Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?
- 14. 3. 2017
- 214 komentářů
- Jan Grohmann
Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů je nejnovější model izraelského tanku Sabra, který využívá šasi amerického tanku M60.
Informace o izraelské nabídce se objevila na portálu Security Magazín v polovině minulého roku. Podle Davida Bohbota, zástupce izraelských firem IMI Systems a IAI v České republice, Izrael původně zvažoval Armádě ČR nabídnout tanky Merkava. Volba ale nakonec padla pro tanky Sabra od izraelské firmy IMI Systems.
“I když to byla naše první myšlenka (nabídnout tank Merkava - pozn. red.), naši experti tuto možnost zamítli a rozhodli, že pro evropské bojiště a podmínky je Sabra ideální. Je menší, rychlejší a lépe vyhovuje evropským podmínkám. Samozřejmě, že všechny obranné systémy, technické systémy, hydraulika, elektronické systémy a další části včetně pancéřování a technologií budou ty samé, co jsou na tancích Merkava. Podle rozpočtu vybereme to nejlepší, co můžeme dodat a co bude Armáda ČR požadovat,” uvedl pro Security Magazín Bohbot.
Podle přijaté Koncepce výstavby Armády České republiky 2025 si Armáda ČR tankové jednotky ponechá. “Vzhledem k nutnosti udržení mohutné palebné síly bude v letech 2020 – 2025 rozhodnuto o modernizaci či náhradě tanků,” dočteme se v koncepci. Nyní Armáda ČR provozuje 30 modernizovaných tanků T-72 M4CZ u 73. tankového praporu v Přáslavicích a 93 tanků T-72M1 je v rezervě.
V současné době odborníci armády zkoumají možnosti na trhu i nabídky firem. Nejlogičtější se jeví nákup německých tanků Leopard 2, který používá německá, polská nebo rakouská armáda. Armáda ČR pravděpodobně musí zvážit nákup pouze nových tanků Leopard 2, protože starší (a dostatečně zachovalé) tanky Leopard 2 k prodeji již prakticky nikdo nenabízí.
Problém je však cena nového tanku Leopard 2 - ta hravě přesáhne 7 milionů euro za jedno vozidlo (190 milionů Kč). Další desítky milionů euro si vyžádá vybudování potřebného logistického, výcvikového a servisního zázemí, nákup munice, náhradních dílů, atd. V tomto se ale bude moci Armáda ČR opřít o zkušenosti a zázemí okolních zemí.
Turecký M60T (Sabra Mk. II) v Sýrii.
Dále si je třeba uvědomit, že pro těžké tanky Leopard 2 je nutné nakoupit vhodná vyproštovací, mostní, ženijní a servisní vozidla - opět půjde o částky v desítkách milionů euro.
Armáda ČR si však příliš vybírat nemůže. Francouzský tank Leclerc nebo italský Ariete se již nevyrábějí, a pro potřeby Armády ČR nikdo výrobní linku znovu otevírat nebude. Nabízí se samozřejmě americký tank Abrams, ale problém je velká cena i velká hmotnost - kolem 63 t.
V případě tanku Abrams, nebo i jiných exotických variant, jako například jihokorejského K2 nebo japonského Type 10, je problém zajištění servisu a provozu těchto tanků. V ČR by bylo nutné pro tyto tanky vybudovat velmi drahé provozní zázemí. Uplyne také mnoho let, než si Armáda ČR osvojí veškeré provozní náležitosti těchto tanků a vycvičí potřebný počet techniků a vojáků. Nemluvě o tom, že veškeré náhradní díly se budou muset posílat přes půlku světa, což je pro případ zhoršené bezpečnostní situace krajně nebezpečné.
Jak jsme již popsali v článku o ruském tanku T-14, o bojově efektivitě tanků nevypovídají ani tak hrubé výkony, ale schopnost armády zajistit bojeschopnost (provozuschopnost, přepravitelnost) tanku ze všech myslitelných podmínek, včetně válečného stavu, kdy budou narušeny zásobovací linie. Je proto třeba mít snadný přístup k náhradním dílům, špičkový vlastní servis, zabezpečit dodávky paliva, mít kvalitně vycvičené posádky a zajistit strategický transport tanků na dlouhé vzdálenosti (po železnici nebo pomocí tahačů tanků).
Modernizace tanku M60 podle IMI.
Z tohoto důvodu nejlogičtějším kandidátem je německý tank Leopard 2 nebo právě izraelský tank Sabra. Izraelská nabídka je jistě zajímavá, ale proti hraje výrazná psychologická bariéra - Sabra využívá šasi amerického tanku M60, který americká armáda zařadila do služby již v roce 1961.
Podle Bohbota ale tank Sabra nemá kromě zmíněného šasi vůbec nic společného s původním tankem M60. Veškeré klíčové mechanické (podvozek, zavěšení, kol, motor, ovládaní věže/děla, atd.) a elektronické komponenty tanku Sabra jsou nové. Stejně tak Sabra využívá nejnovější kanón ráže 120 mm.
Izraelským trumfem je špičkové pancéřování. Model Sabra (resp. Sabra Mk. II) byl vyvinut pro tureckou armádu na základě modernizačního programu Magach 7 (modernizace M60 pro izraelskou armádu). Turci tanky Sabra, které označují jako M60T, nasadili v Iráku i v Sýrii.
Mediálně slavná je událost z dubna minulého roku, kdy byl tank M60T zasažen ruskou protitankovou řízenou střelou (PTŘS) Kornet. Podle ruských pramenů dokáže Kornet proniknout 1000 mm až 1300 mm ekvivalentu válcovaného pancíře (RHAe).
Proti střele Kornet stál izraelský vrstvený pancíř (typické ostré pancéřování tanku Magach 7, resp. Sabra). Přesné složení pancíře a odolnost jsou tajné, pravděpodobně jde ale o kombinaci pasivního pancíře (mix kompozitů, kovů a keramiky) a reaktivního pancíře (varianty ERA, SLERA, NERA nebo NxRA).
Podle dostupného videa střela Kornet zasáhla věž tanku M60T po velkým úhlem od podélné osy vozidla - střela přiletěla z pravé strany, ale zasáhla pancíř v levé části věže. Kumulativní parsek bojové hlavice střely Kornet se tak svezl mimo základní pancíř tanku (šasi M60). Nezodpovězenou otázkou je, zda by nejsilnější částí pancíře (čelo věže) odolalo přímému (kolmému) zásahu střely Kornet.
Zasažená M60T. / Autor neznámý
Zřejmě největší výhodou zavedení tanků Sabra do výzbroje Armády ČR se stane navázání užší vojenské spolupráce mezi českou a izraelskou armádou. Izraelské tankové jednotky jsou zřejmě nejlepší na světě a mají bohaté zkušenosti s nasazením tanků jak v konfliktech vysoké intenzity, tak například při protiteroristických operacích ve městě.
Právě bohaté izraelské zkušenosti s nasazením tanků a vytvoření užších vztahů mezi českou a izraelskou armádou jsou největší výhody izraelské nabídky. Nabízí se také lákavá nabídka společného cvičení českých a izraelských tankistů v Izraeli.
Podle Bohbota navíc Izraelci nabízejí Armádě ČR nejnovější variantu tanku Sabra. Tank získá mimo jiné nejnovější elektronické, senzorické, počítačové, komunikační a mechanické systémy z tanků Merkava III a Merkava IV. Úroveň technické vyspělosti nabízeného tanku se však bude odvíjet od finančních možností Ministerstva obrany ČR. V případě potřeby půjde tank vybavit i aktivním obranným systémem Iron Fist od IMI.
V současné době IMI nabízí tank Sabra vybavený dělem ráže 120 mm a motorem o typu power-pack o výkonu 745 kW. Senzory, systém řízení palby, elektronika jsou převzaty z tanku Merkava IV. Bojová hmotnost tanku je podle úrovně pancéřování 56 až 59 t.
Zdroj: Defence24
Související články
Československý 120mm samohybný minomet vz.85 – neprávem poražený šampion
120mm samohybný minomet vz.85 zavedený v Armádě ČR s projektovým názvem PRAM-S (PRAporní Minomet - ...
- 26.02.2017
- 35 komentářů
- Milan Vašíček
Recon Strike Group vs. ruské mechanizované brigády
Americký plukovník ve výslužbě Douglas Macgregor je vlivný americký vojenský myslitel, autor knih a ...
- 01.03.2017
- 182 komentářů
- Jan Grohmann
České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II
Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...
- 05.03.2017
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?
Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. ...
- 08.03.2017
- 96 komentářů
- Pavel Vinkler
TrewSx:
Ten britský pancíř se oficiálně jmenuje Chobham.
Tady je víc:
https://en.m.wikipedia.org/wik...TrewSx:
Ten britský pancíř se oficiálně jmenuje Chobham.
Tady je víc:
https://en.m.wikipedia.org/wik...Jak to tak pročítám, tak mám za to, že nejlepší by bylo zachovat T72, pouze mírně modernizovat a soustředit se na to, co nás nejvíc tlačí. To je PVO a BVP. U tanku Sabra vidím ...Zobrazit celý příspěvek
Jak to tak pročítám, tak mám za to, že nejlepší by bylo zachovat T72, pouze mírně modernizovat a soustředit se na to, co nás nejvíc tlačí. To je PVO a BVP.
U tanku Sabra vidím jako plus snad jen ten potenciál užší spolupráce a výcvik s Izraelem. Což by rozhodně nebylo k zahození.Skrýt celý příspěvekTak myslím že většina se tady shodne že T72 byl super stroj, naše modernizace byla svého času super, ale je potřeba jít dál. Prostě podvozek, ergonomii a podobně nezměníte a ...Zobrazit celý příspěvek
Tak myslím že většina se tady shodne že T72 byl super stroj, naše modernizace byla svého času super, ale je potřeba jít dál. Prostě podvozek, ergonomii a podobně nezměníte a logické by bylo jít dál. Z těch modernizovaných vytěžit co půjde a poslat je pryč. Stejně by na údržbu T72 nebyla kapacita pokud VOP CZ získá zakázku na nová BVP (což by podle mého bylo nejlepší řešení).
Nedělal bych si iluze že armáda bude chtít rozšiřovat tankové jednotky :D V koncepci armády se píše o udržení, ne o rozšiřování, takže myslím na veškerou malododávku exotiky, obnovování výroby, nebo vlastní vývoj můžeme zapomenout. To se prostě nevyplatí.
Nejpřijatelnější mi příjde:
a/ jak psal Rase nákup uloženek Leo2 a časem třeba Leo3
b/ nákup lehkých tanku domácí polovýroby na podvozku BVP pro zachování hlavně výcviku a palebné síly. Ty by se časem daly doplnit Leo3 pokud by se situace v Evropě stále zhoršovala.
Hlavní je udržet výcvik osádek a velitelů, né mít tabulkách MBT stroje, z kterých polovina nejezdí kvuli tsavu nebo drahému provozu!
Zda se připojit k vývoji Leo3 je asi jedno, tak jako tak to bude něco stát. Ale vzhledem k tomu, že to bude jediný evropský tank nové generace s kterým počítají naši nejbližší sousedé, tak pokud nějaký nový tank, volil bych Leo3.Skrýt celý příspěvekPřijde mi že tu většina lidi zapomíná porovnávat ergonomii vozidla. Což víme je jedna z nejdůležitějších věcí v dlouhodobém boji. Třeba T72 má výškové omezení pro posádku(cca ...Zobrazit celý příspěvek
Přijde mi že tu většina lidi zapomíná porovnávat ergonomii vozidla. Což víme je jedna z nejdůležitějších věcí v dlouhodobém boji.
Třeba T72 má výškové omezení pro posádku(cca 175cm). Jak jsou na tom ostatní tanky ? K2, Type 10, budou mít tuhle hodnotu dosti nízkou.Skrýt celý příspěvekk Leopardům: když v roce 2015 nabízel Rheinmetall Britům Leopardy místo Challengerů, tak se mluvilo o ceně 2 miliony liber za uloženku 2A4 v původním stavu. Dalších 0,5 milionu ...Zobrazit celý příspěvek
k Leopardům: když v roce 2015 nabízel Rheinmetall Britům Leopardy místo Challengerů, tak se mluvilo o ceně 2 miliony liber za uloženku 2A4 v původním stavu. Dalších 0,5 milionu liber na up-grade dle požadavků roku 2015, případně modernizace za 1 milion liber za up-grade na úroveň 2A7. Celkem tedy 3,5 milionu liber za jeden modernizovaný (ne nový) Leopard 2A7. Průměrný kurz GBP vůči CZK v roce 2015 byl 37,60. Jeden tank by tedy vyšel na 131,6 milionu CZK, a 30 tanků na 3,948 miliardy CZK + zázemí, munice atd. Hodí se dodat, že Rheinmetall by měl mít na skladě minimálně sto Leopardů, v roce 2015 se mluvilo o 200 Leopardech pro Brity, tak tam byla asi i nějaká ta množstevní sleva (!)
http://www.independent.co.uk/n... ... 10681.html
Nově vrobený Leopard 2A7 by byl násobně dražší, ale zase by to byl zcela nový stroj. I Němci mají v plánu svoje tanky postupně modernizovat v několika krocích (časem i zcela nová věž se silnějším kanónem), tedy rozhodně bych Leopardy 2 nezatracoval a přechod na Leo3 bude patrně dost postupný a "nenápadný".
Co se týče dalších tanků, tak izraelské M60 Sabra II/III by nebyla dobrá volba, přeci jen se hodí tak akorát pro provozovatele M60. Navíc u Sabra III je to jen prototyp - patrně bysme museli zaplatit dovývoj (!) a Izrael rozhodně není levný výrobce zbraní. Navíc u sabry neexistuje pěkný doplněk v podobě Nameru (pokud by byl zájem, určitě ho vyrobí, což si ale zasezaplatíme). Jinými slovy, Izraelci nám poskládají cokoliv budeme chtít, klidně i dají věž z Merkavy IV na podvozek T-72M...
Pak korejský K2, kde je problém v ceně a výrobce je na druhém konci zeměkoule. Tak nějak ale čekám, že až budou mít turci Altay (pomáhali jim korejci a Němci), tak ho třeba nabídne Rheinmetall, (oplácaný jiným pancéřováním) jako levnou alternativu Leopardů 2 i v Evropě - třeba pod názvem "Levhart" - pořád s ručním nabíjením a vyráběné v turecku... :D Dále pak levný M1A1 SA (Situational Awareness) nebo nějaká jiná varianta Abramsu. Těch bude v Evropě, v případě průšvihu dost a výroba je daleko od potencionálního bojiště. Problém ale je, že by pak musela zůstat turbína, aby byla zachována kompatibilita s tanky US Army. Navíc při přepravě tanků přes oceán, by patrně měly přednost tanky pro armádu americkou. Schválně píšu jen o MBT a ne středních tancích na podvozcích BVPSkrýt celý příspěvekSabra je podle me krok zpatky i se vsim tim vybavenim, Ariete by byla zajimava moznost + vazi "jenom" 54t, ale jak to je s exportem nevim. Abrams jedine pokud by tam byla nejaka ...Zobrazit celý příspěvek
Sabra je podle me krok zpatky i se vsim tim vybavenim, Ariete by byla zajimava moznost + vazi "jenom" 54t, ale jak to je s exportem nevim. Abrams jedine pokud by tam byla nejaka financni pomoc od Americanu. Challenger 2 a mozna nejaka spoluprace s UK na modernizaci je nejlepsi volba, podle me.
Porovnal jsem si Sabra s Abrams M1A2, Ariete, Challenger 2 a Leopard II.
Mobilita. V pripade realneho pouziti pro obranu statu, to bude asi horet na vice mistech a tank by se mel dostat na misto urceni rychle.
*Power-to-weight ratio (h.p./t)*
Abrams - 21.6 h.p./t
*Ariete - 29 h.p./t*
Challenger 2 - 19.2 h.p./t
Leo II - 23.7 h.p./t
Sabra - 17.7 h.p./t
Vyska, mensi profil znaci lepsi moznost maskovani.
Abrams - 3.5 m
*Ariete - 2.45 m*
Challenger 2 - 2.49
Leo II - 3 m
Sabra - 3.24 m
Sklopeni kanonu a sila veze. Pro vyuziti ruznych nerovnosti se hodi mit lepsi sklopeni hlavne nez protistrana a dobrou vez
*Challenger 2* ma -10 a slozeni pancire je statni tajemstvi, ani Americani nevi jak a co pouzivaji. Co vim tak se mu oficialne rika Dorchester podle mesta vyroby.
Zbytek ma -9, a Abrams bude asi druhy nejlepsi. Palebna sila bude u vsech tak nejak podobna.
Na zaver vytazek z wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/...
The driver's sight was damaged and, while attempting to back away under the commander's directions, the other sights were damaged and the tank threw its tracks entering a ditch. It was hit directly by 14 rocket propelled grenades from close range and a MILAN anti-tank missile.
The crew survived, remaining safe within the tank until it was recovered for repairs, the worst damage being to the sighting system. It was back in operation six hours later, after repairs had been done. One Challenger 2 operating near Basra survived being hit by 70 RPGs in another incidentSkrýt celý příspěvekno tak tie T-72M1 co sa robili u nas boli vsetko len nie konkurencieschopne... nemohli ani konkurovat Ruskym T-72AV, korych mali Rusi v skladoch par tisicok... navyse boli ovela ...Zobrazit celý příspěvek
no tak tie T-72M1 co sa robili u nas boli vsetko len nie konkurencieschopne... nemohli ani konkurovat Ruskym T-72AV, korych mali Rusi v skladoch par tisicok... navyse boli ovela lacnejsie ako novovyrobene T72M1Skrýt celý příspěvek
na tomto pripade vidite, ako mohlo byt Cesko-Slovensko uspesny projekt. Tanky sa vyrabali u nas, na Slovensku - vtedy podla sovietskej licencie, a boli absolutne konkurencne. ...Zobrazit celý příspěvek
na tomto pripade vidite, ako mohlo byt Cesko-Slovensko uspesny projekt. Tanky sa vyrabali u nas, na Slovensku - vtedy podla sovietskej licencie, a boli absolutne konkurencne. Myslim, ze o tom hovoria tisice kusov, ktore boli odobrate, a ktore aj v 21. storoci bojovali, minimalne v Syrii. Teraz uz niet inej moznosti ako spolupracovat na komercnej baze ( nastastie ). Vysledkom mozu byt originalne konstrukcie, na rozdiel od Poliakov, ktori sa okrem kupovania licencii a kopirovaniu k nicomu inemu nezmohli...Skrýt celý příspěvek
To ze v Polsku vyprojektovali PT-16 nebo PT-01 jeste neznamena, ze je zavedou do armady. Zatim to vypada ze se nasi sousede vydaji jinym smerem. Pro ne je co se tanku tyce ...Zobrazit celý příspěvek
To ze v Polsku vyprojektovali PT-16 nebo PT-01 jeste neznamena, ze je zavedou do armady. Zatim to vypada ze se nasi sousede vydaji jinym smerem. Pro ne je co se tanku tyce perspektivni Leopard a spoluprace s nemeckem. U nas mame asi trochu jine podminky a moznosti.Skrýt celý příspěvek
Tady je otázkou jestli vůbec v Polsku plánují něco s jejich t72 dělat. Mimo 128 2A4 a 123 2A5 dvě stovky PT-91, které by měly odpovídat zhruba té naší modernizaci. Takže oni mohou ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je otázkou jestli vůbec v Polsku plánují něco s jejich t72 dělat. Mimo 128 2A4 a 123 2A5 dvě stovky PT-91, které by měly odpovídat zhruba té naší modernizaci.
Takže oni mohou modernizovat jen určité části tanků, zatímco u nás bude třeba udělat komplet. Navíc nechtěli je náhodou nahrazovat právě lehkými tanky. Proto vznikl ve spolupráci s BAE PL-01. Nebyli sice úspěšní, stejně jako kupa jiných projektů tam, ale ukazuje to, kterým směrem se asi vydají.Skrýt celý příspěvekUżywane leopardy to ma KMW - dokładniej Battle Tank Dismantling GmbH Koch - spółka kupiona przez KMW w 2016, która zajmuje się utylizacją czołgów...
Używane leopardy to ma KMW - dokładniej Battle Tank Dismantling GmbH Koch - spółka kupiona przez KMW w 2016, która zajmuje się utylizacją czołgów...
Ojete leopardy by mel jeste mit Rheinmetall - viz par let stara nabidka britum. Ona ta Sabra je ve vysledku skoro stejne tezka jako jine MBT a zazemi na T-72 by nestacilo ani tady. Zobrazit celý příspěvek
Ojete leopardy by mel jeste mit Rheinmetall - viz par let stara nabidka britum. Ona ta Sabra je ve vysledku skoro stejne tezka jako jine MBT a zazemi na T-72 by nestacilo ani tady.Skrýt celý příspěvek
Jen taková technická k té modernizaci uložených T-72: já bych do toho klidně šel, protože na to máme logistiku i technicko-ženijní zázemí a fungl nový Leouše by nás stály ...Zobrazit celý příspěvek
Jen taková technická k té modernizaci uložených T-72:
já bych do toho klidně šel, protože na to máme logistiku i technicko-ženijní zázemí a fungl nový Leouše by nás stály majlant (starší nikdo neprodává, možná nějaký olítaný šunky A4).
Sice by bylo zajímavý svézt se s Brity při modernizaci jejich Challengerů, protože kdybychom odebrali cca 60+ tanků, tak by jim zajímavě spadla jednotková cena (což je hodně trápí) a navíc oni už teď mají celkem dost uloženek a neplánují modernizovat celý počet aktivních strojů.
K těm T-72: je tu jeden problém a tím je pancéřová ochrana. Korba našich licenček je z vrstveného pancíře ocel - sklolaminát - ocel a jako taková celkem dostačuje (má celkem slušné hodnoty odolnosti proti HEAT i APFSDS a nechá se celkem rozumně navýšit přidáním nějaké další vrstvy, ale věže jsou skutečný problém - dost těch tanků má základní věž s homogenním pancířem a ta má odolnost vskutku tristní a Mka mají tuším vloženou sklolaminátovou desku, která sice trochu pomůže s HEAT halvicemi (ačkoliv to taky není žádná sláva) ale APFSDS to vůbec nezastaví!
Pro zvýšení odolnosti by bylo nutné odříznout celou přední vrtvu oceli a buďto razantně zvětšit kapsu pro osazení PERA sovětského typu (několik vrstev gumohliníkových desek za sebou - tzv Dolly Parton) nebo ještě lépe osadit tam moderní vrtvený pancíř (vrstvy oceli a laminátu/karbidů).
Základní věž našich licencí už nespasí ani těžká ERA, kterou mají M4CZ (ta celkem hodně navyšuje odolnost proti HEAT, ale APFSDS už taková sláva není, je to přewci jen cca 10 let stará konstrukce). Případně by bylo nutno vyvinout novou generaci ERA, která umí "stříhat" podkaliberní penetrátory jako třeba nové Relikty.Skrýt celý příspěvekMyslím, že by stálo za úvahu modernizovat naše uložené T-72 ve spolupráci s Polskem. Jejich PT-16 vypadá dobře a byly by také na dost let zajištěny dodávky ND, což je problém ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že by stálo za úvahu modernizovat naše uložené T-72 ve spolupráci s Polskem.
Jejich PT-16 vypadá dobře a byly by také na dost let zajištěny dodávky ND, což je problém M4CZ. Je to náš nejbližší spojenec a problémů s dodávkami bych se nebál.
Dále bychom měli přistoupit k vývoji Leo3. Sice se budeme podílet na investicích do vývoje, ale i na ziscích z prodeje třetím zemím. Část vývoje stejně zaplatíme v marži výrobce, ať koupíme cokoli a nebudeme pořizovat konstrukci, která je sice stále na špičce, ale jen o málo mladší než T-72.
Modernizací uloženek ušetříme a můžeme investovat peníze jinam. V AČR je dostatek míst, kam se dají rozumně investovat peníze.
Myslím že PT-16 se proti T-72B3 může s klidem postavit (Armata nás jěště pár let ohrožovat nebude), ale modernizovaná DANA bude proti MSTA-S tahat za kratší konec a tak by se mělo investovat spíše do moderního dělostřelectva.Skrýt celý příspěvekskelet Tak Maorko tu cenu rozhodně nešeší jako my. U nich je pořízení Abramse prioritou, protože z Alžírska, s kterým se nesnesou, jim hrozí stovky ex-sovětské techniky. Maroko, ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Tak Maorko tu cenu rozhodně nešeší jako my. U nich je pořízení Abramse prioritou, protože z Alžírska, s kterým se nesnesou, jim hrozí stovky ex-sovětské techniky.
Maroko, vzhledem k jejich cenám v regionu, asi nemusí tak řešit pohoné hmoty pro provoz jako naše armada.
Maroko je strategickým partnerem USA v regionu, takže věřím že už jen proto aby to tak zůstalo, tak jim američané jsou schopni dodávat díly za lepší ceny, jak to dělají I jinde. Nehledě na různé program vojenské pomoci podobným zemím.
Maroku jde asi z velké části o psychologický efekt pro odstrašení sousedů. Kolik z těch tanků bude v Marocké armádě provozuschopných a kolik jen zdroje náhradních dílů :D Těžko říct.
Maroko furt kupuje jen repasované starší stroje a to si myslím že pro nás není cesta.Skrýt celý příspěvekPeníze bych neřešil. Pokud bude zajištěno bojové nasazení(bohužel příležitostí je vice než dost) a AČR se povede udělat elitní 2, 3 čety dávám palec nahoru. Vlastnictví tanků je v ...Zobrazit celý příspěvek
Peníze bych neřešil. Pokud bude zajištěno bojové nasazení(bohužel příležitostí je vice než dost) a AČR se povede udělat elitní 2, 3 čety dávám palec nahoru. Vlastnictví tanků je v naší realitě spíše otázkou zachování praktických zkušeností.Skrýt celý příspěvek
Marcus: cenu provozu a servisu musí řešit i Maroko, takže poznámce nerozumím. btw. i s nákupem BVP/LT musí AČR kompletně překopat logistiku. Nové BVP váží okolo 40tun, na což AČR ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus: cenu provozu a servisu musí řešit i Maroko, takže poznámce nerozumím.
btw. i s nákupem BVP/LT musí AČR kompletně překopat logistiku. Nové BVP váží okolo 40tun, na což AČR nemá podvalníky a ani tahače. Staré Tatry 815VT už budou trošku dýchavičné, navíc umí tahat přívěs, nikoliv návěs.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...