XP začala Patria testovat v roce 2013 a v roce 2015 představila AMV XP s bojovým modulem Hitfist-30P. Patria chtěla s AMV XP uspět v Litvě, ale ta dala nakonec přednost KBVP Boxer s izraelskou věží Samson Mk II.
Představené slovenské "AMV XP" je však designově i konstrukčně (na první pohled z vnějšku) totožné se starším modelem AMV – údajně však využívá některé části vyvinuté pro AMV XP. Jaké části to jsou, není známo. Podle výrobce hlavní výhodou AMV XP je především robustnější podvozek (možnost většího zatížení), výkonnější motor, větší celkové rozměry (větší prostor pro posádku a výsadek), robustnější páteřní energetická a datová síť vozidla, výkonnější generátor elektrické energie a nově řešení pracovního prostoru posádky a výsadku.
Je tedy otázkou, proč finský výrobce Patria i MO SR označuje slovenské vozidlo jako AMV XP.
Imaginární výzkum a vývoj
MO SR označuje nové slovenské KBVP jako výsledek výzkumu a vývoje finského a slovenského průmyslu. “Naším cílem bylo, aby dodavatel šel s námi do společného vývoje,” uvedl Ján Hoľko, generální tajemník služebního úřadu MO SR.
Samotná platforma AMV (nebo AMV XP) je přitom finskou konstrukcí a například motor je převzatý ze švédských nákladních vozidel Scania. Zřejmě největší zásahy v konstrukci budou spojené s integrací slovenské věže Turra 30 – jak bude uvedeno dále, kvůli instalaci slovenské věže je v určité míře nutné posílit věžové kotvící a polohové mechanismy platformy.
Klíčovým slovenským příspěvkem je zmíněný bezosádkový bojový modul Turra 30 od EVPÚ z Novej Dubnice. Označení “výzkum a vývoj” se tak vztahuje pouze k integraci věže Turra 30 na finskou kolovou platformu.
AMV XP
Z technického hlediska je použití označení “vývoj a výzkum” kontroverzní. Avšak podle evropských pravidel při vývoji zbraňových systémů není nutnost dělat výběrová řízení. “Označit transportér za produkt společného vývoje je tak jenom snahou vyhnout se platné legislativě,” uvedl pro DennikN slovenský vojenský publicista Vladimír Bednár.
Takový postup je sice rovněž kontroverzní, ale časově velmi efektivní – neúspěšní uchazeči případného tendru naprosto jistě podají mnohočetné námitky a odvolání, které dokončení tendru odsune o roky. Otevřené výběrové řízení také vyžaduje neprůstřelné vypracování soutěžních podmínek a naprosto bezchybné vedení celého tendru. Navíc je také možné, že někdo v podmínkách soutěže objeví informaci zvýhodňující (ať chtěně nebo nechtěně) určitého výrobce, což může v horším případě skončit vězením pro některé zúčastněné.
Německá nabídka
Slovenská média rovněž diskutují o odmítnutí německých KBVP Boxer. Němci nabízeli Bratislavě zapojení slovenského průmyslu, přenesení části výroby na Slovensko a využití věže Turra 30. Oficiálně podle MO SR ale pouze Finové byli ochotni přenést část výroby na Slovensko. Vladimír Šnidl z DennikN si však myslí, že jedním z vysvětlení je možná neochota Němců podílet se na “ imaginárním výzkumu a vývoji”.
"Když jsme oslovili Němce, tak nám řekli, že jejich zájmem není s námi spolupracovat. Oni nám nabídli jen to, že by naložili do letadla 81 vozidel a ty by nám dovezli. Všechny peníze, které bychom zaplatili, by odešli do Německa," vysvětloval odmítnutí německé nabídky Hoľko.
"Zapojení slovenského průmyslu je možné a vítané. Jelikož Boxer je nejmodernějším vozidlem na trhu, projekt by přinesl významný transfer technologií do Slovenské republiky," dementuje prohlášení slovenský DennikN, který měl možnost nahlédnout do slovenské nabídky. DennikN také připomenul, že výrobce vozidel Boxer, německá KMW, se slovenským průmyslem spolupracuje již nyní.
V technické rovině je sice německé vozidlo Boxer pokročilejší, ale také dražší. Nejasnou výhodou (z finančního hlediska) je modularita vozidel Boxer, kdy na základní nosný podvozek lze umístit nejrůznější moduly (přepravní, zdravotnický, se zbraňovou stanicí, velitelské, atd. atd.).
Z technického hlediska nelze říct, která nabídka je pro Slovensko výhodnější. Svou roli samozřejmě hraje politická orientace země, politická podpora země výrobce, zájmy domácího průmyslu, pořizovací a provozní náklady vozidla, logistické a výcvikové možnosti, atd. atd. Je nutné si uvědomit, že posilování obranyschopnosti (odolnosti, udržitelnosti, politickém postavení atd.) země není závislé pouze a jen na vlastních takticko-technických vlastnostech nakupovaného zbraňového systému.
Prototyp slovenského KBVP.
Oživení slovenského vojenského průmyslu?
Finové slíbili slovenské vládě, že společné finsko-slovenské KBVP bude moci slovenský průmysl prodávat na třetích trzích. To ale Patria (resp. každý výrobce) slibuje každé zemí, kde svá vozidla dodává, například Polsku, Bulharsku nebo Chorvatsku. V reálu tak slovenský průmysl bude soutěžit v Evropě s Finskem, Polskem, Bulharskem a Chorvatskem.
S tím i souvisí proklamace MO SR, že 70 % vozidla vznikne na Slovensku. S největší pravděpodobností (a v nejlepším případě) jde však o hru s čísly. Nikdo neřekl, jestli půjde o 70 % z ceny, 70 % dílů nebo 70 % součástek.
Reálně na Slovensku lze uskutečnit řezání ze zahraničí dodaných pancéřových plátů, následné svařování korby a finální montáž. Tedy kromě motoru, převodovky, transmise a podvozkových části na Slovensku mohou vznikat všechny “železné” díly. Samozřejmě je zde věž Turra 30, ale i ta je z velké části osazená zahraničními komponenty.
Pro slovenské daňové poplatníky tak doufejme, že slovenské firmy si nebudou uměle navyšovat výrobní náklady, aby dosáhly požadovaného 70% podílu na výrobě vozidel.
"Ministerstvo do těch sedmdesáti procent započetlo i případy, kdy se dovezou součástky ze zahraničí a u nás jsou použity při výrobě. To však nelze označit za slovenskou výrobu," připomíná navíc poslanec za SaS a exministr obrany Ľubomír Galko.
Na mušku se dostala také věž Turra 30. Vojenský magazín IHS Janes přinesl článek od českého dopisovatele Jiřího Komínka o údajných nízkých kvalitách slovenské věže – ta má být vyráběná zastaralou technologií válcování ocele, což ji činí těžší oproti konkurenčním výrobkům. Z toho důvodu museli Finové, jak bylo uvedeno výše, posílit konstrukci korby a elektromechanických pohonných jednotek natáčení věže.
Proti článku IHS Janes se ohradil marketingový manažér EVPÚ Jozef Poláček, podle kterého je hmotnost věže Turra 30 plně srovnatelná s konkurencí. Úroveň pancéřové ochrany, která je také předmětem kritiky, je pak závislá na zákazníkovi. Navíc Turra 30 má být levnější než konkurence.
Zdroj: DennikN
Související články
Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP
Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od ...
- 20.11.2017
- 150 komentářů
- Jan Grohmann
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
- 07.12.2017
- 210 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko modernizuje tanky T-72
Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro ...
- 15.12.2017
- 131 komentářů
- Jan Grohmann
Dvě novinky ze Slovenska – pistole se značkou ZVS
Zbrojní výroba na Slovensku má dlouhou tradici sahající až do doby první Československé republiky. ...
- 27.12.2017
- 50 komentářů
- Redakce AN
Jara Za více jak 1 bilion korun jsme vybudovali armádu o síle divize z toho bojového nasazení jsou schopny 2/3. S tímto dokážeme bránit část území velmi omezenou dobu.Při ...Zobrazit celý příspěvek
Jara
Za více jak 1 bilion korun jsme vybudovali armádu o síle divize z toho bojového nasazení jsou schopny 2/3.
S tímto dokážeme bránit část území velmi omezenou dobu.Při rozsáhlejší modernizaci se tato doba prodlouží pouze minimálně.
Z toho vyplývá,že řešit takovou či onakou věž s takový či makovým kanonem je až někde hodně vzadu v seznamu priorit.
Tak to prostě je a málo kdo má z toho radost.Skrýt celý příspěvekHektor Jen k tomu BRENu ani první verze nebyla tak zla..ano nerozebiratelny žaber nebyl dobry pro polní podmínky to byla velká chyba. Ale co bylo dále kritizována? Ze se páka ...Zobrazit celý příspěvek
Hektor
Jen k tomu BRENu ani první verze nebyla tak zla..ano nerozebiratelny žaber nebyl dobry pro polní podmínky to byla velká chyba. Ale co bylo dále kritizována? Ze se páka závěru hýbe pribstrelbe ?? No a co je na tom špatného ?? Dal vypouštění zásobníku ve stylu G 36 zase co je na tom špatného?? No a ze neměla vypust závěru ?? Puška G36 ji snad má?a kritizoval ji za to někdy někdo ????Skrýt celý příspěvekKolt Problém bude v tom ze já mám problém s tím jak je naše armáda nyní zorganizována na dvě jako brigády .... bílá kniha je podle mého paskvil a úplně mě dorazilo ze se vyskytly ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt
Problém bude v tom ze já mám problém s tím jak je naše armáda nyní zorganizována na dvě jako brigády .... bílá kniha je podle mého paskvil a úplně mě dorazilo ze se vyskytly náznaky vybudování třetí brigády ( s třetí brigadou souhlasím ale jen když bude sloužit k obraně země to znamená těžká.....) na pickupech nebo co??? Snad to byla nějaká kachna
Takže ze budujem expediční brigádu když nemáme potřebné těžké brigády, navíc nemáme žádné delostrelectvo žádné pvo letectvo o 12 stíhacích a tak dále a dále.... ,je mi to zkratka proti srsti a jako občana ČR mě to sere. Ano budete namítat ze musíme plnit závazky vůči NATO a mate pravdu ale na to by nám stačili ty levnější OTSkrýt celý příspěvekJura99 - Síce to neuznáte,ale je to fakt.Viete sa "obuť" do všetkého slovenského.Viaceri ľudia Vám to tu tvrdia a nielen slováci.Ale je to jedno,fakt je,že ja osobne s Vami zdielam ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 - Síce to neuznáte,ale je to fakt.Viete sa "obuť" do všetkého slovenského.Viaceri ľudia Vám to tu tvrdia a nielen slováci.Ale je to jedno,fakt je,že ja osobne s Vami zdielam Váš názor na kanón 2A42.
A výber ?Tiež súhlasím.Fínsko sa proste ulakomilo na tie miliony a pristúpilo na slovenskú hru-tú hru,ktorú asi odmietlo Nemecko...Ale takéto hry sa dejú aj v iných rezortoch a aj v SR a aj v ČR...
A "kauza" BREN? To že prvá verzia bol šmejd je tiež fakt-viem čo píšem.To že ste nám ich pár stovák "posunuli"-osobne poznám aj podrobnosti-je len vaša/česká šikovnost ako sa ich zbaviť.Slovo šikovnosť bolo myslené ako kompliment.Slováci by urobili čechom to isté-to poviem objektívne.Ide predsa o byznys-a tam nepozná brat brata... :)
A Spartan? Je to ako Patria,Iveco,Blackhawk...
KOLT - Ospravedlňujem sa ak som niečo zle vyjadril ... .)Skrýt celý příspěvekJenže to je a) podstatně dražší; b) 4.brn byla zamýšlena jako "expediční", tj. s přepravitelností vozidel pomocí takticko-operačních letadel a schopností rychlých přesunů po ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže to je a) podstatně dražší; b) 4.brn byla zamýšlena jako "expediční", tj. s přepravitelností vozidel pomocí takticko-operačních letadel a schopností rychlých přesunů po vlastní ose. Čili KBVP jsou logickou volbou. Koneckonců nejsme sami, kdo šli touto cestou. Pokud se nám k tomu podaří koupit slušné množství pásových BVP, budeme mít vcelku obstojnou sílu, aniž bychom se úplně zruinovali.Skrýt celý příspěvek
Kolt
Podle mého mechanizovaná pěchota by měla být vybavena plnotucnymi pasovymi bvp jako je například puma,
kolové OT používat jen jako transportér nebo podporu lehké pěchotyKolt
Podle mého mechanizovaná pěchota by měla být vybavena plnotucnymi pasovymi bvp jako je například puma,
kolové OT používat jen jako transportér nebo podporu lehké pěchotyJara, zásadně nesouhlasím s myšlenkou, že jsme neměli kupovat Pandury jako KBVP. A co by ty jednotky palebně podporovalo? Jiná věc je, že máme nedostatek OT (což by šlo řešit ...Zobrazit celý příspěvek
Jara, zásadně nesouhlasím s myšlenkou, že jsme neměli kupovat Pandury jako KBVP. A co by ty jednotky palebně podporovalo? Jiná věc je, že máme nedostatek OT (což by šlo řešit Pandury a/nebo Titusy). Nicméně jakožto hlavní prostředek mechanizované pěchoty musí mít ta vozidla kanón, jinak nemají smysl.Skrýt celý příspěvek
HEKTOR, já použití toho kanónu neobhajoval, to semtam :-) S Jurou máte pravdu, on si do Slováků prostě musí kopnout. Už jsem mu to párkrát psal. Ale co naděláte, jeho táta nejsem, ...Zobrazit celý příspěvek
HEKTOR, já použití toho kanónu neobhajoval, to semtam :-) S Jurou máte pravdu, on si do Slováků prostě musí kopnout. Už jsem mu to párkrát psal. Ale co naděláte, jeho táta nejsem, tak mě holt nemusí poslouchat ;-) Tentokrát má ale ve většině výtek pravdu.
semtam, mám dojem, že rozdíl mezi BVP a OT byste si zopakovat měl, protože buď píšete nesmysly nebo jsem zásadně nepochopil váš text. Předně, jestli je BVP či OT kolové nebo pásové nemá na doktrinální rozlišení těch vozidel vliv. Má to vliv na taktiku, ale ne na rozlišení těchto dvou kategorií. Správně popisujete, co je úkolem OT. Jenže si zjevně myslíte, že když KOT vybavíte věží s kanónem, je to pořád KOT (alespoň to z vašeho textu dle mého názoru vyplývá). Jenže tak tomu rozhodně není. Naše Pandury s RCWS Samson jsou BVP, Polské Rosomáky s Bushmasterem jsou BVP, Litevské Boxery se Samson II budou BVP, stejně tak slovenské AMV s Turrou budou BVP. Prostě proto, že mají kanón (a dokonce i PTŘS). Jsou tedy určeny nejen k přepravě, nýbrž i k podpoře sesednuvší pěchoty. Protože ještě donedávna nebývala kolová vozidla vybavena kanóny (s výjimkami jako Itálie a Francie), používá se pro jistotu zkratka KBVP, protože je vcelku jasné, že kolová platforma vyžaduje jiné taktické použití než pásová. Ale furt je to BVP, tedy má zbraň určenou k podpoře pěchoty.
Čímž se dostáváme k jádru pudla – je jedno, zda ve věži je kanón 30x165 nebo 30x173, stále je to BVP. Vcelku malý rozdíl ve výkonu těch kanónů nehraje zásadní roli. Kupříkladu 2A42 umí střílet s mnohem větší kadencí, což je proti nízkoletícím cílům výhoda. Čili o výkonu to skutečně není. Je to o kompatibilitě se spojenci a o perspektivě těch kanónů. A tam jsou rozdíly zásadní. 30x165 není programovatelná a nabízí menší množství variant střel. O tom, že by ZVS udělaly kanón s programováním už nemůže být vůbec řeč. Všichni spojenci se tohoto kanónu a munice zbavují. K čemu tedy Slovensku je? Že ho dokáží vyrobit? A nebylo by lepší snažit se získat licenci na jiný? Nebo ho přerážovat? Jenže to by stálo peníze a nezbylo by tolik v kapsách vyvolených...
A mohl bych pokračovat. Prostě pořízení toho kanónu není obhajitelné. Chápu, že se některým líbí, že je vyrobený na Slovensku nebo že není ee-americký (tak ať koupí německý) nebo že je ruský. Na skutečnosti to ale nic nemění.Skrýt celý příspěvekClanek Tak panduru netřeba komentovat....už jsem psal ze zavádět kolové bvp byla chyba a je nám celkem k ničemu stejne ho používáme jako OT( to samé čeká vás ....) Casu ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Tak panduru netřeba komentovat....už jsem psal ze zavádět kolové bvp byla chyba a je nám celkem k ničemu stejne ho používáme jako OT( to samé čeká vás ....)
Casu komentovat nebudu...
A do BRENu bych se vůbec nepopíral byl aspoň ve správně ráži :)))))
A už ted vám musí být jasné ze tenhle vás nový nákup zavání ještě větším pruserem než byl nákup panduruSkrýt celý příspěvekTo ze byl nakup Panduru v CR pru!er neni uknucenost, ale fakt. To ze CASA je v mnoha (ne ve vsem!) horsim letadlem ve smyslu vykonu taky neni uknucenost, ale fakt. To ze byl ...Zobrazit celý příspěvek
To ze byl nakup Panduru v CR pru!er neni uknucenost, ale fakt.
To ze CASA je v mnoha (ne ve vsem!) horsim letadlem ve smyslu vykonu taky neni uknucenost, ale fakt.
To ze byl prvni BREN ksunt se tu rozebiralo taky X krat, za jeho porizeni na SVK ale samozrejme nemuze nikdo jiny nez SVK. Ze by nekdo knucel stylem ze za ten nakup muzou "zli cesi" jsem nezachytil, pokud se tak stalo tak ano, uknucenost.
S zadosti na vysvetleni toho nebo onoho to bude na SVK vzdy tezke, i v pripade evidentne nepolitickych tendru, kazdopadne nevysvetlenost nejakeho jevu oficialnimi zdroji jeste neimplikuje puvodni AMV. Pokud neco tak vznika podezreni, ale dokud jste nesedel v AMV XP a pak i ve slovenske podobe , nemate je prolezene odpredu dozadu, vcetne podvozkovych dilu, motoru a vybaveni obecne, muzete jen a jen spekulovat. Vydavat neco za fakt... ale to uz bych se opakoval. :)Skrýt celý příspěvekClanek: dokud nebylo video prototypu a tvrdilo se, ze pujde o verzi XT, tak asi kazdy cekal, ze to bude XT se vsim vsudy, tedy i tvarem korby, nataceci napravou apod. Kdyz se (z ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: dokud nebylo video prototypu a tvrdilo se, ze pujde o verzi XT, tak asi kazdy cekal, ze to bude XT se vsim vsudy, tedy i tvarem korby, nataceci napravou apod. Kdyz se (z nevysvetlenych) duvodu tak nestalo, neni duvod to bagatelizovat, ze jde jenom o LED lampy, protoze to neni pravda. Za vysvetleni bych bral, ze je to levnejsi o XY nebo ze na novy dizajn napr. nejde plovouci verze. Ale nikdo se s vysvetlenim neobtezoval.
Take nekteri sk kolegove zde nenechaji nit suchou, napr. kdyz koupili 600 ks "smejdu" Bren, tj. zhruba 3% mnozstvi co ma ACR (dokonce tvrdili, ze ACR se naschval zbavila casti sve objednavky) nebo letadla CASA jsou hrozne spatna a Spartan hrozne dobry, Pandur je krám jen aby se nenakoupil pro OSSR a tak by se dalo pokracovat. Nikdo to ale nevzal nacionalne a neoznacil jako proticeske prispevky. Proto me ta uknucenost prekvapuje.Skrýt celý příspěvekUz tu par krat bola nacata schopnost plavby. Ci prave ta poziadavka nebola na vyradenie vsetkej konkurencie a uplacanie tohto "projektu". Nieco ako zamknute dvere pred povestnym ...Zobrazit celý příspěvek
Uz tu par krat bola nacata schopnost plavby. Ci prave ta poziadavka nebola na vyradenie vsetkej konkurencie a uplacanie tohto "projektu". Nieco ako zamknute dvere pred povestnym nastenkovym tendrom z dielne arcizlodejov SNS (ti 2 ja ak pojdu nejakym zazrakom sediet za mreze, boli aj tak len pesiakmi v rukach niekoho ineho...).
Samozrejme ze kazdy sudny clovek oceni cast vyroby v domacej krajine, schopnost aspon ciastone servisovat a udrziavat techniku v prevadzke vlastnymi silami (aj za cenu nie absolutne najnizsich financnych nakladov). Nedokazem ale pochopit, preco tak taja vsetky blizsie informacie, ked ide o tak uzasny projekt (podla ich slov) - to by sa tym mali prave chvalit, ako hospodarne a efektivne pouzili NASE peniaze z dani.
Kanon povodom zo ZSSR by tiez az tak nerezal oci, ak by tam prebehol nejaky skutocny vyvoj (technologie vo vsetkych odvetviach za tu dobu slusne pokrocili), tak isto municia pre ten kanon. Ked maju plne huby vyvoja a podpory domacej vyroby, preco nebol ani pokus o domaci kanon pre NATO municiu, resp. vyroba NATO municie v tunajsich podnikoch. Odpoved sa natiska len jedna - niekto by to skutocne musel zaplatit a niekto urobit skutocnu pracu, nie si len napratat penazenky na dohodnutom biznise. To sa potom "podnika", ked netreba niest riziko...Skrýt celý příspěvekJara
Tu si prečítaj https://below-the-turret-ring....Jara
Tu si prečítaj https://below-the-turret-ring....Jen bych na chvíli opustil turru 30 o té už víme všechno ( jen to jestli má možnost volby ze dvou druhu minice stále ne, a naposledy si rypnu někdo tady psal ze se možná nechala ...Zobrazit celý příspěvek
Jen bych na chvíli opustil turru 30 o té už víme všechno ( jen to jestli má možnost volby ze dvou druhu minice stále ne, a naposledy si rypnu někdo tady psal ze se možná nechala osadit bushmasterem dokonce v jiné ráži než 30 ... vlhké sny...)
Chtěl bych jenom napsat ze kolové bvp mi přijde jako zbytečný luxus na Slovensku by bohaté stačíl OT s velkoraznym kulometem ( to samé platí o našich pandurech) oba dva nákupy se mi zda uskutečňují nebo v českém případě uskutečnily jen pro něčí prospěch ...... se zájmem o fungující dobre a hlavně smysluplné vybavenou armadu to nemá co dělat ...Skrýt celý příspěveknesher> z toho nazvu zizka-30 by som nemal obavy, v SNS by netusili o akeho pana sa jedna. A nakoniec je to aj tak CeskoSlovensGo - finsky projekt :D
nesher> z toho nazvu zizka-30 by som nemal obavy, v SNS by netusili o akeho pana sa jedna. A nakoniec je to aj tak CeskoSlovensGo - finsky projekt :D
..a może warto przeczytać coś poza tematem,na ten Nowy Rok ? ;)
http://www.rp.pl/Zycie-Dolnego.....a może warto przeczytać coś poza tematem,na ten Nowy Rok ? ;)
http://www.rp.pl/Zycie-Dolnego...alpacino> dost submisivny postoj. tak uz to chodi. a okolite krajiny.... Cesko je vyhlasene skandalmi pri nakupoch zbrani. Polsko stale v polovici sutaze sutaz zrusi. Madarsko nema ...Zobrazit celý příspěvek
alpacino> dost submisivny postoj. tak uz to chodi. a okolite krajiny.... Cesko je vyhlasene skandalmi pri nakupoch zbrani. Polsko stale v polovici sutaze sutaz zrusi. Madarsko nema vobec nic a maluju si ze ked kupia multicam tak maju +10 attack power. A slovenska armada si buduje vzorkovnik vyzbroje ktora by aj mohla byt dobra ale vzdy sa najde dajaka chytra hlava ktora ju dokaze z lenivosti alebo lakomosti doslova znehodnotit.Skrýt celý příspěvek
@Jura99 a Stirling, trosku se nam zde kroutite panove. Obhajoba sovetskeho kanonu (coz je jedna z mala veci co o tom vozidle uz spise vime nez ze si jen myslime (cti spekulujeme)) ...Zobrazit celý příspěvek
@Jura99 a Stirling, trosku se nam zde kroutite panove.
Obhajoba sovetskeho kanonu (coz je jedna z mala veci co o tom vozidle uz spise vime nez ze si jen myslime (cti spekulujeme)) je tu vedena znacne marginalne. Zrovnatak tu nectu ody na to jak skvele OSSR manazuje cely projekt, ze je to hniloba z tech nejhnilejsich delana jasne za ucelem mlzit a mastit kapsu tu nema problem priznat snad nikdo. Kde ale zaslouzite "diskusne naplacano" jsou ty vase spekulace ktere vydavate za fakt, a sice ze je jasne ze nejde o XP variantu a ze i tato, tedy podvozkova cast, je nejakym spusobem osizena / jen divadlo / lez atd.. A protoze opakovani podtrhava pointu: tohle nema nic spolecne s obhajobou sovetskeho kanonu nebo tendru netendru. Tohle miri na to ze s necim vyrukujete na zaklade tvaru korby a svetel a tuhle svou spekulaci vydavate za jistojisty fakt.
Jinak souhlasim s tim co napsal semtam, diky za koment.
A ad domaci vyroba. Kdyz se oprostime o politickych prohlaseni o 70% slovenskem vozidle, domacim vyvoji a jinych anekdot, a prejdeme rovnou k veci kde souhlasim s Jurou99, zvlaste stat maly jako SVK nikdy nebude schopen behem konfliktu cokoliv noveho vyrobit. A prece je dobre co mozna nejvic i jen hloupych montaznich / svarovacich praci udelat na Slovensku. Kdyz uz nic udrzi se schopnost a zazemi vozidla pak svepomoci opravovat (ne, nevyrobime si vlastni novy motor kdyz nejake vozidlo v boji o nej prijde, ale zustane alespon schopnost treba zkanibalizovat 2 nepojizdne vraky na 1 funkcni stroj, znovu svarit korbu atd). Zustanou prostory, nastroje a vyskoleny personal na manipulaci s 30t kusem techniky (nebo minimalne zustane ve vetsich poctech nez kdyby se komplet vozidlo jen privezlo na Slovensko). Nenecham se opit rohlikem jak se o to snazi zastupci ministerstva, ale i za to svarovani one vyspelejsima statama dodane techniky budu rad, protoze je to furt vic nez nic a protoze, a ted ruku na srdce, Slovensko na vic mit proste uz nebude.Skrýt celý příspěvekHurvo Žižka zní příliš čehúnsky a pro SNS by to bylo pravděpodobně neakceptovatelné. Navrhoval bych tam dát nějakou pušku z počátku 18. století a nazval bych to Jánošík 21. Bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Hurvo
Žižka zní příliš čehúnsky a pro SNS by to bylo pravděpodobně neakceptovatelné. Navrhoval bych tam dát nějakou pušku z počátku 18. století a nazval bych to Jánošík 21. Bylo by to patřičně vlastenecké a veškeré Vámi uvedené výhody by zůstaly zachovány, např. výroba munice svépomocí. (nic ve zlém, Váš vtip mě pobavil, jen ten Žižka mi tam zrovna neštimoval)Skrýt celý příspěvekMyslím si, že aj keby spravili otvorenú súťaž tak by nastavili také podmienky aby vyhrala spoločnosť, ktorú chcú aby vyhrala. Tak to už chodí nie len na slovensku, ale aj v ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím si, že aj keby spravili otvorenú súťaž tak by nastavili také podmienky aby vyhrala spoločnosť, ktorú chcú aby vyhrala. Tak to už chodí nie len na slovensku, ale aj v okolitých štátoch. A na druhú stranu je patria je asi to najlepšie čo sme mohli dostať, pokiaľ bola nastavená podmienka plavby a tým sa aj urýchli dodávka vozidiel. A k tomu sovietskému kánonu, nie je až taký markantný rozdiel v porovnaní výkonu ale politici tu hovoria o unifikácií výzbroje so západom a dajú tam toto.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...