Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste
- 28. 12. 2017
- 164 komentářů
- Jan Grohmann
Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) Pandur II pro Armádu ČR, také slovenský nákup finských vozidel AMV provází značné kontroverze.
Rychlý nákup neexistujícího AMV XP
Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 za 400 milionů euro (10,2 miliardy Kč) pro potřeby Ozbrojených sil Slovenské republiky (OS SR). Slovenská armáda vozidla získá v letech 2018 až 2024.
Jak informoval slovenský DennikN, původně slovenská vláda vyzvala ministra obrany Petera Gajdoše, aby prozkoumal různé možnosti pořízení KBVP. Ale údajně již dva dny (19. května) po tomto usnesení Gajdoš rozhodl o “finské cestě” – Gajdoš s finským ministrem obrany podepsal memorandum o porozumění. Za dva měsíce pak Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) uzavřelo s Finy dohodu o technické spolupráci, podle níž začala Patria se slovenskými partnery stavět prototyp vozidla pro OS SR.
Pochybné je také označování nových slovenských KBVP jako “AMV XP”, což je označení pro novou generaci vozidel AMV od finské firmy Patria.
Prototyp AMV XP začala Patria testovat v roce 2013 a v roce 2015 představila AMV XP s bojovým modulem Hitfist-30P. Patria chtěla s AMV XP uspět v Litvě, ale ta dala nakonec přednost KBVP Boxer s izraelskou věží Samson Mk II.
Představené slovenské "AMV XP" je však designově i konstrukčně (na první pohled z vnějšku) totožné se starším modelem AMV – údajně však využívá některé části vyvinuté pro AMV XP. Jaké části to jsou, není známo. Podle výrobce hlavní výhodou AMV XP je především robustnější podvozek (možnost většího zatížení), výkonnější motor, větší celkové rozměry (větší prostor pro posádku a výsadek), robustnější páteřní energetická a datová síť vozidla, výkonnější generátor elektrické energie a nově řešení pracovního prostoru posádky a výsadku.
Je tedy otázkou, proč finský výrobce Patria i MO SR označuje slovenské vozidlo jako AMV XP.
Imaginární výzkum a vývoj
MO SR označuje nové slovenské KBVP jako výsledek výzkumu a vývoje finského a slovenského průmyslu. “Naším cílem bylo, aby dodavatel šel s námi do společného vývoje,” uvedl Ján Hoľko, generální tajemník služebního úřadu MO SR.
Samotná platforma AMV (nebo AMV XP) je přitom finskou konstrukcí a například motor je převzatý ze švédských nákladních vozidel Scania. Zřejmě největší zásahy v konstrukci budou spojené s integrací slovenské věže Turra 30 – jak bude uvedeno dále, kvůli instalaci slovenské věže je v určité míře nutné posílit věžové kotvící a polohové mechanismy platformy.
Klíčovým slovenským příspěvkem je zmíněný bezosádkový bojový modul Turra 30 od EVPÚ z Novej Dubnice. Označení “výzkum a vývoj” se tak vztahuje pouze k integraci věže Turra 30 na finskou kolovou platformu.
AMV XP
Z technického hlediska je použití označení “vývoj a výzkum” kontroverzní. Avšak podle evropských pravidel při vývoji zbraňových systémů není nutnost dělat výběrová řízení. “Označit transportér za produkt společného vývoje je tak jenom snahou vyhnout se platné legislativě,” uvedl pro DennikN slovenský vojenský publicista Vladimír Bednár.
Takový postup je sice rovněž kontroverzní, ale časově velmi efektivní – neúspěšní uchazeči případného tendru naprosto jistě podají mnohočetné námitky a odvolání, které dokončení tendru odsune o roky. Otevřené výběrové řízení také vyžaduje neprůstřelné vypracování soutěžních podmínek a naprosto bezchybné vedení celého tendru. Navíc je také možné, že někdo v podmínkách soutěže objeví informaci zvýhodňující (ať chtěně nebo nechtěně) určitého výrobce, což může v horším případě skončit vězením pro některé zúčastněné.
Německá nabídka
Slovenská média rovněž diskutují o odmítnutí německých KBVP Boxer. Němci nabízeli Bratislavě zapojení slovenského průmyslu, přenesení části výroby na Slovensko a využití věže Turra 30. Oficiálně podle MO SR ale pouze Finové byli ochotni přenést část výroby na Slovensko. Vladimír Šnidl z DennikN si však myslí, že jedním z vysvětlení je možná neochota Němců podílet se na “ imaginárním výzkumu a vývoji”.
"Když jsme oslovili Němce, tak nám řekli, že jejich zájmem není s námi spolupracovat. Oni nám nabídli jen to, že by naložili do letadla 81 vozidel a ty by nám dovezli. Všechny peníze, které bychom zaplatili, by odešli do Německa," vysvětloval odmítnutí německé nabídky Hoľko.
"Zapojení slovenského průmyslu je možné a vítané. Jelikož Boxer je nejmodernějším vozidlem na trhu, projekt by přinesl významný transfer technologií do Slovenské republiky," dementuje prohlášení slovenský DennikN, který měl možnost nahlédnout do slovenské nabídky. DennikN také připomenul, že výrobce vozidel Boxer, německá KMW, se slovenským průmyslem spolupracuje již nyní.
V technické rovině je sice německé vozidlo Boxer pokročilejší, ale také dražší. Nejasnou výhodou (z finančního hlediska) je modularita vozidel Boxer, kdy na základní nosný podvozek lze umístit nejrůznější moduly (přepravní, zdravotnický, se zbraňovou stanicí, velitelské, atd. atd.).
Z technického hlediska nelze říct, která nabídka je pro Slovensko výhodnější. Svou roli samozřejmě hraje politická orientace země, politická podpora země výrobce, zájmy domácího průmyslu, pořizovací a provozní náklady vozidla, logistické a výcvikové možnosti, atd. atd. Je nutné si uvědomit, že posilování obranyschopnosti (odolnosti, udržitelnosti, politickém postavení atd.) země není závislé pouze a jen na vlastních takticko-technických vlastnostech nakupovaného zbraňového systému.
Prototyp slovenského KBVP.
Oživení slovenského vojenského průmyslu?
Finové slíbili slovenské vládě, že společné finsko-slovenské KBVP bude moci slovenský průmysl prodávat na třetích trzích. To ale Patria (resp. každý výrobce) slibuje každé zemí, kde svá vozidla dodává, například Polsku, Bulharsku nebo Chorvatsku. V reálu tak slovenský průmysl bude soutěžit v Evropě s Finskem, Polskem, Bulharskem a Chorvatskem.
S tím i souvisí proklamace MO SR, že 70 % vozidla vznikne na Slovensku. S největší pravděpodobností (a v nejlepším případě) jde však o hru s čísly. Nikdo neřekl, jestli půjde o 70 % z ceny, 70 % dílů nebo 70 % součástek.
Reálně na Slovensku lze uskutečnit řezání ze zahraničí dodaných pancéřových plátů, následné svařování korby a finální montáž. Tedy kromě motoru, převodovky, transmise a podvozkových části na Slovensku mohou vznikat všechny “železné” díly. Samozřejmě je zde věž Turra 30, ale i ta je z velké části osazená zahraničními komponenty.
Pro slovenské daňové poplatníky tak doufejme, že slovenské firmy si nebudou uměle navyšovat výrobní náklady, aby dosáhly požadovaného 70% podílu na výrobě vozidel.
"Ministerstvo do těch sedmdesáti procent započetlo i případy, kdy se dovezou součástky ze zahraničí a u nás jsou použity při výrobě. To však nelze označit za slovenskou výrobu," připomíná navíc poslanec za SaS a exministr obrany Ľubomír Galko.
Na mušku se dostala také věž Turra 30. Vojenský magazín IHS Janes přinesl článek od českého dopisovatele Jiřího Komínka o údajných nízkých kvalitách slovenské věže – ta má být vyráběná zastaralou technologií válcování ocele, což ji činí těžší oproti konkurenčním výrobkům. Z toho důvodu museli Finové, jak bylo uvedeno výše, posílit konstrukci korby a elektromechanických pohonných jednotek natáčení věže.
Proti článku IHS Janes se ohradil marketingový manažér EVPÚ Jozef Poláček, podle kterého je hmotnost věže Turra 30 plně srovnatelná s konkurencí. Úroveň pancéřové ochrany, která je také předmětem kritiky, je pak závislá na zákazníkovi. Navíc Turra 30 má být levnější než konkurence.
Zdroj: DennikN
Související články
Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP
Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od ...
- 20.11.2017
- 150 komentářů
- Jan Grohmann
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
- 07.12.2017
- 210 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko modernizuje tanky T-72
Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro ...
- 15.12.2017
- 131 komentářů
- Jan Grohmann
Dvě novinky ze Slovenska – pistole se značkou ZVS
Zbrojní výroba na Slovensku má dlouhou tradici sahající až do doby první Československé republiky. ...
- 27.12.2017
- 50 komentářů
- Redakce AN
Kolt Nemůžu to dohledat ale jednou jsem to někde četl jako kritiku turry ze se nedá zvolit z více druhu munice. Zkoušel jsem ted všude možně najít nějaký článek kde by to bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt
Nemůžu to dohledat ale jednou jsem to někde četl jako kritiku turry ze se nedá zvolit z více druhu munice. Zkoušel jsem ted všude možně najít nějaký článek kde by to bylo popsané nebo fotku zásobníku ale nic.....pravdou ale je, ze v žádném článku o turra není o ničem takovém ani řec a to je taky divné většinou výrobci zmiňují okamžitě všechny schopnosti svých věžiSkrýt celý příspěvekJara, ja som mal na mysli hlavne kanón ako hlavný bojový prostriedok zavádzaný pre slovenský moderný KBVP a jeho perspektíva. V sovietskom kanóne 2A42 túto perspektívu, aj keď máme ...Zobrazit celý příspěvek
Jara, ja som mal na mysli hlavne kanón ako hlavný bojový prostriedok zavádzaný pre slovenský moderný KBVP a jeho perspektíva. V sovietskom kanóne 2A42 túto perspektívu, aj keď máme na Slovensku komplet know-how, nevidím. Celý tento tender na 81 moderných KBVP je dohodnutý s vopred jasným víťazom. Patriu AMV považujem za dobrú voľbu , a rovnako aj Boxer ak by on bol jasným víťazom. Ale tu je dopredu jasný víťaz aj na vežu, a ako píše Flader, tá je robená podľa požiadavok MO. Len veľká časť ľudí nechápe prečo sa stále pokračuje v sovietskom systéme, keď za
1. je nekompatibilný s NATO
2. systém je už zastaralý a neperspektívny
3.Firma EVPÚ a.s. je súkromná firma, tak prečo ponúka OS SR stále len kanón 30mm 2A42 ? (V portfóliu síce vypisujú že je možnosť zástavby do veže aj Mk.44 Bushmaster II, ukazujú ho na demonštrátoroch, ale streľba z neho predvedená ešte nebola!
Ak by bola transparentná súťaž na KBVP a aj na vežu, tak verím, že aj Turra 30 by bola nútená predložiť ponuku v štandarde NATO! (a je otázne, či by súťaž vyhrala).
MO SR ovláda v súčastnosti SNS, na čele s Hoľkom (čo je tajomník ministra!) , nech si tento Pán zbalí svoj cirkus a vypadne z ministerstva!Skrýt celý příspěvekStále si pri kritike veže neuvedomujete jednu vec. Nie MOSR si z akéhokoľvek dôvodu vybralo Turru 30. Ale Turra 30 bola predsa vyvinutá podľa požiadaviek MO.
Stále si pri kritike veže neuvedomujete jednu vec. Nie MOSR si z akéhokoľvek dôvodu vybralo Turru 30. Ale Turra 30 bola predsa vyvinutá podľa požiadaviek MO.
Tesil, jasně, souhlasím. Ani slovo o tom, že je dobré mít vlastní vývoj i výrobní kapacity. Stejně tak je potřebné udržovat dostatečné množství techniky, munice i dílů skladem, ...Zobrazit celý příspěvek
Tesil, jasně, souhlasím. Ani slovo o tom, že je dobré mít vlastní vývoj i výrobní kapacity. Stejně tak je potřebné udržovat dostatečné množství techniky, munice i dílů skladem, protože v případě průšvihu bude chybět.
Jen to upřednostňování domácích výrobků nesmí být na úkor kvality a ceny (tedy aspoň ne příliš). Kupříkladu – raději budu kupovat vysílačky od R&Sch, kterážto vyrábí i vyvíjí i u nás a jejíž výrobky jsou kvalitní, než u "české" firmy (v uvozovkách, protože kolikrát vlastně nevíme, kdo za ní stojí, jako dlouho u CZUB, jestli někdo nestojí za Strnadem, atd.), která za obdobné peníze dodává o třídu horší výrobek. V případě války totiž zásadní bude, že výroba je u nás, ne jestli je vlastník Němec nebo Čech. Pokud by chtěl odvézt stroje z republiky, není problém mu to zarazit. Lidi násilím rozhodně neodtahne. A na "právničinu", tedy jestli na výrobu máme právo, v tu chvíli bude s*át pes.Skrýt celý příspěvekNedávno to tu ktosi spomínal, že Turra by mala zvládať teoreticky až do 40mm. Len doteraz sa nenašiel dôvod k integrácii. EVPU nie je KMV alebo BAE, takže bez vidiny úspechu tu ...Zobrazit celý příspěvek
Nedávno to tu ktosi spomínal, že Turra by mala zvládať teoreticky až do 40mm. Len doteraz sa nenašiel dôvod k integrácii. EVPU nie je KMV alebo BAE, takže bez vidiny úspechu tu integráciu robiť nebudú.Skrýt celý příspěvek
Nemůžu uvěřit že někdo na MO Slovenska nebo z ministrú vlády na Slovensku dokáže veřejné obhájit nákup věže turra se starým sovětským kanonem na sovětské střelivo. To přeci ani ...Zobrazit celý příspěvek
Nemůžu uvěřit že někdo na MO Slovenska nebo z ministrú vlády na Slovensku dokáže veřejné obhájit nákup věže turra se starým sovětským kanonem na sovětské střelivo. To přeci ani nejde to je na okamžitou demisi a vyhazov vsech pracovníků MO je to to samé jako by jste zavedli novou útočnou pušku v kalibru 5,45 místo NATO 5,56 tak muže mi to tady někdo vysvětlit, já se stále domnívám že to je vtip......Skrýt celý příspěvek
Cenzor, částečně vám odpověděl PavolR. Ještě bych dodal, že A-10 rozhodně nepoužívá pouze munici s ochuzeným uranem. Mám dokonce dojem, že v případě bojových akcí v Astánu a asi i ...Zobrazit celý příspěvek
Cenzor, částečně vám odpověděl PavolR. Ještě bych dodal, že A-10 rozhodně nepoužívá pouze munici s ochuzeným uranem. Mám dokonce dojem, že v případě bojových akcí v Astánu a asi i IS se tato munice používá minimálně či vůbec. Ona je podstatně dražší (tuším asi 5x) než klasická tříštivo-trhavá. A proti živým a málo zodolněným cílům ji není třeba. I takové BVP-2 při náletu šikmo shora rozseká GAU-8 pomocí HE na hadry.
Hlavně, jak jsem psal, není to o tom, kdo ji používá dnes, nýbrž o tom, kdo ji bude používat za 5-10 let. V NATO už dost možná nikdo, krom Slovenska. Jestli to tak chcete, váš boj. Za sebe jsem rád, že AČR šla jiným směrem. Protože munice 30x173 mm je progresivnější. Ve věžích, které jsou osazené Mk44 či podobným kanónem, je zpravidla možno jej vyměnit i za silnější (35x228, 40x180). Zvládne to Turra?Skrýt celý příspěvekCenzor:
Portugalsko (Pandur II), Španielsko (ASCOD Pizzaro), Litva (Vilkas), Nórsko (CV9030N). USA sa ho chystajú zaviesť na Strykeroch.Cenzor:
Portugalsko (Pandur II), Španielsko (ASCOD Pizzaro), Litva (Vilkas), Nórsko (CV9030N). USA sa ho chystajú zaviesť na Strykeroch.KOLT a spol: A-10 jistě používá 30x173 (s ochuzeným uranem...), ale které členské země NATO používají u obrněných brigád tuto munici? Tuším Německo, ČR a Polsko. Kdo ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT a spol:
A-10 jistě používá 30x173 (s ochuzeným uranem...), ale které členské země NATO používají u obrněných brigád tuto munici?
Tuším Německo, ČR a Polsko. Kdo další?
USA? ...bane, to používá 25x137Skrýt celý příspěvekKarlos73 Souhlasím s vámi jen bych dodal k používání té programovatelné munice... nestačí jen osadit turru správným kanonem ( samozřejmě myslím co se tyče ráže ) tato munice se ...Zobrazit celý příspěvek
Karlos73
Souhlasím s vámi jen bych dodal k používání té programovatelné munice... nestačí jen osadit turru správným kanonem ( samozřejmě myslím co se tyče ráže ) tato munice se používá proti nizkoleticim cílům nebo živě sile... a pominu lí značně složitější systém řízení palby, který na Slovensku není k dispozici jen tak mimochodem:) tak proti pancéřovaným cílům se stále bude používat klasická prubojna minice, a co z toho plyne? Ze věž turra ji nebude stejne schopna používat i když ji osadit na Slovensku správným kanonem věž by musela mít dva na sobe nezávisle zásobníky na munici a také by musela být mezi nimi schopna plynule přepínat což turra neumí a nikdy umět nebude....Skrýt celý příspěvekToto je politický problém, pokračovať v obstarávani sovietskeho kanónu 2A42 na moderné slovenské KBVP a pokračovať v zavedenom strelive 30x165. To chce politické rozhodnutie, že ...Zobrazit celý příspěvek
Toto je politický problém, pokračovať v obstarávani sovietskeho kanónu 2A42 na moderné slovenské KBVP a pokračovať v zavedenom strelive 30x165. To chce politické rozhodnutie, že odteraz OS SR zavádzajú strelivo 30x173 a kanóny kompaktibilné s NATO. Slovensko , ak by bol tender transparentný by to trápiť nemalo. Firma vyrabajúca Turra 30, ak by chcela dodávať tento systém, musela by ho dodať v ráži 30mm pre strelivo 30x173! Na Slovensku máme know-how vo výrobe kanónov, výroby streliva, tak nech daná firma (CSC) zakúpi licenciu na Mk44 Bushmaster II 30mm, prípadne na 35mm a 40mm, plus výrobu streliva a môžu ním konkurovať dodávkami pre V4, prípadne do iných štátov. Jednoducho kanón 2A42 a strelivo 30x165 je dnes a pre budúcnosť neperspektívne (programovatelná munícia). Vzhľadom na súčasné trendy v armádach, ani 30mm kanón už nedosahuje také parametre. Kaliber 35mm (plus prípadná programovateľná munícia v budúcnosti) je perspektívnejší, a minimálne pre v budúcnosti zavádzané nové IFV (napríklad CV90,Puma,Lynx,atď) vhodnejší! Celý tento tender, pokiaľ nebude plne kompatibilný s NATO, je len fraška, a niekto si skôr rieši osobný prospech na úkor štátnej zákazky. nech si vojaci položia otázku, aká je perspektíva kanónu 2A42 a streliva 30x165 v najbližších 20-30 rokoch?Skrýt celý příspěvek
HEKTOR V době hlubokého míru to problém opravdu asi nebude v době války,pro kterou armádu budujeme možná ano. Proto je domácí zbrojní výroba důležitá pro obranyschopnost ...Zobrazit celý příspěvek
HEKTOR
V době hlubokého míru to problém opravdu asi nebude v době války,pro kterou armádu budujeme možná ano.
Proto je domácí zbrojní výroba důležitá pro obranyschopnost státu.
Pokud provozujeme pár kusů techniky budeme někde na konci pomyslného pořadníku.Skrýt celý příspěvekOT: Přidaná hodnota nemá nic společného s objektivní kvalitou výrobku - čím vyšší, tím víc prodejci/výrobci zůstane v kapse. Vyšší přidaná hodnota je pro nakupujícího naopak ...Zobrazit celý příspěvek
OT: Přidaná hodnota nemá nic společného s objektivní kvalitou výrobku - čím vyšší, tím víc prodejci/výrobci zůstane v kapse. Vyšší přidaná hodnota je pro nakupujícího naopak negativní. Nevím, jestli to je nějaký rozšířený český paskvil typu "dehonestovat", ale už jsem to tu párkrát viděl...
Ke článku: Pro tak velkou zakázku by mělo proběhnout výběrové řízení. Teoreticky se takhle ušetří čas a peníze, ale komu a kolik z toho půjde peněz se dozvíme až v následné kauze. Samotná volba by byla perspektivnější, kdyby výrobci slovenského 2A42 pracovali na modernizaci.Skrýt celý příspěvekHektor, to čo si písal je o niečom inom, tam naozaj ten pokrok je citeľný, tam sa naozaj oplatí investovať. Aj keď s tým BRENom to práve asi moc dobrá kúpa nebola, ten už v tej ...Zobrazit celý příspěvek
Hektor, to čo si písal je o niečom inom, tam naozaj ten pokrok je citeľný, tam sa naozaj oplatí investovať. Aj keď s tým BRENom to práve asi moc dobrá kúpa nebola, ten už v tej variante aký sa kupoval u nás CZUB nahradila BRENom 2.Skrýt celý příspěvek
Flader - Tak potom ako som písal,ostaňme pri MiGoch,Mi-17,BVPčkám-1/2 dáme nové veže a kašlať napr. aj BREN ,veď 58čka dokáže vystreliť projektil tiež a munície ešte by malo byť ...Zobrazit celý příspěvek
Flader - Tak potom ako som písal,ostaňme pri MiGoch,Mi-17,BVPčkám-1/2 dáme nové veže a kašlať napr. aj BREN ,veď 58čka dokáže vystreliť projektil tiež a munície ešte by malo byť dosť.
Ako je mi jasné že každá zmena niečo stojí,ale šetriť by sa asi malo inde.
Tesil - No pri momentálnom nastavení sveta,si skôr myslím že nám tie diely skôr pošlú bez prieťahov napr. z Nemecka,Fínska,alebo z Južnej Kórey ako z Číny,Ruska prípadne z Turecka.Ale môžem sa aj mýliť... :)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...