Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste
- 28. 12. 2017
- 164 komentářů
- Jan Grohmann
Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) Pandur II pro Armádu ČR, také slovenský nákup finských vozidel AMV provází značné kontroverze.
Rychlý nákup neexistujícího AMV XP
Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 za 400 milionů euro (10,2 miliardy Kč) pro potřeby Ozbrojených sil Slovenské republiky (OS SR). Slovenská armáda vozidla získá v letech 2018 až 2024.
Jak informoval slovenský DennikN, původně slovenská vláda vyzvala ministra obrany Petera Gajdoše, aby prozkoumal různé možnosti pořízení KBVP. Ale údajně již dva dny (19. května) po tomto usnesení Gajdoš rozhodl o “finské cestě” – Gajdoš s finským ministrem obrany podepsal memorandum o porozumění. Za dva měsíce pak Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) uzavřelo s Finy dohodu o technické spolupráci, podle níž začala Patria se slovenskými partnery stavět prototyp vozidla pro OS SR.
Pochybné je také označování nových slovenských KBVP jako “AMV XP”, což je označení pro novou generaci vozidel AMV od finské firmy Patria.
Prototyp AMV XP začala Patria testovat v roce 2013 a v roce 2015 představila AMV XP s bojovým modulem Hitfist-30P. Patria chtěla s AMV XP uspět v Litvě, ale ta dala nakonec přednost KBVP Boxer s izraelskou věží Samson Mk II.
Představené slovenské "AMV XP" je však designově i konstrukčně (na první pohled z vnějšku) totožné se starším modelem AMV – údajně však využívá některé části vyvinuté pro AMV XP. Jaké části to jsou, není známo. Podle výrobce hlavní výhodou AMV XP je především robustnější podvozek (možnost většího zatížení), výkonnější motor, větší celkové rozměry (větší prostor pro posádku a výsadek), robustnější páteřní energetická a datová síť vozidla, výkonnější generátor elektrické energie a nově řešení pracovního prostoru posádky a výsadku.
Je tedy otázkou, proč finský výrobce Patria i MO SR označuje slovenské vozidlo jako AMV XP.
Imaginární výzkum a vývoj
MO SR označuje nové slovenské KBVP jako výsledek výzkumu a vývoje finského a slovenského průmyslu. “Naším cílem bylo, aby dodavatel šel s námi do společného vývoje,” uvedl Ján Hoľko, generální tajemník služebního úřadu MO SR.
Samotná platforma AMV (nebo AMV XP) je přitom finskou konstrukcí a například motor je převzatý ze švédských nákladních vozidel Scania. Zřejmě největší zásahy v konstrukci budou spojené s integrací slovenské věže Turra 30 – jak bude uvedeno dále, kvůli instalaci slovenské věže je v určité míře nutné posílit věžové kotvící a polohové mechanismy platformy.
Klíčovým slovenským příspěvkem je zmíněný bezosádkový bojový modul Turra 30 od EVPÚ z Novej Dubnice. Označení “výzkum a vývoj” se tak vztahuje pouze k integraci věže Turra 30 na finskou kolovou platformu.
AMV XP
Z technického hlediska je použití označení “vývoj a výzkum” kontroverzní. Avšak podle evropských pravidel při vývoji zbraňových systémů není nutnost dělat výběrová řízení. “Označit transportér za produkt společného vývoje je tak jenom snahou vyhnout se platné legislativě,” uvedl pro DennikN slovenský vojenský publicista Vladimír Bednár.
Takový postup je sice rovněž kontroverzní, ale časově velmi efektivní – neúspěšní uchazeči případného tendru naprosto jistě podají mnohočetné námitky a odvolání, které dokončení tendru odsune o roky. Otevřené výběrové řízení také vyžaduje neprůstřelné vypracování soutěžních podmínek a naprosto bezchybné vedení celého tendru. Navíc je také možné, že někdo v podmínkách soutěže objeví informaci zvýhodňující (ať chtěně nebo nechtěně) určitého výrobce, což může v horším případě skončit vězením pro některé zúčastněné.
Německá nabídka
Slovenská média rovněž diskutují o odmítnutí německých KBVP Boxer. Němci nabízeli Bratislavě zapojení slovenského průmyslu, přenesení části výroby na Slovensko a využití věže Turra 30. Oficiálně podle MO SR ale pouze Finové byli ochotni přenést část výroby na Slovensko. Vladimír Šnidl z DennikN si však myslí, že jedním z vysvětlení je možná neochota Němců podílet se na “ imaginárním výzkumu a vývoji”.
"Když jsme oslovili Němce, tak nám řekli, že jejich zájmem není s námi spolupracovat. Oni nám nabídli jen to, že by naložili do letadla 81 vozidel a ty by nám dovezli. Všechny peníze, které bychom zaplatili, by odešli do Německa," vysvětloval odmítnutí německé nabídky Hoľko.
"Zapojení slovenského průmyslu je možné a vítané. Jelikož Boxer je nejmodernějším vozidlem na trhu, projekt by přinesl významný transfer technologií do Slovenské republiky," dementuje prohlášení slovenský DennikN, který měl možnost nahlédnout do slovenské nabídky. DennikN také připomenul, že výrobce vozidel Boxer, německá KMW, se slovenským průmyslem spolupracuje již nyní.
V technické rovině je sice německé vozidlo Boxer pokročilejší, ale také dražší. Nejasnou výhodou (z finančního hlediska) je modularita vozidel Boxer, kdy na základní nosný podvozek lze umístit nejrůznější moduly (přepravní, zdravotnický, se zbraňovou stanicí, velitelské, atd. atd.).
Z technického hlediska nelze říct, která nabídka je pro Slovensko výhodnější. Svou roli samozřejmě hraje politická orientace země, politická podpora země výrobce, zájmy domácího průmyslu, pořizovací a provozní náklady vozidla, logistické a výcvikové možnosti, atd. atd. Je nutné si uvědomit, že posilování obranyschopnosti (odolnosti, udržitelnosti, politickém postavení atd.) země není závislé pouze a jen na vlastních takticko-technických vlastnostech nakupovaného zbraňového systému.
Prototyp slovenského KBVP.
Oživení slovenského vojenského průmyslu?
Finové slíbili slovenské vládě, že společné finsko-slovenské KBVP bude moci slovenský průmysl prodávat na třetích trzích. To ale Patria (resp. každý výrobce) slibuje každé zemí, kde svá vozidla dodává, například Polsku, Bulharsku nebo Chorvatsku. V reálu tak slovenský průmysl bude soutěžit v Evropě s Finskem, Polskem, Bulharskem a Chorvatskem.
S tím i souvisí proklamace MO SR, že 70 % vozidla vznikne na Slovensku. S největší pravděpodobností (a v nejlepším případě) jde však o hru s čísly. Nikdo neřekl, jestli půjde o 70 % z ceny, 70 % dílů nebo 70 % součástek.
Reálně na Slovensku lze uskutečnit řezání ze zahraničí dodaných pancéřových plátů, následné svařování korby a finální montáž. Tedy kromě motoru, převodovky, transmise a podvozkových části na Slovensku mohou vznikat všechny “železné” díly. Samozřejmě je zde věž Turra 30, ale i ta je z velké části osazená zahraničními komponenty.
Pro slovenské daňové poplatníky tak doufejme, že slovenské firmy si nebudou uměle navyšovat výrobní náklady, aby dosáhly požadovaného 70% podílu na výrobě vozidel.
"Ministerstvo do těch sedmdesáti procent započetlo i případy, kdy se dovezou součástky ze zahraničí a u nás jsou použity při výrobě. To však nelze označit za slovenskou výrobu," připomíná navíc poslanec za SaS a exministr obrany Ľubomír Galko.
Na mušku se dostala také věž Turra 30. Vojenský magazín IHS Janes přinesl článek od českého dopisovatele Jiřího Komínka o údajných nízkých kvalitách slovenské věže – ta má být vyráběná zastaralou technologií válcování ocele, což ji činí těžší oproti konkurenčním výrobkům. Z toho důvodu museli Finové, jak bylo uvedeno výše, posílit konstrukci korby a elektromechanických pohonných jednotek natáčení věže.
Proti článku IHS Janes se ohradil marketingový manažér EVPÚ Jozef Poláček, podle kterého je hmotnost věže Turra 30 plně srovnatelná s konkurencí. Úroveň pancéřové ochrany, která je také předmětem kritiky, je pak závislá na zákazníkovi. Navíc Turra 30 má být levnější než konkurence.
Zdroj: DennikN
Související články
Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP
Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od ...
- 20.11.2017
- 150 komentářů
- Jan Grohmann
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
- 07.12.2017
- 210 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko modernizuje tanky T-72
Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro ...
- 15.12.2017
- 131 komentářů
- Jan Grohmann
Dvě novinky ze Slovenska – pistole se značkou ZVS
Zbrojní výroba na Slovensku má dlouhou tradici sahající až do doby první Československé republiky. ...
- 27.12.2017
- 50 komentářů
- Redakce AN
Rase, o tej možnosti výroby Boxer-a v Tanaxe sa ž debatovalo na Palbe. Táto firma doteraz s podobnou ťažko technikou nemá skúsenosť. Doteraz vyrábajú len vozidlá Aktis pre OSSR. ...Zobrazit celý příspěvek
Rase, o tej možnosti výroby Boxer-a v Tanaxe sa ž debatovalo na Palbe. Táto firma doteraz s podobnou ťažko technikou nemá skúsenosť. Doteraz vyrábajú len vozidlá Aktis pre OSSR. Tie sú v podstate skladačka s komerčných dielov.Skrýt celý příspěvek
Je snad jasné, že Němci kvůli cca osmi desítkám strojů neměli zájem vyvíjet plavoucí Boxer. Přeci jen by kvůli tomu museli prakticky vyvinou zcela nový stroj. Pokud jde o název ...Zobrazit celý příspěvek
Je snad jasné, že Němci kvůli cca osmi desítkám strojů neměli zájem vyvíjet plavoucí Boxer. Přeci jen by kvůli tomu museli prakticky vyvinou zcela nový stroj.
Pokud jde o název oné Patrie, tak by bylo vhodnější kdyby i výrobce používal termín AMV NG, nebo tak něco.
Argonaut.CZ:
zapojení domácího průmyslu nabízeli i němci a patrně i ostatní, tedy je to jen výmluva.Skrýt celý příspěvekOsobně se mi přístup Slováků líbí. Je mi bližší metoda zapojení domácího průmyslu, než nakupovat špičkové technologie, od kterých nakonec nemám klíče. Jinak u VŘ je největší ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně se mi přístup Slováků líbí. Je mi bližší metoda zapojení domácího průmyslu, než nakupovat špičkové technologie, od kterých nakonec nemám klíče.
Jinak u VŘ je největší problém dlouhý čas a spousta prostoru pro lobbing.
Osobně se proto domnívám, že rychlé VŘ s využitím domácího průmyslu a v dostatečných nakupovaných počtech je nejrozumnější. A ne vždy musí vyhrát to nejmodernější řešení. Jakékoli řešení by se mělo vybrat hlavně rychle, rychle ho nasadit a masově zavést a používat. A když se ukáže, že za 10-20 let to nebylo ono, tak to zase přetočit na něco jiného.Skrýt celý příspěvekmožná neochota Němců podílet se na “ imaginárním výzkumu a vývoji”. -Tak táto veta asi hovorí za všetko :)) !!! Ako štát sme už naozaj v peknej pixx .... Smutné je,že aj keď je ...Zobrazit celý příspěvek
možná neochota Němců podílet se na “ imaginárním výzkumu a vývoji”. -Tak táto veta asi hovorí za všetko :)) !!! Ako štát sme už naozaj v peknej pixx ....
Smutné je,že aj keď je rezort obrany podfinancovaný,tak na nákup OT sa dali naozaj pekné peniaze.Škoda len,že to dopadlo/dopadne tak ako všetci vieme ako to dopadne.Slovenská ekonomika určite má na nákup modernej techniky v dostatočných počtoch,len by to muselo byť asi inak riešené ...Skrýt celý příspěvekBranislavDidak: železo můžete mít jaké chcete, pokud jej budete mít logistický zabezpečeno, v reálu je jedno z čeho vojáci střílí a jakou munici používají, podstatné jsou systémy ...Zobrazit celý příspěvek
BranislavDidak: železo můžete mít jaké chcete, pokud jej budete mít logistický zabezpečeno, v reálu je jedno z čeho vojáci střílí a jakou munici používají, podstatné jsou systémy spojení a velení, jinak by neplánovali použít věž s ruským kanónem.
Kompatibilní tak bude jen palivo a oleje pro motory.Skrýt celý příspěvekKolt:"Trochu bych mírnil nadšení pro "tvrdí to výrobce, tak to musí být pravda". Oni výrobci toho nakecají.... jaksi Patria má v tomto případě dobré důvody tvrdit, že to je XP, i ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt:"Trochu bych mírnil nadšení pro "tvrdí to výrobce, tak to musí být pravda". Oni výrobci toho nakecají.... jaksi Patria má v tomto případě dobré důvody tvrdit, že to je XP, i kdyby nebylo. Na druhou stranu souhlasím, že bez detailního seznámení se s vozidlem těžko můžeme posoudit, nakolik se od "originálního" XP liší. Odlišnosti mohou skutečně být dané pouze požadavkem na plavbyschopnost. Nebo jich je ve skutečnosti mnohem víc, třeba kvůli snížení ceny. Nikdo z nás to asi takhle od stolu nerozsoudí.
Jinak o tom, že způsob pořízení smrdí jak rasovna, snad ani nemá cenu diskutovat, ne?"
1) Samozrejme tvrzeni patrie neni slovo svate, ale patria je uspesna firma s dlouholetou tradici, historii a renome tak ze jakakoliv domaci firma, slovenska nebo ceska, muze leda zavidet. Ano, z jedne strany muze zalhat aby prodala, ze strany druhe ale bude takova firma kvuli 81 kouskum podvozku riskovat svou povest/kredibilitu tim ze tvrdi neco a doda zcela obycejne AMV? ;)
2) O tom neni sporu, ja si dokonce myslim ze to smrdi jeste malo a spousta spiny teprve vyplave a jak jsem psal uz pod poslednim clankem, to se jeste mame co tesit u 4x4 kde jde o 2x takovy balik (a minimalne 2x takove vsimne) :)Skrýt celý příspěvekV podstate máte takmer všetci pravdu. Až je to tragikomické...ale OS SR sú v tak zúfalej situácii, že potrebujú každé dobré " železo " kompatibilné s ostatnými spojeneckými ...Zobrazit celý příspěvek
V podstate máte takmer všetci pravdu. Až je to tragikomické...ale OS SR sú v tak zúfalej situácii, že potrebujú každé dobré " železo " kompatibilné s ostatnými spojeneckými armádami. Kritika obstarania tu bude vždy, najmä od momentálne opozičných politikov. Hoci majú naozaj pravdu, keď boli pri moci, tak sa dívali, ako armáda upadá a nebol dostatok politickej vôle s týmto stavom nič urobiť. OS SR proste nie sú prioritou vlády, ale to asi žiadne ozbrojené zbory v EU. Ja som osobne za naozaj transparentný tender, ale zatiaľ je to na nielen slovenské pomery utópia...Skrýt celý příspěvek
No ale ja stále ani nechápem odkial rozrátavate tú sumu 5,2 mio za kus. Delíte nejakú sumu ktorá bola predpokladaná a maximálna. To neznamená že sa celá minie. Ešte nebola ...Zobrazit celý příspěvek
No ale ja stále ani nechápem odkial rozrátavate tú sumu 5,2 mio za kus. Delíte nejakú sumu ktorá bola predpokladaná a maximálna. To neznamená že sa celá minie. Ešte nebola podpísaná kúpna zmluva a všetci už vedia koľko to bude stáť. To potom znamená že na 4x4 sa minie celých 820 miliónov aj keď nikto vlastne nevie čo to bude za auto nakoniec. Aj keď to bude opancierovaný kodiaq tak im zaplatia 820 mega. To snáď nemyslíte vážne? A k tomu článku na Jane's sa škoda vyjadrovať. Stačí sa pozrieť na akých odborníkov sa odvoláva. A ono to vlastne ani neni článok ale zhrnutie drístov z denníka N a inývh odborných plátkov.Skrýt celý příspěvek
Ragnar1 – jenže ty jsme pořizovali v dobách, kdy dálkově ovládané zbraňové stanice tohoto typu byly obecně ještě v plenkách. Dneska jsme drobátko jinde.
Ragnar1 – jenže ty jsme pořizovali v dobách, kdy dálkově ovládané zbraňové stanice tohoto typu byly obecně ještě v plenkách. Dneska jsme drobátko jinde.
Trochu bych mírnil nadšení pro "tvrdí to výrobce, tak to musí být pravda". Oni výrobci toho nakecají.... jaksi Patria má v tomto případě dobré důvody tvrdit, že to je XP, i kdyby ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu bych mírnil nadšení pro "tvrdí to výrobce, tak to musí být pravda". Oni výrobci toho nakecají.... jaksi Patria má v tomto případě dobré důvody tvrdit, že to je XP, i kdyby nebylo. Na druhou stranu souhlasím, že bez detailního seznámení se s vozidlem těžko můžeme posoudit, nakolik se od "originálního" XP liší. Odlišnosti mohou skutečně být dané pouze požadavkem na plavbyschopnost. Nebo jich je ve skutečnosti mnohem víc, třeba kvůli snížení ceny. Nikdo z nás to asi takhle od stolu nerozsoudí.
Jinak o tom, že způsob pořízení smrdí jak rasovna, snad ani nemá cenu diskutovat, ne?Skrýt celý příspěvekstirling: Keby sa z nejakého dôvodu rozhodli pre Boxer, robili by okolo toho úplne rovnaké divadlo. Boxer bol odpísaný kritériom plavbyschopnosti, ktorý Nemci neboli schopní ...Zobrazit celý příspěvek
stirling:
Keby sa z nejakého dôvodu rozhodli pre Boxer, robili by okolo toho úplne rovnaké divadlo. Boxer bol odpísaný kritériom plavbyschopnosti, ktorý Nemci neboli schopní splniť. Osobne by mi prišlo zaujímavejšie, keby sme sa stali lacnou montárňou pre Nemcov, než sa pokúšať predávať "vlastné" vozidlo, no ale uvidíme.
Doťahovať sa o to, do akej miery to je alebo nie je XP nemá zmysel, lebo čo je XP? Iba nejaký demonštrátor a nejaký prototyp pre účely PR. Čo sa z toho celého zatiaľ dostane do sériovej výroby, je Rosomak XP a slovenský BOV 8x8 - tieto dve vozidlá sú zatiaľ reálnymi reprezentantmi rodiny XP. Ten prototyp AMV XP, na ktorý sa každý odvoláva, nebudú mať s veľkou pravdepodobnosťou nakoniec ani samotní Fíni. Možno aj pre to, že nie je plavbyschopný, alebo je za tým aj porážka Boxerom v tendri pre Litvu, ktovie ...Skrýt celý příspěvekFlader: DennikN je jedna vec, no Jane's Defense Weekly je uz o cosi inom... http://www.janes.com/article/7... “The Turra unmanned turret ...Zobrazit celý příspěvek
Flader: DennikN je jedna vec, no Jane's Defense Weekly je uz o cosi inom...
http://www.janes.com/article/7...
“The Turra unmanned turret relies on rolled steel of outdated design due to its weight, which places great strain on electromechanical components, and cannot be upgraded with modern composite ballistic protection. Furthermore, the AMV XP chassis has been dumbed down to meet Slovak MoD weight and cost specifications,” a Western diplomat present at the unveiling told Jane’s .Skrýt celý příspěvekAlergiu máme na to, že s atu stále rieši to isté dookola. Tu sa nemusí rozratávať cena na kus, pretože cenu za kus poznáme. Inak povedané, tých Jurových 5,2 mega je ...Zobrazit celý příspěvek
Alergiu máme na to, že s atu stále rieši to isté dookola. Tu sa nemusí rozratávať cena na kus, pretože cenu za kus poznáme. Inak povedané, tých Jurových 5,2 mega je vozidlo+munícia+zázemie. Vozidlo samotné 4 mega.
"Naša Patria" nemôže byť úplne totožná s predstaveným XP. MOSR malo jednoducho ďalšie požiadavky - plávatelnosť. Preto o Boxerovi nemá cenu teraz diskutovať, ten s a plávať nedá naučiť. Taktiež preto neriadená zadná náprava. Pretože ej neriadená tak má aj iný rozostup.
Inak ta polemika je to XP nie je to XP. Samotný výrobca tvrdí že to je to, čo o označuje ako XP. V samotnom článku je zmienené, čo vlastne definuje XP. Ale samozrejme, pokiaľ to nemá coolové svetlá tak t tak nemôže byť...
K samotnému zdroju informácii. Denník N je dosť politicky orientovaný istým smerom. Nevravím, že ej to zlé, v podstate každé noviny majú svoju politickú orientáciu. Tak to bolo, je aj bude. Ale vydávať ich za objektívne periodikum by som sa neodvážil.Skrýt celý příspěvekStirling i dalsi, neberte to jako nejake strefovani se, ale ja vam zavidim. Sama Patria o XP pise jako o zmenach "pod povrchem" a prece zde vsichni vite, ze to neni XP, protoze ...Zobrazit celý příspěvek
Stirling i dalsi, neberte to jako nejake strefovani se, ale ja vam zavidim. Sama Patria o XP pise jako o zmenach "pod povrchem" a prece zde vsichni vite, ze to neni XP, protoze vnejsim vzhledem se podoba na puvodni AMV. Ale neda mi to si nezeptat, v jakych technickych parametrech se slovenske AMV lisi od AMV XP? A nebojte se i podelit odkud cerpate.Skrýt celý příspěvek
Ta cena se prostě stejně rozpočítá na ks, stejně jako se to dělá všude (ostatně i náš prohnilý nákup nikdo neštudoval kolik bylo čeho k tomu a jen se vydělila částka počtem ...Zobrazit celý příspěvek
Ta cena se prostě stejně rozpočítá na ks, stejně jako se to dělá všude (ostatně i náš prohnilý nákup nikdo neštudoval kolik bylo čeho k tomu a jen se vydělila částka počtem vozidel).
Moc nechápu zdejší slovenské diskutéry proč jsou na to co je zjevné tak alergičtí a stále žijí a hájí iluzi xp varianty, přece chcete to nejlepší za vaše peníze, ne? a co když by za stejnou cenu byl boxer? To vaše amv se liší vzhledově ve všem od xp verze i ohledně technických parametrů tak proč neustále obhajování lží? Snad je každému jasné, že je to divadlo pro veřejnost, ale za tento názor jsem byl odsouzen už v minulé diskuzi.
Já bejt to v čr tak si přeji aspon srovnavaci zkousky a pak ramcove vysvetleni proc co vyhralo (cena/výkon) a určitě slepě bych nehoukal, to vybralo mo, to je super.Skrýt celý příspěvekJura99: Na tlačovke bola deklarovaná maximálna cena za vozidlo aj so zázemím a muníciou na max 4 mil €. Už viackrát to počas diskusií odznelo a napriek tomu naďalej tvrdošíjne ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99:
Na tlačovke bola deklarovaná maximálna cena za vozidlo aj so zázemím a muníciou na max 4 mil €. Už viackrát to počas diskusií odznelo a napriek tomu naďalej tvrdošíjne rozrátáváte pridelenú finančnú čiastku.
Na niečom predsa budú potrebovať ukázať ako sa "bohovsky" ušetrilo.Skrýt celý příspěvekpuuupava: ohloupit veřejnost se rozhodně hodí, pokud je v plánu pořizovací cena až 5,2mil €. Tak obrovskou cenu může (částečně) ospravedlnit jen když to bude nejmodernější model. ...Zobrazit celý příspěvek
puuupava: ohloupit veřejnost se rozhodně hodí, pokud je v plánu pořizovací cena až 5,2mil €. Tak obrovskou cenu může (částečně) ospravedlnit jen když to bude nejmodernější model. Rozhodně není na místě jakkoliv omlouvat a hájit postup MO SR, vozidla se plánují koupit nejméně dva roky, ale pokrok je vlastně nulový, na existující podvozek se ve spěchu posadila existující věž, to konkurence udělala bez velké námahy už před těmi dvěma lety. Soutěž se nekonala, daňový poplatník by se měl zajímat proč. Vojáci by se zase měli zajímat, proč dostanou vozidlo se sovětským kanonem.Skrýt celý příspěvek
Nechápem načo sa to tu dookola rieši. Načo by samotná Patria písala že je to verzia XP keby to tak nie je. Možno to nieje presne ten demonštrátor XP ale len z neho prebral niektoré ...Zobrazit celý příspěvek
Nechápem načo sa to tu dookola rieši. Načo by samotná Patria písala že je to verzia XP keby to tak nie je. Možno to nieje presne ten demonštrátor XP ale len z neho prebral niektoré prvky ktoré sú pre slovenskú armádu dôležité. A vôbec nie je isté že toto je konečná podoba slovenskej patrie. Veď je jasne vidieť že to je narýchlo podkladané niečo akože prototip. Veď aj koleso má každé iné, z viacerých áut s už ošúchanou farbou. A písať tu o nejakom ohlupovaní verejnosti je úplne od veci. 99 % bežných slovákov ani netuší aký je rozdiel medzi AMV a A AMV XP. V živote ich ani nevideli a je im úplne jedno akú verziu armáda kúpi! Takže nevidím dôvod aby niekto zavádzal o verzií ktorá sa kúpi. Asi jedine kôli pár riešiteľom na tejto stránke ;)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...