Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste
- 28. 12. 2017
- 164 komentářů
- Jan Grohmann
Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) Pandur II pro Armádu ČR, také slovenský nákup finských vozidel AMV provází značné kontroverze.
Rychlý nákup neexistujícího AMV XP
Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 za 400 milionů euro (10,2 miliardy Kč) pro potřeby Ozbrojených sil Slovenské republiky (OS SR). Slovenská armáda vozidla získá v letech 2018 až 2024.
Jak informoval slovenský DennikN, původně slovenská vláda vyzvala ministra obrany Petera Gajdoše, aby prozkoumal různé možnosti pořízení KBVP. Ale údajně již dva dny (19. května) po tomto usnesení Gajdoš rozhodl o “finské cestě” – Gajdoš s finským ministrem obrany podepsal memorandum o porozumění. Za dva měsíce pak Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) uzavřelo s Finy dohodu o technické spolupráci, podle níž začala Patria se slovenskými partnery stavět prototyp vozidla pro OS SR.
Pochybné je také označování nových slovenských KBVP jako “AMV XP”, což je označení pro novou generaci vozidel AMV od finské firmy Patria.
Prototyp AMV XP začala Patria testovat v roce 2013 a v roce 2015 představila AMV XP s bojovým modulem Hitfist-30P. Patria chtěla s AMV XP uspět v Litvě, ale ta dala nakonec přednost KBVP Boxer s izraelskou věží Samson Mk II.
Představené slovenské "AMV XP" je však designově i konstrukčně (na první pohled z vnějšku) totožné se starším modelem AMV – údajně však využívá některé části vyvinuté pro AMV XP. Jaké části to jsou, není známo. Podle výrobce hlavní výhodou AMV XP je především robustnější podvozek (možnost většího zatížení), výkonnější motor, větší celkové rozměry (větší prostor pro posádku a výsadek), robustnější páteřní energetická a datová síť vozidla, výkonnější generátor elektrické energie a nově řešení pracovního prostoru posádky a výsadku.
Je tedy otázkou, proč finský výrobce Patria i MO SR označuje slovenské vozidlo jako AMV XP.
Imaginární výzkum a vývoj
MO SR označuje nové slovenské KBVP jako výsledek výzkumu a vývoje finského a slovenského průmyslu. “Naším cílem bylo, aby dodavatel šel s námi do společného vývoje,” uvedl Ján Hoľko, generální tajemník služebního úřadu MO SR.
Samotná platforma AMV (nebo AMV XP) je přitom finskou konstrukcí a například motor je převzatý ze švédských nákladních vozidel Scania. Zřejmě největší zásahy v konstrukci budou spojené s integrací slovenské věže Turra 30 – jak bude uvedeno dále, kvůli instalaci slovenské věže je v určité míře nutné posílit věžové kotvící a polohové mechanismy platformy.
Klíčovým slovenským příspěvkem je zmíněný bezosádkový bojový modul Turra 30 od EVPÚ z Novej Dubnice. Označení “výzkum a vývoj” se tak vztahuje pouze k integraci věže Turra 30 na finskou kolovou platformu.
AMV XP
Z technického hlediska je použití označení “vývoj a výzkum” kontroverzní. Avšak podle evropských pravidel při vývoji zbraňových systémů není nutnost dělat výběrová řízení. “Označit transportér za produkt společného vývoje je tak jenom snahou vyhnout se platné legislativě,” uvedl pro DennikN slovenský vojenský publicista Vladimír Bednár.
Takový postup je sice rovněž kontroverzní, ale časově velmi efektivní – neúspěšní uchazeči případného tendru naprosto jistě podají mnohočetné námitky a odvolání, které dokončení tendru odsune o roky. Otevřené výběrové řízení také vyžaduje neprůstřelné vypracování soutěžních podmínek a naprosto bezchybné vedení celého tendru. Navíc je také možné, že někdo v podmínkách soutěže objeví informaci zvýhodňující (ať chtěně nebo nechtěně) určitého výrobce, což může v horším případě skončit vězením pro některé zúčastněné.
Německá nabídka
Slovenská média rovněž diskutují o odmítnutí německých KBVP Boxer. Němci nabízeli Bratislavě zapojení slovenského průmyslu, přenesení části výroby na Slovensko a využití věže Turra 30. Oficiálně podle MO SR ale pouze Finové byli ochotni přenést část výroby na Slovensko. Vladimír Šnidl z DennikN si však myslí, že jedním z vysvětlení je možná neochota Němců podílet se na “ imaginárním výzkumu a vývoji”.
"Když jsme oslovili Němce, tak nám řekli, že jejich zájmem není s námi spolupracovat. Oni nám nabídli jen to, že by naložili do letadla 81 vozidel a ty by nám dovezli. Všechny peníze, které bychom zaplatili, by odešli do Německa," vysvětloval odmítnutí německé nabídky Hoľko.
"Zapojení slovenského průmyslu je možné a vítané. Jelikož Boxer je nejmodernějším vozidlem na trhu, projekt by přinesl významný transfer technologií do Slovenské republiky," dementuje prohlášení slovenský DennikN, který měl možnost nahlédnout do slovenské nabídky. DennikN také připomenul, že výrobce vozidel Boxer, německá KMW, se slovenským průmyslem spolupracuje již nyní.
V technické rovině je sice německé vozidlo Boxer pokročilejší, ale také dražší. Nejasnou výhodou (z finančního hlediska) je modularita vozidel Boxer, kdy na základní nosný podvozek lze umístit nejrůznější moduly (přepravní, zdravotnický, se zbraňovou stanicí, velitelské, atd. atd.).
Z technického hlediska nelze říct, která nabídka je pro Slovensko výhodnější. Svou roli samozřejmě hraje politická orientace země, politická podpora země výrobce, zájmy domácího průmyslu, pořizovací a provozní náklady vozidla, logistické a výcvikové možnosti, atd. atd. Je nutné si uvědomit, že posilování obranyschopnosti (odolnosti, udržitelnosti, politickém postavení atd.) země není závislé pouze a jen na vlastních takticko-technických vlastnostech nakupovaného zbraňového systému.
Prototyp slovenského KBVP.
Oživení slovenského vojenského průmyslu?
Finové slíbili slovenské vládě, že společné finsko-slovenské KBVP bude moci slovenský průmysl prodávat na třetích trzích. To ale Patria (resp. každý výrobce) slibuje každé zemí, kde svá vozidla dodává, například Polsku, Bulharsku nebo Chorvatsku. V reálu tak slovenský průmysl bude soutěžit v Evropě s Finskem, Polskem, Bulharskem a Chorvatskem.
S tím i souvisí proklamace MO SR, že 70 % vozidla vznikne na Slovensku. S největší pravděpodobností (a v nejlepším případě) jde však o hru s čísly. Nikdo neřekl, jestli půjde o 70 % z ceny, 70 % dílů nebo 70 % součástek.
Reálně na Slovensku lze uskutečnit řezání ze zahraničí dodaných pancéřových plátů, následné svařování korby a finální montáž. Tedy kromě motoru, převodovky, transmise a podvozkových části na Slovensku mohou vznikat všechny “železné” díly. Samozřejmě je zde věž Turra 30, ale i ta je z velké části osazená zahraničními komponenty.
Pro slovenské daňové poplatníky tak doufejme, že slovenské firmy si nebudou uměle navyšovat výrobní náklady, aby dosáhly požadovaného 70% podílu na výrobě vozidel.
"Ministerstvo do těch sedmdesáti procent započetlo i případy, kdy se dovezou součástky ze zahraničí a u nás jsou použity při výrobě. To však nelze označit za slovenskou výrobu," připomíná navíc poslanec za SaS a exministr obrany Ľubomír Galko.
Na mušku se dostala také věž Turra 30. Vojenský magazín IHS Janes přinesl článek od českého dopisovatele Jiřího Komínka o údajných nízkých kvalitách slovenské věže – ta má být vyráběná zastaralou technologií válcování ocele, což ji činí těžší oproti konkurenčním výrobkům. Z toho důvodu museli Finové, jak bylo uvedeno výše, posílit konstrukci korby a elektromechanických pohonných jednotek natáčení věže.
Proti článku IHS Janes se ohradil marketingový manažér EVPÚ Jozef Poláček, podle kterého je hmotnost věže Turra 30 plně srovnatelná s konkurencí. Úroveň pancéřové ochrany, která je také předmětem kritiky, je pak závislá na zákazníkovi. Navíc Turra 30 má být levnější než konkurence.
Zdroj: DennikN
Související články
Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP
Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od ...
- 20.11.2017
- 150 komentářů
- Jan Grohmann
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
- 07.12.2017
- 210 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko modernizuje tanky T-72
Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro ...
- 15.12.2017
- 131 komentářů
- Jan Grohmann
Dvě novinky ze Slovenska – pistole se značkou ZVS
Zbrojní výroba na Slovensku má dlouhou tradici sahající až do doby první Československé republiky. ...
- 27.12.2017
- 50 komentářů
- Redakce AN
Nesher,
https://www.facebook.com/pg/ms...
na niektorych fotkach je vidiet raketa systemu HornetNesher,
https://www.facebook.com/pg/ms...
na niektorych fotkach je vidiet raketa systemu HornetPředem se omlouvám za off topic příspěvek, byt s tématem lehce souvisí. V ATM 1/18 byl zveřejněn článek o slovenském Průmyslovém dni 2017 (představení BOV 8x8 a kandidátů na ...Zobrazit celý příspěvek
Předem se omlouvám za off topic příspěvek, byt s tématem lehce souvisí.
V ATM 1/18 byl zveřejněn článek o slovenském Průmyslovém dni 2017 (představení BOV 8x8 a kandidátů na vozidlo 4x4). Téměř na závěr článku byla zmínka o tom, že SK průmysl představil i své další produkty a vývojové projekty, mezi nimi pak i projekt perspektivního protitankového raketového systému Hornet společnosti ZVS ze skupiny MSM Group.
Tak se chci zeptat zda o tom někdo neví víc, zda se jedná o vývoj zcela nového systému PTRS nebo je to jen nějaká modernizace Konkursu?Skrýt celý příspěvekTak si to zrekapitulujme. Turra 30 bola na IDETE 2015 vystavena s maketou Bushmastera mk44 30mm. Za dva roky snad v Dubnici boli schopny ten kaknon integrovat do veze, ked to ...Zobrazit celý příspěvek
Tak si to zrekapitulujme. Turra 30 bola na IDETE 2015 vystavena s maketou Bushmastera mk44 30mm. Za dva roky snad v Dubnici boli schopny ten kaknon integrovat do veze, ked to tvrdia a na IDETE 2017 uz vystavili Turru aj s Bushmasterom k comu je viacero fotiek v clankoch.
To, ze zvladne 40mm kanon som tvrdil ja a vychadzam z toho, ze sam Bushmaster tvrdi, ze zmenou 5 suciastok viete prerobit Mk44 30mm na 40mm kanon. Vahovo je tam rozdiel do 50kg.
Teraz je to cisto na MO SR, aby to znova pokaslali a objednali stary kanon na nove vozidlo.Skrýt celý příspěvekNechce se mi teď hledat zdroj, ale ty maskovací sítě byly zmíněné v objednávce na nové Pandury. Zatím jsou vidět jen na Tatrovkách (přeci jen armáda zatím nic jiného, nového ...Zobrazit celý příspěvek
Nechce se mi teď hledat zdroj, ale ty maskovací sítě byly zmíněné v objednávce na nové Pandury. Zatím jsou vidět jen na Tatrovkách (přeci jen armáda zatím nic jiného, nového nekoupila), byly na T815-7T3RC1 - tahač minometu vz. 82 PRAM-L, Tatra pro převoz protiletadlových střel, ale i nová várka T815-7 (mají na sobě polepy k prichycení). Ty nové Pandury můžou vypadat vlastně i takto:
http://www.palba.cz/album/disp...
Onu síť od B.O.I.S jsem viděl v poustním maskáči na T-72, klasiku na Šakalovi a modernizované Daně. Očividně i na TitusoviSkrýt celý příspěvekRase Maskovací síť jsem viděl jen na nových Tatrovkách. Nebo už dělají na Pandury (nové)? Jo a pomocí Google jsem zjistil, že poláci mají multispektrální síť Berberys. Firma ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Maskovací síť jsem viděl jen na nových Tatrovkách. Nebo už dělají na Pandury (nové)?
Jo a pomocí Google jsem zjistil, že poláci mají multispektrální síť Berberys. Firma Miranda.Skrýt celý příspěveksemtam: onu multispektrální maskovací síť vyrábí pro AČR podnik B.O.I.S. - FILTRY, dodávají jich pro armádu tolik, že nestíhají. Vidět jsou prakticky na všem novém pro AČR. ...Zobrazit celý příspěvek
semtam:
onu multispektrální maskovací síť vyrábí pro AČR podnik B.O.I.S. - FILTRY, dodávají jich pro armádu tolik, že nestíhají. Vidět jsou prakticky na všem novém pro AČR. Vyvinuty byly v Brně. Barracuda je od Saabu, poláci vyrábějí něco podobného (tak jako my).
Pokud jde o samotnou věž na Pandurech, tak její koncept je v pohodě, přeci jen mají se pohybovat mimo bojiště (přeci jen to není pásové a těžké BVP). Snad ji ale v rámci modernizace vylepší po mechanické a třeba i elektronické stránce. OT s kulometem by asi stačilo, ale tohle je v pohodě (dlouho to je a i bude, nejmodernější vozidlo co AČR má, tak je fajn že má lepší výzbroj než OT).Skrýt celý příspěvekNějak mám pocit, že zdejší slováci se opravdu ještě drží toho, že by se ten kanón mohl změnit, ale to je blbost, vždyť to vozidlo jde do armádních zkoušek teď nebo dokonce už ...Zobrazit celý příspěvek
Nějak mám pocit, že zdejší slováci se opravdu ještě drží toho, že by se ten kanón mohl změnit, ale to je blbost, vždyť to vozidlo jde do armádních zkoušek teď nebo dokonce už probíhají? Myslíte, že závěr armádních zkoušek bude, že jim tam nejde munice 30×173 ?:) To by byla opravdu komedie po tom co se plácají po zádech jak jim to vozidlo přesně střílí...
K samotnému vozidlu to fakt nemá cenu dále rozebírat já jsem vše už napsal minul, clanek má pocit, že mě musí přesvědčit o své verzi, ale nemusí, já jsem čech a je důležité, že přesvědčil domácí publikum.
Spíše bude zajímavé jak to je s konečnou specifikací, ochrany věže, podvozku, čela a boků v základu, jak těžké dokáže to vozidlo plavat nebo jaké ptřs ponese a co vše bude zvládat vozdilo na základě ostatního vybavení. Průchodnost terénem se už porovnat nedá, protože konkurence nebyla, ale dle vybavení a odolnosti porovnat lze.
Tohle je podle mě daleko důležitější než jak tomu říká výrobce.
Pak se i může krásně porovnávat co a za kolik dokáže turra 30 oproti zde zatracované samson.Skrýt celý příspěvekJara: tak ohledně té slavné 3. brigády koluje hodně zvěstí, nicméně s jistotou se dá říct že je to stejné jako s tou bílou knihou - za prvé se tím nic nezmění, za druhé je to krok ...Zobrazit celý příspěvek
Jara: tak ohledně té slavné 3. brigády koluje hodně zvěstí, nicméně s jistotou se dá říct že je to stejné jako s tou bílou knihou - za prvé se tím nic nezmění, za druhé je to krok správným směrem (tzn. nic to sice neřeší, ale pokud se na to správně naváže tak to může mít dobrý konec) a za třetí jste to nepochopil.
Totiž abych to vysvětlil... když si vezmeme naší slavnou 4. brn, tak brigáda je to hlavně podle jména a rychlého na ní nic moc není. A ačkoliv naznačujete (a nejste sám) že ty její nedostatky (kolová technika, nemá vlastní dělostřelectvo atd.) jsou dány tím že je to jakási rychlá expediční brigáda dle NATO, tak je to ironicky právě naopak- 4. brn je certifikována (už snad dokonce včetně lmopr. což byl problém) jako mechanizovaná brigáda a tradičně se s ní v NATO počítá v rámci obrněné divize (raději neřešme jaké, to by zas bylo...). Jestliže je 4. brn hlavním příspěvkem AČR ke společné obraně členských států, což si troufám říct že ano, a jestliže je v zájmu obrany vlastního území aby 4. brn byla "těžší" (jak tvrdíte), tak je asi jasné že alianční závazky nám v tom nebrání, ba naopak - pásová technika a jednotky bojové podpory jsou na západ od nás v mechanizovaných brigádách normou, nikoliv unikátem. Abych se dostal k jádru pudla, AČR tu 3. brigádu "na pickupech" má, jen o ní nevíte, u nás tomu říkáme "lehký motorizovaný prapor" a schováváme to v sestavě mechanizovanejch brigád. A právě vyčleněním 44. lmopr a 74. lmopr. ze součastných brigád by měla (pravděpodobně) vzniknout ta 3. brigáda, a pokud se ještě vyčlení výsadkový prapor někam jinam (což fakt netušim, ale 45. mpr se asi staví jako jeho náhrada) tak získáme 3 brigády, s poměrně tradiční strukturou (byť můžeme polemizovat o tom jestli to vlastně nebudou spíš pluky) což by mělo být ku prospěchu věci... teda pokud se třeba to budování 45. mpr nebude provádět stylem "ostatní se podělí", nicméně to už je jiný příběhSkrýt celý příspěvekKOLT Ohledně KBVP to byl spíše trend na úkor BVP (pásové). Všechny výhody jsi popsal, jen bych doplnil, že pásové vozidlo ničí silnice a zároveň si nad rozumnou míru oddělává ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Ohledně KBVP to byl spíše trend na úkor BVP (pásové). Všechny výhody jsi popsal, jen bych doplnil, že pásové vozidlo ničí silnice a zároveň si nad rozumnou míru oddělává pásy.
Jenže jak jsem již zmiňoval pásové BVP je určeno pro přímý střet. Taktickou výhodu oproti KBVP mají v tom, že jejich prostupnost terénem (bahno a spol.) mají stále na vyšší úrovni než KBVP. Tím pádem nejsou závislé na podloží.
Pneumatiky oproti pásům se dají rozstřílet a automatické dohušťování je účinné jen do určité míry poškození. Navíc jak se ukazuje konflikty jsou často vedeny ve městech a tam se ukazuje, že pásy jsou znatelně nadřazeny kolům. Pásy si poradí se sutí a ruinami domů. Kolový podvozek v tomto terénu často zaklesne a navíc jeho kola jsou vděčný cíl pěchotních zbraní.
Samozřejmě oba dva podvozky mají svůj smysl při vhodném nasazení.
Trochu nesouhlasím, že kolový podvozek má v našich končinách díky zpevněným komunikacím výhodu. Jak se to vezme. Pokud bude mít nepřítel dobrý průzkum, tak silnice v zájmové oblasti budou nepřetržitě monitorovány. Proto bych se jim vyhnul.
A ohledně modernizace našich KBVP bych je ještě doplnil oblečkem něco na způsob polské Barracudy. My snad také něco vyrábíme. Z hlavy nevim.Skrýt celý příspěvekKOLT - Nebola to dementnosť MO SR-nie že by bolo také 100%,ale proste prišiel rozkaz z vrchu.A ako dobrí vojaci,rozkazi plnia... :( Ale inak súhlasím a preto som Vám a aj ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT - Nebola to dementnosť MO SR-nie že by bolo také 100%,ale proste prišiel rozkaz z vrchu.A ako dobrí vojaci,rozkazi plnia... :(
Ale inak súhlasím a preto som Vám a aj Jarovi za jeho posledný príspevok dal -palec hore...Skrýt celý příspěvekKolt Jen bych se zastavil u těch věži u panduru když už se teda budem bavit o kbvp ne OT tak to co tam mame ted je spis věž pro kulomet jestli se o věži dá mluvit spis je to ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt
Jen bych se zastavil u těch věži u panduru když už se teda budem bavit o kbvp ne OT tak to co tam mame ted je spis věž pro kulomet jestli se o věži dá mluvit spis je to Urbanová stanice dávka z kalisnikova ji vyřadí z činnosti na 100 procent.....
ale proboha hlavně ji nenahrazovat samsonem 2 to je jako z blata do louže Samson 2 má pouze level 1 když už by se přistoupilo k modernizaci tak bych byl pro vývoj vlastní veze třeba s kanonem CTAS (ano sním :))) )Skrýt celý příspěvekHektor Mate pravdu trochu jsem si rypnul ;) omlouvám se, nemyslel jsem to zle. Ukončil bych to asi tím ze na obou dvou stranách naši hranice mame velice podobně problémy,, no holt ...Zobrazit celý příspěvek
Hektor
Mate pravdu trochu jsem si rypnul ;) omlouvám se, nemyslel jsem to zle. Ukončil bych to asi tím ze na obou dvou stranách naši hranice mame velice podobně problémy,, no holt mame mnoho společného :)Skrýt celý příspěvekHEKTOR, my ho měli a stejně to byl politický nákup... Čili to není ani tak o je/není VR, jako o politické kultuře jako takové. A ta je mizerná u vás i u nás.
HEKTOR, my ho měli a stejně to byl politický nákup... Čili to není ani tak o je/není VR, jako o politické kultuře jako takové. A ta je mizerná u vás i u nás.
CZ-805 pro OSSR je šikovnost CZUB a dementnost MO SR. K tomu se nedá víc napsat. A samotná ta zbraň je krumpl s mizernou výrobní kvalitou. Samotná CZUB to moc dobře ví, při vývoji ...Zobrazit celý příspěvek
CZ-805 pro OSSR je šikovnost CZUB a dementnost MO SR. K tomu se nedá víc napsat. A samotná ta zbraň je krumpl s mizernou výrobní kvalitou. Samotná CZUB to moc dobře ví, při vývoji Brenu 2 se poučila, přizvala si k tomu skutečné uživatele a udělal produkt na úrovni. Kvalita zpracování je asi také lepší, nicméně prý ani ta není nějak zázračná. A náš "tendr" na ÚP byl totální blamáž, za kterou se nám může smát kdokoliv. Oprávněně.
Strukturu AČR bych tady radši neprobíral, přecijen je to téma o KBVP pro OSSR. Nicméně použití KBVP se ve světě stává vcelku standardem, ta vozidla jsou prostě levnější, provozně nenáročnější a v dnešní době již i poměrně dostatečně odolná. Takový Pandur je na tom lépe než leckteré starší pásové BVP, AMV je o level výš, Boxer ještě o malinko nad. Všechny mají potenciál nedat pěšákovi bez protipancéřové zbraně šanci. V podmínkách ČR navíc mají výhodu vyšší rychlosti na zpevněných komunikacích, čehož lze využít v manévrovém boji.
Pokud bychom se přidrželi tématu KBVP, ale vztahli ho na AČR, tak osobně bych uvítal po dokončení přezbrojení 7. mbr na novou pásovou platformu výraznou modernizaci Pandurů (pokud nebudeme chtít se jich vůbec zbavit, což asi ne). Minimálně osazení moderním pancířem (vyvíjí ho tuším VVTÚ), aktivním obranným systémem (dtto), moderní elektronikou. Nejlepší by bylo i vyměnit věž, protože od dob Samsonu I se na poli RWCS odehrálo mnoho. Docela by mě zajímalo, kolik by se toho z té věže dalo použít při stavbě Samsonu II. Minimálně výzbroj určitě, senzory by se stejně při modernizaci měnily, čili by to nemusel být takový rozdíl v ceně. A Samson II může mít i programování munice, což bych také uvítal.Skrýt celý příspěvekJara - Presne TO,čo nám bráni mať možno OT Boxer,či mať iný kanón ako kanón 2A42... :( A diskutovať môžeme ako sa vraví na úrovni,alebo sa môžeme ironický podpichovať...Ale to ...Zobrazit celý příspěvek
Jara - Presne TO,čo nám bráni mať možno OT Boxer,či mať iný kanón ako kanón 2A42... :(
A diskutovať môžeme ako sa vraví na úrovni,alebo sa môžeme ironický podpichovať...Ale to druhé nikam nevedie... - Reakcia na otázku či sme mali výberové konanie na tie Breny.Nebolo,bolo to ako všetko politický nákup...Skrýt celý příspěvekJara - Nechcem tu a znova otvárať kauzu Bren.No dobrý nebol,preto vznikla druhá verzia.Nepíšem to preto,lebo je to niečo ČESKÉ a preto z pohľadu slováka zlé.Aspoň ste si vyvinuli ...Zobrazit celý příspěvek
Jara - Nechcem tu a znova otvárať kauzu Bren.No dobrý nebol,preto vznikla druhá verzia.Nepíšem to preto,lebo je to niečo ČESKÉ a preto z pohľadu slováka zlé.Aspoň ste si vyvinuli vlastnú novú zbraň,to naši vojaci stále používajú Sa-58,dobrá zbraň ale...
Bren 805 bol/je proste biznis niekoho kto ho chcel možno až veľmi rýchlo expedovať ...Bren II už vraj pracuje ako má...
No G36?Tá je taká dobrá,že by mala skončiť u nemcov ...Skrýt celý příspěvekHektor: co to ma byt za proticeske tvrzeni ? ;). Pravda je takova, ze jste sice dostali tech 600 brenu z dodavky vyrabene pro ACR, ale ta se jich nezbavila, protoze si je nechala ...Zobrazit celý příspěvek
Hektor: co to ma byt za proticeske tvrzeni ? ;). Pravda je takova, ze jste sice dostali tech 600 brenu z dodavky vyrabene pro ACR, ale ta se jich nezbavila, protoze si je nechala nasledne vyrobit opet v prvni verzi. Teprve az po splneni teto objednavkay si ACR objednala bren 2. Takze vubec nerozumim tvrzeni, ze jsme vam je posunuli, zbavili se jich atp. Naopak jako obvykle pro dobrotu na zebrotu, dostali jste je driv, ale to jen jaksi dalo vzniknout pomluvam.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...