Izrael varuje Sýrii: Zničíme vaší protivzdušnou obranu

Izraelská stíhačka F-16I Sufa; větší foto / Major Ofer, Israeli Air Force, CC BY 4.0

Minulý týden izraelské letectvo zaútočilo na pozice Hizballáhu v Sýrii. Syrská protivzdušná obrana (PVO) v reakci odpálila proti izraelským letadlům střelu země-vzduch kompletu S-200 Vega. Izrael syrskou střelu za letu zničil a varoval Damašek, že v případě příštího ohrožení izraelských letadel zničí syrské pozice PVO.

Izraelský nálet na Sýrii

17. března izraelská letadla zaútočila na vojenské letiště Mezza a na cíle nedaleko města Palmýra. Jde již o druhý izraelský útok na letiště Mezza v tomto roce. V prosinci minulého roku Izrael na letiště dokonce odpálil střely země-země dlouhého doletu.

Při pátečním útoku izraelská letadla zasáhla sklad munice a další “vojenská zařízení”. Samotný nálet pravděpodobně provedly víceúčelové stíhačky F-16I "Sufa". Pro útok na velké cíle (muniční klad) se nabízí izraelské letecké pumy Spice (113 kg, 453 kg nebo 904 kg; dolet 100 km) nebo střely vzduch-země Popeye II (340 kg; dolet 78 km).

Syrská armáda v reakci ohlásila, že při posledním útoku zničila jedno izraelské letectvo a jedno poškodilo. “V žádném okamžiku nebyla ohrožena bezpečnost izraelských civilistů nebo letadel,” uvedlo ale v tiskovém prohlášení izraelské letectvo.

“Tento do očí bijící akt agrese přišel jako součást vytrvalé snahy sionistického nepřítele, kterého podporují teroristické gangy ISIS, v zoufalé snaze zvýšit jejich zhoršující se morálku a odvrátit pozornost od vítězství, které Syrská arabská armáda dosáhla proti teroristickým organizacím,” uvedla syrská státní tisková agentura SANA. “Jakýkoliv pokus sionistického nepřítele napadnout jakoukoliv část syrského území bude konfrontován se všemi možnými prostředky.”

Podle izraelských médií letectvo židovského státu zničilo sklady raket směřující do rukou organizace Hizballáh, který je vojenskou organizací Íránu sídlící v Libanonu. Írán ve válce podporuje režim Bašára Assada, aby si udržel syrský zásobovací koridor, přes který může dodávat zbraně (zejména balistické rakety) Hizballáhu.

Sestřel rakety S-200 Vega

Sýrii se při pátečním náletu podařilo proti izraelským letadlům vypálit několik střel země-vzduch PVO, mimo jiné ze sovětského kompletu S-200 Vega. Vypálenou raketu S-200 pak podle izraelských médií zničila izraelská antiraketa země-vzduch Arrow 2 nebo Arrow 3.

Arrow 2/3 jsou primárně určeny k ničení balistických raket dlouhého doletu nebo střel s plochou dráhou letu. Naváděcí hlavice střel a systém řízení/velení systému Arrow však dokáže teoreticky zachytit a zaútočit na jakýkoliv vzdušný cíl.

S-200 vznikl v Sovětském svazu v 60. letech minulého století. Maximální teoretický dostřel je 300 km. Některé syrské S-200 byly údajně modernizovány ruskou stranou.

Je však otázkou, proč automatický systém řízení/velení Arrow vyhodnotil protiletadlovou střelu kompletu S-200 jako hrozbu. Teoreticky mohla střela S-200 po odpálení (a minutí cíle) letět směrem na Izrael/Jordánsko, po dohoření paliva pokračovat po balistické křivce a iniciovat tak prostředky včasné výstrahy systému Arrow.

Rakety S-200 se navíc již dříve (např. v Libyi) používaly jako primitivní balistické střely. Navíc díky tomu, že v 60. letech byla naváděcí technika velmi primitivní, je střela S-200 vybavena mohutnou bojovou tříštivo-trhavou hlavici o hmotnosti 217 kg - dostatečná síla i pro útoky na pozemní cíle.

Zničení střely S-200 kompletem Arrrow si pak syrská armáda mohla mylně vysvětlit jako zasáh izraelského letadla. Podle posledních zpráv zbytky střel dopadly na území Jordánská.

Podle Uzi Rubina, bývalého šéfa programu Arrow, udělalo letectvo správně, když použilo systém Arrow proti střele S-200. V současnosti však armáda vyšetřuje, zda bylo opravdu nutné použít střelu Arrow v ceně několika milionů dolarů. Bývalý ministr obrany Ehud Barak uvedl, že při pečlivějším zvážení nebylo potřeba drahou střelu Arrow použit.

Izrael varuje Sýrii

V reakci na celý incident 20. března izraelský ministr obrany Avigdor Lieberman pohrozil, že pokud bude Sýrie znovu bránit izraelským letadlům v zásahu proti Hizballáhu, zničí Izrael syrské postavení PVO.

“Pokud příště váš systém protivzdušné obrany zasáhne proti našim letadlům, zničíme ho,” pohrozil Lieberman Sýrii v rádiu Radio Israel. “Nebudeme váhat. Bezpečnost Izraele je nade vše a nebude žádných kompromisů.”

“Našim hlavním problémem je přesun technologicky vyspělých zbraní ze Sýrie do Libanonu. Kdykoliv zaznamenáme pašování zbraní, podnikneme kroky, aby jsme pašování překazili,” vysvětlil důvody náletů na Sýrii izraelský ministr obrany.

Lieberman ale zdůraznil, že Izrael nemá zájem zasahovat do syrské občanské války a dostat se do konfliktu s Rusy, avšak bezpečnost Izraele “je nejvíc důležitá.”

Nicméně podle izraelských novin Maariv ruská diplomacie předala v Moskvě izraelskému velvyslanci protestní nótu, kvůli porušení syrského vzdušného prostoru. Je však otázkou, zda by Izrael riskoval letecký úder na Sýrii bez koordinace s Rusy (kvůli vyloučení vzájemné konfrontace) nebo minimálně za tichého souhlasu Rusů.

Podle posledních zpráv z dnešního dne izraleských dron v neděli na Golnách zabil několik prorežimních militantů a izraelská letadla z neděle na pondělí zničila muniční konvoj Hizballáhu v Sýrii. 

Zdroj: JpostDefence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polsko plánuje koupit 96 stíhaček F-16

Polská vláda zkoumá, za jakých podmínek lze od amerického letectva nakoupit až 96 použitých stíhaček ...

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...

NÁZOR: Izraelský radiolokátor ELM-2084 je pro Armádu ČR ideální volba

Postupem času se stále více ukazuje, že české ministerstvo obrany udělalo velmi dobré strategické ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • fenri
    14:08 07.04.2017

    Chtěl bych do všeho vidět tak, jako Pavolko.

    Chtěl bych do všeho vidět tak, jako Pavolko.

  • Marthy
    13:54 07.04.2017

    Obávám se že se ukázala tristní neschopnost Syrské PVO (útok se dal snadno předvídat),a slabost Ruska-ještě nedávno prohlašovali že budou Sýrii proti útokům USA bránit,a teď se ...Zobrazit celý příspěvek

    Obávám se že se ukázala tristní neschopnost Syrské PVO (útok se dal snadno předvídat),a slabost Ruska-ještě nedávno prohlašovali že budou Sýrii proti útokům USA bránit,a teď se ukázalo že Putin blafoval.Vsadím se že osud Asada a jeho vlády je zpečetěn,dříve nebo později bude odstraněn a na jeho místo nastoupí loutka USA,jak v Iráku,Afgánistánu....nelíbí se mi to,ale dopadne to tak.Vliv Ruska na blízkém východě spadl na nulu,investice vynaložené na porážku IS vylétly oknem.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    13:31 07.04.2017

    Luky: Nepochopiteľné možno pre nás, čo by sme na obývané oblasti nehádzali ani konvenčné bomby, lebo sme tak socializovaní. Ale tu hovoríme o režime, ktorý práve pre to, že sa mu ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky:
    Nepochopiteľné možno pre nás, čo by sme na obývané oblasti nehádzali ani konvenčné bomby, lebo sme tak socializovaní. Ale tu hovoríme o režime, ktorý práve pre to, že sa mu začína dariť nadobúda pocit, že môže všetko, však Rusi ich ochránia.

    Inak, Rusi sami ešte v ten deň celému svetu vykričali, že tam v danom čase bombardovalo sýrske letectvo. Nasledujúci deň už aj priznali, že išlo o chemický útok (a nie zásah skladu povstalcov), ale nejako im prestalo byť zrejmé, kto útočil. :-D Osobne mám z porovnania týchto dvoch ruských prehlásení dojem, že asadovci Rusov oj*b*li. V celom tom sýrskom chaose je máločo také jasné, ako práve tento chemický útok.

    A mimochodom "vojna proti terorizmu" začala pádom dvojičiek a následnou inváziou do Afganistanu ... do ktorej sa zapojili napr. aj Rusi. Čo bolo na tom casus belli vymyslené?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:55 07.04.2017

    Tak americkej nabob nezklamal a už mu oligarchové vysvětlili co je třeba. Opět stejná písnička - když se Asadovi daří, nepochopitelně "použije" chemii. Amíci jsou chroničtí ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak americkej nabob nezklamal a už mu oligarchové vysvětlili co je třeba.
    Opět stejná písnička - když se Asadovi daří, nepochopitelně "použije" chemii.
    Amíci jsou chroničtí lháři. Žádná změna se nekoná. Potom, co nás zatáhli do "války proti terorismu" na základě vylhaných záminek, pokračují v politice rozvratu, lží a bordelu.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    11:53 07.04.2017

    Inak dnešné udalosti pekne ukázali, ako to v Sýrii funguje v praxi. Rusom sa oznámi "budeme bombardovať tu a tu, nech Vás ani nenapadne tam vtedy byť" a Rusi sa už zariadia, nech ...Zobrazit celý příspěvek

    Inak dnešné udalosti pekne ukázali, ako to v Sýrii funguje v praxi. Rusom sa oznámi "budeme bombardovať tu a tu, nech Vás ani nenapadne tam vtedy byť" a Rusi sa už zariadia, nech na kritickom mieste nie sú. :-)Skrýt celý příspěvek

  • Eiffelos
    22:31 25.03.2017

    Vztah Assad vz. Israel, se trochu pletete, vdyt před válkou musel israel vybombardovat Syrsky jaderný program a zabit vysokého Syrského generála , protože se zřejmě Asad chystal ...Zobrazit celý příspěvek

    Vztah Assad vz. Israel, se trochu pletete, vdyt před válkou musel israel vybombardovat Syrsky jaderný program a zabit vysokého Syrského generála , protože se zřejmě Asad chystal vyrobit atom na israel (operace ovocný sad) taky s zřejmě prokázalo spojeni Sýrie, Íránu a S.koreji a jejich spolupráci na jaderných zbranich, Sýrie byla po Iranu největší hrozbou a Is přišli jak dar z nebes, (nebo byli vytvoření jako dar) ted je v Sýrii chaoz a pro Israel je nebezpečí i jen Hizbalah, + Írán , a chaoz v Sýrii je výhodný i pro nás, vysává tisíce magoru ze sveta na jedno místo , je to hra z ohněm a nemusí s vyplatit.
    .Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    15:47 23.03.2017

    stronger.p: Psal sem o zničeni letadly Izraele, ne USA. A ty jsi snad myslíš že kdyby jsi evropské státy vyvinuly vlastní verzi F35 a ty chudší místo F16 nakoupily Gripeny že ...Zobrazit celý příspěvek

    stronger.p: Psal sem o zničeni letadly Izraele, ne USA.

    A ty jsi snad myslíš že kdyby jsi evropské státy vyvinuly vlastní verzi F35 a ty chudší místo F16 nakoupily Gripeny že by jsi toho USA nevšimly ? Případně by je nabízeli dále. A to je jediný příklad z mnoha.Skrýt celý příspěvek

  • stronger.p
    14:54 23.03.2017

    Jirosi 22:01, takže to shrnem :D. Náš přítel a ochránce ví, že náš největší a ďábelský nepřítel, kdyby ho na začátku mise smáznul, že by nic neudělal, ale protože je mu přednější ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi 22:01, takže to shrnem :D. Náš přítel a ochránce ví, že náš největší a ďábelský nepřítel, kdyby ho na začátku mise smáznul, že by nic neudělal, ale protože je mu přednější obchod a spolupráce s naším největším nepřítelem a my bychom mu mohli konkurovat, tak neudělá nic a nechá našeho největšího nepřítele, aby nám dělal uprchlické vlny, abychom byli v pytli a nekonkurovali mu a měl klid na obchod a spolupráci s našimi nepřáteli abychom s těmi nepřáteli náhodnou nespolupracovali a neobchodovali my. D:D:D Zapomněl jsem na něco?Skrýt celý příspěvek

  • pjek
    11:37 23.03.2017

    Pochopitelně že tímto přístupem si Izrael zahrává s RF. Ostatně syrská PVO je plně z ruské provenience a pod ruskou supervizí, což má dva aspekty: První je ten, že veškerá data z ...Zobrazit celý příspěvek

    Pochopitelně že tímto přístupem si Izrael zahrává s RF. Ostatně syrská PVO je plně z ruské provenience a pod ruskou supervizí, což má dva aspekty: První je ten, že veškerá data z provozu systémů PVO jsou monitorována a k dispozici RF, za druhé nastavování sledovacích a vyhodnocovacích parametrů se děje v příme součinnosti s ruskými operátory. nesouhlasím s názorem níže, že v Izraeli se mají bát předně tamní ruské menšiny, vojenská řešení mají především vojenský rozměr a teprve sekundárně mohou dopadat do politické a společenské oblasti. RF žádnou odvetu nepotřebuje a nechystá, bohatě stačí optimalizovat systém syrské PVO v souladu s vlastní domácí strategií, tj. např. včetně Krasuchy-4. IDF velení má nejvyšší čas přehodnotit svou dosavadní pozici, nejhorší pro ty, kteří tolik chtějí řídit, je ztráta řídících prostředků...Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    00:48 23.03.2017

    flanker.jirka: Doufám že nemyslíš tu menšinu která utekla ze SSSR/RU před perzekucemi ? Mam takový dojem že Izrael má vcelku uvědomělé obyvatelstvo které jsi moc dobře uvědomuje že ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: Doufám že nemyslíš tu menšinu která utekla ze SSSR/RU před perzekucemi ? Mam takový dojem že Izrael má vcelku uvědomělé obyvatelstvo které jsi moc dobře uvědomuje že jejich armáda vede jen ty operace které musí.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:12 22.03.2017

    Jirosi: o to právě jde, Pantsir S1 je určen pro blízkou obranu proti střelám s plochou dráhou letu, leteckým pumám, ARM střelám, vrtulníkům, jde o vícekanálový systém, který dokáže ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: o to právě jde, Pantsir S1 je určen pro blízkou obranu proti střelám s plochou dráhou letu, leteckým pumám, ARM střelám, vrtulníkům, jde o vícekanálový systém, který dokáže postřelovat až 4 cíle současně. TTD se mění, rusové postupně zavádí vozidla s novější verzí přehledových radarů a novými střelami. Mimo tento úkol pak slouží pro systémy S 300 a další k jejich ochraně během přesunů, rozvinování a svinování, zkrátka, když jsou zranitelné. Výrobce udává i testování pro funkci C-RAM.

    Pokud jde o samotný útok na ruské síly v Syrii, tak si myslím, že by se izraelci měli více obávat reakce ruské menšiny u nich než vojenské odvety Ruska.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:01 22.03.2017

    stronger.p: Protože obchod a spolupráce je vždy výhodnější než válka.
    Funkční a silná EU je pro Američany konkurentem mnohem silnějším než Čína. A obdobně se to hodí RU.

    stronger.p: Protože obchod a spolupráce je vždy výhodnější než válka.
    Funkční a silná EU je pro Američany konkurentem mnohem silnějším než Čína. A obdobně se to hodí RU.

  • stronger.p
    21:56 22.03.2017

    Když tedy rusové nic neudělají, tak proč je hned na začátku jejich mise nesmázl američan a nevyhlásil bezletovou zónu nebo proč teď v zastoupení je nesmázne tedy Izrael a aby nám ...Zobrazit celý příspěvek

    Když tedy rusové nic neudělají, tak proč je hned na začátku jejich mise nesmázl američan a nevyhlásil bezletovou zónu nebo proč teď v zastoupení je nesmázne tedy Izrael a aby nám Putin nevytvářel uprchlické vlny? Prostě mohou to udělat a RF neudělá nic a bude se na to dívat, protože je vše pro ně obtížné a vysilující.

    Vysilující bylo odhalení, že VB a Francie po čtyřech dnech jejich války proti Kadáfímu neměli munici a PHM.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    21:43 22.03.2017

    K žádné vojenské odvětě by nedošlo oba by se zachovali pragmaticky. RU vědí že Izrael žádnou invazi do Ruska neudělá, stačilo by jim jen potvrdit setrvání jejich základny v ...Zobrazit celý příspěvek

    K žádné vojenské odvětě by nedošlo oba by se zachovali pragmaticky. RU vědí že Izrael žádnou invazi do Ruska neudělá, stačilo by jim jen potvrdit setrvání jejich základny v oblasti. Izrael zase pro změnu nestojí o žádnou další velkou válku protože na to nemá zdroje. I když dokáže v dané oblasti vytvořit silnou převahu.

    A pro RU je už tahle válka z par Islamisty dost vysilující, představa že tam válčí z IDF, je trošku scifi. Všechnu techniku by tam musely dopravovat po moři v dosahu letadel nepřítele. Letecké krytí z jediného letiště v oblasti dosahu základen nepřítele a potom co ? Letecké mise z Krymu okolo Turecka z počtem tankeru které rusové mají, nebo další exhibice strejdy Kuzněcova ?Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    21:19 22.03.2017

    Nemyslím, že je v tom rozdíl. Byly to ruské Migy a ruští vojáci, měli tam i vlastní pozemní naváděcí systémy. Jen si na stroje nastříkali egyptské výsostné znaky. A ne všichni se ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemyslím, že je v tom rozdíl. Byly to ruské Migy a ruští vojáci, měli tam i vlastní pozemní naváděcí systémy. Jen si na stroje nastříkali egyptské výsostné znaky. A ne všichni se stihli katapultovat, takže Rusové měli i ztráty na životech. Izraelci o nich věděli a nevšímali si jich, dokud jim Rusové nepoškodili jednu A-4.

    A v tomto případě je to podobné. Izrael bude S-400 ignorovat, pokud ten po nich nebude střílet. A souhlasím s tím, že nejspíš Rusi o svých akcích i dopředu informují, aspoň přibližně. Aby omylem nedošlo ke střetu.

    A Putin by měl případnou odvetu hodně složitou. Protože v dané oblasti je proti Izraeli v nevýhodě. Ostatně ani proti těm Turkům se nezmohl na nic, než na výhružky a ekonomické sankce (dovoz zeleniny a konec turistiky).Skrýt celý příspěvek

  • stronger.p
    21:04 22.03.2017

    Standa Blabol: MiG a Egypt bylo trochu něco jiného, egyptský MiG se sovětským poradcem a telefonáty udavačů z řad egypťanů do Izraele... Tohle by byl přímý útok na RF a Putin by ...Zobrazit celý příspěvek

    Standa Blabol: MiG a Egypt bylo trochu něco jiného, egyptský MiG se sovětským poradcem a telefonáty udavačů z řad egypťanů do Izraele...
    Tohle by byl přímý útok na RF a Putin by si nemohl dovolit ukázat doma slabost.

    PavolR: Nejsem o té rychlosti dobíjení protiraketové obrany přesvědčen a atomem by RF neútočili, provedli by stejnou ne-li větší odvetu, je ale otázka jestli by se to zastavilo nebo by eskalace došla až do bodu nenávratna.

    Myslím, že Turci RF za sestřel kurevsky zaplatili a všichni tleskači sestřelu už v současnosti zjistili, co je turecký režim za svině.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    20:44 22.03.2017

    Nemyslím, že je to úplné sci-fi. Izrael už jednou ukázal, že se Rusů nebojí a v roce 1970 jim sestřelil 5 Migů nad Egyptem. A samozřejmě žádná jaderná odveta nenásledovala. ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemyslím, že je to úplné sci-fi. Izrael už jednou ukázal, že se Rusů nebojí a v roce 1970 jim sestřelil 5 Migů nad Egyptem. A samozřejmě žádná jaderná odveta nenásledovala.

    Pokud by ta S-400 bránila náletům na Hizbaláh, tak by se ji Izrael asi nerozpakoval zlikvidovat. A Rusové to vědí a pokud by chtěli riskovat konflikt s Izraelem, museli by v Sýrii vybudovat mohutnou PVO - rakety, letadla, radarová síť, atd. A z té omezené intervence by se stalo masové nasazení. Ale proč by to dělali? Proto bych čekal, že dál budou izraelské útoky tiše tolerovat.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    20:11 22.03.2017

    stronger.p: A čím by tú protiraketovú obranu zničili? Raketami? :P Lietadiel by tam nestihli posielať viac, než ako budú Izraelci dobýjať rakety. :D Mimo to aj Izrael má nukleárne ...Zobrazit celý příspěvek

    stronger.p:
    A čím by tú protiraketovú obranu zničili? Raketami? :P Lietadiel by tam nestihli posielať viac, než ako budú Izraelci dobýjať rakety. :D Mimo to aj Izrael má nukleárne zbrane (a Trumpa s atomovým kufríkom za chrbtom).

    Ale dosť už sci-fi. Ruskí vojaci i technika vždy boli a vždy budú obetovateľní vyšším záujmom (v tomto prípade neeskalovania konfliktu).Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:59 22.03.2017

    stronger.p: Souhlas, ale jen sem chtěl naznačit že jedna osamocená baterie je poměrně snadné sousto. Protože přísun jakýchkoliv odvetných sil prostě nedokáže včas reagovat. ...Zobrazit celý příspěvek

    stronger.p: Souhlas, ale jen sem chtěl naznačit že jedna osamocená baterie je poměrně snadné sousto. Protože přísun jakýchkoliv odvetných sil prostě nedokáže včas reagovat. Samozdřejme může RU reagovat atomovými zbraněmi, ale jak už tu někdo poznamenal, tak by ti muži byli spíše obětovaní pro zachovaní světa stejně jako piloti v RUském SU.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 5