Polsko modernizuje tanky T-72

Polská modernizace tanku T-72 označovaná jako PT-17; větší foto / autor 

Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro vyzbrojováni začal provádět analýzu trh s cílem zjistit, jaké řešení v případě modernizace T-72 nabízejí firmy (především ty polské).

Polská armáda má oficiálně ve výzbroji 1010 tanků – 249 německých tanků Leopard A4/A5, 233 modernizovaných tanků T-72 označovaných jako PT-91 Twardy (PT-91, PT-91M, PT-91MA1) a 528 původních tanků T-72 (T-72, T-72A, T-72M1, T-72M1D).

 

 

Polsko dlouhou dobu koketovalo s vyřazením T-72 a vývojem vlastního lehkého/středního tanku, resp. vozidla přímé palebné podpory DSV (Direct Support Vehicles). Podle posledních informací ale Varšava od vývoje nebo nákupu DSV prozatím upustila a plánuje modernizovat 300 tanků řady T-72M1.

 

T-72M je exportní verze T-72A vyráběná v Polsku a Československu. Odvozená verze T-72M1 (1982) na úrovní pancéřové ochrany odpovídá T-72A ruské armády.

 

"Chceme modernizovat T-72," řekl 8. prosince zástupce ministra obrany Bartosz Kownacki. "Modernizace tanku stojí kolem 4 milionů zlotých (1,1 milionu USD). Máme 300 takových vozidel, takže smlouva bude za více než 1 miliardu zlotých."

 

V současné době nastává 18 měsíců dlouhá analýza trhu. Na základě provedených analýz ministerstvo obrany přijme rozhodnutí o přesném rozsahu, harmonogramu a finančním plánu programu. V současné době jsou přesné požadavky na modernizaci T-72M1 tajné, případně se na nich stále pracuje.

 

Modernizaci však nepochybně zajistí polský průmysl. Na letošní vojenské výstavě MSPO 2017 polský zbrojní gigant PGZ představil hned dvě cesty modernizace T-72 – hloubkovou PT-17 a “povrchovou” PT-91M2.
 

Tank PT-17 vyniká novou výzbrojí, novým nabíjecím automatem, pancéřováním, pohonnou jednotku a novým senzorovým/elektronickým/počítačovým vybavením.

 

Věž PT-17 je převzata z ukrajinského projektu T-72-120 (představený v Paříži v roce 1999) od Charkovské konstrukční kanceláře Alexandra A. Morozova. Použitý ukrajinský kanón KB-2 (odvozen od sovětského 2A46M ráže 125 mm) má hladký vývrt a NATO ráži 120 mm (L50). Nový nabíjecí automat má hmotnost 936 kg (bez pancéřování) a pojme 22 ks tankové munice.

 

Nabíjecí automat se koncepčně podobá (nebo je dokonce odvozen) automatu francouzského tanku Leclerc (YouTube). Automat je umístěn v zadní pancéřové schránce a pomocí nabíjecího táhla přes otvor v pancéřové přepážce vsunuje náboj do nábojové komory kanónu. Rychlost palby je pět až devět ran za minut.

 

PT-91 polské armády

 

Není jasné, jakou stabilizaci polohy hlavně kanónu PT-17 používá. V úvahu připadá EPS-72 od společnosti EADS nebo ukrajinská 2E42-2. Připomeňme, že tankový stabilizátor je klíčové zařízení (využívající gyroskopy), které zajišťuje za jízdy tanku stále stejný náměr a odměr kanónu. Lapidárně řečeno – hlaveň kanónu míří do stejného bodu, i když se tank pohybuje.

 

PGZ jistě bude tlačit na nákladnější modernizaci po vzoru PT-17, ale více pravděpodobná je méně nákladná modernizace (např. zachování stávající věže a kanónu). PGZ proto nabízí modernizační balíček PT-91M2 vycházející z PT-91M/MA1. Na standard PT-91M2 lze upravit jak stávající PT-91, tak původní T-72.

 

PT-91M2 získal přesnější slovenský kanón 2A46MS ráže 125 mm, nový nabíjecí automat a box v zadní části věže pro další munici. Tank pohání původní motor S-12U (polská verze sovětského V-46-6) o výkonu 634 kW (850 koní), nové jsou sestavy odpružení pojezdových kol. PT-91M2 chrání nejnovější bloky polského reaktivního pancíře ERAWA. Tank PT-91M2 má modernizovaný nabíjecí automat a část munice byla přesunuta do korby.

 

Systém řízení palby je francouzské výroby SAVAN-15, polské firmy dodaly například přístroje nočního vidění TKN-3Z pro velitele a PNK-72 Radomka pro řidiče.

 

 

PT-91M2; větší foto / autor

 

Varšava chce pomocí modernizovaných T-72 překlenout období do příchodu tanku zcela nové generace. Přitom jak bylo naznačeno v úvodu, ještě v červenci 2016 Kownacki oznámil, že tanky T-72M1 budou nahrazeny novými DSV Gepard. Vozidlo Gepard mělo být vozidlo postavené na platformě komerčně dostupného bojového vozidla pěchoty (pravděpodobně CV90). Výzbroj měla tvořit nová věž s tankovým kanónem ráže 120 mm od belgické firmy CMI Group.

 

Polská armáda plánovala vyřadit všechny tanky T-72 do roku 2021 a nakoupit 400 vozidel Gepard. Z těchto plánů ale podle posledních informací sešlo. 

 

Polsko plánuje místo nákupu DSV Gepard v delším časovém horizontu zavést zcela nový hlavní bojový tank MBT (Main Battle Tank). Podle webu Defence.pl nový tank vznikne na základě mezinárodní spolupráce s účasti polského obranného průmyslu. V současné době se nabízí program vývoje tanku Leopard 3, který vzniká v německé a francouzské spolupráci. Nový tank má k polským jednotkám dorazit za 10 až 12 let.

 

Je třeba také připomenout, že polská armáda plánuje postavit zcela novou obrněnou divizi. Z toho důvodu si Varšava nemůže dovolit vyřadit žádné tanky. Polsko také kvůli nové divizi plánuje nakoupit menší počet použitých tanků Leopard 2.

 

Kromě toho Varšava počítá s pořízením nové protipanceřové munice pro tanky T-72M1 a PT-91.

 

Zdroj: Defence24.pl, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2017

V polských Kielcích od 5. do 8. září probíhala tradiční výstava vojenské techniky MSPO 2017 ...

PT-17: Polsko-ukrajinská modernizace tanku T-72

Na vojenské výstavě MSPO 2017 polská firma Bumar (člen PGZ) představila hloubkově modernizovaný tank ...

Polské ponorky Orka a střely Tomahawk

Polské ministerstvo obrany v rámci programu Orka nakoupí tři nebo čtyři nové dieselelektrické útočné ...

Washington schválil prodej baterií Patriot do Polska

Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    18:29 23.12.2017

    royal: velice zajímavé video. Mě ta zbraňová část těžké houfnice, připomněla Evu. Ono pokud by se Evu podařilo dovyvinout, vychytat všechny mouchy atd. tak by to mohla být velice ...Zobrazit celý příspěvek

    royal:
    velice zajímavé video. Mě ta zbraňová část těžké houfnice, připomněla Evu. Ono pokud by se Evu podařilo dovyvinout, vychytat všechny mouchy atd. tak by to mohla být velice zajímavá zbraň - pokud z ní opravdu vznikne ona "euro-houfnice". Z našeho pohledu si ale myslím, že budeme chtít nové houfnice dřív než se tak stane. Pak bych tedy byl spíš pro AGM. Dost tedy záleží na tom, zda si počkáme a uvidíme co z toho bude, nebo půjdeme cestou AGM. Těch možností opravdu moc nemáme, pokud budeme chtít co nejvíc munice a ideálně autonomní režim.Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    13:10 23.12.2017

    to royal: docela zajímavá myšlenka, líbí se mi ta autonomnost, přeci jen když se podíváte obecně na rozvoj pozemní techniky, tak ten vývoj jde tím směrem co je tam prezentováno. ...Zobrazit celý příspěvek

    to royal: docela zajímavá myšlenka, líbí se mi ta autonomnost, přeci jen když se podíváte obecně na rozvoj pozemní techniky, tak ten vývoj jde tím směrem co je tam prezentováno. AGM k tomu má asi nejblíž a když jsem se na ty rozměry znovu díval, tak by na Tatru šel AGM z těch nových systémů posadit nejsnadněji (rozuměno bez zbytečné časové prodlevy a zbytečných financí při řešení technických překvapení). Na to, že to je de facto zmenšená PzH 2000 na kolovém podvozku má ještě k tomu ze všech nových systémů největší zásobu munice. Souhlasím také, že Archer na Tatře bude asi dost nemotorný, mohlo by to v terénu činit celému systému docela potíže. V tomto směru bude jistější AGM.
    Navíc jak psal Rase, pokud by by bylo nutné AGM přehodit na jiný podvozek (třeba když původní podvozek bude poškozen v boji), nebo to pro leteckou přepravu sundat a odvézt někam do zahraniční mise, tak to nebude problém.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    10:59 23.12.2017

    royal koncept je opravdu zajímavý, je vidět snaha USMC jako dle mého nejefektivněji fungující složky ozbrojených sil USA, pořídit za co nejméně peněz, co nejvíce muziky a přitom ...Zobrazit celý příspěvek

    royal
    koncept je opravdu zajímavý, je vidět snaha USMC jako dle mého nejefektivněji fungující složky ozbrojených sil USA, pořídit za co nejméně peněz, co nejvíce muziky a přitom zachovat co největší mobilitu. Z mého pohledu je zajímavé, že zavedením krátké155 mm/23 houfnice dali přednost před sice lehčí, ale méně účinné ráži 105 mm, čili přeferovali jednotnou munici. Vzhledem k tomu, že nevím o tom, že by existovala moderní 155 mm/23 houfnice, by mně zajímali jestli něco takového skutečně vyvíjejí a parametry. Tuto houfnici i ten jeden modul HIMARSu by myslím unesl i tatrovácký Husar. Ta standardní 155/52 mi připomíná AGM (ale je to jenom schematický obrázek).Skrýt celý příspěvek

  • royal
    23:26 22.12.2017

    https://m.youtube.com/watch?v=...
    Zajimavy koncept budouciho delostrelectva US Marine Corps

    https://m.youtube.com/watch?v=...
    Zajimavy koncept budouciho delostrelectva US Marine Corps

  • royal
    23:22 22.12.2017

    Tomas.kotnour:
    Udělej prosím ten bokorys...

    Tomas.kotnour:
    Udělej prosím ten bokorys...

  • tomas.kotnour
    22:15 22.12.2017

    Asi jsem to špatně popsal, vozidlo dle mého návrhu by bylo hodně podobné rodině RG-35, kabina by mohla být 1 - 3místná, přístupná pouze přes stropní poklopy, následoval by motorový ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi jsem to špatně popsal, vozidlo dle mého návrhu by bylo hodně podobné rodině RG-35, kabina by mohla být 1 - 3místná, přístupná pouze přes stropní poklopy, následoval by motorový prostor a nádrže. zbytek vozidla, prakticky za koncem druhého páru kol, by už mohl být libovolný, dělostřelecký modul mezi zadními koly, či případně chráněný modul (jako má Boxer) s minometem a jeho obsluhou. Pokud by byl zájem, dodělám bokorys.Skrýt celý příspěvek

  • Ibertax
    22:11 22.12.2017

    Ku tej munícii si pozrite link na MSM magazín str. 15
    https://www.msm.sk/downloads/1...

    Ku tej munícii si pozrite link na MSM magazín str. 15
    https://www.msm.sk/downloads/1...

  • MALI
    08:48 22.12.2017

    To tomas.kotnour - oprava:
    ...Tatry jsou předurčeny jako muniční vozidla pro nová děla, což bude ihned po tom, jak se vyřeší nový ShM pro AČR. I tak...

    To tomas.kotnour - oprava:
    ...Tatry jsou předurčeny jako muniční vozidla pro nová děla, což bude ihned po tom, jak se vyřeší nový ShM pro AČR. I tak...

  • MALI
    08:42 22.12.2017

    To tomas.kotnour: Ohledně nových, zvětšených podvozků Tatra: pokud by jste to takto udělal - jak doporučujete CSG (tj. přišel nabídnout rozšířené podvozky Tatra 8x8 pro ShM, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    To tomas.kotnour:
    Ohledně nových, zvětšených podvozků Tatra:
    pokud by jste to takto udělal - jak doporučujete CSG (tj. přišel nabídnout rozšířené podvozky Tatra 8x8 pro ShM, tak jen doufám, že by Vás z MO ČR okamžitě vyhodili, a když ne z MO, tak z GŠ) a doporučili Vám, aby jste si zajel do Bohnic (nebo že by Vám zrovna zavolali i odvoz...). To, co je v AČR teď jako podvozek pro PRAM/L je pouze provizorní řešení a ty Tatry jsou předurčeny jako muniční vozidla do té doby, než se vyřeší nový ShM. I tak je to do nebe volající pitomost, která neguje veškerá pozitiva minometů a dělá z nich v boji obtížně použitelné krámy (ale na přehlídku a na výcvik dobré).Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    00:33 22.12.2017

    @MALI I tak se domnívám, pokud bude mít každá protitanková mina mít hmotnost více jak 4 kila (PTMi má jenom 2,5 kg) tak už to splní všechny tyto požadavky v souladu s úmluvou o ...Zobrazit celý příspěvek

    @MALI

    I tak se domnívám, pokud bude mít každá protitanková mina mít hmotnost více jak 4 kila (PTMi má jenom 2,5 kg) tak už to splní všechny tyto požadavky v souladu s úmluvou o kazetové munici http://www.clusterconvention.o...
    2. “Cluster munition” means a conventional munition that is designed to
    disperse or release explosive submunitions each weighing less than 20 kilograms, and includes those explosive submunitions. It does not mean the following:
    (b) A munition that, in order to avoid indiscriminate area effects and the
    risks posed by unexploded submunitions, has all of the following
    characteristics:
    (i) Each munition contains fewer than ten explosive submunitions;
    (ii) Each explosive submunition weighs more than four kilograms;
    (iii) Each explosive submunition is designed to detect and engage a
    single target object;
    (iv) Each explosive submunition is equipped with an electronic selfdestruction
    mechanism;
    (v) Each explosive submunition is equipped with an electronic selfdeactivating
    feature;

    Právě proto bych jsem se snažil dotlačit AČR, aby si takový podvozek objednala jak pro shkh, tak pro shm, a to už máme 100+ kusů. A to už by poskytlo vyjednávací pozici pro další zákazníky. A pokud jde o konkurenci, kolik firem může nabídnout kompletní řešení veškerých kolových vozidel nad 15 tun s prakticky 100% shodností běžné údržby a potřebných dílů?Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    23:24 21.12.2017

    to tomas.kotnour: myslím si, že Váš výklad má zásadní mezeru v tom, že to, co popisujete není dělostřelecká, ale ženijní munice.... K CSG - nechci zde" dělat účet bez ...Zobrazit celý příspěvek

    to tomas.kotnour:
    myslím si, že Váš výklad má zásadní mezeru v tom, že to, co popisujete není dělostřelecká, ale ženijní munice....
    K CSG - nechci zde" dělat účet bez hostinského", ale vysvětlete mi, proč by CSG šlo do vývoje podvozku, kde není jistý kupec a kde je návratnost prostředků v nedohlednu (to jsem Vám psal v minulém příspěvku), k tomu do "souboje" s renomovanými světovými zbrojovkami, včetně ruských, které mají svoje trumfy do hry už dávno vyvinuté a sériově je vyrábí, když má doma jistý rychlý obrat s jistým ziskem?Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    23:04 21.12.2017

    @MALI Co jsem studoval odzbrojovací smlouvy, kterými je ČR signatářem, tak tento způsob dopravy protitankových min neměl ničemu odporovat. Nedávno se nakupovaly 122-KS PTMi, což ...Zobrazit celý příspěvek

    @MALI

    Co jsem studoval odzbrojovací smlouvy, kterými je ČR signatářem, tak tento způsob dopravy protitankových min neměl ničemu odporovat. Nedávno se nakupovaly 122-KS PTMi, což je prakticky dělostřelecká raketová munice.

    Ano, v současnosti jsou CSG opraváři, proto jsem v tom příkladu se soustředil hlavně na podvozek. Dělo by v tomto případě dodal někdo jiný, CSG by jenom na vývoji a výrobě podvozků měl větší vývar než u modernizace a získal by nový produkt.
    Historicky existuje několik pokusů o KOT na podvozku Tatry a vždycky to vyhořelo na nedostatečné celkové šířce vozidla. Zatím poslední pokus Armored Vehicle Platform, který realizuje Jordánsko, už počítá se šířkou 2,8 m. Způsob, jakým toho chtějí dosáhnout (a který se ke mně jako drb dostal), bude dle mého názoru nefunkční, ale je levný. Zatímco vývoj by nemusel být tak drahý, tak náklady na výrobu budou úplně něco jiného. Byly by potřeba nové formy na slévárně a nové přípravy na kovárně a montáži. Cenově nejspíše převyšující i náklady na produkci 810. Pokud by se sešla objednávka od AČR (jako nosič i dalších systémů), Jordánska, Egypta a Brazilie (pokud bude mít peníze a nepůjde do SuperAV), tak by se nechal realizovat. Rozhodně by to bylo pro budoucí nabídku CSG přínosnější než modernizace Dan.Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    22:10 21.12.2017

    To Sergej7490: mám informaci (z neveřejných zdrojů), že problém, který měla Zuzana před léty v Asii dosud stále není vyřešen a dělo Zuzany (tím i Evy) zatím spolehlivě funguje jen ...Zobrazit celý příspěvek

    To Sergej7490:
    mám informaci (z neveřejných zdrojů), že problém, který měla Zuzana před léty v Asii dosud stále není vyřešen a dělo Zuzany (tím i Evy) zatím spolehlivě funguje jen se slovenskou municí (vyvíjenou spolu s dělem) a snad i některými 155 mm granáty NATO, ale není to prakticky ověřeno. To je ještě třeba ověřit a proto se ten problém tento týden protlačil do evropských projektů EDA (myslíte si, že by to Slovensko chtělo řešit v evropském projektu, kdyby bylo vše OK?). Na stránky výrobce si takovou informaci nikdo nevyvěsí. Jsou i výrobci (nemyslím tím Konštruktu), kteří mají v pohodě vyvěšený výrobek, který je ještě ve vývoji...Na otázku zapalovačů Vám odpověděl tomas.kotnour (pamatuji si, že zapalovače byly v minulosti problémem i u Dany).

    To tomas kotnour:
    díky za info, jezdit s hlavní děla nad kabinou ve výšce 4,5 metru, tak to bude jen otázkou času, kdy ji někdo zapíchne do mostu - samozřejmě, že aspoň v 80 km/h - to by asi nebyl dobrý nápad. No, podle mého názoru: v případě EVY i Caesara by tedy musel být použit podvozek se znakem 8x8 s tím, že pancéřová kabina bude ještě prodloužená o jednu řadu sedadel (tj. dvě místa) dozadu (stejně je třeba někam nacpat radiostanice, počítače a další materiál děla + jídlo a vodu na třídenní operaci).
    Ohledně hmotnosti věže Zuzany - modul AGS je tedy o 2,5 tuny lehčí.
    Ohledně těch různých typů munice (až na tu kontejnerovou - ta už by se neměla používat) - z tohoto hlediska je zase lepší Caesar (abychom ho zase úplně nezatracovali) - obsluha si tam nachystá přesně to, co aktuálně potřebuje.

    Ohledně modernizace ShKH vz.77: CSG jsou opraváři - ve vývoji toho zatím nic moc nepředvedli, většinou jen kosmetické úpravy a na hlubší modernizaci (Šakal) si utrhli jedině ostudu. A vývoj stojí peníze, v případě děla velké peníze (+ čas), které se pak vrací až postupně po vyrobení a následném prodeji výrobků.... Co ale umí dobře, tak jsou opravy a dílčí (kosmetické) modernizace - přesně takové, jaké mají v plánu u ShKH vz.77. tam se ty peníze naopak točí rychle. A jak by jste si (pokud by jste byl panem Strnadem), prosím na MO ČR vydupal nákup nových děl, když je nemáte? Samotný podvozek je Vám k ničemu - ten nestřílí. A pokud by jste to dělo koupil (nic jiného by Vám nezbylo), tak Vám peníze jen protečou mezi rukama. Vy prosím máte alespoň jisté ty kupce na Vámi navrhovaný podvozek? Nene, pan Strnad to dělá ze svého pohledu naopak velmi, velmi dobře.Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    21:16 21.12.2017

    Tatra 8x8 se nechá postavit na rozvoru 2 150 + 2 300 + 1 450. Pokud by se neřezalo do kabiny, ale vozila se hlaveň Evy nad ní, tak s 4dvéřovou KAPA bude přepravní elevace hlavně ...Zobrazit celý příspěvek

    Tatra 8x8 se nechá postavit na rozvoru 2 150 + 2 300 + 1 450. Pokud by se neřezalo do kabiny, ale vozila se hlaveň Evy nad ní, tak s 4dvéřovou KAPA bude přepravní elevace hlavně víc jak 12 stupňů a hlaveň bude ve výšce 4,5 metru nad zemí. Pokud by se nechtělo řezat do kabiny, ale použil by se přepravní model Archer, bude rozvor 2 150 + 7 500 + 1 450 mm, což také není cesta. Pokud se řízne do kabiny, bude jenom 4místná.

    @Sergej7490: Kompatibilita s NATO znamená schopnost pálit tříštivotrhavou M107 s nárazovým zapalovačem, případně další varianty munice s nárazovým zapalovačem. Nenašel jsem žádnou zmínku o tom, že by dokázala programovat / časovat.

    @MALI: Bojová hmotnost Zuzany 2 je 32 tun, co je důležitější, věž má 15 (včetně 40x 47 kg + 40x 17 kg a třech lidí).


    Co jsem si tak počítal, tak aby shkh splnily vše, co se od moderního dělostřeleckého prostředku očekává, měly by minimálně střílet Excalibur, Bonus, klasické tříštivo-trhavé, osvětlovací v IČ spektru, multispektrální dýmovou a kontejnerovou munici s protitankovými minami. Což je 6 druhů a to ignoruji jednotlivá provedení ER, BB, FB, RAP. Také by bylo dobré, aby byl čas mezi požadavkem a zahájením palby co nejkratší. A když si vezmu, kolik se bude pro splnění palebného úkolu muset vystřelit salv (zde je otázka, zda bude reagovat celá baterie neboj jenom jedna z palebných sekcí toho času umístěna v maskovaném palebném postavení), tak se mi zdá, že tyto malokapacitní dělostřelecké systémy (včetně Archeru) budou mít problém tyto požadavky splnit. Pokud tedy se nebude vozit zásobník z půlky prázdný a před plněním neplánovaného palebného úkolu se adekvátně nedoplní.

    Kdybych byl panem Strnadem a měl moc,, kterou mu mnozí přiznávají, tak si místo modernizace Dan na MO vydupu nákup 50 155mm děl na novém podvozku o šířce 2,8 - 3 metry, s V12, Allisonkou, nízkou kabinou jako má Dana, ale pro 3, tažným zařízením dle standardu NATO, od oka dohromady za 2 mld. Kč. Retia by si přišla také na své a já bych měl zaplacen podvozek, za který mi výrobci dělostřeleckých prostředků utrhnou ruce. podvozek, na kterém se bez problému nechá postavit KOT a motor, který po mě budou chtít na blízkém a středním východě a Austrálii. Ale jestli to nebude spíše tím, že vliv je menší, ale je podpořen tím, že je jednooký mezi slepými.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:34 21.12.2017

    K těm AGM ještě dodám, že málo se ví, že zároveň s vývojem nového evropského tanku (Leopard 3 atd.) vznikne na "stejném" podvozku i nová houfnice. Osobně si tedy myslím, že pro ...Zobrazit celý příspěvek

    K těm AGM ještě dodám, že málo se ví, že zároveň s vývojem nového evropského tanku (Leopard 3 atd.) vznikne na "stejném" podvozku i nová houfnice. Osobně si tedy myslím, že pro usnadnění práce využijí právě modul AGM nebo nový z něj vycházející. Krom pásového podvozku se ale o té plánované houfnici prakticky nic neví (oficiálně). Onu modulárnost jsem zmínil jen kvůli tomu že bych byl rád, kdyby zbraňová část nové houfnice pro AČR byla modulární a snadno přehoditelná na jiný podvozek - to je všechno.
    že ten obrázek je fotomontáž je snad jasné, já cca před rokem taky dělal fotomontáž modulu AGM na podvozku Dana :))
    Pokud jde o tatrovácký podvozek, tak očekávám, že nebude kratší než ony nové minometné 8x8, když mají v budoucnu vozit munici. Navíc větší podvozek = větší zásoba munice, což se hodí. Stačí porovnat Caesar II 6x6 a 8x8Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:43 21.12.2017

    Mali taky bych raději Evika, teda když už .. Ceasar mi přijde prapodivný s tím, že kolem ní musí obsluha poskakovat jak tajtrdlíci. Oproti Daně je to krok zpět. Dušan: Archer ...Zobrazit celý příspěvek

    Mali taky bych raději Evika, teda když už .. Ceasar mi přijde prapodivný s tím, že kolem ní musí obsluha poskakovat jak tajtrdlíci. Oproti Daně je to krok zpět.

    Dušan: Archer na Tatře je dlouhá jak týden před výplatou. Nevím jestli je to ta správná cesta. Ostatně neví někdo proč se jich Norové zbavují, když si teď objednali K9?Skrýt celý příspěvek

  • Dušan
    19:28 21.12.2017

    To Kozlus: ano omlouvám se, šlo samozřejmě o překlep. Za to bychom možná mohli koupit i ty AGM:-) Ale Němci kupovat AGM a Švédové/Norové Archer v budoucnu budou, možná by šla u ...Zobrazit celý příspěvek

    To Kozlus: ano omlouvám se, šlo samozřejmě o překlep. Za to bychom možná mohli koupit i ty AGM:-) Ale Němci kupovat AGM a Švédové/Norové Archer v budoucnu budou, možná by šla u těchto kompletů cena dolů a stejně jak tady zaznělo u BVP. A pokud by na to šly čerpat evropské fondy EDA, tak bychom ty nové houfnice 155 mm mohli koupit mnohem laciněji. Dovedu si například představit, že by se na Archer mohly čerpat dotace na dovývoj jeho umístění na Tatře, na IDETU tam BAe představilo maketu takového řešení.Skrýt celý příspěvek

  • Sergej7490
    19:10 21.12.2017

    "stále tam existuje nějaký problém ohledně NATO kompatibility v oblasti munice" To MALI: Mas nejake blizsie info ? Lebo silne pochybujem ze by si Grecko kupilo Zuzany keby do ...Zobrazit celý příspěvek

    "stále tam existuje nějaký problém ohledně NATO kompatibility v oblasti munice"
    To MALI:
    Mas nejake blizsie info ?
    Lebo silne pochybujem ze by si Grecko kupilo Zuzany keby do nich muselo kupovat nejaku speci municiu. 155mm sa predsa vyvijala specialne pre kompatibilitu s NATO.
    Zo stranky vyrobcu: (Zuzana 2000)
    "Konštrukcia zbrane umožňuje použitie všetkých druhov súčasnej NATO kompatibilnej munície. "Skrýt celý příspěvek

  • MALI
    19:07 21.12.2017

    To Rase: díky za odkaz, jak zde již zaznělo - jde o fotomontáž, ale aspoň je představa... To Nesher (ohledně kompatibility munice pro ShKH EVA): ano, vím o tom a právě to ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rase:
    díky za odkaz, jak zde již zaznělo - jde o fotomontáž, ale aspoň je představa...

    To Nesher (ohledně kompatibility munice pro ShKH EVA):
    ano, vím o tom a právě to ukazuje na skutečnost, že to ještě nemají vyřešeno, proto bych počkal, až to vyřeší (za čí peníze to dělají, je jejich věc, ale nerad bych, aby to bylo čistě za naše)...

    To Skelet:
    proboha, jen ne tu Zuzanu (mimo uvedený problém s kompatibilitou NATO munice, to je v podstatě přerážovaná a zvětšená DANA (tuším, že prázdná váží 32/34 tun, podle zdroje informace), "vylepšená" sice několika dobrými věcmi, ale stejně tak několika zbytečnými věcmi. O těch jejích šesti ranách za minutu nejsem přesvědčený (podle mého názoru má pět ran/min). A cenově je mezi Caesarem a AGM, ale o dost blíž AGM - tak to si raději připlatit za ten AGM. Když už, tak raději tu Evu.

    To JP:
    ano, pro samotný Caesar-2 by stačila Tatra 6x6, jenže AČR by chtěla pancéřovanou dvojkabinu pro obsluhu (tu novou, co byla na IDETu) a ta na Tatru 6x6 z hlediska únosnosti přední nápravy nejde dát (musí mít pod sebou dvě nápravy) a dvě nápravy vzadu pak potřebuje dělo - takže z toho vyjde ta 8x8. Jen si myslím, že možná by mohla být kratší mezi 2. a 3. nápravou (ale to by měl zhodnotit nějaký tatrovák). Problémem ale bude interakce hlavně děla a té pancéřované kabiny, která pro tu hlaveň nemá žádný výřez - takže kabina by se musela stejně předělat.

    To Kozlus:
    jak jsem zde již napsal, AČR ty staré Dany modernizovat nechce - to chce MO ČR a CSG, resp. správněji by mělo být: CSG a MO ČR. Ale ten nový SŘP bude stejně potřeba a ten nebude jen na dělech, ale na všech systémech palebného řetězce (dělostřelecký průzkum, střediska řízení palby, terminály na místech vševojskového velení, děla + raketomety, praporní minomety) - bude to celkem dost finančně náročné, ale bez toho SŘP žádné moderní dělostřelectvo není.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    18:21 21.12.2017

    "Moc ale nerozumím tomu, proč chce AČR modernizovat 40 let staré DANY za ca 7,5 mld. + další vice jak 1 mld. za nový SŘP " Tech 7,5G je doufam jen preklep. Posledni, co jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    "Moc ale nerozumím tomu, proč chce AČR modernizovat 40 let staré DANY za ca 7,5 mld. + další vice jak 1 mld. za nový SŘP "

    Tech 7,5G je doufam jen preklep. Posledni, co jsem cetl bylo 1,5G na "modernizaci" podvozku. A i to je nesmysl.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 7