Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste
- 28. 12. 2017
- 164 komentářů
- Jan Grohmann
Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) Pandur II pro Armádu ČR, také slovenský nákup finských vozidel AMV provází značné kontroverze.
Rychlý nákup neexistujícího AMV XP
Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 za 400 milionů euro (10,2 miliardy Kč) pro potřeby Ozbrojených sil Slovenské republiky (OS SR). Slovenská armáda vozidla získá v letech 2018 až 2024.
Jak informoval slovenský DennikN, původně slovenská vláda vyzvala ministra obrany Petera Gajdoše, aby prozkoumal různé možnosti pořízení KBVP. Ale údajně již dva dny (19. května) po tomto usnesení Gajdoš rozhodl o “finské cestě” – Gajdoš s finským ministrem obrany podepsal memorandum o porozumění. Za dva měsíce pak Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) uzavřelo s Finy dohodu o technické spolupráci, podle níž začala Patria se slovenskými partnery stavět prototyp vozidla pro OS SR.
Pochybné je také označování nových slovenských KBVP jako “AMV XP”, což je označení pro novou generaci vozidel AMV od finské firmy Patria.
Prototyp AMV XP začala Patria testovat v roce 2013 a v roce 2015 představila AMV XP s bojovým modulem Hitfist-30P. Patria chtěla s AMV XP uspět v Litvě, ale ta dala nakonec přednost KBVP Boxer s izraelskou věží Samson Mk II.
Představené slovenské "AMV XP" je však designově i konstrukčně (na první pohled z vnějšku) totožné se starším modelem AMV – údajně však využívá některé části vyvinuté pro AMV XP. Jaké části to jsou, není známo. Podle výrobce hlavní výhodou AMV XP je především robustnější podvozek (možnost většího zatížení), výkonnější motor, větší celkové rozměry (větší prostor pro posádku a výsadek), robustnější páteřní energetická a datová síť vozidla, výkonnější generátor elektrické energie a nově řešení pracovního prostoru posádky a výsadku.
Je tedy otázkou, proč finský výrobce Patria i MO SR označuje slovenské vozidlo jako AMV XP.
Imaginární výzkum a vývoj
MO SR označuje nové slovenské KBVP jako výsledek výzkumu a vývoje finského a slovenského průmyslu. “Naším cílem bylo, aby dodavatel šel s námi do společného vývoje,” uvedl Ján Hoľko, generální tajemník služebního úřadu MO SR.
Samotná platforma AMV (nebo AMV XP) je přitom finskou konstrukcí a například motor je převzatý ze švédských nákladních vozidel Scania. Zřejmě největší zásahy v konstrukci budou spojené s integrací slovenské věže Turra 30 – jak bude uvedeno dále, kvůli instalaci slovenské věže je v určité míře nutné posílit věžové kotvící a polohové mechanismy platformy.
Klíčovým slovenským příspěvkem je zmíněný bezosádkový bojový modul Turra 30 od EVPÚ z Novej Dubnice. Označení “výzkum a vývoj” se tak vztahuje pouze k integraci věže Turra 30 na finskou kolovou platformu.
AMV XP
Z technického hlediska je použití označení “vývoj a výzkum” kontroverzní. Avšak podle evropských pravidel při vývoji zbraňových systémů není nutnost dělat výběrová řízení. “Označit transportér za produkt společného vývoje je tak jenom snahou vyhnout se platné legislativě,” uvedl pro DennikN slovenský vojenský publicista Vladimír Bednár.
Takový postup je sice rovněž kontroverzní, ale časově velmi efektivní – neúspěšní uchazeči případného tendru naprosto jistě podají mnohočetné námitky a odvolání, které dokončení tendru odsune o roky. Otevřené výběrové řízení také vyžaduje neprůstřelné vypracování soutěžních podmínek a naprosto bezchybné vedení celého tendru. Navíc je také možné, že někdo v podmínkách soutěže objeví informaci zvýhodňující (ať chtěně nebo nechtěně) určitého výrobce, což může v horším případě skončit vězením pro některé zúčastněné.
Německá nabídka
Slovenská média rovněž diskutují o odmítnutí německých KBVP Boxer. Němci nabízeli Bratislavě zapojení slovenského průmyslu, přenesení části výroby na Slovensko a využití věže Turra 30. Oficiálně podle MO SR ale pouze Finové byli ochotni přenést část výroby na Slovensko. Vladimír Šnidl z DennikN si však myslí, že jedním z vysvětlení je možná neochota Němců podílet se na “ imaginárním výzkumu a vývoji”.
"Když jsme oslovili Němce, tak nám řekli, že jejich zájmem není s námi spolupracovat. Oni nám nabídli jen to, že by naložili do letadla 81 vozidel a ty by nám dovezli. Všechny peníze, které bychom zaplatili, by odešli do Německa," vysvětloval odmítnutí německé nabídky Hoľko.
"Zapojení slovenského průmyslu je možné a vítané. Jelikož Boxer je nejmodernějším vozidlem na trhu, projekt by přinesl významný transfer technologií do Slovenské republiky," dementuje prohlášení slovenský DennikN, který měl možnost nahlédnout do slovenské nabídky. DennikN také připomenul, že výrobce vozidel Boxer, německá KMW, se slovenským průmyslem spolupracuje již nyní.
V technické rovině je sice německé vozidlo Boxer pokročilejší, ale také dražší. Nejasnou výhodou (z finančního hlediska) je modularita vozidel Boxer, kdy na základní nosný podvozek lze umístit nejrůznější moduly (přepravní, zdravotnický, se zbraňovou stanicí, velitelské, atd. atd.).
Z technického hlediska nelze říct, která nabídka je pro Slovensko výhodnější. Svou roli samozřejmě hraje politická orientace země, politická podpora země výrobce, zájmy domácího průmyslu, pořizovací a provozní náklady vozidla, logistické a výcvikové možnosti, atd. atd. Je nutné si uvědomit, že posilování obranyschopnosti (odolnosti, udržitelnosti, politickém postavení atd.) země není závislé pouze a jen na vlastních takticko-technických vlastnostech nakupovaného zbraňového systému.
Prototyp slovenského KBVP.
Oživení slovenského vojenského průmyslu?
Finové slíbili slovenské vládě, že společné finsko-slovenské KBVP bude moci slovenský průmysl prodávat na třetích trzích. To ale Patria (resp. každý výrobce) slibuje každé zemí, kde svá vozidla dodává, například Polsku, Bulharsku nebo Chorvatsku. V reálu tak slovenský průmysl bude soutěžit v Evropě s Finskem, Polskem, Bulharskem a Chorvatskem.
S tím i souvisí proklamace MO SR, že 70 % vozidla vznikne na Slovensku. S největší pravděpodobností (a v nejlepším případě) jde však o hru s čísly. Nikdo neřekl, jestli půjde o 70 % z ceny, 70 % dílů nebo 70 % součástek.
Reálně na Slovensku lze uskutečnit řezání ze zahraničí dodaných pancéřových plátů, následné svařování korby a finální montáž. Tedy kromě motoru, převodovky, transmise a podvozkových části na Slovensku mohou vznikat všechny “železné” díly. Samozřejmě je zde věž Turra 30, ale i ta je z velké části osazená zahraničními komponenty.
Pro slovenské daňové poplatníky tak doufejme, že slovenské firmy si nebudou uměle navyšovat výrobní náklady, aby dosáhly požadovaného 70% podílu na výrobě vozidel.
"Ministerstvo do těch sedmdesáti procent započetlo i případy, kdy se dovezou součástky ze zahraničí a u nás jsou použity při výrobě. To však nelze označit za slovenskou výrobu," připomíná navíc poslanec za SaS a exministr obrany Ľubomír Galko.
Na mušku se dostala také věž Turra 30. Vojenský magazín IHS Janes přinesl článek od českého dopisovatele Jiřího Komínka o údajných nízkých kvalitách slovenské věže – ta má být vyráběná zastaralou technologií válcování ocele, což ji činí těžší oproti konkurenčním výrobkům. Z toho důvodu museli Finové, jak bylo uvedeno výše, posílit konstrukci korby a elektromechanických pohonných jednotek natáčení věže.
Proti článku IHS Janes se ohradil marketingový manažér EVPÚ Jozef Poláček, podle kterého je hmotnost věže Turra 30 plně srovnatelná s konkurencí. Úroveň pancéřové ochrany, která je také předmětem kritiky, je pak závislá na zákazníkovi. Navíc Turra 30 má být levnější než konkurence.
Zdroj: DennikN
Související články
Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP
Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od ...
- 20.11.2017
- 150 komentářů
- Jan Grohmann
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
- 07.12.2017
- 210 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko modernizuje tanky T-72
Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro ...
- 15.12.2017
- 131 komentářů
- Jan Grohmann
Dvě novinky ze Slovenska – pistole se značkou ZVS
Zbrojní výroba na Slovensku má dlouhou tradici sahající až do doby první Československé republiky. ...
- 27.12.2017
- 50 komentářů
- Redakce AN
Ved o to ide. Nech niekto porovna tuhosti ulozenia zbrani v jednotlivych veziach, utlm ulozenia kanonov, aku teoreticku presnost su schopne dosahovat s uvazenim stabilizacie, to ...Zobrazit celý příspěvek
Ved o to ide. Nech niekto porovna tuhosti ulozenia zbrani v jednotlivych veziach, utlm ulozenia kanonov, aku teoreticku presnost su schopne dosahovat s uvazenim stabilizacie, to vsetko k pomeru hmotnosti, rychlost zmeny odmeru a nameru, pancierovu ochranu, krytu vymenitelnost zasobnikov, v neposlednom rade cenu a potom sa mozme bavit o kvalite tej ci onej veze. Inak je to len placanie..Skrýt celý příspěvek
Neviem z akého dôvodu stále tvrdíte, že turra je horsia ako konkurenčne veze. V čom je horšia od izraelskej samson mk 2, ked neberieme v uvahu kanon ktory je modularny. A neviete ...Zobrazit celý příspěvek
Neviem z akého dôvodu stále tvrdíte, že turra je horsia ako konkurenčne veze. V čom je horšia od izraelskej samson mk 2, ked neberieme v uvahu kanon ktory je modularny. A neviete ci je mozne reload kanonu aj z vnutra veze ?Skrýt celý příspěvek
Rase, s tým marketingom si to presne vystihol. Nevieme sa "predať". To sa ale týka nielen zbrojárskej výroby. Minimálne v CSG to ž ale pochopili. Pokiaľ budú robiť vonku aspoň takú ...Zobrazit celý příspěvek
Rase, s tým marketingom si to presne vystihol. Nevieme sa "predať". To sa ale týka nielen zbrojárskej výroby. Minimálne v CSG to ž ale pochopili. Pokiaľ budú robiť vonku aspoň takú mediálnu kampaň ako v ČR a SR tak potom určite "vyprovokujú" aj ďalšie firmy.Skrýt celý příspěvek
k samotné věži: Doporučuju všem, aby se podívali jak se dělá marketing v nedalekém Slovinsku. Přeci jen jejich věže od společnosti Valhalla (společný projekt tamních oceláren nebo ...Zobrazit celý příspěvek
k samotné věži:
Doporučuju všem, aby se podívali jak se dělá marketing v nedalekém Slovinsku. Přeci jen jejich věže od společnosti Valhalla (společný projekt tamních oceláren nebo co) mají poněkud větší ambice a hlavně nepodcenili marketing. Samotná Turra 30 je možná lepší, ale marketing by si opravdu zasloužil vylepšit. To je ale problém všech projektů v SK i ČR (ČR a SK). Přijde mi, že se nekoukáme za hranice a hledáme jen v tom našem chlívečku
http://www.valhalla-turrets.co... Skrýt celý příspěvek2A42 sa riešila vo viacerých diskusiách na palba.cz, napríklad aj tu: http://palba.cz/viewtopic.php?...
2A42 sa riešila vo viacerých diskusiách na palba.cz, napríklad aj tu: http://palba.cz/viewtopic.php?...
Blake: ďakujem za reakciu. Pancier predsa nestačí len vyrobiť, minimálne ho treba vedieť upevniť, demontovať, rezať, spájať. Presa ho po poškodení v boji nepošleme do Fínska na ...Zobrazit celý příspěvek
Blake: ďakujem za reakciu.
Pancier predsa nestačí len vyrobiť, minimálne ho treba vedieť upevniť, demontovať, rezať, spájať. Presa ho po poškodení v boji nepošleme do Fínska na opravu kuriérom.
Správne poukazujete na to kde zoberú ludí. Veď to je práve tá schopnosť (alebo neschopnosť?) ktorej som sa vo svojom príspevku dotkol.
2A42 ktorý má byť montovaný je Slovenský výrobok a ak v balistických vlastnostiach už zaostáva za konkurenciou (akú má vlastne na juh a východ konkurenciu?) možno je čas sa tým zaoberať (napadá ma - má vôbec nejaký modernizačný potenciál?) Zaoberať sa už neexistujúcim štátom asi nič nerieši.
Kde sa niečo dozviem na tému Rusi a 30mm?
Ďakujem.Skrýt celý příspěvekAk sa nato pozerám z hľadiska princípu pani komu padni s poukazom na čo najväčšie zapojenie slovenského obranného priemyslu kedy bolo takpovediac odpočiatku jasné, že TURRA-30 bude ...Zobrazit celý příspěvek
Ak sa nato pozerám z hľadiska princípu pani komu padni s poukazom na čo najväčšie zapojenie slovenského obranného priemyslu kedy bolo takpovediac odpočiatku jasné, že TURRA-30 bude či už na Scipiu, Corsaku ako aj na tejto Patrii "SK" pripádne zrejme ani Boxer "SK" by s tým nemal problém potom sa pýtam komu na prospech? Alebo či naozaj niekto nevie niečo viac o čom sa nehovorí?
Inak zaujala ma tá informácia, že "Veža Turra 30 bola zavedená do Ozbrojených síl SR ešte v roku 2015 na základe úspešných vojskových skúšok. Počas vojskových skúšok a ani v poslednej dobe sme k nej nezaznamenali nedostatok, o ktorom sa článok zmieňuje."
zdroj: http://www.mosr.sk/41083-sk/ge...
To by potom znamenalo, že TURRA-30 bola zavedená vojiskovými skúškami IFV Šakal (BVP-2M SKCZ), keď hovoria o roku 2015?, lebo modernizované Svatavy BPsVI s TURRA-30 tam boli až v 2016.
Inak tri modernizované BPsVI-čka resp. trčiace TURRY-30 za príslušníkmi 2 mb. práporu ISTAR z toho jedno zrejme v bielej maskovacej sieti: http://www.mbpo.mil.sk/data/at...
zdroj: http://www.mbpo.mil.sk/74426/?... Skrýt celý příspěveknotna, ake technologie vyroby panciera sa prenesu pri jeho montazi? Myslis, ze ho budu "od zeleza" robit v hladovej doline na strednom slovensku? Kde na to zoberu ludi, ked z 400 ...Zobrazit celý příspěvek
notna, ake technologie vyroby panciera sa prenesu pri jeho montazi? Myslis, ze ho budu "od zeleza" robit v hladovej doline na strednom slovensku? Kde na to zoberu ludi, ked z 400 prijatych studentov na strojnickej fakulte v BA dokonci prvy rocnik 120?
co presne na mieste vyroby robi zo sovietskeho kanonu slovensky? Kanonu dizajnovanom v ZSSR podla sovietskych poziadaviek a standardov v 70tych rokoch?Skrýt celý příspěvekStirling: Pánové já vám to pořád opakovat nebudu, většina lidi je z minulé diskuze a tady se zase ptaji i na stejné otázky o kterých jsme diskutovali už minule. Takže přidám pouze ...Zobrazit celý příspěvek
Stirling:
Pánové já vám to pořád opakovat nebudu, většina lidi je z minulé diskuze a tady se zase ptaji i na stejné otázky o kterých jsme diskutovali už minule. Takže přidám pouze link, pro ty kdo mají krátkou paměť.
http://www.armadninoviny.cz/bo...
Mimochodem tuším, že nikdo neodpověděl na zajímavou otázku a to zda opravdu to vozidlo bude schopné plavat i plně zatížené 28 t, jen tam někdo prohlásil, že to tak je a že pokud bude potřeba tak lze naložit i 30t, ale to už plavat nebude. Je to opravdu tak?
Tak jsem si tu debatu prosel znovu a onoo to je mozna dobre, ze to porad opakovat nebudete, protoze pokud to nejlepsi co mate je ona olinkovana diskuse kde se jen tocite kolem svych, Jura99-ovych a dalsich spekulacich zalozenych snad kompletne na tvaru korby a LED svetlech, a soustavne ignorujic jakykoliv protiargument (vyssi hmotnost slovenske KBVP, plavbyschopnost atd.)... to se pak nemuzete divit kdyz vam na tohle automaticky jini diskuteri neskoci a pozeptaji se z ceho vychazite kdyz teda kategoricky tvrdite ze XP verze to neni, ze je to divadlo a lez. Ale vzhledem k tomu ze vychazite z fotek kde porovnavate technologicky demonstrator s pak realnym vozidlem podle zadani kupujiciho onen demonstrator notne menici, nema cenu se v tech vasich uvahach asi dal vrtat, jen me puvodne zajimalo jestli treba nema nejake jine, cerstve info (treba primo od nekoho z OSSR).
Ja si na to co to bude nebo nebude radeji pockam, ale jak jsem psal uz o stranu nebo dve zpet, zavidim vam tu schopnost prohlednout pancir a proste takhle od monitoru vedet.Skrýt celý příspěvekPredstavitelia armády sa konečne prestali zaoberať hlavne svojimi výsluhovými dôchodkami a začali tlačiť na nevyhnutnú obmenu a modernizáciu techniky k čomu chcú využiť ( trochu ...Zobrazit celý příspěvek
Predstavitelia armády sa konečne prestali zaoberať hlavne svojimi výsluhovými dôchodkami a začali tlačiť na nevyhnutnú obmenu a modernizáciu techniky k čomu chcú využiť ( trochu neohrabane) priaznivú ekonomickú situáciu. A pretože predseda vlády nie je fanúšikom armády a zbrojenia idú na to cez zapojenie slovenských firiem do jej výroby - to je politický rozmer.
Diskusia o tom aká to je verzia Patrie je zbytočná, z vyjadrení ministra je jasné že sa rozhodli zobrať šasi ( či podvozok, skelet, základ...) a navešať naň to čo potrebujú, odskúšať to a dosiahnuť funkčný celok - toto sa dá považovať za vývoj.
Ak majú ambíciu dosiahnuť deklarované čisla (70 a 80 %) treba to uvítať a nie dehonestovať argumentami typu bude to len skladačka. Veď čo iné to môže byť?
Slovensko predsa nemá výrobné a vývojové kapacity Nemecka, USA...
Pri výrobe (kludne to nazvem skladaní) určite dôjde k transferu technológií (napr. pancier) a podstatná bude naša schopnosť ich využiť. Na škodu veci sa niekto nezaoberá unifikáciou systémov medzi 8x8 a 4x4 poprípade inou technikou - napr. systém dofukovania, ventilácie , prevádzkové kvapaliny, pneu, filtre... Len veža a kanón nestačí.
"Vojáci by se zase měli zajímat, proč dostanou vozidlo se sovětským kanonem"
Asi preto že ho vieme na Slovensku vyrobiť (je teda slovenský), rovnako aj muníciu, je v armáde zavedený (napr. aj modernizovaná Svatava), zavádzať niečo iné je asi nezmysel.Skrýt celý příspěvekasdf, ja ked som kupoval vysokozdvižne voziky, tak som zdvihol zadok, išiel do prevadzok sa spytat vozičkarov a udržbarov, zistil si kde maju vyrobcovia vozikov servismanov a ...Zobrazit celý příspěvek
asdf,
ja ked som kupoval vysokozdvižne voziky, tak som zdvihol zadok, išiel do prevadzok sa spytat vozičkarov a udržbarov, zistil si kde maju vyrobcovia vozikov servismanov a sklad, vybral si sam a potom som zjednal cenu.
Ponuka je pre blcov. Rozmny človek si zhana dobre a realne informacie a nie ponuky.
No a ake som nakupil? ClarkSkrýt celý příspěvekPánové já vám to pořád opakovat nebudu, většina lidi je z minulé diskuze a tady se zase ptaji i na stejné otázky o kterých jsme diskutovali už minule. Takže přidám pouze link, pro ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové já vám to pořád opakovat nebudu, většina lidi je z minulé diskuze a tady se zase ptaji i na stejné otázky o kterých jsme diskutovali už minule. Takže přidám pouze link, pro ty kdo mají krátkou paměť.
http://www.armadninoviny.cz/bo...
Mimochodem tuším, že nikdo neodpověděl na zajímavou otázku a to zda opravdu to vozidlo bude schopné plavat i plně zatížené 28 t, jen tam někdo prohlásil, že to tak je a že pokud bude potřeba tak lze naložit i 30t, ale to už plavat nebude. Je to opravdu tak?Skrýt celý příspěvekPrestávam chápať, o čom sú tieto články. Už tu začína prevažovať politika a lobing. Čo je to za argument, že Patria musela zosilniť korbu aby uniesla vežu Turra 30, keď samotná ...Zobrazit celý příspěvek
Prestávam chápať, o čom sú tieto články. Už tu začína prevažovať politika a lobing.
Čo je to za argument, že Patria musela zosilniť korbu aby uniesla vežu Turra 30, keď samotná Patria AMV predstavila svoj variant s vežou HITFIST-30P (Oto Melara), ktorá váži v bojovej verzii 2900 kg ! (pohotovostná váha veže 2410 kg) a Turra 30 váži cca 1400 kg ! (technologický top to určite nie je, ale ide o domácu výrobu, domáce know-how, dôležitá je cena/výkon)
Čo sa týka 70% výroby u nás, tak okrem veže tam nič naše nie je, je to nereálne a skôr ten pomer bude opačný. Vydávať montáž zahraničných výrobkov ako vývoj a slovenskú výrobu je silná káva a nereálne. Čo sa týka ceny, tak tá je plánovaná na 4 mil. euro na vozidlo, bude záležať na type - veliteľská, záchranársko-sanitárna verzia, prípadné iné .
Počkajme si čo bude oficiálne predstavené OS SR, či to bude vozidlo plne kompatibilné s NATO... Čo sa týka medií ktoré o tom píšu, Denník N, HN, Aktuality, SME, tak žiadne nie je blízke k tejto vláde, o objektivite možno diskutovať, sledujú vlastné politické ciele. (ale je dobré, že investigatívne prinášajú nové informácie, tlačia na MO SR). Verím že toto zlomí väz aspoň Holkovi, že bude odvolaný!Skrýt celý příspěvekJura99 no mňa by zaujímali vaše technické argumenty proti ture. A všetkých ostatných čo tu píšu aký je to zastaraný črep a pritom tú vežu videli akurát na fotke možno videu. Ale ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 no mňa by zaujímali vaše technické argumenty proti ture. A všetkých ostatných čo tu píšu aký je to zastaraný črep a pritom tú vežu videli akurát na fotke možno videu. Ale vlastne Vám stačí že je slovenská, takže to je automaticky haraburda. Dookola len bla bla bla.Skrýt celý příspěvek
Flader - Takže ak čítam medzi riadkami-vojaci berte čo je vám ponúkané,alebo nedostanete nič ďalších cca 15 rokov ...Hlavne nenasrať vládu blbými otázkami ...
Flader - Takže ak čítam medzi riadkami-vojaci berte čo je vám ponúkané,alebo nedostanete nič ďalších cca 15 rokov ...Hlavne nenasrať vládu blbými otázkami ...
Flader: v tom odkazu je obhajoba turry, ale bez jediného technického protiargumentu (kritika měla technický argument). Podivný je též dojem pana generála, opřený prý o jeho 40letou ...Zobrazit celý příspěvek
Flader: v tom odkazu je obhajoba turry, ale bez jediného technického protiargumentu (kritika měla technický argument). Podivný je též dojem pana generála, opřený prý o jeho 40letou praxi, že když se prý nekoupí nyní, nekoupí se dalších x desítek let. Jakoby Turra byla jediná věž na světě a AMV jediný podvozek a peníze byly přidělené jen nyní a jen na tuto techniku, bez možnosti volby. A každá kritika je v podstatě vlastizrádná. To zní dost hrozně. Takto se chová kupující, kterému se už dočista zatmělo před očima a je zcela v rukách organizátora obchodu a koupí i zajíce v pytli.Skrýt celý příspěvek
Niečo k Turre:
http://www.mosr.sk/41083-sk/ge...Niečo k Turre:
http://www.mosr.sk/41083-sk/ge...palo satko > Jasne. Je lepsie prist za jedinym dodavatelom, povedat mu ze mam napr 4 mil euro za kus a nieco mi za to dajte. Ked si zoberiem, ako sef kupoval do firmy ...Zobrazit celý příspěvek
palo satko > Jasne. Je lepsie prist za jedinym dodavatelom, povedat mu ze mam napr 4 mil euro za kus a nieco mi za to dajte.
Ked si zoberiem, ako sef kupoval do firmy vysokozdvizny vozik. Obvolal par firiem, dal si poslat ponuky a este s tou ktoru si vybral zjednaval cenu.
Ale jasne, pri vyberku nejde o ich peniaze.Skrýt celý příspěvekTakych 5 sutažiacich by minulo pekne peniaze pri reklame, vystavach, lobingu, člankoch v "nestrannych" Dennikoch a periodikach, aby presadili svoju ponuku. Z tej velkej guče penazi ...Zobrazit celý příspěvek
Takych 5 sutažiacich by minulo pekne peniaze pri reklame, vystavach, lobingu, člankoch v "nestrannych" Dennikoch a periodikach, aby presadili svoju ponuku. Z tej velkej guče penazi by nepodplatitelni experti iste doniesli niečo aj domov. Teraz su slovenski experti neštastni a nahnevani. A tak zadarmo budu pisat, že ani čiapočka na ventile pneumatiky nebude na tom kočári dobra. Proste, na MO SR upiiekli nakup v skratenom konani a velka žranica expertov a lobistov sa nekona.Skrýt celý příspěvek
Jan Grohmann Aj ten rozostup náprav môže byť prispôsobený, tak aby bolo vozidlo vyvážené pri plavbe, tak nemôžme jednoznačne povedať, že ide o staršiu verziu amv. A tiež som ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Grohmann
Aj ten rozostup náprav môže byť prispôsobený, tak aby bolo vozidlo vyvážené pri plavbe, tak nemôžme jednoznačne povedať, že ide o staršiu verziu amv. A tiež som názoru, prečo by patria kvôli nejakej zanedbateľnej zásielke 80 kusov klamalo na oficiálnej stránke že ide o verziu xp, keby to tak nebolo. Ale ved pravdu zistíme o pár mesiacov, možno aj na IDEB bude predstavená.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...