Izrael varuje Sýrii: Zničíme vaší protivzdušnou obranu

Izraelská stíhačka F-16I Sufa; větší foto / Major Ofer, Israeli Air Force, CC BY 4.0

Minulý týden izraelské letectvo zaútočilo na pozice Hizballáhu v Sýrii. Syrská protivzdušná obrana (PVO) v reakci odpálila proti izraelským letadlům střelu země-vzduch kompletu S-200 Vega. Izrael syrskou střelu za letu zničil a varoval Damašek, že v případě příštího ohrožení izraelských letadel zničí syrské pozice PVO.

Izraelský nálet na Sýrii

17. března izraelská letadla zaútočila na vojenské letiště Mezza a na cíle nedaleko města Palmýra. Jde již o druhý izraelský útok na letiště Mezza v tomto roce. V prosinci minulého roku Izrael na letiště dokonce odpálil střely země-země dlouhého doletu.

Při pátečním útoku izraelská letadla zasáhla sklad munice a další “vojenská zařízení”. Samotný nálet pravděpodobně provedly víceúčelové stíhačky F-16I "Sufa". Pro útok na velké cíle (muniční klad) se nabízí izraelské letecké pumy Spice (113 kg, 453 kg nebo 904 kg; dolet 100 km) nebo střely vzduch-země Popeye II (340 kg; dolet 78 km).

Syrská armáda v reakci ohlásila, že při posledním útoku zničila jedno izraelské letectvo a jedno poškodilo. “V žádném okamžiku nebyla ohrožena bezpečnost izraelských civilistů nebo letadel,” uvedlo ale v tiskovém prohlášení izraelské letectvo.

“Tento do očí bijící akt agrese přišel jako součást vytrvalé snahy sionistického nepřítele, kterého podporují teroristické gangy ISIS, v zoufalé snaze zvýšit jejich zhoršující se morálku a odvrátit pozornost od vítězství, které Syrská arabská armáda dosáhla proti teroristickým organizacím,” uvedla syrská státní tisková agentura SANA. “Jakýkoliv pokus sionistického nepřítele napadnout jakoukoliv část syrského území bude konfrontován se všemi možnými prostředky.”

Podle izraelských médií letectvo židovského státu zničilo sklady raket směřující do rukou organizace Hizballáh, který je vojenskou organizací Íránu sídlící v Libanonu. Írán ve válce podporuje režim Bašára Assada, aby si udržel syrský zásobovací koridor, přes který může dodávat zbraně (zejména balistické rakety) Hizballáhu.

Sestřel rakety S-200 Vega

Sýrii se při pátečním náletu podařilo proti izraelským letadlům vypálit několik střel země-vzduch PVO, mimo jiné ze sovětského kompletu S-200 Vega. Vypálenou raketu S-200 pak podle izraelských médií zničila izraelská antiraketa země-vzduch Arrow 2 nebo Arrow 3.

Arrow 2/3 jsou primárně určeny k ničení balistických raket dlouhého doletu nebo střel s plochou dráhou letu. Naváděcí hlavice střel a systém řízení/velení systému Arrow však dokáže teoreticky zachytit a zaútočit na jakýkoliv vzdušný cíl.

S-200 vznikl v Sovětském svazu v 60. letech minulého století. Maximální teoretický dostřel je 300 km. Některé syrské S-200 byly údajně modernizovány ruskou stranou.

Je však otázkou, proč automatický systém řízení/velení Arrow vyhodnotil protiletadlovou střelu kompletu S-200 jako hrozbu. Teoreticky mohla střela S-200 po odpálení (a minutí cíle) letět směrem na Izrael/Jordánsko, po dohoření paliva pokračovat po balistické křivce a iniciovat tak prostředky včasné výstrahy systému Arrow.

Rakety S-200 se navíc již dříve (např. v Libyi) používaly jako primitivní balistické střely. Navíc díky tomu, že v 60. letech byla naváděcí technika velmi primitivní, je střela S-200 vybavena mohutnou bojovou tříštivo-trhavou hlavici o hmotnosti 217 kg - dostatečná síla i pro útoky na pozemní cíle.

Zničení střely S-200 kompletem Arrrow si pak syrská armáda mohla mylně vysvětlit jako zasáh izraelského letadla. Podle posledních zpráv zbytky střel dopadly na území Jordánská.

Podle Uzi Rubina, bývalého šéfa programu Arrow, udělalo letectvo správně, když použilo systém Arrow proti střele S-200. V současnosti však armáda vyšetřuje, zda bylo opravdu nutné použít střelu Arrow v ceně několika milionů dolarů. Bývalý ministr obrany Ehud Barak uvedl, že při pečlivějším zvážení nebylo potřeba drahou střelu Arrow použit.

Izrael varuje Sýrii

V reakci na celý incident 20. března izraelský ministr obrany Avigdor Lieberman pohrozil, že pokud bude Sýrie znovu bránit izraelským letadlům v zásahu proti Hizballáhu, zničí Izrael syrské postavení PVO.

“Pokud příště váš systém protivzdušné obrany zasáhne proti našim letadlům, zničíme ho,” pohrozil Lieberman Sýrii v rádiu Radio Israel. “Nebudeme váhat. Bezpečnost Izraele je nade vše a nebude žádných kompromisů.”

“Našim hlavním problémem je přesun technologicky vyspělých zbraní ze Sýrie do Libanonu. Kdykoliv zaznamenáme pašování zbraní, podnikneme kroky, aby jsme pašování překazili,” vysvětlil důvody náletů na Sýrii izraelský ministr obrany.

Lieberman ale zdůraznil, že Izrael nemá zájem zasahovat do syrské občanské války a dostat se do konfliktu s Rusy, avšak bezpečnost Izraele “je nejvíc důležitá.”

Nicméně podle izraelských novin Maariv ruská diplomacie předala v Moskvě izraelskému velvyslanci protestní nótu, kvůli porušení syrského vzdušného prostoru. Je však otázkou, zda by Izrael riskoval letecký úder na Sýrii bez koordinace s Rusy (kvůli vyloučení vzájemné konfrontace) nebo minimálně za tichého souhlasu Rusů.

Podle posledních zpráv z dnešního dne izraleských dron v neděli na Golnách zabil několik prorežimních militantů a izraelská letadla z neděle na pondělí zničila muniční konvoj Hizballáhu v Sýrii. 

Zdroj: JpostDefence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polsko plánuje koupit 96 stíhaček F-16

Polská vláda zkoumá, za jakých podmínek lze od amerického letectva nakoupit až 96 použitých stíhaček ...

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...

NÁZOR: Izraelský radiolokátor ELM-2084 je pro Armádu ČR ideální volba

Postupem času se stále více ukazuje, že české ministerstvo obrany udělalo velmi dobré strategické ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Marthy
    13:33 21.03.2017

    VojteM-hádám že jsou to velice křehké dohody,a bojím se že Izrael zachází až příliš daleko.Je jasné že například Hizbaláh nemůže bojovat beze zbraní a munice.Jsou to spojenci ...Zobrazit celý příspěvek

    VojteM-hádám že jsou to velice křehké dohody,a bojím se že Izrael zachází až příliš daleko.Je jasné že například Hizbaláh nemůže bojovat beze zbraní a munice.Jsou to spojenci Asadových vládních vojsk v boji proti IS,a bylo jasné že se jich Syrská armáda zastane,pokud je bude Izrael bombardovat.Je dost možné že Izrael má dost sil na zničení Syrské PVO a letectva,ale je zcela nepravděpodobné že to Rusko dovolí.Dali najevo že se Syrských vládních jednotek zastanou i proti USA,natož proti Izraeli...bojím se že Izrael dráždí hada bosou nohou.Vojenský konflikt mezi Sýrií a Izraelem,který by se velmi rychle mohl zvrtnout na konflikt mezi Izraelem a Ruskem,no to by nebylo dobré.
    Vidím jen jediné řešení,někdo by měl hodně rychle ukázat kde končí jeho hranice,pokud to sami nevědí...Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    13:22 21.03.2017

    Pokud Syrský režim je významně podporován Hizballáhem, tak lze logicky očekávat, že budou dostávat za tuto podporu nějakou odměnu a zbraně pro boj s Izraelem dle Occamovy břitvy ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud Syrský režim je významně podporován Hizballáhem, tak lze logicky očekávat, že budou dostávat za tuto podporu nějakou odměnu a zbraně pro boj s Izraelem dle Occamovy břitvy jsou nejpravděpodobnější variantou. Rozhodně není v zájmu Izraele, aby tato teroristická organizace byla vybavena např. moderními PT prostředky či další vojenskou technikou schopnou způsobit vážnější ztráty v izraelských řadách.

    Jestli někdo chce stát raději na straně "Allahu Akbar", tak je to jeho věc, ovšem z pohledu nativního Evropana dost nepochopitelná.Skrýt celý příspěvek

  • VojtaM
    13:20 21.03.2017

    Je to tak Marthy, podle mě to taky vyhovuje Izraeli, že se tam jak se říká dva řezají (spíše tucet) a třetí (Izrael) se směje. Popravdě by mě zajímalo, jak to vůbec může u Asada ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to tak Marthy, podle mě to taky vyhovuje Izraeli, že se tam jak se říká dva řezají (spíše tucet) a třetí (Izrael) se směje. Popravdě by mě zajímalo, jak to vůbec může u Asada fungovat. Jeho podporuje a pomáhá mu Irán, Hizbaláh a Rusko. Takže spolu minimálně jednají a pak na dalším jednání se zjistí, že jeden od stolu věděl, že toho jednoho možná dva další Izrael nakopne do kotníku, zachvíli zase, pak zase. A všichni zůstávají pragmatičtí a v pohodě, to se přeci stává.... :-). Možná tam zní dohoda, že se Hizbaláhu nic dávat nebude, ale co by z té pomoci měl Hizbaláh....a tak dále a tak dále. Rád by si to někdy přečetl, jak to bylo.....což je sci-fi.Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    13:06 21.03.2017

    Logik-v podstatě souhlasím s Lukym,až na to že pro Izrael je IS taky hrozba,nicméně je pro Izrael velmi výhodné když se Arabové zabíjejí mezi sebou,když státy kolem Izraele ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik-v podstatě souhlasím s Lukym,až na to že pro Izrael je IS taky hrozba,nicméně je pro Izrael velmi výhodné když se Arabové zabíjejí mezi sebou,když státy kolem Izraele vojensky a politicky slábnou.To co si Izrael určitě nepřeje je jednotná,vojensky silná Sýrie-takže dělají vše pro to aby udrželi Sýrii v rozvratu a v nekonečné válce proti jiným Arabům.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    13:01 21.03.2017

    Luky: tak zrovna podezřívat Izrael z podpory islámského terorismu je hodně hmmm.... řekněme odvážná myšlenka. Právě to naopak ukazuje na to, že představa, že je Asad hráz ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: tak zrovna podezřívat Izrael z podpory islámského terorismu je hodně hmmm.... řekněme odvážná myšlenka.

    Právě to naopak ukazuje na to, že představa, že je Asad hráz islámského terorismu, je fakt mimo.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:57 21.03.2017

    Můžeme mít Izrael rádi, ale i sebedelší povídání o zbloudilé PL střele nezakryje fakt, že Izrael útočí ve středu syrského území na jednotky syrské armády poblíž dotyku s ...Zobrazit celý příspěvek

    Můžeme mít Izrael rádi, ale i sebedelší povídání o zbloudilé PL střele nezakryje fakt, že Izrael útočí ve středu syrského území na jednotky syrské armády poblíž dotyku s IS.

    Syřané drželi Palmyru a v prosinci ji proti ISáckým hordám neudrželi. Ustoupili až ke zmíněnému letišti, kde se vedly tuhé boje. Nyní Izrael opět útočil v oblasti. Jednomu by to mohlo přijít jako pomocná ruka Šimonkovi Elliotů...Skrýt celý příspěvek

  • VojtaM
    12:43 21.03.2017

    Já si myslím, že Izraelci si tak trochu zahrávají s ohněm a snaží se to řešit "chirurgicky" přesnými zásahy. Ovšem aby jednou nefikli a pacient nepřežil. protože jestli všechny ...Zobrazit celý příspěvek

    Já si myslím, že Izraelci si tak trochu zahrávají s ohněm a snaží se to řešit "chirurgicky" přesnými zásahy. Ovšem aby jednou nefikli a pacient nepřežil. protože jestli všechny strany konfliktu a že jich je opravdu požehnaně, mají společné, je nenávist k Izraeli. To jediné by je dokázalo spojit. A Marthy má pravdu, donekonečna se nikdo nenechá beztrestně okopávat do kotníků.Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    12:37 21.03.2017

    Niko-záleží na tom jak pevně má Asad své jednotky pod svým velením...a to nebude určitě 100%,vždyť v rámci vládních vojsk bojuje celá řada různých uskupení.Stačí aby jednomu s ...Zobrazit celý příspěvek

    Niko-záleží na tom jak pevně má Asad své jednotky pod svým velením...a to nebude určitě 100%,vždyť v rámci vládních vojsk bojuje celá řada různých uskupení.Stačí aby jednomu s velitelů třeba dělostřelecké baterie,raketometů nebo taktických raket ruplo v kouli (ono každý se nenechá beztrestně bombardovat donekonečna)a ten zahájí odvetnou palbu na Izrael,ti odpoví ještě mohutnějším útokem a rozjede se to jako lavina.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    11:54 21.03.2017

    Tak netvarme sa, ze je to nieco nove. Izrael od roku 2013 podnikol proti cielom v Syrii nejakych 20 operacii. Od novembra 2016 to bolo 6 utokov. A ziadna vojna sa nevyprovokovala. ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak netvarme sa, ze je to nieco nove. Izrael od roku 2013 podnikol proti cielom v Syrii nejakych 20 operacii. Od novembra 2016 to bolo 6 utokov. A ziadna vojna sa nevyprovokovala. Ved v podstate maju s Rusmi aj dohodu na zabranenie vzajomnych vzdusnych incidentov. Takze Rusi aj vedia, co potrebuju. Proste utoky budu dalej pokracovat podla potreby ako silno sa bude Hizbollah roztahovat.Skrýt celý příspěvek

  • Pepin Nešpor
    11:53 21.03.2017

    V tehle choulostive situaci bych veril Israelu. Pac ti maji takovy prehled v te oblasti, ze jinym statum evropy ci jine by mohli jen zavidet. Jejich spickove tajne sluzby ci ...Zobrazit celý příspěvek

    V tehle choulostive situaci bych veril Israelu. Pac ti maji takovy prehled v te oblasti, ze jinym statum evropy ci jine by mohli jen zavidet. Jejich spickove tajne sluzby ci rozvedky jsou top a maji jiz dlouholete skusenosti.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    11:38 21.03.2017

    Tady podle mě Hizballah tlačí na režim, aby proti Izraeli zasáhl a chránil zbraňové dodávky hnutí. Jenže pokud opravdu upustí od prohlášení a střelby na efekt, tak budou riskovat, ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady podle mě Hizballah tlačí na režim, aby proti Izraeli zasáhl a chránil zbraňové dodávky hnutí. Jenže pokud opravdu upustí od prohlášení a střelby na efekt, tak budou riskovat, že zabřednou do konfliktu se soupeřem, který jim může nadělat na rozdíl od IS a ostatních militantních skupin opravdové škody. A pokud dojde v Sýrii za pár let k překreslování hranic, tak si západní soused bude moci legálně ukousnout svůj obsazený díl. Vlastně už druhý. To že tam funguje nějaká mise OSN je moc zajímat nebude. Ti stejně nemůžou dráždit jedinou armádu, která jim tam v případě problémů pomáhá.Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    11:06 21.03.2017

    Někde jsem četl že Rusko má s Izraelem tichou dohodu že Ruská PVO bude Izraelská letadla ignorovat,pokud ty nebudou útočit na Asadovy síly. Podle všeho nebyly nadšeni reakcí ...Zobrazit celý příspěvek

    Někde jsem četl že Rusko má s Izraelem tichou dohodu že Ruská PVO bude Izraelská letadla ignorovat,pokud ty nebudou útočit na Asadovy síly.
    Podle všeho nebyly nadšeni reakcí Syrské PVO..kvůli tomu by se už tak složitá situace mohla zvrtnout.Ale na druhé straně,co Rusáci čekali když šli pomoci vládním vojskům,že ti nechají jen tak létat Izraelské letouny nad svým územím?No to asi těžko..
    Mimo to,podle ostré reakce Izraele se dá hádat že tentokrát se Syřanům jeden z letounů opravdu povedlo sestřelit.
    No buď jak buď Izraelským armádním plánovačům musí kapat na karbid,že riskují rozšíření už tak nepřehledného a nebezpečného konfliktu na své území.Přímý vojenský konflikt mezi Sýrií a Izraelem by situaci na blízkém východě radikálně změnil,a to k horšímu.To by se mohlo změnit v totální válku na blízkém východě.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5